Auteur Topic: Ben jij wel een boeddhist?  (gelezen 453 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Ben jij wel een boeddhist?
« Gepost op: 04-05-2022 13:31 »
Beste allen,

De Boeddha zegt, toets de leer eer gij hem aanvaard. Dus dan lijkt het mij dat men alle leer hoort te kennen, eer men hem aanvaard. Maar in veel tradities word gevraagd om veel dingen op vertrouwen aan te nemen: de cosmologie, de wedergeboorte, karma. Wat je gewoonlijk te horen krijgt is niet genoeg om de leer mee te kunnen toetsen.

Dus mijn vraag is, kan jij wel geheel achter de leer staan van die stroming waarvan jij zegt lid te zijn? Ben jij wel echt lid van die traditie, of heel misschien ben je ook maar een traditie-loos individueel mens?

Het is fijn om ergens bij te horen, geaccepteerd te worden. Maar tegelijkertijd zorgt dit ook voor druk om je bij de meerderheid te voegen, om te conformeren. En als je dan een stukje leer ontdekt waar je het niet mee eens bent, moet je daarom uit de groep worden verstoten? Of moet je je principes naast je neerleggen.

Met bedenkelijke groet,
Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
Re: Ben jij wel een boeddhist?
« Reactie #1 Gepost op: 04-05-2022 21:10 »

Citaat
De Boeddha zegt, toets de leer eer gij hem aanvaard. Dus dan lijkt het mij dat men alle leer hoort te kennen, eer men hem aanvaard

Beste,

Dat men de leer moet toetsen eer men die aanvaardt, is gezegd tegen mensen die van diverse sekte-leraren van hun leringen gehoord hadden en geen beslissing konden nemen welke leer ervan goed was en welke niet.  De Boeddha presenteerde toen zijn eigen leer door vragen te stellen. “Wat denken jullie hiervan, is dat correct of niet correct; leidt het naar iets goeds of naar iets slechts?” De mensen konden een keuze maken en kozen voor de leer van de Boeddha. Want datgene wat de Boeddha aan hen meedeelde, vonden zij al voldoende om hun vertrouwen in hem te stellen.

Tot leken sprak de Boeddha eerst over juist en deugdzaam gedrag, over vrijgevigheid en over de weg naar de hemel.
De monniken kregen de hele leer te horen.

Veel leken proberen tegenwoordig de leefwijze na te volgen die eigenlijk voor monniken bedoeld is. Zij vergeten dat de leefwijze voor leken heel anders is dan die voor leden van de Sangha. De Boeddha zei hierover: “Wanneer men de regels voor de leken navolgt, wordt men een juiste volgeling(e). Want het is niet mogelijk om, wanneer men bezittingen heeft, de discipline van de monniken-orde te vervullen.” [Sn. 393]

En bij een andere gelegenheid werd aan de Boeddha gevraagd in hoeverre iemand een lekenvolgeling(e) is. Het antwoord luidde:
“Als iemand zijn toevlucht heeft genomen tot de Boeddha, zijn toevlucht heeft genomen tot de Dhamma, zijn toevlucht heeft genomen tot de Sangha, in zoverre is iemand een lekenvolgeling.” [A.VIII.25; S.55.37]

Verder werd gevraagd in hoeverre een lekenvolgeling deugdzaam is. Het antwoord daarop luidde:
“Als een lekenvolgeling zich onthoudt van het nemen van leven, zich onthoudt van het nemen wat niet is gegeven, zich onthoudt van verkeerd sensueel genot, zich onthoudt van liegen en van verkeerd taalgebruik, en zich onthoudt van alcoholische dranken en andere bedwelmende middelen die de oorzaak zijn van onoplettendheid, zo is een lekenvolgeling deugdzaam; dan is hij kundig in deugd” [A.VIII.25; S.55.37]

De Boeddha heeft heel veel toespraken gehouden die bestemd zijn voor leken. Ze gaan over een goed leven hier in deze wereld en een goed leven hierna. En ook de leek kan het allerhoogste heil, Nibbana bereiken.

(Meer hierover voor belangstellenden, zie:  https://www.facettenvanhetboeddhisme.nl/6.%20De%20leek.html)

De leer van de Boeddha is tegenwoordig voor leken in druk of online te raadplegen. Dat is enerzijds een voordeel, maar het is ook een nadeel. Want velen menen dat de leringen die voor monniken bedoeld zijn, ook door leken nagevolgd moeten worden. En dan kunnen conflicten ontstaan.

Citaat
Dus mijn vraag is, kan jij wel geheel achter de leer staan van die stroming waarvan jij zegt lid te zijn? Ben jij wel echt lid van die traditie, of heel misschien ben je ook maar een traditie-loos individueel mens?

Het is fijn om ergens bij te horen, geaccepteerd te worden. Maar tegelijkertijd zorgt dit ook voor druk om je bij de meerderheid te voegen, om te conformeren. En als je dan een stukje leer ontdekt waar je het niet mee eens bent, moet je daarom uit de groep worden verstoten? Of moet je je principes naast je neerleggen.

Als men het een en ander over de leer (voor leken) vernomen heeft, kan men vertrouwen in die leer krijgen en ze aannemen. Men leert meer en meer over de leer; en het kan gebeuren dat men het met bepaalde delen niet eens is. Als men geluk heeft en een geestelijke vriend(in) heeft, kan men hem (of haar) erover raadplegen. Of als monniken in de buurt wonen, kan men aan hen raad vragen. Of men kan literatuur raadplegen.
Het is zeker niet juist om dan uit de groep verstoten te worden.

Nico

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 04-05-2022 23:16 »
Beste allen,

De Boeddha zegt, toets de leer eer gij hem aanvaard. Dus dan lijkt het mij dat men alle leer hoort te kennen, eer men hem aanvaard. Maar in veel tradities word gevraagd om veel dingen op vertrouwen aan te nemen: de cosmologie, de wedergeboorte, karma. Wat je gewoonlijk te horen krijgt is niet genoeg om de leer mee te kunnen toetsen.

Met bedenkelijke groet,
Bodhiboom
Ik twijfel niet aan Boeddha. Ik twijfel niet in de Dharma.
Alleen weet ik niet wat boeddha gezegd heeft, of ken ik de Dharma.
Toch tast dit mijn vertrouwen niet aan.

Dharma is wijsheid en Boeddha is de  belichaming van wijsheid.

Elke gemeenschap van mensen is een bende nonsensverkopers. Dit kan een belemmering zijn om zich aan te sluiten bij een gemeenschap.
Voor vele mensen is dit geen belemmering, ze zullen zich conformeren en toch hun eigen ding denken en doen.
Mensen zijn graag bij een gemeenschap en mijden het conflict omdat ze graag toch aansluiting willen hebben, en tegelijkertijd vinden ze toch op één of meerdere vlakken wel aansluiting .
Het valt niet uit te sluiten dat het bij de één beter klikt dan bij de ander.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 05-05-2022 10:20 »
Beste allen,

Met bedenkelijke groet,
Bodhiboom

Ik heb er geen mening over. Ik heb vroeger nog zaken in vertrouwen aangenomen, dat meditatie en zelfonderzoek belangrijk zijn om tot een eigen toetsten te kunnen komen, had ik daar al geen vertrouwen in, dan was ik er ook niet mee begonnen.

Ik heb echter nooit tot een groepje willen behoren, maar of het kwaad kan dat wel even te doen... geen idee.
Voor ieder geldt wat anders, neem ik aan.

Ik heb mij ook nooit bezig gehouden met een leer. Ik heb dingen vastgesteld en daarvan blijkt dat ze op gelijkaardige wijze aangewezen worden in verschillende leren. Dat kan dan weer vertrouwen geven in de methodes die zij aanwijzen om tot die vaststellingen te komen, een vertrouwen dat ik zo nu en dan wel nodig heb gehad, maar voor iemand anders kan dat heel anders zijn.

En wat cosmologie, wedergeboorte, karma en nog zulke zaken betreft die beschreven worden of zelfs hemel en aarde, God en Allah, daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik heb ze altijd gezien als menu kaarten, ze geven iets weer, beschrijven iets wat je zelf moet smaken voor je weet wat het is, en in die zin blijft die beschrijving een gebrekkige weergave van wat er werkelijk te smaken valt. Als je de werkelijke smaak kent (niet die van de menu-kaart, want zo'n kaart smaakt echt naar niets), dan kan je je toch wel gemakkelijker vinden in de beschrijvingen, maar ga je nooit meer de beschrijving ervan verwarren met de smaak zelf, die gewoon niet te beschrijven blijft.

« Laatst bewerkt op: 05-05-2022 10:22 door Steve »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 05-02-2023 17:41 »
Beste allen,

Met bedenkelijke groet,
Bodhiboom

Je principes naast je neer leggen is sowieso aanbevelenswaardig.  Uit je opmerking maak ik op dat dat nog niet is gebeurd.  Klopt dat?

Of je uit de groep verstoten wordt, dat zou je niet moeten interesseren. De enkeling behoort sowieso niet tot een groep.  Zelfkennis is een weg van de eenzame enkeling, niet van gezellig in een groep hangen.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline hier en nu

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12-02-2023 20:20 »

Ten eerste ben ik geen Boeddhist, noch wat anders dat eindigt op 'ist', noch Christen, noch Mohammedaan, noch vrijdenker etc.
Ik houd er geen enkele vorm van geloof of 'principes' op na.

Uiteindelijk zijn we als niets geboren en zullen we als niets sterven.
Alle mystieke tradities kennen het concept van sterven voordat je werkelijk sterft.
Sterf dus voordat je sterft en vind opnieuw het Goddelijk Licht in jezelf. Als je daarvoor een tijd als Boeddhist met bijhorende principes denkt te moeten rondlopen is dat prima maar ook die rol moet je uiteindelijk loslaten.