Auteur Topic: Over de vrijheid  (gelezen 208 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Over de vrijheid
« Gepost op: 26-11-2022 15:51 »
Ik dacht, er zijn zoveel spirituele leraren die je aanraden de vrijheid hoog in het vaandel te dragen, dat het een goed idee is om eens nader te kijken naar wat vrijheid precies is.

Fysieke vrijheid is makkelijk te benaderen, en behalve als je jong kind bent, of gevangene vanwege een misdrijf, of dementerend oudere, dan zal je waarschijnlijk wel fysiek vrij zijn.

Maar om mentaal vrij te zijn is een stuk moeilijker. Veelal zijn mensen onwetend van de mogelijkheden die ze hebben, of hebben ze bepaalde gewoontes die ze half slapend uitvoeren, dat ze in een paar momenten hun dag plannen en dan de hele dag dat plan tot conclusie brengen. En in de mode van plannen zijn ze vaak betrokken bij wat gedaan moet worden, de noodzaken.

Of mensen zijn fiscaal niet vrij, hebben het geld niet om te doen wat ze willen doen. Maar soms zijn er hele mooie dingen die je dicht bij huis kan doen, waarvan je het bestaan niet weet.

Hebben jullie wel eens nagedacht over de vrijheid?
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Over de vrijheid
« Reactie #1 Gepost op: 26-11-2022 16:46 »
Ik heb er wel eens over nagedacht ja.
En er verschillende antwoorden op gevonden.
Voor nu zou ik zeggen:
vrijheid is in vrede zijn met wat is.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 26-11-2022 16:50 »
vrijheid is in vrede zijn met wat is.

...

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 26-11-2022 17:03 »
Hebben jullie wel eens nagedacht over de vrijheid?

Wat mij betreft is vrijheid:

bevrijd te zijn van lust, van wraak, van ergernis, boosheid, woede, verwarring, frustratie, ...

in elke mens doet zich (elk moment weer opnieuw) de mogelijkheid voor bevrijd te zijn

Onafhankelijk van de omstandigheden of fysieke vrijheden.

Maar als die vrijheid of die mogelijkheid er toe (even) zoek is, ben ik het eens met jou, Bodhiboom, dat die lust, wraak, ergernis, boosheid, woede, verwarring, frustratie, ...een goede leraar is.
« Laatst bewerkt op: 26-11-2022 19:56 door Steve »

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 27-11-2022 16:09 »
Wat versta ik onder vrijheid?
Vrijheid is het vrij zijn van verlangen naar iets of iemand.
Stel, iemand is verslaafd aan de drank of aan andere  bedwelmende middelen. Aan die verslaving komt een einde wanneer die persoon geen verlangen meer heeft naar drank of bedwelmende middelen. Door het volledig verwijderen van dat verlangen ontstaat er vrijheid wat betreft drank en bedwelmende middelen.
Stel, iemand zit in de gevangenis. Lichamelijk is hij niet vrij. Maar hij kan geestelijk vrij zijn door geen verlangen ernaar te hebben zich buiten die gevangenis te begeven, door geen afkeer ervan te hebben in die gevangenis te zitten.
Het opheffen van verlangen naar iets of van afkeer van iets, dat is de weg naar vrijheid.

Nico

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 27-11-2022 19:08 »
Vrijheid is het vrij zijn van verlangen naar iets of iemand.

...

Stel, iemand zit in de gevangenis. Lichamelijk is hij niet vrij. Maar hij kan geestelijk vrij zijn door geen verlangen ernaar te hebben zich buiten die gevangenis te begeven, door geen afkeer ervan te hebben in die gevangenis te zitten.

...