of een zelf dat concreet bestaat
als solide eenheid
vanuit en op zichzelf
eeuwig en onveranderlijk
volgens mij is het dit laatst genoemde zelf
dat de Boeddha als onwerkelijk en niet bestaand verklaart
He Marcel! Alle goeds. Over het bestaan van de persoon schijnt veel gediscussieerd te zijn na de dood van de Boeddha.
Wat mij betreft is alles interpretatie. Interpretatie zie je overal. In Zen, Vajrayana, Dzogchen, Theravada, Mahayana, EBT, seculier boeddhisme etc.
Ik geloof, overal speelt daarbij mee de persoonlijk verlangens, voorkeuren, wensen, het persoonlijk begrip, van mensen.
Neem het ontwaken van de Boeddha onder Bodhiboom. BA geeft hiervan zijn interpretatie. Steve heeft ook zo zijn interpretatie. Iedereen weet altijd wat er toen gebeurde, wat er ontdekt en gezien werd...dat is helemaal niet waar natuurlijk maar zo gaat het. Men gaat puur altijd op eigen verlangens af. Ik bedoel dit niet lullig naar BA of Steve, maar volgens mij is dit gewoon zo.
Volgens mij is dit zo met alles binnen boeddhisme. Ik geloof dat begeerte het begrip bepaalt.
Ik ben op een punt beland dat ik niet weet wat de Boeddha ontdekt, gezien, onderwezen en gerealiseerd heeft. Dus aan mij heb je niks.
BA beschrijft het legendarische verhaal dat de Boeddha nauwelijks iets wist en kende van ziekte, verouderen en dood, maar ja, wat weten er van. Hoe realistisch is dat? Boeddha's eigen moeder stierf vroeg, en dat zou hij niks willen weten of weten van dood? Zou ie nooit zich afvragen waar zijn moeder is? Wat dood is?
Zou ie nooit een ziek mens gezien hebben, een dood beest? Hoe waarschijnlijk is zoiets nou?
Er zijn ook sutta's die Boeddha drive anders aanvliegen. Bijvoorbeeld deze Sutta Nipata 4.15.
-“Peril stems from those who take up arm
just look at people in conflict!
I shall extol how I came to be
stirred with a sense of urgency.
I saw this population flounder,
like a fish in a little puddle.
Seeing them fight each other,
fear came upon me.
Dit lijkt heel veel op wat Krishnamurt ook zag en dreef. Een wereld vol conflict met mensen in conflict.
Krishnamurti noemde het Ik zelfs geweld.
Hier wordt ook de angst van de Boeddha beschreven.
Maar niet zozeer voor ziekte, verouderen en dood maar het zien van hoe iedereen met elkaar overhoop ligt.
Misschien wel vooral, want daar gaat een groot deel van Sutta Nipata over, met elkaar overhoop in meningen, twisten.
The world around was hollow ,
all directions were in turmoil.
Wanting a home for myself,I saw nowhere unsettled.
Hij wilde dus in die chaotische wereld van conflict een thuis voor zichzelf want hij voelde zich angstig, onveilig.
But even in their settlement they fight
seeing that, I grew uneasy.
Then I saw a dart there,
so hard to see, stuck in the heart.
When struck by that dart,
you run about in all directions.
But when that same dart has been plucked out,
you neither run about nor sink down. (Snp4.15 2)
Ik vind dit toch wat ander verhaal, meer menselijk en realistisch dan die prins die alle ellende werd bespaard. Ook het idee dat hij als prins alleen maar bezig was met vermaak en niks van de wereld wist lijkt me niet zo realistisch.
Hoe kun je nou weten hoe het echt zat? Hoe meer je met mensen hierover praat, vind ik, hoe vager alles wordt.
Volgens mij, iedereen leest in de teksten wat ie er in wil lezen. Iedereen selecteert de teksten die passen bij zijn wensen. Iedereen laat de Boeddha ontdekken wat ie zelf ontdekt heeft. Iedereen laat de Boeddha realiseren wat ie zelf gerealiseerd heeft. Iedereen laat de Boeddha zaken begrijpen op een manier zoals ie ze zelf begrijpt.
Het lijkt er altijd meer op dat mensen de Boeddha voor het eigen karretjes spannen dan dat onderzoek plaatsvindt.
Dzogchen mensen geloven altijd dat tijdens ontwaken de Boeddha de ware staat ontdekte want dat is hun ding. Dus laten ze de Boeddha dat ontdekken. Zenners het ware zelf want dat is hun ding. Dat hij volgens de Pali overlevering ook weder geboorte ontdekte, kamma en hoe dat werkt...ach...dat vinden ze niet belangrijk en doet er niet toe.
Ook wat belangrijk is bij ontwaken, wordt geheel op persoonlijke wensen ingevuld.
Dus iedereen gebruikt meer de Boeddha denk ik.
Ik ben er niet meer gerust op.
Nou heb je weer niks an he.
Het hele punt is natuurlijk, waarom moeten we het altijd hebben over de Boeddha hebben en wat die bedoelde en zag, en gaat het nooit eens over onszelf?
Wat voor ons waar?
Voor mij is waar dat het zelfgevoel niet verandert. Daarmee zeg ik niet dat het er altijd is.
Voor mij is ook waar dat het zelfgevoel, het gevoel er te zijn, komt door een soort licht of helderheid.
Ik verander niet echt. Dat is voor mij waar.
Iedereen kan wel zeggen dat dit een illusie is, voor mij is het waar.
Eerlijk gezegd begrijp ik nooit zo goed dat anderen het anders ervaren.
Nico leert dat ie helemaal verandert is door de Dhamma. Ik zie zoiets als onmogelijk.
Wat verandert er nou als je op een bepaald moment lust hebt en later niet?
Je kunt toch niet echt claimen dat je helemaal bent verandert??