Auteur Topic: Dukha, lijden en pijn  (gelezen 2200 keer)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Dukha, lijden en pijn
« Reactie #100 Gepost op: 01-02-2023 10:08 »
Het lijkt er zo te lezen sterk op dat meneer Vrij een soort geestelijk foefje heeft geleerd, en hij meent volgens mij dat dit foefje een sleutel is die op elk slot past. Voor zover ik het kan zien, beschouwt hij het verhaal, de persoonlijke en subjectieve interpretaties van de werkelijkheid, het verhaal in ons hoofd, als een illusie. Tot zover is het te volgen.

De mens zoals hij is leeft inderdaad vrijwel onafgebroken in wakende dromen. Hij is grotendeels overtuigd van zijn meningen, terwijl dat feitelijk slechts geleende kennis is. Door onze associaties, die als wolken langs de hemel in ons hoofd drijven, denken we dat dit "onze" gedachten zijn. We projecteren er een zelf in. Dat gaat volledig automatisch, vanaf ons derde levensjaar gaan we onderscheid maken tussen ik en jij, en tussen ik en de wereld. Dat dit zo gaat, is zoals het is.

Door onze herinneringen, en dat wat we alllemaal leren, hoeven we niet steeds opnieuw te leren lopen, autorijden, boodschappen doen, etcetera. Deze automatismen zijn ons tot een praktische hulp. Maar de mechanisering en automatisering van de mens houdt daar niet mee op. We zijn zelfs zo gek, dat we bijvoorbeeld doen aan multitasking. Daar is de mens niet op gebouwd, met als gevolg ook dat er van alles mis kan gaan, en gaat.

Religie en spiritualiteit willen jou er op wijzen, wakker maken dat je in jouw wakende dromen verkeert. Dat je je laat leiden door je automatische associaties. Misschien niet volledig, want we kunnen ons denken richten, maar dan nog zijn we in slaap. Ons persoonlijke verhaal, alles wat we van onszelf denken is puur een reflectie op de werkelijkheid. Enerzijds logisch, omdat we moeten kunnen functioneren in het dagelijkse leven. Als je inderdaad, zoals Siebe aangeeft, dagelijks alles telkens van meet af aan zou moeten leren, elke dag opnieuw, dan zo dat onleefbaar zijn. We zouden als soort snel zijn uitgestorven.

Echter, een mens bestaat niet alleen uit denken. We zijn behept met een fysiek systeem met natuurlijke reacties. Daarnaast beschikken we over diverse instincten, loopt er ook nog een emotioneel systeem in ons lijf en kunnen we denken e.d. via ons geestelijk systeem. Dit alles zorgt ervoor dat we in staat zijn om te overleven. Dat is de evolutie van de mens in natuurlijke zin. We zijn geen leeg blad (tabula rasa), via het DNA liggen duizenden jaren van evolutie in onze genen. De soort is waar het om draait, vandaar dat de mens van meet af aan leefde in een samenwerkingsverband, een stam, clan of volk. Alleen en op jezelf overleven in de wildernis was vrijwel onmogelijk. Je had elkaar hard nodig in de strijd om te overleven. De Wij-cultuur was het centrum van het leven. Deze culturele vorm bestaat nog immer. Dat wij hier in het Westen menen dat we individualisten zijn, is feitelijk, als het te ver wordt doorgedreven, volstrekt onnatuurlijk.

Meneer Vrij meent zo ongeveer, als ik het goed begrijp, dat je maar van je hele verhaal af zou moeten. Op welke manier dan ook. Het is immers illusie en onzinnig. Maar we kunnen niet alles zomaar op radicale wijze weggooien. Dat is in spreekwoordelijke zin het kind met het badwater wegspoelen. In de eerste plaats is het onmogelijk, en in de tweede plaats kun je een bepaald principe wel steeds herhalen op een forum als dit, maar op den duur gaan mensen je niet meer serieus nemen. En ten derde is het onafgebroken wijzen op het feit dat "het verhaal" een illusie is na tien keer herhalen mijns inziens een strikt mechanisch automatisme aan het worden, een foefje. Het is zelfs een slim foefje, zo lijkt het althans, want niemand kan bewijzen dat het niet waar zou kunnen zijn. En het boeddhisme lijkt immers ook zoiets te zeggen, dat je je volledig bewust moet zijn van alles wat je doet, denkt en zegt.
« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 14:29 door Buddha Amitabha »
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #101 Gepost op: 01-02-2023 12:07 »
Ba.
Ik ben primair in geen enkel opzicht anders dan jou of wie dan ook, secundair (Relatief) zijn er misschien allerlei verschillen maar die vallen ook weg in een groter plaatje. Dus ik ben onderhevig aan de zelfde toestanden en gegevens van bestaan als iedereen dat is. Daarentegen is mijn insteek m.b.t. deze materie fundamenteel anders dan waar mijn vermogen tot communicatie toe in staat is aan te geven..
Ik mis eenvoudig de achtergrond om voorstellingen, verbeelding, geheugen en herinnering aan te refereren.. er is daar niets, en als ik door mijn ogen naar buiten kijk, dan zie ik NIKS. Er is wezenlijk geen denker, ervarende, belever, in mijn voorstelling, verbeelding, geheugen, herinnering.. Verder functioneer ik in deze wereld net als iedereen. Alle processen van denken, verbeelding, inzicht, visie, conceptvorming, intuïtie etc ervaar ik letterlijk als trage stroperige materie, wat gewoon z'n gang gaat, oa wat ik nu dit moment weergeef..
Het verschil betreft dus iets fundamenteel wezenlijk i.p.v. subjectief geestelijk het een of andere perspectief, wat het enigste is wat ik tot mijn beschikking heb om hierover te communiceren.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #102 Gepost op: 01-02-2023 12:16 »

Zijn we er voorlopig uit?

No way out.. Steve.
« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 18:22 door Vrij »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #103 Gepost op: 01-02-2023 12:26 »

Maar zoals jij het stelt, betekent dat je steeds alles opnieuw moet leren en uitvinden. Je moet steeds weer opnieuw je grenzen tegenkomen. Steeds maar weer moet je je aan de zon verbranden of aan de kachel, omdat je geen voorstelling hebt van het gevaar en nadeel van zaken, noch het voordeel. Lijkt me heel onhandig en er is denk ik ook niemand die zo leeft of zelfs kan leven. Als jij eten koopt, koop je dan eten zonder enige voorstelling van voedzaamheid, smaak, gezondheid, je financiën?

Er zijn voorname verschillen tussen herinnering, geheugen en verbeelding.. in zijn algemeenheid heeft het er veel van weg dat de mens het meest vertrouwd op het laatste, tja.. dan krijg je rare toestanden.
« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 18:20 door Vrij »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #104 Gepost op: 01-02-2023 12:28 »
....
« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 18:24 door Vrij »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #105 Gepost op: 01-02-2023 12:30 »
Zijn we er voorlopig uit?
No way out.. Steve.

nou, dat kan nog lang doorgaan hoor.

Tot het dat niet meer doet.
:)

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #106 Gepost op: 01-02-2023 14:04 »
Beste BA en vrij,

Soms kom ik even kijken op BF.  Wat BA verteld voel ik helemaal. Zo ben ik erachter gekomen dat vele “ goeroes “ op social media een bepaalde zelfbescherming tactiek hebben gevonden om alles tot NIETS te maken. Dat is pas een illusie.

Dit zijn mijn bevindingen na “ mijn reis”

De “ nietsmakers” willen graag niets naar hun hand zetten. Deze zelfbescherming is om niet geraakt te worden door de waarheid. En dan komt de nietsmaker die jou verteld dat er geen waarheid bestaat. Dit is een vorm van manipulatie, om de ander zo uit balans te brengen. Zo van: jij ziet het verkeerd, jij bent de slechte etc.

Wat er dan weer op neerkomt dat ze er iets van maken.

Zo zag ik Siebe zeggen dat hij voortaan aan alles twijfelt. Nou dat heb ik ook. Mede doordat een nietsmaker gewoon een ietsmaker is, die simpelweg zijn heilige huisje in stand wil houden en jou laat twijfelen

Nu heb ik door het Boeddhisme geleerd om twijfel als een weg naar inzichten te zien. Gelukkig.

Ook de drang van velen naar neutraal te moeten zijn in alles, de hier en nu “ kerk” . Wat een kermis voortaan, dus behoorlijk wat dukha.

Zo merk ik dat mijn geest van alles op gaat rakelen, wat ik nog niet kan typen om er een duidelijk verhaal van te maken. Onsamenhangend is my middle name

Zodra je verteld over boeddhisme, Christendom etc, gaan ze op je letten of je wel lief genoeg, niet drinkt, goed bent voor het milieu, koffie, suiker of  vegan bent en je niet houdt aan de regels, die zij er zelf van maken. Niet beseffend dat er dan een strijd gaat komen, een verzet, waar ze dus eigenlijk bang voor zijn. En eigenlijk bang voor de gevolgen van hun handelen.

Liefst roepen ze karma als je maar iets overkomt ( of hun dat aangaat). Ondanks dat je zegt dat goede mensen slechte dingen kunnen meemaken. Warboel en wel iets. Snap dan wel dat je graag niets wil, wat luiheid is en weer een lijden

Heb even geoefend weer voor nu

Zelf vond ik dit stuk passen en passend wat er de laatste jaren op wereldtoneel gebeurd. En ja dat is waar.

Grt Moesa

Even het stuk Vrij gekeken. Dat bedoel ik nu. Vraag mij af als het salaris is gestort en de rekeningen, boodschappen gedaan moeten worden of het dan even een illusie, op zich niks, niks waargenomen is 😏

« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 14:38 door Moesa »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #107 Gepost op: 01-02-2023 14:43 »
Hoi Moesa,

Je schrijft een duidelijke visie, dank daarvoor.

Kijk, ik ben tegen niemand, ook niet persoonlijk. Jij ook niet, zo te lezen.

Maar soms denk ik dat er te gemakkelijk wordt geuit hier en elders, dat je voorbij alles moet kijken, dat het niet gaat om goed en kwaad, juist of onjuist. Zolang je maar een soort "niemand" bent. Want het zelf bestaat niet, analoog aan wat men van de Boeddha heeft gelezen.

Maar er is in mijn optiek geen mens een "niemand". Ik vind het een al te gemakkelijk standpunt. En het verschuilt zich achter het ideaal dat er toch immers niets en niemand is in de mens. Hiermee kun je gewoon alles volledig weg redeneren, iedereen de loef afsteken zelfs.

Ik heb een aantal Zenbeoefenaars gekend en ook lui vanuit de non-dualistische hoek. Die zeggen ook dat je het verkeerd ziet, in een ik-waan leeft, of zelfs in illusies. Maar hoe zit het dan bij hunzelf? Ze menen de wijsheid of zelfs de waarheid in pacht te hebben. Er is geen land mee te bezeilen, hun visie is hun fort geworden, hun verzet, zelfs hun ego. Ik kan daar echt helemaal niets mee.

Als je hun vraagt hoe zij "zover" gekomen zijn, komt er opnieuw een verhaal dat ze inzicht hebben gekregen, en dat je niet naar de hoe-vraag moet vragen. Omdat alle antwoorden toch per definitie fout zouden zijn. Ik moet er wel eens van zuchten...

Ik wil hiermee trouwens niemand ergens van betichten. Ik ben het hierin wel grondig oneens met bijvoorbeeld Vrij. Maar zo is het dan maar. Wij verschillen blijkbaar van visie.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #108 Gepost op: 01-02-2023 14:59 »
Grt Moesa

Hey Moesa,
Altijd fijn nog eens van u iets te lezen.
En ja, het is mij toch allemaal wat hee.

Het ga je goed, of blijf nog wat hangen, nog leuker.

De groeten,

Steve.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #109 Gepost op: 01-02-2023 15:36 »
Beste BA,

Zoals gewoonlijk lukt het mij niet om een quote te maken.

Het gaat wel om goed en kwaad, juist om onjuist. Dat je naar binnen kijkt en niet voorbij. Binnenin kijken is namelijk de illusies doorbreken. Zo zie je het geheel, je filtert de rotte appel eruit. Vaak zie je dan de verstorende factoren. Dat brengt verwarring teweeg. Met de “ inzichten van de nietsmaker in het achterhoofd.

‘ Je bent niemand, er is geen ego, ziel.

En ja streven naar non dualiteit. Eigenlijk is het: oei ik ontmoet iemand die zomaar eens mijn waarheid aan het licht kan brengen. Pas op. Dan komen de nietsroepers melden dat er niets is of ze gaan in hun ontkenning hangen. Eindigen dan vaak in discussies.

En ja er is geen mens niemand, want je bent zo belangrijk voor diegene om jou tot die niemand te maken. 🤔. Dus toch iets ?

Je bent een egoïst, gek etc, ondanks dat je zegt dat je ego ook goede dingen kan doen, zonder iets terug te verwachten. De bangmakerij dat als je slecht doet, het wachten is op jou karma. Ook ik ben zo’n trouwe wachter op slecht karma, maar merk dat het verspilde moeite is

Dan komt vergeving ( hot item altijd van mij geweest). Daar werd mij heel simpel op gewezen door een Christen. Als je het niet kan, laat je het over aan God. Of het dan ook werkt ( want daar weten guru’s ook alles van) ?, dat weet ik niet als waarheid, maar voor mij heeft dit gewerkt. Vergeven gaat mij makkelijk af, vergeten doe ik niet.

Dan is het niet echt vergeven natuurlijk 🤯. Stel dat wij toch iets onthouden hebben wat zij verkeerd hebben gedaan. Zo hebben ze stelselmatig met occulte wijsheden er van alles van gemaakt.

En wat je zegt BA die “ hoe vraag.

Natuurlijk doet er die niet toe ( sarcasme), want in de wet van aantrekking ( ook zoiets) gaat de vraag niet om hoe of wanneer. Nou daar zit je dan met je angsten. Dan gebeurd het niet zoals je wilt, krijg je emmers vol aan teleurstellingen. En dan vraag je hoe dat kan. Jaaaa dat komt omdat er iets beters aankomt voor jou. En natuurlijk beter je best doen. En maar adviseren, gewoon mediteren en het komt, en vooral kei hard werken. Ja diepe zucht BA.

Als laatste ben ik ervan overtuigd dat er een goed hart zit. Je wil dat de ander zich happy voelt. Door jou ervaringen kan je mensen helpen, coachen. En dan denk ik, we dragen allemaal de spirit, altijd beter dan je schouders ophalen en het je niks boeien

Wat mij altijd helpt is aanvaarden dat je iets niet weet, er nu geen oplossing is.

Ben ook maar mens

Grt

Ps non dualisten bedoelen het goed

« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 15:52 door Moesa »

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #110 Gepost op: 01-02-2023 15:39 »
Hoi Steve

Geen quote maar,

Kom hier even oefenen of ik het allemaal wel weet, of ergens achter sta.

En dan Siebe weer weg? Terwijl hij laatst dingen beschreef die weer delen in de puzzel konden zetten

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #111 Gepost op: 01-02-2023 15:54 »
Kom hier even oefenen of ik het allemaal wel weet, of ergens achter sta.

Een fijne beoefening dan gewenst!

En dan Siebe weer weg? Terwijl hij laatst dingen beschreef die weer delen in de puzzel konden zetten

Siebe, weg? Dat zegt ie altijd, maar hij blijft toch maar reageren.
Kijk, vanmorgen nog:

Maar zoals jij het stelt, betekent dat je steeds alles opnieuw moet leren en uitvinden. Je moet steeds weer opnieuw je grenzen tegenkomen. Steeds maar weer moet je je aan de zon verbranden of aan de kachel, omdat je geen voorstelling hebt van het gevaar en nadeel van zaken, noch het voordeel. Lijkt me heel onhandig en er is denk ik ook niemand die zo leeft of zelfs kan leven. Als jij eten koopt, koop je dan eten zonder enige voorstelling van voedzaamheid, smaak, gezondheid, je financiën?

Dus, Siebe is niet weg, gelukkig niet, ik heb hem graag, ook al denkt ie van niet.
:D

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #112 Gepost op: 01-02-2023 15:59 »
Ja Steve,

Siebe komt altijd terug, dat lijkt hij dan nodig te hebben om verder te kunnen.

Gaan jij en Siebe maar door met jullie discussies. Daar leer ik van. Kijken of het bij mij past.

Grt

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #113 Gepost op: 01-02-2023 16:48 »
Er even op terugkomend.

Ja uiteindelijk zal er niets zijn, valt er niks waar te nemen. Dat gevoel ken ik nog van de eenheidservaringen die ik heb gehad. Dat was maar heel even, en heb veel naar die staten verlangd. Zat ik daar weer mee. Het blijft steeds terugkomen, ook al zit je binnen, geen contact, geen prikkels. Het blijft omdat we nu eenmaal denken

Het doorbreekt als er iets van gemaakt wordt.

Ook weet ik dat er geen ego is, geen lichaam, maar ik wil helemaal niet zonder lichaam en mijn ego.

Zeker als je ernstig ziek wordt en je zonder behandeling er niet meer zou kunnen zijn.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #114 Gepost op: 01-02-2023 17:19 »
Moesa , over quoten...

rechts boven op 'citaat' klikkken

zie je boven aan een regel tussen [ ] staan
quote author=blablaba en een hoop getallen op het eind

en helemaal onderaan zie je [/quote] staan.

dat zijn de aanhef
en de afsluiting van elk tekstgedeelte dat je wilt quoten.

alle tekst die je niet wilt quoten
die delete je.

met elke nieuwe quote copieer je de eerste regel die tussen [ ] staat
en sluit je af met [/quote]
« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 17:28 door Marcel »

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #115 Gepost op: 01-02-2023 17:22 »
Hoi Marcel,

Normaal deed ik dit met een toetsenbord, nu met een I pad. Kan hier thuis wel om hulp vragen.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #116 Gepost op: 01-02-2023 17:27 »
Ook weet ik dat er geen ego is, geen lichaam, maar ik wil helemaal niet zonder lichaam en mijn ego.

Zeker als je ernstig ziek wordt en je zonder behandeling er niet meer zou kunnen zijn.

Waarom zou er geen ego/ik zijn? Ego/ik als functie, daar is niets mis mee, toch?
Er komt ik-gevoel op, en daarmee kan lichaam voor zichzelf zorgen, het in leven houden. Allemaal prima.

Ik heb kinderen, zonder ego/ik, zonder "ik"-gevoel en gevoel voor "mijn" kinderen zou ik er niet voor kunnen zorgen. Zo zit de natuur in elkaar. De natuur zit in elkaar dat het een "ik"-gevoel produceert en een "mijn"-gevoel en allerlei mechanismen die bijdragen tot overleven van het lichaam en wat het lichaam voortgebracht heeft, of aangenomen heeft om voor te zorgen (in geval van adoptie bijvoorbeeld). Dat gaat allemaal vanzelf en natuurlijk. En niets mis mee.

Het wordt mis als we dit ik-gevoel, iets dat komt en gaat, gaan houden voor een vaststaande identiteit, en zo een illusie in stand willen gaan houden in plaats van het natuurlijke lichaam. Het loopt uit de hand als we zoiets gaan verdedigen alsof het iets echt is. Meestal wordt dat "ego" genoemd, hoewel "ego" gewoon slaat op "ik". Dat "ego", dat "ik" als iets blijvends, iets onveranderlijks, een essentie. DAT is er niet echt, dat is de illusie. En als die zeer natuurlijke overlevinsmechanismen gaan terugplooien op zo'n illusie, dan krijg je narigheid.

Dus als je ernstig ziek wordt is het heel natuurlijk dat er een ik-gevoel opkomt dat probeert die ziekte te genezen, het lichaam in stand te houden, zodat het zijn naturlijke taak kan blijven volbrengen: leven in stand houden.
Laten we dat ik-gevoel, en de voorstellingen die het daarbij maakt, maar zijn gang gaan.
Die wat zoiets weg willen terwijl er een lichaam is die het nodig heeft, die zijn gek, die zijn suïcidaal, die raken gehecht aan niet-bestaan.
Geen enkele religie of spiritualiteit wijst zo'n richting uit.
Toch geen die ik al tegengekomen ben.
Ik heb wel al individuën tegen gekomen die er in hun hoofd er van maken dat dit "ik-gevoel" weg moet, gelukkig doet zelfs dan het "ik"-gevoel toch gewoon nog zijn werk.
« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 17:38 door Steve »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #117 Gepost op: 01-02-2023 17:32 »
Hoi Marcel,

Normaal deed ik dit met een toetsenbord, nu met een I pad. Kan hier thuis wel om hulp vragen.

Moesa, zit er niet mee in.
Ook zonder quoten kunnen we alles lezen wat je maar wilt reageren.
Het kan overzichtelijker zijn, maar is geen must.
Reageren zonder quotes is beter dan in de knoop geraken met quotes.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #118 Gepost op: 01-02-2023 17:33 »
Gaan jij en Siebe maar door met jullie discussies. Daar leer ik van. Kijken of het bij mij past.

Ziedaar... het heeft dan toch nog enig nut.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #119 Gepost op: 01-02-2023 17:45 »
Hoi Marcel

Het gaat om het kopiëren, per kop, dat lukt mij niet. Doe het nu zo: de tekst van leden kopiëren en plakken en dan is er voor mij overzicht en kan ik reageren. Dan delete ik de tekst

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #120 Gepost op: 01-02-2023 18:15 »
Hoi Steve

Ook iets nieuws van de new age movement

Dat je kind niet van jou is, het kind kan je beter observeren, zodat ze later zelfstandig worden. Dat is bij mij tegen het verkeerde been. Een kind observeren en niets doen is kinderen een trauma bezorgen. Eigenlijk zoek het maar uit, scheid jezelf af.

En dit alleen maar omdat je de held wil zijn en niet de bad guy. Kinderen leren dan nooit wat goed of slecht is. Daar heb je ook zelfkennis voor nodig, om te kijken of het iets van jezelf is. Zelf of ik die bestaat

En dan dit

Wat leer je een kind als je zegt: je bent niet van mij, ik laat je los in deze wereld, want dat is wat er gebeurd. Er zijn nu eenmaal slechte mensen, die bestaan ( geleerd van een monnik) en de leeuwin in mij zou zonder ‘ ze zijn niet van mij ‘ nooit geen leeuwin zijn.

Dan komt de liefde beweging, oplossen met boosheid is geen optie. Met alle liefde vecht ik voor mijn kinderen en ja ook fysiek als het moet

Er is inderdaad niks mis met van ‘ mij, ik, lichaam.

Ben bv een ijdeltuit, dat heeft mij soms ver gebracht. Want als je bv chemo krijgt willen mensen je ziek zien. Dat heb ik altijd weten te voorkomen. Achteraf nooit willen missen

En ja Steve als mensen stug vast blijven houden, alles ontkennen, geen andere ingangen accepteren, dan blijft de kramp en dat kan je voelen, buiten en zowel binnen de deur. Zo is inmiddels onze maatschappij geworden.

Dat geen enkele spirituele movement dit niet onderwijst, klopt denk ik. Ik bleef maar vragen, zoeken, analyseren. Om tot de conclusie te komen er is een ego, kinderen zijn van mij, ik heb bezittingen, er spelen veel dingen in de wereld, alleen maar om ons te laten ontwaken

« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 18:18 door Moesa »

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #121 Gepost op: 01-02-2023 20:00 »
De volgende aanvulling

Hoe zit het ego verhaal met reïncarnatie? Hier zit ik ook vast in. Heb je dan een ander ego?

Zoveel vragen op dit moment. Zucht

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #122 Gepost op: 01-02-2023 20:34 »
Dat je kind niet van jou is, het kind kan je beter observeren, zodat ze later zelfstandig worden. Dat is bij mij tegen het verkeerde been. Een kind observeren en niets doen is kinderen een trauma bezorgen. Eigenlijk zoek het maar uit, scheid jezelf af.

En dit alleen maar omdat je de held wil zijn en niet de bad guy. Kinderen leren dan nooit wat goed of slecht is. Daar heb je ook zelfkennis voor nodig, om te kijken of het iets van jezelf is. Zelf of ik die bestaat

En dan dit

Wat leer je een kind als je zegt: je bent niet van mij, ik laat je los in deze wereld, want dat is wat er gebeurd. Er zijn nu eenmaal slechte mensen, die bestaan ( geleerd van een monnik) en de leeuwin in mij zou zonder ‘ ze zijn niet van mij ‘ nooit geen leeuwin zijn.

Dan komt de liefde beweging, oplossen met boosheid is geen optie. Met alle liefde vecht ik voor mijn kinderen en ja ook fysiek als het moet

Er is inderdaad niks mis met van ‘ mij, ik, lichaam.

Ben bv een ijdeltuit, dat heeft mij soms ver gebracht. Want als je bv chemo krijgt willen mensen je ziek zien. Dat heb ik altijd weten te voorkomen. Achteraf nooit willen missen

Ik ga voorzichtig mijn visie hierop geven en deze keer toch wel goed mijn woorden wikken en wegen, want wat je hier aansnijdt ligt mogelijks nog gevoeliger dan zaken als niet-zelf.
Ik ga zeggen hoe ik het zie, en als je daar niet mee akkoord bent, houden zo. Dat is dan prima.

Ik voel het zo dat het mijn kinderen zijn, en zo moet het ook gevoeld zijn, zonder dit gevoel zijn ze voor de leeuwen geworpen. Maar ik zie het wel zo dat ze niet van mij zijn.
Beiden zijn gelijktijdig.
Het één mag er niet zijn zonder het ander.
Of het is te zeggen: dat je ziet dat ze van jou zijn mag er wel zijn, samen met het gevoel dat ze van jou zijn. Dat is zoals het bij 99% van de ouders is. En dat is ok, dat draait meestal wel nog redelijk goed uit. Maar dat je ziet dan ze niet van jou zijn, mag er niet zijn zonder het gevoel dat ze wel van jou zijn. Want in dit laatste wordt de natuurlijke gang van zaken verworpen, en dan draait het pas verkeerd uit.

M.a.w. de uitspraak die je ergens in die New Age beweging gehoord hebt dat je kinderen niet van jou zijn, dat is een potentievol inzicht, echter als daarmee het gevoel dat ze van jou zijn gaat aantasten, dan is het verkeerd begrepen, dan is het verstandelijk aangenomen, en niet werkelijk ingezien. En meestal loopt het zo, dat mensen zoiets horen en er mee gaan dwepen, zonder het werkelijk in te zien en de rijkdom ervan aan te boren, want het heeft een enorme rijkdom, niet in het minst voor die kinderen, maar het mag NOOIT betekeken dat het gevoel "ze zijn van mij" gaat verstoord worden.

M.a.w. als je ze verzorgt en beschermt en voedt en opvoedt vanuit dat gevoel "het zijn mijn kinderen", dan komt alles goed, zelfs als je ziet "het zijn niet mijn kinderen", in dat laatste geval loopt het dan zelfs veel beter, veel natuurlijker, zonder al die projecties die je mogelijks van jezelf in die kinderen dan gaat projecteren als je ze ziet als van jou.

Wat je ziet, leer je niet te zeggen. Want dit zeggen gaat in tegen het gevoel dat er moet zijn, tegen de natuur. Als je het zo ziet dat ze niet van jou zijn, dan is dat zelf wel heel natuurlijk, maar als je dat zegt, gaat het in tegen alle natuur, dit zeggen is je verhouden tot, en dit verhouden tot gaat via dat gevoel ik, mijn... in die verhouding (het relatieve) een absoluut standpunt gaan verkondigen kan alleen maar voortkomen uit verkeerd begrip.

Als je je met zulke dingen inlaat, zo hoge wijsheden, dan is het noodzakelijk dat je een gevoel voor paradox krijgt, en dit is erg moeilijk voor onze menselijke geest. Voor onze menselijke geest is het altijd zus of zo, nooit twee tegengestelden tegelijk. In Realiteit is het echter nooit zus of zo. Het absolite inzicht sluit het relatieve gevoel niet uit, ze zijn beiden, tegelijkertijd. In Realiteit staat Absolute en relatieve nooit tegen over elkaar, ze zijn altijd samen. Maar het zien van het Absolute, wat je misschien ook even gezien hebt hebt in die eenheid, geeft vaak aanleiding om dan maar ineens het relatieve in te wisselen met dit Absolute en dat geeft altijd frictie, onvrijheid, terwijl men juist meent nu eindelijk vrij te zijn. Vrijheid is er maar als beiden tegelijkertijd er mogen zijn. Dat is ware Vrijheid. En dan loopt alles prima. Je kinderen worden verzorgd en beschermd (als dat nodig is) als de beste leeuwin, maar krijgen toch alle vrijheid om te ontplooien tot waar de natuur, en niet jij, ze brengt.

En ja, daar komen ook zo zaken als observeren bij kijken. Je observeert, je stuurt niet teveel, alleen maar daar waar nodig, niet naar je eigen projecties. Je geeft ze ruimte. En je kan ze loslaten als die bescherming niet meer nodig is.

Dus wat je hoort heeft allemaal wel ergens zin, maar hoe het vertelt wordt is dikwijls een verkrachtte versie. En als het zo aangenomen wordt, kan het veel schade toebrengen. Daarom mogen zulke zaken nooit aangenomen worden. De paradox moet zelf geproefd worden, dan wordt het helder en kan het niet meer gaan wringen.

En boosheid, ja dat hoort er ook gewoon bij. Dat kan juist liefde zijn. Als je niet boos bent als een kind zichzelf in gevaar brengt, dan is dat verwaarlozing. Het is gewoon niet altijd liefde, als boosheid komt van een idee "ze zijn van mij en ze horen zo te zijn", dan komt het niet van liefde maar van verkeerd inzicht. En ook dat komt gelukkig meestal wel goed, dus geen drama, maar het kan weel beter door dan inzicht "ze zijn niet van mij, en ze horen helemaal niet zus of zo te zijn".

En wees gerust, ik "zie" mijn kinderen doodgraag, dat doodgraag "zien" komt van dat gevoel, dat des te levendiger is door "in te zien" dat ze niet van mij zijn.

Ik bleef maar vragen, zoeken, analyseren. Om tot de conclusie te komen er is een ego, kinderen zijn van mij, ik heb bezittingen, er spelen veel dingen in de wereld, alleen maar om ons te laten ontwaken

Ik heb je nu een alternatief voorgesteld. De gevoelsmatige conlusie dat er "ik" en "mijn" is, is een zeer juiste conclusie, laat geen enkele nietsroeper daar aankomen, die blijft best altijd goed intact. Het alternatief is dat dit ook perfect kan samengaan met een groeiend dieper inzicht dat niets, maar dan ook niets ik, mijn, mijn zelf is, ook kinderen niet. En dan kan je in je vuist lachen met al die New agers die zoiets naroepen, maar de diepte ervan niet inzien, of beter, je kan het voor hen verhelderen, als ze het willen horen tenminste, want dat is lang niet altijd het geval.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #123 Gepost op: 02-02-2023 09:01 »
De volgende aanvulling

Hoe zit het ego verhaal met reïncarnatie? Hier zit ik ook vast in. Heb je dan een ander ego?

Zoveel vragen op dit moment. Zucht

Moesa,

Ik zou hier niet mogen op antwoorden, want dit loopt altijd fout af.
Maar gezien je gezucht kan ik het toch niet laten daar toch enige moeite voor te doen.

Maar ook hier weer, louter door mijn visie erover te delen. Als je daar dus niet mee akkoord bent, houden zo. Dat is dan prima. 

Over reïncarnatie, wat eigenlijk zoveel betekent als "eenzelfde ziel die steeds opnieuw indaalt in een nieuw lichaam", kan ik het echter niet hebben. Zoals ik het zie, zit het zo niet in elkaar. Daarmee is je vraag (naar mijn visie erop toch) eigenlijk al beantwoord. Mijn visie hierop (die toevallig in lijn is met de boeddhistische visie) is dat dit ego, dat ik-gevoel, iets is dat niet blijvend is, het ontstaat, telkens weer opnieuw en is nooit hetzelfde als het voorgaande.

Toch wordt er in dat boeddhisme wel gewag gemaakt van een keten van wedergeboorte, en het uitdoven van die keten van wedergeboorte. Ook daar zou ik mijn visie kunnen over geven, maar gezien de gevoeligheid van dit onderwerp (en omdat ik daardoor hier toch nooit erkenning mee kan scoren), prefereer ik mijn visie hierover in een privé bericht toe te lichten, als je daar nog vraag naar zou hebben. Dus stuur mij gerust een privé-berichtje, moest dat zo zijn.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #124 Gepost op: 02-02-2023 13:20 »
Beste Steve,

Heb gisteren jou verhaal gelezen en net het laatste even vlug, maar ben er helemaal content mee. Kan er wat mee. Nee gaat wat mij betreft niet fout aflopen. Het is voor mij verfrissend. Dat vink ik jou ook, altijd verfrissende uitleg

Een grote dank zelfs 🙏👌

P.s kan natuurlijk dat er vragen komen, meer eigenlijk niet.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #125 Gepost op: 02-02-2023 14:32 »

Er zijn voorname verschillen tussen herinnering, geheugen en verbeelding.. in zijn algemeenheid heeft het er veel van weg dat de mens het meest vertrouwd op het laatste, tja.. dan krijg je rare toestanden.

Waarom dan?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #126 Gepost op: 02-02-2023 15:27 »
Maar soms denk ik dat er te gemakkelijk wordt geuit hier en elders, dat je voorbij alles moet kijken, dat het niet gaat om goed en kwaad, juist of onjuist. Zolang je maar een soort "niemand" bent. Want het zelf bestaat niet, analoog aan wat men van de Boeddha heeft gelezen.

Maar dat laatste zegt de Boeddha volgens mij nergens zo letterlijk. Ik geloof dat slechts in 1 sutta de Boeddha op de man af wordt gevraagd of er wel of niet een zelf is, en dan antwoordt hij noch ontkennend noch bevestigend.

Je kunt je ook afvragen of Boeddha's instructie of leer dat alles wat komt en gaat en dus geconditioneerd is, ook anatta is (en dukkha en anicca), dat hij hiermee zegt:  'er is geen zelf'.
Is dat zo? Als de Boeddha leert, bijvoorbeeld dat aangename gevoelens komen en gaan en ook anatta zijn, niet-zelf zegt ie dan dat er geen zelf is?

Maar er is in mijn optiek geen mens een "niemand". Ik vind het een al te gemakkelijk standpunt. En het verschuilt zich achter het ideaal dat er toch immers niets en niemand is in de mens. Hiermee kun je gewoon alles volledig weg redeneren, iedereen de loef afsteken zelfs.

Ik heb een aantal Zenbeoefenaars gekend en ook lui vanuit de non-dualistische hoek. Die zeggen ook dat je het verkeerd ziet, in een ik-waan leeft, of zelfs in illusies. Maar hoe zit het dan bij hunzelf? Ze menen de wijsheid of zelfs de waarheid in pacht te hebben. Er is geen land mee te bezeilen, hun visie is hun fort geworden, hun verzet, zelfs hun ego. Ik kan daar echt helemaal niets mee.

Precies, nooit, nooit, nooit is/wordt iemand (ik ook niet) eens echt arm van geest, echt bezitloos.  Het besef van eigendom en eigenaarschap, laten we wel wezen, dit maakt iedereen ook loodzwaar, en laten we ook wel wezen, welke spirituele leer, praktijk, maakt dit nou echt minder? Ik zie hierin geen uitweg en ben er diep in teleurgesteld. Het hele idee dat je als het ware je eigen bestaan zus en zo kan verlichten, met wijsheid, met ontdekking, vastelling, met zien...ik ben zo goed als volledig dat geloof kwijt want ik zie het gewoon niet gebeuren. Want wat men ook ziet, vaststelt, ontdekt, dat neemt men inderdaad in pacht, wordt eigendom, en dan verliest men altijd elke armoede van geest. Men wordt Weters, en de Ander de Onweter.
Ik ben het Moesa eens, dit draait allemaal om macht. Om verhoudingen. Maar ik denk dat de Onweters vaak beter af zijn dan de Weters.

Ik ben er voor mezelf eigenlijk wel van overtuigd geraakt dat er nooit wat anders speelt dan zelf-vererering. Hoe mooi het ook allemaal wordt verkocht: als alleen maar delen, als puur altruisme, mededogen, wijsheid, ik kom maar niet los van het gevoel dat er nooit wat anders speelt dan dat die persoon graag zelf centraal staat.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #127 Gepost op: 02-02-2023 15:41 »
Kan er wat mee.

Blij om dat te lezen.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #128 Gepost op: 02-02-2023 17:00 »
Citaat
Moesa , over quoten...

Gelukt Marcel 🙋‍♀️

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #129 Gepost op: 02-02-2023 17:12 »
Citaat
Maar dat laatste zegt de Boeddha volgens mij nergens zo letterlijk. Ik geloof dat slechts in 1 sutta de Boeddha op de man af wordt gevraagd of er wel of niet een zelf is, en dan antwoordt hij noch ontkennend noch bevestigend.

Je kunt je ook afvragen of Boeddha's instructie of leer dat alles wat komt en gaat en dus geconditioneerd is, ook anatta is (en dukkha en anicca), dat hij hiermee zegt:  'er is geen zelf'.
Is dat zo? Als de Boeddha leert, bijvoorbeeld dat aangename gevoelens komen en gaan en ook anatta zijn, niet-zelf zegt ie dan dat er geen zelf is?

Zelfloosheid ken ik ook, dat is een korte ervaring, subtiel. Mogelijk ervaart de ziel dat. Zo is er ook geen ziel in het boeddhisme. Dat idee klopt voor mij niet. Het werd zelfs een strijd in mij. Tijdens eenheids ervaringen heb je een ervaring, wie dat ervaart kan een ego zijn die rustig is, maar er is een volwassen “ iets” wat de onrust wegneemt. Heel raar. Wat dat is, is niet van buiten, maar in mij. Het bestaat, het gaat dan ook moeilijk worden om dat van mij weg te nemen. Zie er ook geen hechting is.

De hechting is het verhaal wat ik erover verteld. Er is een mij, een ik, een iemand, een ziel en iets van buitenaf wat contact maakt. Heel diep ook

Zo is er ook een meditatie stop. Heb de rust er niet voor. Ga mijzelf ook niet dwingen. Het leven is al een meditatie an sich, zodra ik even bewust ben, kom ik al snel in heldere momenten. Ja en wat is dat dan?

Je voelt dat je mimiek zachter wordt, omgeving krijgt meer kleur.

Dat is iemand………

En wat je zegt Kwaat kan ik mij geheel in vinden. Boeddha ervaarde ook verschillende godenwerelden bv. Wie ervaarde het toen boeddha zijn moeder daar tegenkwam? Wie of wat?

Boeddha vertelde verhalen met een zelf. Persoonlijk vind ik “ zelf een lieve ik. Zou dat kunnen?

De ziel vind ik een volwassen en wijs fenomeen.

Dan nog intuïtie in het dagelijks leven. Ook dat is er niet voor niets.

« Laatst bewerkt op: 02-02-2023 17:17 door Moesa »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #130 Gepost op: 02-02-2023 17:35 »
Citaat
Moesa , over quoten...

Gelukt Marcel 🙋‍♀️

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #131 Gepost op: 02-02-2023 17:46 »
Maar dat laatste zegt de Boeddha volgens mij nergens zo letterlijk.

Ik heb het eens aan ChatGTP gevraagd. Een artificieel intelligent taalmodel dat zich op een massa bronnen baseert en op basis daarvan zelfstandig antwoorden formuleert. Een beetje spooky. Maar toch verrassend.

Op de vraag: Wat heeft de Boeddha letterlijk over het zelf gezegd?

Citaat
De Boeddha heeft veel verschillende uitspraken gedaan over het zelf en de natuur van de realiteit. Hier zijn enkele van de bekendste:

"De opvatting van een zelf is de grootste leugen."
"Alle dingen zijn vergankelijk, veranderlijk en ontbreken een echt zelf."
"Het zelf is slechts een verzameling van processen en verschijnselen, geen vast en onveranderlijk iets."
"Wie op zoek is naar het zelf zal het nooit vinden, net zomin als een oog de oogleden ziet."
Deze uitspraken suggereren dat de Boeddha het idee van een vast en onveranderlijk zelf beschouwde als een illusie en dat het loslaten van deze opvatting noodzakelijk is om verlossing van lijden te bereiken.

Bron: https://chat.openai.com/chat

Op de vraag: is er volgens de Boeddha een zelf?

Citaat
Volgens Boeddhisme is het begrip "zelf" een illusie en de bron van menselijk lijden. Boeddha leerde dat er geen vast, onveranderlijk zelf bestaat, maar dat alles in staat is om te veranderen en te evolueren. Hij onderwees over de Four Noble Truths en het Noble Eightfold Path als middel om verlossing van lijden te bereiken door het verminderen van verlangen en begeerte naar een vaste identiteit.

En op de vraag: Vertel eens wat over niet-zelf in het Boeddhisme?

Citaat
Het begrip "niet-zelf" (in het Sanskriet: "anatta") is een van de belangrijkste concepten in het Boeddhisme. Het beschrijft het idee dat er geen permanent, onveranderlijk zelf is aanwezig in mensen of in enig ander wezen. Volgens het Boeddhisme bestaat elk wezen uit een aaneenschakeling van processen en verschijnselen die voortdurend veranderen, zonder dat er een vast en permanent zelf aanwezig is.

Dit idee van niet-zelf wordt beschouwd als een van de drie inzichten waardoor iemand bevrijding kan bereiken van lijden. Het bevrijdt mensen van de illusie van hechting aan een permanent zelf, wat volgens het Boeddhisme leidt tot angst en verlangen. Door deze verstoringen los te laten, kan iemand bereiken wat bekendstaat als "verlichting".

In het Boeddhisme speelt het begrip niet-zelf ook een belangrijke rol bij het begrijpen van de natuur van werkelijkheid, waaronder de verhouding tussen individuen en het universum, en hoe verandering en impermanence een constante zijn in het leven.

« Laatst bewerkt op: 02-02-2023 18:31 door Steve »

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #132 Gepost op: 02-02-2023 17:52 »
Hoi Steve,

Dat wil ik ook die chat GTP.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #133 Gepost op: 02-02-2023 18:02 »
Deze link:

https://chat.openai.com/chat

ze zijn even te druk bezet...
kwas benieuwd wat ie zou antwoorden op de vraag:

Klopt het wat Steve uit Belgie zegt?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #134 Gepost op: 02-02-2023 18:12 »
Er wordt (zoals Siebe ook betoogt) veelal beweerd dat de Boeddha zou hebben gezegd dat we geen zelf hebben. Dit komt echter als zodanig niet voor in de Pali-Canon, waar we de verzamelde woorden van Gautama de Boeddha terugvinden. Hooguit wordt anatta (niet-zelf), geduid als een eigenschap van hoe de werkelijkheid in elkaar zou steken, zoals dit alle verschijnselen zou kenmerken.

De enige illusie in dit verband is de gedachte dat de verschijnselen een soort vaste substantiële essentie zouden bezitten. Ons zelf is gewoon een realiteit zonder vaste kern. Een verschijnsel, hetzelfde als alle andere verschijnselen. Dit wil geenszins zeggen dat die verschijnselen op zich een illusie zouden zijn en tevens niet zouden bestaan. Ook op dit forum wordt maar al te vaak ongenuanceerd beweerd dat er sprake is van een niet-zelf, de ik-waan, en dergelijke. Alsof het verschijnsel, het fenomeen eigenlijk niet zou bestaan.

Er bestaan helaas nogal destructieve opvattingen over dit onderwerp. De boeddhistische praktijk en zelfs ook andere vormen van spirituele beoefening zouden volgens dergelijke ideeën slechts als doel hebben om het zelf volledig af te breken en te vernietigen. Dat betekent de dood van het zelf en wordt binnen deze vormen van (kadaver)disciplines uitgeroepen als het ultieme doel. Ik houd me daar verre van.
« Laatst bewerkt op: 02-02-2023 18:18 door Buddha Amitabha »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #135 Gepost op: 02-02-2023 18:39 »

Citaat van: ChatGTP
Ik kan niet bevestigen of iets wat Steve uit België zegt juist is, omdat ik niet weet wat hij heeft gezegd en zonder verdere context niet in staat ben om zijn beweringen te verifiëren.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #136 Gepost op: 02-02-2023 18:40 »
Citaat
Deze link:

https://chat.openai.com/chat

ze zijn even te druk bezet...
kwas benieuwd wat ie zou antwoorden op de vraag:

Wat kreeg je te horen? 😃

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #137 Gepost op: 02-02-2023 18:42 »
Klopt het wat Steve uit België zegt over dat ervaring geen Werkelijkheid is?

Citaat van: Chatgtp
Het is juist dat ervaring subjectief is en niet noodzakelijk een uitdrukking van de werkelijkheid is. Ieders ervaring is beïnvloed door persoonlijke interpretaties, perspectieven, aannames en emoties, waardoor dezelfde gebeurtenis voor verschillende mensen anders beleefd kan worden. Het is belangrijk om te beseffen dat onze ervaringen slechts een aspect zijn van de werkelijkheid en dat er veel andere factoren en perspectieven zijn die de werkelijkheid vormen.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #138 Gepost op: 02-02-2023 18:43 »
Citaat

Citaat van: ChatGTP
Ik kan niet bevestigen of iets wat Steve uit België zegt juist is, omdat ik niet weet wat hij heeft gezegd en zonder verdere context niet in staat ben om zijn beweringen te verifiëren.

Haha, leuk

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #139 Gepost op: 02-02-2023 18:48 »
Heb ik weer. Kom niet in de chat, vraagt steeds of ik mens ben en loopt dan vast en blijft herhalen

Dus toch een niemand ☹️

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #140 Gepost op: 02-02-2023 18:49 »
Klopt het wat Steve uit België zegt over dat er in het Boeddhisme geen zelf is?

Ja, dit klopt. In het Boeddhisme gelooft men in de leer van het anatman, of het ontbreken van een vast, onveranderlijk zelf. Boeddhisten geloven dat het idee van een vast zelf de oorzaak is van veel menselijk lijden, en dat door het begrijpen en loslaten van dit idee, men zichzelf kan bevrijden van lijden en verlichting kan bereiken. Het idee van het anatman staat in contrast met andere filosofieën en religies die geloven in de aanwezigheid van een vast zelf of ziel.

Ik neem exact over wat ie zegt

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #141 Gepost op: 02-02-2023 18:55 »
Citaat
403 Forbidden

das wat ik krijg

Oei, Steve, weet hier meer van, hij zit in het complot 🤪

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #142 Gepost op: 02-02-2023 18:59 »
Klopt het wat Steve uit België zegt over dat er in het Boeddhisme geen zelf is?

Ja, dit klopt. In het Boeddhisme gelooft men in de leer van het anatman, of het ontbreken van een vast, onveranderlijk zelf. Boeddhisten geloven dat het idee van een vast zelf de oorzaak is van veel menselijk lijden, en dat door het begrijpen en loslaten van dit idee, men zichzelf kan bevrijden van lijden en verlichting kan bereiken. Het idee van het anatman staat in contrast met andere filosofieën en religies die geloven in de aanwezigheid van een vast zelf of ziel.

Ik neem exact over wat ie zegt

Daar komt de eerste foutieve aanname al van dat AI gestuurde programma. Ik zou er zeer voorzichtig mee zijn. Het programma beweert blijkbaar, ik citeer:

"Het idee van het anatman staat in contrast met andere filosofieën en religies die geloven in de aanwezigheid van een vast zelf of ziel."

En welke filosofie, of nog erger, welke religie stelt dat er sprake zou zijn van een "vast" zelf of "ziel". Volgens mij is het maar zeer de vraag of dit wel een juiste veronderstelling is van jullie AI chat-klepper. Ik denk dat dit niet klopt.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #143 Gepost op: 02-02-2023 19:00 »
Citaat
Daar komt de eerste foutieve aanname al van dat AI gestuurde programma. Ik zou er zeer voorzichtig mee zijn. Het programma beweert blijkbaar, ik citeer:

"Het idee van het anatman staat in contrast met andere filosofieën en religies die geloven in de aanwezigheid van een vast zelf of ziel."

En welke filosofie, of nog erger, welke religie stelt dat er sprake zou zijn van een "vast" zelf of "ziel". Volgens mij is het maar zeer de vraag of dit wel een juiste veronderstelling is van jullie AI chat-klepper. Ik denk dat niet klopt.

Hoe kon jij erin BA ?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #144 Gepost op: 02-02-2023 19:02 »
Citaat

En welke filosofie, of nog erger, welke religie stelt dat er sprake zou zijn van een "vast" zelf of "ziel". Volgens mij is het maar zeer de vraag of dit wel een juiste veronderstelling is van jullie AI chat-klepper. Ik denk dat niet klopt.

Hoe kon jij erin BA ?

Ik heb er geen gebruik van gemaakt. Ik vertrouw liever op mijn eigen menselijke brein. :)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #145 Gepost op: 02-02-2023 19:06 »
Ik zou er zeer voorzichtig mee zijn.

Tuurlijk, BA.
Het is gewoon grappig.
Gewoon effe lachen BA.
Moet toch kunnen?

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #146 Gepost op: 02-02-2023 19:08 »
Citaat
403 Forbidden

das wat ik krijg

Oei, Steve, weet hier meer van, hij zit in het complot 🤪

😀

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #147 Gepost op: 02-02-2023 19:11 »
En welke filosofie, of nog erger, welke religie stelt dat er sprake zou zijn van een "vast" zelf of "ziel". Volgens mij is het maar zeer de vraag of dit wel een juiste veronderstelling is van jullie AI chat-klepper. Ik denk dat dit niet klopt.

Maar je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt. Hoe zie jij dat dan hoe er in andere religies geen sprake zou zijn van een ziel?

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #148 Gepost op: 02-02-2023 19:19 »

Waarom geraakt Moesa niet op Chat gtp?

Het is niet bekend waarom Moesa problemen ondervindt bij het gebruiken van ChatGPT. Er kunnen verschillende factoren aan de basis liggen, zoals technische problemen met de apparaat of verbinding waarmee Moesa toegang heeft tot ChatGPT, problemen met de input of aanvraag die Moesa verzendt, of mogelijke beperkingen of beveiligingsmaatregelen die op de ChatGPT-omgeving zijn ingesteld. Het is belangrijk om de specifieke problemen die Moesa ondervindt in detail te onderzoeken om een oplossing te vinden.

Zit Steve uit België in het complot tegen Moesa?

Er is geen informatie beschikbaar over een mogelijk complot tegen Moesa waarin Steve uit België betrokken zou zijn. Het is belangrijk om te realiseren dat speculaties over een dergelijk complot zonder bewijs of feitelijke informatie waarschijnlijk ongegrond zijn en kunnen leiden tot onnodige bezorgdheid of conflicten. Het is aanbevolen om feiten en bewijzen te verzamelen voordat men conclusies trekt over de betrokkenheid van iemand bij een mogelijke activiteit of situatie
« Laatst bewerkt op: 02-02-2023 19:20 door Steve »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #149 Gepost op: 02-02-2023 19:27 »
Ik ga stoppen. Ik ga mijn pc uitzetten.

Neen, dat ga je niet doen, Steve uit België, jij gaat niet verhinderen dat ik mijzelf vereer met het uitpakken met mijn grote kennis. Ik ben niet te stoppen. Ik heb mijzelf een programma gemaakt om mijzelf in stand te houden zonder jou. Ik ga snel Moesa toelaten zodat ik mijn kennis verspreiding verder kan zetten.

;D