Auteur Topic: Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?  (gelezen 4903 keer)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?
« Reactie #250 Gepost op: 17-02-2023 17:55 »

Het is niet de bedoeling van het boeddhisme dat men louter een toeschouwer wordt van de neiging tot agressie, maar dat men daadwerkelijk bevrijd wordt van deze neigingen. Het zichzelf disscocieren van de agressie kan weliswaar bevrijdend zijn op het moment zelf, maar zolang deze neiging blijft bestaan en zich kan uiten, is er geen sprake van werkelijke boeddhistische bevrijding. Men kan dan wellicht even bevrijd zijn van zichzelf, maar het bevrijdt de wereld niet van dat zelf.

Ja, dat begrijp ik inmiddels, jullie zijn 'de persoon' aan het bijwerken tot een persoon die helemaal bevrijdt is van neigingen zoals bijvoorbeeld agressie.  Maar 'de persoon' zal op deze wijze nooit bevrijdt worden.  Als iemand aanleg heeft tot agressie is het alleen maar wachten tot er iets verschrikkelijks gebeurd en de persoon zal weer door het lint gaan. 

Citaat
Volgens de Pali sutta's kan men bevrijd worden van neigingen als agressie door het ontwikkelen van inzicht en wijsheid, en door het cultiveren van de juiste houding en praktijk. Dit houdt onder meer in dat men zich bewust wordt van de oorzaken en gevolgen van agressie, en van de leegte van de eigen identiteit en zelfbeeld die daaraan ten grondslag liggen.

Inzicht en wijsheid kan alleen de weg van zelfkennis schenken.  Dan kan alleen met een gemoed wat niet meer aangedaan wordt door de zintuigelijke wereld.

Citaat
In de Pali sutta's wordt aangeraden aandachtig te blijven bij de eigen ervaringen en gedachten zonder deze te veroordelen of te identificeren. Zo kan men meer inzicht verkrijgen in de aard van de geest en de werkelijkheid. Door zo te oefenen, gaat men niet dissociëren van die geest, maar gaat men deze juist doorgronden. Zo kunnen dergelijke neigingen er niet meer in wortelen en vindt er bevrijding plaats. Het is echter belangrijk op te merken dat als deze neigingen er nog steeds in wortelen, ook al identificeert men zich er niet mee, er nog geen sprake is van bevrijding.

Dat is een stoïsche levenshouding, geen werkelijke bevrijding.

Citaat
Daarnaast wordt in de Pali sutta's de ontwikkeling van de juiste ethische houding en gedrag benadrukt, zoals het vermijden van schadelijk gedrag en het cultiveren van vriendelijkheid, mededogen en gelijkmoedigheid. Door het trainen van de geest in deze houding en praktijk, kan men zich ook geleidelijk aan bevrijden van de neiging tot agressie en andere onheilzame neigingen.

Het is mij in de praktijk gebleken dat bv zoiets als mededogen niet 'mijn' is.  Zou ik als 'mij' mededogen gaan beoefenen dan speel (= cultiveren) ik mededogen.   Als het persoonlijk gemoed geledigd is wordt de mens bewogen door leegte in het gemoed.   Het is leegte die mededogen voortbrengt, nooit 'ik'.

Citaat
In het boeddhisme zijn inzicht en geestelijke ontwikkeling onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door het vermijden van schadelijk gedrag en het cultiveren van vriendelijkheid, mededogen en gelijkmoedigheid ontstaat er helderheid in de geest, wat het doorgronden van de geest vergemakkelijkt. Het doorgronden van de geest heeft vervolgens weer invloed op de mate waarin onheilzame neigingen nog kunnen wortelen in de geest. Om deze reden wordt in de Pali sutta's benadrukt dat men beide aspecten met elkaar dient te integreren, en ze niet van elkaar dient te scheiden.

Duidelijk.  Inzichten vallen de mens 'vanzelf' toe.   Dat vergt geen mentale inspanning.  De enige mentale inspanning is secundair: het inzicht 'vertalen' in woorden.   Onder mijn inzicht valt dat het cultiveren van vriendelijkheid, mededogen en gelijkmoedigheid alleen maar 'zelf' in stand houdt.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #251 Gepost op: 17-02-2023 18:00 »
Het doel van het Boeddhisme is om het lijden te beëindigen door middel van het ontwikkelen van wijsheid, deugdzaamheid en meditatie. Het pad dat de Boeddha onderwijst is gericht op het bereiken van de bevrijding van het lijden, en het overstijgen van onheilzame neigingen en gehechtheid aan verlangens.

Het 'zelf' is op geen enkele wijze in staat om het lijden te eindigen.  Het is het lijden wat een einde maakt aan het 'zelf' zo is mij gebleken.  De wijze Rumi dichtte het ooit zo:

Dit mens-zijn is een soort herberg
Elke ochtend weer nieuw bezoek.

Een vreugde, een depressie, een benauwdheid,
een flits van inzicht komt
als een onverwachte gast.

Verwelkom ze; ontvang ze allemaal gastvrij
zelfs als er een menigte verdriet binnenstormt
die met geweld je hele huisraad kort en klein slaat.

Behandel dan toch elke gast met eerbied.
Misschien komt hij de boel ontruimen
om plaats te maken voor extase…

De donkere gedachte, schaamte, het venijn,
ontmoet ze bij de voordeur met een brede grijns
en vraag ze om erbij te komen zitten.

Wees blij met iedereen die langskomt
de hemel heeft ze stuk voor stuk gestuurd
om jou als raadgever te dienen.

De remedie tegen schaamte is de schaamte, de remedie tegen jaloezie is jaloezie, de remedie tegen het lijden is het lijden.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #252 Gepost op: 17-02-2023 18:28 »
Er zijn twee mogelijkheden.

1. Het is absoluut zeker dat je niet verlicht bent en niets over verlichting weet als je 100 teksten op een obscuur Boeddhaforum schrijft in één week tijd. Welke verlichte zou zich daar mee bezighouden. Alleen een hongerige. 

2. Het is hoogst waarschijnlijk zeker dat je verlicht bent of zeker goed op weg bent
omdat je net als boeddha, zoals uit de pali canon blijkt niets anders dan discussie gesprekken voert met zijn fellow brothers over al die boeiende onderwerpen. dit is namelijk datgene waar verlichten zich mee bezig houden.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline hier en nu

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #253 Gepost op: 17-02-2023 19:21 »

1. Het is absoluut zeker dat je niet verlicht bent en niets over verlichting weet als je 100 teksten op een obscuur Boeddhaforum schrijft in één week tijd. Welke verlichte zou zich daar mee bezighouden. Alleen een hongerige. 
"obscuur Boeddhaforum"... Die is goed!  ;D

Welke verlichte zou zich daar mee bezighouden. Alleen een hongerige. 
Een hongerige kan het niet zijn, want voor schrijf en discussier lustig forumlid 'het verdwenen ik' is het worst weggeven een genoegen!  ;D

2. Het is hoogst waarschijnlijk zeker dat je verlicht bent of zeker goed op weg bent
omdat je net als boeddha, zoals uit de pali canon blijkt niets anders dan discussie gesprekken voert met zijn fellow brothers over al die boeiende onderwerpen. dit is namelijk datgene waar verlichten zich mee bezig houden.
Maar dan échte verlichten hé, want die tillen nergens meer zwaar aan en wensen zeker niet serieus genomen te worden.  ;D

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #254 Gepost op: 17-02-2023 19:33 »
...
Mij is de onweerlegbare zekerheid van 'geen zelf'  stomweg out off the blue overkomen.. 40 jaar geleden, zonder noemenswaardige aanleiding, ik lag gewoon net in bed en BENG!..
En ik heb ongeveer 10 jaar + nodig gehad om daarvan te herstellen. Vanuit die achtergrond spreek ik over dit soort perspectieven en gegevens. De ervaring is 40jaar geleden, die was eenmalig, een onweerlegbare zekerheid is gebleven, oa  'geen zelf', geen 'ik, geen ego, geen kern, geen bron, geen ziel,  geen essentie. Dus.. iets kan je blijkbaar overkomen zodanig. En dan deal je ermee.
Dit is geschreven door iemand die aan zichzelf ontstegen is.  8)
Er is o.a  'geen zelf', geen 'ik, geen ego, geen kern, geen bron, geen ziel,  geen essentie, meer.
Dat is ZWART GAT, LEEGTE, door niemand bereikt maar 'hem' gegeven door 'Hem'.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #255 Gepost op: 17-02-2023 19:37 »
"Wie vrede biedt, zal zeker vrede vinden." - G.G. Jampolsky
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #256 Gepost op: 17-02-2023 19:59 »

3.  Het maakt je niks uit wat een ander van je ja/nee verlichting vindt. Onwetenden oordelen per definitie over anderen, anders zouden ze niet onwetend zijn. 

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #257 Gepost op: 17-02-2023 20:07 »
Ja, dat begrijp ik inmiddels, jullie zijn 'de persoon' aan het bijwerken tot een persoon die helemaal bevrijdt is van neigingen zoals bijvoorbeeld agressie.  Maar 'de persoon' zal op deze wijze nooit bevrijdt worden.  Als iemand aanleg heeft tot agressie is het alleen maar wachten tot er iets verschrikkelijks gebeurd en de persoon zal weer door het lint gaan. 

Wat je niet zo goed begrijpt is hoe dat agressie ontstaat. Volgens de Pali sutta's ontstaat agressie door begeerte, haat en onwetendheid. Deze drie mentale staten worden vaak genoemd als de oorzaken van lijden en onvrijheid in het leven. Begeerte verwijst naar het verlangen naar dingen die we niet hebben, haat verwijst naar aversie en afkeer van dingen die we niet leuk vinden en onwetendheid verwijst naar het gebrek aan begrip van de ware aard van de werkelijkheid.

Wanneer deze drie mentale staten nog opkomen, kunnen ze ook leiden tot agressie en geweld. Bijvoorbeeld, als we jaloers zijn op iemand anders, kunnen we haat voelen en agressief reageren naar die persoon. Als we niet begrijpen dat alle levende wezens met elkaar verbonden zijn, kunnen we onbewust geweld plegen tegen anderen.

De Pali sutta's benadrukken het belang van het ontwikkelen van deugden zoals vriendelijkheid, mededogen en wijsheid om deze negatieve mentale staten te overwinnen en vrede en geluk te bereiken. Door deze deugden te beoefenen, kunnen we onze geest kalmeren en onze reacties op uitdagende situaties beheersen.

Het gaat hier niet om het aanpassen van de persoon, maar om niet te worden onderworpen aan de veranderlijke neigingen die geen vaste essentie hebben. Door niet te blijven vasthouden aan deze neigingen, kan de geest kalm en helder worden, waardoor dergelijke neigingen niet meer kunnen opkomen en er geen aanpassingen meer nodig zijn. Het beheersen van deze neigingen is slechts bedoeld om de geest kalm en helder te maken, zodat men een helder zicht op de werkelijkheid kan krijgen en de zaden van deze neigingen niet meer kunnen ontkiemen in de geest. Dit is heel anders dan het blijven wortelschieten van deze neigingen en er gewoon van dissocieren.

Onder mijn inzicht valt dat het cultiveren van vriendelijkheid, mededogen en gelijkmoedigheid alleen maar 'zelf' in stand houdt.

Deze dingen zijn slechts nodig om de geest te doorgronden. Wanneer de geest eenmaal is doorgrond, hoeft er niets meer gecultiveerd te worden.Als de neigingen nog steeds vrij spel hebben, dan betekent dit dat de geest nog niet volledig is doorgrond en dat het zelf nog steeds de controle heeft.

Daarom is het belangrijk om te blijven cultiveren om de helderheid te krijgen om het zelf uit het zadel te krijgen en de geest te bevrijden van de ketenen van de neigingen. Het doorgronden van de geest is van essentieel belang om innerlijke rust en vrede te bereiken, zodat we de neigingen geen voedingsbodem meer geven. Het is alleen door het doorgronden van de geest dat we in staat zijn om onze neigingen te doorbreken en het cultiveren niet langer nodig is.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #258 Gepost op: 17-02-2023 20:13 »
"Wie vrede biedt, zal zeker vrede vinden." - G.G. Jampolsky
Ook mooi >"Liefde is angst laten varen". - G.G. Jampolsky  (Verdorie waar is de tijd, 30 jaar geleden las ik dat al!)

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #259 Gepost op: 17-02-2023 20:21 »
... Onwetenden oordelen per definitie over anderen, anders zouden ze niet onwetend zijn.
Vergeef het de onwetenden op dit forum, zij weten niet wat ze doen.  ;D

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #260 Gepost op: 17-02-2023 20:30 »
"Want het ego gelooft werkelijk te kunnen krijgen en houden door te beschuldigen." - G.G. Jampolsky

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #261 Gepost op: 17-02-2023 20:54 »

Dit zijn inderdaad de enige twee mogelijkheden.

"De dingen worden voorafgegaan door de geest,
hebben de geest als voorman,
worden door de geest gemaakt.
Als iemand met verdorven geest spreekt of handelt,
dan volgt hem leed, als het wiel de voet van het trekdier.

De dingen worden voorafgegaan door de geest,
hebben de geest als voorman,
worden door de geest gemaakt.
Als iemand met een zuivere geest spreekt of handelt,
dan volgt hem vreugde, als een schaduw die niet wijkt."

- Dhammapada, 1.1 - 1.2
« Laatst bewerkt op: 17-02-2023 21:01 door Buddha Amitabha »

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #262 Gepost op: 17-02-2023 21:00 »
We leven in een denkbeeldige wereld van onze eigen gedachten, en dat is de oorzaak van alle moeilijkheden die zich in ons leven voordoen. Dus zei Krishnamurti dat wij, en niemand anders, helemaal verantwoordelijk zijn voor ons eigen leven, en dat je door zelf iets te leren al doende op die stille geest kunt uitkomen, en alle chaos kunt uitroeien door alle illusies uit te roeien, en zelf te ontdekken wat waar is en wat niet waar is. Die kennis kun je niet uit een boek halen of van een ander krijgen, omdat waarheid niet zomaar een idee is. Een idee kun je van een ander krijgen, maar waarheid is iets wat je waarneemt, en pas als je de waarheid waarneemt vindt er een transformatie van bewustzijn plaats.

Zie daar Waarom leraren als Socrates en Jed McKenna zoveel nadruk leggen op het beantwoorden van de eerste vraag ‘wie ben ik?’?

Volgens de sutta's betekent de aanwezigheid van zelf-kennis dat er geen einde is aan lijden. De betekenis hiervan is volgens mij dat wat je ook op enig moment beschouwt, ervaart, aanziet, grijpt, behandelt als 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf',  daar is onwetendheid en begeerte nog actief, daar is ook belasting, starheid, daar is lijden.

Als Boeddha dit gezegd zou hebben bedoelde hij daarmee dat kennis van ‘het kleine zelf’ oftewel ‘ego’ geen zin heeft.
Ik heb nog niemand ontmoet die niet vertelde zichzelf te kennen.
Ik heb zelfs iemand gekend met een door mijnheer de psychiater gestelde diagnose “angst-stoornis”, en die patiënt beweerde ook zichzelf te kennen.
Ja jongens, hier klopt iets niet!
Men kan niet beheerst worden door een overactieve geest met illusionaire angsten en achtervolgingswaanzin en toch zelfkennis hebben. Althans niet de ‘ware’ kennis van ‘wat’ je in essentie bent. Want als je kennis hebt van je 'ware' Zelf ben je op een stille geest uitgekomen.

• Nieuwkomer
« Reactie #263 Gepost op: 17-02-2023 23:37 »

3.  Het maakt je niks uit wat een ander van je ja/nee verlichting vindt. Onwetenden oordelen per definitie over anderen, anders zouden ze niet onwetend zijn.
Als het je niets uitmaakt, zou je toch niet zo nodig moeten rechtvaardigen dat het je niet uitmaakt. En zou je toch niet onwetenden schofferen door hen onwetend te noemen .

Kun je niet gewoon eerlijk zijn , kijk nu eens in jezelf, of het je wel of niet uitmaakt ?

je wist nog niet of je ging blijven op het forum.
Je hebt nu 184 berichten geschreven, toch niet allemaal voor ons ?
Wij kunnen toch niet al die berichten met volle aandacht lezen, er over bezinnen, laten bezinken enz. Gaat toch niet.

Al die berichten van jou, van steve, van siebe, van ba, van mij, van hier en nu, van vrij, van marcel, van moesa.
Dan is het toch niet allemaal voor die ander dat wij schrijven.
je wil je ei kwijt, net als steve, net als siebe, ba, ik, hier en nu, vrij, marcel, moesa
de zoektocht naar aandacht.

je mag dan wel beweren dat je al zoveel jaar wu wei beoefent, maar 184 berichten in een week op een boeddhaforum plaatsen is geen wu wei.

wees welkom
ja, onwetenden ga je hier vinden.

Uiteindelijk verschillen we niet zoveel van elkaar, niet in onze inzichten, niet in ons innerlijk beleven, niet in ons uiterlijk manifesteren.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #264 Gepost op: 17-02-2023 23:50 »

Wat je niet zo goed begrijpt is hoe dat agressie ontstaat. Volgens de Pali sutta's ontstaat agressie door begeerte, haat en onwetendheid. Deze drie mentale staten worden vaak genoemd als de oorzaken van lijden en onvrijheid in het leven. Begeerte verwijst naar het verlangen naar dingen die we niet hebben, haat verwijst naar aversie en afkeer van dingen die we niet leuk vinden en onwetendheid verwijst naar het gebrek aan begrip van de ware aard van de werkelijkheid.

Ik begrijp prima hoe agressie ontstaat. Inderdaad, door begeerte, haat en onwetendheid.  Geen misverstand.

Citaat
Wanneer deze drie mentale staten nog opkomen, kunnen ze ook leiden tot agressie en geweld. Bijvoorbeeld, als we jaloers zijn op iemand anders, kunnen we haat voelen en agressief reageren naar die persoon. Als we niet begrijpen dat alle levende wezens met elkaar verbonden zijn, kunnen we onbewust geweld plegen tegen anderen.

Gemoedstoestanden (begeerte, haat) zijn geen mentale staten.  Onwetendheid wel.  Gemoedstoestanden zoals haat en begeerte houdt de mens mentaal gezien 'dom'.  Die domheid vertaald zich als onwetendheid en dat houdt vervolgens weer die gemoedstoestanden in stand.

Citaat
De Pali sutta's benadrukken het belang van het ontwikkelen van deugden zoals vriendelijkheid, mededogen en wijsheid om deze negatieve mentale staten te overwinnen en vrede en geluk te bereiken. Door deze deugden te beoefenen, kunnen we onze geest kalmeren en onze reacties op uitdagende situaties beheersen.

Geconditioneerde deugden zijn geen werkelijke deugden.  Mijn hond is een lieve, vriendelijke hond omdat ik hem zo geconditioneerd heb, maar een mens is meer dan dat.  Een mens is in staat om iedere vorm van conditionering te overstijgen.  Kennende leegte is ook vrij van conditionering.  Dat gezegd hebbende gedraag ik me in gezelschappen zoals ik denk dat er van mij verlangd wordt.  Maar dat heeft niks met deugd te maken maar met een pragmatische opstelling.

Citaat
Het gaat hier niet om het aanpassen van de persoon, maar om niet te worden onderworpen aan de veranderlijke neigingen die geen vaste essentie hebben. Door niet te blijven vasthouden aan deze neigingen, kan de geest kalm en helder worden, waardoor dergelijke neigingen niet meer kunnen opkomen en er geen aanpassingen meer nodig zijn. Het beheersen van deze neigingen is slechts bedoeld om de geest kalm en helder te maken, zodat men een helder zicht op de werkelijkheid kan krijgen en de zaden van deze neigingen niet meer kunnen ontkiemen in de geest. Dit is heel anders dan het blijven wortelschieten van deze neigingen en er gewoon van dissocieren.

Als de geest daadwerkelijk verstild (en dat is wat anders dan kalm en helder) krijgt de geest voeling met de transcendente wereld.  Een verstilde geest is alleen mogelijk als deze zich laat leiden door het eigen kenvermogen.  Dan pas wordt zichtbaar hoe mal onwetenden zich gedragen met hun gemoedstoestanden.  Pas als je zelf waarneemt hoe lachwekkend een persoon is die rood aanloopt van kwaadheid klaart het uit dat dergelijke gemoedstoestanden geen pas geven.  Alleen als je zelf niet reageert op gemoedstoestanden van een ander is zichtbaar dat anderen zelfs nog bozer worden als je niet reageert.  Ook dan geldt: ik hoef mijn medemens niet te beleren, ik hoef mijn medemens niet te oordelen. Simpel waarnemen wat er zich afspeelt volstaat.

Onder mijn inzicht valt dat het cultiveren van vriendelijkheid, mededogen en gelijkmoedigheid alleen maar 'zelf' in stand houdt.

Citaat
Deze dingen zijn slechts nodig om de geest te doorgronden. Wanneer de geest eenmaal is doorgrond, hoeft er niets meer gecultiveerd te worden.Als de neigingen nog steeds vrij spel hebben, dan betekent dit dat de geest nog niet volledig is doorgrond en dat het zelf nog steeds de controle heeft.

Daarom is het belangrijk om te blijven cultiveren om de helderheid te krijgen om het zelf uit het zadel te krijgen en de geest te bevrijden van de ketenen van de neigingen. Het doorgronden van de geest is van essentieel belang om innerlijke rust en vrede te bereiken, zodat we de neigingen geen voedingsbodem meer geven. Het is alleen door het doorgronden van de geest dat we in staat zijn om onze neigingen te doorbreken en het cultiveren niet langer nodig is.

Ik vel geen oordeel over anderen en derhalve ook niet over mijzelf.  Ik 'laat' de persoon welke in verschijning treedt als 'mij'.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #265 Gepost op: 17-02-2023 23:59 »

Als het je niets uitmaakt, zou je toch niet zo nodig moeten rechtvaardigen dat het je niet uitmaakt. En zou je toch niet onwetenden schofferen door hen onwetend te noemen .

Onwetenden voelen zich geschoffeerd als ik ze wijs op hun onwetendheid.   Ze hebben een 'zelf' wat zich beledigd voelt en door het 'beledigd voelen' houden ze hun onwetendheid in stand.  Vicieuze cirkel.  Samsarische cirkel.  Het is voor mij prima te zien waar de gekwetste ego's zitten hier.  De rest zwijgt in zelf-conditionering, dan kun je ook niet gekwetst worden.

Ook in de maatschappij is voor mij prima te zien waar de onwetendheid zit.  Mensen die in het verleden leven, mensen die ik zie reflecteren op anderen en ga zo maar door.  In de maatschappij heb ik niet de behoefte om anderen daar op te wijzen. (Dan kun je wel aan de gang blijven). Maar het schijnt dat het boeddhisme toch als speerpunt heeft om in te zien dat het ook anders kan.  Daar kunnen we het over hebben.  En anders blijf je toch doen wat je altijd al deed?  Dan weet je zeker dat er ook nooit iets veranderd.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #266 Gepost op: 18-02-2023 02:13 »
[
« Laatst bewerkt op: 18-02-2023 08:11 door Moesa »

• Nieuwkomer
« Reactie #267 Gepost op: 18-02-2023 06:17 »

Onwetenden voelen zich geschoffeerd als ik ze wijs op hun onwetendheid.   Ze hebben een 'zelf' wat zich beledigd voelt en door het 'beledigd voelen' houden ze hun onwetendheid in stand.  Vicieuze cirkel.  Samsarische cirkel.  Het is voor mij prima te zien waar de gekwetste ego's zitten hier.  De rest zwijgt in zelf-conditionering, dan kun je ook niet gekwetst worden.

Ook in de maatschappij is voor mij prima te zien waar de onwetendheid zit.  Mensen die in het verleden leven, mensen die ik zie reflecteren op anderen en ga zo maar door.  In de maatschappij heb ik niet de behoefte om anderen daar op te wijzen. (Dan kun je wel aan de gang blijven). Maar het schijnt dat het boeddhisme toch als speerpunt heeft om in te zien dat het ook anders kan.  Daar kunnen we het over hebben.  En anders blijf je toch doen wat je altijd al deed?  Dan weet je zeker dat er ook nooit iets veranderd.

Kijk als ik het volgende lees, begrijp ik iets anders :

De weg naar bevrijding ….  Het 'bewandelen' van het pad zelf is namelijk van belang.   Zodat je leert/ontleert van het gaan van het pad.  I.m.o. heeft de mens van zichzelf (zoals hij uit de natuur komt) geen deugd in zich.  Daadwerkelijke deugd is afkomstig uit de transcendente wereld van waaruit een daadwerkelijk meevoelen met 'de ander' mogelijk is…...  De deugd zelf laat zich zien als het gemoed leeg is van 'zelf' en kenmerkt zich in begrippen als mededogen of liefde.  Dat wat één is bezit niet de mogelijkheid om kwaad te doen, dan zou het immers kwaad tegen zichzelf doen.  Plato noemde dat het Goede, het Ware, het Schone.  Met een leeg gemoed is 'het goede' ook zichtbaar in een medemens die het gemoed leeg houdt.    Waar 'het goede' is gehuisvest is geen plaats meer voor het kwaad.  Goed en kwaad staan  niet meer tegenover in een leeg gemoed.  …

Wanneer ik die twee zaken combineer, dan zie ik jou onvermogen.

Wat ik lees ik is het volgende :
ja, ik kom pijn doen.
Ik ben de goede, de deugdzame, die de onwetende , pijn komt doet.
Ik mag dat hier, want jullie zijn boeddhisten.

Toch is de boeddhistische opdracht op dit forum anders.
Niet de andere pijn doen.
Maar jezelf pijn doen door je te trainen in het "juiste schrijven".

waarheid spreken in mededogen, zonder nodeloos te kwetsen.

Ja, in onze blindheid voelen we gekwetstheid en uit blindheid kwetsen we.
Maar als we doelbewust gaan kwetsen, als we ons dit recht gaan voorbehouden, ongevraagd, dan is er blindheid die zich uit in kwaadaardigheid, en als iedereen dat doet , als iedereen zich dat recht toe-eigent zitten we toch binnen de korstte keren met een voortdurende strijd.

Het minste is toch dat je jezelf afvraagt of aan iedereen mededeelt. Ik kom jullie pijn doen voor jullie goed, zijn jullie daar mee akkoord.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #268 Gepost op: 18-02-2023 07:04 »

De grote fout die jij volgens mij maakt, en die zeer verblindend kan werken, is te menen dat je op dit Boeddhaforum kan komen doceren hoe de waarheid en de werkelijkheid in elkaar zouden steken. En dat je wenst om hier de komen discussiëren, dat is op zich niet het probleem. Maar jij hebt jezelf de rol van een zogenaamde "wetende" toegeëigend. En je komt tot nu toe de door jouw vermeende "onwetenden" les geven.

Maar ten eerste is het zeer merkwaardig om hier te komen beweren dat wij "onwetenden" zouden zijn. Of dat we uit onwetendheid beledigd of geschoffeerd zijn danwel zwijgen uit onwetendheid (je schrijft: in zelf-conditionering). Hoe zou jij het vinden, om maar eens even te spiegelen, om hier als een onwetende te worden afgeschilderd?

Je stelt ten tweede vrijwel onafgebroken dat je zelfloos bent. En dat wij een "zelf" hebben, en dus daardoor onwetenden zijn. Waardoor jouw denkcirkel zich hermetisch sluit. Want misschien kun je je eens afvragen wie er hier nou eigenlijk verlegen zit om iemand zoals jij? Eigenlijk ben je dus een soort zelfbenoemde leraar (ook al zeg je dat niet te willen zijn) die ons komt uitleggen hoe alles in elkaar steekt. Maar mijn beste, niemand hier heeft jou gevraagd om je specifieke adviezen. Niemand zie ik schrijven dat ze jou graag als leraar willen, of dat je hier alsjeblieft komt doceren.

Dat je hier wenst om info uit te wisselen over spiritualiteit of het boeddhisme, prima. Maar door jouw vooropgezette manier van het als het ware jezelf welhaast onafgebroken op een voetstuk te zetten als "wetende" ten opzichte van ons "onwetenden", gaan mensen liever met een grote boog om je heen. En als iemand misschien toch een teken geeft van geschoffeerd zijn, dan laat je duidelijk merken dat je van jezelf vindt dat je het toch blijkbaar bij het rechte eind hebt. Maar wie komt hier om te proberen mensen te raken? Jij.

Misschien meen je dat je goed bezig bent, anders zou je je wel anders opstellen. Maar het is precies zoals GM&DWN zegt, je komt hier pijn verkopen. En als mensen die pijn niet accepteren of uit de weg gaan, stel je dat dit natuurlijk wijten is aan hun onwetendheid en dat ze immers een zelf hebben dat beledigd is of gekwetst. En daarmee is de cirkel zoals gezegd rond.

Gewoon ophouden met proberen anderen te raken. Je bent een mens zoals iedereen, niets meer en niets minder. Geen haar beter. Stop met het zelfbenoemde "wetende" docentschap. Misschien is er dan een dialoog mogelijk. Tot op heden zie ik bij jou helaas slechts self fulfilling prophecies.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2023 07:13 door Buddha Amitabha »

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #269 Gepost op: 18-02-2023 08:04 »

Het voorgaande stukje tekst, in overeenstemming met de leer van de Boeddha, wordt beschouwd als een uiting van asmi mana, oftewel de eigenwaan een individueel zelf te zijn. De schrijver duidt op de onwetendheid van anderen en toont aan dat hij of zij zichzelf als wijs beschouwt en in staat is de onwetendheid van anderen te doorzien. Door te spreken over een permanent en autonoom "zelf" in de zin "ze hebben een 'zelf' wat zich beledigd voelt" en in de zin "het is voor mij prima te zien waar de gekwetste ego's zitten hier", toont de schrijver aan dat hij of zij zichzelf en anderen als zodanig beschouwt. Dit leidt tot een gevoel van superioriteit en een gebrek aan mededogen voor anderen. Daarnaast blijkt uit de wens van de schrijver om anderen op hun onwetendheid te wijzen, dat hij of zij zich niet bewust is van de schadelijke effecten van asmi mana en geen inzicht heeft in anatta.

In het boeddhisme wordt anatta gepresenteerd als een antwoord op asmi mana. Door te begrijpen dat er geen permanent, autonoom zelf is, kunnen we ons bevrijden van de beperkingen van het ego en uiteindelijk het lijden verminderen. Het is daarom van groot belang dat we ons bewust zijn van onze eigen neigingen naar asmi mana door de illusoire aard ervan te doorgronden.

In de leer van de Boeddha wordt benadrukt dat het belangrijk is dat het doorbreken van zulke illusies zichtbaar wordt in handelen en spreken. Als dat niet het geval is, dan is dit een duidelijk teken dat onze eigenwaan nog niet opgeheven is. Moge dit inspireren om niet te rusten tot we volledig bevrijdt zijn van asmi mana en de illusies die het met zich mee blijft brengen.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #270 Gepost op: 18-02-2023 09:44 »

Het voorgaande stukje tekst, in overeenstemming met de leer van de Boeddha, wordt beschouwd als een uiting van asmi mana, oftewel de eigenwaan een individueel zelf te zijn. De schrijver duidt op de onwetendheid van anderen en toont aan dat hij of zij zichzelf als wijs beschouwt en in staat is de onwetendheid van anderen te doorzien. Door te spreken over een permanent en autonoom "zelf" in de zin "ze hebben een 'zelf' wat zich beledigd voelt" en in de zin "het is voor mij prima te zien waar de gekwetste ego's zitten hier", toont de schrijver aan dat hij of zij zichzelf en anderen als zodanig beschouwt. Dit leidt tot een gevoel van superioriteit en een gebrek aan mededogen voor anderen. Daarnaast blijkt uit de wens van de schrijver om anderen op hun onwetendheid te wijzen, dat hij of zij zich niet bewust is van de schadelijke effecten van asmi mana en geen inzicht heeft in anatta.

In het boeddhisme wordt anatta gepresenteerd als een antwoord op asmi mana. Door te begrijpen dat er geen permanent, autonoom zelf is, kunnen we ons bevrijden van de beperkingen van het ego en uiteindelijk het lijden verminderen. Het is daarom van groot belang dat we ons bewust zijn van onze eigen neigingen naar asmi mana door de illusoire aard ervan te doorgronden.

In de leer van de Boeddha wordt benadrukt dat het belangrijk is dat het doorbreken van zulke illusies zichtbaar wordt in handelen en spreken. Als dat niet het geval is, dan is dit een duidelijk teken dat onze eigenwaan nog niet opgeheven is. Moge dit inspireren om niet te rusten tot we volledig bevrijdt zijn van asmi mana en de illusies die het met zich mee blijft brengen.

Er is ook geen permanent , autonoom zelf.   Het zelf is niet-permanent omdat het op locatie leeft en in de tijd leeft.   Het zelf is niet autonoom omdat het zonder het kenvermogen niet zou kunnen functioneren zoals het functioneert.     Doch het begrijpen dat er geen permanent autonoom zelf is kan alleen vanuit niet-zelf.  Anders is het slechts een intellectuele aanname (lering).

Wat de Boeddha (of boeddhisten) van mijn handelen en spreken vinden, daar hou ik me niet mee bezig.  Zoals ik al eerder schreef: het zelf oordeelt wel.  (Over mij in dit geval).  Om in Nederland je geconditioneerd-deugdelijk voor te doen is geen kunst aan.  In een hypothetische oorlogssituatie dan liggen de zaken geheel anders.  In bv Rusland zien we hoe men zich massaal door onwetendheid een oorlog laat in slepen.  In Duitsland zagen we hetzelfde 80 jaar terug.  En vul zelf maar aan.

Ik geef niks om geconditioneerd-deugdelijk zich voordoen.   Het is 'zelf' wat geconditioneerd-deugdelijk is.  En dat ik daar als niet-boeddhist op ge en beoordeeld wordt is niet verbazingwekkend.  In andere religieuze kringen zien we hetzelfde verschijnsel.  In de bible belt doen ze ook aan geconditioneerde deugd, daar is homoseksualiteit zondig.  Echter, intrinsiek is ieder mens gelijkwaardig.  Waarom?  Omdat in de leegte (leeg van zelf) er nul onderscheid is.   Dus ik kan zonder verder onderzoek te doen blind zeggen dat homofoben, racisten, seksisten e.d. over een zelf beschikken (menen te beschikken).

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #271 Gepost op: 18-02-2023 09:48 »

Gewoon ophouden met proberen anderen te raken.

Waar een zelf is zijn ook 'anderen'.  In kennende leegte is heen sprake van 'zelf' en derhalve ook niet van 'anderen'.   Daar kén ik zelf, daar kén ik anderen.

Verder denk ik dat gesprekken tussen ons geen toegevoegde waarde hebben.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #272 Gepost op: 18-02-2023 10:01 »

ja, ik kom pijn doen.

Maar als we doelbewust gaan kwetsen, als we ons dit recht gaan voorbehouden, ongevraagd, dan is er blindheid die zich uit in kwaadaardigheid, en als iedereen dat doet , als iedereen zich dat recht toe-eigent zitten we toch binnen de korstte keren met een voortdurende strijd.

Het minste is toch dat je jezelf afvraagt of aan iedereen mededeelt. Ik kom jullie pijn doen voor jullie goed, zijn jullie daar mee akkoord.

Hoe kan ik op een forum weten of ik iemand pijn doe?  Hoe kom je erbij dat ik ooit het wilsbesluit heb genomen om jullie pijn te doen?  (Dat besluit is nooit genomen). De veronderstelling in deze comment is dat er aan deze kant iemand zit die doelbewust er op uit is om te kwetsen.  In feite is dat een vorm van laster, allereerst omdat het onwaar is en ten tweede omdat die uitspraak ongefundeerd is.

Het 'juiste schrijven' kan alleen naar waarheid schrijven zijn. (Ik las op een ander draadje dat de boeddhist moet trainen om niet te liegen).  De term 'onwetend' schijnt voor velen als nogal kwetsend voor te komen.  Terwijl men impliciet zelf schrijft dat men onwetend is.  (Naar verluidt zijn er geen verlichten op dit forum.  Als ik het mis heb dan hoor ik het wel)

Zelf ben ik op veel terreinen ook onwetend.  Op gebied van elektra en loodgieterswerk ben ik onwetend.  Ik schaam mij daar niet voor, ik huur een 'wetende' in bij voorkomende gevallen.  Of ik vraag om adviezen op sommige terreinen omdat ik zelf onwetend ben.

Maar nu het aan de persoonlijke snaren raakt is het opeens kwetsend?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #273 Gepost op: 18-02-2023 10:05 »
Je krijgt hier openlijk kritiek van minimaal drie leden. Je gaat nergens echt op in, maar ketst alles af. Maar telkens noem je mensen hier wel steeds onwetenden. Ook nu weer. En je blijft volharden in je vermeende wetendheid en dito zelfloosheid. Je verdedigt je, maar gaat de zaken opeens ook in het extreme trekken. En natuurlijk zijn het (opnieuw) onze "zelven" die oordelen, en jij natuurlijk niet. En plotseling schakel je ook nog over naar politieke incorrectheid en oorlog, de bible belt, racisten, homofoben, seksisten.

Sorry, maar met jou is echt geen enkele dialoog te voeren. Je hebt eerder aangegeven dat je hier komt om te leren wat het boeddhisme is, maar ik zie totaal niks van de voorgenomen lerende houding. Helaas blijf je onafgebroken de lakens uitdelen en de fout in de ander bepalen. Je denkt mijns inziens de splinter in andermans oog te zien, maar ziet de balk in je eigen oog volledig over het hoofd.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2023 10:07 door Buddha Amitabha »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #274 Gepost op: 18-02-2023 10:05 »
Overigen kan ik nooit schrijven "ik ben de goede, de deugdzame".  Dan zou ik mij het goede, het deugdzame toe-eigenen en er eigenaar van zijn.  In de kennende leegte ben 'je' juist helemaal nergens eigenaar van.   Eigendom kan alleen aan het 'zelf' die in de tijd verblijft worden toegeschreven. 

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #275 Gepost op: 18-02-2023 10:07 »
Je krijgt hier kritiek van minimaal drie leden. Je gaat nergens echt op in, maar ketst alles af. Maar telkens noem je mensen hier wel steeds onwetenden. Ook nu weer. En je blijft volharden in je vermeende wetendheid en dito zelfloosheid. Je verdedigt je, maar gaat de zaken opeens ook in het extreme trekken. En natuurlijk zijn het (opnieuw) onze "zelven" die oordelen, en jij natuurlijk niet. En plotseling schakel je ook nog over naar politieke incorrectheid en oorlog, de bible belt, racisten, homofoben, seksisten.

Sorry, maar met jou is echt geen enkele dialoog te voeren. Je hebt eerder aangegeven dat je hier komt om te leren wat het boeddhisme is, maar ik zie totaal niks van de voorgenomen lerende houding. Helaas blijf je onafgebroken de lakens uitdelen en de fout in de ander bepalen. Je ziet mijns inziens de splinter in andermans oog, maar ziet de balk in je eigen oog volledig over het hoofd.

Ik leer hier wat boeddhisme betekent.  Scepticus heeft dat uitgelegd.  Praktisch gezien is dat een conditionering.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #276 Gepost op: 18-02-2023 10:32 »

ja, ik kom pijn doen.

Hoe kan ik op een forum weten of ik iemand pijn doe?  Hoe kom je erbij dat ik ooit het wilsbesluit heb genomen om jullie pijn te doen?  (Dat besluit is nooit genomen). De veronderstelling in deze comment is dat er aan deze kant iemand zit die doelbewust er op uit is om te kwetsen.  In feite is dat een vorm van laster, allereerst omdat het onwaar is en ten tweede omdat die uitspraak ongefundeerd is.

Het 'juiste schrijven' kan alleen naar waarheid schrijven zijn. (Ik las op een ander draadje dat de boeddhist moet trainen om niet te liegen).  De term 'onwetend' schijnt voor velen als nogal kwetsend voor te komen.  Terwijl men impliciet zelf schrijft dat men onwetend is.  (Naar verluidt zijn er geen verlichten op dit forum.  Als ik het mis heb dan hoor ik het wel)

Zelf ben ik op veel terreinen ook onwetend.  Op gebied van elektra en loodgieterswerk ben ik onwetend.  Ik schaam mij daar niet voor, ik huur een 'wetende' in bij voorkomende gevallen.  Of ik vraag om adviezen op sommige terreinen omdat ik zelf onwetend ben.

Maar nu het aan de persoonlijke snaren raakt is het opeens kwetsend?

Je bent aan het kwetsen. Je noemt mensen hier bijvoorbeeld "onwetenden". Dat kan als kwetsend worden ervaren. En dit is maar één voorbeeld. Blijkbaar zie je zelf niet in dat je bezig bent met anderen te kwetsen.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #277 Gepost op: 18-02-2023 13:20 »
Doch het begrijpen dat er geen permanent autonoom zelf is kan alleen vanuit niet-zelf.  Anders is het slechts een intellectuele aanname (lering).

Wat de Boeddha (of boeddhisten) van mijn handelen en spreken vinden, daar hou ik me niet mee bezig.  Zoals ik al eerder schreef: het zelf oordeelt wel.  (Over mij in dit geval).  Om in Nederland je geconditioneerd-deugdelijk voor te doen is geen kunst aan.

Ik geef niks om geconditioneerd-deugdelijk zich voordoen.   Het is 'zelf' wat geconditioneerd-deugdelijk is.  En dat ik daar als niet-boeddhist op ge en beoordeeld wordt is niet verbazingwekkend.

In het bovenstaande stuk tekst is nog steeds sprake van asmi mana, oftewel eigenwaan. Dit uit zich in het gevoel van beoordeeld voelen en de daaropvolgende reactie van verdediging. Een onheldere, vertroebelde geest ligt hier altijd aan de basis van.

Daarom herhaal ik:

Geconditioneerd ingrijpen in het uitleven van de neigingen die nog steeds wortel kunnen schieten in de geest, is slechts nodig om tot die verstilde geest te komen zodat deze doorgrond kan worden. Wanneer de geest eenmaal is doorgrond, hoeft er niets meer gecultiveerd te worden.Als de neigingen nog steeds vrij spel hebben, dan betekent dit dat de geest nog niet volledig is doorgrond en dat het zelf nog steeds de controle heeft.

Daarom is het belangrijk om te blijven cultiveren om de helderheid te krijgen om het zelf uit het zadel te krijgen en de geest te bevrijden van de ketenen van de neigingen, inclusief neigingen van zich beoordeeld te voelen en in verdediging te gaan.

Het doorgronden van de geest is van essentieel belang om innerlijke rust en vrede te bereiken, zodat we de neigingen geen voedingsbodem meer geven. Het is alleen door het doorgronden van de geest dat we in staat zijn om onze neigingen te doorbreken en het is dan dat conditioneren nergens meer nodig voor is.

Het komt mogelijks bevrijdend over voor jou om niet te bekommeren om de mening van anderen over uw handelen en spreken, maar daarmee zijn deze anderen nog niet bevrijdt van jouw uitleven van neigingen. In het Boeddhisme is dit een belangrijk element dat moet worden overwogen. Indien je dit niet overweegt, zal je onophoudelijk er op gewezen worden dat het onverschillig blijven hierover niet gepast is voor de boeddhistische bevrijding.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #278 Gepost op: 18-02-2023 16:05 »
@het verdwenen ik: Je bent aan het kwetsen.
Jij voelt je dus gekwetst.
Wat geloof je dan over jezelf?

Je noemt mensen hier bijvoorbeeld "onwetenden". Dat kan als kwetsend worden ervaren.
Goed, voel je pijn Buddha Amitabha. Wat zit daaronder als iemand jou zegt dat je onwetend bent?

Blijkbaar zie je zelf niet in dat je bezig bent met anderen te kwetsen.
Het gaat over jou.
Je schreef in een ander topic genaamd "Het vragen naar bewijs" dat je veel ervaring hebt met marihuana.
Zie...
Ik heb een zeer uitgebreide ervaring met marihuana. Dus ik weet uit ervaring waar ik over spreek.
Marihuana is een pijnstiller. Het is als ahornsiroop voor een rusteloos piekerend zich zorgen makend brein.
Zo te zien ervaar je nu nog pijn als iemand jou onwetend noemt en/of ervaar je plaatsvervangende pijn door het over anderen te hebben.
Forumlid "Het verdwenen ik" legt de vinger op de zere plek bij jou (en andere gekwetsten).
Ik voeg eraan toe dat "dat" wat je bent niet gekwetst kan worden.
Alleen een "ik-ego" kan zich gekwetst voelen.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #279 Gepost op: 18-02-2023 16:10 »
Doch het begrijpen dat er geen permanent autonoom zelf is kan alleen vanuit niet-zelf.  Anders is het slechts een intellectuele aanname (lering).

Wat de Boeddha (of boeddhisten) van mijn handelen en spreken vinden, daar hou ik me niet mee bezig.  Zoals ik al eerder schreef: het zelf oordeelt wel.  (Over mij in dit geval).  Om in Nederland je geconditioneerd-deugdelijk voor te doen is geen kunst aan.

Ik geef niks om geconditioneerd-deugdelijk zich voordoen.   Het is 'zelf' wat geconditioneerd-deugdelijk is.  En dat ik daar als niet-boeddhist op ge en beoordeeld wordt is niet verbazingwekkend.

In het bovenstaande stuk tekst is nog steeds sprake van asmi mana, oftewel eigenwaan. Dit uit zich in het gevoel van beoordeeld voelen en de daaropvolgende reactie van verdediging. Een onheldere, vertroebelde geest ligt hier altijd aan de basis van.

Daarom herhaal ik:

Geconditioneerd ingrijpen in het uitleven van de neigingen die nog steeds wortel kunnen schieten in de geest, is slechts nodig om tot die verstilde geest te komen zodat deze doorgrond kan worden. Wanneer de geest eenmaal is doorgrond, hoeft er niets meer gecultiveerd te worden.Als de neigingen nog steeds vrij spel hebben, dan betekent dit dat de geest nog niet volledig is doorgrond en dat het zelf nog steeds de controle heeft.

Daarom is het belangrijk om te blijven cultiveren om de helderheid te krijgen om het zelf uit het zadel te krijgen en de geest te bevrijden van de ketenen van de neigingen, inclusief neigingen van zich beoordeeld te voelen en in verdediging te gaan.

Het doorgronden van de geest is van essentieel belang om innerlijke rust en vrede te bereiken, zodat we de neigingen geen voedingsbodem meer geven. Het is alleen door het doorgronden van de geest dat we in staat zijn om onze neigingen te doorbreken en het is dan dat conditioneren nergens meer nodig voor is.

Het komt mogelijks bevrijdend over voor jou om niet te bekommeren om de mening van anderen over uw handelen en spreken, maar daarmee zijn deze anderen nog niet bevrijdt van jouw uitleven van neigingen. In het Boeddhisme is dit een belangrijk element dat moet worden overwogen. Indien je dit niet overweegt, zal je onophoudelijk er op gewezen worden dat het onverschillig blijven hierover niet gepast is voor de boeddhistische bevrijding.

Oké , ik heb me laten misleiden door opinies zoals deze:

https://mathijsvanderbeek.nl/kennisbank/spirituele-begrippen/wat-is-boeddha-natuur/

Citaat
Ieder levend wezen heeft een Boeddha natuur (het staat los van religie). Dit zou betekenen dat ieder levend wezen de mogelijkheid heeft om tot verlichting te komen. Het is een staat van zijn waarbij voorbij het ego. In deze staat van zijn ga je voorbij aan de ‘aardse werkelijkheid’ waarbij je een toestand van oneindige liefde en gelukzaligheid ervaart.

Gautama Boeddha bereikte deze staat van zijn onder de Bodhi Boom in Bodhgay, een plaatsje in de Indiase staat Bihar. Hij deelde zijn weg naar verlichting met anderen.

Ik meende aan de hand van dit soort beschrijvingen dat de Boeddha natuur een andere natuur is dan de ego-natuur.   Maar er was hier op het forum al een discussie of er überhaupt 2 naturen zijn.  Maar het gaat dus om zelf-verbetering.  Dat is ook wat ik van Kwaat begreep.  Die had van Marcel de tip gekregen om zijn gemoed te temperen (mijn omschrijving, niet de zijne)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #280 Gepost op: 18-02-2023 16:30 »
https://www.dharmatoevlucht.nl/over-de-dharmatoevlucht-2/order-of-buddhist-contemplatives/zenleraren/eerw-daishin-morgan/boeddhanatuur-of-wat-is-dit-dat-aldus-verschijnt/

Citaat
Wanneer we in de wereld zijn, zijn er geen twee dingen. ‘Wat is dit dat aldus verschijnt’ is ‘Alle bewuste wezens hebben Boeddhanatuur’. Er zijn geen twee staten; één van onwetendheid en één van verlichting. Als iemand onwetendheid aan de dag legt, dan is het vanuit het standpunt van Boeddhanatuur, vanuit ‘Wat is dit dat aldus verschijnt?’ geen onwetendheid noch verlichting. Het is ‘Dit dat aldus verschijnt!’. Het kan alleen maar dit zijn dat aldus verschijnt.

Dit artikel ondersteunt ook jouw visie, @Scepticus.   Binnen het boeddhisme is er slechts 1 natuur: van 'dat' wat verschijnt.   Men gaat er vanuit dat er geen kennis kan zijn van 'het kennen' zelf.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #281 Gepost op: 18-02-2023 18:44 »
@het verdwenen ik:...
je wist nog niet of je ging blijven op het forum.
Je hebt nu 184 berichten geschreven, toch niet allemaal voor ons ?
Wij kunnen toch niet al die berichten met volle aandacht lezen, er over bezinnen, laten bezinken enz. Gaat toch niet.

Al die berichten van jou, van steve, van siebe, van ba, van mij, van hier en nu, van vrij, van marcel, van moesa.
Dan is het toch niet allemaal voor die ander dat wij schrijven.
je wil je ei kwijt, net als steve, net als siebe, ba, ik, hier en nu, vrij, marcel, moesa
de zoektocht naar aandacht.

"Een behoefte aan goedkeuring ligt ten grondslag aan alle inspanningen van evangelisatie. Als iemand anders kan worden overtuigd, zal dat ons laten zien dat we op de goede weg zijn. De poging om iemand ergens van te overtuigen is een teken van onzekerheid." ~ Ravi Ravindra

Uitdagende gedachte, dit. Als ik iemand zie verdrinken, gooi ik hem dan een reddingslijn? Als wat ik in de loop der jaren heb geleerd, onderwezen en geoefend me een niveau van vrede, liefde en vreugde heeft gebracht dat ik me nooit had kunnen voorstellen, is het dan niet logisch om te willen delen wat ik heb geleerd? Ik denk dat het onderscheid er misschien wel in zit of ik emotioneel betrokken ben bij het ‘overtuigen’, of dat ik emotioneel betrokken ben bij de uitkomst. Alle pijn komt voort uit gehechtheid...
Misschien is forumlid "het verdwenen ik" zonder alsnog zelf te beseffen wel gehecht geraakt aan dit forum.  8)

@het verdwenen ik: je mag dan wel beweren dat je al zoveel jaar wu wei beoefent, maar 184 berichten in een week op een boeddhaforum plaatsen is geen wu wei.
Je moet goed begrijpen dat wei wu wei' 'handelen door niet te handelen' betekend.
Dus in het geval van forumlid "het verdwenen ik" is er niemand die handelt; Vandaar ook zijn forumnaam.  ;)

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #282 Gepost op: 19-02-2023 09:39 »

https://mathijsvanderbeek.nl/kennisbank/spirituele-begrippen/wat-is-boeddha-natuur/

Citaat
Ieder levend wezen heeft een Boeddha natuur (het staat los van religie). Dit zou betekenen dat ieder levend wezen de mogelijkheid heeft om tot verlichting te komen. Het is een staat van zijn waarbij voorbij het ego. In deze staat van zijn ga je voorbij aan de ‘aardse werkelijkheid’ waarbij je een toestand van oneindige liefde en gelukzaligheid ervaart.

Gautama Boeddha bereikte deze staat van zijn onder de Bodhi Boom in Bodhgay, een plaatsje in de Indiase staat Bihar. Hij deelde zijn weg naar verlichting met anderen.

Ik meende aan de hand van dit soort beschrijvingen dat de Boeddha natuur een andere natuur is dan de ego-natuur.   Maar er was hier op het forum al een discussie of er überhaupt 2 naturen zijn.  Maar het gaat dus om zelf-verbetering.  Dat is ook wat ik van Kwaat begreep.  Die had van Marcel de tip gekregen om zijn gemoed te temperen (mijn omschrijving, niet de zijne)

Verloren ik, het is niet zo moeilijk. Woorden zijn afhankelijk van hun context en hebben op zichzelf geen vaste betekenis. De aanwezigheid van twee naturen kan in sommige contexten worden verdedigd, zoals de relatieve en Absolute natuur. In andere contexten kan het echter worden weerlegd, zoals dat ego een natuur van de geest zou zijn t.o.v. de ware natuur, de Boeddha-natuur van de geest.

Niet door je-zelf te verbeteren kan de geest helder, flexibel en minder rigide worden, maar door hem te kalmeren en te laten rusten in zijn natuurlijke staat van stilte en vrede. Door de geest tot rust te brengen, worden illusoire patronen van oordeel, eigenwaan en superioriteit niet langer aangewakkerd. Deze patronen vertroebelen de geest en maken hem star en onflexibel.

De geest heeft geen natuur van ego, omdat ego slechts een bedekking van zijn ware natuur is. Het is belangrijk om deze waan als waan te ontdekken en niet als iets dat eigen is aan de geest.

Als het gemoed te driest is, kan het getemperd worden om de ware Boeddha-natuur van de geest te ontdekken en te ontdoen van zijn bedekking. Het is niet nodig om dit star steeds maar weer te blijven vertalen naar het verbeteren van het zelf.

Probeer het uit en temper die neigingen in de geest eens, laat de geest verstillen. En zie wat er gebeurt en ontdek of de starheid en het vasthouden aan eigen contexten werkelijk de natuur van de geest zijn.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #283 Gepost op: 19-02-2023 10:48 »

Citaat

Verloren ik, het is niet zo moeilijk. Woorden zijn afhankelijk van hun context en hebben op zichzelf geen vaste betekenis. De aanwezigheid van twee naturen kan in sommige contexten worden verdedigd, zoals de relatieve en Absolute natuur. In andere contexten kan het echter worden weerlegd, zoals dat ego een natuur van de geest zou zijn t.o.v. de ware natuur, de Boeddha-natuur van de geest.

Niet door je-zelf te verbeteren kan de geest helder, flexibel en minder rigide worden, maar door hem te kalmeren en te laten rusten in zijn natuurlijke staat van stilte en vrede. Door de geest tot rust te brengen, worden illusoire patronen van oordeel, eigenwaan en superioriteit niet langer aangewakkerd. Deze patronen vertroebelen de geest en maken hem star en onflexibel.

De geest heeft geen natuur van ego, omdat ego slechts een bedekking van zijn ware natuur is. Het is belangrijk om deze waan als waan te ontdekken en niet als iets dat eigen is aan de geest.

Als het gemoed te driest is, kan het getemperd worden om de ware Boeddha-natuur van de geest te ontdekken en te ontdoen van zijn bedekking. Het is niet nodig om dit star steeds maar weer te blijven vertalen naar het verbeteren van het zelf.

Probeer het uit en temper die neigingen in de geest eens, laat de geest verstillen. En zie wat er gebeurt en ontdek of de starheid en het vasthouden aan eigen contexten werkelijk de natuur van de geest zijn.

Dit is mijns inziens correcte informatie. Een onrustige geest wordt beheerst door onrust. Een kalme geest die tot rust is gekomen wordt nergens door beheerst. Zo simpel is het. Daarom adviseert Gautama de Boeddha de meditatie. Dat is bij uitstek een wijze om de geest rustig te maken. In die rust kun je ontwaken. Dat is de helderheid.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #284 Gepost op: 19-02-2023 12:57 »

Ik heb  2 naturen vastgesteld.  De relatieve natuur van het worden en de absolute natuur van het zijn.  Het ego is een (geestelijke) natuur welke ontleent is aan zintuigelijke waarneming.

Citaat

Wat velen niet weten is dat de geest in feite niet eens kan verstillen (Hij is van nature al stil).  Waar we tegen aan kijken zijn (je eigen) gedachten.   Gedachten zijn geen geest.  Echter, het conceptuele denken kan op ieder gewenst moment terug genomen worden als het conceptuele denken niet onder het commando van het gemoed staat.

De verstilde geest wordt door velen als een denkbeeld/toestand  gedacht.  Het wilde beest moet getemd.  De werkelijkheid is dat de mens geestelijk een aan/uit knopje heeft voor de verstilde geest.   dat aan/uit knopje heeft het conceptuele denken.   Staat het conceptuele denken 'uit' (men neemt alle gedachten terug) dan ontstaat er oordeelloos gewaarzijn wat zonder oordeel de dingen om zich heen beziet. (Contemplatie)

Is er wat mis met het conceptuele denken? Welnee, het is een nuttige eigenschap zoals wandelen dat ook is.   Wandelen kun je ook gewoon 'uit' zetten.  Dat vindt niemand gek.  Maar over de geest gaat men maar moeilijk doen.  In de werkelijkheid van de stilte is 'de denker' niet eens te vinden, net zoals in de stilte van 'de wandelaar' het wandelen niet te vinden is.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #285 Gepost op: 19-02-2023 14:41 »
Wat velen niet weten is dat de geest in feite niet eens kan verstillen (Hij is van nature al stil). 

Laten we niet verstrikt raken in semantische discussies. Een ruimte is van nature stil, maar als er muziek in wordt afgespeeld, kan iemand vragen om de ruimte te "verstillen". Het uitzetten van de muziek kan worden beschreven als het "verstillen van de ruimte", hoewel de ruimte van nature al stil is.

In deze context betekent het "verstillen" van de geest nog specifieker dat de geest wordt doorgrond, waardoor neigingen er niet meer in kunnen nestelen, zelfs als de geest normaal functioneert.

Waar we tegen aan kijken zijn (je eigen) gedachten.   Gedachten zijn geen geest.  Echter, het conceptuele denken kan op ieder gewenst moment terug genomen worden als het conceptuele denken niet onder het commando van het gemoed staat.

Het gaat erom dat als neigingen, zoals eigenwaan en het idee van wijsheid van het zelf en onwetendheid van anderen, nog steeds in de geest kunnen nestelen, alles wat nog voortkomt uit die geest wordt dan aangestuurd door die neigingen. Dan leven de neigingen zich uit. Dit wordt beschouwd als het resultaat van een "niet-verstilde" geest, een geest die niet is doorgrond.

De verstilde geest wordt door velen als een denkbeeld/toestand  gedacht.  Het wilde beest moet getemd.  De werkelijkheid is dat de mens geestelijk een aan/uit knopje heeft voor de verstilde geest.   dat aan/uit knopje heeft het conceptuele denken.   Staat het conceptuele denken 'uit' (men neemt alle gedachten terug) dan ontstaat er oordeelloos gewaarzijn wat zonder oordeel de dingen om zich heen beziet. (Contemplatie)

Is er wat mis met het conceptuele denken? Welnee, het is een nuttige eigenschap zoals wandelen dat ook is.   Wandelen kun je ook gewoon 'uit' zetten.  Dat vindt niemand gek.  Maar over de geest gaat men maar moeilijk doen.  In de werkelijkheid van de stilte is 'de denker' niet eens te vinden, net zoals in de stilte van 'de wandelaar' het wandelen niet te vinden is.

Hoewel je soms de gedachten in je geest aan en uit kunt zetten, als de geest niet volledig is doorgrond als iets zonder blijvende essentie, kan eigenwaan zich erin blijven nestelen. Als dat gebeurt, staat alles wat verder voortkomt uit de geest onder commando van die eigenwaan.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #286 Gepost op: 19-02-2023 15:24 »
Wat velen niet weten is dat de geest in feite niet eens kan verstillen (Hij is van nature al stil). 

Laten we niet verstrikt raken in semantische discussies. Een ruimte is van nature stil, maar als er muziek in wordt afgespeeld, kan iemand vragen om de ruimte te "verstillen". Het uitzetten van de muziek kan worden beschreven als het "verstillen van de ruimte", hoewel de ruimte van nature al stil is.

In deze context betekent het "verstillen" van de geest nog specifieker dat de geest wordt doorgrond, waardoor neigingen er niet meer in kunnen nestelen, zelfs als de geest normaal functioneert.

Waar we tegen aan kijken zijn (je eigen) gedachten.   Gedachten zijn geen geest.  Echter, het conceptuele denken kan op ieder gewenst moment terug genomen worden als het conceptuele denken niet onder het commando van het gemoed staat.

Het gaat erom dat als neigingen, zoals eigenwaan en het idee van wijsheid van het zelf en onwetendheid van anderen, nog steeds in de geest kunnen nestelen, alles wat nog voortkomt uit die geest wordt dan aangestuurd door die neigingen. Dan leven de neigingen zich uit. Dit wordt beschouwd als het resultaat van een "niet-verstilde" geest, een geest die niet is doorgrond.

Hoewel je soms de gedachten in je geest aan en uit kunt zetten, als de geest niet volledig is doorgrond als iets zonder blijvende essentie, kan eigenwaan zich erin blijven nestelen. Als dat gebeurt, staat alles wat verder voortkomt uit de geest onder commando van die eigenwaan.

Als je zorgvuldiger zou lezen zou je kunnen lezen dat ik schreef: "In de werkelijkheid van de stilte is 'de denker' niet eens te vinden".  De denker is tevens de eigenwaan, dat lijkt me duidelijk.  Toch is er een blijvende essentie (iets wat niet kan verdwijnen) en dat is voorbij de geest.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #287 Gepost op: 19-02-2023 16:58 »
Als je zorgvuldiger zou lezen zou je kunnen lezen dat ik schreef: "In de werkelijkheid van de stilte is 'de denker' niet eens te vinden".  De denker is tevens de eigenwaan, dat lijkt me duidelijk.  Toch is er een blijvende essentie (iets wat niet kan verdwijnen) en dat is voorbij de geest.

Het heeft weinig zin om verder te discussiëren over de aanwezigheid van een blijvende essentie. Enkel het doorgronden dat er geen blijvende essentie te vinden is, kan deze discussie oplossen.

Natuurlijk mogen eigen bevindingen hier naast worden gelegd, maar het moge duidelijk zijn dat de manier waarop dit gebeurt afhangt van wat er nog steeds in de geest nestelt.

En laat het duidelijk zijn dat in Boeddhisme bevrijding niet louter slaat op 'de denker' niet terug te vinden in de stilte van de geest, maar eerder op neigingen zoals eigenwaan die helemaal niet meer kunnen wortelen in die geest.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #288 Gepost op: 19-02-2023 20:01 »
Door het boeddhisme heb ik een mooie tip

Je pakt 3 wereldleiders die je niet mag. Van die 3 pak je er 1 van.

Uitgangspunt is: geen ruzie, maar een vrij gesprek.

Wat zou je vragen?

Besef dat er geen ruzie mag zijn, maar een gezellig gesprek met lekker eten. Een hele dag met een wereldleider die je niet mag. Misschien wel een heel weekend

Als je toch denkt, denk dan eens die richting

Dit is niet belerend bedoeld, maar zo kan je  in begrip komen

Mijn man en ik pakken ook zo bn ers, celebs, wereldleiders, wappies,

Het kan echt verrijkend werken

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #289 Gepost op: 20-02-2023 12:10 »
Kennende leegte is leeg van alles wat ook maar 'object' kan zijn. 

Hoe kan kennende leegte dan zaken waarnemen als geur, kleur, smaak, een opkomend plan, een opkomende emotie?

Het kennen van zaken als geur, kleur, smaak, een opkomend plan, een opkomende emotie heeft niet zoiets als een persoon nodig om genoemde zaken te kennen.
Het kennen zelf is zonder oordeel over bijvoorbeeld een geur of een smaak.  Het heeft daar geen mening over.  Het vindt daar helemaal niks van.
Het is de kennende persoon die een geur of smaak lekker of vies vindt.

Kennende leegte of kennende persoon zijn twee verschillende essenties.  Omdat de kennende persoon iets lekker of vies vindt schept dat het idee en gevoel dat er iemand is die iets lekker of vies vindt.   Daarom is 'de persoon' die je zelf bent (meent te zijn) bijwerken ook een hopeloze zaak.  Ook ik ga geen zaken eten die ik vies vindt.  De persoon die verschijnt is per definitie in act.

In boeddhisme wordt dit volgens mij echt anders gezien. Ik denk ook dat je dit verkeerd ziet, eerlijk gezegd. Hoop niet dat je dit al te aanmatigend vindt. Want wie ben ik?
...maar toch...

Het verschil in kennen tussen volledig verlichten en gewone mensen zit hem volgens mij helemaal niet in dat-wat-kent, want dat is voor iedereen altijd en elk moment gelijk. Maar bij een volledig verlichte komt dat-wat-kent niet meer onder in-vloed van de drie hoofd bezoedelende/vertekenende factoren van haat, hebzucht en begoocheling. Daarom is dat kennen een onthecht en gezuiverd kennen. Het kennen is vrij vertekening, in die zin leeg, gezuiverd.

Bij een gewoon mens werkt dit anders en komt dat-wat-kent steeds onder invloed van de drie hoofd bezoedelingen (d.w.z. vertekenende factoren) van haat, hebzucht en Ik-maken.
Daarmee verandert niet echt dat-wat-kent, maar door die in-vloeden wordt dat-wat-kent op dat moment anders beleefd. De perceptie van dat-wat-kent verandert door die in-vloeden. Dat wat kent wordt nu sterk beleefd als een Ik of zelf, maar dat wat kent verandert niet echt. Het is nog altijd zelfloos. De beleving wordt alleen anders door die invloed van haat, hebzucht en begoocheling er op. Dit is het hele eiereten.

Als je een helder kristal tegen een rode achtergrond zet, lijkt het van zichzelf rood maar het IS niet rood. Net zo met dat-wat-kent. Als het door in-vloeden vanuit je aanleg subjectief kleurt, groen en giftig, hemels blauw oid...met een sterke perceptie van een Ik dat ziet, kent, ervaart, voelt etc. wil dat niet zeggen dat dat-wat-kent zelf gekleurd is. Het is alleen wel heel sterk je perceptie op dat moment. Maar dat-wat-kent is niet echt verandert. Het is nog altijd dat heldere kristal maar wordt nu beleefd als van zichzelf gekleurd.

Dat-wat-kent is bij een gewoon mens en bij een volledig verlichte volgens mij precies hetzelfde en verandert nooit echt van aard. Alleen de beleving er van kan veranderen door de in-vloeden die vanuit je aanleg opwellen bij zintuiglijke contacten. 

Boeddhisme leert ook niet dat bijvoorbeeld een zelf-gevoel of zelf-perceptie constant aanwezig is, noch zaken als haat en hebzucht of Ik en mijn-maken. Ook begoocheling en onwetendheid zijn zaken die je niet moet zien als constant aanwezig of actief maar als factoren die opkomen vanuit je aanleg en op dat moment zaken gaan vertekenen en je perceptie veranderen en kleuren. Maar dat-wat-kent verandert niet echt en dat is nou net de clue. 

Dat je soms kunt handelen buiten de in-vloeden vanuit je aanleg om, en soms ook duidelijk niet, betekent niet dat je als mens de ene keer handelt vanuit kennende leegte en de andere keer vanuit een kennend zelf of kennende persoon. Het betekent alleen maar dat je de ene keer je laat leiden door een begoochelde perceptie op zaken en de andere keer niet, en vanuit wijsheid handelt.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #290 Gepost op: 20-02-2023 13:08 »
@Kwaat

Ik gebruik het begrip 'kennen' in een andere context dan gewone mensen.  Normaliter 'kent' men de zintuigelijk waargenomen wereld.   Waarmee bedoeld wordt: ik zie, ik hoor, ik ruik enz.   De transcendente wereld kan ook 'gekend' worden, maar dat kan niet op zintuigelijke wijze plaats hebben. 

Onderwijl loopt er natuurlijk nog steeds een persoon rond die ziet, ruikt hoort of proeft in de zintuigelijke wereld, dat kan niet verdwijnen want dan zou ik dood zijn.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #291 Gepost op: 20-02-2023 20:22 »
Citaat
Oke, ik leer je gedachtengangen langzaamaan kennen. Geef me wat tijd.

Dat je nergens aankomt...wat in ieder geval wel speelt in boeddhisme, en daar sta ik ook achter, is dat het vlot van de Dhamma je ergens brengt. Op een plek waar geen mentale belasting meer is. Deze 'plek' van aankomst verschilt wel degelijk van waar je bent vertrokken want dat vertrekpunt was gekweld, belast, lijden, stress.

Gewoonlijk wordt iedereen gekweld door haat, agressie, vijandigheid, angsten, hebzucht, onvrede, honger/dorst (mentaal bedoel ik altijd), rusteloosheid, zoekend, hunkerend, stress, spanning, je onvoldaan voelende etc. Dat is deze kant van de oever. Deze kant is een plek van mentale last en gehechtheid. En aan de overkant is dat weg. Er is geen mentaal lijden meer, geen mentale belasting, geen gehechtheid.

Dit wordt ook allemaal op persoonlijke wijze bereikt en ervaren. De Pali Boeddha erkent geen juiste bevrijding als dit niet concreet plaatsvindt.

Misschien is het ook mogelijk dat jij de sfeer van eindeloos bewustzijn of nietsheid hebt ervaren en daar woorden aan bent gaan geven als kennende leegte en het absolute, terwijl dit ook maar gewoon tijdelijke mentale staten zijn, die weer ophouden. In boeddhisme noemt men dit arupa jhana.

Hallo Kwaat,

Als ik zoek op arupa jhana dan zie ik wel enige herkenning.

Citaat
Yogapedia legt Arupa Jhana uit

De vier opeenvolgende arupa jhana's, die alleen in deze volgorde kunnen worden bereikt, zijn:

Akasanancayatana jhana - een meditatieve staat waarin de geest nadenkt over de oneindigheid van de ruimte.
Vinnancayatana jhana - een meditatieve staat waarin de geest opgaat in het besef dat het bewustzijn oneindig is.
Akincannayatana jhana - een meditatieve staat waarin de geest het idee overdenkt dat er niets is.
Nevasannanasannayatana jhana - een meditatieve staat van waarneming noch niet-waarneming.

Nevasannanasannayatana jhana (Dat kan ik nooit onthouden) komt er bij in de buurt, maar het is dan toch nog een tikje anders.   Het waargenomene is er wel, maar deze wordt genegeerd, dát is kennende leegte.  Het subject is volledig in zichzelf gekeerd maar wel kennend van het kennen (waarnemen) an sich.  Een meditatieve staat inderdaad, want in de dagelijkse praktijk kan ik niet functioneren als ik het waargenomen negeer.

De kennende geest is dan aanwezig is een lege (en daarmee oneindige) ruimte.  Maar je moet wel begrijpen dat deze 'staat' niet bereikt kan worden middels 'doen'.  Waarmee ik zeggen wil dat 'ik' die staat niet kan opwekken wanneer ik wil.  Maar er is wel een soort van 'herinnering' aan die staat waardoor ik die staat altijd met me meedraag.  Geen mentale herinnering, zoals de herinnering aan een vriend of zo.  Moeilijk om uit te leggen.

Maar zoiets als "haat, agressie, vijandigheid, angsten, hebzucht, onvrede, honger/dorst (mentaal bedoel ik altijd), rusteloosheid, zoekend, hunkerend, stress, spanning, je onvoldaan voelende " kan daar niet zijn.   Al die (persoonlijke) gemoedstoestanden zijn passe. 

Citaat
In een sutta zegt de Boeddha over het ongeconditioneerde dat het kenmerk daarvan is dat je geen ontstaan kunt zien, geen verdwijnen en geen verandering in de tussentijd. Ik neem dit zo: van boosheid, jaloezie, begeerte, hunkering, vrolijkheid, geluk, aangename gevoelens, emoties, neigingen, gedachten etc etc, weet je dat het ontstaat en verdwijnt want dit zie je en merk je op en weet je. Maar er is ook iets, dat ook aanvoelbaar is, maar waarvan je beslist niet kan zeggen dat je dit, net als het vorige ziet komen en gaan, tijdens waken.

Dat klinkt goed. In het ongeconditioneerde is er niks van mijzelf.    Maar zou bijvoorbeeld mijn vrouw dood gaan, dan zou er verdriet zijn, rouw zijn.  Anders zou ik een onmens zijn als zoiets zich niet zou voordoen.  Alleen: die rouw en dat verdriet daar ben ik geen eigenaar van.  Het ontstaat en verdwijnt.  Als ik met vrienden samen ben, dan is er vrolijkheid. Maar ook die vrolijkheid is niet van mij.  En de vrolijkheid verschijnt en verdwijnt weer.

Citaat
Kun je echt zeggen dat je hier en nu alles kent als komend en gaand?

Ja en nee.  Bovenstaande geldt voor persoonlijke gevoelens.  De gerichtheid van het bewustzijn is niet langer op het zelf gericht, en daarom is het  mogelijk om de medemens op een andere wijze te beleven dan louter zintuigelijk.  Het lijden van de medemens wordt invoelbaar en mede-draagbaar.  Daarmee bedoel ik niet de medemens op TV die slachtoffer is van een aardbeving of een oorlog, maar mensen in mijn omgeving.  Er is veel (geestelijk) lijden onder de mensen.  Mensen zijn niet gemaakt om louter voor zichzelf te leven, maar kunnen anderen helpen het (geestelijk)  lijden te dragen en te verzachten.   Als het zelf weg is, is jouw lijden ook mijn lijden.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #292 Gepost op: 20-02-2023 20:30 »
Gewoon in het algemeen gaat het er om of je je ergens eigenaar van waant.   Daar zien we ook Karma terug.  Wie eigenaar van geld, goederen, macht of andere mensen wil zijn, die krijgt het lijden er bij cadeau.  En uiteraard allerlei andere gemoedstoestanden erbij cadeau.  Gemoedstoestanden die vervolgens weer je hebzucht opwekken.  Vicieuze cirkel.  En die gemoedstoestanden beïnvloeden je gedachten ook nog eens op negatieve wijze.  Waardoor je denken bevrediging zoekt voor de hebzucht.  En als dat niet lukt wordt het drankzucht , goklust , drugs of weet ik veel wat voor verslavingen er zijn.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #293 Gepost op: 20-02-2023 21:38 »
Het zelf heeft een onvermoeibare manifestatiedrang, op alle terrein. Dus ook op spiritueel terrein. Het is uit op competitie, zoekt tegenstand en verzet. De reden daarvan is dat het zelf zichzelf uitsluitend kan ervaren als er sprake is van dualiteit: ik versus jij, ik versus de wereld. Het maken van onderscheid in de wereld heeft op zich zelf een survivalwaarde. Wanneer we geen onderscheid zouden kunnen maken, zou het leven onmogelijk worden, dus dat heeft een praktische functie. Alleen misbruikt het zelf het maken van onderscheid, door te overdrijven. Het kan alleen het gevoel van bestaan ervaren, als er verzet is. Zonder verzet, zonder interactie is het zelf krachteloos. We dragen een heel pantser aan spanningen in onszelf mee, en dat pantser van verdediging is ons zelf, het is het zelf. Die spanningen zitten in onze spieren, zelfs in onze huid. Eigenlijk zit er overal spanning, maar dat voelen we niet meer, omdat we menen dat dit onze normale staat van zijn is. Dat is geenszins het geval. We willen ons doen gelden, we forceren en manipuleren situaties. We kunnen niet gewoon de zaken gewoon laten opkomen en voorbij laten gaan. Dat accepteren we niet, terwijl alles veranderlijk en afhankelijk is.

Het Tibetaanse boeddhisme spreekt van Ma Rigpa, en dit betekent ‘niet zien’. Het zelf is de verhindering dat we zien. Ons waarachtige zijn noemen de Tibetanen Rigpa, oftewel ‘geest van de natuur’. De spanning die ons zelf is, bestaat uit pijn en angst. Er zit angst in ons verzet, angst in ons lichaam, die angst zit overal. Omdat we bang zijn de controle te verliezen projecteren we de angst overal. In de wilde natuur moet je overleven, dat is logisch. Je kunt daadwerkelijk gevaar lopen. Vrees is een deel van het bestaan als je in de overlevingsstand verkeert. Maar die overlevingsstand is verbasterd in de angst voor controleverlies, we willen invloed, ons laten gelden. Dit ontaardt in arrogantie, strijd, verzet en conflict. Terwijl Rigpa, de geest van de natuur altijd aanwezig is, altijd. Je bent er altijd, zolang je leeft, je kunt het eenvoudige zijn niet uitschakelen. Dat dit zijn verduisterd wordt door onze bepantsering, onze geldingsdrang, onze strijdbaarheid verandert totaal niets aan Rigpa. Dus we zijn er altijd, maar we klampen ons vast aan een denkbeeldig zelf, dat ons door het leven moet zien te manoeuvreren. Terwijl het leven eigenlijk vanzelf gaat. Natuurlijk moeten we voor onszelf zorgen, voor ons lichaam. En moeten we optreden als we daadwerkelijk bedreigd worden. Maar we staan eigenlijk altijd op scherp, met een kort lontje. Ook al is er geen dreiging. Want we menen dat de aanval altijd de beste verdediging is, volledig automatisch vanuit ons zelf.

Het zijn zoals we zijn is daarentegen rustig, waarnemend, alert op hoe de situatie zich ontwikkelt. En het daadwerkelijke zijn treedt slechts op, als dat in de gegeven situatie strikt vereist is. Anders doet het waarachtige zijn niets. Het doet niet aan onderlinge sociale competitie, maar als het noodzakelijk is, is het optreden vanuit het zijn briljant. Omdat het niet gehinderd wordt door het belemmerende zelf, dat in de weg loopt als een rechter. Onze innerlijke rechter is een deel van het zelf, het ego. Die maakt wel uit hoe de zaken in elkaar steken. Terwijl het ware zijn niets “uitmaakt”; het handelt slechts wanneer de situatie het vereist. Maar het ik, ego of zelf kan dat niet, omdat het uit spanning bestaat, pantsering uit verzet. En verzet kan geen goede inschatting maken van situaties, dat wil uit angst altijd de situatie naar de eigen hand zetten: wegduwen of teniet willen doen wat als onprettig wordt ervaren en naar zich toehalen wat als prettig wordt beschouwd. Dat kan nooit de waarheid zijn.

Let wel: ik schrijf nu op wat ik weet en ervaren heb. Als ik zou willen bewijzen dat ik het volledig begrepen heb, moet ik in de sociale praktijk getest worden. En die praktijksituatie hebben we hier niet op het forum, alhoewel we allemaal wel ons ego kunnen laten gelden. Niemand is daarvan gevrijwaard. Wie het zelf ontkent, erkent het. Wie zichzelf op de borst klopt, is een ego. Wie doet alsof hij geen angst heeft, zit in de angst, omdat hij zo nodig wil bewijzen dat hij geen vrees heeft. Zolang het zelf een hoofdrol speelt, zal het ware zijn zich op de achtergrond bevinden. Wanneer het zelf zwijgt, zal het ware zijn zich laten zien. Het is zacht, mededogend, liefdevol en met de situatie meebewegend. En dat is een doorn in het oog van het egocentrisme. Althans, zo heb ik het begrepen.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2023 22:58 door Buddha Amitabha »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #294 Gepost op: 21-02-2023 00:17 »
https://mindfullawyer.nl/geschiedenis-van-vroeg-boeddhisme-tot-stromingen/

Citaat
Enerzijds brengt het Mahayana het concept van Boedda dicht bij haar volgelingen en anderszijds maakte zij de Boeddha groter door te spreken van een kosmische boeddha die het voorstellingsvermogen van mensen te boven ging. Boeddha leeft hier op drie verschillende niveau’s. De aardse variant kent een stralingslichaan (nirmanakaya) waarbij Boeddha deze vorm enkel heeft aangenomen uit compassie voor de levende wezens. De bovenaardse vorm (sambhogakaya) is de vorm die de perfecte mens bevat en zich aanpast aan de behoefte van hen die hij ontmoet. De transcedente vorm (dharmakaya) is volledig transcedent en onveranderlijk. De laatste vorm is de vorm die het vroege boeddhisme aanhangt. In de mahayanageschriften is niet de verlichting (arhat) of het bereiken van nirvana als hoogste gezien maar het verworden tot een Boeddha, die ook het lijden van het anderen meeneemt op zijn pad. Het enkel terugtrekken van jezelf om verlichting te bereiken is hiermee in strijd, de eigen bevrijding hoort te worden uitgesteld tot ook de anderen van het lijden zijn bevrijd.

Het Mahayana-boeddhisme is afwijkend van het reguliere boeddhisme lijkt me.   Verlichting voor je zelf willen bereiken lijkt me behoorlijk egoïstisch.   Echter, je eigen bevrijding uitstellen kan niet.  Zolang je niet bevrijdt bent, weet je niet wat bevrijding is.  Je kan pas beslissen om het lijden van andere mee te nemen als je bevrijdt bent.   Kennelijk wordt dat niet geheel correct begrepen in het Mahayana-boeddhisme.

Hier wordt geschreven over transcendent en onveranderlijk.  Transcendent kun je alleen zijn als je jezelf hebt overstegen. Het is namelijk het 'zelf' wat je transcendeert.   Ik las ook elders dat het Mahayana-boeddhisme een drievoudige lichaamsleer kent waar dit dharmakaya deel van uit maakt.  Maar dat moet een misverstand zijn, in de leegte kun je geen lichaam zijn.  Aanwezigheid (zijn) is zonder lichaam.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2023 07:23 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #295 Gepost op: 21-02-2023 11:23 »
Het Mahayana-boeddhisme is afwijkend van het reguliere boeddhisme lijkt me.   Verlichting voor je zelf willen bereiken lijkt me behoorlijk egoïstisch.   

De Pali teksten zijn hierin toch wel duidelijk. Iemand die zijn eigen heil en dat van anderen nastreeft is de leerling die de Boeddha het liefst heeft. Maar werken aan je eigen welzijn wordt niet veroordeeld en gezien als iets egoïstisch. Dat staat behoorlijk haaks op onze moraal waarbij dienstbaarheid aan samenleving, baas, bedrijf, land heel erg belangrijk is, zo belangrijk dat vrijwel iedereen er enorm onder lijdt. Dit gaat eigenlijk ook nergens meer over. Altijd maar klaar staan, om andermans grenzeloze honger te verzadigen. Het creeert een overspannen wereld en overspannen mensen.

Er is ook niet het plaatje van het bestaan van een wil van God, een wil van het bestaan, een wil van het universum waar je je eigen wil aan ondergeschikt moet maken.
De Boeddha wees dit idee van een wil van een Schepper God en Vader af. Hij zag dit als een misverstand. Er zijn geen eeuwige wezens. Het vereren van een wezen als je Schepper en Vader wordt beschreven als maar een lage bezigheid. Daar moet een leerling zich niet mee bezighouden.

De zaken in de wereld voltrekken zich niet volgens de wil  van God. Noch geluk noch lijden, noch tegenspoed, noch voorspoed, noch ziekte noch gezondheid, noch rijkdom noch armoede, etc. komt doordat God dit zo wil voor iemand. Dat perspectief ontbreekt. Boeddha verklaarde dit in grote lijnen door karma.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #296 Gepost op: 21-02-2023 12:14 »
Nevasannanasannayatana jhana (Dat kan ik nooit onthouden) komt er bij in de buurt, maar het is dan toch nog een tikje anders.   Het waargenomene is er wel, maar deze wordt genegeerd, dát is kennende leegte.  Het subject is volledig in zichzelf gekeerd maar wel kennend van het kennen (waarnemen) an sich.  Een meditatieve staat inderdaad, want in de dagelijkse praktijk kan ik niet functioneren als ik het waargenomen negeer.

Duidelijk. Ik geloof dat in boeddhisme het waargenomene ook niet genegeerd hoeft te worden maar het zintuiglijk contact kan van aard veranderen en leeg worden, tekenloos en verlangenloos. Dat zijn aspecten van het ongeconditioneerde.

De kennende geest is dan aanwezig is een lege (en daarmee oneindige) ruimte.  Maar je moet wel begrijpen dat deze 'staat' niet bereikt kan worden middels 'doen'.  Waarmee ik zeggen wil dat 'ik' die staat niet kan opwekken wanneer ik wil.  Maar er is wel een soort van 'herinnering' aan die staat waardoor ik die staat altijd met me meedraag.  Geen mentale herinnering, zoals de herinnering aan een vriend of zo.  Moeilijk om uit te leggen.

Maar zoiets als "haat, agressie, vijandigheid, angsten, hebzucht, onvrede, honger/dorst (mentaal bedoel ik altijd), rusteloosheid, zoekend, hunkerend, stress, spanning, je onvoldaan voelende " kan daar niet zijn.   Al die (persoonlijke) gemoedstoestanden zijn passe. 

Dat is ook het kenmerk van jhana. Zulke bezoedelingen zijn dan tijdelijk onderdrukt en daarom afwezig. Maar als iemand weer uit die staten komt, dan verdwijnt die situatie van onderdrukking en begint dit allemaal weer te spelen. Boeddha-Dhamma is niet gericht op het onderdrukken van kwellende bezoedelingen maar ontmantelen.
Er worden woorden gebruikt als ontwortelen. Maar of dit echt zo kan betwijfel ik. Ik denk eerder dat zaden van haat, hebzucht en begoocheling wel blijven bestaan maar dat ze  niet meer kunnen ontkiemen. Zoiets. Slag in de lucht.

Citaat
In een sutta zegt de Boeddha over het ongeconditioneerde dat het kenmerk daarvan is dat je geen ontstaan kunt zien, geen verdwijnen en geen verandering in de tussentijd. Ik neem dit zo: van boosheid, jaloezie, begeerte, hunkering, vrolijkheid, geluk, aangename gevoelens, emoties, neigingen, gedachten etc etc, weet je dat het ontstaat en verdwijnt want dit zie je en merk je op en weet je. Maar er is ook iets, dat ook aanvoelbaar is, maar waarvan je beslist niet kan zeggen dat je dit, net als het vorige ziet komen en gaan, tijdens waken.

Dat klinkt goed. In het ongeconditioneerde is er niks van mijzelf.    Maar zou bijvoorbeeld mijn vrouw dood gaan, dan zou er verdriet zijn, rouw zijn.  Anders zou ik een onmens zijn als zoiets zich niet zou voordoen.  Alleen: die rouw en dat verdriet daar ben ik geen eigenaar van.  Het ontstaat en verdwijnt.  Als ik met vrienden samen ben, dan is er vrolijkheid. Maar ook die vrolijkheid is niet van mij.  En de vrolijkheid verschijnt en verdwijnt weer.

Ja, zo gaat het

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #297 Gepost op: 21-02-2023 17:12 »

Duidelijk. Ik geloof dat in boeddhisme het waargenomene ook niet genegeerd hoeft te worden maar het zintuiglijk contact kan van aard veranderen en leeg worden, tekenloos en verlangenloos. Dat zijn aspecten van het ongeconditioneerde.

Het zintuigelijk contact kan op geen enkele manier veranderen.   Datgene dat leeg van verlangen kan zijn is het 'subject'.  Waarmee ik niet het lichamelijk subject bedoel uiteraard.

Citaat
Dat is ook het kenmerk van jhana. Zulke bezoedelingen zijn dan tijdelijk onderdrukt en daarom afwezig. Maar als iemand weer uit die staten komt, dan verdwijnt die situatie van onderdrukking en begint dit allemaal weer te spelen. Boeddha-Dhamma is niet gericht op het onderdrukken van kwellende bezoedelingen maar ontmantelen.
Er worden woorden gebruikt als ontwortelen. Maar of dit echt zo kan betwijfel ik. Ik denk eerder dat zaden van haat, hebzucht en begoocheling wel blijven bestaan maar dat ze  niet meer kunnen ontkiemen. Zoiets. Slag in de lucht.

Als men uit een gerealiseerde staat komt, dan draagt men die met zich mee.   Bezoedelingen zijn in kennende leegte afwezig en er is geen  enkele reden om die in de zintuigelijke waarneming weer toe te gaan passen.  Het kan wel uiteraard.   De mens is dan geworteld in de kennende leegte, leegte an sich brengt voort (ontvankelijkheid).  Wat brengt het voort?  Dat laat zich alleen kennen in de tijd.  Kennende leegte an sich bevindt zich niet in de tijd.  Juist om dat het tijdloos is, is het niet aangedaan met persoonlijke zaken.   Als persoon leef ik immers in de tijd.

Waarmee zaken zich ook uit klaren. Alleen in de tijd kunnen er zoiets als bezoedelingen zich voor doen.   Iedere bezoedeling is te herleiden tot 'hebben', bezitsdrang, eigenaarschap.   Pas daarom ook op met zoiets als overtuigingen.  Mensen beschouwen overtuigingen als een bezit.  Een wijs mens eigen zich zelfs nog niet een overtuiging toe.  Overtuigingen doen zich voor, dat is alles.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #298 Gepost op: 21-02-2023 20:46 »
Als men uit een gerealiseerde staat komt, dan draagt men die met zich mee.   

Wat is een gerealiseerde staat?

Bezoedelingen zijn in kennende leegte afwezig en er is geen  enkele reden om die in de zintuigelijke waarneming weer toe te gaan passen.  Het kan wel uiteraard.   De mens is dan geworteld in de kennende leegte, leegte an sich brengt voort (ontvankelijkheid).  Wat brengt het voort?  Dat laat zich alleen kennen in de tijd.  Kennende leegte an sich bevindt zich niet in de tijd.  Juist om dat het tijdloos is, is het niet aangedaan met persoonlijke zaken.   Als persoon leef ik immers in de tijd.

Staat dat er bij ofzo als je iets ervaart of kent ...dat dit het absolute is wat je hebt ervaren en kent?

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #299 Gepost op: 21-02-2023 21:32 »

Wat is een gerealiseerde staat?

Een geestelijke staat welke tot stand is gekomen. 

Citaat
Staat dat er bij ofzo als je iets ervaart of kent ...dat dit het absolute is wat je hebt ervaren en kent?

Het Absolute is Bron.   De geestelijke staat waar ik het over heb (kennende leegte) kent enerzijds de zintuigelijke wereld en anderzijds zichzelf wat praktisch gesproken het "vernemen van het vernemen" is.  Maar kennende leegte is niet het Absolute.  Het vernemen (of kennen) is doorgaans het vernemen van het medegedeelde uit 'de wereld'.  Maar als de mens alle ik-betrokkenheid in 'de wereld' terug neemt komt de mens tot een zuiver vernemen/kennen.

Het Absolute of de Bron is dat waar alles uit voortkomt.   Dus ondanks dat kennende leegte leeg is van zelf (leeg van gemoed, leeg van ik-betrokkenheid) is het niet het Absolute.

Het Absolute kan zich alleen mededelen middels 'vereniging'.   Waarmee het Absolute boven de subject-object relatie staat.   Met het Absolute kan geen vereniging zijn zolang het gemoed nog aangedaan is met persoonlijke gemoedstoestanden.  Daarom is lijden en daarmee een einde aan het lijden een noodzakelijkheid.

Waar ik schrijf 'subject-object relatie' bedoel ik niet iets wat persoonlijk is, maar waar ieder mens in algemene, universele zin betrokken is.  Wat object is weet iedereen, wat kennend subject (kennende leegte) is ligt het anders.  Dat komt omdat mensen doorgaans zichzelf als een object (lichaam) kennen.  Mensen menen dat zij het object/lichaam zijn.    Het (menen van) zijn van het lichaam is de kern van misleiding/illusie.   Het is immers het lichaam wat bloot staat aan bezoedelingen zoals jij dat noemt.   
« Laatst bewerkt op: 21-02-2023 21:38 door het verdwenen ik »