Auteur Topic: Karma  (gelezen 173 keer)

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Beste forumleden,

Een logische verklaring is, wie goed doet, wie goed ontmoet. Wie slecht doet, wie slecht ontmoet. Die kan er bij mij niet meer in, geloof het ook niet meer. Nee niet altijd, ik wacht er soms op. Zal mijn ongeduld wel zijn

Overal wordt het te pas en te onpas gebruikt. Net las ik. Karma says….en dan een heel verhaal. Of karma iets is, een ding. Het is wel een dingetje, want het wordt zo zwaar gemaakt. Een straf. Heb heel veel uitleg verhalen, maar wat is jullie visie?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
Re: Karma
« Reactie #1 Gepost op: 10-02-2023 18:31 »
Beste forumleden,

Een logische verklaring is, wie goed doet, wie goed ontmoet. Wie slecht doet, wie slecht ontmoet. Die kan er bij mij niet meer in, geloof het ook niet meer. Nee niet altijd, ik wacht er soms op. Zal mijn ongeduld wel zijn

Overal wordt het te pas en te onpas gebruikt. Net las ik. Karma says….en dan een heel verhaal. Of karma iets is, een ding. Het is wel een dingetje, want het wordt zo zwaar gemaakt. Een straf. Heb heel veel uitleg verhalen, maar wat is jullie visie?

Karma bestaat niet!
Er zijn omstandigheden en situaties en die triggeren van alles en nog wat. En dan gaan verklaringen met de mens aan de haal..

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2023 18:43 »
Wie goed doet,  goed ontmoet veronderstelt ruilhandel.   Zo'n gezegde zet de mens op het verkeerde been.  Ruilhandel is nu juist onderdeel van Karma.

Elke oorzaak heeft zijn gevolg en elk gevolg heeft zo zijn oorzaak.  Die kringloop kan de mens overstijgen.  In die overstijging worden je intenties gecreëerd , op zowel geestelijk als spiritueel niveau. 

De kennende leegte is alleen te realiseren als oorzaak en gevolg zijn overstegen.  In de kennende leegte is oorzaak en gevolg afwezig.   Het ontkennen of bekennen van Karma (karmische werking) maakt natuurlijk niks uit.  Karma werkt niet met jouw instemming of zoiets.

Karma is uiteraard nog veel uitgebreider, maar als je de werking van oorzaak en gevolg in jouw leven ziet dan is je geest al behoorlijk verstild.  In die verstilling gaat de overstijging weer gemakkelijker (etc etc) zodat je in je eigen leven een vliegwiel effect ziet.  En je simpelweg 'goed doet' zonder verwachtingen.  Hoe moeilijk kan het zijn?
De wereld is een gevaarlijke plek om te leven; niet door de mensen die slecht zijn, maar door de mensen die er niets aan doen.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2023 19:32 »
Citaat
Karma bestaat niet!
Er zijn omstandigheden en situaties en die triggeren van alles en nog wat. En dan gaan verklaringen met de mens aan de haal..

Dat vind ik te drastisch om te denken. Ik denk zelf dat het overdreven is gemaakt door machthebbers over de gehele wereld. Om ons bang te maken, kijk ons, wij kunnen alles maken, maar jullie krijgen altijd en snel karma. Klopt denk ik wel dat het zo bij hen werkt.

Waar je aandacht aan besteedt groeit komt ook van hen af. Ja als die aandacht naar hun gaat, kunnen er ongemakkelijke waarheden naar boven komen

Elke machthebber heeft een mentor, een Guru. Neem een Eckhart Tolle, Deepak Chopra, Sadguru.

« Laatst bewerkt op: 10-02-2023 19:35 door Moesa »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2023 20:27 »
De uitleg van het karma is betrekkelijk eenvoudig. Feitelijk betekent het letterlijk “handelen” of handeling. Elke handeling kan neutraal, negatief of positief zijn. In het oude India dacht men in de meer Brahmaanse en hindoeïstische stromingen dat elke handeling in een (mensen)leven uiteindelijk zou uitmonden in een reïncarnerende geboorte al naar gelang alle handelingen die in dat leven hadden plaatsgehad. Schadelijke handelingen zouden een negatief effect hebben op het volgende leven. Dit zou kunnen resulteren in een leven vol ziekte, of dat je geboren zou kunnen worden als een dier of zelfs minder in de kosmische stroom van het leven en de dood.

Het boeddhisme heeft deze leer van het karma overgenomen, maar met diverse aanpassingen. Zo is er in de wedergeboorte in het boeddhisme geen sprake van reïncarnatie. Reïncarnatie (opnieuw in het vlees verschijnen) betekent in de oude Indische leringen de zielsverhuizing, de goddelijke vonk verhuist van het ene leven naar het andere. Deze goddelijke vonk werd Atman genoemd. Gautama de Boeddha stelde dat slechts de werking van de zintuigvelden en de daaraan gelieerde menselijke intenties tot een nieuwe geboorte zou kunnen leiden. Hij zei dat de leer der zielsverhuizing een zottengeloof was. Hij introduceerde het anatman, oftewel geen zelf of geen Zelf. De (gecombineerde zintuiglijke) dorst naar het bestaan (trsna) zou met name een nieuwe (weder)geboorte initiëren.

De wet van karma wordt op talloze manieren uitgelegd, meestal de verkeerde. Vooral in spirituele kringen wordt het karma nog wel eens uitgelegd als een soort strafwet. Als je iets verkeerds doet, word je gestraft via de karmawet en als je iets goed doet, dan word je beloond. Mensen zien overal karmawerking, maar ze begeven zich over het algemeen in een woud van volstrekt banale en verkeerde aannames. Feitelijk komt het op neer, dat de mens zou moeten trachten om niet te verstrooid of uitsluitend via de automatisch piloot te reageren op de diverse levenssituaties. Feitelijk is hier het bewuste juiste (zuivere) handelen vanuit het boeddhistische Achtvoudige Pad van toepassing. Elke gedachte, elk woord en elke handeling begint ergens, komt voort uit een intentie. Die intentie kan neutraal, negatief of positief zijn. Sogyal Rinpoche zei ooit: “Zoals een zaadje de toekomstige vrucht in zich draagt, zo draagt elke handeling zijn gevolgen.” De werking van het karma heeft zowel interne als externe oorzaken. Alle omstandigheden en de intentie van de persoon in kwestie bepalen de uitkomst, meent men in het boeddhisme. Je kunt niet zomaar zeggen dat een bepaalde uitwerking van het karma een gevolg is van uitsluitend die en die specifieke handeling in het verleden. Vaak is dat niet zomaar te zeggen, omdat wij te weinig inzicht hebben in alle interne en externe invloeden die kunnen leiden tot een bepaalde karmische uitkomst. Eigenlijk wil de karmawet verwijzen naar onze levende verantwoordelijkheid. Het heeft een duidelijk ethisch aspect.

Karma gaat in het boeddhisme zoals gezegd niet over beloning en straf, dit soort oordelen hebben met de karmawet niets van doen. Het is eerder dat hoe je zaait, je ooit zal oogsten. Maar hoe en wanneer is niet geheel duidelijk. Ik heb geprobeerd het karma enigszins te duiden. Het is veel simpeler als dat we denken, de karmawet is geen kwade wettische genius die meent dat jij moet worden gestraft om wat je fout hebt gedaan. Het beste is denk ik om zo weinig mogelijk intentioneel schade toe te brengen aan mens en natuur. Maar die ethiek zit in alle grote en waarachtige religies ingebouwd. Het boeddhisme noemt de werking daarvan karma.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2023 20:29 door Buddha Amitabha »
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline hier en nu

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2023 20:28 »
Heb heel veel uitleg verhalen, maar wat is jullie visie?
Mijn visie is dat er twee soorten KARMA zijn.
Zie afbeelding...

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #6 Gepost op: 11-02-2023 07:44 »
een vraag die bij me opkomt :

is karma een wezen ?
of een naam voor een procesmatig gebeuren
wetmatigheid.
ben ik karma ?
« Laatst bewerkt op: 11-02-2023 07:53 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 11-02-2023 07:54 »
Citaat
Mijn visie is dat er twee soorten KARMA zijn.
Zie afbeelding...

Plaatje kon ik niet kopieëren

Het plaatje zegt voor mij let op wat je doet, want anders………

Bij mij komt dan de vraag: wat is dan weer liefde? Rechtse plaatje

Het linkse plaatsje … wie zegt dat dit geen liefde is, of geïnterpreteerd als liefde?

Zo wordt het een doel op zich. Een angst aanjager.

Zo van… nou vandaag heb ik goede liefdevolle dingen gedaan, laat het maar komen dat goede. Dan is de intentie, iets goed doen en iets terugverwachten

Andersom is slechte dingen doen ,is wachten op de andere kant van het slechte, dat weet je dan zeker?

Maar zo snap ik dat mensen goed en slecht niet kunnen onderscheiden, want wie zegt dat in een bepaalde situatie iets slecht is of goed?

Nou komt de volgende vraag bij mij of misschien een nieuw topic?

Wat is een geweten?

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 11-02-2023 08:00 »
Citaat

is karma een wezen ?
wetmatigheid.
ben ik karma ?

Goeie vraag vind ik

Wat zorgt voor het karma, of klopt dit niet bij jou vraag Gouden?

Hier een voorbeeld

Ik weet als ik een gifpil neem dat het gevolgen kan hebben.

Is het een geweten wat knaagt om het niet te doen? Vandaar ook een nieuw topic, of hoort dat hier in?

Ben ik karma zoals je vraagt?

Wat gebeurd er dan als je die vraag stelt?

Denk dat het te pas en te onpas roepen denken dat iemand denkt karma te zijn. Het karma in de hand willen hebben.

« Laatst bewerkt op: 11-02-2023 08:17 door Moesa »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 11-02-2023 09:04 »

is karma een wezen ?
wetmatigheid.
ben ik karma ?

Zoals BA aangaf, karma in boeddhistische betekenis verwijst naar activiteit of daad en met name de intentionele activiteit en daden. Er is een sutta in AN die zegt: intentie, dat noem ik kamma. Je moet onderscheid maken tussen die intentionele activiteit en het gevolg er van. Het gevolg is geen kamma maar kamma-vipaka, vrucht van kamma.

Wij zoeken altijd naar verklaringen, nietwaar, waarom zaken zo gaan als ze gaan, en dat deden ze in de tijd van de Boeddha ook:

- alles is slechts iemands lot en ligt van te voren al vast. Wat al vastligt ontrolt zich alleen maar gedurende iemands leven
- alles is slechts toeval, willekeur, niks oorzaak en gevolg, causaliteit is fantasie
- alles wat je overkomt is de vrucht of resultaat van je eigen eerdere daden
- alles is Gods wil en wat je overkomt is dus ook Gods wil

Geen van deze levensvisies leerde Boeddha. Wat op je Pad komt, kan het gevolg zijn van je eigen intenties, in een vorig leven of dit leven, maar dat hoeft niet. Boeddha erkende ook andere oorzaken dan kamma. Maar hier is wel debat over.

Het lichaam en zintuigen wordt gezien als oud kamma. Immers, kamma bestemt de soort geboorte. Het lichaam wat voortkomt uit een karmisch heilzame daad is minder grof en dus vatbaar voor lijden, zoals dat van de hemelse wezens of deva's.

Karma wil vooral ook aangeven dat de manier waarop we denken (intenties), spreken en doen natuurlijk ook specifieke gevolgen heeft voor ons en anderen en de wereld. Iedereen kan nagaan dat dit zo is. De manier waarop we denken, spreken en doen vormt niet alleen een specifieke innerlijke sfeer maar ook uiterlijk. Denk maar aan iemand die vaak negatief is of vijandig. Die creeert een heel ander leven dan iemand die positief en vriendelijk, innerlijk en uiterlijk.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 11-02-2023 09:11 »
Citaat
Zoals BA aangaf, karma in boeddhistische betekenis verwijst naar activiteit of daad en met name de intentionele activiteit en daden. Er is een sutta in AN die zegt: intentie, dat noem ik kamma. Je moet onderscheid maken tussen die intentionele activiteit en het gevolg er van. Het gevolg is geen kamma maar kamma-vipaka, vrucht van kamma.

Zo los ik dat op. Niet iets wat snel moet gebeuren, wel als er van tevoren nagedacht moet worden

Stel dat ik dit denk, doe, stel dat mijn kinderen dat mogelijke gevolg ervan kunnen ervaren? Of is het voor mij alleen maar dat het geweten of wat dan ook iets wil zeggen of waarschuwen?

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 11-02-2023 09:37 »

is karma een wezen ?
wetmatigheid.
ben ik karma ?

Een wezenlijkheid.  De wetmatigheid is een kosmisch principe, wat weer anders is dan principes van het 'zelf'.    Je bent idd de karma zelf.
De wereld is een gevaarlijke plek om te leven; niet door de mensen die slecht zijn, maar door de mensen die er niets aan doen.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 11-02-2023 16:49 »
Citaat
Karma wil vooral ook aangeven dat de manier waarop we denken (intenties), spreken en doen natuurlijk ook specifieke gevolgen heeft voor ons en anderen en de wereld. Iedereen kan nagaan dat dit zo is. De manier waarop we denken, spreken en doen vormt niet alleen een specifieke innerlijke sfeer maar ook uiterlijk. Denk maar aan iemand die vaak negatief is of vijandig. Die creeert een heel ander leven dan iemand die positief en vriendelijk, innerlijk en uiterlijk.

Dat laatste blijf ik geheel moeilijk vinden Siebe. In mijn hoofd kan ik het uitleggen waarom, maar zo is dat moeilijk.

Verder helder wat je uitlegt.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 12-02-2023 10:55 »
Citaat

Dat laatste blijf ik geheel moeilijk vinden Siebe. In mijn hoofd kan ik het uitleggen waarom, maar zo is dat moeilijk.

Verder helder wat je uitlegt.

Karma is een complex iets en er is ook een sutta die aangeeft dat je je er maar niet je hoofd over moet breken, in de zin dat je geen duidelijk/helder inzicht hebt vaak in waarom dingen zo gaan als ze gaan.

Ik denk ook dat karma, als intentie, echt niet de enige factor is die meespeelt in wat voor soort resultaat of gevolg er ontstaat. Ook andere oorzaken en omstandigheden spelen.

Wat bij karma ook meespeelt denk ik is dat de Boeddha zo reageerde op visies in zijn tijd dat wezens zichzelf niet zuiveren en bezoedelen. Dat vond de Boeddha wel. Giftige onheilzame intenties vergiften ook letterlijk lichaam en geest. Als je, stel, langdurig vijandige intenties koestert dan doet dat wel iets met je lichaam (lever) en geest. Het verhoogt bloeddruk, etc.

Maar als onheilzame intenties (geboren vanuit haat, hebzucht en begoocheling) rijpen, manifesteren als lijden, is dat geen straf en geluk is geen beloning.
Het is eerder zoals roken. Dat schaadt de gezondheid, en stel dat dit gebeurt, dan is dat geen straf maar gevolg van dat roken.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 12-02-2023 11:11 »
Het is niet zo dat karma complex is. Maar zolang je niet in wenst te zien dat iedere oorzaak een gevolg heeft en dat je zelf allerlei zaken in beweging zet (of juist niet) ga je het nooit zien.  Sta je eenmaal buiten het verhaal dan zie je overal oorzaak en gevolg. Dan vraag je je af waarom mensen zo 'dom' kunnen zijn dat ze dit of dat niet konden voorzien.

Karma maakt je dus eigenlijk minder intelligent en omdat je minder intelligentie hebt om oorzaak en gevolg te doorzien blijf je opgesloten in een vicieuze cirkel.  Je bent een gevangene zonder tralies.

Bijvoorbeeld : alleen al de aanname dat Karma complex is , is al een werking van Karma.  Dat noemen we een selffulfilling prophecy.    Of bijvoorbeeld mensen die zeggen bij een zwaar verlies: "Daar kom je nooit meer over heen".  Ook een selffulfilling prophecy. Die nog uitkomt ook vanwege.....Karma!  Je doet het steeds maar jezelf aan.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 12-02-2023 11:29 »
Citaat
Karma is een complex iets en er is ook een sutta die aangeeft dat je je er maar niet je hoofd over moet breken, in de zin dat je geen duidelijk/helder inzicht hebt vaak in waarom dingen zo gaan als ze gaan.

Ik denk ook dat karma, als intentie, echt niet de enige factor is die meespeelt in wat voor soort resultaat of gevolg er ontstaat. Ook andere oorzaken en omstandigheden spelen.

Wat bij karma ook meespeelt denk ik is dat de Boeddha zo reageerde op visies in zijn tijd dat wezens zichzelf niet zuiveren en bezoedelen. Dat vond de Boeddha wel. Giftige onheilzame intenties vergiften ook letterlijk lichaam en geest. Als je, stel, langdurig vijandige intenties koestert dan doet dat wel iets met je lichaam (lever) en geest. Het verhoogt bloeddruk, etc.

Maar als onheilzame intenties (geboren vanuit haat, hebzucht en begoocheling) rijpen, manifesteren als lijden, is dat geen straf en geluk is geen beloning.
Het is eerder zoals roken. Dat schaadt de gezondheid, en stel dat dit gebeurt, dan is dat geen straf maar gevolg van dat roken.

Dank je Siebe.

Heb zoveel voorbeelden, waarbij ik aan kan geven dat het allemaal logische gevolgen kunnen zijn, maar eigenlijk helemaal niet kloppen.

Zelf denk ik wel dat er veel dingen van buitenaf zijn. Mensen die zoeken naar spiritualiteit, niet weten welk pad, boos zijn op onrecht etc, zoveel om op te noemen.

Het voelt zo georganiseerd, geen weg terug, vastzitten in van alles. Ja eigenlijk zeg ik dat het voelbaar is, zodra je de voordeur open doet. Het is er gewoon. Delen van mij natuurlijk, maar ook dingen die buiten dat zelf spelen.

Ga dit verder niet uitleggen

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 13-02-2023 10:13 »
Gewoon wat info: het wordt zo uitgelegd in boeddhisme: als een blinde per ongeluk tijdens een wandeling een mier doodt, dan zit daar achter geen enkele intentie van doden, maar toch zijn die mieren wel dood. Dat karma van doden is dus wel gecreëerd. Er is zeker oorzaak en gevolg. Maar omdat er geen intentie tot doden was, wordt het karma van doden ook niet verzameld bij de blinde. Het wordt niet onderdeel van diens levens continuüm. Is er wel sprake van een intentie van doden, en iemand doodt een dier of mens, dan wordt dat karma van doden wél verzameld. De gevolgen zijn voor de personen verschillend. Alleen karma dat je verzameld hebt, dat kan positief of negatief op je terugslaan, zeg maar.

Karma gaat dus niet echt over elke soort oorzaak en gevolg relatie want die zijn overal, biologisch, natuurkundig, chemisch etc. maar karma gaat over de intentionele geest die denkt, spreekt en handelt, wat gevolgen heeft voor die persoon zelf en ook anderen.

Belangrijk is ook, vind ik:-), dat achter intenties ook een visie zit, een bepaald begrip van zaken. Dit is het allerbelangrijkste voor wat het resultaat betreft. Daarom is juiste visie of juist begrip van zaken ook de eerste factor van het edele pad en intentie of motivatie de tweede. De Boeddha zegt ergens: als je visie onjuist is, onrealistisch, dan maakt het eigenlijk niet uit of je goede intenties hebt want het resultaat is dan niet goed. Voorbeeld: je wilt een ziek dier of mens helpen en treedt op, maar je doet dat zo ondeskundig over wat dat zieke dier of mens nodig heeft dat eigenlijk door jouw optreden dat dier of die mens alleen meer erger er toe wordt of zelfs sterft. In andere woorden: goede bedoelingen zijn mooi maar je hebt ook visie nodig, kennis, juist begrip van zaken, als je wilt helpen.

In boeddhisme wordt het ook zo gezien dat wij al eindeloos lang door schadelijke en heilzame intenties onheilzaam en heilzaam kamma hebben verzameld. Als zaden zit dit bij ons, al bij geboorte. En tijdens elk leven verzamelen we weer nieuwe karmische zaden via intentionele daden. Er moet aan bepaalde omstandigheden worden voldaan willen die karmische zaden zich manifesteren in een bepaald leven als ervaringen van leed of geluk. Het karma wat zich aan het einde van het leven manifesteert, in het moment van sterven, daarvan wordt gezegd dat het de soort weder geboorte bestemt.

Er was in de tijd van Boeddha, en misschien ook nu nog, de levensvisie dat je al het schadelijk karma wat je bij je hebt moet uitboeten door ascese, pijnlijke oefeningen, maar deze visie hing de Boeddha niet aan volgens overlevering. Het gaat er niet om om alle negatieve zaden die je bij je hebt uit te boeten maar om een einde te maken aan begeerte (tanha) en onwetendheid (avijja).

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 13-02-2023 10:28 »
Citaat
Gewoon wat info: het wordt zo uitgelegd in boeddhisme: als een blinde per ongeluk tijdens een wandeling een mier doodt, dan zit daar achter geen enkele intentie van doden, maar toch zijn die mieren wel dood. Dat karma van doden is dus wel gecreëerd. Er is zeker oorzaak en gevolg. Maar omdat er geen intentie tot doden was, wordt het karma van doden ook niet verzameld bij de blinde. Het wordt niet onderdeel van diens levens continuüm. Is er wel sprake van een intentie van doden, en iemand doodt een dier of mens, dan wordt dat karma van doden wél verzameld. De gevolgen zijn voor de personen verschillend. Alleen karma dat je verzameld hebt, dat kan positief of negatief op je terugslaan, zeg maar.

Door het boeddhisme sla ik geen enkel dier dood. Een mug trotseer ik bv, maar gaat het te ver met de muggenbulten, dan kies ik voor citroen. Het slachtoffer ligt dan naast mij 😁. Want ja, je irriteert je aan een vlieg en dan ga je tekeer met die mepper, waarom eigenlijk.

Bewustwording denk ik. Niet om je karma in te lossen maar bewustwording, dat is de leerschool. Vorig jaar heb ik mij verlaagd om toch de mepper te pakken. Had er behoorlijk last van. Ja dan wordt er gelachen in je omgeving. Zo herken ik mijn eigen drama

Citaat
Karma gaat dus niet echt over elke soort oorzaak en gevolg relatie want die zijn overal, biologisch, natuurkundig, chemisch etc. maar karma gaat over de intentionele geest die denkt, spreekt en handelt, wat gevolgen heeft voor die persoon zelf en ook anderen.

Denk ik over na
Je neemt gif in, maar ik ga de uitdaging aan, denken dat het een fantastisch goedje is. Wat zou er gebeuren. Meest voor de hand liggend is voor mij. Er zal hulp komen. 😅

Of even iets anders tussendoor. Je gelooft dat er in een prik gif zit. Ja ik snap scepticus wel 🥲. Maar er zijn mensen die in een prik vertrouwen, maar het toch anders uit kan pakken. Dat kan tegenvallen, teleurstellen.

« Laatst bewerkt op: 13-02-2023 10:33 door Moesa »

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 13-02-2023 10:46 »
Citaat
Belangrijk is ook, vind ik:-), dat achter intenties ook een visie zit, een bepaald begrip van zaken. Dit is het allerbelangrijkste voor wat het resultaat betreft. Daarom is juiste visie of juist begrip van zaken ook de eerste factor van het edele pad en intentie of motivatie de tweede. De Boeddha zegt ergens: als je visie onjuist is, onrealistisch, dan maakt het eigenlijk niet uit of je goede intenties hebt want het resultaat is dan niet goed. Voorbeeld: je wilt een ziek dier of mens helpen en treedt op, maar je doet dat zo ondeskundig over wat dat zieke dier of mens nodig heeft dat eigenlijk door jouw optreden dat dier of die mens alleen meer erger er toe wordt of zelfs sterft. In andere woorden: goede bedoelingen zijn mooi maar je hebt ook visie nodig, kennis, juist begrip van zaken, als je wilt helpen.

In boeddhisme wordt het ook zo gezien dat wij al eindeloos lang door schadelijke en heilzame intenties onheilzaam en heilzaam kamma hebben verzameld. Als zaden zit dit bij ons, al bij geboorte. En tijdens elk leven verzamelen we weer nieuwe karmische zaden via intentionele daden. Er moet aan bepaalde omstandigheden worden voldaan willen die karmische zaden zich manifesteren in een bepaald leven als ervaringen van leed of geluk. Het karma wat zich aan het einde van het leven manifesteert, in het moment van sterven, daarvan wordt gezegd dat het de soort weder geboorte bestemt.

Er was in de tijd van Boeddha, en misschien ook nu nog, de levensvisie dat je al het schadelijk karma wat je bij je hebt moet uitboeten door ascese, pijnlijke oefeningen, maar deze visie hing de Boeddha niet aan volgens overlevering. Het gaat er niet om om alle negatieve zaden die je bij je hebt uit te boeten maar om een einde te maken aan begeerte (tanha) en onwetendheid (avijja).

Dit kun je in verschillende vormen zien. Vriendin van mijn kind, had een zieke kat. Ze had het geld niet voor behandeling, wel om in laten slapen. Dat laatste was ook het advies, los van het hebben van geld. Ze kon dit niet met haar hart, toch gekozen ervoor door druk van haar ouders. Iemand kan dit zien als fout bijvoorbeeld en ziet mogelijke gevolgen, trouwens zo ziet ze het ook.

In dit verhaal wie is nu de “ kwade? Ouders handelde denk ik vanuit het dier. Alleen ziet de dochter dit zo niet.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2023 10:50 door Moesa »

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #19 Gepost op: 13-02-2023 12:47 »
Over karma en de gevolgen ervan is in dit topic en elders al veel geschreven. Ik ga niet reageren op elke reactie maar geef de visie van het Theravada Boeddhisme. Over de redenen waarom men in een bepaalde toestand, in een bepaalde sfeer van bestaan geraakt, bestaan meerdere meningen. In het volgende is de Boeddhistische leer daarover volgens de Theravāda-traditie uiteengelegd. Daarom zijn hier de Pāli termen gebruikt en niet de gangbare Sanskriet woorden. Het Pali woord kamma betekent wilsactie. Het gevolg ervan is in het Pali vipaka en wordt vertaald met moreel resultaat.

Alvorens uit te weiden over de leer van de Boeddha over wilsacties en de gevolgen ervan, zal eerst een korte omschrijving worden gegeven van het begrip kamma en van kamma-resultaat. Kamma betekent: wilsactie hetzij in daad, woord of gedachte. Het is actie en niet het resultaat ervan. Het resultaat van een wilsactie heet vipāka. Vaak wordt gesproken over de leer van kamma of over de wet van kamma. Maar juister is: de leer van kamma-vipāka, of de wet van wilsactie en morele gevolgen.
Deze wet van oorzaak en gevolg is neutraal. Het is degene die de wet toepast die deze wet ten goede of ten kwade gebruikt.

Kamma is wilsactie. Lieden die in hun slaap wandelen verrichten dan geen kamma. Daden tijdens de slaap hebben geen morele gevolgen. Zij kunnen natuurlijk wel fysieke gevolgen hebben. De wil moet absoluut bij de daad betrokken zijn. Dan pas spreekt men van kamma.

Vele gevolgen ontspringen uit meerdere oorzaken. Er is niet één oorzaak en er is niet één gevolg. Zo kan een enkel zaad uitgroeien tot een grote boom. De boom draagt vruchten die zaad leveren. De zaden zijn weer de oorzaak van vele andere bomen die alle nieuwe zaden kunnen leveren. Maar het zaad alleen kan geen boom voortbrengen. Het heeft weer de hulp nodig van andere omstandigheden, zoals bodemgesteldheid, water, zon e.d. Ook mag het zaad niet vernietigd worden. Eén oorzaak van iets komt niet voor. Alles is aan meerdere voorwaarden gebonden. Zoals een doek uit vele draden is geweven, zo is alles verweven met elkaar.
En zoals met het zaad, zo is het ook met wilsactie en de morele gevolgen. De daad is geconditioneerd, is aan voorwaarden gebonden. Zij is wel steeds een gevolg van willen maar het willen is weer afhankelijk van andere omstandigheden. Er komt pas een einde aan het willen wanneer het doel bereikt is.

Elke actie heeft zijn normale fysieke gevolgen. Maar als er geen wilskracht achter zit, heeft zo'n daad geen morele gevolgen in termen van geluk of leed. De wil bepaalt ons leven hier en nu én in de toekomst. De mens is de schepper van zijn eigen wereld, van de wereld waarin hij leeft. Niemand anders is er die ons leven bepaalt tenzij ons eigen willen. De resultaten van wilsacties zijn evenwel ondoorgrondelijk.”

Wezens zijn eigenaren van hun wilsacties, erfgenamen van hun wilsacties; zij hebben wilsacties als hun verwekker, als familielid en als hun tehuis en toevlucht. Door wilsacties wordt onderscheid gemaakt in hoog en laag. Vanwege een niet deugdzame en onjuiste levenswandel verschijnt men in een lagere sfeer; vanwege een deugdzame en juiste levenswandel verschijnt men in een hogere sfeer.

Een verkeerde mening over wilsacties is de mening over collectieve, nationale of religieuze wilsacties en collectieve gevolgen ervan. Iets dergelijks bestaat niet. Vaak echter gebeurt het dat mensen samen in een groep eenzelfde soort actie uitvoeren of dezelfde soort gedachten hebben. Zij beïnvloeden elkaar, worden eng met elkaar betrokken. Zo'n massale handel- of denkwijze kan als gevolg hebben dat die personen een of meer levens in elkaars gezelschap vertoeven of dat zij dezelfde ervaringen meemaken. Een 'collectieve wilsactie’ is alleen maar een verzameling van de individuele wilsacties, juist zoals een menigte alleen maar een verzameling is van individuen.

Drie andere verkeerde meningen over wilsacties werden genoemd. Die drie verkeerde meningen zijn de volgende:
1. Er zijn personen die geloven dat alles het resultaat is van daden uit voorgaande levens.
2. Er zijn anderen die geloven dat alles het resultaat is van een schepping door een Opperste Heerser.
3. Er zijn weer anderen die geloven dat alles ontstaat zonder reden of zonder oorzaak.

Maar dan zou men, als men een moordenaar, een dief, een echtbreker e.d. wordt, niet verantwoordelijk zijn voor slechte daden, indien dat te wijten was aan vroegere acties, of als dat geschapen was door een Opperste Heerser, of als dat zo maar gebeurde, zonder oorzaak of reden.

Omdat de volgorde van morele resultaten niet vaststaat, zijn er meerdere meningen over wilsacties en de resultaten ervan. Soms meent men dat een goede daad gevolgd wordt door een niet goed resultaat. Men spreekt bijvoorbeeld iemand vriendelijk toe en men wordt onvriendelijk beantwoord. Of men is steeds vrijgevig en wordt dan toch bestolen. Men zou dan kunnen menen dat er wilsacties zijn met goede bedoelingen en met een slecht moreel resultaat. Zo'n mening is evenwel verkeerd. Over ons gedrag en de morele gevolgen is er maar één juiste opvatting. Als men onheilzame wilsacties verricht, zal het gevolg ervan onheilzaam zijn. En als men heilzame wilsacties doet, zal het gevolg ervan heilzaam zijn. Maar wanneer het ene resultaat komt en wanneer het andere, dat is niet bekend. Zo kan iemand na zijn dood in een gelukkige bestemming terecht komen, hoewel hij een onheilzame daad heeft gedaan. De reden daarvoor is misschien dat die persoon vóór of na zijn onheilzame daad een heilzame daad verrichtte. Of hij had juist inzicht op het ogenblik van zijn dood. Het resultaat van een wilsactie zal men ondervinden in dit leven, of in het volgende leven, of in een toekomstig bestaan. Hoewel het ene resultaat zich kan dringen vóór het andere, kan men de morele gevolgen niet ontkomen. Zo kan een deugdzaam en goed persoon een lage geboorte krijgen door de kracht van vroegere onheilzame wilsacties. Maar vroeg of laat zullen de goede wilsacties die door hem zijn begaan, vruchten dragen. Zij hoeven maar een kans te krijgen.

De morele gevolgen van een wilsactie zijn niet steeds en niet voor ieder gelijk. Zij zijn onder andere afhankelijk van de graad waarin wij willen. Ook hangt de werking van het resultaat af van de hoeveelheid verdienste die men in de loop van vele levens heeft verworven. Als men veel verdienste heeft en men doet een onheilzame actie, dan kan het onheilzame in het niet vallen tegen de grote verdienste. Die verdienste werkt dan als bescherming. De Boeddha gebruikte hier sprekende voorbeelden: “Als men een hoeveelheid zout in een kopje water doet, dan wordt dat water zout en ondrinkbaar. En wel omdat de hoeveelheid water maar gering is. Als dezelfde hoeveelheid zout in een grote rivier gegooid wordt, dan wordt het water van die rivier niet zout en ondrinkbaar. En waarom niet? - Omdat de hoeveelheid water groot is. Hetzelfde is ook met het volgende. Als iemand een kleine boete moet betalen, is dat bezwaarlijk voor een arm mens, zonder bezittingen. Maar voor een rijk mens is het geen bezwaar. De eerste zal daarom in de gevangenis terecht komen, de laatste zal de boete betalen en verder vrij zijn.
 Zo kan een wilsactie soms veel en soms weinig resultaat hebben, al naargelang de graad van verdienste.

Naar de sterkte van moreel resultaat wordt er onderscheid gemaakt in:
1. zware (ernstige) wilsacties;
2. wilsacties uit gewoonte;
3. wilsacties vlak voor de dood;
4. verzamelde wilsacties (opeenhoping van wilsacties).

ad 1.          Er zijn vijf zware wilsacties met onmiddellijk resultaat. Het zijn: vadermoord, moedermoord, het doden van een Arahant, verwonding van een Boeddha, en het veroorzaken van een schisma in de Orde van de monniken.
          Deze handelingen behoren tot sterk onheilzaam gedrag dat onbekwaam is tot goed resultaat. Het morele gevolg van zo'n gedrag komt vóór het resultaat van zwakke onheilzame gedragingen.

ad 2.          De ernstige wilsacties en die uit gewoonte, hetzij heilzaam, hetzij onheilzaam, dragen eerder vrucht dan de minder ernstige en dan de wilsacties die zelden volvoerd worden.

ad 3.          De wilsactie vlak voor de dood is de heilzame of onheilzame wilsactie die men onmiddellijk voor de dood heeft. Vaak kan het de reflex zijn van een actie die men in het verleden heeft verricht, of een teken ervan. Of het is een teken van het toekomstige bestaan. Deze wilsactie vlak voor de dood veroorzaakt de sfeer waar men wedergeboren wordt.
Als heilzaam gedrag gevolgd wordt door een onheilzame wilsactie op het moment van de dood, maakt die laatste wilsactie het heilzame gedrag onbekwaam tot onmiddellijk goed resultaat.
Als onheilzame wilsacties gevolgd worden door heilzame daden op het ogenblik van de dood, dan dragen de laatste heilzame wilsacties als eerste vrucht en zijn bekwaam tot goed resultaat.

ad 4.          Bij afwezigheid van een ernstige wilsactie, een wilsactie uit gewoonte of een wilsactie vlak voor de dood wordt de wereld waarin men wedergeboren wordt, veroorzaakt door de opeenhoping van wilsacties.

Moreel resultaat heeft de voorwaarden nodig waarin het kan gaan werken. Als de voorwaarden niet voorhanden zijn, kan het moreel resultaat niet te voorschijn komen. Zo zal wedergeboorte in een lage staat van bestaan heilzame resultaten van gewoonte­-gedragingen verhinderen of vertragen. En juist zoals er gebeurtenissen zijn die niet veroorzaakt worden door wilsacties, evenzo zijn er ook daden die geen moreel resultaat hebben. Gewoonlijk zijn zulke wilsacties echter zwak en relatief onbelangrijk.

Waar is wilsactie opgeborgen? Deze vraag werd gesteld aan de eerwaarde Nagasena. Het antwoord luidde: “Men zegt niet dat wilsactie is opgehoopt in deze stroom van bewustzijn of in een of ander deel van het lichaam. Maar afhankelijk van geest en zaak rust zij en ze manifesteert zich op het geschikte moment. Het is juist zoals met appels; die zijn niet opgeborgen in de appelboom. Maar afhankelijk van de boom ontstaan zij in het daarvoor geschikte seizoen.”

Een slechte daad draagt niet onmiddellijk vrucht, juist zoals melk niet direct kwark wordt. Maar t.z.t. volgt het resultaat.

Met betrekking tot de tijd wanneer moreel resultaat wordt ondervonden, maakt men de volgende onderverdeling:
1. wilsacties met resultaat hier en nu, in dit leven;
2. wilsacties met resultaat in het volgende leven;
3. wilsacties met resultaat in latere levens;
deze soort van wilsacties die vruchten draagt in latere levens, zal steeds moreel resultaat produceren. Waar en wanneer er een mogelijkheid is, zal zo'n wilsactie vrucht dragen, hoe lang de ronde van wedergeboortes ook duurt.
4. wilsacties zonder resultaat.
Wilsacties kunnen eventueel zonder moreel resultaat zijn. Dat is het geval als de omstandigheden ontbreken die nodig zijn voor het plaatshebben van de morele resultaten. Ook kunnen wilsacties zó zwak zijn dat zij door overwicht of tegenwerking van andere wilsacties geen resultaat kunnen verwekken. In dat geval worden zij wilsacties zonder resultaat genoemd.

Naar functie zijn de wilsacties in vier verschillende soorten te verdelen:
1. voortplantingsgedrag;
2. ondersteunend gedrag;
3. tegenwerkend gedrag;
4. vernietigend gedrag.

Voortplantingsgedrag produceert de vijf groepen van bestaan (lichamelijkheid, gevoelens, gewaarwording, geestelijke formaties en bewustzijn) bij de wedergeboorte en gedurende de hele levensstroom.

Ondersteunend gedrag is zelf zonder moreel resultaat. Het is alleen maar in staat om andere morele resultaten die al bestaan, te ondersteunen.

Ook tegenwerkend gedrag is zonder eigen resultaat. Het onderdrukt ander (zwakker) moreel resultaat vanwege zijn heilzame of onheilzame kracht. Het vertraagt of verhindert daardoor het ontstaan van dat andere moreel resultaat.

Vernietigend gedrag zijn wilsacties met zo'n macht dat zij volledig de invloed van zwakker gedrag vernietigen. In de plaats daarvan wordt het onheilzame of heilzame moreel resultaat van de eigen wilsacties gesteld.

Een goed voorbeeld van vernietigend gedrag is het verhaal over Angulimala. Hij was een beruchte moordenaar en werd door de Boeddha bekeerd. Later werd hij niet alleen een monnik vol mededogen, maar hij bereikte zelfs het hoogste niveau van heiligheid. Daarna ging hij heen in de staat van Nibbāna. De monniken vroegen hoe het mogelijk was dat zo'n moordenaar een heilige was geworden. En de Verhevene antwoordde: “Iedereen die zijn kwade daad bedekt met een goede daad, verlicht deze wereld zoals de maan zonder wolken.”

Men oogst de vruchten van wilsacties. Maar niet alle morele gevolgen worden ondervonden in deze kringloop van bestaan. Anders zou een bevrijding van ellende, geboorte en dood onmogelijk zijn. Soms kan men de gevolgen van onheilzame wilsacties uitwissen door het doen van krachtige heilzame wilsacties.

Het zal wel duidelijk zijn dat ons leven een mengeling is van vreugde en leed als gevolg van heilzame en onheilzame daden.

De leer van wilsactie en moreel resultaat is geen leer van fatalisme. De mens is een product van zijn vroegere daden. En een deel van zijn toekomst is eveneens een gevolg van het verleden. Maar de mens heeft een vrije wil. Dat is heel belangrijk. Met die vrije wil kan hij nu en hier zijn leven en zijn toekomst bepalen. “De wil noem ik actie, want door willen verricht men de daad met het lichaam, door woorden of in gedachten. Er zijn wilsacties die in toestanden van ellende rijpen. Er zijn wilsacties die in de wereld van de mensen rijpen. En er zijn wilsacties die in gelukkige sferen rijpen.”

Benadrukt moet worden dat niet alles een gevolg is van wilsacties. Daarom mag er geen discriminatie zijn. En ook moet – indien mogelijk - steeds en overal geholpen worden. Dit is duidelijk door de Boeddha onderwezen. Eens sprak hij over de behandeling en verzorging van zieken. Hij beschrijft er drie typen van patiënten:
1. Zij die niet meer genezen, of zij nu goede medicijn en een goede behandeling krijgen of niet.
2. Zij die genezen ongeacht het wel of niet krijgen van medische verzorging.
3. Zij die genezen alleen met een juiste verzorging en goede medische behandeling.
  Omdat wij niet weten tot welk type de zieke behoort, moet iedere zieke goede medicijn en een goede behandeling krijgen.

Meer over kamma en de resultaten ervan op de website 

[url]http://www.facettenvanhetboeddhisme.nl/2.4.%20Wilsacties%20%28kamma%29%20en%20de%20gevolgen%20ervan.html[url]

« Laatst bewerkt op: 13-02-2023 12:49 door nico70+ »

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #20 Gepost op: 14-02-2023 09:31 »
Citaat
Vriendin van mijn kind, had een zieke kat. Ze had het geld niet voor behandeling, wel om in laten slapen. Dat laatste was ook het advies, los van het hebben van geld. Ze kon dit niet met haar hart, toch gekozen ervoor door druk van haar ouders. Iemand kan dit zien als fout bijvoorbeeld en ziet mogelijke gevolgen, trouwens zo ziet ze het ook.

Het bovenstaande over kamma zal wel geen afdoende antwoord zijn op wat u wilde vragen. Ik probeer het eens op een andere manier. Door geldgebrek moest gekozen worden voor laten inslapen. Die keuze is niet uit vrije wil maar door ongelukkige omstandigheden.
De eerwaarde Sariputta ontmoette eens iemand die als beul werkzaam was geweest. Die man wilde wel naar de leer luisteren, maar kon zijn gedachten niet erbij houden. Hij moest steeds denken aan de vele mensen die door zijn toedoen waren gestorven. De eerwaarde Sariputta vroeg toen of de vroegere beul zijn werk graag had gedaan of alleen maar omdat de koning hem dat had opgedragen. Het antwoord was dat de vroegere beul zijn werk alleen had gedaan omdat de koning dat had bevolen.
De eerwaarde Sariputta zei toen dat die daden hem niet aangerekend konden worden. De ex-beul werd  rustig van gemoed, luisterde naar de leer en bereikte een niveau van heiligheid.

En ik denk dat het laten inslapen van een kat omdat er geen geld was voor een andere oplossing, geen morele gevolgen zal hebben.

Maar ik vraag me af waarom een vlieg u kan irriteren. Dat kan niet aan de vlieg liggen. Die is veel te bang voor zo'n groot menselijk wezen. Als u elke dag de metta meditatie beoefent, zult u na een tijdje niet meer in staat zijn om een levend wezen te doden. U zult dan vol welwillendheid en liefde kijken naar elke mug of vlieg of mier of spin of wat voor levend wezen ook.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 14-02-2023 09:58 »
Wezens zijn eigenaren van hun wilsacties, erfgenamen van hun wilsacties; zij hebben wilsacties als hun verwekker, als familielid en als hun tehuis en toevlucht. Door wilsacties wordt onderscheid gemaakt in hoog en laag. Vanwege een niet deugdzame en onjuiste levenswandel verschijnt men in een lagere sfeer; vanwege een deugdzame en juiste levenswandel verschijnt men in een hogere sfeer.

Ja, dit vind ik een goede, realistische. Het blijft altijd geldig.
Als je besluit te roken dan wordt je toch de erfgenaam van die beslissing. Je kunt ernstig ziek worden en het lijden er van moeten ondervinden, of je verlicht bent of niet.
Je blijft erfgenaam van je beslissingen, je wilsacties. Er wordt ook gezegd dat de Boeddha nog fysiek leed door schadelijk rijpend kamma.
Angulimala, de moordenaar, realiseerde bevrijding in dit leven maar werd als gevolg van zijn wandaden op bedelrondes bekogeld met stenen door de dorpelingen.
Een leerling realiseerde bevrijding maar werd even later doodgetrapt door een rund. Je blijft erfgenaam van kamma.

Of je nu zelfloosheid hebt gerealiseerd of niet, er zal verschil zijn in hoe je dat lijden ondergaat, maar je blijft erfgenaam van je eerdere wilsdaden.

Mijn ervaring is dat je wel heel nobel kunt willen doen, en heel wijs, en jezelf opleggen dat je vanuit leegte moet handelen, zonder strategie en intenties, zelfloos, maar dit is een soort idealistische waanzin dat niet of nauwelijks te verenigen is met een gewoon leven in een samenleving.
Dit is ook niet wat de Boeddha leert, vind ik. De leer zit wat dat betreft wel mooi in elkaar dat je niet jezelf voorbij hoeft te lopen. Zelfs begeerte en eigenwaan kan nuttig zijn om verder te komen op het Pad.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 14-02-2023 10:13 »
Citaat
Maar ik vraag me af waarom een vlieg u kan irriteren. Dat kan niet aan de vlieg liggen. Die is veel te bang voor zo'n groot menselijk wezen. Als u elke dag de metta meditatie beoefent, zult u na een tijdje niet meer in staat zijn om een levend wezen te doden. U zult dan vol welwillendheid en liefde kijken naar elke mug of vlieg of mier of spin of wat voor levend wezen ook.

Volgens mij had ik dit beschreven gisteren.