Auteur Topic: Principes  (gelezen 80 keer)

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Principes
« Gepost op: 11-02-2023 08:28 »
De laatste tijd heb ik veel te maken met het woord principes. Dat komt omdat ik dat doorgaans ook ben. Ook veel nieuwe principes aangeleerd. Het maakt mij strijdig.

Dan komt het woord bamboe wat ik ook weer kan zijn. Zou principes en bamboe eigenlijk bij elkaar kunnen horen?

Ja ik zie het als een leer voor mijzelf.

Deze tekst: je houdt teveel vast aan je principes. Dan zie ik dat als; ja dat zie ik wel, alleen voor sommige dingen is geen andere oplossing, wat meer principieel hierin zijn.

Vooral met “ wereldse zaken” kan men moedeloos worden of moe. Je kan niet heel de wereld oplossen, maar wel veel voor jezelf of het meest dichtbij, het gezin, dus binnen de eigen muren.

Principieel vind ik een interessant woord. 🤓

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Principes
« Reactie #1 Gepost op: 11-02-2023 09:41 »
Ergens op de weg naar kennende leegte legt de mens al zijn principes af.  Ieder mentaal principe is verduistering van zelf.  Een bezoedeling zoals Kwaat dat noemt.   Maar je moet uiteraard zelf inzien waarom principes jouw ontwikkeling in de weg staan.  In de kennende leegte an sich is geen enkele ruimte voor welk principe dan ook.

Omdat zo'n traject tijd in beslag neemt kun je oefenen door principes overboord te gooien.  Niks anders dan ballast is het, het staat de transcendente deugd maar in de weg.
De wereld is een gevaarlijke plek om te leven; niet door de mensen die slecht zijn, maar door de mensen die er niets aan doen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #2 Gepost op: 11-02-2023 11:01 »
Principes staan meestal voor vastgestelde idealen. Van wat iemand meent dat waar is en nastrevenswaardig. En als iemand anders er op een andere wijze over denkt of dergelijke principes afwijst, kan er discussie of zelfs strijd ontstaan.

Vastgestelde idealen klinken mooi, maar zijn vaak holle frasen. En het gebeurt helaas maar al te vaak, dat mensen willen streven naar mooie idealen en van de ander verwachten dat die ze ook onderschrijft. Maar als het er op aankomt, als er situationele of sociale druk ontstaat, reageert de ideaal-nastrever helemaal niet overeenkomstig de gehuldige principes. Maar vervalt hij of zij in het reflexionele en geconditioneerde gedrag. Waaruit blijkt dat het hier slechts gaat om puur theoretisch aangenomen concepten.

Helaas kan men mooi praten en zelfs een idealistische preek houden. Maar in de praktijk van alledag kun je slechts laten zien of je inderdaad leeft naar wat je beweert. Zolang dat niet met elkaar in overeenstemming is, spreken we van incongruentie of incongruent gedrag. Religie is de dagelijkse weg. Het is niet het naleven van regeltjesboeken of allerlei vormen van zuiver theoretische leerstellingen. Ook hier op dit forum kun je mooie verhalen schrijven of prachtig prediken. Niemand kan controleren of het wel waarachtig is. We zien elkaars gedrag in de praktijk immers niet en is het dus niet controleerbaar. Dit is tevens de grootste valkuil van (aangenomen) kennis van spiritualiteit: menen dat de ander (bij voorbaat) al fout zit, het niet goed ziet. En jij natuurlijk wel. Terwijl waarachtige religie betekent dat jij laat zien in je gedrag dat je inderdaad waarachtig bent, en geen waterhoofd aan geleende kennis.

"Een student in Tendai, een wijsgerige school van het boeddhisme, kwam als leerling naar het Zenverblijf van Gasan. Toen hij enkele jaren later vertrok, waarschuwde Gasan hem: 'De waarheid op een beschouwelijke manier bestuderen is nuttig als een manier om materiaal te verzamelen voor een preek. Maar vergeet niet, tenzij je voortdurend mediteert, je licht der waarheid kan uitgaan.'"

(Citaat uit Paul Reps: "Zen-zin, zen-onzin", Uitgeverij Ankh Hermes B.V. Deventer 1979, blz. 53)
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 11-02-2023 11:15 »
Citaat
Vastgestelde idealen klinken mooi, maar zijn vaak holle frasen. En het gebeurt helaas maar al te vaak, dat mensen willen streven naar mooie idealen en van de ander verwachten dat die ze ook onderschrijft. Maar als het er op aankomt, als er situationele of sociale druk ontstaat, reageert de ideaal-nastrever helemaal niet overeenkomstig de gehuldige principes. Maar vervalt hij of zij in het reflexionele en geconditioneerde gedrag. Waaruit blijkt dat het hier slechts gaat om puur theoretisch aangenomen concepten.

Ja bv iemand gaat op dieet en eet op een feestje dat gebakje. Dan is er altijd wel iemand die……

‘ Zeg nooit nooit klopt, zeker als het moeilijk gaat worden. Ga je dat weer uitleggen aan de ander.

Merk wel dat iemand zonder of weinig principes overal de schouders voor ophaalt. Soms denk ik dan wat fijn, maar aan de andere kant kijk je weg voor de ander. Ook daar hangt een waarde aan vast denk ik.

Offline hier en nu

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11-02-2023 13:31 »
Principieel vind ik een interessant woord. 🤓
Er is maar één oorzaak van ongelukkig zijn: de valse overtuigingen die je in je hoofd hebt, overtuigingen die zo wijdverbreid zijn, zo algemeen worden aangenomen dat het nooit in je opkomt om ze in twijfel te trekken.
Dat zijn principes.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 11-02-2023 13:37 »
Citaat
Er is maar één oorzaak van ongelukkig zijn: de valse overtuigingen die je in je hoofd hebt, overtuigingen die zo wijdverbreid zijn, zo algemeen worden aangenomen dat het nooit in je opkomt om ze in twijfel te trekken.
Dat zijn principes.

In mijn geval zijn ze vaak in twijfel getrokken, op gekauwd etc. Het principe vastgesteld, stel ik de vraag, kan ik nog wat nuanceren, wat ombuigen? Sommige zijn ja, maar nu niet, sommige zijn niet. Dat laatste zou misschien kunnen komen vanuit ervaringen en zijn de principes een soort van grens