Laten we het er in het kort op houden dat ik in 2014 een bepaalde eenheidservaring heb gehad, die mij het besef heeft gegeven dat ik eerder in Christus geloof dan in de Boeddha.
Nu las ik hier net toevallig wat >
https://www.geestkunde.net/vraag-en-antwoord/vijgenboom.shtml"Wie occulte schriften kan lezen, die zal in de 'vijgeboom' vooreerst hetzelfde herkennen als datgene waarvan bij Boeddha gesproken is, die onder de 'Bodhiboom' zat en de verlichting ontving voor zijn prediking in Benares. 'Onder de Bodhiboom' is hetzelfde als: 'onder de vijgeboom'.
Wereldhistorisch bekeken was men ten tijde van Boeddha wat betreft het menselijke helderzien nog in de 'tijd van de vijgen', dat betekent, men verkreeg de verlichting, zoals het bij Boeddha het geval was, (door meditatie) onder de Bodhiboom, onder de vijgeboom. Nú was dat niet meer zo. Dat moesten de apostelen inzien. Nu was het wereldhistorische ogenblik aangebroken dat aan die boom, waaronder Boeddha zijn verlichting ontving, geen vruchten meer waren. En wat met de gehele mensheid toen gebeurde, dat spiegelde zich op die dag in de ziel van de Christus.
Ook in Empedokles van Sicilië zien wij een representant van de mensheid, een representant voor vele mensen, die eveneens hongerden omdat hun ziel niet meer de openbaring vond die hun vroeger gegeven werd, en die het nu moest stellen met 'de abstracties van het Ik' (de persoonlijke overwegingen van de geest. Freek). Zo kunnen wij van de 'hongerende' Empedokles spreken, van de honger naar de geest die alle mensen van de nieuw aangebroken tijd voelden. En de ganse honger van de mensheid sloeg neer in de ziel van de Christus Jezus juist vóór het Mysterie van Golgotha aanbrak. En de apostelen moesten dit geheim deelachtig worden en ervan weten.
Christus leidde ze naar de vijgeboom en sprak van het geheim van de Bodhiboom. Hij verzweeg - omdat het geen betekenis meer had - dat Boeddha nog wel vruchten aan deze vijgeboom had gevonden. Maar nu was het 'niet meer de tijd van de vijgen' die Boeddha ten tijde van de prediking te Benares van de Boddhiboom had gehaald; Christus moest integendeel vaststellen dat voor alle eeuwigheid nooit meer de kennisvruchten zouden rijpen aan de boom waarvan het licht van Benares uitstroomde: nú moesten ze komen van het (aanstaande) Mysterie van Golgotha.
Had dat soms wat met jouw bepaalde eenheidservaring te maken?