Auteur Topic: De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog  (gelezen 119 keer)

Offline hier en nu

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
« Gepost op: 14-02-2023 23:41 »
Boeddhisme[bewerken | brontekst bewerken]

Het boeddhisme, ook een van de nastika's, ontkent het bestaan van een permanente ziel. Het beschouwt alles als anatta (pali); niet-zelf, leeg van zelf of zonder zelf. Het geloof in een essentie of kern van jezelf wordt geassocieerd met het als waar aannemen van concepten als ik, mijn en mijzelf. Een van de kenmerken van een heilige in het boeddhisme is dat hij dit niet meer doet. In het boeddhisme is de weg om een dergelijke toestand te bereiken de meditatie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)

Hé zeg, wat lees ik nu net in dit artikel van vandaag:

Citaat
Als je niet oppast kan boeddhisme worden vervormd in de mal van het al te menselijke wensdenken in termen van houvast waar geen houvast is. Op iedere stap loert de dreiging van zelfbedrog.

Door zijn ontkenning van het bestaan van een onsterfelijke ziel (atman) heeft het boeddhisme in zijn lange wordingsgeschiedenis vaak gekampt met een ‘nihilistisch’ imago.

Identificatie met een permanent zelf mag dan volgens het boeddhisme de bron zijn van egoïsme en de oorzaak van lijden (dukkha), maar naarmate het de kloosters verliet en de massa’s bereikte, bleek de gapende leegte (sunyata) niet altijd goed te ‘verkopen’.

Er waren ook praktische problemen. Hoe moest het boeddhisme worden verzoend met het diepgewortelde geloof in karma en reïncarnatie in India als een onsterfelijke ziel niet bestond? Wat reïncarneert er dan?

Binnen het Indiase boeddhisme kwam de Yogacara-school (vierde eeuw na Chr.) met een kunstgreep. Mensen lossen na hun dood op in de energie van het universum, maar hun karmische erfenis wordt bewaard in een onderbewust krachtenveld, het opslagbewustzijn.

Mutatis mutandis kom je dit opslagbewustzijn in de moderne tijd tegen als het ‘collectieve onbewuste’ in de psychologie van Carl Gustav Jung. Zowel het individu als de cultuur putten uit een onderbewust reservoir van voorgevormde krachten, stelt hij. Zijn gebruik van de mandala als middel om het psychische krachtenveld van patiënten te visualiseren, ontleende Jung aan het Tibetaanse boeddhisme dat mede beïnvloed is door Yogacara.

In de voorstelling van Yogacara verbinden mensen zich tijdens hun leven met zaden in het opslagbewustzijn. Uit negatieve zaden vormen zich onheilzame mentale formaties, uit positieve zaden heilzame mentale formaties. De kunst is om in een proces van leren steeds meer van ‘vals’ naar ‘waar’ bewustzijn te komen. Bijvoorbeeld Thich Nhat Hanh, een Vietnamese zenleraar, verwoordt in zijn leerredes op deze wijze een eigentijdse variant op dit oeroude mahayanadenken.

De Yogacara-school vormde een stap op de weg naar de wording van een kosmisch boeddhisme. Zij bood een uitgewerkte bewustzijnstheorie waarbij de ‘kleine’ geest van de niet ontwaakte mens ankert in de ‘grote’ geest, de onzichtbare, ‘lege’ substantie die het Al van de kosmos bijeenhoudt. Zie hier de oorsprong van Big Mind, dat in sommige boeddhistische kringen tegenwoordig goed schijnt te verkopen.
...

bron: https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/198142-de-hunkering-naar-heil-en-de-macht-van-zelfbedrog-6/
Straks gaan Boeddhisten nog het bestaan van een onsterfelijke ziel (atman) erkennen.  8)

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Re: De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2023 10:17 »
Stel dat heel de wereld stopt met de hunkering, naar macht, hoe zou er dat uit zien?

Die vraag komt in mij op voor nu

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2023 19:05 »
Stel dat heel de wereld stopt met de hunkering, naar macht, hoe zou er dat uit zien?
Ga jij maar is eerst je gemoed ledigen.  8)

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2023 19:18 »
Citaat
Ga jij maar is eerst je gemoed ledigen

Mooi

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2023 19:27 »
Citaat

Mooi
Hier zie , ter inspiratie > https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/zen-zen-zen/166948-de-beweging-van-het-gemoed/
Citaat
Waar woorden en oordelen niet meer de bepalende smaakmaker van ons zijn, van onze aanwezigheid worden, kan de werkelijkheid in haar volle glorie doorbreken. Het gedichtje van Mumon  aan het eind van de koan Luidt:

De wind beweegt, de vlag en je geest;
Niemand heeft het bij het juiste eind.
Ze kunnen er alleen maar over praten
Zonder te snappen dat woorden falen
.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2023 19:59 »
Citaat
Citaat van: Moesa op Vandaag om 19:18
Citaat

Mooi
Hier zie , ter inspiratie > https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/zen-zen-zen/166948-de-beweging-van-het-gemoed/
Citaat
Waar woorden en oordelen niet meer de bepalende smaakmaker van ons zijn, van onze aanwezigheid worden, kan de werkelijkheid in haar volle glorie doorbreken. Het gedichtje van Mumon  aan het eind van de koan Luidt:

De wind beweegt, de vlag en je geest;
Niemand heeft het bij het juiste eind.
Ze kunnen er alleen maar over praten
Zonder te snappen dat woorden falen.

Mooi stuk. Goed dat het capitol erin genoemd werd. De indiaan, een acteur, een milieuactivist.

Mooie film

Ook het BD heeft een voorkeur voor liberalen, logisch wel hoor. Ik heb ook een vermoeden wat voor type er in de redactie zit en wat er geschreven moet gaan worden.

Kijk Trump heeft wat oorzaken benoemd waarom er steeds een gevecht is met het midden oosten, hij vond de bemoeienissen met de OPEC landen de oorzaak van het geweld. En Amerika heeft ook zijn eigen olie. Nu wonen wij niet in Amerika, dat is juist. Alleen dingen vallen op de plek als je het gaat zien, alles heeft verbanden.

Dat trump ooit uitsprak dat Montenegro een Ww3 kon starten zei hij met een reden.

Toen kon men de link al leggen met Oekraïne

Nee mooier kan ik het niet maken op het moment

Het gaat over handel, transport, voeding, werk, we komen handen tekort bij multi nationals.

Misschien begrijp je iets nu?

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2023 20:25 »
Misschien begrijp je iets nu?
;D ;D ;D

Moesa toch, wat ben je toch met de wereld bezig.
De Heere Jezus zei het 2.000 jaar geleden al:

"Verzaak de wereld en red uw ziel; want wat is een mens erbij gebaat als hij de hele wereld wint maar zijn eigen ziel verliest?"

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2023 20:44 »
Citaat
nu?
;D ;D ;D

Moesa toch, wat ben je toch met de wereld bezig.
De Heere Jezus zei het 2.000 jaar geleden al:

"Verzaak de wereld en red uw ziel; want wat is een mens erbij gebaat als hij de hele wereld wint maar zijn eigen ziel verliest?"

Ik vind dat mooi met de wereld bezig zijn. Zo kom je nog eens ergens, wat verbeeldingskracht doet wonderen.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2023 21:06 »
Ik vind dat mooi met de wereld bezig zijn.
Doe zo voort dan.
Het is soms zelfs niet erg is om jezelf in de wereld te verliezen (gemoed overvol).
Als je jezelf in de wereld verloren hebt krijg je een kans om jezelf te herontdekken.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 15-02-2023 21:21 »
Citaat
Doe zo voort dan.
Het is soms zelfs niet erg is om jezelf in de wereld te verliezen (gemoed overvol).
Als je jezelf in de wereld verloren hebt krijg je een kans om jezelf te herontdekken.

Dat herontdekken blijft altijd bestaan. Zou zeker willen dat ik geen hechtingen had, soms ook geen zelf, verlichting of lichter willen leven. Moeilijk want saaiheid is soms mijn vriend of soms mijn vijand. We maken regelmatig ruzie. 😄

Dank je wel trouwens, vergat ik te zeggen

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 15-02-2023 21:46 »
Dank je wel trouwens, vergat ik te zeggen
Tot uw dienst.  ;)