Auteur Topic: De Eenheid Van Mens En Wereld  (gelezen 51 keer)

Offline hier en nu

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
De Eenheid Van Mens En Wereld
« Gepost op: 17-02-2023 17:30 »
Het doel van het Boeddhisme is om het lijden te beëindigen door middel van het ontwikkelen van wijsheid, deugdzaamheid en meditatie. Het pad dat de Boeddha onderwijst is gericht op het bereiken van de bevrijding van het lijden, en het overstijgen van onheilzame neigingen en gehechtheid aan verlangens.
Goed, dan ga ik me verder richten op het ontwikkelen van kalmte en concentratie met behulp van ademmeditatie.
Alzo ontwikkel ik deugdzamheid en kennis van leegte met als gevolg dat ik het lijden beëindig.
Want kennende leegte gaat over egoloosheid. Leegte impliceert de afwezigheid van iets. En wat is er dan afwezig? De persoon!
Wat is er dan wel aanwezig? Het kennen! En wat wordt er gekend? De wereld.....
In aansluiting van bovenstaande uitwisseling in een ander topic: Ken de wereld en ken uzelf! 8)

Offline hier en nu

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: De Eenheid Van Mens En Wereld
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2023 19:08 »
Het zou me niet verwonderen dat men op een dag in de diepste kern  een vraagteken zal vinden, en tegelijkertijd dat de uiterlijke vorm van het universum ook een vraagteken blijkt te zijn.
Zwarte gaten zijn nu al gevonden nietwaar. Zwarte gaten zijn het omgekeerde van de oerknal.
Ik ben er al doorgegaan en kwam "Nergens" uit.  8)
wie waarheid wil vinden moet door het zwarte gat.