Hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer ik overtuigd raak van de invloed van het Bestaan, het Zijn, op alles wat er is. Eigenlijk is alles wat onze geest heeft geconditioneerd ook een deel van het Bestaan, en dus alles wat uit onze geest voortkomt is al voorbestemd. Dus het feit dat wij geen vrije wil hebben en dat er eigenlijk geen doener bestaat is ook geheel normaal. De meeste mensen realiseren het zich niet.
je kunt daar wel bewust van zijn, het beseffen. Maar je kunt er niet naar leven. Je kunt wel proberen er naar te leven, maar dat is net zo gekunsteld.
ik zie het als een computerspel. Alle mogelijkheden zijn reeds voorgeprogrammeerd, dat is de realiteit. In de gedaante van het programma, de wet.
De aandacht is datgene dat het programma ondergaat.
op een bepaald moment komt de aandacht terecht bij een deel van het programma, waarbij men beseft, "ik onderga".
Toch geeft dit geen verandering aan dit ondergaan.
En ook niet aan het gevoelen dat men de doener is.
Het gevaar, is dat het programma vastloopt in nihilisme.
Het programma gelooft dan dat de aandacht niet de doener is, wat ook waar is.
No way out.
Terwijl het boeddhisme zegt: er is een uitweg.
maar daar hoef je je niet mee bezig te houden
het bestaan zelf voert je=" de aandacht" naar de uitgang
dus "vertrouwen". en niet nihilisme.
nihilisme is nog altijd onwetendheid, terwijl men denkt te weten, "ik weet precies hoe het in elkaar zit" "no way out".
vertrouwen is nog altijd onwetendheid, met de erkenning dat men niet weet.
doen wat men denkt te kunnen doen, in plaats te blijven hangen in ik kan niets doen.