Er is niets persoonlijks aan bevrijding Siebe, want het 'ik belichaamd als mens die bevrijding niet.
Lichaam en geest zijn zuiver, en slechts onzuiver voor verzinsels in de geest.
Het 'ik heeft onhebbelijkheden, niet de mens.
Zuiveren is ook een fabeltje Siebe. Jij bent nog zo dromerig om daarop je aandacht 'vast' te zetten.
Bevrijding is niet als mens, zoals de 'persoon'
Zich mens waant .
Bevrijding is mens 'zijn, niet als persoon.
In Het wegvallen van alle subjectieve content (Bewusteloos en droomloos bv, is nog steeds subjectieve content.) Blijft NIKS! Over.. en zelfs dat niet.
Als 'persoonlijk mens' in de wereld kun je alleen een "verzonnen" bevrijding realiseren, waar je als 'persoon' mee de markt op kunt.
Het gaat er niet om dat het Ik bevrijding belichaamt natuurlijk. Dat is helemaal niet wat het betekent om op persoonlijke wijze bevrijding te realiseren.
Op persoonlijke wijze bevrijding realiseren, betekent gewoon dat het lichaam en geest merkbaar anders werken dan voorheen en zich niet meer al die stress, verkramptheid, aangedaanheid, aangeslagenheid, onvrede, op de hals haalt. Er is geen Ik en mijn maken meer.
En je moet ook eens dat waanidee loslaten dat het Ik onhebbelijkheden heeft. Zo zit het echt niet in elkaar. Hoe dan wel? Onhebbelijkheden zoals neigingen van vijandigheid, agressie, gretigheid, hebzucht, eigenwaan, etc. zijn neigingen die ingebed zijn geraakt in ieders geest, over vele levens ingesleten, als een rivier die langzaam maar zeker zelfs patronen in een rots snijdt. Het zijn gewoon sporen of patronen in de geest, als het ware. Niet het Ik heeft onhebbelijkheden, maar de geest. En de perceptie van Ik ben is zelf een soort onhebbelijkheid die opkomt in de geest, althans in de zin van een bezoedeling die de perceptie vertekend en wijsheid verdringt.
Jij slaat erg aan op het woord 'zuiveren' maar zo moeilijk en onnatuurlijk en geforceerd is het echt allemaal niet. Als water vrij is van modder, van metalen, van olie, van pesticiden etc. en dus het meest zichzelf is, in diens meest oorspronkelijke staat, dan noemen we dat water zuiver. De kwaliteiten er van zijn anders dan van vervuild water. Ik zou water met pesticiden en olie bijvoorbeeld maar niet drinken.
Net zo met de geest. Als de bijkomstige bezoedelingen van hebzucht, haat en begoocheling, van tanha, asava, en anusaya gezuiverd zijn, dan is geest gewoon in diens meest oorspronkelijke staat, zichzelf, zuiver, als water. De kwaliteiten van die geest zijn anders dan van een vervuilde geest. Een vervuilde geest bestaat net als vervuild water echt.
Boeddha leert bijvoorbeeld dat een vervuilde geest die is stug, niet soepel, niet makkelijk toepasbaar en hanteerbaar maar de gezuiverde geest is heel makkelijk toepasbaar, heel soepel, flexibel, een beetje zoals ik:-)
Zuiveren is ook iets heel normaals voor het lichaam. De lever zuivert. Het oog zuivert stofjes, de neus, de longen. Er is overal zuivering. Zuivering is een heel normaal aspect van het leven.
Overigens, een leraar ten tijde van de Boeddha had ook de visie dat wezens zichzelf niet kunnen bezoedelen noch zuiveren. De Boeddha was het er totaal mee oneens. Jouw idee wordt behandeld als een verkeerde visie en dat is het natuurlijk ook. Tuurlijk kun je wel degelijk je eigen lichaam en geest vergiften en ook zuiveren. Kijk naar Herman Brood. Jaren en jaren heeft ie lichaam en geest vergiftigd tot het moment dat het eigenlijk niet meer ging. Omgekeerd kan het ook. Een verslaafde die afkickt zuivert deels diens lichaam en geest. Zo concreet is het. Zuiveren is beslist geen dromerij en het afdoen als dromerij is kwalijk.