Auteur Topic: bevrijding van lijden  (gelezen 1075 keer)

Online ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: bevrijding van lijden
« Reactie #100 Gepost op: 10-03-2023 16:51 »
Zoals Lao Tzu schreef in de Tao Te Ching, “de man van kennis vergaart iets nieuws elke dag, de man van Tao laat elke dag iets los.”
Mee eens, maar wat dan met die schijnbaar oneindige reeks Boeddhistische soetra's?
Ik beken, ze maken me soms wel nieuwsgierig en dat zoek ik er wat over op en tracht het te begrijpen. Maar vaak krijg ik er een punthoofd van en dan ga ik maar weer is mindful rond me tafel stappen om in het 'niet-weten' terecht te komen.

Ik zie Boeddhisten (ben verschillende keren in Thailand en omliggende geweest) maar studeren op die Soetra's en waarschijnlijk nog op zoveel andere kennis (overleveringen?) waar ik geen weet van heb. Mij komt dat over als kennis vergaren. Als we Lao Tzu's schrijven in praktijk zetten zouden ze elke dag een soetra (of welk 'pamflet' dan ook) moeten loslaten (verbranden?). Maar ik zal me wel vergissen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #101 Gepost op: 10-03-2023 18:39 »
Zoals Lao Tzu schreef in de Tao Te Ching, “de man van kennis vergaart iets nieuws elke dag, de man van Tao laat elke dag iets los.”
Mee eens, maar wat dan met die schijnbaar oneindige reeks Boeddhistische soetra's?
Ik beken, ze maken me soms wel nieuwsgierig en dat zoek ik er wat over op en tracht het te begrijpen. Maar vaak krijg ik er een punthoofd van en dan ga ik maar weer is mindful rond me tafel stappen om in het 'niet-weten' terecht te komen.

Ik zie Boeddhisten (ben verschillende keren in Thailand en omliggende geweest) maar studeren op die Soetra's en waarschijnlijk nog op zoveel andere kennis (overleveringen?) waar ik geen weet van heb. Mij komt dat over als kennis vergaren. Als we Lao Tzu's schrijven in praktijk zetten zouden ze elke dag een soetra (of welk 'pamflet' dan ook) moeten loslaten (verbranden?). Maar ik zal me wel vergissen.

Hmm, vaak vertellen boeken je dingen die je eigenlijk al weet, ergens diep van binnen. Het is een bepaald gevoel van herkenning, wanneer je de waarheid tegen komt. Het is een process van langzaam onthullen, zonder dat je teksten erin hoeft te “stampen”. Dat is de reden waarom ik nog spirituele lectuur lees.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #102 Gepost op: 10-03-2023 19:05 »
Het enige wat jou echt boeit, is dat jij de persoon bent die zogenaamde eerste handskennis heeft van het Absolute. Dit onderscheidt jou van anderen. Jij bent wetend, anderen onwetend. Dat peper je jezelf en anderen dag in dag uit in op fora. Een andere reden is er volgens mij niet voor die obsessie met eerste handskennis van het absolute.

Siebe, beste kerel. Dit heeft een beetje een beschuldigende toon. Laten we de mensen van het zelfkennis forum de kans geven een beetje boeddhisme op te nemen en zich de juiste spraak eigen te maken.

Als wij wat boeddhistische kennis met ze kunnen delen dan lijkt mij dat een goede zaak. Dingen liggen hier anders, er zijn wel eerder mensen geweest op dit forum die dachten verlicht te zijn, en zij zijn ook weer vertrokken na verloop van tijd, meestal onder een wolk van ongenoegen.

We zullen zien wat er gebeurt…

Ik stel voor dat Vrij en Verdwenen Ik zich voorstellen en bekend maken wie ze zijn. Ik wil wel eens weten wie deze personen zijn. Treedt uit jullie anonimiteit. Ik vind dat we dit ook als eis moeten stellen bij personen die zich voordoen op het forum als al-wetend, als spirituele leraar, als gids en begeleider, als ervaringsdeskundige, als vrij van lijden, als zulke kenners etc.

We moeten altijd maar afgaan op hun praatjes, maar met wie hebben we eigenlijk te maken? Dat laatste vind ik heel belangrijk te kunnen controleren als mensen allerlei claims gaan doen en zichzelf hier presenteren als gerealiseerden, als zelfkenners, als verlichten. Ik denk dat dit niet onbekend mag blijven als iemand allerlei spirituele claims gaat doen op kennis en realisatie.

Misschien is het allemaal een beetje te obsessief voor je geworden Siebe.. hou je het wel een beetje in de gaten allemaal.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #103 Gepost op: 10-03-2023 20:01 »
Ik stel voor dat Vrij en Verdwenen Ik zich voorstellen en bekend maken wie ze zijn. Ik wil wel eens weten wie deze personen zijn. Treedt uit jullie anonimiteit. Ik vind dat we dit ook als eis moeten stellen bij personen die zich voordoen op het forum als al-wetend, als spirituele leraar, als gids en begeleider, als ervaringsdeskundige, als vrij van lijden, als zulke kenners etc.

We moeten altijd maar afgaan op hun praatjes, maar met wie hebben we eigenlijk te maken? Dat laatste vind ik heel belangrijk te kunnen controleren als mensen allerlei claims gaan doen en zichzelf hier presenteren als gerealiseerden, als zelfkenners, als verlichten. Ik denk dat dit niet onbekend mag blijven als iemand allerlei spirituele claims gaat doen op kennis en realisatie.

Misschien is het allemaal een beetje te obsessief voor je geworden Siebe.. hou je het wel een beetje in de gaten allemaal.

Ik hoop dat forumbeheer zich bezint en niet langer meer toestaat dat iemand die anoniem deelneemt op dit forum claims doet op realisatie. Meteen verwijderen die berichten, en als die persoon doorgaat hem toegang ontzeggen. Ik post dit bericht ook persoonlijk aan forumbeheer.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #104 Gepost op: 10-03-2023 20:52 »
Er is niets persoonlijks aan bevrijding Siebe, want het 'ik belichaamd als mens die bevrijding niet.
Lichaam en geest zijn zuiver, en slechts onzuiver voor verzinsels in de geest.
Het 'ik heeft onhebbelijkheden, niet de mens.
Zuiveren is ook een fabeltje Siebe. Jij bent nog zo dromerig om daarop je aandacht 'vast'  te zetten.
Bevrijding is niet als mens, zoals de 'persoon'
Zich mens waant
.
Bevrijding is mens 'zijn, niet als persoon.
In Het wegvallen van alle subjectieve content (Bewusteloos en droomloos bv, is nog steeds subjectieve content.) Blijft NIKS! Over.. en zelfs dat niet.
Als 'persoonlijk mens'  in de wereld kun je alleen een "verzonnen" bevrijding realiseren, waar je als 'persoon'  mee de markt op kunt.

Het gaat er niet om dat het Ik bevrijding belichaamt natuurlijk. Dat is helemaal niet wat het betekent om op persoonlijke wijze bevrijding te realiseren.
Op persoonlijke wijze bevrijding realiseren, betekent gewoon dat het lichaam en geest merkbaar anders werken dan voorheen en zich niet meer al die stress, verkramptheid, aangedaanheid, aangeslagenheid, onvrede, op de hals haalt. Er is geen Ik en mijn maken meer.

En je moet ook eens dat waanidee loslaten dat het Ik onhebbelijkheden heeft. Zo zit het echt niet in elkaar. Hoe dan wel? Onhebbelijkheden zoals neigingen van vijandigheid, agressie, gretigheid, hebzucht, eigenwaan, etc. zijn neigingen die ingebed zijn geraakt in ieders geest, over vele levens ingesleten, als een rivier die langzaam maar zeker zelfs patronen in een rots snijdt. Het zijn gewoon sporen of patronen in de geest, als het ware. Niet het Ik heeft onhebbelijkheden, maar de geest. En de perceptie van Ik ben is zelf een soort onhebbelijkheid die opkomt in de geest, althans in de zin van een bezoedeling die de perceptie vertekend en wijsheid verdringt.

Jij slaat erg aan op het woord 'zuiveren' maar zo moeilijk en onnatuurlijk en geforceerd is het echt allemaal niet. Als water vrij is van modder, van metalen, van olie, van pesticiden etc. en dus het meest zichzelf is, in diens meest oorspronkelijke staat, dan noemen we dat water zuiver. De kwaliteiten er van zijn anders dan van vervuild water. Ik zou water met pesticiden en olie bijvoorbeeld maar niet drinken.

Net zo met de geest. Als de bijkomstige bezoedelingen van hebzucht, haat en begoocheling, van tanha, asava, en anusaya gezuiverd zijn, dan is geest gewoon in diens meest oorspronkelijke staat, zichzelf, zuiver, als water. De kwaliteiten van die geest zijn anders dan van een vervuilde geest. Een vervuilde geest bestaat net als vervuild water echt.
Boeddha leert bijvoorbeeld dat een vervuilde geest die is stug, niet soepel, niet makkelijk toepasbaar en hanteerbaar maar de gezuiverde geest is heel makkelijk toepasbaar, heel soepel, flexibel, een beetje zoals ik:-)

Zuiveren is ook iets heel normaals voor het lichaam. De lever zuivert. Het oog zuivert stofjes, de neus, de longen. Er is overal zuivering. Zuivering is een heel normaal aspect van het leven.

Overigens, een leraar ten tijde van de Boeddha had ook de visie dat wezens zichzelf niet kunnen bezoedelen noch zuiveren. De Boeddha was het er totaal mee oneens. Jouw idee wordt behandeld als een verkeerde visie en dat is het natuurlijk ook. Tuurlijk kun je wel degelijk je eigen lichaam en geest vergiften en ook zuiveren. Kijk naar Herman Brood. Jaren en jaren heeft ie lichaam en geest vergiftigd tot het moment dat het eigenlijk niet meer ging. Omgekeerd kan het ook. Een verslaafde die afkickt zuivert deels diens lichaam en geest. Zo concreet is het. Zuiveren is beslist geen dromerij en het afdoen als dromerij is kwalijk.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #105 Gepost op: 10-03-2023 21:12 »
Er is niets persoonlijks aan bevrijding Siebe, want het 'ik belichaamd als mens die bevrijding niet.
Lichaam en geest zijn zuiver, en slechts onzuiver voor verzinsels in de geest.
Het 'ik heeft onhebbelijkheden, niet de mens.
Zuiveren is ook een fabeltje Siebe. Jij bent nog zo dromerig om daarop je aandacht 'vast'  te zetten.
Bevrijding is niet als mens, zoals de 'persoon'
Zich mens waant
.
Bevrijding is mens 'zijn, niet als persoon.
In Het wegvallen van alle subjectieve content (Bewusteloos en droomloos bv, is nog steeds subjectieve content.) Blijft NIKS! Over.. en zelfs dat niet.
Als 'persoonlijk mens'  in de wereld kun je alleen een "verzonnen" bevrijding realiseren, waar je als 'persoon'  mee de markt op kunt.

Het gaat er niet om dat het Ik bevrijding belichaamt natuurlijk. Dat is helemaal niet wat het betekent om op persoonlijke wijze bevrijding te realiseren.
Op persoonlijke wijze bevrijding realiseren, betekent gewoon dat het lichaam en geest merkbaar anders werken dan voorheen en zich niet meer al die stress, verkramptheid, aangedaanheid, aangeslagenheid, onvrede, op de hals haalt. Er is geen Ik en mijn maken meer.

En je moet ook eens dat waanidee loslaten dat het Ik onhebbelijkheden heeft. Zo zit het echt niet in elkaar. Hoe dan wel? Onhebbelijkheden zoals neigingen van vijandigheid, agressie, gretigheid, hebzucht, eigenwaan, etc. zijn neigingen die ingebed zijn geraakt in ieders geest, over vele levens ingesleten, als een rivier die langzaam maar zeker zelfs patronen in een rots snijdt. Het zijn gewoon sporen of patronen in de geest, als het ware. Niet het Ik heeft onhebbelijkheden, maar de geest. En de perceptie van Ik ben is zelf een soort onhebbelijkheid die opkomt in de geest, althans in de zin van een bezoedeling die de perceptie vertekend en wijsheid verdringt.

Jij slaat erg aan op het woord 'zuiveren' maar zo moeilijk en onnatuurlijk en geforceerd is het echt allemaal niet. Als water vrij is van modder, van metalen, van olie, van pesticiden etc. en dus het meest zichzelf is, in diens meest oorspronkelijke staat, dan noemen we dat water zuiver. De kwaliteiten er van zijn anders dan van vervuild water. Ik zou water met pesticiden en olie bijvoorbeeld maar niet drinken.

Net zo met de geest. Als de bijkomstige bezoedelingen van hebzucht, haat en begoocheling, van tanha, asava, en anusaya gezuiverd zijn, dan is geest gewoon in diens meest oorspronkelijke staat, zichzelf, zuiver, als water. De kwaliteiten van die geest zijn anders dan van een vervuilde geest. Een vervuilde geest bestaat net als vervuild water echt.
Boeddha leert bijvoorbeeld dat een vervuilde geest die is stug, niet soepel, niet makkelijk toepasbaar en hanteerbaar maar de gezuiverde geest is heel makkelijk toepasbaar, heel soepel, flexibel, een beetje zoals ik:-)

Zuiveren is ook iets heel normaals voor het lichaam. De lever zuivert. Het oog zuivert stofjes, de neus, de longen. Er is overal zuivering. Zuivering is een heel normaal aspect van het leven.

Overigens, een leraar ten tijde van de Boeddha had ook de visie dat wezens zichzelf niet kunnen bezoedelen noch zuiveren. De Boeddha was het er totaal mee oneens. Jouw idee wordt behandeld als een verkeerde visie en dat is het natuurlijk ook. Tuurlijk kun je wel degelijk je eigen lichaam en geest vergiften en ook zuiveren. Kijk naar Herman Brood. Jaren en jaren heeft ie lichaam en geest vergiftigd tot het moment dat het eigenlijk niet meer ging. Omgekeerd kan het ook. Een verslaafde die afkickt zuivert deels diens lichaam en geest. Zo concreet is het. Zuiveren is beslist geen dromerij en het afdoen als dromerij is kwalijk.

Je haalt er een hoop verbeelding bij, ik zie dat op heel veel punten toch echt anders in z'n werkzaamheid.
Waarom zou jij wel een bepaalde stelligheid mogen ventileren op dit forum en een ander niet?
Ik heb geen kritiek op de weergaven van deelnemers alhier, ik leg er alleen een ander perspectief naast, dat hoeft niet te worden geloofd of aangenomen, hooguit ter overweging..

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #106 Gepost op: 10-03-2023 22:13 »
Ben ik met je eens, anonieme gerealiseerden kunnen niet door de (forum) deur!
Forumleden 'Vrij' en 'het verdwenen ik' maak jullie bekend!

Oké.
Wij zijn de twee wijzen uit het Westen.

Nu wil ik weten van jou..
Je echte naam+achternaam.
De plaats, straat en huisnummer.
Je tel nm.
Je E-mail adres.
En als laatste, ook niet onbelangrijk, je PIN-code.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #107 Gepost op: 10-03-2023 22:36 »

Oké.

Waar / wie is de derde? Zo te lezen in een door moi gestart topic weet jij meer dan anderen...
Kun je uitleggen hoe je tot deze gedachte bent gekomen? Ik heb persoonlijk geen ervaring met de methode van Byron Katie en het heeft me nooit echt aangesproken.

Euh.. ik heb ongeveer 10 jaar lang quotes gepost op het ''Zelfkennis forum'' (Jouw kindje.)
En daar vond jij het aanbevelingswaardig om een licht op te steken aangaande de Byron Katie methode.. om een 'feeling' te krijgen met hoe het een en ander psychologisch ontstaat door voorstellingen. M.a.w. jij vond dat altijd een prima opstapje tot praktisch gedachten onderzoek.. of wou je beweren van niet?

(p.s oprechtheid wordt gewaardeerd op dit forum)

En kwamen de drie wijzen nou uit het oosten of uit het westen?

Je tel nm.
Je E-mail adres.
Ik ben afkomstig uit het Noorden. Mijn naam is Frigg, echtgenote van Odin en wij wonen in Walhalla.
Plaats, straat en huisnummer, tel, E-mail adres, PIN-code hebben wij als Goden niet.  ;)

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #108 Gepost op: 10-03-2023 23:19 »
Ik was ook heel betrokken bij Thich Nhat Hanh toen ik voor het eerst het Boeddhisme ging verkennen, innerlijke rust en vrede is iets wat hij echt naar buiten brengt in zijn uitstraling en zijn leer. Helemaal super.

Een ding wat ik altijd in gedachte houd bij zijn video’s is dat mindfulness in het verre oosten ook heartfulness betekent. Oosterlingen maken er geen onderscheid tussen, en dat is een gebied waar westerlingen vaak de fout in gaan.
Mindfulness betekend in het verre oosten inderdaad ook heartfulness.
Ik heb is gehoord op YouTube in een gesprek tussen Eckhart Talks & Jack Kornfield dat Eckhart Tolle niet wist waar het Engelse woord mindfulness eigenlijk een vertaling van was.
Uit het transcript van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=vkWhUx-NWKY&t=2s
Citaat
Eckhart Tolle: mindfulness is the term that, of course is used in the buddhist tradition, i don't use the word because although i respect it, because it kind of implies that your mind is full (Tolle lacht).
I don't know who first came up with it in a translation. What is the original pali or sanskrit word that has been translated as mindfulness?

Jack Kornfield: The pali word is sati and the very best buddhist scholar that i know, a man named analyo who lives in hamburg Germany, says that the closest translation to sati that he would give in english is presence.

Eckhart Tolle: Oh!
Misschien moeten we het hier is het Westen beter Sati-training gaan noemen om de onzin van wat er allemaal verkocht wordt onder de term 'mindfulness' op te kuisen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #109 Gepost op: 11-03-2023 09:55 »

Oké.

Je tel nm.
Je E-mail adres.

Alle grapjes op een stok, de sectie over voorstellen is daar om een beetje achtergrond neer te zetten over een deelnemer, iets te vertellen van diens verhaal en leven en overtuigingen. Het lijkt mij helemaal geen slechte zaak als jullie daar een stukje in schrijven.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #110 Gepost op: 11-03-2023 10:00 »

Oké.

Waar / wie is de derde? Zo te lezen in een door moi gestart topic weet jij meer dan anderen...

Hij doet maar alsof. Hij is meer als de trickster god Loki. Tenminste zo zie ik hem uit zijn verscheidene uitingen.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2023 10:13 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #111 Gepost op: 11-03-2023 10:56 »
Je haalt er een hoop verbeelding bij, ik zie dat op heel veel punten toch echt anders in z'n werkzaamheid.

Daar gaan we al weer...in een paar woorden iemands reactie weggezet en veroordeeld, tot niets gereduceerd. Daar is Vrij dol op. Alles en iedereen tot een waardeloos niets reduceren.

Jij hebt iets meegemaakt en gezien, lang geleden, en bent dat gaan zien als je bevrijding. Dat heb je allemaal zelf verzonnen. Zelf je criteria voor bevrijding aangelegd. Zelf bepaald wat bevrijding is en dat je bevrijd bent. Geleid door verbeelding, wens, begeerte. Ja, en als die bevrijding van jou dan niet overeenkomt met wat de overlevering leert over Boeddha's bevrijding, ja, dan ga je dus oordelen dat alleen jouw bevrijding echt is, waarachtig en wat anderen er over weten en leren is allemaal onzin, dromerij. Zou het niet andersom zijn?
Dat jij droomt?

Ook al ben je aangekomen in Sienna, je vindt dat je aangekomen bent in Rome? Ook al sta je aan deze oever, je vindt dat je aan de andere kant bent?

Waarom zou jij wel een bepaalde stelligheid mogen ventileren op dit forum en een ander niet?

Bevrijding claimen waar deze niet is gerealiseerd is zo'n beetje het schadelijkste wat je als mens kan doen. Want je trekt mensen naar je toe, ze gaan je adoreren, als voorbeeld zien, willen worden zoals jou, zien je als leraar, willen lessen van je, luisteren met speciale aandacht of lezen met speciale aandacht wat je schrijft. Het is een enorme verantwoordelijkheid. En als je dan een oplichter blijkt, iemand die eigenlijk maar een gewoon mens is met allerlei onhebbelijkheden, niet bevrijd, niet echt wijs, niet echt liefdevol, dan trek je niet alleen jezelf maar ook anderen omlaag in je val. Ben je je hier van bewust?

Ik heb geen kritiek op de weergaven van deelnemers alhier, ik leg er alleen een ander perspectief naast, dat hoeft niet te worden geloofd of aangenomen, hooguit ter overweging..

Je liegt dat je barst dat je er alleen maar een ander perspectief naast legt. Je doet veel meer. Bezin daar maar eens op en kom dat maar eens oprecht onder ogen: al die woede in jezelf, als die agressie, al die liefde om mensen pijn te doen, af te kraken, kwetsen en alles en iedereen tot niets te willen reduceren.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #112 Gepost op: 11-03-2023 10:58 »
De dominantie van lieden die zichzelf ervaren als onderdeel van het Absolute "zijn", "wetend", "bevrijd", "zelfloos" of welke andere realisatie op dit Boeddhaforum is zo langzamerhand evident. Zij mogen anderen bijna onophoudelijk diskwalificeren, belachelijk maken, indirect treiteren, onderuit halen, als "onwetend" verklaren zelfs. Voorts is het hen grotendeels toegestaan om de boeddhistische leringen ernstig in twijfel te trekken, Gautama de Boeddha als Verlichte te kritiseren, de heiligen te verklaren als onheilig of erger, de geschriften van de Pali-Canon geheel of gedeeltelijk als onwaar te verklaren, en ga zo maar door.

Uit protest weiger ik hier met onmiddellijke ingang nog iets bij te dragen zolang deze mijns inziens hopeloze situatie voortduurt.

Ik word niet echt blij van dit forum, het is de laatste weken sedert de invasie van de lieden van het Zelfkennisforum echt een forum geworden om heel erg verdrietig van te worden.

Met beleefde en respectvolle groet aan alle deelnemers die de leringen van de Boeddha wél respecteren.

Buddha Amitabha.

Een nogal drastische stap. Na Steve’s terugtrekken ook vond ik het jammer want als de regelmatige forum bezoekers minder bijdragen dan pas begint het karakter echt te veranderen.
— Bruce Lee

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #113 Gepost op: 11-03-2023 11:42 »
Hij doet maar alsof. Hij is meer als de trickster god Loki. Tenminste zo zie ik hem uit zijn verscheidene uitingen.
Forumlid 'Vrij' als trickster god Loki! 
Geestig! ;D ;D

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #114 Gepost op: 11-03-2023 11:45 »

Daar gaan we al weer...in een paar woorden iemands reactie weggezet en veroordeeld, tot niets gereduceerd. Daar is Vrij dol op. Alles en iedereen tot een waardeloos niets reduceren.

Jij hebt iets meegemaakt en gezien, lang geleden, en bent dat gaan zien als je bevrijding. Dat heb je allemaal zelf verzonnen. Zelf je criteria voor bevrijding aangelegd. Zelf bepaald wat bevrijding is en dat je bevrijd bent. Geleid door verbeelding, wens, begeerte. Ja, en als die bevrijding van jou dan niet overeenkomt met wat de overlevering leert over Boeddha's bevrijding, ja, dan ga je dus oordelen dat alleen jouw bevrijding echt is, waarachtig en wat anderen er over weten en leren is allemaal onzin, dromerij. Zou het niet andersom zijn?
Dat jij droomt?

Ook al ben je aangekomen in Sienna, je vindt dat je aangekomen bent in Rome? Ook al sta je aan deze oever, je vindt dat je aan de andere kant bent?

Bevrijding claimen waar deze niet is gerealiseerd is zo'n beetje het schadelijkste wat je als mens kan doen. Want je trekt mensen naar je toe, ze gaan je adoreren, als voorbeeld zien, willen worden zoals jou, zien je als leraar, willen lessen van je, luisteren met speciale aandacht of lezen met speciale aandacht wat je schrijft. Het is een enorme verantwoordelijkheid. En als je dan een oplichter blijkt, iemand die eigenlijk maar een gewoon mens is met allerlei onhebbelijkheden, niet bevrijd, niet echt wijs, niet echt liefdevol, dan trek je niet alleen jezelf maar ook anderen omlaag in je val. Ben je je hier van bewust?

Je liegt dat je barst dat je er alleen maar een ander perspectief naast legt. Je doet veel meer. Bezin daar maar eens op en kom dat maar eens oprecht onder ogen: al die woede in jezelf, als die agressie, al die liefde om mensen pijn te doen, af te kraken, kwetsen en alles en iedereen tot niets te willen reduceren.

Siebe.. jij kent mij niet, en ik ken jou niet, We communiceren over perspectieven, that's all.
Wat voor mij de halszaak is, daar kan ik niets over zeggen, dat is gewoon onmogelijk, die halszaak leef ik.  Woord en perspectief vertoon zoals bv op een forum, dat is voor mij absoluut geen halszaak.. voor jou misschien wel, tja, dat is dan jouw pakkie an.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #115 Gepost op: 11-03-2023 17:53 »
Siebe.. jij kent mij niet, en ik ken jou niet, We communiceren over perspectieven, that's all.
Wat voor mij de halszaak is, daar kan ik niets over zeggen, dat is gewoon onmogelijk, die halszaak leef ik.  Woord en perspectief vertoon zoals bv op een forum, dat is voor mij absoluut geen halszaak.. voor jou misschien wel, tja, dat is dan jouw pakkie an.

Je liegt alles bij elkaar Vrij. Ik zie dat heus wel. Werkelijk alles wat jij over jezelf zegt klopt ook niet. Of het nu is dat je hier op niemands weergaven kritiek hebt, of dat je alleen maar je eigen perspectief geeft of dat perspectief geen halszaak voor je is. Er klopt allemaal niks van. Het is constant maar liegen en draaien, dat is jouw pakkie an. Bravo !

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #116 Gepost op: 11-03-2023 21:03 »
Dat zou best wel eens zo kunnen zijn, want het is de aandacht die schouwt.
Kan er wat anders dan de aandacht schouwen dan?
Als ik zo aandachtig mogelijk stap voor stap 'mindful rond mijn tafel stap, wat is dan het het alternatief?
Ik zal het je vertellen: Afwezig in gedachten ergens anders dan hier en nu, aan mijn 'problemen' denkend, piekeren over mijn zorgen, etc. Overal met mijn gedachten zijn behalve aandachtig mijn voeten de grond voelen raken tijdens mijn mindfull stappen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #117 Gepost op: 14-03-2023 22:02 »
Ik denk dat aan de bevrijding van de Boeddha ten grondslag ligt dat alles wordt gezien en gekend zoals het werkelijk is. Rechtstreeks. Alles.

Ik denk dat de Boeddha leert en heeft ontdekt dat alles zien zoals het werkelijk is, alleen dat maakt een einde aan alle zelf-kennis. Nergens wordt meer "dit ben Ik" of "Ik ben dit of dat" op geprojecteerd. Niet op iets in het geconditioneerde domein en ook niet op het ongeconditioneerde, omdat alles is gezien zoals het werkelijk is. Een zelf of iets wat een zelf toebehoort kan dan niet worden gevonden. .

Identiteitsvisies vormen, en er naar leven (sakkaya ditthi) is denk ik een hele hardnekkige gewoonte in de geest. Als je niet al emoties of gedachten ziet als 'dit ben Ik' omdat je gevoel ontwikkelt dat ze komen en gaan, dan verplaatst sakkaya ditthi zich wel naar wat je innerlijk ervaart als vrede, leegte, openheid en wat niet komt en gaat in je beleving. Altijd schiet die gewoonte "dit ben Ik" weer wortel, volgens mij. Bijna alsof je altijd maar een antwoord nodig hebt, altijd maar zelfkennis nodig hebt. Houvast.
Projecteert de geest niet op het ene "dit ben Ik" dan wel op iets anders. Dan ben je volgens mij de stroom nog niet ingetreden.

Ik heb ook twijfels bij de keuze om  Nibbana te zien als een zelf-realisatie. Het is denk ik meer de realisatie van alles zien zoals het werkelijk is, namelijk als niet-zelf, maar als wat het werkelijk is. Ik geloof ook niet dat bij juiste bevrijding je zaken indeelt in illusie en werkelijk noch "dit ben Ik"..."dat ben ik niet".

Ik geloof ook dat de Boeddha leert dat zelfkennis niet kan bevrijden van lijden maar wel alles zien zoals het werkelijk is. Dat vernietigt zelf-kennis.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #118 Gepost op: 15-03-2023 10:59 »
Ik denk dat aan de bevrijding van de Boeddha ten grondslag ligt dat alles wordt gezien en gekend zoals het werkelijk is. Rechtstreeks. Alles.

Ik denk dat de Boeddha leert en heeft ontdekt dat alles zien zoals het werkelijk is, alleen dat maakt een einde aan alle zelf-kennis. Nergens wordt meer "dit ben Ik" of "Ik ben dit of dat" op geprojecteerd. Niet op iets in het geconditioneerde domein en ook niet op het ongeconditioneerde, omdat alles is gezien zoals het werkelijk is. Een zelf of iets wat een zelf toebehoort kan dan niet worden gevonden. .

Identiteitsvisies vormen, en er naar leven (sakkaya ditthi) is denk ik een hele hardnekkige gewoonte in de geest. Als je niet al emoties of gedachten ziet als 'dit ben Ik' omdat je gevoel ontwikkelt dat ze komen en gaan, dan verplaatst sakkaya ditthi zich wel naar wat je innerlijk ervaart als vrede, leegte, openheid en wat niet komt en gaat in je beleving. Altijd schiet die gewoonte "dit ben Ik" weer wortel, volgens mij. Bijna alsof je altijd maar een antwoord nodig hebt, altijd maar zelfkennis nodig hebt. Houvast.
Projecteert de geest niet op het ene "dit ben Ik" dan wel op iets anders. Dan ben je volgens mij de stroom nog niet ingetreden.

Ik heb ook twijfels bij de keuze om  Nibbana te zien als een zelf-realisatie. Het is denk ik meer de realisatie van alles zien zoals het werkelijk is, namelijk als niet-zelf, maar als wat het werkelijk is. Ik geloof ook niet dat bij juiste bevrijding je zaken indeelt in illusie en werkelijk noch "dit ben Ik"..."dat ben ik niet".

Ik geloof ook dat de Boeddha leert dat zelfkennis niet kan bevrijden van lijden maar wel alles zien zoals het werkelijk is. Dat vernietigt zelf-kennis.

Alles is gewoon 'lijdzaam', veel moeilijker hoeft het niet gezien te worden.. zelfs realisatie of bevrijding is lijdzaam.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #119 Gepost op: 15-03-2023 11:24 »
Alles is gewoon 'lijdzaam', veel moeilijker hoeft het niet gezien te worden.. zelfs realisatie of bevrijding is lijdzaam.

Nou dan weten we dat ook weer:-))

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #120 Gepost op: 15-03-2023 11:55 »

Yep, maar met dat oeverloze weten alleen.. kan je niets duidelijk en 'klaar zijn, daarom blijft een mens maar vragen formuleren uit de antwoorden die hij/zij al lang al heeft. Ook een vorm van 'lijden '.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #121 Gepost op: 15-03-2023 14:55 »
zelfs realisatie of bevrijding is lijdzaam.
In welke van de vier definities ? > https://www.encyclo.nl/begrip/lijdzaam

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #122 Gepost op: 15-03-2023 15:02 »

Jij wordt wel blij van dit forum zo te zien.  ;)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #123 Gepost op: 15-03-2023 18:25 »
zelfs realisatie of bevrijding is lijdzaam.
In welke van de vier definities ? > https://www.encyclo.nl/begrip/lijdzaam

Houdt het er maar op dat -wat gebeurd, gebeurd-, -alles is onderhevig aan alles-, -gedane zaken nemen geen keer-.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #124 Gepost op: 15-03-2023 18:36 »
Houdt het er maar op dat -wat gebeurd, gebeurd-,..
ok, wat gebeurd is verondersteld te gebeuren anders zou het niet gebeurd zijn.