Auteur Topic: Eerste handskennis, de heilige graal?  (gelezen 434 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
We zijn allemaal bedrijfsleider geworden van de bvba Ik.
« Reactie #50 Gepost op: 14-04-2023 01:12 »
@lang kwaat:...Ik raad je aan om eens het boek “Borderline Times” te lezen van sociaal psycholoog Dirk de Wachter.
We hebben dan toch een raakvlak B.A.
Ik kocht en las de papieren versie van het boek van de Belgische psychiater en hoogleraar al in 2012.

Die laat zien dat de samenleving op zich niet helemaal in orde is, en dan zeg ik het nog voorzichtig. Hij analyseert wat mensen eigenlijk allemaal doen en wat voor waarden we eigenlijk nog hebben. Feitelijk ligt alles open en weet niemand meer precies waar hij of zij aan toe is.
Inderdaad.
Ik heb ook de e-boek versie waaruit...
Citaat
'We leven dus nog steeds in ‘Borderline Times’, een heel verwarrende en bij wijlen verontrustende situatie. De wereld is nagenoeg unilateraal economisch georiënteerd. We zijn – om het met de woorden van filosofe Stine Jensen te zeggen – allemaal bedrijfsleider geworden van de bvba Ik. Wie meekan, heet succesrijk; de rest valt uit de boot. Door het wegvallen van stabiele groepen, identiteitsverlenende traditionele structuren en overleveringen en onszelf overstijgende ‘zijnden’ is het voor ons, postmoderne mensen, steeds moeilijker geworden om zin en betekenis te vinden om te verwijlen in wat voor velen van ons is verworden tot weinig meer dan een in concentrische cirkels uitdijend tranendal.'

Fragment uit Borderline Times
Dirk De Wachter
Coole gast die Dirk de Wachter, ik heb hem al persoonlijk ontmoet.
er zijn ook interviews op YouTube te horen met hem.
Hij is intussen wel ernstig ziek - uitgezaaide kanker  was de diagnose in de zomer van vorig jaar - heb ik nog maar recentelijk vernomen. In deze video van drie maand geleden komt het te sprake: https://www.youtube.com/watch?v=pnWB4-r0eI0

@lang kwaat:... Dus troost jezelf, zo erg is het helemaal niet. Het leven moet worden geleefd, maar jij maakt zelf uit op welke manier. Punt uit. Maar wellicht weet je dat ook niet precies. Je bent niet de enige...
Dirk de Wachter zijn boek 'De kunst van het ongelukkig zijn' uit 2019 is ook de moeite om lezen voor Siebje met zijn angsten.

Ook interessant is dat Dirk de Wachter veel schrijft en verteld over de psychiatrisering van de samenleving en hierop meermaals impliciet kritiek gegeven heeft door onder andere de term 'verschwabing' (van de wereld/samenleving) te gebruiken, refererend aan de neurobioloog Dick Swaab die onlangs nog voorbij kwam op het forum.
Zie...
uit: dick schwaab, wij zijn ons brein:

https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=1321.msg35612#msg35612

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Eerste handskennis, de heilige graal?
« Reactie #51 Gepost op: 14-04-2023 11:38 »
In het citaat stelt Osho slechts dat het leven moet worden geleefd en dat het geen probleem is dat moet worden opgelost. Hij zegt niet hoe of op welke wijze je zou moeten leven. Volgens mij bedoelt Osho dat de mens via zijn of haar denken veel te veel de neiging heeft om het leven te benaderen alsof het een probleem is, dat zou moeten worden opgelost. Maar het leven is helemaal geen probleem, we maken zelf oneindig veel problemen, zelfs over hoe we zouden moeten leven. Er zijn ongelofelijk veel richtlijnen, hoe je moet zijn, wat je als kleding zou moeten dragen, welke mening je zo ongeveer zou moeten hebben, hoeveel vrienden je zou moeten hebben, wat je moet eten, drinken. Zelfs hoe vaak je seks zou moeten hebben. Dat is waar Osho op wijst, op de krankzinnigheid van het steeds buiten jezelf blijven zoeken, spiegelen en projecteren wat je zou moeten zijn. Maar wie ben je werkelijk?

Je zegt het zelf al, lang kwaat, je stelt dat je anders bent dan de mainstream mensen. Je filosofeert graag, je zegt dat je volgens jezelf een gebrek zou hebben aan sociale vaardigheden, een verloren ziel, een ontwijkende persoonlijkheid (ik haal maar zomaar wat uitdrukkingen aan uit jouw rijtje). Maar wie bepaalt dat je nuttig moet zijn? Wie bepaalt dat je sociaal vaardig moet zijn, dat alles zinvol moet zijn wat je doet, dat je je niet verloren mag voelen, geen mensen zou moeten ontwijken, en ga zo maar door. Want we worden voorgeleefd dat we huisje, boompje, beestje zouden moeten leven. Een gezin, met kinderen, man-vrouw-kind, blabla. Maar je moet daarbij werken, fantastische vakanties plannen, altijd bezig zijn, vol in het leven staan (wat dat dan ook moge zijn). Een mooie voorspiegeling van een bedacht “superleven”. Maar ook in mijn ogen is dat allemaal maar buitenkant, en helemaal niet “super”. Ook ik ben filosofisch ingesteld; ik zit niet met een huis vol vrienden, ik voel me soms verloren, etc. Ik heb wel een partner, maar ook dat is relatief. En vrienden zijn al helemaal zeer relatief. Als mensen dichterbij je komen, je beter leren kennen, dan is mijn ervaring helaas dat ze zich steeds meer met jouw leven gaan bemoeien. En dat is al diverse malen tot een breuk gekomen. Niet dat ik ze wegstuur, ze haken zelf af. Want ik laat me niet door anderen koeioneren. Echte vriendschap is best mooi, maar dat is uitermate zeldzaam. De meeste mensen die ik ken, zijn kennissen. Lieve en aardige mensen, maar zo voor een keer zie ik ze, en daarna weer tijden niet. Elke week dezelfde mensen op bezoek, vrienden, nee, die heb ik niet. Misschien vroeger wel gehad, maar ik houd niet van het uitgaansleven. En ik ben al wat ouder. In een restaurant eten vind ik leuk, bijvoorbeeld. Maar dat doen we ook maar af en toe. Dus lang kwaat, Siebe, het leven moet geleefd worden betekent hoe jij het wilt inrichten. En als je dat niet wilt, ook goed, maar leven doe je. Ons denken problematiseert alles, dat is wat Osho zegt. En het denken zal problemen voor je blijven scheppen.

Maak je geen illusies over het juiste leven, of het goede leven, of het ideale leven. Dat lijkt alles wat buiten jezelf ligt, maar is dat wie jij bent? Past dat bij je? Zo te lezen niet. Als ik het namelijk zo lees wat je schrijft, voldoe je niet aan het geconditioneerde en voorgeleefde leven. Wie voldoet daar wel aan? Ik in ieder geval niet. Ik raad je aan om eens het boek “Borderline Times” te lezen van sociaal psycholoog Dirk de Wachter. Die laat zien dat de samenleving op zich niet helemaal in orde is, en dan zeg ik het nog voorzichtig. Hij analyseert wat mensen eigenlijk allemaal doen en wat voor waarden we eigenlijk nog hebben. Feitelijk ligt alles open en weet niemand meer precies waar hij of zij aan toe is. Dus troost jezelf, zo erg is het helemaal niet. Het leven moet worden geleefd, maar jij maakt zelf uit op welke manier. Punt uit. Maar wellicht weet je dat ook niet precies. Je bent niet de enige...

Bedankt BA, ik vind de kwestie van lijden toch wel een probleem in het leven. Inmiddels, iets ouder, begrijp ik wel dat lijden wel bij het leven hoort (deels), maar het hart ziet het toch wel als een probleem, iets wat eigenlijk niet hoort.  Ik denk dat dat ook weer niet zo erg is want dan doe je er tenminste ook iets aan. Stel dat je overal vrede mee hebt, wat de Boeddha niet leert, dan wordt je ook een heel passief figuur. Waar zou je je dan nog voor inspannen? Als je alles wel best vindt.

Wie ervaart ziekte, pijn, ellende, aftakeling nou niet als een probleem?

Ook christenen worstelen met het lijden in de wereld. Hoe goed is dan de wereld? Hoe goed en liefdevol een God die deze wereld zo heeft geschapen? Dat kom je als mens toch tegen. Ik wel. Het is heel lastig het leven niet te ervaren als een probleem, als iets waar iets mis mee is. Want hoe kan iets niet mis zijn, als er zoveel lijden is, zoveel liefdeloosheid,  wezens elkaar zelfs levend moeten opeten om te overleven, elkaar naar het leven staan, mensen en dieren genadeloos worde gebruikt en sterven, alles ons dood wil hebben (zonder immuunsysteem ben je snel dood). Voor je gevoel is er dan toch iets mis met dit leven.
Wat is er dan nog mooi aan dit leven? Leuk? Is verwondering dan niet een psychose?

Voor sommige mensen speelt dit niet.  Zij vinden dit nou eenmaal het leven. Maar zo ben ik nooit geweest. Ik ervaar het leven als iets waar iets mis mee is. Ik heb wel eens korte periodes dat er niks mis is, maar daarvoor ben ik in behandeling:-) (grapje)

Ik heb ook een gevoel van bedoeling. Ik zal dus wel psychotische aanleg hebben want wijze mensen weten immers dat er in en achter het leven geen enkele bedoeling zit. Alles is gewoon een kwestie van voorwaardelijkheid, als dit en dat. Bedoeling en richting is er niet, zeggen de wijzen. De enige bedoeling is die bedoeling die wij mensen er aan geven. Bedoeling komt van ons, ontspruit uit ons overspannen en naar houvast hunkerend zieltje, maar is nergens in het bestaan te vinden. Dat weten de wijzen te vertellen. Dat hebben ze ontdekt als de diepste universele absolute waarheid.

Het is me allemaal weer wat.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 14-04-2023 12:48 »
Het leven is een probleem en kan opgelost worden.  Dat lijkt me nu juist de essentie van Boeddha. Zeggen dat er geen probleem is wat opgelost hoeft te worden maakt mensen spiritueel lui.   Als er geen probleem is wat opgelost hoeft te worden, dan kun je er ook wel op los leven.  Dat is dan ook precies wat Osho deed. 

https://vrienden-van-osho.nl/wp-content/uploads/2019/12/1.-Seks-en-liefde-.pdf

Citaat
Osho benadrukt dat hij gelooft in liefde. Als twee personen van elkaar houden, dan kunnen ze bij elkaar blijven zolang als ze elkaar liefhebben. Vanaf het moment dat de liefde verdwenen is, zouden ze dankbaar van elkaar weg moeten gaan.

Osho propageerde gecultiveerd egoïsme.   Zolang er lekkere seks is blijf je bij elkaar en als dat verdwenen is dan ga je uit elkaar.  Laat de -eventuele- kinderen maar barsten, op naar een nieuwe seks-evenement met een nieuwe vriendin.

Nou ja enfin.  Wie wat in deze man ziet, kijkt in de spiegel en ziet zijn spiegelbeeld.....
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 14-04-2023 13:22 »
... ik vind de kwestie van lijden toch wel een probleem in het leven. Inmiddels, iets ouder, begrijp ik wel dat lijden wel bij het leven hoort (deels), maar het hart ziet het toch wel als een probleem, iets wat eigenlijk niet hoort.  Ik denk dat dat ook weer niet zo erg is want dan doe je er tenminste ook iets aan. Stel dat je overal vrede mee hebt, wat de Boeddha niet leert, dan wordt je ook een heel passief figuur. Waar zou je je dan nog voor inspannen? Als je alles wel best vindt.

Wie ervaart ziekte, pijn, ellende, aftakeling nou niet als een probleem?
Het is allemaal zo makkelijk aan te pakken.
Doe gewoon een methode als "The Work" van Byron Katie, een manier om de gedachten die al het lijden in de wereld veroorzaken op te sporen en te onderzoeken en een manier om vrede in jezelf en met de wereld te vinden.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #54 Gepost op: 14-04-2023 13:28 »
@ i'm a loser: Het is jammer dat je er geen snars van snapt. Die hele seksuele vrijheid en het seksueel uitleven van je behoeften is door Osho specifiek bedoeld om de eeuwenlange onderdrukking van seks op te heffen. En seks in ere te herstellen voor wat het is. Religie en spiritualiteit zijn vaak verbonden geweest met het celibaat, volledig ten onrechte. Daarom predikte Osho de tantra, het seks hebben op een meditatieve manier, zonder schuldgevoelens. Maar dat betekent allereerst het opheffen van de energieblokkade op seks, het is de meest sterke energie die er bestaat, mits volledig erkend als zijnde wat het is. Het is een zeer aardse energie, en je kunt er ook uitstekend door aarden. En Osho stelt mijns inziens volkomen terecht dat de onderdrukking van seks je meditatie ongelofelijk kan verstoren. Dus liet hij zijn volgelingen seks volledig omarmen en uitleven. En dat geldt ook voor andere energieën, zoals bijvoorbeeld boosheid. Osho liet zelfs Gestalt therapeuten en andere psychologen zich bij hem aansluiten. En door boosheid bewust te uiten, bijvoorbeeld door op kussens te slaan, kan ook die blokkade worden opgeheven. Ik lees op het internet dat sommige psychologen stellen dat het uitleven van je woede op een kussen niet echt zou helpen. Nou reken maar dat het helpt! Wij westerlingen leven op een vulkaan van boosheid en woede, daarom heeft iedereen zo’n kort lontje. De samenleving kan woede niet toestaan, anders gaan mensen elkaar teveel te lijf in sociaal verband. Althans, zo redeneert men. Maar hoe het ook zij, door woede volledig te leren uiten door op kussens te slaan, leer je wat er eigenlijk achter die woede ligt. Dat is vaak verdriet en wanhoop. Dus door woede bewust te kanaliseren kan er veel duidelijk worden. Maar mensen begrijpen de methoden van Osho niet. Die denken dat zijn volgelingen gek zijn, en zich krankzinnig gedragen. In de catharsis methoden die Osho voor heeft geschreven komt veel energie vrij ja. En mensen laten hun emoties los vanuit de levenslange onderdrukking. Hetgeen reinigend werkt. Dat kan lijken op gekte, maar dat is maar schijn. Uiteindelijk, als de blokkades worden opgeheven, zal vanzelf het licht doorschijnen. Maar we zijn zo geremd, dat we ons niet eens aan lichaamswerk wagen. En zomaar eventjes oordelen daarover is kortzichtig, zeker als je het zelf niet hebt gedaan of ervaren.

@ lang kwaat: Het lijden lijkt inderdaad een probleem, maar we maken het erger door het te problematiseren. Dan maken we het aanvankelijke lijden erger, een drama. Ik ben zelf hoogsensitief van aard, en ik heb mijn hele leven geworsteld met het lijden, vooral mentaal. Maar lichamelijk lijden ervaar ik ook dieper dan andere mensen, althans zo lijkt het. Ik kan het lastig verdragen, terwijl het soms onvermijdelijk is. Aan de andere kant zouden we niet weten wat genieten is, als we het lijden niet zouden kennen. Dat klinkt simpel en psychologisch, maar ik denk wel dat het klopt.

Echter, het vermijden van pijn en lijden is inherent aan het leven. Als schade dreigt voor lichaam of geest, gaan we in de verdedigingsmodus of we vluchten. Dat is nodig voor het zelfbehoud, en logisch. Dat kan iedereen begrijpen. Gautama de Boeddha wijst er volgens mij op, dat je moet leren via beoefening dat je het lijden niet tot in het extreme moet problematiseren. Hij wijst een weg vanuit het lijden, de algehele frustratie, via de Vier Edele Waarheden en het Achtvoudige pad. Hij analyseert het lijden dus, en problematiseert het niet totdat het een drama wordt. Voor hem was het lijden ook een probleem, een ernstige moeilijkheid zelfs, waar hij een vinger achter wilde krijgen. Dat is hem uiteindelijk gelukt, dat betekende ook de Verlichting voor de Boeddha. Ik herhaal hier dat hij de weg van het Midden predikte, niet in extremen vervallen. Maar de mens zit zo in elkaar, dat hij erg vaak in extremen vervalt, onder invloed van zijn onwetendheid en geestelijke blindheid.

Ik denk dat het lijden helemaal niet leuk is, maar vergeet niet dat het lijden je bij je levensvragen brengt. Als het lijden niet zou bestaan, zou je nooit op zoek gaan naar jezelf, of naar de beëindiging van het lijden. Dit klinkt voor de hand liggend, maar Gurdjieff zei zelfs specifiek dat lijden het vuur is dat de zoeker op de weg naar zichzelf en naar de realisatie drijft. Dus in zoverre heeft het ook een functie. Natuurlijk is dat wat anders dan als je daadwerkelijk gevaar loopt, geestelijk of lichamelijk, dan moet je handelen om uit die situatie te geraken.

Op de vraag of God de wereld “liefdevol” heeft geschapen, zou ik willen zeggen, ik denk van wel. Als je de Schrift leest, gaat het mis zodra de mens meent dat hij het allemaal wel af kan zonder God, en zich als het ware afwendt van het goddelijke. Dat is de zondeval, en zonde betekent in dit kader de eenheid met God verliezen. Dat is ernstig, maar het is de weg van de mensheid, vanaf Adam en Eva. Het verhaal van Genesis is misschien mythisch of legendarisch, en velen zullen het maar onzin vinden. Maar er zit een diepe waarheid in, het beschrijft hoe de mens zijn eenheid met God verliest. Het is onvermijdelijk, het is eigenlijk het verhaal van ieder mens, in onschuld geboren worden, maar uiteindelijk de eenheid verliezen. En er is geen weg terug, door te leven moet je er doorheen. En dat kan als probleem worden ervaren, maar eigenlijk is er in de kosmos geen enkel probleem. Wij hebben problemen, zelfs dieren hebben dat niet. Die willen alleen maar overleven, in de strijd om het bestaan. Maar dieren zijn zich niet zo bewust van het lijden zoals de mens, wij kunnen mentaal uitstekend relativeren en vergelijken. Maar dat laatste is zowel zegen als vloek. Het is helaas niet anders.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2023 13:32 door Buddha Amitabha »
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 14-04-2023 14:03 »
Osho propageerde gecultiveerd egoïsme.   Zolang er lekkere seks is blijf je bij elkaar en als dat verdwenen is dan ga je uit elkaar.  Laat de -eventuele- kinderen maar barsten, op naar een nieuwe seks-evenement met een nieuwe vriendin.

Nou ja enfin.  Wie wat in deze man ziet, kijkt in de spiegel en ziet zijn spiegelbeeld.....
Je bent waarlijk hilarisch in je oordelen!  ;D
Je bent een meester in het fixeren op de "zonden" van anderen.
Jij leeft werkelijk in een erg subjectieve gedachtekring van 'ik weet het toch best', je zet jezelf gevangen in je bevooroordeelde verbeeldingswereld.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 14-04-2023 14:26 »
@ i'm a loser: Het is jammer dat je er geen snars van snapt. Die hele seksuele vrijheid en het seksueel uitleven van je behoeften is door Osho specifiek bedoeld om de eeuwenlange onderdrukking van seks op te heffen. En seks in ere te herstellen voor wat het is. Religie en spiritualiteit zijn vaak verbonden geweest met het celibaat, volledig ten onrechte. Daarom predikte Osho de tantra, het seks hebben op een meditatieve manier, zonder schuldgevoelens. Maar dat betekent allereerst het opheffen van de energieblokkade op seks, het is de meest sterke energie die er bestaat, mits volledig erkend als zijnde wat het is. Het is een zeer aardse energie, en je kunt er ook uitstekend door aarden. En Osho stelt mijns inziens volkomen terecht dat de onderdrukking van seks je meditatie ongelofelijk kan verstoren. Dus liet hij zijn volgelingen seks volledig omarmen en uitleven. En dat geldt ook voor andere energieën, zoals bijvoorbeeld boosheid. Osho liet zelfs Gestalt therapeuten en andere psychologen zich bij hem aansluiten. En door boosheid bewust te uiten, bijvoorbeeld door op kussens te slaan, kan ook die blokkade worden opgeheven. Ik lees op het internet dat sommige psychologen stellen dat het uitleven van je woede op een kussen niet echt zou helpen. Nou reken maar dat het helpt! Wij westerlingen leven op een vulkaan van boosheid en woede, daarom heeft iedereen zo’n kort lontje. De samenleving kan woede niet toestaan, anders gaan mensen elkaar teveel te lijf in sociaal verband. Althans, zo redeneert men. Maar hoe het ook zij, door woede volledig te leren uiten door op kussens te slaan, leer je wat er eigenlijk achter die woede ligt. Dat is vaak verdriet en wanhoop. Dus door woede bewust te kanaliseren kan er veel duidelijk worden. Maar mensen begrijpen de methoden van Osho niet. Die denken dat zijn volgelingen gek zijn, en zich krankzinnig gedragen. In de catharsis methoden die Osho voor heeft geschreven komt veel energie vrij ja. En mensen laten hun emoties los vanuit de levenslange onderdrukking. Hetgeen reinigend werkt. Dat kan lijken op gekte, maar dat is maar schijn. Uiteindelijk, als de blokkades worden opgeheven, zal vanzelf het licht doorschijnen. Maar we zijn zo geremd, dat we ons niet eens aan lichaamswerk wagen. En zomaar eventjes oordelen daarover is kortzichtig, zeker als je het zelf niet hebt gedaan of ervaren.

Catharsis methoden?  Catharsis is geen methode, anders heb je iets niet begrepen.  Verder is Osho een kind van zijn tijd, seksuele revolutie, jaren 60 en zo.  Niks bijzonders.   Dat hele flower power gedoe bleek later niet meer te zijn dan een oprisping en heeft niks met spiritualiteit van doen.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 14-04-2023 14:50 »
@Buddha Amitabha: Catharsis methoden?  Catharsis is geen methode, anders heb je iets niet begrepen.
Stel je toch niet zo aan met je 'ik weet het toch best' houding. Je maakt jezelf oneindig belachelijk!
Osho had wel degelijk catharsis methoden.
Je bent van een te oude generatie om Engels te verstaan dus gooi je onderstaande maar is in google-translate..
Citaat
My method is to express everything that is inside. If there are special problems, moral problems, don’t express it to someone else. Express it in a vacuum. So my method starts with expressing everything that has been suppressed.

In the first step, I insist on chaotic breathing, for ten minutes. Not systematic breathing, but chaotic breathing. Systematic breathing cannot disturb your suppressed being. Chaotic breathing is very meaningful because breath is the link between your body and mind. If you are angry you have a different rhythm of breathing. If you are in love a different rhythm of breathing. If you are sad, again there is a different rhythm of breathing. If you are relaxed, a different rhythm of breathing. When your state of mind changes, your breathing changes immediately. So if you change your breathing, your state of mind is affected immediately. You cannot breathe rhythmically and be angry simultaneously. It is impossible. You cannot go into the sex act with very silent breathing. Impossible!

So first I insist on chaotic breathing. Just taking the breath in and throwing it out. No yogic method is to be used. Inhale as much as possible and then exhale as much as possible, forgetting everything but the breathing. Just remember to exhale and inhale so forcibly that your whole system is disturbed: every cell of the body is disturbed, every cell of the mind is disturbed. You are trying to disturb the whole set pattern that has been developed in you!

Osho

bron: https://www.oshodynamic.com/catharsis.html
Osho heeft het over "chaotic breathing", chaotische ademen, wat nauw verwant is, zoniet hetzelfde als psychiater Stanislav Grof's holotropisch ademwerk wat wel degelijk een catharsis in gang kan zetten. Ik spreek uit veel ervaring sinds 32 jaar geleden al.

google zelf op "holotropisch ademwerk - catharsis" en vind commentaar zoals dit...
Citaat
Een rapport uit 2013 documenteerde de resultaten van 11,000 mensen ouder dan 12 jaar die  deelnamen aan holotropische ademwerksessies. De resultaten laten zien dat het kan worden gebruikt om een ​​breed scala aan psychologische en existentiële levensproblemen te behandelen. Veel mensen hebben aanzienlijke voordelen gemeld die verband houden met emotionele catharsis en innerlijke spirituele verkenning. Er werden geen bijwerkingen gemeld. Dit maakt het een therapie met een laag risico.

bron: https://nl.drink-drink.ru/chto-takoe-holotropnoe-dyhanie-i-kak-ego-ispol-zovat/

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #58 Gepost op: 15-04-2023 11:32 »
@ lang kwaat: Het lijden lijkt inderdaad een probleem, maar we maken het erger door het te problematiseren. Dan maken we het aanvankelijke lijden erger, een drama. Ik ben zelf hoogsensitief van aard, en ik heb mijn hele leven geworsteld met het lijden, vooral mentaal. Maar lichamelijk lijden ervaar ik ook dieper dan andere mensen, althans zo lijkt het. Ik kan het lastig verdragen, terwijl het soms onvermijdelijk is. Aan de andere kant zouden we niet weten wat genieten is, als we het lijden niet zouden kennen. Dat klinkt simpel en psychologisch, maar ik denk wel dat het klopt.

Echter, het vermijden van pijn en lijden is inherent aan het leven. Als schade dreigt voor lichaam of geest, gaan we in de verdedigingsmodus of we vluchten. Dat is nodig voor het zelfbehoud, en logisch. Dat kan iedereen begrijpen. Gautama de Boeddha wijst er volgens mij op, dat je moet leren via beoefening dat je het lijden niet tot in het extreme moet problematiseren. Hij wijst een weg vanuit het lijden, de algehele frustratie, via de Vier Edele Waarheden en het Achtvoudige pad. Hij analyseert het lijden dus, en problematiseert het niet totdat het een drama wordt. Voor hem was het lijden ook een probleem, een ernstige moeilijkheid zelfs, waar hij een vinger achter wilde krijgen. Dat is hem uiteindelijk gelukt, dat betekende ook de Verlichting voor de Boeddha. Ik herhaal hier dat hij de weg van het Midden predikte, niet in extremen vervallen. Maar de mens zit zo in elkaar, dat hij erg vaak in extremen vervalt, onder invloed van zijn onwetendheid en geestelijke blindheid.

Ik denk dat het lijden helemaal niet leuk is, maar vergeet niet dat het lijden je bij je levensvragen brengt. Als het lijden niet zou bestaan, zou je nooit op zoek gaan naar jezelf, of naar de beëindiging van het lijden. Dit klinkt voor de hand liggend, maar Gurdjieff zei zelfs specifiek dat lijden het vuur is dat de zoeker op de weg naar zichzelf en naar de realisatie drijft. Dus in zoverre heeft het ook een functie. Natuurlijk is dat wat anders dan als je daadwerkelijk gevaar loopt, geestelijk of lichamelijk, dan moet je handelen om uit die situatie te geraken.

Op de vraag of God de wereld “liefdevol” heeft geschapen, zou ik willen zeggen, ik denk van wel. Als je de Schrift leest, gaat het mis zodra de mens meent dat hij het allemaal wel af kan zonder God, en zich als het ware afwendt van het goddelijke. Dat is de zondeval, en zonde betekent in dit kader de eenheid met God verliezen. Dat is ernstig, maar het is de weg van de mensheid, vanaf Adam en Eva. Het verhaal van Genesis is misschien mythisch of legendarisch, en velen zullen het maar onzin vinden. Maar er zit een diepe waarheid in, het beschrijft hoe de mens zijn eenheid met God verliest. Het is onvermijdelijk, het is eigenlijk het verhaal van ieder mens, in onschuld geboren worden, maar uiteindelijk de eenheid verliezen. En er is geen weg terug, door te leven moet je er doorheen. En dat kan als probleem worden ervaren, maar eigenlijk is er in de kosmos geen enkel probleem. Wij hebben problemen, zelfs dieren hebben dat niet. Die willen alleen maar overleven, in de strijd om het bestaan. Maar dieren zijn zich niet zo bewust van het lijden zoals de mens, wij kunnen mentaal uitstekend relativeren en vergelijken. Maar dat laatste is zowel zegen als vloek. Het is helaas niet anders.

Ik weet het niet hoor. Het hele idee van een God die de wereld geschapen heeft is zelf nogal magisch realistisch. Het doet toch wat denken aan een God die onweer schept etc.
Wat moet je hier nou van zeggen? Er zijn zoveel scheppingsmythen en dan zou de christelijke de enige juiste zijn? Of zijn het allemaal maar pogingen om iets wat de mens eigenlijk niet begrijpt (is de wereld begonnen en hoe?)  toch maar wat in een begrijpelijke vorm te gieten? Dat we toch nog een beetje het idee hebben dat we het snappen allemaal?

Boeddha zag volgens overlevering dat er vele universa zijn en dat ook universa onderhevig zijn aan evolutie, aan ontwikkelen, bestaan en destructie.
Die universa worden niet geschapen noch vernietigd door God.

Tja, wat moet je er allemaal van zeggen?

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #59 Gepost op: 15-04-2023 11:45 »

Alles&'niets.
'Niets-zeggend..

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #60 Gepost op: 15-04-2023 13:09 »

Ik weet het niet hoor. Het hele idee van een God die de wereld geschapen heeft is zelf nogal magisch realistisch. Het doet toch wat denken aan een God die onweer schept etc.
Wat moet je hier nou van zeggen? Er zijn zoveel scheppingsmythen en dan zou de christelijke de enige juiste zijn? Of zijn het allemaal maar pogingen om iets wat de mens eigenlijk niet begrijpt (is de wereld begonnen en hoe?)  toch maar wat in een begrijpelijke vorm te gieten? Dat we toch nog een beetje het idee hebben dat we het snappen allemaal?

Boeddha zag volgens overlevering dat er vele universa zijn en dat ook universa onderhevig zijn aan evolutie, aan ontwikkelen, bestaan en destructie.
Die universa worden niet geschapen noch vernietigd door God.

Elke religie of godsdienst heeft een eigen verklaringsmodel. De kosmos of het universum is op allerlei wijze beschouwd, maar volgens mij in het verleden veelal in een religieuze context. Dat is geen exacte wetenschap, en ook dat is weer een verklaringsmodel. Soms komen de religieuze universele verklaringen overeen met de moderne wetenschap, soms niet. Mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Zolang een model helpend is, is het volgens mij prima.

In vroeger tijden dacht men dat de aarde plat was, maar de Griekse filosoof Aristoteles (384 322 v.Chr.) ging er door zijn waarnemingen al van uit dat de aarde een bol was. En achteraf had Aristoteles gelijk, als we naar de moderne wetenschap kijken. Maar goed, het zij zo. Want wetenschap blijft veranderen, bijvoorbeeld wanneer er iets nieuws wordt ontdekt. Dat kan voorheen aangenomen of berekende waarheden behoorlijk op de grondvesten doen schudden. Wetenschap is echter geen religie, alhoewel velen er zo zeker van zijn dat de moderne wetenschap juist is, dat het bijna een religie wordt. Misschien zonder God, maar toch...
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 15-04-2023 14:40 »
Tsja, wat moet er mens er nu van denken?
Wat is waarheid?  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 15-04-2023 14:43 »

Alles&'niets.
'Niets-zeggend..
Wat is het ultieme inzicht?  ;D

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #63 Gepost op: 15-04-2023 15:35 »

Alles&'niets.
'Niets-zeggend..

Alles&'niets. (Subjectieve realisatie.)

NIKS!. (Wezenlijke realisatie.)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Het ultieme inzicht: er is niemand is die iets begrijpt.
« Reactie #64 Gepost op: 15-04-2023 15:48 »

Alles&'niets. (Subjectieve realisatie.)

NIKS!. (Wezenlijke realisatie.)
Volgens mij is het ultieme inzicht dat er is niemand is die iets begrijpt.  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Het ultieme inzicht: er is niemand die iets begrijpt.
« Reactie #65 Gepost op: 15-04-2023 17:24 »
Volgens mij is het ultieme inzicht dat er is niemand is die iets begrijpt.  ;D
Stond een "is" te veel in mijn zin: Volgens mij is het ultieme inzicht dat er is niemand is die iets begrijpt.

Maar dat maakt "niemand" wat uit!  ;D