Auteur Topic: Wanneer is een leraar een goede leraar?  (gelezen 241 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Wanneer is een leraar een goede leraar?
« Gepost op: 12-03-2023 14:12 »
Beste mensen,

Ik vond het interessant om even de Kalama Sutta na te slaan over wanneer een leraar een goede leraar is.

As they sat there, the Kalamas of Kesaputta said to the Blessed One, "Lord, there are some brahmans & contemplatives who come to Kesaputta. They expound & glorify their own doctrines, but as for the doctrines of others, they deprecate them, revile them, show contempt for them, & disparage them. And then other brahmans & contemplatives come to Kesaputta. They expound & glorify their own doctrines, but as for the doctrines of others, they deprecate them, revile them, show contempt for them, & disparage them. They leave us absolutely uncertain & in doubt: Which of these venerable brahmans & contemplatives are speaking the truth, and which ones are lying?"

"So, as I said, Kalamas: 'Don't go by reports, by legends, by traditions, by scripture, by logical conjecture, by inference, by analogies, by agreement through pondering views, by probability, or by the thought, "This contemplative is our teacher." When you know for yourselves that, "These qualities are unskillful; these qualities are blameworthy; these qualities are criticized by the wise; these qualities, when adopted & carried out, lead to harm & to suffering" — then you should abandon them.' Thus was it said. And in reference to this was it said.

"Now, Kalamas, don't go by reports, by legends, by traditions, by scripture, by logical conjecture, by inference, by analogies, by agreement through pondering views, by probability, or by the thought, 'This contemplative is our teacher.' When you know for yourselves that, 'These qualities are skillful; these qualities are blameless; these qualities are praised by the wise; these qualities, when adopted & carried out, lead to welfare & to happiness' — then you should enter & remain in them.

( https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an03/an03.065.than.html )

Ik vind de verschillende delen van de Kalama Sutta altijd interessant, er zitten leuke hoekjes in. Maar in deze transitie tijd van het forum vind ik het vooral goede raad.

Met bewolkte groet,
Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Wanneer is een leraar een goede leraar?
« Reactie #1 Gepost op: 12-03-2023 14:33 »
Ik denk dat ik het er mee eens ben, het contemplatieve is de enige goede leraar. Ga niet af op rapporten, op legenden, op tradities, op geschriften, op logische vermoedens, op gevolgtrekkingen, op analogieën, op overeenstemming, op overpeinzingen, of waarschijnlijkheid.  Ik prijs me gelukkig dat ik nooit een uiterlijke leraar heb gehad. Want dan had ik die man of vrouw moeten geloven op zijn blauwe ogen.  Nu heb ik 40 jaar in op mijzelf maar wat aangemodderd en wist niet eens wat 'contemplatief' was toen het zich voor deed.

En voor de Hollanders onder ons: de innerlijke leraar is nog gratis ook!  Dat moet ons als knakenpoetsers toch aanspreken.  (Dit laatste is een grapje hoor, ik schrijf het er maar even bij.)
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 13-03-2023 09:52 »
Ik denk dat ik het er mee eens ben, het contemplatieve is de enige goede leraar. Ga niet af op rapporten, op legenden, op tradities, op geschriften, op logische vermoedens, op gevolgtrekkingen, op analogieën, op overeenstemming, op overpeinzingen, of waarschijnlijkheid.  Ik prijs me gelukkig dat ik nooit een uiterlijke leraar heb gehad. Want dan had ik die man of vrouw moeten geloven op zijn blauwe ogen.  Nu heb ik 40 jaar in op mijzelf maar wat aangemodderd en wist niet eens wat 'contemplatief' was toen het zich voor deed.

Heb je wel eens met een boeddhistische leraar over je ontdekkingen, ervaringen, gesproken?

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 13-03-2023 11:49 »

Heb je wel eens met een boeddhistische leraar over je ontdekkingen, ervaringen, gesproken?

Nee,  waarom zou ik?   Misschien kent zo'n leraar alleen het zintuigelijk waarnemen en valt hij mij lastig met allerlei dogma's welke uit geloof voortkomen?  Wat zou ik dan moeten bespreken?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 13-03-2023 12:02 »

Nee,  waarom zou ik?   Misschien kent zo'n leraar alleen het zintuigelijk waarnemen en valt hij mij lastig met allerlei dogma's welke uit geloof voortkomen?  Wat zou ik dan moeten bespreken?

Kan het niet zijn dat je toch bang bent? Je stelt je ergens nogal kwetsbaar op als je met een leraar over zaken praat die je hier ook deelt, lijkt me.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 13-03-2023 12:22 »
Ik meende te lezen dat Papaji had gezegd dat de ‘innerlijke guru’ meestal alleen toegankelijk was voor die mensen die een levende guru al ontmoet hadden.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 13-03-2023 12:38 »
Ik meende te lezen dat Papaji had gezegd dat de ‘innerlijke guru’ meestal alleen toegankelijk was voor die mensen die een levende guru al ontmoet hadden.

Ik weet niet wie Papaja is, maar die had het dan mis.   Het zou op zich een interessante discussie kunnen zijn hoe 'de innerlijke guru' te laten ontwaken.  Zelf heb ik geen antwoord op die vraag.  Op zekere dag gaat men op pad en ontvouwen de zaken zich. Doch wie de 'innerlijke guru' wil hebben , die krijgt hem op zeker niet.  Naar een uiterlijke guru toe gaan lijkt me ook al een vorm van 'willen hebben'.

Offline forumbeheer

• Administrator
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 13-03-2023 18:40 »
In het kader van on-topic blijven heb ik een paar bijdragen verwijderd.
forumbeheer

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 13-03-2023 18:57 »
...en die laatste opmerking vindt jij nodig...
...hoe kan dat nou vanuit gelijkmoedigheid...

Verklaar je nader, want dit vat ik niet.  Wat begrijp je niet aan 'willen hebben'?  Gelijkmoedigheid wil niet 'hebben'.  Niet eens gelijk hebben.  (Dat laatste is een grapje)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 13-03-2023 19:10 »
niet meer van toepassing
was reactie op een
inmiddels verwijderd bericht
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil