Auteur Topic: Boeddha als Strateeg  (gelezen 139 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Boeddha als Strateeg
« Gepost op: 14-03-2023 10:45 »
Ik heb er een aparte topic van gemaakt.

er is ook de veronderstelling dat Brahma is ingepast
door bekeerde brahmanen, bijvoorbeeld om
de boeddha over te halen te gaan prediken,
teneinde de boeddhadharma acceptabel te maken voor brahmanen.

Ik weet het maar ik vind zoiets niet zo waarschijnlijk. Het beeld wat ik krijg van de Boeddha via de Pali overlevering is dat hij geen concessies deed over wat hij ontdekte en kende als waar en werkelijk. Ook niet als ie daarmee tegensprak wat andere mensen geloofden dat waar en werkelijk was. Allerlei belangrijke spirituele stromingen en leraren met grote aanhang praatte hij niet naar de mond. Hij toonde wat fout was aan hun visies, en zelfs bepaalde spirituele gebruiken en praktijken van hindoes en andere spirituele traditie, sprak hij kritisch over, zoals het idee dat je je karma kan reinigen door baden in heilige rivieren, of zoals het nut van een vereren van een eeuwig wezen als je Vader, Beschikker, als de Schepper etc. Het geloof dat alles wat gebeurt en jou overkomt de wil van God is. Heel veel bestaande ideeen benaderde hij kritisch.

Het beeld dat de Boeddha maar een soort sluwe strateeg  was, spelend met de waarheid, die zijn leer aanpaste opdat het voor iedereen acceptabel werd, ik zie dat niet. Hij was volgens de overlevering ook kritisch naar het Brahmaanse idee dat Brahmanen zo superieur waren en uit Brahma's mond kwamen en de rest van het gepeupel uit zijn voeten. Hij vond dat maar een absurd idee.  Ook hun ideeen over het nut van rituelen en geschriften om verlichting te bereiken keurde ie af.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Boeddha als Strateeg
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2023 10:54 »
de strategie in bovenstaand citaat komt
natuurlijk niet van de Boeddha, maar is
van later tijd......
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2023 11:45 »
van later tijd......

vind ik een terechte opmerking,

hierin verschillen de boeddhistische stromingen met het oorspronkelijke.
Wat wij nooit meer zullen ontdekken na 2500 jaar, enkel vermoedens en aanwijzingen.

Het toevlucht zoeken slaat dan ook niet op de pali-canon (want dat is aan corruptie, geboorte en verval onderhevig.)
maar zoek je toevlucht in de Dharma (wat onstoffelijk, niet verschenen is)

en die boodschap is ook in de pali-canon ondanks de corruptie overeind gebleven.

Heeft dus niets met boeddha als strateeg te maken, maar wel boeddhisme met nadruk op isme. Of beter mensen met de bovenbeste bedoelingen
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2023 12:14 »
Het beeld dat de Boeddha maar een soort sluwe strateeg was, spelend met de waarheid, die zijn leer aanpaste opdat het voor iedereen acceptabel werd, ik zie dat niet. Hij was volgens de overlevering ook kritisch naar het Brahmaanse idee dat Brahmanen zo superieur waren en uit Brahma's mond kwamen en de rest van het gepeupel uit zijn voeten. Hij vond dat maar een absurd idee.  Ook hun ideeen over het nut van rituelen en geschriften om verlichting te bereiken keurde ie af.

Dat hij zich tegen het caste-systeem keerde vond ik altijd wel zijn tijd vooruit. Dat kan zijn pad niet hebben vergemakkelijkt.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2023 14:42 »
van later tijd......

Ja, en ik ga in op dat idee dat de Boeddha Brahma (en vaak worden ook andere zaken genoemd zoals: weder geboorte, karma, allerlei bestaansvormen) introduceerde in zijn leer, niet zozeer omdat ie dit alles wist en kende en zag,  naar waarheid, zoals het werkelijk is, maar om voor andere mensen alles acceptabel te maken.

En, grappig genoeg, zijn we nu hier op een punt beland dat de introductie van die zaken voor velen juist niet meer acceptabel is:-) Dat is toch humor! Ik vind dit humor.

Zie je het al voor je...de Boeddha; "Oh jij wilt geen karma als beschikker....oke, nou dan geef ik jou God als beschikker. Jij bent dat idee gewend toch dat God na de dood beschikt? Kun je daar dan wel wat mee? Ja? Nou prima toch dan leer ik jou dat God beschikt na de dood over iemand waar ie terecht komt, voor eeuwig in een hemel, voor eeuwig in de hel of tijdelijk in het vagevuur, en vergeet het maar dat karma beschikt. Dat vertel ik anderen wel. Dat is mij allemaal het even. Goed?"

" Ja goed meneer. Ik accepteer uw leer en neem toevlucht tot u Heer":-)
"Goed zo jongen"

Ik moet zo lachen om dit idee. Ik zal wel de enige zijn.

De onderliggende gedachte lijkt dat om bevrijding te realiseren het volstrekt niet uitmaakt wat je gelooft, wat je levensvisie is,  hoe je zaken begrijpt, hoe je zaken opvat. Maar ik denk niet dat dit reeel is. Misschien moeten we dat eens bekijken.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 14-03-2023 14:49 »
ah, okay, op die manier

als zijnde zogenaamd
vaardige instruktie of iets dergelijks...
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2023 22:03 »
ah, okay, op die manier

als zijnde zogenaamd

Ja, alles is alleen maar vaardig middel. Hier ben ik te stug voor:-)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2023 01:35 »
ah, okay, op die manier

als zijnde zogenaamd

Ik ook. Het vereist een heel flexibele instelling om zo te denken, maar ik ben toch geneigd ergens wat palen de grond in te hameren en te zeggen, zo ver en niet verder, hier hou ik aan vast. Terwijl het eigenlijk toch gaat om het loslaten, het niet-vastklampen aan dingen.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2023 12:06 »
ah, okay, op die manier

als zijnde zogenaamd

Ik ook. Het vereist een heel flexibele instelling om zo te denken, maar ik ben toch geneigd ergens wat palen de grond in te hameren en te zeggen, zo ver en niet verder, hier hou ik aan vast. Terwijl het eigenlijk toch gaat om het loslaten, het niet-vastklampen aan dingen.

Een belangrijk principe in de Dhamma is volgens mij dat onjuiste visie, onjuist begrip van zaken, ook leidt tot onjuiste intentie, onjuiste spraak...en uiteindelijk tot onjuiste bevrijding.
Dan kunnen mensen wel beweren dat het allemaal niks uitmaakt welke levensvisie je hebt, welk geloof, welke ideeen over de werkelijkheid, hoe je zaken begrijpt, maar hoe dan?

Zou het echt niks uitmaken of jij als mens bijvoorbeeld alles ziet en begrijpt als de wil van God?
Boeddha zegt het zo ergens in een sutta dat als iemand alles wat hem/haar overkomt als de wil van God, dan zet dat niet aan tot actie en verder onderzoek naar oorzaak en gevolg.
Ik denk dat dit klopt. Hetzelfde met karma. Als je alles ziet als gevolg van kamma, dan maak je jezelf dom als het ware.
Als mensen ziekte zien als de wil van God, dan gaat men soms ook bewust niet inenten, bijvoorbeeld want als je iets overkomt, dit en dat, is dat immers Gods wil.  Zulke visies hebben enorme gevolgen. En zou het dan allemaal maar niks uitmaken hoe je zaken ziet, om bevrijding te realiseren?

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2023 15:14 »
Zou het echt niks uitmaken of jij als mens bijvoorbeeld alles ziet en begrijpt als de wil van God?
'de wil van God'?
In het boeddhisme wordt de mens bevrijd van lijden. Van een theocentrische geloofsleer, gericht op het hiernamaals, naar een antropocentrische heilsweg, gericht op het hier en nu. Eenvoudiger gezegd ‘van het geloof in God naar het pad van de Boeddha.’
Heel strategisch van de Boeddha vind ik dat.