de strategie in bovenstaand citaat komt
natuurlijk niet van de Boeddha, maar is
van later tijd......
Ja, en ik ga in op dat idee dat de Boeddha Brahma (en vaak worden ook andere zaken genoemd zoals: weder geboorte, karma, allerlei bestaansvormen) introduceerde in zijn leer, niet zozeer omdat ie dit alles wist en kende en zag, naar waarheid, zoals het werkelijk is, maar om voor andere mensen alles acceptabel te maken.
En, grappig genoeg, zijn we nu hier op een punt beland dat de introductie van die zaken voor velen juist niet meer acceptabel is:-) Dat is toch humor! Ik vind dit humor.
Zie je het al voor je...de Boeddha; "Oh jij wilt geen karma als beschikker....oke, nou dan geef ik jou God als beschikker. Jij bent dat idee gewend toch dat God na de dood beschikt? Kun je daar dan wel wat mee? Ja? Nou prima toch dan leer ik jou dat God beschikt na de dood over iemand waar ie terecht komt, voor eeuwig in een hemel, voor eeuwig in de hel of tijdelijk in het vagevuur, en vergeet het maar dat karma beschikt. Dat vertel ik anderen wel. Dat is mij allemaal het even. Goed?"
" Ja goed meneer. Ik accepteer uw leer en neem toevlucht tot u Heer":-)
"Goed zo jongen"
Ik moet zo lachen om dit idee. Ik zal wel de enige zijn.
De onderliggende gedachte lijkt dat om bevrijding te realiseren het volstrekt niet uitmaakt wat je gelooft, wat je levensvisie is, hoe je zaken begrijpt, hoe je zaken opvat. Maar ik denk niet dat dit reeel is. Misschien moeten we dat eens bekijken.