Altijd maar gericht op de toekomst.
Ja, dat is het probleem. Kun je je richten op het nu? Nee, dat kan nu juist niet. Je kunt je niet richten op 'dat' wat gericht is. En dan nog weer verder: 'dat' wat gericht is wat zich naar binnen richt. En zo richtingloos is (rust).
Terug dus naar de tijds-begrippen verleden en toekomst. Zolang jij verleden en/of toekomst nog wilt vast houden blijf je in een staat van 'gerichtheid'.
Ik neig naar het idee dat je als mens een beslissing moet maken in je leven. Wil je doorgaan met willen bereiken van dit en dat wereldlijk doel, dit aantrekkend, dat vermijdend, altijd maar druk met projecten, werk, bezigheden, ach, dat moet je daar denk ik maar volledig voor gaan ook. Maar als je er ook nog wat spiritualiteit bij wilt doen. Ik denk niet dat dit kan werken.
Je moet als mens kiezen denk ik. Je moet ergens vol voor gaan of niet.
Ik denk dat levenswijze heel belangrijk is en wordt onderschat. Als leken denken we alles wel even te kunnen combineren. In allerlei zaken verwikkeld zijn, jawel, emotioneel, financieel, sociaal, politiek, maatschappelijk...en eventjes onthechten...ach...zijn we hierin niet erg naïef? Ik geloof van wel. Aan de ene kant investeren we ontzettend veel in hechting en aan de andere kant zouden we dat niet willen en begrijpen als de oorzaak van lijden? Ja, ja, snap jij het nog?
Levenswijze is cruciaal, volgens mij. Mijn meninkje is: het gewone leven kan niet samen gaan met verlichting. Daarvoor is het gewone leven veel te complex, er staan altijd veel te veel belangen op het spel, de inzet er van is NOOIT onthechting, er is zoveel hoog te houden, zoveel waarop je steunt, zoveel wat je voedt, zoveel om voor te vechten, zoveel om niet/nooit op te geven, zoveel waar je elke dag weer heel veel in investeert, zoveel wat totaal niet matcht met een spiritueel leven van bezitloosheid en onthechten.
Wat kunnen we in Sn 4.15 lezen ?
Nadat hij alles heeft verzaakt,
wordt gezegd dat hij vrede heeft;
duidelijk wetend,
is hij een verkrijger van wijsheid;
de Dhamma kennende, is hij
onafhankelijk.
Hij beweegt zich recht door de wereld en
benijdt niemand
hier.
Wie hier sensuele passies heeft overstegen en voorbij is gegaan
-
een gehechtheid die moeilijk
te overstijgen is in de wereld,
treurt niet,
maakt zich geen zorgen.
Hij, zijn stroom afgesneden, is vrij
van banden.
Verbrand wat ervoor was
en heb niets voor daarna.
Als je niet begrijpt
wat er tussenin zit,
ga je rustig verder.
Voor wie, in naam en vorm,
in elk opzicht,
geen besef van mij heeft,
en wie niet treurt
om wat niet is:
hij, in de wereld,
is niet verslagen,
lijdt geen verlies.
Bij wie niet opkomt
'Dit is van mij',
voor wie 'niets anders is',
geen gevoel van mijn-zijn heeft,
treurt niet bij de gedachte
'ik heb niets'.
Niet hardvochtig,
niet hebzuchtig, niet
gestoord,
overal
op de hoogte:
dit is de beloning
- zeg ik desgevraagd -
voor wie vrij is
van vooroordelen.
Voor een onverstoorde
- wie weet -
is er geen accumulatie.
Onthoudend, niet opgewonden,
ziet hij overal
zekerheid.
De wijze
spreekt niet over zichzelf
als iemand die hoger,
gelijk
of lager is.
In vrede, vrij van egoïsme,
omarmt hij niet, wijst hij niet af,"
Sn 4.15
Vrij duidelijk zou men durven beweren.
Echter :
Het Pāli-boeddhisme is ... een ... samengesteld geheel van veel verschillende religieuze ideeën, opvattingen en praktijken; en het bevat een lading materiaal van andere religies: brahmanisme, jaïnisme, sāṃkhya, evenals wat chtonische, bijna sjamanistische tradities lijken te zijn. Het vormt geen verenigd geheel behalve onder de smalste filters. Maar als je eenheid zoekt, heb je de neiging die te vinden. Het is een zeer sterke cognitieve bias, vooral in de geschiedenis van religieuze ideeën.
Er is meer dan één soort boeddhisme in de sutta's. Ten minste drie verschillende grote sektes zou ik zeggen, waarschijnlijk meer.
Voor mij is het duidelijk dat dit de Jaïnistische invloed is. de verheerlijking van de ascese, het huis verlaten.
En als jij zegt : dit is de kern voor mij en ik beroep mij op de Pali geschriften dan zul je die ook vinden doorheen de pali-geschriften
En als I'm a loser zegt, ik vind ondersteuning in de geschriften voor mijn visies, dan zal men die ook vinden.
Je hoeft enkel te citeren wat jou visie ondersteunt en alles wat in tegenspraak is laat je weg.
In de pali canon ga je ook terugvinden dat mensen op eigen houtje tot inzicht kunnen komen
HET boeddhisme bewijzen is onmogelijk, maar als je zegt, ik kan mijn gelijk vinden in de teksten, dan heb je gelijk.
Sommige teksten geven een opsomming van verkeerde visies, en als je ze leest blijkt zowel één standpunt mogelijk fout te zijn maar ook het tegenovergestelde standpunt.
Ik lees dit als, je moet voorzichtig zijn met visies, hang er niet teveel aan vast, ze zouden wel eens verkeerd kunnen zijn, en iemand anders leest dit als, dit zijn de verkeerde visies, met een soort schizofrene toestand omtrent wat dan nu wel het juiste visie is .
Maar op die manier zaken voorstellen is dan alweer traditioneel in een andere traditie dan, namelijk een meer filosofische traditie, die geen uitstaans heeft met de wereldverzakers.
Maar goed, iedereen leest en begrijpt de dingen naar eigen vermogen en vind ondersteuning in de teksten, en ik lees
omarmt hij niet, wijst hij niet af
en ik begrijp,
zoek vrede, verwijder egoïsme
en neem het leven zoals het komt, hecht je er niet teveel aan, en maak je ook niet te boos voor al die wisselvalligheden die op jou pad komen, als bosmonnik of als leek.
En het lijden dat je wel nog ervaart in het leven is dan een aanwijzing van een nood dat er wel nog zaken knellen. En daar zoek je verlichting van lijden voor . Ongeacht of je bosmonnik bent of leek.
Wat jij schrijft is, voor een leek is het onmogelijk om het pad van vrede, van verwijderen van egoïsme, van verlichting uit je nood, te bewandelen.
Dat het voor een leek onmogelijk is om verlichting van lijden door het pad te bewandelen te ervaren.
Volgens mij kan de lijden spiraal wel degelijk doorbroken worden.
Maar als je zegt, je hebt geen superpowers zoals boeddha, dan is dat waar. Of er is nog een lange weg te gaan, dan is dat waar.
Zelfs leven overschrijdend lang. In die zin is verlichting ook geen ik doel dat je kan bereiken. Maar dat een mens onderdeel is van een ontwikkelingsproces.
En hier knelt het ook, een mens ziet zichzelf als het hoogtepunt, hij zal en moet de eindvrucht ervaren. Hij wil niet slechts een onderdeel zijn van een ontwikkelingsproces. Ik wil meer, beter, hoger. Een mens wil "kijk, ik ben verlicht".
en dit in tegensteling tot
omarmt hij niet, wijst hij niet af
hier bewandelt hij het pad, en gaat geduldig verder.
En toch is niemand volledig in vrede, volledig vrij van egoïsme
omarmt hij alles, en wijst hij niets af.
Maar Dharma wil ook zeggen taak, opdracht en dat is dan op die manier dat je pad kunt bewandelen .
Het is een way to speak. Om mensen te inspireren, spirituele poëzie.
Tot zielerust komen in jou beoefening. Levensberusting vinden. zingeving die dood en lijden overstijgt.