Ik ben nogal radicaal als het gaat om druggebruik. Ik wil het eigenlijk niet eens hebben over zeer ernstige verslavingen. Natuurlijk gebruiken we ook koffie, of sigaretten, of... etc. Dus het zou hypocriet zijn om dit soort middelen niet te beschouwen als psychoactieve stoffen. In het kader van spiritualiteit zijn drugs en alcohol wat mij betreft echter not done, omdat deze vaak zeer verslavende stoffen een absolute averechtse werking hebben. Het ongecontroleerde gebruik is mijns inziens gevaarlijk, met name niet alleen vanwege de lichamelijke verslaving, maar vooral omwille van de geestelijke afhankelijkheid.
De Boeddha zag in dat soma een bedwelmende en verdovende invloed had op de mens, terwijl - als je in geestelijk opzicht spiritueel vooruit wilt komen, je op natuurlijke wijze alert en bewust dient te zijn. Zeer ingrijpende psychoactieve stoffen, zoals mescaline, heroïne, xtc, hasj en weet ik veel wat nog meer, werken enerzijds (geestelijke) verslaving in de hand, maar anderzijds staat het gebruik ervan haaks op een alert en bewust meditatief leven. Vandaar het boeddhistische verbod op deze middelen.
De mens is altijd wel bijzonder geïnteresseerd geweest in psychoactieve stoffen, maar een kunstmatige chemische invloed door een bepaald middel op je geest zal je nimmer tot Verlichting brengen. Het lijkt bijzondere ervaringen te geven, maar feitelijk beïnvloeden verslavende middelen zoals LSD je hersenen, zodat je bijvoorbeeld visioenen gaat krijgen of hallucinaties. Dat lijkt enigszins religieus of spiritueel, maar is dat niet. Het zijn slechts bedrieglijke verschijnselen, die de indruk wekken dat je in spiritueel opzicht bijvoorbeeld een geestelijke doorbraak zou hebben. Maar bedrieglijke verschijnselen zijn geenszins Verlichting, verre van dat. Je loopt gewoon in de val van je eigen verleiding, verbeelding en "spirituele" genotzucht.
Ik adviseer iedereen om vooral de langzame en gedisciplineerde weg van de meditatie te volgen, en niet te kiezen voor de verleidelijkheid van allerlei psychoactieve stoffen. Want het is echt een doodlopende straat, waar je mogelijk zelfs niet meer uit kunt komen.