Auteur Topic: Films  (gelezen 19996 keer)

RandoMike

• Gast
Films
« Gepost op: 22-08-2008 17:23 »
Ik zag niet echt een film topic dus heb er zelf eentje geopend. Ik wou even een paar titels meegeven die hier zeer goed te pruimen waren. Dus misschien dat ik iemand nog op een idee breng. Ze zijn alle vier wel ergens een beetje spiritueel getint en heb er een kleine beschrijving onder gezet.

Documentaire

What the Bleep do we Know?

Hier word uitgelegd dat we meer dingen kunnen doen met onze geest dan wij denken en de manier waarop bepaalde wetenschappers hierna kijken. Ook word er uitgebeeld aan de hand van grappige animaties wat er precies in ons lichaam gebeurd in omstandigheden zoals wanneer je opgewonden raakt of aangetrokken voelt tot een persoon.

The Tibetan Book of the dead.

Zeer boeiende documentaire waar je te zien komt hoe een streng gelovig boeddhistisch volk denk over de dood en waarbij je getuigen word van de verschillende rituelen die daar plaats vinden.
Ook laten ze precies zien in een animatie wat er met je ziel gebeurd op het moment dat het zijn lichaam verlaat en hoe de reis daarna zou verlopen.

Ik vond beide zeer interessant.

Films:

Mongol 2007

Een groep mongolen trekt rond in de heldere natuur, dan komt hun leider te overlijden en het is aan zijn zoon (Temudzhin Khan) in de voetsporen van zijn vader te treden.
Temudzhin Khan zoekt zijn antwoorden door naar een speciale afgelegen plek te gaan waar hij bid tot zijn god, op die zelfde plek is vaak een wolf aanwezig die aandachtig lijkt te luisteren.
Temudzhin Khan gekozen tot leider bij velen van zijn volk weet exact hoe hij een strijd moet voeren alsof het een gave is. Wat hij op ten duur nodig zal hebben.

Een zeer meeslepend en vermakelijk avontuur. (Beetje in de sfeer van apocalypto en 300.)

Yesterday’s Children

Een vrouw genaamd Jenny Cole krijgt gedurende dagen steeds opnieuw last van dromen in haar slaap, op klaar lichte dag keren deze dromen terug in de vorm van visioenen. Die gaan echter allemaal over hetzelfde gezinnetje dat woont  in een Iers dorpje ver buiten haar leefgebied.
Op een geven moment zou ze erachter komen wat de naam van het dorp is. En gaat naar een reisbureau waar ze erachter komt dat het dorp echt bestaat en een tekening die zei gemaakt heeft komt exact overeen met de kaart.. 
« Laatst bewerkt op: 11-06-2020 15:33 door marcel »

RandoMike

• Gast

Nathan

• Gast
Re: Films
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2008 17:42 »
Hoi RandoMike,

En wat dacht je van BUDDHA'S LOST CHILDREN boeddhistische monnik vangt weeskinderen op:
http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending.aspx?lIntYear=2007&lIntType=0&lIntEntityId=884

Mvg

RandoMike

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2008 18:40 »
Lijkt me zeker een meeslepende film/documentaire.

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 23-08-2008 07:49 »
Lijkt me zeker een meeslepende film/documentaire.
Bestaat zelfs een prachtig boek van :)

RandoMike

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23-08-2008 11:20 »
Citaat
Bestaat zelfs een prachtig boek van :)

Oké , dat is ook leuk aangezien dat niet zo snel voorbij gaat als een film.

Moet zelf nog de volgende boeken uitlezen:

Het Boeddhisme – Clive Erricker
Meester over je eigen leven – Sakyong Mipham
Open je hart – De dalai Lama

Satori

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2008 22:29 »
Hoi RandoMike,

En wat dacht je van BUDDHA'S LOST CHILDREN boeddhistische monnik vangt weeskinderen op:
http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending.aspx?lIntYear=2007&lIntType=0&lIntEntityId=884

Mvg

Er is ook een 2DVD versie te koop met een paar uur extra materiaal.

www.buddhaslostchildren.com

Andere aanraders die me te binnen schieten:

Kundun - over het leven van de 14e Dalai Lama tot zijn vlucht uit Tibet

Little Buddha - niet briljant, maar wel met een leuke verfilming van het
leven van de Boeddha

Cry of the Snow Lion - docu over de bezetting van Tibet

10 Questions for the Dalai Lama - docu over de Dalai Lama

Greetz,
Satori

MoneyMonster

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28-11-2008 15:42 »
En natuurlijk Zeven years in Tibet
Niet zozeer over het Boeddhistme als wel over de vriendschap tussen de Dalai Lama en Heinrich Harrer; http://www.moviemeter.nl/film/1350

Ik vond Little Buddha trouwens wél een erg goede film, het legt heel laagdrempelig maar vrij compleet het Boeddhistme uit

Rembo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 15-12-2008 06:37 »
Wederom bedankt voor de tips. ;)

dekertje

• Gast
Re:Films
« Reactie #9 Gepost op: 27-09-2009 14:22 »
wat dacht je van de film samsara

Offline Subhatto

• Thaise Woud Traditie
  • Nieuwkomer
  • *
  • De gift van Dhamma overteft alle andere giften
    • Forest Dhamma Books
De Dhamma beschermt diegene die de Dhamma in praktijk brengt.

Offline Kobe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2012 08:02 »
Spring, Summer, Fall, Winter...and Spring
Nog altijd de beste film tot nu toe dat ik heb gezien over het boeddhisme.

Gisteren naar Why Has Bodhi-Dharma Left for the East? gezien.

PHEW, was me even te veel en heb de film dan maar gestopt.
Zal deze week nog eens proberen te kijken.

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
DIVERGENT
« Reactie #12 Gepost op: 10-10-2014 12:55 »
Deze film is de moeite waard om met veel aandacht te bekijken.  :)

Divergent is een Amerikaanse actie-sciencefictionfilm, geregisseerd door Neil Burger.
De film is gebaseerd op de gelijknamige roman, geschreven door Veronica Roth.

Het futuristische Chicago is opgedeeld in vijf facties met elk een bepaalde waarde:

Oprechtheid: zij die niet liegen en het weten als iemand liegt. Gekleed in zwart-wit, omdat zij de waarheid zien als zwart en wit.
Vriendschap: zij die vergeven en een simpel leven leiden. Gekleed in simpele rode en gele kleding.
Eruditie: zij die alles weten en willen weten. Gekleed in minstens een blauw kledingstuk, omdat ze geloven dat dit het brein sterker maakt.
Zelfverloochening: zij die anderen helpen en zichzelf zouden opofferen voor anderen. Gekleed in grijze kleding met weinig zichtbare huid en de dames dragen een knotje.
Onverschrokkenheid: zij die alles durven, een soort leger. Gekleed in zwarte en soms rode kleding.
Elk jaar moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke factie ze zich voor de rest van hun leven aansluiten.[3]

bron: wikipedia
« Laatst bewerkt op: 10-10-2014 12:57 door Y1010 »

Offline Kooo

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01-11-2014 21:45 »
Ik vond deze documentaire erg boeiend.
https://www.youtube.com/watch?v=YsEksMEE2Eg
The Life of Buddha (BBC Documentary) + Eng Sub (HQ)

[link niet meer in gebruik]
« Laatst bewerkt op: 11-06-2020 15:29 door marcel »
too understand everything you have to forgive everything

Offline happydepeppy

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 30-03-2015 12:23 »
Die docu heb ik ook gezien en inderdaad erg boeiend.

Nathan

• Gast
Re: J.Krishnamurti The last talks
« Reactie #15 Gepost op: 23-04-2015 16:44 »
https://www.youtube.com/watch?v=nHNX9KsgBfM&feature=related
Opvallend zoals je hem daar ziet zitten, net een echte Indiase guru! Maar K zou zulke kleding nooit hebben gedragen en zo gezeten in het Westen. Hij kleedde zich naar het land. Gedroeg zich naar de cultuur.

Nathan

• Gast
Re: Films , documentaires en onderricht
« Reactie #16 Gepost op: 23-04-2015 16:47 »
Ik vraag me af wanneer er weer eens een echte film komt over het leven van Gautama de Boeddha.

Nathan

• Gast
Re: Krishnamurti: In Dialogue with Buddhist Scholars
« Reactie #17 Gepost op: 01-05-2015 12:46 »
Krishnamurti: In Dialogue with Buddhist Scholars

https://www.youtube.com/watch?v=GzwovTkSGk0
Fantastisch, absoluut de moeite waard.

Offline Kooo

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 02-05-2015 19:38 »
Ik vraag me af wanneer er weer eens een echte film komt over het leven van Gautama de Boeddha.
van Hollywood ?
too understand everything you have to forgive everything

Nathan

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 03-05-2015 07:44 »
van Hollywood ?
Ja.
Ga nu voor de verandering weer eens Little Buddha zien.

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
Re: DIVERGENT
« Reactie #20 Gepost op: 03-05-2015 14:41 »
Deze film is de moeite waard om met veel aandacht te bekijken.  :)

Divergent is een Amerikaanse actie-sciencefictionfilm, geregisseerd door Neil Burger.
De film is gebaseerd op de gelijknamige roman, geschreven door Veronica Roth.

Het futuristische Chicago is opgedeeld in vijf facties met elk een bepaalde waarde:

Oprechtheid: zij die niet liegen en het weten als iemand liegt. Gekleed in zwart-wit, omdat zij de waarheid zien als zwart en wit.
Vriendschap: zij die vergeven en een simpel leven leiden. Gekleed in simpele rode en gele kleding.
Eruditie: zij die alles weten en willen weten. Gekleed in minstens een blauw kledingstuk, omdat ze geloven dat dit het brein sterker maakt.
Zelfverloochening: zij die anderen helpen en zichzelf zouden opofferen voor anderen. Gekleed in grijze kleding met weinig zichtbare huid en de dames dragen een knotje.
Onverschrokkenheid: zij die alles durven, een soort leger. Gekleed in zwarte en soms rode kleding.
Elk jaar moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke factie ze zich voor de rest van hun leven aansluiten.[3]

bron: wikipedia

Er is nu een vervolg op en ook de moeite waard om over na te denken.
Het zoeken naar een waarheid kan een hele uitdaging zijn.

In THE DIVERGENT SERIES: INSURGENT staat er veel op het spel voor Tris. In de ruïnes van het futuristische Chicago gaat ze op zoek naar bondgenoten en antwoorden. Tris en Four zijn op de vlucht, opgejaagd door Jeanine, de leidster van de machtsbeluste elite van de factie Eruditie. In een race tegen de tijd moeten ze te weten komen waarom de familie van Tris zich heeft opgeofferd en waarom de leiders van Eruditie er alles aan doen om hen tegen te houden. Achtervolgd door keuzes uit haar verleden probeert Tris wanhopig haar geliefden te beschermen. In hun zoektocht naar de waarheid krijgen ze af te rekenen met de ene uitdaging na de andere.