Auteur Topic: Maitreya  (gelezen 23723 keer)

Nathan

• Gast
Maitreya
« Gepost op: 22-08-2008 17:58 »
L.S.

De een zegt dat de boeddha van de toekomst nog moet komen.
De ander zegt dat-ie er al is.
En weer een ander zegt, dat er nooit in werkelijkheid een voorspelling is geweest van Gautama de Boeddha zelf, over deze/de Maitreya. Dus het een voorspelling is die later in zijn mond moet zijn gelegd.

En hoe denk jij hierover?

« Laatst bewerkt op: 08-02-2011 10:05 door Katinka - Boeddha hoekje »

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Maitreya
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2008 19:10 »
Hoi Nathan,

De soetra's zijn er vrij duidelijk over. Mensen die ontkennen dat de voorspelling van Gautama komt stellen dus dat er soetra's vervalst zijn; kan natuurlijk, ze zijn écht niet zo autoriteitsdragend als bijv. de Bijbel, maar gaat voor mij vrij ver.

In het kort:
* De vorige boeddha, voor Gautama, was Dipankara
* De volgende wordt dan Maitreya
* Hij zal komen '500 jaar nadat de Dharma op aarde is uitgestorven'.

En wie claimt dat hij er al is redeneert op de één of andere manier naar dat laatste toe. De club van mr. Benjamin Creme, als je die bedoelt, heeft echter bar weinig met boeddhisme te maken en wordt ook niet door boeddhisten erkend.

Ik zou zo zeggen: hij gaat nog komen. En dat is een interpretatie die je zowel in Theravada- als Mahayana boeddhisme tegenkomt, Maitreya is een verenigende factor tussen de meeste boeddhistische scholen.

Wijsheid gewenst,

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2008 19:20 »
Dank je Ujukarin, voor je respons en uitleg over het een en ander.

Mijn volgende vraag is nu:
Hoe denk jij de Maitreya te zullen herkennen of waaraan zouden wij hem moeten herkennen?

Mvgroet

RandoMike

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2008 19:28 »
Interessant, ik wist niet over het bestaan van  Dipankara.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22-08-2008 20:11 »
Hoi Nathan,

Gemene vragen hoor  ::)

Verlichting herkennen is moeilijk in woorden te vatten. "Perfecte wijsheid en perfecte compassie" in de ander, dus ook in Maitreya, zien is nogal wat. (Z'n naam betekent ook zoiets als vol-van-liefde, er zit Maitri oftewel Metta in.)

Als ik het wat konkreter maak dan zet je de vraag om in 'herkennen of een ander meer wijsheid en/of compassie heeft dan ikzelf'. En hoe groter de afstand, hoe dichter die persoon bij Verlichting zit. Echt in harde regels vatten kun je dit herkenningsproces niet, maar bij diegenen die ik als spirituele leraren/vrienden beschouw (wat soms wederkerig is) zie ik in ieder geval bij vlagen gedrag en uitspraken die me écht inspireren en tijdelijk naar een hoger vlak tillen. Wat mij dan weer helpt om meer compassie en wijsheid te ontwikkelen...

Hope thiz helpz a bit,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #5 Gepost op: 22-08-2008 21:32 »
Hoi Nathan,

De soetra's zijn er vrij duidelijk over. Mensen die ontkennen dat de voorspelling van Gautama komt stellen dus dat er soetra's vervalst zijn; kan natuurlijk, ze zijn écht niet zo autoriteitsdragend als bijv. de Bijbel, maar gaat voor mij vrij ver.

In het kort:
* De vorige boeddha, voor Gautama, was Dipankara
* De volgende wordt dan Maitreya
* Hij zal komen '500 jaar nadat de Dharma op aarde is uitgestorven'.

En wie claimt dat hij er al is redeneert op de één of andere manier naar dat laatste toe. De club van mr. Benjamin Creme, als je die bedoelt, heeft echter bar weinig met boeddhisme te maken en wordt ook niet door boeddhisten erkend.

Ik zou zo zeggen: hij gaat nog komen. En dat is een interpretatie die je zowel in Theravada- als Mahayana boeddhisme tegenkomt, Maitreya is een verenigende factor tussen de meeste boeddhistische scholen.

Wijsheid gewenst,

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>
Door deze voorwaarde is het belang van Maitreya nul komma nul, zolang wij dhamma hebben zal er nooit een nieuwe Boeddha komen. Zolang wij van zijn "komst", wat klinkt dat bijbelachtig, af weten, zal hij nooit komen. En zelfs als hij er is, wat dan? De werkelijkheid verandert er niet door, hij is geen Jezus die verlichting brengt. Verlichting breng jezelf.
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Nathan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23-08-2008 07:41 »
hij is geen Jezus die verlichting brengt. Verlichting breng jezelf.
Is-ie, Maitreya, niet sowieso dan overbodig?

Nathan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23-08-2008 07:46 »
Verlichting herkennen is moeilijk in woorden te vatten. "Perfecte wijsheid en perfecte compassie" in de ander, dus ook in Maitreya, zien is nogal wat. (Z'n naam betekent ook zoiets als vol-van-liefde, er zit Maitri oftewel Metta in.)

Als ik het wat konkreter maak dan zet je de vraag om in 'herkennen of een ander meer wijsheid en/of compassie heeft dan ikzelf'. En hoe groter de afstand, hoe dichter die persoon bij Verlichting zit. Echt in harde regels vatten kun je dit herkenningsproces niet, maar bij diegenen die ik als spirituele leraren/vrienden beschouw (wat soms wederkerig is) zie ik in ieder geval bij vlagen gedrag en uitspraken die me écht inspireren en tijdelijk naar een hoger vlak tillen.
Hoi Ujukarin,

Met andere woorden: we zullen het misschien niet echt weten?

Mvgroet

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
Re: Maitreya en de sangha-dimensie
« Reactie #8 Gepost op: 23-08-2008 08:31 »
Hallo maar weer,

Hmmm... zitten allerlei dimensies aan. Ben het met Nathan eens dat we mogelijk niet direkt herkennen of een nieuwe boeddha, Maitreya dus, rondwaart. Maar we herkennen als het goed is wél dat hij/zij beduidend meer verlichting heeft dan wezelf en kunnen dus een leraar/leerling-kontakt, of spirituele vriendschap, met haar/hem opbouwen.

Ben het wat minder met Django eens als ie schrijft

Citaat
En zelfs als hij er is, wat dan? De werkelijkheid verandert er niet door, hij is geen Jezus die verlichting brengt. Verlichting breng jezelf.

Want, en dat lees ik ook bij sommigen in het 'wie is je leraar' onderwerp, in deze uitspraak mist toch wel sterk het 3e juweel. Oftewel de sangha. De boeddha gaf niet voor niets DRIE juwelen die ons tot inspiratie dienen: ideaal van verlichting (B), leer (D) en spirituele gemeenschap (S).

En er is nogal een verschil tussen op je eentje praktizeren, met boeken en beelden etc. om je heen, en 'samen'. Anderen brengen, naast de nadelen van elkaars ego's, ook de voordelen van elkaar helpen op het pad tot verlichting. Een e-mail gemeenschap is een 1e stap maar ten principale onvoldoende voor serieuze sangha, net zoals je meditatie niet uit een boekje plus e-mails samen kunt leren.
En een beduidend meer verlicht persoon zoals Maitreya in je sangha - tja, zhij 'brengt' je niet de verlichting maar het helpt toch een heel stuk...

Wijsheid gewenst,

With folded palms,

<Ujukarin>

Nathan

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23-08-2008 08:52 »
Een e-mail gemeenschap is een 1e stap maar ten principale onvoldoende voor serieuze sangha,
We kunnen natuurlijk - de leden van dit forum - misschien eens samenkomen. Eens in het halfjaar of jaar?
net zoals je meditatie niet uit een boekje plus e-mails samen kunt leren.
Er is een onderzoek geweest naar hulpverlening via internet, en dat bleek wel degelijk te werken. Je kunt wel degelijk aanwijzingen geven.

Mvgroet

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
« Reactie #10 Gepost op: 23-08-2008 10:43 »
Hallo maar weer,

Hmmm... zitten allerlei dimensies aan. Ben het met Nathan eens dat we mogelijk niet direkt herkennen of een nieuwe boeddha, Maitreya dus, rondwaart. Maar we herkennen als het goed is wél dat hij/zij beduidend meer verlichting heeft dan wezelf en kunnen dus een leraar/leerling-kontakt, of spirituele vriendschap, met haar/hem opbouwen.

Ben het wat minder met Django eens als ie schrijft

Citaat
En zelfs als hij er is, wat dan? De werkelijkheid verandert er niet door, hij is geen Jezus die verlichting brengt. Verlichting breng jezelf.

Want, en dat lees ik ook bij sommigen in het 'wie is je leraar' onderwerp, in deze uitspraak mist toch wel sterk het 3e juweel. Oftewel de sangha. De boeddha gaf niet voor niets DRIE juwelen die ons tot inspiratie dienen: ideaal van verlichting (B), leer (D) en spirituele gemeenschap (S).

En er is nogal een verschil tussen op je eentje praktizeren, met boeken en beelden etc. om je heen, en 'samen'. Anderen brengen, naast de nadelen van elkaars ego's, ook de voordelen van elkaar helpen op het pad tot verlichting. Een e-mail gemeenschap is een 1e stap maar ten principale onvoldoende voor serieuze sangha, net zoals je meditatie niet uit een boekje plus e-mails samen kunt leren.
En een beduidend meer verlicht persoon zoals Maitreya in je sangha - tja, zhij 'brengt' je niet de verlichting maar het helpt toch een heel stuk...

Wijsheid gewenst,

With folded palms,

<Ujukarin>
Misschien dat dat zo is, misschien ook niet. Als de Dhamma nog steeds bekend is, is het nog steeds de persoon die het oog op de werkelijkheid moet richten. Zoals de Sangha voordelen brengt, brengt het ook nadelen, en daarmee kan naar al die regels voor monniken en nonnen verwezen worden.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 23-08-2008 12:29 »
Hoi Django,

Citaat
Als de Dhamma nog steeds bekend is, is het nog steeds de persoon die het oog op de werkelijkheid moet richten. Zoals de Sangha voordelen brengt, brengt het ook nadelen, en daarmee kan naar al die regels voor monniken en nonnen verwezen worden.
Correct. Maar Boeddha en Dhamma vormen samen geen, herhaal geen, boeddhisme. Daarvoor heb je toch echt ook iets van Sangha nodig. Met het klassieke monnikken-nonnen deel ervan, en/of het 'Upasaka' (leken) deel ervan en diens Vijf Leefregels, of allerlei andere vormen zoals je in moderne boeddhistische bewegingen ziet opduiken.

Dus ik weet niet precies waar je heen wilt, maar met een stelling dat 'een sangha nadelen heeft dus dat je dan maar boeddhist kunt zijn zonder sangha' plaats je jezelf buiten wat gewoonlijk als boeddhisme beschouwd wordt! Het staat je geheel vrij om zelf een nieuwe sangha te starten, al dan niet met behulp van Internet, maar zonder sangha - nee dus. Althans dat is niet boeddhisme maar 'iets nieuws dat zich mede door bepaalde teksten van de boeddha (maar niet diens teksten over sangha) laat inspireren'. Dus ergens in de uncommitted consumerist new-age hoek naar mijn bescheiden definities...

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 23-08-2008 12:35 »
We kunnen natuurlijk - de leden van dit forum - misschien eens samenkomen. Eens in het halfjaar of jaar?

Er is een onderzoek geweest naar hulpverlening via internet, en dat bleek wel degelijk te werken. Je kunt wel degelijk aanwijzingen geven.

Hoi Nathan,

Over forum-sangha: goed idee. Zouden ook een paar lezingen van diverse tradities, door forumleden of hun vrienden bij voorkeur, in thuis horen. Wie neemt het voortouw (apart topic voor maken graag)?
Over grenzen van Internet: mij is nergens in het moderne boeddhisme bekend dat mensen uitsluitend via Internet zaken zoals meditatie goed geleerd hebben. Dus mogelijk dat Dharma wat anders is dan zomaar psychologische hulpverlening. Wél met je eens dat er allerlei en-en kombi's kunnen zijn. Met één van mijn beste vrienden bijvoorbeeld heb ik maar 2 x per jaar IRL kontakt, omdat ie 8.000 km ver woont, en bijna elke dag e-mail. Maar het mailt/forumt echt stukken beter als je 'weet wie je voor je hebt, persoonlijk IRL kontakt (b.v.k. in sangha-kontekst) gaat daarin veel verder dan Internet zelfs al is het met videochat.

With folded palms,

<Ujukarin>

Nathan

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 23-08-2008 14:07 »

Hoi Nathan,

Over forum-sangha: goed idee. Zouden ook een paar lezingen van diverse tradities, door forumleden of hun vrienden bij voorkeur, in thuis horen. Wie neemt het voortouw (apart topic voor maken graag)?
Misschien een oproep op: Prikbord + Agenda + Weblinks? En er moet dan wel een centraal meldpunt/e-mail adres zijn, tja, DjangoVaal? Of we maken er eentje aan (hotmail e.d.) en geven elkaar het wachtwoord ...  Valt het nodige te brainstormen ...
IRL kontakt (b.v.k. in sangha-kontekst) gaat daarin veel verder dan Internet zelfs al is het met videochat.
Natuurlijk gaat er niets boven 'IRL kontakt' (In Real Life).

Mvgroet

Nathan

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 24-08-2008 08:18 »
Betreft het samenkomen ('sangha').
Zie heden:
http://www.toegangtotinzicht.nl/forum/index.php/topic,451.0.html

« Laatst bewerkt op: 24-08-2008 08:20 door Nathan »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 24-08-2008 09:45 »
dankzij nathan's opmerking in de rubriek ''voorstellen'',kom ik hier terecht.

die notificatie hapert dus nog steeds weleens.maar dit terzijde.

Ik behoor tot diegenen die vanuit het gelugpa boeddhisme geleerd hebben dat de maitreya boeddha de volgende in de reeks boeddha's is.
(zal meen ik  de zesde zijn in deze kalpa of zoiets dergelijks...)
Om aan te tonen dat het niet lang meer zal duren,
wordt er vaak meer of minder serieus bij verteld dat hij is afgebeeld,
gezeten op een stoel..

zelf vraag ik me af waarom die niet gewoon meteen komt.

hoe eerder hoe beter zou je denken.

wat betreft de herkenning..

ik meen dat zulk een wezen onmiskenbaar zal zijn.

..
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Nathan

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 24-08-2008 16:34 »
Ik behoor tot diegenen die vanuit het gelugpa boeddhisme geleerd hebben dat de maitreya boeddha de volgende in de reeks boeddha's is.
Ik dacht de vijfde boeddha, is Maitreya.

..
Misschien ben jij wel de Maitreya maar besef je dat gewoon nog niet echt.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 24-08-2008 16:37 »
ja,

dat lijkt me een werkbare interpretatie,

in overeenstemming met de leer van de boeddha.

we gaan toch zeker niet op een verlosser zitten wachten..

dat vind ik weleens lastig in het mahayana..

wat is letterlijk en wat moet je interpreteren..

zo  bevind samsara zich mi niet in de buitenwereld,

maar is het veeleer een intra psychisch gebeuren..

en de zes rijken van de pratitya sammutpada..

zijn dat psychische staten of werkelijke gebieden..

ik opteer wederom voor het eerste.

immers: boeddhisme is de wetenschap van de geest..

maarje weet het nooit zeker natuurlijk....

groetje
« Laatst bewerkt op: 24-08-2008 16:48 door lord rainbow »

Nathan

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 24-08-2008 18:28 »
wat is letterlijk en wat moet je interpreteren..

maar is het veeleer een intra psychisch gebeuren..

en de zes rijken van de pratitya sammutpada..

zijn dat psychische staten of werkelijke gebieden..

ik opteer wederom voor het eerste.

immers: boeddhisme is de wetenschap van de geest..

maarje weet het nooit zeker natuurlijk....
Kun je je honger (eten en drinken) geestelijk oplossen, bedoel je dat?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 24-08-2008 19:20 »
nee.

Nathan

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 24-08-2008 19:37 »
nee.
Anders gezegd dan: Dat de mens alleen maar innerlijk lijdt? Dat uiterlijk lijden niet bestaat?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 24-08-2008 19:39 »
..
kiespijn bijvoorbeeld?

Nathan

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 24-08-2008 19:48 »
..
kiespijn bijvoorbeeld?
Voor mij bestaat er wel zoiets als geestelijke en lichamelijke pijn en het onderscheid. Maar ook de wisselwerking(en).

Samsara is voor mij dus lichamelijk en geestelijk.

Een boeddhist zoekt niet alleen zijn verlichting bij de dharma en meditatie maar ook bij de tandarts, lijkt mij, niet waar?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 24-08-2008 19:49 »
..
allicht

.

Nathan

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 25-08-2008 08:34 »
..
allicht

.

Je schreef eerder: 'wat is letterlijk en wat moet je interpreteren..
maar is het veeleer een intra psychisch gebeuren..'

Wel naar de tandarts als je pijn hebt in je kies. Dat is dan reeel.
Maar het lijden van een koe wordt elders door jou minder serieus genomen.
Dit alles geeft dan een behoorlijk vraagteken, beste Lord Rainbow, bij mij.

Kunnen we dan onderscheid maken in het lijden?

Mvgroet
« Laatst bewerkt op: 25-08-2008 08:44 door Nathan »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 25-08-2008 11:11 »
.
de koe en ik

we zijn beiden

onderhavig

aan de processen

van lijden....

ik beleef het mijne

de koe

het hare.

een beetje boeddhist is natuurlijk bekend met het begrip ''mededogen.''

de wens dat al wat leeft vrij zal zijn van lijden..

daartoe streven we naar verlichting..

althans,dat is de mahayana motivatie..

het thema wel of geen vlees eten

brengt deze twee vormen

van manifest lijden

samen.

en dat maakt de zaak tamelijk complex..

in ieder geval voor mij..

want wat ik ook geprobeert heb(laat dat wel duidelijk zijn..)

mijn lichaam schreeuwt op gegeven moment om vlees.

hier kom ik dus niet onderuit.

vandaar dat ik zoveel mogelijk biologisch vlees eet

om het voor mij hanteerbaar te maken

zoals gezegd: bio industrie is voor mij een ander verhaal.

alhoewel ik me goed kan indenken dat mensen met minder geld dan ik

en dezelfde vlees behoefte als ik

toch hiervan gebruik maken..

ik wil het lijden van dieren in de bio industrie niet bagatelliseren.

ik vind wel dat jij dus alles

over een kam scheert.

een koe is voor jou een koe,

ongeacht de omstandigheden

waarin hij opgroeit en leeft.

dat klinkt tamelijk rigide.

grtz

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
« Reactie #26 Gepost op: 25-08-2008 11:14 »
dankzij nathan's opmerking in de rubriek ''voorstellen'',kom ik hier terecht.

die notificatie hapert dus nog steeds weleens.maar dit terzijde.

Om aan te tonen dat het niet lang meer zal duren,
wordt er vaak meer of minder serieus bij verteld dat hij is afgebeeld,
gezeten op een stoel..

..
Waarom moet hij dan komen?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 25-08-2008 11:17 »
er van uit gaande dat ie komt,

snap ik niet waarom die niet gelijk komt.

van mij hoeft tie niet te komen.

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
« Reactie #28 Gepost op: 25-08-2008 11:22 »
Hoi Django,

Citaat
Als de Dhamma nog steeds bekend is, is het nog steeds de persoon die het oog op de werkelijkheid moet richten. Zoals de Sangha voordelen brengt, brengt het ook nadelen, en daarmee kan naar al die regels voor monniken en nonnen verwezen worden.
Correct. Maar Boeddha en Dhamma vormen samen geen, herhaal geen, boeddhisme. Daarvoor heb je toch echt ook iets van Sangha nodig. Met het klassieke monnikken-nonnen deel ervan, en/of het 'Upasaka' (leken) deel ervan en diens Vijf Leefregels, of allerlei andere vormen zoals je in moderne boeddhistische bewegingen ziet opduiken.

Dus ik weet niet precies waar je heen wilt, maar met een stelling dat 'een sangha nadelen heeft dus dat je dan maar boeddhist kunt zijn zonder sangha' plaats je jezelf buiten wat gewoonlijk als boeddhisme beschouwd wordt! Het staat je geheel vrij om zelf een nieuwe sangha te starten, al dan niet met behulp van Internet, maar zonder sangha - nee dus. Althans dat is niet boeddhisme maar 'iets nieuws dat zich mede door bepaalde teksten van de boeddha (maar niet diens teksten over sangha) laat inspireren'. Dus ergens in de uncommitted consumerist new-age hoek naar mijn bescheiden definities...

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik bedoelde dat zelfs met een Boeddha er nog steeds problemen zijn in de Sangha. Een Sangha is een unieke manier om jezelf te richten op de treden van de verlichting. Kijk, over de verschillende tradities valt wel iets te zeggen, maar een Sangha is een mooi gegeven :).  

Boeddha+Dhamma zonder Sangha= Newage
En wat is dan de situatie Dhamma + Sangha, want nergens een Boeddha te bekennen. Ook niet de goede man die een verbannen regeringsleider is van Tibet (een Boeddha die bewaakt wordt door een leger of nee, nog erger, de hoofdverantwoordelijke van het militaire apparaat, vechtmachines, uit naam van de Boeddha  ???).

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
« Reactie #29 Gepost op: 25-08-2008 11:25 »
er van uit gaande dat ie komt,

snap ik niet waarom die niet gelijk komt.

van mij hoeft tie niet te komen.
Ik geloof niet in Boeddhas die kunnen komen wanneer ze zelf willen. Boeddhas doorbreken geen algemene principes maar zijn net in staat om in perfectie de dans met de werkelijkheid te maken en worden wedergeboren en sterven onder dezelfde voorwaarden als de onze. Alleen is hun eindbestemming onbekend.

Nathan

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 25-08-2008 12:52 »

ik vind wel dat jij dus alles

over een kam scheert.

een koe is voor jou een koe,

ongeacht de omstandigheden

waarin hij opgroeit en leeft.

dat klinkt tamelijk rigide.

Nogmaals, beste Lord Rainbow, ik zal niet zeggen wat jij moet doen.
Ik kom eenvoudig op voor het dier, dat slachtoffer is.
Ik kom op voor de koe in een mooie groene weide met het vooruitzicht geslacht te zullen worden. En ik kom op voor de koe die netjes ergens in een stal staat opgeborgen om uiteindelijk ook geslacht te worden.
We slachten ze sowieso, toch? Ik val over het laatste (slachten) en niet over dat de ene een groene weide heeft en de ander niet.

Mvgroet

Nathan

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 25-08-2008 13:07 »
Boeddha+Dhamma zonder Sangha= Newage
En wat is dan de situatie Dhamma + Sangha, want nergens een Boeddha te bekennen. Ook niet de goede man die een verbannen regeringsleider is van Tibet (een Boeddha die bewaakt wordt door een leger of nee, nog erger, de hoofdverantwoordelijke van het militaire apparaat, vechtmachines, uit naam van de Boeddha  ???).
Hoi DjangoVaal,

Ik meng me hier ook even in de discussie ...
Wat ik tot nu toe heb begrepen is: dat de dharma zelf de Boeddha vertegenwoordigt. Met andere woorden: de leer spreekt voor zichzelf.
En het advies van de Boeddha was verder aan zijn monniken, onderling niet met geestelijke rangen en standen te gaan spelen. Met andere woorden: we zijn allen monniken.

Mvgroet

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #32 Gepost op: 25-08-2008 13:42 »

Nogmaals, beste Lord Rainbow, ik zal niet zeggen wat jij moet doen.
Ik kom eenvoudig op voor het dier, dat slachtoffer is.
Ik kom op voor de koe in een mooie groene weide met het vooruitzicht geslacht te zullen worden. En ik kom op voor de koe die netjes ergens in een stal staat opgeborgen om uiteindelijk ook geslacht te worden.
We slachten ze sowieso, toch? Ik val over het laatste (slachten) en niet over dat de ene een groene weide heeft en de ander niet.

Dat is wel duidelijk ja.

ik vind dat een

principieel en star standpunt.

jij zult dus waarschijnlijk

geen lederen schoenen dragen,

daar wordt een koe ook voor geslacht.

en melk drinken kan wel,

ook al staat zoon beestje netjes opgeborgen?

een koe in de wei heeft geen perspectief op de slacht,

dat perspectief heb jij.

een koe in de bio industrie

kan niet leven als een koe..

das voor mij een verschil.

ik zeg ook niet wat jij moet vinden..

groetje

« Laatst bewerkt op: 25-08-2008 13:48 door lord rainbow »

Nathan

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 25-08-2008 13:58 »

Dat is wel duidelijk ja.

ik vind dat een

principieel en star standpunt.

jij zult dus waarschijnlijk

geen lederen schoenen dragen,

daar wordt een koe ook voor geslacht.

en melk drinken kan wel,

ook al staat zoon beestje netjes opgeborgen?

een koe in de wei heeft geen perspectief op de slacht,

dat perspectief heb jij.

een koe in de bio industrie

kan niet leven als een koe..

das voor mij een verschil.

ik zeg ook niet wat jij moet vinden..

groetje

Hoi Lord Rainbow,

Probeer je - als ik je goed begrijp - met die groene weide het slachten goed te praten?
En leer is trouwens een rest afval. Koeien worden toch geslacht omdat mensen graag vlees willen zien op hun bordje?

Mvg.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 25-08-2008 14:01 »
dit kan ik niet meer serieus nemen.

je begint te kwezelen.

geeft geen antwoord op vragen

en blijft gewoon drammen.

koeien worden zowel geslacht voor het vlees

als voor het gebruik van de huid.

i rest my case
« Laatst bewerkt op: 25-08-2008 14:03 door lord rainbow »

Nathan

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 25-08-2008 14:26 »
dit kan ik niet meer serieus nemen.

je begint te kwezelen.

geeft geen antwoord op vragen

en blijft gewoon drammen.

koeien worden zowel geslacht voor het vlees

als voor het gebruik van de huid.

i rest my case
Nou, nou ...

Inderdaad worden sommige dieren bijvoorbeeld vanwege hun bont gefokt en gedood. De dragers van dat bont zijn niet echt populair hier in Nederland.

Zover ik weet, worden o.a. koeien, paarden, en varkens niet geslacht vanwege het leer. De huid is een bijkomstigheid.
Als dat wel zo was, dat die arme beesten op de eerste plaats werden geslacht omdat ik zonodig nieuwe boots wil, zou ik direct overstappen op Crocks.

:)

Offline Winnetoe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 30-08-2008 19:42 »

Hoi,

Ujukarin snijdt hier een heel goed punt aan. Zonder Sangha is het bijzonder moeilijk om succesvol vordering te maken op het achtvoudige pad. De Sangha spoort je aan om verder te zoeken, niet op te geven. De sangha nodigt uit om gedachten en ideeen uit te wisselen.

De sangha helpt je om dagelijks of wekelijks stil te zitten voor een uur. Om echt te mediteren, om niet te stoppen als de hindernissen de overhand hebben. De Sangha inspireert, we kunnen zoveel leren van elkaar. Velen van ons zijn blind als het gaat om onze eigen tekortkomingen (ik tenminste wel ;-))

Groeten.
Erwin.

Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 30-08-2008 20:07 »
Helemaal mee eens, Erwin!

Of om het nog eens in andere woorden te formuleren, geleerd van een Nederlands vriend en leraar voor me (die nu helaas in een buurland woont):

* JA, er zijn nadelen verbonden aan beoefenen samen met anderen. Elkaars negatieve kanten ofwel ego's kunnen namelijk ook gaan meespelen en leiden tot vervelende dingen, zoals 'groepspolitiek'. En de 200+ leefregels die de Boeddha in de loop der tijd moest formuleren voor monniken en nonnen reflecteren die nadelen.
* Maar NEE, vrijwel niemand is sterk genoeg om de Dharma optimaal te kunnen beoefenen zonder anderen, dus zonder sangha. Bovendien is theoretische Dharma soms nét wat te makkelijk; Metta bijvoorbeeld gaat uitermate simpel als je kontakt met anderen minimaliseert en is een stuk uitdagender om in een drukke maatschappij (en sangha) mee te oefenen.

En vandaar dus dat de Boeddha de Sangha als '3e juweel' neergezet heeft.. En het elkaar aanspreken op je positieve kanten, en leren te werken met en uiteindelijk een verzwakkende invloed hebben op elkaars ego's, is een lange weg maar de moeite waard!

Wijsheid gewenst,

With folded palms,

<Ujukarin>

Nathan

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 31-08-2008 14:19 »
Metta bijvoorbeeld gaat uitermate simpel als je kontakt met anderen minimaliseert en is een stuk uitdagender om in een drukke maatschappij (en sangha) mee te oefenen.
Ja, op een eiland is iedereen heilig.
In relatie kom je jezelf tegen.

Mvgroet