Er is veel te beschrijven in het observeren van het denken.
Het lijkt mij dat de verschillen in het denken te maken hebben met de geconditioneerdheid.
De geconditioneerdheid heeft in mijn beleving vooral, of in de eerste plaats, te maken met Karma.
Het Karma bepaald namelijk in welke conditionerende omgeving je geboren wordt en dat is niet voor niets.
Het maakt nogal wat uit of je in een Nederlands stadse familie wordt geboren of in een Thaise plattelandsfamilie, een Colombiaans mijnwerksgezin, of in het gezin van de president van Amerika.
De omgeving conditioneerd, dat is een gegeven, dat is daarom niet per definitie goed of slecht.
Er bestaat echter naast dat denken ook zoiets als zuiver denken, en dat zuivere denken kunnen we bijvoorbeeld observeren in de geometrie. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om iets subjectiefs in te brengen in de stelling van Pythagoras.
Het is gewoonte dat de mens zijn denken doorspekt met subjectieve gedachten die te maken hebben met zijn Karma en zijn opvoeding.
Dat is in wezen meestal een passief denken, een aaneenrijgen van gewoonte-gedachten vanuit een gewoonte-leven waaraan men bovendien de identiteit ontleent.
Al die verschillende passieve denkbewustzijnen tonen dat we verschillend kunnen 'denken' over exact dezelfde fenomenen waar we mee te maken hebben in ons leven.
Een interessant voorbeeld daarin is bijvoorbeeld de gedachten met betrekking tot de positie van de vrouw, - de waarde en de betekenis van - het vrouw zijn - en dus ook het man zijn - in de verschillende bewustzijnculturen.
En dat terwijl de meeste culturen, zover ik mij bewust ben wellicht alle culturen, zich niet eens werkelijk bewust zijn van wat dat - wezenlijk - is, vrouw zijn, man zijn.