zou alleen willen zeggen dat we hier ver van het onderwerp zijn
Dat valt wel mee Y1010.
De moeilijkheid bij God, nirwana en de waarheid is, dat je bij alle drie nauwelijks in woorden kunt uitdrukken wat het is.
Ik heb van de Boeddha begrepen dat je over de toestand van ultieme bevrijding, die hij nirwana noemt, weinig kunt zeggen en hij heeft er dan ook bitter weinig woorden over vuil gemaakt. Verder is het zinloos om er over te speculeren, want het gaat het menselijke ervarings- en bevattingsvermogen te boven. Hij zei in de
Dhammapada, dat nirvana het 'opperste geluk' is. Later heeft hij het begrip van nirwana op aandringen van zijn leerlingen verduidelijkt door te zeggen wat het niet is. In
Udana of het soetra van nirwana zegt hij:
Monniken, het is een gebied waar geen land of water is, geen vuur of wind, en geen gebied van oneindig bewustzijn of afwezigheid van de waarneming, niet deze wereld en niet de andere wereld, niet de zon en niet de maan. Dit domein, monniken, noem ik het domein zonder komen en gaan, zonder tijd, dood of wedergeboorte, want het heeft geen fundament, voortgang of drager: het is het einde van het lijden."That's it. Daar moeten we het zowat mee doen. Het nirwana is uitdoven, maar het is niet niets. Het ligt tevens aan gene zijde van het lijden - als je al van gene zijde kunt spreken. Het lijkt een beetje op Eckhart Tolle's omschrijving van God:
God is no thing. Maar wat God verder wel is, onttrekt zich aan woorden.
En als de leerlingen volgens de
Anguttara Nikaya de Boeddha vragen over zijn lot na zijn overlijden is hij al even vaag:
Een Tathagata bestaat en bestaat niet na de dood. Een Tathagata bestaat noch bestaat niet na de dood. Dat is de enige waarheid.Met conceptuele kennis zullen we er niet achter komen wat nirwana, God of de waarheid is.
Rest ons slechts de verwerkelijking.