Hoi Sjd,
Weinig animo voorlopig. Vreemd hoor... Anyway lijkt me voorzover we hier antwoorden geen punten om gelijk over te discussiëren; als iets vragen etc. oproept misschien beter om dat dan in een aparte thread te doen.
Hopelijk kun je er wat mee,
Metta, met gevouwen palmen,
<Ujukarin>
Naam : Ujukarin
Leeftijd : 48
(niet verplicht ofzo maar vooral de leeftijd en woonplaats zijn voor mij heel handig.
Pas jij jou leven aan aan je religie? (En hoe?)
Yep. O.a. de boeddhistische leefregels volgen op de manier die mij het meest serieus toelijkt. Denk aan rook-, drink- en eetgedrag.
Pas jij jou religie ook wel eens aan aan je leven?
Zo min mogelijk. Er zijn grensgebieden zoals moeten kiezen tussen een grotere leugen naar A toe of kleinere leugen naar B toe. Als ik dan al heb moeten kiezen probeer ik daarna de situatie te veranderen dat er helemaal niet meer gelogen hoeft te worden.
Doe je dingen soms niet die je wel zou willen doen omdat het niet bij je religie past?
Zeker. Ik vond vlees vroeger écht lekker en wordt nog wel eens in verleiding gebracht door geuren uit winkels ofzo. Maar de gedachte dat ik door meedoen leed veroorzaak is dan toch sterker.
Wat vind je van mensen met dezelfde religie als jij, maar die het anders interpreteren?
Tolerant. Er zijn grenzen aan wat m.i. boeddhisme is en als mensen die willen oprekken (zoals 'alle religies zijn eigenlijk een' of 'dit fundament van boeddhisme geldt voor mij niet maar ik ben wel boeddhist') kan ik daar ferm mee omgaan. Maar binnen die grenzen, o.a. alle verschillende scholen, kan ik vrijelijk met anderen communiceren.
Stoor jij je wel eens aan andere religies?
Nooit aan de concepten/boeken. Wel geregeld aan sommige beoefenaars en leraren met name als ze intolerant zijn. Maar helaas zijn sommige boeddhisten, met name in Azië, dat ook behoorlijk dus het heeft niet echt met de religie te maken...
Twijfel je wel eens aan je geloof?
Natuurlijk. Maar ondanks veel praten/piekeren echt geen voor mij betere weg kunnen vinden!
Vindt je het soms moeilijk om volgens de regels die bij jou religie passen te leven?
Ja, veggie (zie boven).
Wat zorgt ervoor dat je achter je geloof blijft staan in moeilijke tijden?
Voldoende diepgewortelde ervaring met de andere aspecten ervan, zoals empathie voor dieren.
Zijn jou ouders van hetzelfde geloof als dat jij bent?
ja: is het voor jou vanzelfsprekend om voor dezelfde religie te kiezen als je ouders of heb je toch je eigen keuze gemaakt?
nee: wat heeft er voor gezorgd dat je voor deze religie hebt gekozen
--> Nee, min of meer atheist hoewel ze op latere leeftijd richting new-age gingen.
Ik zocht al in m'n tienerjaren en vond uiteindelijk het boeddhisme...
Is het voor jou belangrijk dat je toekomstige echtgenoot van dezelfde religie is?
--> Hoezo toekomstig? Vrouwtjelief sinds 15 jaar is van die religie en dat maakt dingen soms makkelijker inderdaad.
Alleen beantwoorden als je in Amsterdam woont.
Biedt Amsterdam voldoende vrijheid voor het uitoefenen van je religie?
Zeker.
Vind je het moeilijk om volledig achter je religie te staan in een stad als Amsterdam?
Nee.
wat kan de stad Amsterdam doen om het voor jou religie makkelijker en leuker te maken
Meer erkenning voor de sociale rol die we ook vervullen, niet alleen voor Aziaten.