Auteur Topic: Bidden tot Boeddha,kan dat?  (gelezen 18896 keer)

nariah

• Gast
Bidden tot Boeddha,kan dat?
« Gepost op: 24-01-2009 19:12 »
halllo iedereen.

ik zit met een dringende vraag, een kennis van mij (boeddhist)  zij tege me : ik ga bidden  tot god?

terwijl andere zegen dat  boedha helemaal geen god is ?

wat vinden julie hier van?
« Laatst bewerkt op: 29-12-2011 19:54 door lord rainbow »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: god?
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2009 19:23 »
wat is het dringende aan je vraag?

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 24-01-2009 20:09 »
ik zit met een dringende vraag, een kennis van mij (boeddhist)  zij tege me : ik ga bidden  tot god?

terwijl andere zegen dat  boedha helemaal geen god is ?
wat vinden julie hier van?

Hallo Nariah,

Waarschijnlijk een verwarring. Die kennis zal zeker niet tot de boeddha zelf bidden want die is inderdaad niet 'aktief' op enige wijze in het helpen van mensen en ook zeker geen god. Maar hij/zij kan wel wat anders bedoelen:
  • Een échte hindoe-god, bijvoorbeeld Lakshmi (schenkt goede scholing en rijkdom) of Ganesh (beschermt handelaars). Die worden gewoon in het boeddhisme erkend en o.a. in Thailand en Sri Lanka bidt de bevolking voor hen om gunsten. Wat het boeddhisme wél meldt is dat deze goden niet verlicht zijn of zullen worden, en dat het veel beter is om aan jezelf te werken en de boeddha-adviezen te volgen dan hiervoor te bidden.
  • Een bodhisattva. Quan-yin in China en Chenrezig in Tibet, afgeleid van dezelfde archetype/persoon, zijn bekend maar ook bijvoorbeeld Hva-Tsin ('lachende dikbuikboeddha') in China of Amitabha in Japan. Dit zijn symbolen die je kunnen helpen om beter aan jezelf te werken, maar die mogelijk ook ergens net zoals de hindoe-deva's bestaan en iets terugdoen voor wie hen gunstig gezind zijn.
Zelf gebruik ik het tweede veel, Chenrezig is voor mij inspirator om meer compassie en luistervaardigheid te ontwikkelen.

Hopelijk helpt dit het raadsel oplossen...

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>

nariah

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24-01-2009 20:31 »

dat boeddah een god is  was voor mij niet juist maarha gaat omdat ik zelf nog geen boek heb gelezen  wou ik ook zeker wetendoor de mening van andere horen.
maar wat voor mij dringent is hoeft niet dringent te zijn voor jou natuurlijk. ;)

nariah

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24-01-2009 20:32 »

dat boeddah een god is  was voor mij niet juist maarha gaat omdat ik zelf nog geen boek heb gelezen  wou ik ook zeker wetendoor de mening van andere horen.
maar wat voor mij dringent is hoeft niet dringent te zijn voor jou natuurlijk. ;)

thanx  :)

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #5 Gepost op: 24-01-2009 22:46 »
Ok.
Tibetaans boeddhisme: De Dalai Lama is een Boeddha en een God. Tibetaanse Boeddhisten bidden tot de Dalai Lama.

Dus, geen enkel probleem, ze kan bidden tot de Boeddha.
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

nariah

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25-01-2009 02:01 »
Ok.
Tibetaans boeddhisme: De Dalai Lama is een Boeddha en een God. Tibetaanse Boeddhisten bidden tot de Dalai Lama.

dank je ,weer iets wijzer geworden  :) ;)
maar is het dan zo dat sommige  (stromingen) boeddhisten  niet bidden tot boeddha?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2009 06:32 »
iedereen mag bidden tot wie hij wil,

maar de dalai lama is geen god,

hij is gewoon een mens.

althans,zo ziet hij dat zelf.

en dat is ook geheel in overeenstemming
met de leer van de boeddha.

kenmerkend voor het boeddhisme is nu juist ,

dat de boeddha zelf ook een mens was.
en geen god of zoon van god.

Fenomenen als avalokiteshvara(chenrezig,kwan yin),
en andere meditatie objecten,
vertegenwoordigen eigenschappen van de verlichting.
Zo symbolyseert avalokiteshvara
het aspekt van mededogen.
En manjushri het aspect van wijsheid.

Je moet ze zeker niet letterlijk als goden verstaan.

dat zou een ernstige misvatting zijn.

''de mens is zijn eigen toevlucht,wie zou anders zijn toevlucht kunnen zijn.''

de boeddha.

(sorry dat ik roet in je eten moet gooien nariah)

Wel zijn er in het mahayana buddhisme methoden/rituelen
die  verlichte wezens om hun inspiratie vragen ons bij te staan.

Het zo dat in de meeste traditioneel boeddhistische landen de overgrote meerderheid van de
bevolking het boeddhisme beleeft als een volksgeloof. Je bidt tot de Boeddha en je handelt met de Boeddha; je geeft hem offers en verwacht dat hij daarvoor dingen in jouw voordeel doet.
In deze vorm van boeddhisme volg je een aantal leefregels / oorspronkelijke aanbevelin-gen van de Boeddha, die deze gaf als reactie op situaties waar zijn commentaar op gevraagd werd en die in deze vorm tot een soort geboden en verboden geworden zijn.

ik vermoed dat die kennis van jou aangesloten is bij de sokko gakkai ofwel het nicherin boeddhisme...

klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 29-12-2011 19:59 door lord rainbow »

nariah

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2009 01:12 »
iedereen mag bidden tot wie hij wil,

maar de dalai lama is geen god,

hij is gewoon een mens.

althans,zo ziet hij dat zelf.

en dat is ook geheel in overeenstemming
met de leer van de boeddha.

kenmerkend voor het boeddhisme is nu juist ,

dat de boeddha zelf ook een mens was.
en geen god of zoon van god.

Fenomenen als avalokiteshvara(chenrezig,kwan yin),
en andere meditatie objecten,
vertegenwoordigen eigenschappen van de verlichting.
Zo symbolyseert avalokiteshvara
het aspekt van mededogen.
En manjushri het aspect van wijsheid.

Je moet ze zeker niet letterlijk als goden verstaan.

dat zou een ernstige misvatting zijn.

''de mens is zijn eigen toevlucht,wie zou anders zijn toevlucht kunnen zijn.''

de boeddha.

(sorry dat ik roet in je eten moet gooien nariah)

wel is het zo dat in de meeste traditioneel boeddhistische landen de overgrote meerderheid van de
bevolking het boeddhisme beleeft als een volksgeloof. Je bidt tot de Boeddha en je handelt met de Boeddha; je geeft hem offers en verwacht dat hij daarvoor dingen in jouw voordeel doet.
In deze vorm van boeddhisme volg je een aantal leefregels / oorspronkelijke aanbevelin-gen van de Boeddha, die deze gaf als reactie op situaties waar zijn commentaar op gevraagd werd en die in deze vorm tot een soort geboden en verboden geworden zijn.

ik vermoed dat die kennis van jou aangesloten is bij de sokko gakkai ofwel het nicherin boeddhisme...

klopt dat?

roet in het eten gooien?

zo zie ik het niet ik vroeg informatie en die heb  ik gekregen
ook al heben jij en DjangoVaal  daareen andere mening over ,
maja ik denk dat dat maar weer eens bewijst dat je het beste zelf achter dingen aan kunt gaan,
als je iets weten wil.
nicherin ken ik eerlijk gezecht niet eens .
maar ik denk denk dat het wel al duidelijk was dat ik niet elke stroming ken van het boeddhisme,
maar daar  is  onderandere  zelf studie  voor  ;)

SDN1987

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13-04-2009 11:16 »
Ik dacht steeds dat de Boeddha gezonden was vanuit de hemel naar een godin die haar godelijk bestaan had opgegeven om moeder te worden van de toekomstige Boeddha. Zij werd gezegt door een Olifant, waar ze mee danste in haar droom. Hij(boeddha) zou meteen bewust geweest zijn en kon stappen, elke stap die hij zetten bij zijn geboorte kwam een lotus uit. Hij zei ik ben gekomen om alle levende wezen de bevrijden van het lijden ect... De mensen kunnen niet tot hem bidden, hij kan geen enkele smeekgebed verhoren, geen enkele wens invervulling laten gaan. De mens kan hem enkel nabotsen en zijn leer en zijn levenswijze in praktijk toebrengen. Boeddha was G'd niet hij was de grooste onder de mensen, vandaar zijn naam de volmaakte. In ieder geval ik bid niet tot hem en zie hem niet als een G'd. Maar als een leeraar, een wijze heer.

Maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn. Alles kan he  ;D

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2009 12:19 »
Ik dacht steeds dat de Boeddha gezonden was vanuit de hemel naar een godin die haar godelijk bestaan had opgegeven om moeder te worden van de toekomstige Boeddha. Zij werd gezegt door een Olifant, waar ze mee danste in haar droom. Hij(boeddha) zou meteen bewust geweest zijn en kon stappen, elke stap die hij zetten bij zijn geboorte kwam een lotus uit. Hij zei ik ben gekomen om alle levende wezen de bevrijden van het lijden ect... De mensen kunnen niet tot hem bidden, hij kan geen enkele smeekgebed verhoren, geen enkele wens invervulling laten gaan. De mens kan hem enkel nabotsen en zijn leer en zijn levenswijze in praktijk toebrengen. Boeddha was G'd niet hij was de grooste onder de mensen, vandaar zijn naam de volmaakte. In ieder geval ik bid niet tot hem en zie hem niet als een G'd. Maar als een leeraar, een wijze heer.

Maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn. Alles kan he  ;D
Dat is nogal een andere 'mythe' die ik gewend ben.

1. In ieder geval werd hij niet gezonden maar herboren door zijn verworven karma.
2. Dat zijn moeder zijn moeder werd zal ook slechts het gevolg zijn van haar karma en het karma van de Boeddha.

3. De Mythe en het werkelijke verhaal lopen nogal langs elkaar heen. Want in de Mythe weet hij vanaf de geboorte al alles en is de mensheid zich er ook al van bewust. En daarna gaat hij een luxe leventje leiden (lijden?) in het koninkrijkje van zijn vader als prins? Hij heeft verschillende leraren gehad. En tenslotte komt hij door een herinnering uit zijn jeugd tot de juiste methode van meditatie om zich los te maken van al het lijden.

Kijk ook eens op http://www.sleuteltotinzicht.nl/div050.htm . Hierin komt Mythe en werkelijk behoorlijk samen.   
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

SDN1987

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2009 21:33 »
Ok.

Best grappig Boeddha zei zelf dat het nutteloos zou zijn moesten mensen tot hem bidden. Hij is G'd niet hij kan op geen enkel smeekgebed ingaan en geen enkele wens invervuling laten gaan. De mens kan hem enkel nabosten en zijn leer, en zijn levenswijze toepassen in praktijk brengen.

Daar dat ik niet hou van de Tibetaans Boeddhisme. De Dalai Lama een G'd  :D ? dat is een goeie. Hij is een gewoon mens. Waar haal je dat?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2009 21:35 »
in ieder geval niet van de dalai lama.

Die beschouwt zichzelf als een eenvoudige monnik,zegt ie.

SDN1987

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2009 21:47 »
in ieder geval niet van de dalai lama.

Die beschouwt zichzelf als een eenvoudige monnik,zegt ie.

Klopt zeker, maar waarom zegt hij in dit in zijn vorige post?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 19-04-2009 21:52 »
ok,sorry.

klaat het antwoord aan django.

SDN1987

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 19-04-2009 21:55 »
ok,sorry.

klaat het antwoord aan django.

Geen probleem  :)

Groeten, Stef.

martin69

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 20-04-2009 11:15 »
Ok.

Best grappig Boeddha zei zelf dat het nutteloos zou zijn moesten mensen tot hem bidden. Hij is G'd niet hij kan op geen enkel smeekgebed ingaan en geen enkele wens invervuling laten gaan. De mens kan hem enkel nabosten en zijn leer, en zijn levenswijze toepassen in praktijk brengen.

Daar dat ik niet hou van de Tibetaans Boeddhisme. De Dalai Lama een G'd  :D ? dat is een goeie. Hij is een gewoon mens. Waar haal je dat?
Volgens het Tibetaans boeddhisme wordt de dalai lama gezien als een Boeddha die uit medeleven heeft besloten door reïncarnatie weer als mens te verschijnen om zo mensen van dienst te kunnen zijn. Of dat nu waar is of niet is niet belangrijk, want de boodschap van de boeddhistische leer is uiteindelijk dat niet een opperwezen als een god jou kan verlossen, maar dat je dat zelf moet doen, derhalve is het zinloos om wie of wat dan ook te aanbidden, al staat het je natuurlijk vrij om dat wel te doen als je daar behoefte aan hebt.

Offline Old Soul

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 22-04-2009 20:47 »

hallo,

Ik wou even reageren op bidden. De Dalai Lama, is een gewoon mens die in eet en drinkt.
vanuit de Tebetaanse cultuur word hij wel als God gezien.

Maar wat is nu bidden, en dat zou ik persoonlijk niet tot iemand doen. Ik denk dat het bid mechanisme wat ik zelf heb ondervonden toen ik vroeger christen was, altijd was gefocusd op de ander, zijnde God in mijn geval toen.

Hoe meer ik bad en en mijn woorden in de lucht verdampte, hoe verder ik van mezelf afdwaalde.
Wilt u dit, of wilt u dat, als er niets aan die andere zijde is, is er niets te willenm ik bad me een ongeluk, op de toilet in de ochtend, op de fiets, in bed, helaas, het ging helemaal mis :)

Wees niet te afhankelijk van de ander, God of een extern persoon.  Al het schone, het weten, de liefde en zekerheid zit in ons zelf.

Jezus zei, hou van u naaste als van u zelf, dat vind ik wel een prachtige zin, omdat hierin geen,
competitie zit, geen jaloezie, geen afgunst, geen rangorde schikking tussen mensen onder elkaar van ik ben meer dan jou en anders om.

Misschien dwaal ik wat af.....waarschijnlijk nam de spontaniteit het even over van het denken ;)

Liefs Old Soul

martin69

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 23-04-2009 18:05 »

hallo,

Ik wou even reageren op bidden. De Dalai Lama, is een gewoon mens die in eet en drinkt.

Maar wat is nu bidden, en dat zou ik persoonlijk niet tot iemand doen. Ik denk dat het bid mechanisme wat ik zelf heb ondervonden toen ik vroeger christen was, altijd was gefocusd op de ander, zijnde God in mijn geval toen.

Hoe meer ik bad en en mijn woorden in de lucht verdampte, hoe verder ik van mezelf afdwaalde.
Wilt u dit, of wilt u dat, als er niets aan die andere zijde is, is er niets te willenm ik bad me een ongeluk, op de toilet in de ochtend, op de fiets, in bed, helaas, het ging helemaal mis :)

Wees niet te afhankelijk van de ander, God of een extern persoon.  Al het schone, het weten, de liefde en zekerheid zit in ons zelf.

Jezus zei, hou van u naaste als van u zelf, dat vind ik wel een prachtige zin, omdat hierin geen,
competitie zit, geen jaloezie, geen afgunst, geen rangorde schikking tussen mensen onder elkaar van ik ben meer dan jou en anders om.

Misschien dwaal ik wat af.....waarschijnlijk nam de spontaniteit het even over van het denken ;)

Liefs Old Soul

Idd, "hou van uw naaste als van u zelf", dat vind ik een wijze uitspraak, en wat betreft dat bidden, dat vind ik een nutteloze bezigheid, al kan ik me voorstellen dat veel mensen dat doen uit hoop of uit dankbaarheid.

SDN1987

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 23-04-2009 18:20 »

hallo,

Liefs Old Soul

Idd, "hou van uw naaste als van u zelf", dat vind ik een wijze uitspraak, en wat betreft dat bidden, dat vind ik een nutteloze bezigheid, al kan ik me voorstellen dat veel mensen dat doen uit hoop of uit dankbaarheid.

En wat vind je dan over Mediteren? Ach als je zegt tegen de mensen dat je niet meer bent dan een monnik. Waarom nemen de mensen je dan aan als een G'd? Belachelijk he.

Zeg je net als Yeshua, ik ben de messias en niemand geloofd je  ;D.

Groet, Stef.

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
  • Forum eigenaar en manager
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #20 Gepost op: 28-05-2009 10:25 »
Het lastige is dat het Boeddhisme, net als elke religie na een paar eeuw (en het Boeddhisme heeft 2500 jaar de tijd gehad, langer dan het Christendom), uit een heleboel stromingen bestaat.

Veel Boeddhisten bidden tot Boeddha, of tot de heilige Bodhisattvas - vooral Mahayana Boeddhisten, zoals de Tibetaans Boeddhisten doen dit. Uit de oorspronkelijke teksten blijkt inderdaad dat bidden niet zoveel zin heeft - je moet verlichting zelf bereiken. Maar mensen zijn mensen, verlichting is ver weg en ondertussen hebben we vaak gewone problemen. De Boeddha is de meest geeerde persoon in het Boeddhisme, dus voor oplossingen voor die gewone problemen, bid men nog weleens tot de Boeddha.

In het algemeen gaan de meeste Aziatische Boeddhisten er vanuit dat het aanbidden van de Boeddha tot goed karma leidt.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 28-05-2009 17:32 »

Veel Boeddhisten bidden tot Boeddha, of tot de heilige Bodhisattvas - vooral Mahayana Boeddhisten, zoals de Tibetaans Boeddhisten doen dit. .

misschien moet je hier een onderscheid maken tussen enerzijds het volksgeloof en anderzijds de beoefening van de dharma zoals onderwezen door leraren,monniken,geshes,rinpochees enz.

de eerste kategorie zal bidden tot de boeddha en daar heil van verwachten.
de tweede kategorie bidt niet op die manier tot de boeddha of boddhisattvas.

in deze kringen zijn de boeddhas en bodhisattvas meditatieobjecten en
ze versymbolyseren eigenschappen en kenmerken,die de beoefenaar tot ontwikkeling wil laten komen,zoals bijvoorbeeld avakoliteshvara of chenrezig staat voor mededogen en bijvoorbeeld manjuhsri staat voor het wijsheids aspekt.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Bidden tot Boeddha,kan dat?
« Reactie #22 Gepost op: 24-09-2018 16:09 »
Who do Buddhists pray to?

https://www.youtube.com/watch?v=-Fnmj4wuMmw

Ja tis sogyal

ik kan hem toch weer hebben
« Laatst bewerkt op: 14-10-2021 06:06 door Marcel »