Auteur Topic: Boeddhist of dwaas  (gelezen 5715 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Boeddhist of dwaas
« Gepost op: 31-01-2009 18:30 »
Een boeddhist, dat is de dwaze leerling van een wijze man.
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 20:40 door lord rainbow »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
Re: boeddhist
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2009 18:32 »

Een dwaze boeddhist, is dat eerder een dwaas of eerder een boeddhist ?
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2009 18:41 »
..die neem ik eventjes mee...
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Tientje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 08-04-2009 19:14 »
fijn...  !
 ;D

• Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 28-04-2009 22:57 »

Citaat
Je kunt het boeddhisme kennen maar wat heb je aan deze kennis als je niet de Boeddha kent? En hoe ontmoet je de meester achter de woorden?
Wat bedoelde Gautama toen hij zei: Wees een licht voor jezelf? De 'boeddha' is blijkbaar dat licht.

De Waarheid is noch Oosters en noch Westers.
Je kunt misschien een nieuwe variant brengen, maar de Waarheid zelf staat daar ver boven, lijkt mij.
Of spreken we over waarheden die aan plaats en tijd gebonden zijn?
« Laatst bewerkt op: 23-01-2010 22:13 door nova »

• Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 28-04-2009 23:21 »
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,337.msg1911.html#msg1911

Wat je 'een slaafse verering van een almachtige god' noemt is in zekere zin vergelijkbaar met wat in het Boeddhisme Guru-devotie heet. Het veruit grootste probleem met iedere vorm van spirituele beoefening is ons eigen ego en zijn spirituele materialisme is de meest venijnige vorm daarvan. Wij willen iets lekkers, makkelijks, efficients met een suikerlaagje. Iets wat leuk in ons leven past, wat zich leuk laat uitleggen aan onze vrienden onder het genot van een glaasje wijn en wat vooral bevestigt wat WIJ ALLANG dachten en onze superieure mening t.o.v. die van anderen. Dus eigenlijk iets halverwege een nieuwe auto en een sprookje.

Maar om iets te worden, moeten we niets worden; om iets te zien, moeten we zelf uit de weg stappen, ons uit de gevangenis bevrijden van de verhalen die we aan ons zelf over onszelf vertellen; ons bevrijden van de onwetenheid die ons gehecht doet zijn aan het ene en afkerig aan het andere. 'Onderwerping'/'toewijding'/'overgave' aan God of aan een leraar (nadat we na lange studie en onderzoek hebben besloten dat Hij of hij/Zij of zij betrouwbaar is en en de kwaliteiten bevat die we hopen te bereiken) is een van de wegen dit ego te breken en een essentieel onderdeel van alle grote tradities.

Voor meer (en pijnlijke) informatie lees eens Ch?gyam Trungpa - 'Cutting Through Spiritual Materialism'.

Zoals Tarig Ramadan als een schreef zijn we zulke slaven van onze consumenten maatschappij geworden dat we van onze religies en/of godsdiensten hetzelfde verwachten; iets makkelijk verteerbaars. Terwijl slechts overgave en een leven van gedisciplineerde studie en beoefening resultaten kunnen brengen. Ongeacht dit pad nu Jezus, Sufi, Dharma of wat dan ook heet.

Er is een aprocief verhaal dat er eens een vergadering was met vertegenwoordigers van alle grote religies, die vervolgens elkaar in de haren schoten over 'het bestaan van God', Karma etc. etc. etc. Deze gelegenheid werd gevolgd door een bijeenkomst van grote beoefenaars, die in stilte, met een glimlach om de mond elkaar aankeken.

Dus voordat je de splinter uit andermans oog haalt, verwijder eerst de balk in die van jezelf.

Trouwens termen als godsdienst en religie zijn westerse termen en het is daarmee niet verbazingwekkend dat ze voor niet-westerse tradities geen sluitend hokje vormen.

« Laatst bewerkt op: 23-01-2010 22:12 door nova »