Dag condigy,
Ik beschouw mezelf eigenlijk niet echt als boeddhist en zal dit ook nooit doen. Maar de leer van mijnheer Boeddha spreekt me wel heel erg aan, en ik denk dat er waarheid in zit...
Ik ben nog maar sinds kort aan het lezen over boeddhisme, dus ik ben nog een echte leek. Maar ik probeer er wel naar te leven.
En je hebt precies nog niet veel respons gekregen

dus bij deze.
1) Niet echt, ik ken enkel het levensverhaal Gautama Boeddha. Maar dit is mss de geschiedenis van het boeddhisme?
2) Voor mij is het zeker geen geloof. Ik heb ingezien dat het een nuttige leer is, waar zeker waarheid in zit. Dat vind ik mooi aan boeddhisme: Boeddha zei zelf dat je kritisch moet zijn tov zijn leer en nooit zomaar iets voor waar aannemen.
Ik lees er over, uit boeken en op internet (soms gewoon eens de suttas lezen, kan ik heel kalm en gelukkig van worden...). Daarnaast mediteer ik sinds kort (ademhalings meditatie), probeer dit iedere dag te doen, zoals het mij uitkomt. Maar ik probeer vooral heel de dag in aandacht te leven. Aandacht voor mijn handelingen (mentaal/verbaal/lichamelijk), en waaruit deze voorkomen... Op deze manier probeer ik op een betere/ meer ethische manier te leven.
3) Het is een leer die mij weer dichter bij mezelf brengt. Het is allemaal logisch en de antwoorden zitten in ons, maar ik heb richtlijnen nodig, en die vind ik in de leer van de boeddha. In sommige teksten wordt deze leer omschreven als een vlot dat ons naar de andere oever brengt. Deze andere oever zou dan de Verlichting zijn. Nu, voor mij hoeft het zeker niet direct de Verlichting zijn. Maar het is wel een vlot naar een kalmer en gelukkiger leven. En belangrijk in de omschrijving van vlot is dat je het achterwege laat wanneer je de andere oever bereikt hebt. Daarom weiger ik mezelf boeddhist te noemen; ik ben gewoon een mens. En boeddhisme zijn gewoon woorden, die me dichter bij mezelf brengen, we zien wel waar het uitkomt. Hopelijk klinkt dit niet te raar?