Auteur Topic: Wat vragen  (gelezen 8334 keer)

condigy

• Gast
Wat vragen
« Gepost op: 25-02-2009 14:58 »
Hey allemaal,
In verband met school(eindwerk godsdienst) moet ik wat vragen stellen aan boeddhisten.

1.   Ken je de geschiedenis achter Boeddhisme?

2.   Hoe ga je om met je geloof?

3.   Wat betekent Boeddhisme voor je

4.   Ben je actief bezig met Boeddhisme?

5.   Wie/wat is Boeddha voor jou?

6.   Hoe heeft/had Boeddhisme jou geholpen?

Met dank en vriendelijke groeten.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Wat vragen
« Reactie #1 Gepost op: 25-02-2009 15:19 »
Kijk, dát is nu eens een wat overzichtelijker lijst dan een vorig geval. En omdat ik in een goede bui ben zal ik 't kort proberen...

1. Yep.
2. Korrektie - ik zou het een religie willen noemen (geeft binding aan je leven) en geen geloof omdat we niet theïstisch zijn --> geen god ofzo kennen.
Omgaan met? Tja, bijvoorbeeld bezig zijn met meditatie en met ethisch leven.
3. Richting voor m'n leven, inspiratie, proberen meer te worden zoals de boeddha was en zoals mensen wijzer dan ik in de boeddha's voetsporen (denk aan Dalai Lama, Thich Nhat Hanh, Ayya Khema) ook nu zijn.
4. Volop, mede als leraar.
5. Een mens (historisch) die de verlichting bereikt heeft, en daarmee een inspiratiebron.
6. Een beter mens te worden, al ben ik bepaald nog ver van verlichting. Bijvoorbeeld geduldiger, minder onvriendelijk  ::) en dat soort kwaliteiten...

Wie volgt?

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 25-02-2009 17:42 »
hallo condigy,

1)

‘Het’ boeddhisme gaat terug op gautama boeddha,waarvan wordt uitgegaan dat het een historische figuur is geweest.

Geconfronteerd met het lijden om zich heen: geboorte,ziekte,ouderdom en dood,besloot hij op zoek te gaan naar de waarheid.

Na deze ontdekt te hebben,heeft hij zijn inzichten hierin gedeeld met anderen middels zijn leringen en preken.

Samenvatting van zijn leer is vervat in de door hem verkondigde ‘vier edele waarheden’:

-   leven is lijden. Alles wat bestaat is vergankelijk.

-   er is een oorzaak waardoor dat wij lijden.
            En waardoor wij last hebben van hoe het leven is.

-   er is bevrijding mogelijk(van het lijden).

-   er is een manier om dat voor elkaar te krijgen.
(leven volgens het achtvoudige pad)

2)   
Het woord geloof is een woord waarbij mensen nogal een verschillende invulling geven.
Sommigen denken bijvoorbeeld aan God,en dan kan God ook weer op allerlei manieren bedoeld zijn…of aan kritiekloos zijn of aan overgave enz.

Boeddhisme is meer een soort handleiding met een aantal hulpmiddelen ,zoals beoefeningen en geschriften. Een handleiding om te komen tot wie of wat we uiteindelijk,in de grond van de zaak zijn.

Ik probeer bijvoorbeeld zoveel mogelijk gewaar te zijn in waar ik me bevind en wat ik doe,denk,voel.Hoe ik reageer op situaties enz.

3)
Het is boeiend onderzoek te doen.

4)
klinkt voor mij hetzelfde als vraag 2).

5)
Boeddha is voor mij een symbool voor de mogelijkheid te ontdekken dat er iets moois schuilgaat achter alles.
Want dat wil ik graag…..

6)
Het heeft me geholpen door het erover te hebben dat er bevrijding mogelijk is,bevrijding van lijden,ongenoegen,verwarring. Het is voor mij eigenlijk een boodschap van hoop in eerste instantie.
Anders lijkt het nogal zinloos allemaal. En dan alles wat mensen elkaar aandoen,wat je allemaal kan overkomen,de onbestendigheid en veranderlijkheid van alles en iedereen.

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 25-02-2009 21:41 »
Excuses
ik doe weer niet mee.

Succes.

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26-02-2009 11:22 »
Dag condigy,
Ik beschouw mezelf eigenlijk niet echt als boeddhist en zal dit ook nooit doen. Maar de leer van mijnheer Boeddha spreekt me wel heel erg aan, en ik denk dat er waarheid in zit...
Ik ben nog maar sinds kort aan het lezen over boeddhisme, dus ik ben nog een echte leek. Maar ik probeer er wel naar te leven.
En je hebt precies nog niet veel respons gekregen ;)   dus bij deze.

1) Niet echt, ik ken enkel het levensverhaal Gautama Boeddha. Maar dit is mss de geschiedenis van het boeddhisme?

2) Voor mij is het zeker geen geloof. Ik heb ingezien dat het een nuttige leer is, waar zeker waarheid in zit. Dat vind ik mooi aan boeddhisme: Boeddha zei zelf dat je kritisch moet zijn tov zijn leer en nooit zomaar iets voor waar aannemen.
Ik lees er over, uit boeken en op internet (soms gewoon eens de suttas lezen, kan ik heel kalm en gelukkig van worden...). Daarnaast mediteer ik sinds kort (ademhalings meditatie), probeer dit iedere dag te doen, zoals het mij uitkomt. Maar ik probeer vooral heel de dag in aandacht te leven. Aandacht voor mijn handelingen (mentaal/verbaal/lichamelijk), en waaruit deze voorkomen... Op deze manier probeer ik op een betere/ meer ethische manier te leven.

3) Het is een leer die mij weer dichter bij mezelf brengt. Het is allemaal logisch en de antwoorden zitten in ons, maar ik heb richtlijnen nodig, en die vind ik in de leer van de boeddha. In sommige teksten wordt deze leer omschreven als een vlot dat ons naar de andere oever brengt. Deze andere oever zou dan de Verlichting zijn. Nu, voor mij hoeft het zeker niet direct de Verlichting zijn. Maar het is wel een vlot naar een kalmer en gelukkiger leven. En belangrijk in de omschrijving van vlot is dat je het achterwege laat wanneer je de andere oever bereikt hebt. Daarom weiger ik mezelf boeddhist te noemen; ik ben gewoon een mens. En boeddhisme zijn gewoon woorden, die me dichter bij mezelf brengen, we zien wel waar het uitkomt. Hopelijk klinkt dit niet te raar?

4) Zoals ik al zei: ik lees er over, mediteer af en toe, en probeer in aandacht te leven... Dit laatste impliceert ook vriendelijk zijn, met liefde, en respect voor alles wat leeft... :)

5) Boeddha is een voorbeeld voor mij, iemand voor wie ik veel ontzag en respect heb. Maar dus zeker een mens (zoals iemand in een andere topic zei:  die ook moest eten en schijten, en ook doodgegaan is :P). Ik heb het hier over de Boeddha waarover ik lees in de teksten, als deze al dan niet echt heeft bestaan kan me eigenlijk niet schelen, ik wil zelf geloven van wel. Het was een toffe peet die een heel mooie leer heeft doorgegeven, waarvoor eeuwig dank.

6) Het helpt me om kalmer te zijn. Om het belangrijke van het onbelangrijke te scheiden. En om het onbelangrijke (of dingen uit het verleden) los te laten. Op die manier kan ik beter, aandachtiger, voller, en met een lach, in het NU staan. Zo kan ik voor mezelf een bron van rust en licht zijn (nog veel werk hieraan nodig, maar het komt). En ik hoop op de lange termijn dit ook te zijn voor de mensen rond me. Want ik geloof echt dat alles verbonden is. Wanneer ik weer openbloei en mijn zonlicht terugvindt, hoop ik hiermee te stralen op iedereen rond me, en hen ook gelukkig te maken, en helpen relativeren...

Zo, hopelijk is het niet te onduidelijk... Anders wees niet bang om te vragen!
Maar ik zeg het: ben slechts een jongen die interesse heeft in het boeddhisme. Zie mij dus aub niet als een voorbeeld voor hoe alle boeddhisten zijn ofzo...

Groeten, en veel succes nog met je werkje!

Edithje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26-02-2009 21:01 »
Dag condigy,
Ik beschouw mezelf eigenlijk niet echt als boeddhist en zal dit ook nooit doen. Maar de leer van mijnheer Boeddha spreekt me wel heel erg aan, en ik denk dat er waarheid in zit...
Ik ben nog maar sinds kort aan het lezen over boeddhisme, dus ik ben nog een echte leek. Maar ik probeer er wel naar te leven.
En je hebt precies nog niet veel respons gekregen ;)   dus bij deze.

1) Niet echt, ik ken enkel het levensverhaal Gautama Boeddha. Maar dit is mss de geschiedenis van het boeddhisme?

2) Voor mij is het zeker geen geloof. Ik heb ingezien dat het een nuttige leer is, waar zeker waarheid in zit. Dat vind ik mooi aan boeddhisme: Boeddha zei zelf dat je kritisch moet zijn tov zijn leer en nooit zomaar iets voor waar aannemen.
Ik lees er over, uit boeken en op internet (soms gewoon eens de suttas lezen, kan ik heel kalm en gelukkig van worden...). Daarnaast mediteer ik sinds kort (ademhalings meditatie), probeer dit iedere dag te doen, zoals het mij uitkomt. Maar ik probeer vooral heel de dag in aandacht te leven. Aandacht voor mijn handelingen (mentaal/verbaal/lichamelijk), en waaruit deze voorkomen... Op deze manier probeer ik op een betere/ meer ethische manier te leven.

3) Het is een leer die mij weer dichter bij mezelf brengt. Het is allemaal logisch en de antwoorden zitten in ons, maar ik heb richtlijnen nodig, en die vind ik in de leer van de boeddha. In sommige teksten wordt deze leer omschreven als een vlot dat ons naar de andere oever brengt. Deze andere oever zou dan de Verlichting zijn. Nu, voor mij hoeft het zeker niet direct de Verlichting zijn. Maar het is wel een vlot naar een kalmer en gelukkiger leven. En belangrijk in de omschrijving van vlot is dat je het achterwege laat wanneer je de andere oever bereikt hebt. Daarom weiger ik mezelf boeddhist te noemen; ik ben gewoon een mens. En boeddhisme zijn gewoon woorden, die me dichter bij mezelf brengen, we zien wel waar het uitkomt. Hopelijk klinkt dit niet te raar?

4) Zoals ik al zei: ik lees er over, mediteer af en toe, en probeer in aandacht te leven... Dit laatste impliceert ook vriendelijk zijn, met liefde, en respect voor alles wat leeft... :)

5) Boeddha is een voorbeeld voor mij, iemand voor wie ik veel ontzag en respect heb. Maar dus zeker een mens (zoals iemand in een andere topic zei:  die ook moest eten en schijten, en ook doodgegaan is :P). Ik heb het hier over de Boeddha waarover ik lees in de teksten, als deze al dan niet echt heeft bestaan kan me eigenlijk niet schelen, ik wil zelf geloven van wel. Het was een toffe peet die een heel mooie leer heeft doorgegeven, waarvoor eeuwig dank.

6) Het helpt me om kalmer te zijn. Om het belangrijke van het onbelangrijke te scheiden. En om het onbelangrijke (of dingen uit het verleden) los te laten. Op die manier kan ik beter, aandachtiger, voller, en met een lach, in het NU staan. Zo kan ik voor mezelf een bron van rust en licht zijn (nog veel werk hieraan nodig, maar het komt). En ik hoop op de lange termijn dit ook te zijn voor de mensen rond me. Want ik geloof echt dat alles verbonden is. Wanneer ik weer openbloei en mijn zonlicht terugvindt, hoop ik hiermee te stralen op iedereen rond me, en hen ook gelukkig te maken, en helpen relativeren...

Zo, hopelijk is het niet te onduidelijk... Anders wees niet bang om te vragen!
Maar ik zeg het: ben slechts een jongen die interesse heeft in het boeddhisme. Zie mij dus aub niet als een voorbeeld voor hoe alle boeddhisten zijn ofzo...

Groeten, en veel succes nog met je werkje!

Heel mooi geschreven dit! Mag ik vragen wat je exact verstaat onder het in aandacht leven? En hoe je in het begin hiertoe gekomen bent...klinkt zo mooi en rustig om zo te kunnen leven!
Hoor/lees graag weer van je, Edith.

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2009 14:09 »
Citaat
Heel mooi geschreven dit! Mag ik vragen wat je exact verstaat onder het in aandacht leven? En hoe je in het begin hiertoe gekomen bent...klinkt zo mooi en rustig om zo te kunnen leven!
Hoor/lees graag weer van je, Edith.

Heh bedankt. Ik ben vereerd :)

Ik heb er ergens over gelezen, over in aandacht leven. Er wordt regelmatig in boeddhistische teksten over gesproken, heb ik de indruk.
Deze soetra geeft een mooi beeld van wat ik echt respecteer aan het boeddhisme, en probeer naar toe te leven. (Voor dit laatste is het nodig dat ik aandachtig ben):
http://www.suttas.net/suttas/anguttara-nikaya/3/an3-150-pubbanha-sutta.php

Maar het is wel lastig. Vooral als je jezelf doorziet, en ziet dat het allemaal niet zo mooi is. Integendeel zelfs. Het is iedere dag weer (inzien dat je) met lege handen start(en).
Tja, ik zeg het, het komt erop neer dat ik mezelf probeer te doorzien. Eigenlijk is het op zich niet zo moeilijk, maar ik doe het echt niet graag... Constant excuses en smoesjes om mezelf achter te verbergen. Uitvluchten en mooie "intellectuele" uitlegjes en denkpatronen. Maar waarom... Het is allemaal voor niets, zo belachelijk allemaal. Zoals op dit forum ook, al mijn gezever, zoals ik nu weer bezig ben... ::)

Ik probeer dus een beetje mezelf en mijn handelingen te doorzien. Zoals soms bij mediteren de bedoeling is denk ik; dat je zelf je gedachten ziet, en je afvraagt waar ze vandaan komen enz... Hetzelfde met je lichamelijke en verbale acties... Waarom?

Maar goed, ben weer aan het afdwalen. Ik hoop dat je een beetje verstaat wat ik bedoel. Het is eigenlijk niet zo heel positief, maarja, het is wat ik wel merk als ik aandachtig ben. Veel mooie woorden maar voor de rest :-\...
Het is de andere kant van de medaille...

Maar er wordt aan gewerkt.  Ja dit is eigenlijk wat boeddhisme voor mij vooral betekent denk ik, Een beter mens van mezelf maken. En hiervoor is veel aandacht nodig voor jezelf (of wat je doet), nogal egocentrisch eigenlijk... En vooral niet opgeven hé. De balk uit mijn oog halen
Bedankt voor de respons Edithje,  het typen van deze berichtjes doet me ook altijd dingen inzien. Als je nog vragen hebt of iets kwijt wil, doe maar gerust, want deze post is ook weer massaal onsamenhangend........

Groeten
« Laatst bewerkt op: 27-02-2009 15:02 door frederik »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 27-02-2009 17:11 »
Op vrage aan de boeddha
hoe hij zijn leer
in een woord samen zou vatten,
luidde het antwoord:''aandacht''(of aandachtigheid,dat mag ik kwijt zijn),
zo heb ik ergens gelezen...

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 28-02-2009 14:26 »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #9 Gepost op: 27-03-2020 01:28 »
1.   Ken je de geschiedenis achter Boeddhisme?

Die geschiedenis is heel groot. Nee, daar ken ik niet alles van. Wel weet ik min of meer hoe het allemaal gegaan is, in grote lijnen. Wat het verhaal is en hoe het in de wereld kwam en hoe het zich verspreide en welke scholen er zijn etc, etc.

2.   Hoe ga je om met je geloof?

Ik onderzoek het en pas het toe en reflecteer erop

3.   Wat betekent boeddhisme voor je

Het is iets dat mijn leven vorm geeft, voorbij de aardse beslommeringen. Iets dat ik nodig had. Een leer die dieper gaat dan het oppervlakte. Iets dat het op zich durft te nemen, om de menselijke conditie te onderzoeken.

4.   Ben je actief bezig met Boeddhisme?

ja

5.   Wie/wat is Boeddha voor jou?

Een man die op een jonge leeftijd in een existenciele crisis. geraakt ( hij ervoer veel verdriet ). Maar,
toen ging hij op pad. Hij ging niet bij de pakken neerzitten. Het werd geboren uit pijn, het boeddhisme werd geboren uit pijn. Máár, het is geen pijn, het gaat juist over het positieve, over het helen van die pijn. Het is dus tegelijk een heel sombere en een hoopvolle religie/filosofie.

6.   Hoe heeft/had Boeddhisme jou geholpen?

Ik heb meer controle over mijn geest gekregen. Het kan mij minder schelen, wat mensen van mij vinden. Ik wil minder, ik ben meer tevreden met kleine dingen. Ik ben minder haatdragend geworden. Ik beheers mij beter. Ik leef een sober leven nu. etc.