Auteur Topic: Benieuwd!  (gelezen 4465 keer)

Nouk

• Gast
Benieuwd!
« Gepost op: 11-06-2009 21:26 »
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd geïnteresseerd in het boeddhisme. Voor school ben ik nu bezig met literatuuronderzoek naar dit onderwerp. Er zijn echt heel veel boeken over geschreven. Nu ben ik ook benieuwd hoe mensen het boeddhisme nou eigenlijk ervaren. Vandaar dit vragenlijstje!

Hopelijk zijn er mensen die erop willen reageren! Bedankt alvast!

1.   Wat betekent boeddhisme voor jou?
2.   Op welke manier ga jij om met het boeddhisme in je dagelijks leven?
3.   Hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het boeddhisme?
4.   Wat vinden mensen in jouw omgeving ervan als je zegt dat je je bezighoudt met het boeddhisme?
5.   Ben je bezig met de vier edele waarheden? Wat vind jij daarvan? Op welke manier houd je je daarmee bezig?
6.   Hoe denk jij over geboorte, leven en dood?
7.   Wat houdt het achtvoudige pad voor jou in?
8.   Vind je dat je je gemakkelijk kunt bezighouden met boeddhisme in de westerse wereld? Wat is jouw ervaring met rustmomenten vinden etc.?

Offline Old Soul

• Nieuwkomer
  • *
Re: Benieuwd!
« Reactie #1 Gepost op: 12-06-2009 23:10 »
Hallo Nouk,

vroeger had ik altijd iets met het getal acht, en jij stelt ook 8 vragen, wel leuk :)

1. Boeddhisme, mijn levensweg lijkt het meest op het boeddhisme, en dit betekent :

Offline Old Soul

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12-06-2009 23:23 »
Ik drukte op een verkeerde toets,

het betekent voor mij : Bevrijding van lijden, en de weg naar vrede en liefde. Contact met de natuur en de weg naar in het hier en nu leven, geen denken aan vroeger, of toekomst, dat alles hen ik lang nog niet bereikt maar is wel mijn weg.

2. Dat is de lastige van alle vragen voor mij haha. Omdat dit betekent in je werk , de auto, tijdens het eten, tijdens de wandeling het boeddhisme toepassen, of zen.
Ik probeer tijdens het werk zo veel mogelijk funtioneel te zijn. Een glimlach naar de verkeerde en ik ben de klos, ! haha. Over deze vraag kan ik wel een paar a 4tjes schrijven.
Als ik wakker word ga ik op mijn balkon zitten en luister ik naar de vogels hoe blij ze altijd zijn in de ochtend, ook als het regent, en dan denk ik, wat zit ik nu saggarijnig erbij, en dat stumuleert mij wel.
Ik heb ontzettend veel bewondering voor de natuur en als het even kan bevindt ik me daar ook in.

3. Door een boek van Thich Nath Hanh.
4

Offline Old Soul

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 12-06-2009 23:38 »
4. De  meeste mensen reageren geschokt in eerste instantie. En zeker omdat het merendeel van mijn kennissen of vrienden uit christenen bestaat. En vinden mij vaak soft.
5. Dit is de leukste vraag omdat ik hier dagelijks mee bezig ben en al jaren.
En het zijn maar 4 vellen papier over dit onderwerp, en na 3 jaar kan ik het pas begrijpen.
Ik heb ontzettend veel moeten lijden, en nog steeds wel, en door naar de oorzaken te kijken word het lijden minder. Een van die oorzaken is hechting, or verlangen, en vanuit dit pijn en teleurstelling.

Mijn vis was vier maanden geleden overleden, en ik moest er 5 dagen om huilen. Ik had me zo ontzettend gehecht aan mijn vis. Ik observeerde de vis intens, en als het zich ander bewoog maakte ik me al zorgen. Dit was een leerzaam proces. Ik heb nu een nieuwe vis, ik een lekker groot aquarium, en oefen nu om minder symbiotisch te zijn.

Er is lijden, maar er is ook bevrijding van lijden, en ik geloof ook sterk dat al het lijden vanuit ons zelf komt en niet van buiten.

Offline Old Soul

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12-06-2009 23:45 »
6. Ja, ook een boeiend onderwerp.
    Ik ben geboren en ga dood, Dus dat is wel duidelijk, maar is er leven na de dood, is er een hemel, or komt mijn ziel terug in een ander mens of dier.
    Ik ben wel een tijd lang christen geweest, en ik heb nog wel het gevoel een beetje van, toch eigenlijk wel lekker een hemel en eeuwig leven, daarvoor alleen al zou ik wel christen willen zijn.

Maar ik hoorde dat de dieren er niet heen mochten van sommige christenen, dus dan hoeft het niet meer haha, nee hoor.

Ik weet dat ik meerdere levens heb geleid. Dat kan ik natuurlijk niet bewijzen. Vandaar ook mijn naar, oude ziel. Of ik hierna nog een keer terug kom weet ik niet, maar ik geloof zeker in reincarnatie.
7. Het Achtvoudige Pad houd in, eigenlijk een * hoe te leven gids * en daar vind ik wel bevredeging uit *

8. Ja, dat is weer het zelde als de dagelijkse dingen een beetje. Werken in de westerse maatschappij. ( ik moet telkens even door verzenden ander gaat mijn pc tekeer )

Offline Old Soul

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12-06-2009 23:50 »

Ik vind dat het boeddhisme ontzettend moeilijk te combineren valt met het westen.
Een enorm gehaaste maatschappij, stress, vakjes denken.
Ik probeer me zo min mogelijk te hechten aan het westerse gebeuren.
Maar dat is een te groot onderwerp.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie van mij. Eigenlijk zijn de antwoorden te groot voor de kleine vragen ! haha

Old Soul :)

Nouk

• Gast
Re:Benieuwd!
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2009 15:10 »
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb er veel aan gehad!