Auteur Topic: Wil  (gelezen 9195 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Wil
« Gepost op: 26-07-2009 21:46 »
Uit "Die mystik des Buddhismus "  Bernardus Jasink (1920) ISBN 90 202 4850 2

De gewone mens (zoals de Boeddha hem vaak noemt) is gebonden aan de wereld door zijn vroegere daden, die hem steeds tot nieuwe daden aansporen, en door zijn eigen wil, die naar de wereld verlangt, en zich steeds tot nieuwe activiteit en nieuwe werkzaamheid genoopt voelt... De naar bevrijding strevende mens is weliswaar gebonden door zijn vroeger Karma, doch zijn wil bindt hem niet opnieuw, hij verricht geen nieuwe daden, maakt geen nieuw Karma en roeit het oude Karma uit.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
de mystieke kracht van het boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2009 21:58 »
Mag men concluderen dat de mystieke kracht van het Boeddhisme het verlangen naar bevrijding is en dat dit verlangen naar bevrijding dat des te levendiger, des te intenser, dat het gehele wezen beheerst de uiteindelijke bevrijding zal bewerkstelligen ? ... De wil die wereldsgericht is doet de mens wederkeren, steeds weder en weder, is het dan niet logisch dat de wil die bevrijdingsgericht is, ontdaan van haar wereldsgerichtheid deze wederkeer verhindert?
« Laatst bewerkt op: 27-07-2009 06:17 door nova »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
Re:Wil
« Reactie #2 Gepost op: 27-07-2009 07:05 »
En kan men het verlangen naar bevrijding ook niet verstaan als " de smeekbede aan de (blinde) wil om de zelfloosheid binnen te treden"...De (blinde) wil die in haar panische gedaante zonder sturing naar alle richtingen vloeit... Oftewel alle gedaanten aanneemt...En uiteindelijk in het mensenhart, het bewust lijdende gedaante van de (blinde) wil de noodzaak ontmoet, daar zij anders het mensenhart meesleurt in die voor het mensenhart verschrikkelijke panische reis, de noodzaak ontmoet tot uitdoving van haar paniek, tot uitdoving van haar blindheid.

Offline Old Soul

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 27-07-2009 21:19 »
Hi Nova,

Mijn reden voor interesse in het boeddhisme ligt daarin,

Bevrijding van alle ellende die ik ook nog zelf creeer! :)

Is het verlangen wat ik heb ? Lastig. Ik vind het verlang woord een beetje lastig,
verlangen naar, bier, een vrouw, geld, daar komt meestal ellende van.

Ik zou dan eerst het woord verlangen onder de loep moeten nemen.
Verlangen lijkt iets met leegheid te maken te hebben als ik even op mijn gevoel af ga, maar dat weet ik niet absoluut.

Het boeddhisme heef de methodes om ze op te lossen in dit leven. Dat geloof ik niet maar dat weet ik.

Mooie topic !

Old Soul

• Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 27-07-2009 22:06 »
Hi Nova,

Is het verlangen wat ik heb ? Lastig. Ik vind het verlang woord een beetje lastig,

Verlangen lijkt iets met leegheid te maken te hebben als ik even op mijn gevoel af ga, maar dat weet ik niet absoluut.

Het boeddhisme heef de methodes om ze op te lossen in dit leven. Dat geloof ik niet maar dat weet ik.

Mooie topic !

Old Soul

http://www.suttas.net/suttas/khuddaka-nikaya/dhammapada/14-buddhavagga.php
Citaat
186

Zelfs als het gouden munten regent,
Komt verlangen niet tot bevrediging.
"Begeerte brengt lijden en een beetje genot" —
Aldus weten de wijzen.
187

Zelfs in hemels genot vindt hij geen vreugde.
Een leerling van de Volledig Verlichtte
Vindt vreugde in de vernietiging van verlangen.

Offline Old Soul

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 28-07-2009 17:11 »
Mooie site Nova,

Dank je voor de link :)

Smile Old Soul

• Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 30-07-2009 13:57 »
Hi Nova,

Mooie topic !

Old Soul

Hoe moeilijk de boeddhistische opdracht eigenlijk is, komt te voorschijn bij de vraag "hoe overwin je eigenlijk de overlevingsdrang" want in wezen heeft dit niets meer met het bewuste "ik" te maken maar juist met die diepere/diepste lagen van het menselijk wezen... Hoe kan nu het bewuste "ik" het klaarspelen om toch die drang te overwinnen... En waarschijnlijk is het ook niet het bewuste "ik" die dat doet... Alleszins beweert het boeddhisme dat het binnen de menselijk mogelijkheden valt... Maar ik vrees wel dat er me nu net nog iets ontgaat, en ik weet niet wat...

• Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 30-07-2009 21:15 »

Mmmm… Waarom zou je de “overlevingsdrang” moeten overwinnen? Want die overlevingsdrang ligt in elk leven besloten… Als dat niet zo zou zijn, zou elk leven automatisch afsterven, omdat er niets zou zijn om je leven voor te beschermen… Terwijl het leven vol gevaren zit, zeker in de vrije natuur… Ik ken de heroïsch aandoende verhalen ook wel in het (Tibetaanse) Boeddhisme of anderszins, dat enorme mentale of meditatieve inspanningen mogelijk zijn en enorme overwinningen mogelijk zouden zijn… Maar feit blijft dat Boeddha in eerste instantie kinderen deelgenoot maakte van zijn inzicht na de Verlichting… Om te testen in hoeverre plattelandskinderen zijn boodschap zouden kunnen begrijpen… En ze begrepen het tot grote opluchting van de Boeddha… Daarna begon hij pas volwassenen te instrueren… Dus ondanks dat er soms heroïsch aandoende zaken worden gemeld in bepaalde (Tibetaans) Boeddhistische geschriften of afgeleide stromingen, is het Boeddhisme in aanleg vrij simpel en doeltreffend… Of bedoel je zoiets als Jezus ooit zei: “Geloof kan bergen verzetten”… ?

Nu, ik heb het er zelf ook moeilijk mee omdat ik eerder een adept ben van "levensvreugde", of "de heiligheid van het bestaan zien"...
Maar, als ik naar de (theravada) geschriften kijk dan is het toch vrij radicaal...Maar, en ik denk dat daar de nuance in ligt, tegelijkertijd ook (en nu ga ik het woord positief gebruiken, maar dat drukt het niet genoeg uit) positief...
En in die zin komt het inderdaad zoals je schrijft in de buurt van wat Jezus ooit zei : "Geloof kan bergen verzetten"...

De transformatie moet compleet zijn, ik bedoel, het bewuste deel van de mens, wat een belangrijk onderdeel is speelt ook een belangrijke rol, maar is uiteindelijk niet voldoende... De juiste intentie en het juiste streven moet ook op een bewuste manier aanwezig zijn... Maar het is niet voldoende zoals we allemaal zelf kunnen constateren... Er is nog dat deel van ons dat tegenwerkt, tegenwringt, dat het blijkbaar toch nog anders ziet en op dat deel heeft ons bewuste te weinig impact...
En waarom werkt het tegen ?... Omdat het van nature slecht is ?... In de zin van blind,dom, dwaas... Of is het eerder manier waarop wij (het bewuste ik) het (ons onbewuste ik ) tegemoet treden... Dat wij het op een blinde, domme, dwaze manier tegemoettreden... En door het zo te doen wordt het onze vijand, wordt het onze ondergang...

Wat is de mystieke kracht die boeddha (her)ontdekt heeft ? ...
Wat is het zaad dat hij in de harten van de mensen probeerde te planten ?... Net zoals Jezus het zaad van het geloof in de harten van de mensen wou planten... Je geloof zal je redden, niet de daad maar het geloof...
En bij boeddha ?... Het verlangen naar bevrijding ?... Het verlangen naar bevrijding dat zo sterk, zo intensief is dat het zelfs de overlevingsdrang in haar schaduw zet...

Toch lijkt het mij dat Boeddha tegelijkertijd een tweede boodschap heeft...
Het is niet omdat bij boeddha de  "het verlangen naar bevrijding" de trigger is dat dit ook bij iedereen zo identiek zal en moet zijn... Het is geen kwestie van kopiëren... Maar vinden wat voor jou de trigger is... Het naar mezelf toe vertalen in een authentieke, waarachtige vorm...

Als "het verlangen naar bevrijding" de trigger zou zijn dan zou hij die boodschap eindeloos kunnen herhalen als een mantra...
Maar het is complexer dan een mantra, het is het vinden van jou mantra...Het is het vinden van mijn éénpuntsrazernij dat de bevrijding bewerkstelligt... Wat natuurlijk iets anders is dan zomaar iets doen, het referentiepunt blijft de bevrijding maar misschien is dat woord niet het juiste woord voor jou en is het voor jou misschien "goedheid" of misschien " de middenweg" of misschien "harmonie" of misschien "het juiste" of  ...

Het kernpunt is dat we niet langs die diepere lagen omheenkunnen, het is daar waar de focus dient te liggen... The point we have to deal with... Dat er iets een kracht losweekt zodat we , hoe moet ik het uitdrukken, niet meer botsen met die diepere lagen...

Maar ik kan natuurlijk totaal mis zitten...

• Nieuwkomer
Sleutels tot inzicht
« Reactie #8 Gepost op: 31-07-2009 07:08 »
Ach… Ik zeg niet dat er niets te onderzoeken of te ontdekken valt in jezelf… Er zijn veel obstakels… Maar die obstakels ontspruiten eigenlijk uit ons eigen denken… Ik heb al eerder aangegeven dat het denken het werkelijke probleem is… En hoe meer je streeft naar bevrijding, des te meer zul je obstakels op je pad vinden… Omdat het denken op een bepaalde, maar vooral dualistische manier kijkt naar de werkelijkheid en dus ook naar wat “bevrijding” zou moeten zijn… Maar is dat wel juist?

Ik wil niemand hinderen op zijn of haar pad, maar misschien is de vraag inderdaad of we niet beter kunnen ontspannen, en stoppen met dat eeuwige gezoek naar het “negatieve” wat zou moeten worden uitgeschakeld… Ik heb elders op dit forum ook al eerder gezegd dat het helemaal niet goed is om bijvoorbaat en dus bevooroordeeld naar bijv. boosheid te kijken… Het is eerst zaak om de woede te leren kennen… Want bijvoorbaat woede afwijzen om dat een of ander heilig boekie dat beweert, is mij niet voldoende… Dat soort geschriften mogen van mij zo de fik in… Je moet eerst ervaren wat woede is, het zien, het doorgronden… Niet afwijzen… Tenminste, dat heb ik geleerd… Het beste is om woede onbevooroordeeld in de ogen te kijken… Dan zie je dat het niet duivels is, maar een energie die je zelf tot woede vormt… Woede is een prachtig fenomeen, niets om je voor te schamen… Ik spreek dan over de uiting van woede in je eentje, ik noemde al het boze gezichten laten zien in de spiegel, zodat je zelf kunt zien hoe je woede er uit ziet… Een kussen helemaal in elkaar meppen, en toekijken wat woede met je doet, bewust… Zonder ook maar één veroordeling…

Laat de geschriften voor wat ze zijn… We veroordelen al zoveel… Veroordeel jezelf niet, ook je woede niet… Kom er mee in het reine, maar je moet er eerst doorheen… Nooit een ander schaden, natuurlijk, je wilt in alle eenzaamheid je woede leren kennen… Dan hoef je je ook niet te schamen voor de ander of in bepaalde situaties…

Verder schrijf je dat je een adept bent van levensvreugde… Dat is volkomen juist… Vier het bestaan, en omarm het niet-probleem… Denken en via het denken veroordelen, dat is het probleem… Niet dat je het denken moet uitschakelen, want dat lukt ook niet… Mediteer er liever op, laat het denken zijn gang bewust gaan en kijk waar het begint en waar het je heen leidt… Die alertheid is behulpzaam, denk ik… Laat al die geschriften, ook al zijn ze Boeddhistisch, maar voor wat ze zijn… Bekijk ze als ondersteunende literatuur… Niet als “de” waarheid… Dat is het niet… Je bent zelf de waarheid… Dat er obstakels zijn, okee… Kijk daar dan ook naar als een getuige… Het is moeilijk in het begin… Maar dat komt omdat we zelf zo ingewikkeld zijn geworden… De werkelijkheid is simpel en doeltreffend… Kijk naar de sterren, de zon en de blauwe lucht… Dat zijn de wonderen… Je ogen die het zien zijn de wonderen…  :)

1. Ik vind het wel lief wat je schrijft, ik voel je bezorgdheid en oprechtheid... (En ik denk dat eerder die bezorgdheid en oprechtheid jou naar bevrijding zal sturen dan jou hersenspinsels...)
2. Ik vrees dat we dat hier op een andere golflengte zitten. (Hoewel niet volledig.)

3. Ik denk dat er meerdere soorten van verlangen naar bevrijding zijn... In Boeddhistisch opzicht is dit geen egoïstisch verlangen, geen verlangen naar grootsheid "ik de verlichte" maar ook geen verlangen naar de dood "bah, de wereld is vuil en vies, ik wil er van weg"... In het boeddhisme (in zoverre dat ik het begrepen heb) (alsook het Christendom) is dit in wezen een daad van naasteliefde, zelfloosheid, een daad van mededogen... In die zin is het ook geen Nihilisme maar wel degelijk een religieuze daad, een dharma...
(Ik stel me dat een beetje zo voor, we kunnen niet het tederste van het tederste binnentreden met geweld, en in dat opzicht is het boeddhisme volledig geweldloos... Of je kunt het anders stellen we kunnen de heiligste van de heiligste ruimtes niet binnentreden wanneer we niet het heiligste van heiligste benaderen als zijnde het heiligste van het heiligste... )
Het is juist die tederheid, die oprechtheid, die waarachtige bezorgheid dat mede een sleutelwoord is...

In die zin kan men spreken over sleutels naar bevrijding... Sleutels tot inzicht... Het is een deur met duizend en één sloten en in ieder slot past een aangepaste sleutel...

• Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 31-07-2009 07:36 »
Of nog anders gezegd, het is niet het ego dat de bevrijding bewerkstelligd maar het niet-ego. We kunnen het niet faken... In dat opzicht is het ook een geduldig wachten... Niet ik red mij, maar de boeddhageest redt mij...Maar de boeddhageest is geen wezen buiten mij of een iets in mij... In die zin is het zowel realiseren (begrijpen) als realiseren (tot leven wekken)...Dus niet enkel geduldig wachten maar ook aftasten, bekijken, besnuffelen, feeling krijgen met...

• Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2009 16:08 »
http://www.vipassana.com/canon/anguttara/an9-34.php

Aldus heb ik gehoord. Eens vertoefde de eerwaarde Sariputta te Rajagha in het bamboebos op de Eekhoornheuvel. Daar sprak de eerwaarde Sariputta tot de monniken: 'Zaligheid, vrienden, is dit Nirvana, zaligheid, vrienden is dit Nirvana';
Toen de eerwaarde Sariputta aldus gesproken had, sprak de eerwaarde Udayi als volgt tot hem: 'Hoe kan er dan, mijn waarde Sariputta, in deze toestand zalige vreugde bestaan, aangezien daarin toch geen gewaarwording bestaat ?
Dat is juist de zaligheid, mijn vriend, dat er in deze toestand geen gewaarwording is ...'

• Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 05-08-2009 22:56 »
http://tipitaka.wikia.com/wiki/Potthapada_Sutta

"Potthapada, there are three kinds of "acquired self" : the gross acquired self, the mind-made acquired self, the formless self. What is the gross acquired self? It has form, is composed of the four great elements, nourished by material food. What is the mind-made self? It has form, completed with all its parts, not defective in any sense-organ. What is the formless acquired self? It is without form, and made up of perception.

"But I teach a doctrine for getting rid of the gross acquired self, whereby defiling mental states disappear and states tending to purification grow strong, and one gains and remains in the purity and perfection of wisdom here and now, having realized and attained it by one's own super-knowledge. Now, Potthapada, you might think: "Perhaps these defiling mental states might disappear…and one might still be unhappy." That is not how it should be regarded. If defiling states disappear…nothing but happiness and delight develops, tranquility, mindfulness and clear awareness - and that is a happy state.

I also teach a doctrine for getting rid of the mind-made acquired self….

I also teach a doctrine for getting rid of the formless acquired self….

Potthapada, if others ask us: "What, friend, is this gross acquired self whose abandonment you preach…" being so asked, we should reply: "This is that gross acquired self for the getting rid of which we teach a doctrine…"

"If others ask us: "What is this mind-made acquired self…". "If others ask us: "What is this formless acquired self…".

"What do you think, Potthapada? Does not that statement turn out to be well-founded?" "Certainly, Lord."

"It is just as if a man were to build a staircase for a palace, which was below that palace. They might say to him: "Well now, this staircase for a palace that you are building, do you know whether the palace will face east or west, or north or south, or whether it will be high, low or of medium height?" and he would say: "This staircase is right under the palace." "Don't you think that man's statement would be well-founded?" "Certainly, Lord."

"In just the same way, Potthapada, if others ask us: "What is this gross acquired self…?" "What is this mind-made acquired self…?" "What is this formless acquired self…"" we reply: "This is this [gross, mind-made, formless] acquired self for the getting rid of which we teach a doctrine, whereby defiling mental states disappear and states tending to purification grow strong, and one gains and remains in the purity and perfection of wisdom here and now, having realized and attained it by one's own super-knowledge." "Don't you think that statement is well-founded?" "Certainly, Lord."

At this, Citta, son of the elephant-trainer, said to the Lord: "Lord, whenever the gross acquired self is present, would it be wrong to assume the existence of the mind-made acquired self, or of the formless acquired self? Does only the gross acquired self truly exist then? And similarly with the mind-made acquired self, and the formless acquired self?"

"Citta, whenever the gross acquired self is present, we do not at that time speak of a mind-made acquired self, we do not speak of a formless acquired self. We speak only of a gross acquired self. [18] Whenever the mind-made acquired self is present, we speak only of a mind-made acquired self, and whenever the formless acquired self is present, we speak only of a formless acquired self."

"Citta, suppose they were to ask you: "Did you exist in the past or didn't you, will you exist in the future or won't you, do you exist now or don't you?" How would you answer?"

"Lord, if I were asked such a question, I would say: "I did exist in the past, I did not not exist; I shall exist in the future, shall not-not exist; I do exist now, I do not-not exist." "That, Lord, would be my answer."

"But, Citta, if they asked: "The past acquired self that you had, is that your only true acquired self, and are the future and present ones false? Or is the one you will have in the future the only true one, and are the past and present ones false? Or is your present acquired self the only true one, and are the past and future ones false?" How would you reply?"

"Lord, if they asked me these things, I would reply: "My past acquired self was at the time my only true one, the future and present ones were false. My future acquired self will then be the only true one; the past and present ones will be false. My present acquired self is now the only true one, the past and future ones are false." That is how I would reply."

"In just the same way, Citta, whenever the gross acquired self is present, we do not at that time speak of a mind-made acquired self…[or] of a formless acquired self.

"In just the same way, Citta, from the cow we milk, from the milk curds, from the curds butter, from the butter ghee, and from the ghee cream of ghee. And when there is milk we don't speak of curds, of butter, of ghee or of cream of ghee, we speak of milk; when there are curds we don't speak of butter…when there is cream of ghee…we speak of cream of ghee.

"So too, whenever the gross acquired self is present, we do not speak of the mind-made or formless acquired self; whenever the mind-made acquired self is present, we do not speak of the gross or formless acquired self; whenever the formless acquired self is present, we do not speak of the gross acquired self or the mind-made acquired self, we speak of the formless acquired self. But, Citta, these are merely names, expressions, turns of speech, designations in common use in the world, which the Tathágata uses without misapprehending them.

• Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2010 22:42 »
Dit artikel is in z'n geheel toegevoegd door Peter van Loosbroek, schrijver van het Theravada Archief. http://www.sleuteltotinzicht.nl/dhp085-086.htm

Het is belangrijk te beseffen dat, zolang er kamma geproduceerd wordt (zolang er wilshandelingen zijn) er wedergeboorte en dus lijden zal zijn, of dat in een aangename of in een onaangename sfeer is. Geboorte, hoe aangenaam dan ook, is niet zonder consequenties, want het veroorzaakt uiteindelijk lijden omdat er ouderdom, ziekte, dood, weeklagen, pijn, smart en wanhoop op volgt. Als wij gevoegd worden bij aangename dingen (bijvoorbeeld geboren worden in een hemelse sfeer), betekent ook dat uiteindelijk lijden, omdat we ook daar eens van gescheiden zullen worden vanwege de vergankelijke aard die elke bestaansvorm heeft.

Wilshandelingen betreffen onze wil, de keuze die wij maken. Het hoogste doel in de Leer van de Boeddha is, om nergens meer geboren te worden en zodoende volkomen vrij te zijn van lijden. Het doel is de ongeconditioneerde staat van de geest, Nibbana, het echte, het ongekunstelde. En deze ongekunsteldheid kunnen wij alleen bereiken door te handelen zonder bijbedoelingen, door echt, volledig en ongemaakt te zijn. Maar zijn we wel echt als we ernaar hunkeren om bijvoorbeeld in een hemelse sfeer te worden geboren? Zodra mensen iets begeren, werpt er zich een blokkade op om echt te zijn. In hebzucht geven mensen hun ware gezicht niet bloot en het hebben van dingen speelt daarin een belangrijkere rol dan morele waarden. Ook goed kamma verrichten kan gestuwd worden door enige mate van hebzucht.

Uiteraard is het in eerste instantie nodig om goed kamma te ontwikkelen om te kunnen vorderen op het pad naar bevrijding. Echter, als handelingen vanuit vooropgezette ideeën en verlangens ontspringen (dus ook goed kamma) met de bedoeling er iets voor terug te krijgen, om iets te hebben of om een bepaald doel te bereiken, is dat nog steeds geen echte, spontane handeling die uit het hart komt, maar een gekunsteldheid met de beperking van een nauwe geest.

Iemand moet zich bewust oefenen in het vermijden van slecht kamma en het ontwikkelen van goed kamma. Wanneer dat is eigengemaakt, zal iemand onbaatzuchtig en spontaan handelen; dan doe je goede dingen spontaan, ongeremd en vanzelf, niet om er iets voor terug te krijgen. Misschien denk je nu dat je dan ook vanzelf slecht kamma maakt, maar dat is niet zo, omdat je jezelf hebt getraind om bewust te handelen; je hebt geleerd om te luisteren naar wat je doet en de manier waarop je handelt. Dat is essentieel want het zorgt voor begrip, voor ware wijsheid. Het begrijpen zorgt er vanzelf voor dat er geen verkeerde daden meer verricht worden of dat je kunstmatig en vanuit plannenmakerij handelt. Je handelt niet meer vanuit je hoofd dat zoveel verdeeldheid en onbegrip schept omdat het zo beperkt is, maar meer vanuit je hart waardoor je ware vrede, veiligheid en vrijheid van geest bereikt en waarin je ongekunsteld en echt bent. Die echtheid is niet een staat die geconditioneerd is door welke wilshandelingen dan ook, of van iets anders afkomstig is. Ook is deze bevrijde staat van de geest niet een geschenk van een geheimzinnige god of afhankelijk daarvan, want in afhankelijkheid kan geen vrijheid bestaan. Het is het bereiken van een staat waarin een mens volledig 'verlangenloos' of 'hartstochtloos' is en waarin hij tot volmaakte liefde en wasdom is gekomen en geheel op zichzelf kan staan. Iedereen kan deze perfecte staat bereiken, maar de stappen die daarvoor gezet moeten worden dienen volstrekt onbaatzuchtig te zijn. Pas dan zullen wij doordrongen zijn van volmaakte liefde, een liefde die niets hoeft te hebben of te bezitten, want aan ware liefde ontbreekt niets.