Auteur Topic: Door welke boeken laat je je inspireren?  (gelezen 38742 keer)

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Door welke boeken laat je je inspireren?
« Gepost op: 28-07-2009 22:37 »
...
« Laatst bewerkt op: 07-08-2009 14:35 door Spawn NL »

Offline Old Soul

• Nieuwkomer
  • *
Re:Door welke boeken laat je je inspireren?
« Reactie #1 Gepost op: 29-07-2009 22:14 »
Hi,

Ik lees op dit moment een boek van Tenzin Wangyan Rinpoche

Het wonder van onze oorspronkelijke geest.

Ik werd het meest geinspireerd door zijn donkere retrait van 49 dagen, dat het hem zo veranderde voor heen zijn leven.

Eigenlijk staat er te veel in het boek!

Het boek is weer terug in de kast.

Er werd aangegeven om mededogen met alle levende wezens op te wekken. Dat vind ik belangrijk.
Aan dit punt voldeed ik niet, dus aan de slag ! :)

Ik ben zelf een voorstander van zo weinig mogelijk boeken op dit moment om dat ik dit ene boek nog niet kan voltooien. Dus er zullen waarschijnlijk weinig andere komen.

Eigenlijk kan ik het beste de vier edele waarheden op de koelkast plakken, en verder nooit meer iets lezen hehe :)

Leuk topic ! :)

Tjuus Old Soul

Offline sophie

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2009 11:36 »
'Heel je leven' en  'Zeven wegen naar het zelf ' van piero ferrucci
Grote mensen begrijpen nooit iets uit zichzelf,
en voor kinderen is het vervelend hun altijd weer alles te moeten uitleggen...
       ( a.de saint-exupéry )

Offline sophie

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31-07-2009 19:51 »
'Wakker worden met boeddha '  van Frans Goetghebeur
       ( a.de saint-exupéry )

samadhi

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 01-08-2009 08:06 »
Momenteel herlees ik de Buddhacarita van Asvaghosa, echt een aanrader

samadhi

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 01-08-2009 10:35 »
idd, hij was dichter, maar ook boeddhist (Bahusrutika sekte)
Hij is een devoot, van de oude stempel

Offline sophie

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 01-08-2009 11:36 »
dag Spawn NL

De nieuwe heb ik ook en ook nog niet gelezen,
en die andere is niet meer te verkregen, had hem in de bib gevonden,

wat spijtig is,

wat ik mooi vondt, was deze dat er in stond

'Als men aan een westerling vraagt om een bloem te beschrijven, is het eerste wat hij
doe die bloem plukken, ze onder een microscoop leggen, uit elkaar halen en ontleden,
de resultaat dat die bloem in een minimuum van tijd verwelkt.
Een oosterling maakt er een gedicht over de bloem. Ze proberen één te worden met de bloem en het leven van een bloem aan te voelen. '

( a.de saint-exupéry )

Offline sophie

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 01-08-2009 16:29 »
in deze boek sta ook

' Er zijn boeddhisten die een grote devotie betonen aan de boeddha en kaarzen, wierook en bloemen offeren.
In sommige zentratities wordt dan weer gezegt dat je een boeddha moet doden als je hem tegenkomt. Een krachtige formule om duidelijk te maken dat het verkeerd zou zijn iemand te volgen of na te doen. Je kunt pas tot inzicht komen als alles op een enthentiek manier van binnenuit gegroeid is en niet door navolging. Maar dat belet ook de zenboeddhisten niet om kaarzen,wierook en bloemen te offeren. '
       ( a.de saint-exupéry )

Offline sophie

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 02-08-2009 14:30 »
'Meer dan een mens kan doen ' van Ton Lathouwers
       ( a.de saint-exupéry )

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 02-08-2009 18:09 »
''spiritueel materialisme doorsnijden''

chogyam trungpa.

isbn: 90-6325-393-1

''wat de boeddha onderwees''

walpole rahula

isbn: 90-6350-048-3

''wie is de boeddha''

sangharakshita

isbn: 90-5501-776-0

''De Dharma,''

door: Kalu Rinpochee

isbn: 90-748-1504-9

''Rebel Boeddha''

(Op weg naar vrijheid)

door: dzogchen ponlop

isbn: 978-90-215-4904-0
« Laatst bewerkt op: 27-02-2022 17:17 door Marcel »

Offline sophie

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2009 18:25 »
oei, mijn  boeken gaan het meeste over pyschosynthese
« Laatst bewerkt op: 02-08-2009 18:27 door sophie »
       ( a.de saint-exupéry )

Offline sophie

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 02-08-2009 18:33 »
oke, dan we dan,

'Over de wil '  van roberto assagioli

( a.de saint-exupéry )

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 02-08-2009 19:37 »
onder andere:

'Siddharta'  van Herman Hesse

'Walden'  van Henry David Thoreau

Offline sophie

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 04-08-2009 10:49 »
' le petit prince '  van a. Saint-Exupéry

het heeft niets te maken me het boeddhisme

maar vind het gewoon het prachtigste dat ik ooit gelezen heb
       ( a.de saint-exupéry )

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 04-08-2009 16:45 »

Die heb ik ook, een zéér verhelderend en goed boek... 8) Ik heb hiervan de uitgebreide versie "Ik Ben - Zijn": http://www.bol.com/nl/p/boeken/ik-ben-zijn/1001004002130778/index.html

Ja, zijn voortaan alleen nog gezamenlijk verkrijgbaar.

Offline sophie

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 28-08-2009 20:52 »
hay,

" De weg van de mens " van Dennis Genpo Merzel
       ( a.de saint-exupéry )

Offline aprapti

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 23-01-2010 19:43 »
het hart van Boeddha's leer door Thich Nhat Hanh
zenmeester Raaf door Robert Aitken
vorm is leegte, ook door Thich Nhat Hanh

Offline Mayanda

• Nieuwkomer
  • *
  • Lid van het boeddhaforum!
« Reactie #17 Gepost op: 11-07-2010 15:49 »
Het boek

De boekwinkel leek ruim gesorteerd. Ergens achterin stond een vrouw op haar tenen een plank te inspecteren. 'Filosofie' vermeldde het etiketje onder de boeken.
"De liefde voor de wijsheid wordt hier weggestopt," mompelde ze, terwijl ze een boek terugschoof.
"Kan ik misschien helpen?" vroeg een jongensstem.
De vrouw draaide zich half om en keek de verkoper met een vage blik van herkenning aan. Hij bloosde licht, want hij wist precies wie hij voor zich had. Ze was hem meermalen opgevallen als ze binnenkwam lopen in café OudeGracht. Ze was wat je noemt een persoonlijkheid.
"Hoi, ik ben Martijn," zei hij schuchter. "Ik werk hier. Zoek je iets speciaals?" Hij had haar nooit durven aanspreken en nu stond ze ineens voor hem.
"Hallo," antwoordde de vrouw. "Ik zoek zeker iets speciaals." Ze nam de jongen onderzoekend op. "Maar ik weet niet of jij me kunt helpen." Ze keek weer omhoog.
Martijn aarzelde. Hoe bedoelde ze dat? Per slot van rekening werkte hij hier al meer dan twee jaar en had als verkoper al de meest uiteenlopende vragen gekregen. Ook als hij niet direct een antwoord klaar had, kon hij zijn klanten meestal wel op weg helpen.
"Ik zoek naar een boek dat alle voorgaande min of meer overbodig maakt," zei ze, terwijl ze zich opnieuw naar de bovenste plank rekte.
Wat was dat nou voor een raadselachtige vraag? "De encyclopedieën staan daar bij het raam," wees hij, terwijl hij voelde dat dat niet het goede antwoord was.
"Nee," lachte ze, terwijl ze zich nu helemaal omdraaide. "Ik zal proberen duidelijker te zijn. Ik ben op zoek naar kennis over ons bestaan. Daar zijn natuurlijk duizenden boeken over geschreven, maar lezen leidt niet automatisch tot begrip. En meestal levert zoeken alleen maar nieuwe vragen op, waarbij het steeds moeilijker wordt om bevredigende antwoorden te vinden. En nu kom ik al een tijdje niet meer verder."
Martijn deed zijn best om het verhaal te volgen. "Met welke vragen ben je nu bezig?" probeerde hij.
"Dat is moeilijk om even kort uit te leggen. Het moet een soort vervolg hierop zijn." Ze trok een boek van de plank boven haar hoofd.
"Een vervolg? Van dezelfde schrijver?"
"Je begrijpt het niet. Bij het zoeken naar meer inzicht ga je van schrijver naar schrijver. Soms is het nodig een duik in het verleden te nemen, dan weer kan een recent boek een zetje geven. Stapje voor stapje kom je dan verder. Maar ik zit nu op een dood punt." Ze zuchtte. "Ongetwijfeld bestaan er tal van aanknopingspunten, maar waarschijnlijk ben ik er nog niet rijp voor." Ze zei het meer tegen zichzelf dan tegen Martijn.
Hij keek peinzend naar het boek in haar handen. Hoe moest hij deze intrigerende vrouw verder helpen? Hij hield zich niet dagelijks met levensvragen bezig. Over haar rijpheid had hij echter geen twijfels.
Ze ging verder: "Het lijkt wel of ik een boek zoek dat nog niet geschreven is."
"Dan kan je lang zoeken." Het flapte eruit voordat hij er erg in had. "Ik bedoel," stamelde hij rood wordend, "ik weet niet zo goed hoe ik je helpen kan."
"Het geeft niet," glimlachte ze, "Ik heb geen haast."
"Wacht maar," zei hij, toen ze het boek met enige moeite terug probeerde te zetten. Hij kon er makkelijker bij. "Ik pak even een krukje voor je."
Toen hij terug kwam, vroeg hij: "Vertel me eens wat meer over je zoektocht, want je maakt me eigenlijk heel nieuwsgierig." Ze stapje dankbaar op het krukje en trok een nieuw boek uit de kast.
Ze wachtte even voor ze zei: "Wat hierin staat leert je om anders te kijken, te luisteren en te voelen. Hier, bekijk het maar eens." Ze ging weer op de grond staan. "Jij zult er wel niet zo veel aan zien, maar voor mij werkt het als een knoop in een zakdoek. Ik word er wakker van." Ze gaf hem het boek.
Hij keek het vluchtig in op zoek naar herkenningspunten. "Het lijkt me niet over drugs te gaan," zei hij bladerend.
"Het gebruik van drugs prikkelt alleen maar de fantasie. Je waarneming wordt er door vervormd. Mij gaat het er juist om dat je de werkelijkheid ziet. Kijk maar eens echt goed naar dat boek. Wat heb je in je handen?" drong ze aan.
"Een boek toch, hoezo?"
"Volgens mij heb je het niet goed vast."
Belachelijk, dacht hij. Maar ze had ontegenzeglijk iets bijzonders over zich en daarom bewaarde hij zijn geduld. "Ik heb geen idee wat je bedoelt."
"Voelt het niet lekker aan?"
"Heerlijk," zei hij, waarbij hij een licht cynisme niet kon onderdrukken. Wat kon er met dit boek aan de hand zijn? Hij bekeek het van alle kanten en liet zelfs de bladeren wapperen. Natuurlijk viel er niets uit.
Nog één keer probeerde ze het. "Weet je wat jij met dat boek moet doen: je moet het maar eens op je tenen laten vallen! Misschien begrijp je het dan. Word je daar een beetje wakker van!"

Ze had op een plagerige toon gesproken, maar zeker niet met de bedoeling om ruzie te maken. Ze was wel degelijk serieus. Eigenlijk was ze blij dat hij haar niet had uitgelachen. Ze moest voorzichtig zijn om haar ervaringen met anderen te bespreken. Zelf gebruikte ze het boek vaak als wekker. Niet dat ze het elke ochtend op haar tenen liet vallen, dat was wat al te simpel. De betekenis zou snel vergeten zijn. Voor rituelen koop je niks, zeker geen waakzaamheid.
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Offline Mayanda

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 12-07-2010 12:44 »

Offline Mayanda

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 30-08-2010 14:09 »
Ik schreef mijn verhaal eerder  :)
Ik heb later wel eens een boek van hem cadeau gekregen, maar ik geloof niet dat ik het uit heb gelezen. Ik zie het trouwens ook niet meer in mijn kast staan. Weggegeven of uitgeleend...

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 11-12-2010 18:45 »
Bij toeval kwam ik bij de boekhandel dit prachtige boek tegen. Ik heb nog slechts 1 hoofdstuk gelezen en het is me al duidelijk dat dit een waardevol geschrift is:

Maarten Olthof: "Lopen in het voetspoor van de Boeddha", ISBN 9789025959272

Link naar uitgever Ten Have: internetadres -> Maarten Olthof: "Lopen in het voetspoor van de Boeddha"

Citaat van de website over dit boek:

"De oudste pelgrimsroute in Azië, het pad dat de Boeddha zelf wees, werd eeuwenlang door miljoenen pelgrims gelopen – totdat het boeddhisme rond 1200 uit India verdween en deze voettocht in de vergetelheid raakte. Met behulp van manuscripten van Chinese monniken reconstrueerde Maarten Olthof deze route en legde hij als pelgrim de duizend kilometer ervan door India en Nepal te voet af. Langs dit nu herontdekte pad neemt hij de lezer in woord en beeld mee naar het land, de tijd, het leven en de filosofie van de Boeddha."

Mumonkan
« Laatst bewerkt op: 11-12-2010 18:48 door Mumonkan »

Offline Kobe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 18-01-2012 08:22 »
Door bepaalde topics te lezen hier op het forum ben ik veel boeken beginnen te lezen van Thich Nhat Hanh.
Ook boeken zoals Boedhisme is niet wat je denkt spraken me direct aan.

Een collega van mij rade mij het volgende boek onlangs aan.

De monnik en de rups.

Maar deze is als ik al mijn andere uit heb.  8)

Ben momenteel bezig aan.

Het Hart Van Boeddha's Leer ook een boek van Thith Nhat Hanh.

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 23-01-2012 20:32 »
Goeie tip Lung, ik ben het boek "De monnik en de rups" momenteel aan het lezen. Het is luchtig en goed leesbaar, en overal vind u een soort Taoïstische "verwijzingen" naar de ware natuur. De schrijfwijze is mooi en getuigt van vakmanschap.

Steve Merrick: "De monnik en de rups", ISBN 9789490382476

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 23-01-2012 22:24 »
Trevor Ling.

Boeddha  - Oorsprong ontwikkeling en neergang van het Boeddhisme.

ISBN 90 274 5314 4

In Memoriam: Trevor Oswald Ling (1920 - 1995)
Trevor Ling, outstanding scholar of Buddhism and pioneer in the development of religious studies in British universities from the 1960s, passed away peacefully aged 75 after a courageous battle against Alzheimer's disease.

By Cynthia Chou

He was raised in West Ham, London under the profound religious influence of his Baptist mother. During the 1940s, he was already preparing for the Baptist ministry when he assumed war service in India. In Calcutta, he came under the tutelage of the Baptist clergyman, Horace Collins who inspired him towards a Hindu-sensitive approach to religion. This led him to realise the need for scholars to be able to read the Vendata and translate and interpret the Sanskrit text. Subsequently, he learnt the Sanskrit and Pali languages, and made progress in his spiritual development by reading the Vedas, the Upanishad, the Gita and the Vedanta.
On his return to England in 1946, he went up to St. Catherine's, Oxford to read Theology and Modern History. Following this, in the initial years of the 1950s, he taught theology at Nottingham University. Later, he moved to the Field Lane Mission in North London and then to Earlsfield Baptist Church in South London.
In 1960, he was awarded his doctorate from the School of Oriental and African Studies on the concept of evil in Buddhism and the New Testament. This work resulted in his first major book titled, Buddhism and the Mythology of Evil (1968).
Subsequently, he took up a post as Pastor at Judson Church, University of Rangoon with the American Baptist Missionary Society. Whilst there, he met the Bishop of Rangoon, the Rt. Revd Victor Shearburn whose influence led him to decide to become an Anglican. In Rangoon he also developed a deep personal interest in Buddhism, taking his children on Sundays to lay offerings before the Buddha image in the Shwedagon Pagoda.
In 1962, he returned to England to the Community of the Resurrection at Mirfield, Yorkshire. He spent the following year as curate at St. Stephen's Church, Thornton Heath, Surrey. On 9th June, 1963, he was ordained as an Anglican priest in Canterbury Cathedral by Michael Ramsey.
The years 1963 to 1972 saw his appointment in the Department of Theology at the University of Leeds. He was later awarded a Personal Chair in Comparative Religion. By the early 1970s, his growing interest in Chinese influences on the historical tradition of Buddhism was enhanced by the appointment of Owen Lattimore to the Centre of Chinese Studies in that University. This consolidated his work on South-east Asia, and his main research continued in Theravade Buddhism (of Sri Lanka, Burma, Thailand, Cambodia and Laos). He also became increasingly interested in the sociology of religion, and published a volume called Buddha, Marx and God (1966).
In 1972, he was persuaded to assume responsibility as the Chair of Comparative Religion at Manchester University by his former Phd supervisors, H.D. Lewis and Geoffrey Parrinder. In the same year, he published A Dictionary of Buddhism and thereafter a number of works on South-East Asia. His well-known text, A History of Religion East and West (1968), brought him wide recognition. This book adopted the unique approach of following each religion through similar eras, rather than examining different religions in separate chapters. His historical and sociological work flourished during his Manchester period. Among his works were Religious Change in the Secular State (1978), Karl Marx and Religion (1980), Buddhist Revival in India (1980), Buddhism, Imperialism and War (1979) and a translation The Buddhist Philosophy of Man (1981).
Thereafter, he was a Visiting Professor at the University of Santiniketan, West Bengal. In 1984, he was invited to the National University of Singapore. In 1987, he became Senior Research Fellow at the Institute of East Asian Philosophies, Singapore where he continued working on Buddhism, Confucianism and the Secular State in Singapore. It was also during his spell in Singapore that he embarked on learning the Mandarin language. From 1988 to 1992, he was a Fellow at the Institute of South East Asian Studies, Singapore. His years in Singapore once again resulted in numerous publications.
In the latter years of his life, his quest for the spiritual side of religion continued in his personal life. In Singapore, his search led him first to attend the Anglican Cathedral, then the Methodist Church and finally the Orchard Road Presbyterian Church. He found much happiness in the Presbyterian Church and was soon involved as Chairman of the Church Choir.
Thereafter, he returned to his home in Brighton where he often mentioned that he would look over the sea and think of Singapore. His last days were spent in Long Eaton, Derbyshire. He was a highly disciplined and professional scholar who devoted his life to the pursuit of religious studies. He was also an extremely kind gentleman with a sense of humour that endeared him to his colleagues, students and to all those who cared for him and about him. We remember him most by his advice, "You should always leave the world a better place than you found it."
His first wife, Mary Evelyn Inkster, died in 1973. He is survived by his three daughters, Elspeth (Ellie), Ruth and Catherine (Kate) of that marriage, and by his second wife, Jeanne Openshaw.

With the kindness and help of Ellie Hedges, Daughter of the late Prof. Trevor Oswald Ling.

De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline In search for sunrise

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 02-02-2012 02:06 »
Een Cursus in Wonderen. Boeddhisme voor alle dag.

En nog wel meer, maar ik lees tegenwoordig niet meer zo veel.

Offline Menachem

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 03-02-2012 11:51 »
Lees momenteel Leven in aandacht van Thich Nhat Hanh.
Hiervoor heb ik Vredelevend en Vorm is Leegte, Leegte is Vorm gelezen.
Zeer toegankelijk en inspirerend!

Offline Kobe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 03-02-2012 20:11 »
Vindt zijn boeken enorm inspirerend.
Zal later deze ook eens aanschaffen.

Thx voor de info!

Lees momenteel Leven in aandacht van Thich Nhat Hanh.
Hiervoor heb ik Vredelevend en Vorm is Leegte, Leegte is Vorm gelezen.
Zeer toegankelijk en inspirerend!

Offline Japheth

• I'm a modern and secular Zen Noahide
  • Nieuwkomer
  • *
  • Met onze gedachten schepen we de wereld
« Reactie #27 Gepost op: 04-02-2012 12:35 »
Boeddhisme In Alle Eenvoud

DE BESTE UITLEG VAN HET BOEDDHISME DIE IK OOIT LAS... WIE VERLICHTING ZOEKT MOET DIT BOEK LEZEN'- Robert M. Pirsig, auteur van Zen en de kunst van het motoronderhoud.

Boeddhisme in alle eenvoud benadert het boeddhisme op een heldere en ongekunstelde manier. Het centrale thema is ontwaken en bewust leven in het hier en nu. Toen de Boeddha werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.' Boeddha's observaties en inzicht zijn door de Amerikaanse zenpriester Steve Hagen kort, bondig en ontdaan van hinderlijk jargon verwerkt in zijn veelgeprezen boek. Het is een inspirerende gids voor iedereen die meer greep wil krijgen op zijn leven. In eenvoudige bewoordingen beschrijft Steve Hagen hoe je je kunt ontdoen van overtollige ballast om volledige geestelijke vrijheid te bereiken.

Steve Hagen begon in 1967 met zijn studie van het boeddhisme; in 1975 werd hij leerling van zenmeester Dainin Katagari. In 1979 volgde zijn inwijding tot zenpriester, en sinds 1989 mag hij zich zenleraar noemen. Hagen woont en werkt in Minneapolis.

De auteur, zenpriester en -leraar, beschrijft het zenboeddhisme als methode om bevrijd te worden van menseljke verwarring en onrust. Hij ontdoet het boeddhisme van culturele en rituele aspecten. Volgens hem is de essentie van het boeddhisme het gewaarzijn, het in contact staan met wat er van moment tot moment gebeurt. Zijn stelling is dat je al verlicht bent en dat je alleen maar gewaar hoeft te zijn om dat te realiseren. Aan de hand van een uitleg van de vier edele waarheden wordt ingegaan op wat lijden precies is, wat de oorzaak ervan is, het feit dat lijden ook kan ophouden en de methode om vrij van lijden te worden door het achtvoudige pad. Dit achtvoudige pad wordt verder uitgediept en verbonden met de eigen levenshouding. Het foutieve concept van een inherent bestaand zelf wordt besproken en weerlegd. In de appendix worden de twaalf schakels van onderling afhankelijk ontstaan uitgebreid verklaard. De stijl is direct en bondig. Er worden veel voorbeelden uit het dagelijks leven gebruikt om zaken te verhelderen. De combinatie van inhoudelijke uitleg en nadruk op het gewaarzijn maakt dit een bijzonder (zen)boekje.
(Biblion recensie, Janny de Boer)

Groeten Sohan.
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

Karma Cherab dorje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 29-03-2012 08:14 »
Ani Choying Drolma :
"Ma voix pour la liberté"
Ik geloof vertaald in het Nederlands "Mijn stem voor de vrijheid"
het verhaal van een Nepalese  (Tibetaanse afkomst) non die zich inzet voor de verbetering van de levensomstandigheden van haar landgenoten.
Niet alleen het boek draag ik in mijn hart maar ook de persoon zelf die mij steeds op mijn spiritueel pad als voorbeeld gediend heeft.

Misscien interresante vraag : Wie inspireert je en waarom?
Om Shanti

Offline Kobe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 03-04-2012 07:34 »
Waar je ook gaat daar ben je.

In Waar je ook gaat, daar ben je zet Jon Kabat-Zinn uiteen hoe de essentie van boeddhistische meditatie - aandacht - deel kan gaan uitmaken van ons dagelijks leven. Veelal aan de hand van voorbeelden die voor iedereen herkenbaar zijn, laat hij zien hoe meditatief leven en werken eruitziet, welke weerstanden we tegenkomen en hoe we daar mee om kunnen gaan. Mediteren betekent niet dat je jezelf een bepaalde methode oplegt om dingen te veranderen, het is ontspannen en aandachtig aanwezig zijn - in stilte maar ook wanneer je de kinderen naar school brengt of het fornuis schoonmaakt.

Offline Menachem

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 05-04-2012 14:09 »
Dank je voor deze tip Lung! Ik heb al eens een boek van Jon Kaba-Zinn gelezen maar was nog niet bekent met dit boek.

Offline Kobe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 05-04-2012 14:48 »
np ben blij dat ik mensen hiermee terug aan het lezen krijg.  8)

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 05-04-2012 20:54 »
Zonder Boeddha geen leven.
Isbn: 90-6963-557-8*

Boeddha zijn voor de laatste keer in je volgend leven.
Isbn: 90-6963-557-8**

De krekel en de Boeddha.
Isbn: 90-6963-557-8***

Boeddha ontmoeten in je dromen.
Isbn: 90-6963-557-8****

Geen einde en geen begin voor Boeddha.
Isbn: 90-6963-557-8*****

Offline Menachem

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 07-04-2012 01:16 »
Frits Koster, Basis principes Vinpassana- meditatie.

ISBN 978 90 5670 199 4

Offline Wessel

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 02-05-2012 23:25 »
Niet zozeer een boek, maar een youtube kanaal van de buddhist society of west australia
Veelal doet Ajahn Brahm daar een 'friday evening talk' welke ik altijd zeer inspirerend vind.
http://www.youtube.com/user/BuddhistSocietyWA

Zelf vond ik deze talk, van Ajahn Brahmali erg inspirerend.
http://www.youtube.com/watch?v=v6zroJX7xTo
When is it time? Now. What is the most important? The person in front of you. What is the best thing to do? Give compassion.

Offline Kobe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 03-05-2012 07:42 »
Niet een echt boek, maar een Strip van totaal 8 reeksen.

Het leven van Boeddha zeg maar, met de nodige humor inbegrepen.
Had niet echt veel verwacht maar eenmaal begonnen kon ik niet meer stoppen.

Een aanrader voor wie ook wel eens een strip leest.

Offline Menachem

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 25-09-2012 21:10 »
Living Buddha, Living Christ, Thich Nhat Hanh

Helder en inspirerend boek is mijn ervaring..  :)

Bertjan

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 30-10-2012 19:52 »
Tijdens mijn verblijf in Japan waren drie vrouwen mijn steun en toeverlaat:

(1) Joko Beck - Everyday Zen (wat is dat toch een goed boek!)
(2) Natalie Goldberg - Long Quiet Highway ('This a cathedral of a book.' - Robert Pirsig)
(3) Bieke Vanderkerckhove - De Smaak van Stilte (Indrukwekkend boek van een jonge vrouw die ALS krijgt)

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Laatst bewerkt op: 24-03-2013 20:00 door lord rainbow »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Ultieme vrijheid
« Reactie #39 Gepost op: 13-10-2013 13:14 »
...Kwas hem al vergeten,
totdat ik hem laatst  weer tegenkwam...

Robert Hartzema is geschoold als psychotherapeut
en is in de leer geweest bij Tarthang Tulku,
een van de eerste tibetaanse meesters die zich in het westen heeft gevestigd.
Hij vertegenwoordigt de nyingma traditie,
waarin het dzogchen onderricht een prominente plaats inneemt.
Hij werkte 14 jaar als lichaamsgericht therapeut,trainer en supervisor voor een psychosociale opleiding, en gaf 16 jaar fulltime les in een tibetaans boeddhistisch centrum.
Momenteel geeft ie meen ik ook lezingen en workshops door het land.

Direct leesbaar,herkenbaar en werkbaar...voor de liefhebber
van geestelijk tuinieren dan toch...

prijs: 17,50 euro

Ultieme vrijheid
de absolute waanzin van het zijn.

Robert Hartzema

ISBN10    9063500009
ISBN13    9789063500009

Gewoonlijk zit je gevangen in angsten uit het verleden, bezorgdheden voor de toekomst en frustraties over het heden. Op zoek naar bevestiging herkauw je dwangmatig het drama van je eigen leven.
Vrijheid kan alleen ontstaan door een meedogenloze confrontatie met je eigen angsten, onzekerheden, leugens, vaagheden en afweer. Wanneer je het ego, met al zijn verkrampingen, paniek en uitvluchten onderzoekt, kan het geleidelijk transparant worden.
Ultieme vrijheid snijdt als een scalpel meedogenloos door alle spirituele dagdromen en gepsychologiseerde drama´s van het ego heen. Het is een zichzelf uitdagend onderzoek dat alle uitvluchten blootlegt om niet te zijn wie je werkelijk bent.

« Laatst bewerkt op: 25-07-2017 17:24 door DirkJan »

Offline Mathal

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 14-10-2013 10:46 »
Lama Ole Nydhal    - Het Grote Zegel  & Hoe dingen zijn.
Chogyam Trungpa  - Het Tibetaans Dodenboek
Tich Nhat Hanh      - In de voetsporen van de Boeddha
Dhiravamsa           - De ongedwongen weg
Kaviratna              - Dhammapada (wijsheid van de Boeddha)
Het Diamantweg-boeddhisme wordt vaak beschreven als het kroonjuweel van Boeddha's onderricht. Doel is het bereiken van de toestand van Mahamudra), die elke vorm van dualisme overstijgt.

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 28-05-2014 08:54 »
Hier een paar Nederlandse boektitels van en over Sri Ramana, één van mijn grote inspiratoren:

- Ramana Upanishad. De verzameling geschriften van Ramana Maharshi. Samangesteld en vertaald door Philip Renard.

- De leringen van Ramana Maharshi. Redactie David Godman

- Sprekende Stilte. Leven en leer van Sri Ramana Maharshi door Han van den Boogaard.

- Sri Ramana Maharshi Gesprekken. Opgetekend door Paul Brunton en Munagala Venkataramiah.

- Sri Ramana Maharshi. Zijn leer in gesprekken en citaten. Verzameld en van kanttekeningen voorzien door  Arthur Osborne.

- Vrij Zijn. Een praktische handleiding. Sri Sadhu Om.
(zie: http://info.stiltij.nl/publiek/vertaal/vrijzijn.pdf )

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Door welke boeken laat je je inspireren?
« Reactie #42 Gepost op: 27-09-2016 18:10 »
Je leven als bron van vreugde

Yongey Mingyur Rinpochee

uitg: servire

isbn: 978-90-215-8336-5

Vergroot de liefde

Dalai Lama

uitg: Forum Amsterdam

isbn: 90-225-4350-1

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #43 Gepost op: 23-03-2018 12:29 »
Hoi

Het boek van Pema Chrondon; 'als je wereld instort". Krijg het boek vandaag hopelijk binnen.

Heb ook het boek van Jed McKenna hier liggen; spiritueel verlicht, vergeet het maar. Weet alleen niet of ik daar aan toe ben.

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #44 Gepost op: 02-06-2018 21:44 »
Beste forumleden,

Deze week adviseerde iemand het boek KI van Hans Peter Roel. Iemand ervaringen mee, of andere mooie boeken over het boeddhisme?

Groet Moesa

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #45 Gepost op: 29-04-2020 12:10 »
Ik heb net The Complete Teachings of Ajahn Chah uitgelezen, een geweldig boek van verzamelde dhamma discourses van Ajahn Chah, je kan het gratis als een pdf downloaden van zijn oude klooster. Hele heldere taal over een wijd uiteenlopende serie onderwerpen.

https://accesstoinsight.org/lib/thai/chah/the_teachings_of_ajahn_chah_web.pdf
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #46 Gepost op: 20-05-2020 12:34 »
Ik ben net klaar met In the Buddha’s Words, een anthologie van suttas van Bhikkhu Bodhi. Het bestaat uit een aantal hoofdstukken die het leven en de leer van de Boeddha in vogelvlucht weergeven, door suttas uit de Pali cannon aan te halen. Bijzonder zijn de uitgebreide introducties van elk hoofdstuk en het feit dat wat de Boeddha zei over de wereld en tegen leken net zozeer aan bod komen als meditatie en de vruchten van de praktijk. Je kan het hier downloaden als pdf.

https://tienvnguyen.net/images/file/HMHCjsQd1QgQAAoD/in-the-buddhas-words.pdf
— Bruce Lee

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #47 Gepost op: 23-05-2020 19:42 »
Niet een echt boek, maar een Strip van totaal 8 reeksen.

Het leven van Boeddha zeg maar, met de nodige humor inbegrepen.
Had niet echt veel verwacht maar eenmaal begonnen kon ik niet meer stoppen.

Een aanrader voor wie ook wel eens een strip leest.

hey kobe (lung?),

heb ze maar blind besteld
en in het nederlands
ik heb namelijk wel eens zin iets anders dan
de intellectuele en rationele literatuur

ik zag dat het voor 13 tot 15 jarigen is
nou, dat ben ik ergens ook nog wel

ben nu in deeltje twee begonnen
bij het lezen merk ik wel dat ik even moest wennen
omdat ik toch een bepaald verhaal in mijn hoofd had

maar ik vind deze versie zeker niet verkeerd
en als je er een beetje in zit leest ie inderdaad lekker weg

« Laatst bewerkt op: 24-05-2020 20:31 door marcel »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #48 Gepost op: 24-05-2020 20:32 »
op zijn tijd die humor erin...geweldig
een biografie die niet alleen maar ernstig is,
maar waar je ook zomaar ineens in een deuk kan liggen
fantastisch... ben nu deel vier bezig

bedankt voor die tip
indrukwekkende leeservaring

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #49 Gepost op: 28-05-2020 18:27 »
Ik ben net klaar met In the Buddha’s Words, een anthologie van suttas van Bhikkhu Bodhi. Het bestaat uit een aantal hoofdstukken die het leven en de leer van de Boeddha in vogelvlucht weergeven, door suttas uit de Pali cannon aan te halen. Bijzonder zijn de uitgebreide introducties van elk hoofdstuk en het feit dat wat de Boeddha zei over de wereld en tegen leken net zozeer aan bod komen als meditatie en de vruchten van de praktijk. Je kan het hier downloaden als pdf.

https://tienvnguyen.net/images/file/HMHCjsQd1QgQAAoD/in-the-buddhas-words.pdf

Ik wou er nog wel even bij vermelden dat het geheel een beetje de smaak heeft van de Thaise woud monniken traditie, dus een sterke draai naar verzaking en de negatieve weg naar het uitdoven.
— Bruce Lee