Auteur Topic: Denk zelf.Gelezen in de Sp!ts van 8 februari 2006  (gelezen 10957 keer)

Offline Rinus

• Nieuwkomer
  • *
  • We zullen doorgaan......
    • Oostersekunst.com
Denk zelf.Gelezen in de Sp!ts van 8 februari 2006
« Gepost op: 09-02-2006 16:50 »
Gepost door een lezer van de Sp!ts:

"Het vertederende van veel mensen is, dat ze zo met hun domheid te koop kunnen lopen", sprak mijn moeder.
"Neem bijvoorbeeld het cultureelevolutionaire fenomeen religie.
De ??n roept dat bepaalde plaatjes van ene meneer Mohammed kwetsend zouden zijn.
Een ander komt met het argument dat beledigende plaatjes van meneertje Jezus niet zouden kunnen.
En een derde zegt te voelen dan we elkaar moeten respecteren."
"Maar waarom maken ze zich dan zo druk, mama?", vroeg ik.
"Dat komt omdat ze bang zijn of zich iets aantrekken van hoe anderen over hen denken.
Geniet jij maar van de zon, de humor en de liefde.
En maak je vooral niet druk in dit onverklaarbare bestaan zonder verplichtingen.
Want de dood is het absolute einde en dat is helemaal niet erg.
Wees moedig en sterk, mijn zoon.
Denk zelf!"

Ik persoonlijk vond het een mooi stukje tekst, wat vinden jullie daarvan?
« Laatst bewerkt op: 01-12-2011 14:38 door lord rainbow »

Justme

• Gast
Re: Gelezen in de Sp!ts van 8 februari 2006
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2006 16:36 »
Hoi!

Ik vind het ook een mooie stukje tekst en vooral een geweldig advies: 
?Denk zelf!`Volgens mij ontbreekt het daar vaak aan, mensen herhalen de mening van anderen zonder er z?lf eens grondig over na te denken.

Maar dat is dan enkel mijn bescheiden mening ;)

Offline Rinus

• Nieuwkomer
  • *
    • Oostersekunst.com
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2006 17:40 »
Klopt, ik vind zelf het onderstaande stukje erg mooi:

"Dat komt omdat ze bang zijn of zich iets aantrekken van hoe anderen over hen denken.
Geniet jij maar van de zon, de humor en de liefde.
En maak je vooral niet druk in dit onverklaarbare bestaan zonder verplichtingen.
Want de dood is het absolute einde en dat is helemaal niet erg.
Wees moedig en sterk, mijn zoon.
Denk zelf!"

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 13-02-2006 10:16 »
Denk zelf, inderdaad, helemaal mee eens. Maar desondanks bekroop me een onbestemd gevoel bij het stukje. Vanmorgen na het lezen van een artikel over Iran kwam ik weer op het forum en las het stukje opnieuw en vroeg me af hoe het zou klinken als het niet over de Profeet zou gaan, maar over bijvoorbeeld de ontkenning van de holocaust door de iraanse president Ahmadinejad. Ik realiseerde me dat 'denk zelf' ook zou kunnen betekenen dat je er bij stil staat dat je niet alles hoeft te zeggen wat je kunt zeggen; dat je rekening ?kunt? houden met zaken die voor anderen van groot belang zijn. Vooral als het symbolen betreft van mensen in landen, die vaak weinig meer hebben dan hun symbolen van hoop.

In de Islamitische wereld staat de Profeet voor het heilige streven naar de perfecte mens: spiritueel, moreel en strevend naar een maatschappij waarin allen gelijk zijn en de armen ondersteund worden door de rijken. Dat is een van de redenen waarom de Islam vooral snel groeit in de armste der landen, zijnde een sociaal actieve religie die erop voorstaat dat liefde voor God bovenal geuit dient te worden in het welzijn van de gemeenschap. Al moet ik trouwens toegeven dat in veel islamitische landen het e.e.a. schort aan de uitvoering hiervan, wat eigenlijk een grotere belediging is aan het adres van de Profeet dan de spotprenten.

Betekent 'denk zelf' ook niet in een werelddeel waarin islamofobie een gestaag groeiend probleem is, dat je misschien geen olie op het vuur hoeft te gooien. 52% van de nederlanders vertrouwt geen Moslims!!!! Zoek eens op het internet naar Duitste propaganda foto's uit de jaren '30 en realiseer je dat toen de meerderheid van Europa Joden toen niet vertrouwde. Hou die tekeningen van mannen met criminele gezichten en grote neuzen eens naast die van Mohammed.

Betekent 'denk zelf' inderdaad dat dit een leven is zonder verplichtingen of betekent 'denk zelf' mogelijk het tegenovergestelde: dat als je diep nadenkt je je moreel verplicht voelt te zorgen voor anderen. Ik denk namelijk dat individueel geluk niet bestaat zonder het geluk van je medemens.

Maar wat vinden jullie; moeten alle heilige symbolen belachelijk gemaakt kunnen worden? Check bijvoorbeeld de volgende pagina eens:

http://www.arabeuropean.org/article.php?ID=102&PHPSESSID=0eca309b94f9ad1e4375aba4f06b60cb

of de andere cartoon onder:

http://www.arabeuropean.org/archief.php

En is religie inderdaad slechts een cultureel evolutionair fenomeen of steekt er iets meer achter? Een interessant onderwerp op dit forum lijkt me! En is dit leven eigenlijk wel zonder verplichtingen? Is de levenshouding strevend naar materiele bevrediging en gebrek aan identifcatie met de rest van de maatschappij niet juist een van de oorzaken voor zoveel associaal gedrag. Voor de uitmuntende documentaire The Matrix over dit onderwerp van de filosoof Ad Verbrugge:

www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/16456426/
« Laatst bewerkt op: 13-02-2006 10:33 door jim_hunabku »

Hans

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20-05-2006 21:21 »
Heilige symbolen mogen mijn inziens NOOIT belachelijk gemaakt
worden.Maar de scheidslijn tussen satire en belediging is flinter-
dun. Kies dus zorgvuldig je woorden en hanteer de pen voor het
maken van cartoons voorzichtig en weloverwogen.
? vrede en alle goeds,Hans

Offline Rinus

• Nieuwkomer
  • *
    • Oostersekunst.com
« Reactie #5 Gepost op: 23-05-2006 21:41 »
Ik moet bekennen dat ik er erg nuchter over 'had' nagedacht, maar na het lezen van jou stukje, jim_hunabku, sta ik er toch anders tegenover.
Al moet ik toegeven dat ik altijd wat moeite heb om jou stukjes te begrijpen, ik zit zeg maar op het MBO niveau  ;D.

De spotprents, ik weet niet hoe ze bedoelt zijn, dat weet alleen de maker zelf, wel weet ik dat ze op meerdere manieren kunnen worden opgevat en dat is bij deze ook gebeurt, dit had de maker kunnen weten en dat had een reden kunnen zijn om ze niet te maken/plaatsen!

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 05-06-2006 11:02 »
Ik zou echter eerder zeggen dat die intolerante reacties van hetzelfde kaliber waren als de intolerante statement van de spotprenten zelf. Heb je de spotprenten van de AEL bekeken of die van een website als http://www.nvu.info/strip.html. Mag je in spotprenten aanzetten tot vooroordelen, xenofobie, onterechte generalisaties en gevaarlijke insinuaties? Waar ligt de grens? Moslims wel, Joden niet. Probeer eens een cartoon in te sturen over de slachtpartijen van NL troepen in Indonesie tijdens de politionele acties en kijk eens of je die gepubliceerd krijgt. Of een grove cartoon over homoseksualiteit. Ik denk namelijk dat die grenzen bepaald worden door onze eigen taboes. Het is mijn mening dat de gehele discussie zich afspeelt rondom negatieve beweegredenen; aan alle zijden. Meningen en woorden kunnen heel gevaarlijk zijn, daarvoor hoeven we niet veel verder te kijken dan de afgelopen eeuw lijkt me. En er lijkt me een groot verschil te zitten tussen 'willempie' en het aanzetten tot vooroordelen.

Offline Peaceful warrior

• Nieuwkomer
  • *
  • Lid van het boeddhaforum!
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2006 12:02 »
Jim : "Ik realiseerde me dat 'denk zelf' ook zou kunnen betekenen dat je er bij stil staat dat je niet alles hoeft te zeggen wat je kunt zeggen; dat je rekening ?kunt? houden met zaken die voor anderen van groot belang zijn. Vooral als het symbolen betreft van mensen in landen, die vaak weinig meer hebben dan hun symbolen van hoop."

Er zijn zoveel verschillende idee?n zijn...  De ene mens/groep bekijkt alles op een meer materialistische wijze, de ander gaat over lijken om zijn/haar idee?n uit te voeren, de ander denkt in 'economische' termen om een gemeenschap vooruit te helpen (?), de ander is ego?st en dan zijn er nog veel anderen met andere beweegredenen.

Ook de  intelligentiniveaus zijn enorm verschillend.  Van mensen die 'dom' gehouden worden, tot zijn haantje de voornsten... er zijn meelopers, er zijn onge?nteresseerden, er zijn er die enkel tegendraads willen zijn, er zijn er die het goed menen zonder echt intelligent te zijn en er zijn er dan nog die hun intelligentie wel meehebben...

Het lijkt me een nooit-stoppende discussie wat wel en niet kan, wat wel en niet mag,...
Er zijn immers zoveel verschillen !!!

Uiteindelijk, wat kunnen we eraan doen ?

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 06-06-2006 08:53 »
Begrijp me niet verkeerd, ik heb veel sympathie voor jullie standpunten. Maar ik probeer te betogen dat in communicatie compassie voorop zou moeten staan en dat ik dus mijn stem verhef tegen uitdrukkingsvormen die wat mij betreft egocentrisch gericht zijn en schade kunnen berokkenen aan anderen. En voor een illustratie van mijn woorden lees volgende artikelen eens:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article316869.ece/Racisme_is_elders_in_EU_nog_heviger
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article316871.ece/Kwart_bevolking_is_tegen_allochtonen

Dat zijn haast vooroorlogse situaties; en dan vraag ik me af hoe ver het moet komen voordat mensen zich er tegen gaan verzetten. Want het zijn niet de aanstichters van 'haat' die een bedreiging vormen, maar de grote meerderheid die het oogluikend en passief toestaat. En nogmaals je hoeft slechts naar de jaren 30 te kijken om te weten wat de gevolgen daarvan zijn. Op het moment worden elk jaar honderden allochtonen mishandeld en vermoord in de EU om racistische redenen! Het beschavingsniveau van een land wordt bepaald door de wijze waarop het omgaat met zijn zwakste groep en ik denk dat het het punt naderen waarop we ons diep dienen te schamen. En laat duidelijk zijn, ik verzet me tegen iedere vorm van intolerantie, dus mijn stem is ook te horen geweest op islamitische sites.

Verder suggereerde het Spits-artikel dat je zou moeten leven als ware er geen verplichtingen, terwijl ik denk dat de verplichting aan het welzijn van je medemens het allerhoogste goed is.
« Laatst bewerkt op: 06-06-2006 10:34 door jim_hunabku »

Offline Peaceful warrior

• Nieuwkomer
  • *
  • Lid van het boeddhaforum!
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2006 10:36 »
Het is dan overduidelijk dat China zich toch heel erg zou moeten schamen.  Heb je hun zwakste bevolkingsgroep al bekeken ?

Elk land is bang van China... zij hebben kernwapens !  Kijk maar naar de reactie van Belgi?...  De Dalai Lama mocht niet eens door de grote poort van het parlement of senaat naar binnen in eerste instantie...  Hij zou de leveranciersingang moeten nemen omdat hij geen staatshoofd is...

En dan zie je in de krant al staan dat de Chinese ambasade al laat weten dat relatie tussen China en Belgi? verstoord is door de komst van de Dalai Lama...

Het mocht bijna niet in de media komen dat de Dalai Lama naar Belgi? kwam...

Wat moet je dan daarvan denken ???

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 06-06-2006 19:10 »
Precies, heb je helemaal gelijk in. Bovendien geeft ZH het goede voorbeeld door kwaad te bestrijden met compassie en begrip. Heel verfrissend!

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 14-06-2006 10:11 »
Ter verduidelijking; Volkskrant van vandaag

Rassendiscriminatie groot onzichtbaar probleem

Honderdduizenden allochtonen en ook autochtonen hebben er vermoedelijk mee te maken. Maar slechts een klein deel van hen meldt dit bij een instantie. Jaarlijks zijn er enkele duizenden gewelddadige racistische incidenten.

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Justitie onder bijna 1700 allochtone en autochtone Nederlanders. De resultaten staan in de Monitor Rassendiscriminatie 2005, die woensdagmiddag aan minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie wordt aangeboden. Het is voor het eerst dat er zo'n grootschalig onderzoek is gedaan naar de aard en omvang van rassendiscriminatie in ons land.

Iets meer dan de helft van de Marokkanen en bijna de helft van de Turken zegt er het afgelopen jaar een keer of vaker mee te zijn geconfronteerd. Ook Surinamers (40 procent) en Antillianen (37 procent) hebben er veel mee te maken. Ongeveer 2 procent van de autochtonen zegt op een discriminerende manier te zijn bejegend door allochtonen.

De onderzoekers constateren voorzichtig dat mogelijk 400 duizend tot 475 duizend allochtonen en honderdduizend tot 300 duizend autochtonen het afgelopen jaar in het dagelijks leven te maken hebben gehad met discriminatie op grond van hun land van herkomst, geloof of huidskleur. Dat gebeurde op straat, in de bus of de disco, maar vooral op de arbeidsmarkt en in het onderwijs. Rassendiscriminatie vormt zo een belemmering voor allochtonen om te integreren en volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Ongeveer driekwart van de slachtoffers van rassendiscriminatie heeft daarover nooit aangeklopt bij een instantie, zoals een meldpunt discriminatie, of de politie. Gemiddeld minder dan 10 procent heeft wel alle incidenten gemeld. De meeste mensen melden discriminatie niet, omdat ze denken dat dat toch niet helpt. Ook willen velen er gewoon geen aandacht aan besteden.

Rassendiscriminatie is volgens de onderzoekers een zeer vernederende ervaring die ertoe kan leiden dat iemand zich isoleert van de samenleving. Dat kan weer leiden tot ?versterkte segregatie tussen bevolkingsgroepen met alle sociale en politieke risico's van dien?. Autochtonen zijn in de afgelopen jaren negatiever gaan denken over allochtonen, vooral over moslims. Beide bevolkingsgroepen zijn ook pessimistisch over de toekomst. Ruim 40 procent verwacht dat rassendiscriminatie in de komende jaren zal toenemen.

Negatieve beeldvorming en discriminatie kunnen elkaar volgens de onderzoekers versterken. Zo zegt een kwart van de werkgevers op basis van dergelijke negatieve beeldvorming bij voorkeur geen of helemaal geen allochtonen aan te willen nemen.

Het onderzoek is verricht door medewerkers van de Anne Frank Stichting, het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR), de Landelijke Vereniging van Anti Discriminatie Bureaus en Meldpunten, de Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Igor Boog van de LBR noemt de cijfers over de omvang van rassendiscriminatie ?redelijk schokkend?. Volgens hem kan rassendiscriminatie mede de oorzaak zijn van interetnische spanningen, geweld, segregatie en achterstand van bepaalde groepen.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re:Denk zelf.Gelezen in de Sp!ts van 8 februari 2006
« Reactie #12 Gepost op: 28-06-2012 14:13 »
« Laatst bewerkt op: 28-06-2012 14:15 door lord rainbow »

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re:Denk zelf.Gelezen in de Sp!ts van 8 februari 2006
« Reactie #13 Gepost op: 28-06-2012 14:15 »
Hans Teeuwen in meiden van hallal: