De antwoorden :

-Wat is thuis voor jou?
Thuis heeft voor mij te maken met mijn levensritme. Als ik ergens mijn ritme gevonden heb ga ik me er snel thuisvoelen. Ik heb dan ook niet snel heimwee als ik lang van huis ben. Ik voel me ergens thuis als ik me voor mijn gevoel niet hoef te forceren. Als ik mezelf kan zijn, dan kan ik me ook thuis voelen.
- Bepalen spullen voor jou een thuisgevoel.
Tot op zekere hoogte denk ik wel. Ik mag dan wel het Boeddhistisch ideaal na streven, ik ben nog geen Boeddha. Als ik me ergens thuis voel ga ik me hechten aan bepaalde materialistische zaken. Vooral aan dingen die weer in dat ritme passen, dingen die je met regelmaat gebruikt. Maar als ik voorwerpen waaraan ik gehecht was verlies, of moet achter laten kost het met eigenlijk nooit veel moeite. Ik kan dingen echt loslaten, en ik denk dat hier het Boeddisme wel een sterke rol speelt. Ik hecht dus wel aan dingen, maar loslaten is eigenlijk nooit een probleem.
- Bepalen personen voor jou een thuisgevoel?
Ja, personen spelen een sterke rol bij het thuisgevoel dan materialisme. Deze vraag is op het moment even heel actueel voor mij. Ik woon al vijf jaar op kamers met twee andere studenten. Een van hen is pas afgestudeert en heeft een baan in het buitenland gevonden. Hij gaat ons dus verlaten. Direct nadat ik hoorde dat hij echt weg gaat kwam er meteen een gevoel van verlies over me heen. Alsof ik opeens bevatte wat voor rol hij nou eigenlijk in mijn leven speelt, en dat ik dat nu ga verliezen. Maar snel daarna werd dat gevoel van verlies vervangen door een gevoel van enorme waardering voor hem als mens. Waardering, omdat ik nu bessefte wat hij voor me betekend. En hierdoor kan ik hem nu los laten. Loslaten, omdat ik de vergankelijkheid van de band die ik met hem heb voelbaar is geworden.
Terugkomend op je vraag. Ja, personen zijn bepalend voor mijn thuisgevoel, maar net zoals bij materialisme is het relatief. Wel is het veel groter en sterker dan dat materialisme.
- Of iets anders?
Wat voor mij denk ik het belangrijkste is, is dat wat ik teweeg breng bij andere in mijn thuis-omgeving. Ik voel me ergens op mijn plaats of thuis als ik voel dat geliefden om me heen zich aan mij hechten. Dit is ook het grootste obstakel voor mij niet permanent te gaan reizen. Ik weet dat ik mijn vrienden, zussen en vooral mijn moeder pijn doe als ik ergens anders (verweg) ga wonen. Dat is iets waar ik me niet 1,2,3 van los kan maken. Ik weet eigenlijk zeker dat dit me niet altijd zal tegenhouden, maar nu is het nog te vroeg.
- Wat is / bepaalt het thuisgevoel in een omsloten/afgeschermde (veilige) omgeving?
Ik heb dit niet zo sterk nodig. Ik voel me zelden of nooit onveilig als ik niet thuis ben. Ik weet dan ook niet zo goed hoe ik hier antwoord op moet geven. Oja, misschien toch. Ik denk bij deze vraag wel aan warmte uit liefde van mensen om me heen. Bijvoorbeeld als ik met kerst bij mijn moeder samen met mijn zussen ben. En dan vooral het gevoel dat ik er dan voor hun kan zijn, hun kan beschermen.
- Wat is / bepaalt het thuisgevoel in een open, transparante omgeving?
In een open omgeving is het thuis-voel-gevoel sterk op mezelf gericht. Ik kan van mezelf goed alleen zijn. Dit slaat denk ik terug op dat gevoel van levensritme, waar ik het bij de eerste vraag over had. Dit gevoel komt vooral over me heen als ik alleen buiten de stad in de natuur aan het hardlopen ben. Hardlopen is eigenlijk een soort van meditatie voor me.
- Hoe verhoudt het thuisgevoel zich tot de individuele en / of groepsidentiteit?
Hier heb ik eigenlijk al antwoord op gegeven in de twee bovenstaande antwoorden. Samengevat kan ik zeggen dat ik beide sterk en bewust ervaar, individueel en in een groep. Ze zijn beide even belangrijk voor me. Het is een uitdaging evenwicht tussenbeide te vinden.
- Kun je me meer vertellen over het begrip 'thuis' of het 'thuisgevoel' binnen het boeddhisme?
Het Boeddhisme helpt me mijn thuis-gevoelens te verwoorden. Vooral het inzien van de vergangkelijkheid ervan geeft me de mogelijkheid het te bevatten.