Auteur Topic: Onderzoek 'Thuis' binnen het boeddhisme  (gelezen 12811 keer)

Kelly

• Gast
Onderzoek 'Thuis' binnen het boeddhisme
« Gepost op: 14-02-2006 17:32 »
Ik doe een project voor mijn opleiding grafische vormgeving waar ik onderzoek doe naar de westerse wereld en materialisme tegenover hoe
boeddhisten omgaan met materialisme. Nu is mijn project verder gevorderd en ga ik verder onderzoek doen naar het thema 'thuis'.

Wat bepaald bij de westerse cultuur het 'thuisgevoel', materiele zaken, personen, of iets anders? Dit wil ik vergelijken met hoe boeddhisten dat
ervaren en wat dat voor hen betekend. Ik wil kijken of hier verschil tussen zit. Ik plaats dit op dit forum, omdat ik het erg leuk zou vinden om reacties te krijgen van boeddhisten of mensen die zich met het boeddhisme bezighouden. Als je de vragen voor me beantwoord, kan je dit er dan bij vermelden, tevens je naam. Je kunt antwoorden in een paar zinnen, maar ook heel uitgebreid. Het gaat erom hoe jij ?thuis? ervaart. Wat ?thuis? voor jou betekent. Ik gebruik de uitkomsten hiervan in een boek.  Het kan eventueel ook anoniem, als je dat zou willen.

Je kunt de antwoorden via e-mail sturen of hier op het forum beantwoorden.

De vragen:

Wat is thuis voor jou?

Bepalen spullen voor jou een thuisgevoel?

Bepalen personen voor jou een thuisgevoel?

Of iets anders?

Wat is / bepaalt het thuisgevoel in een omsloten/afgeschermde (veilige) omgeving?

Wat is / bepaalt het thuisgevoel in een open, transparante omgeving?

Hoe verhoudt het thuisgevoel zich tot de individuele en / of groepsidentiteit?

eventueel: Kun je me meer vertellen over het begrip 'thuis' of het 'thuisgevoel' binnen het boeddhisme?

Ik zou het heel fijn vinden als je foto?s kunt maken van jouw ?thuis?, op welke manier dan ook, en een foto van jezelf. Dit kan jij zelf zijn, maar ook een foto van een foto waar je opstaat, of je naam, of meerdere dingen. Kijk maar wat je wilt, alles mag: verras me.  Je kunt deze foto?s meesturen met je e-mailtje en op de hoogste kwaliteit, dus niet verkleinen. (via hotmail: "bestand toevoegen" en niet "foto", bij "foto" wordt de foto verkleind en is deze niet meer bruikbaar voor mij).

Dankjewel! Als je vragen hebt of tips, hoor ik het wel.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Kelly.

Ricky Fitts

• Gast
Re: Onderzoek 'Thuis' binnen het boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2006 20:01 »
De antwoorden : ;)

-Wat is thuis voor jou?

Thuis heeft voor mij te maken met mijn levensritme. Als ik ergens mijn ritme gevonden heb ga ik me er snel thuisvoelen. Ik heb dan ook niet snel heimwee als ik lang van huis ben. Ik voel me ergens thuis als ik me voor mijn gevoel niet hoef te forceren. Als ik mezelf kan zijn, dan kan ik me ook thuis voelen.

- Bepalen spullen voor jou een thuisgevoel.

Tot op zekere hoogte denk ik wel. Ik mag dan wel het Boeddhistisch ideaal na streven, ik ben nog geen Boeddha. Als ik me ergens thuis voel ga ik me hechten aan bepaalde materialistische zaken. Vooral aan dingen die weer in dat ritme passen, dingen die je met regelmaat gebruikt. Maar als ik voorwerpen waaraan ik gehecht was verlies, of moet achter laten kost het met eigenlijk nooit veel moeite. Ik kan dingen echt loslaten, en ik denk dat hier het Boeddisme wel een sterke rol speelt. Ik hecht dus wel aan dingen, maar loslaten is eigenlijk nooit een probleem.

- Bepalen personen voor jou een thuisgevoel?

Ja, personen spelen een sterke rol bij het thuisgevoel dan materialisme. Deze vraag is op het moment even heel actueel voor mij. Ik woon al vijf jaar op kamers met twee andere studenten. Een van hen is pas afgestudeert en heeft een baan in het buitenland gevonden. Hij gaat ons dus verlaten. Direct nadat ik hoorde dat hij echt weg gaat kwam er meteen een gevoel van verlies over me heen. Alsof ik opeens bevatte wat voor rol hij nou eigenlijk in mijn leven speelt, en dat ik dat nu ga verliezen. Maar snel daarna werd dat gevoel van verlies vervangen door een gevoel van enorme waardering voor hem als mens. Waardering, omdat ik nu bessefte wat hij voor me betekend. En hierdoor kan ik hem nu los laten. Loslaten, omdat ik de vergankelijkheid van de band die ik met hem heb voelbaar is geworden.

Terugkomend op je vraag. Ja, personen zijn bepalend voor mijn thuisgevoel, maar net zoals bij materialisme is het relatief. Wel is het veel groter en sterker dan dat materialisme.

- Of iets anders?
Wat voor mij denk ik het belangrijkste is, is dat wat ik teweeg breng bij andere in mijn thuis-omgeving. Ik voel me ergens op mijn plaats of thuis als ik voel dat geliefden om me heen zich aan mij hechten. Dit is ook het grootste obstakel voor mij niet permanent te gaan reizen. Ik weet dat ik mijn vrienden, zussen en vooral mijn moeder pijn doe als ik ergens anders (verweg) ga wonen. Dat is iets waar ik me niet 1,2,3 van los kan maken. Ik weet eigenlijk zeker dat dit me niet altijd zal tegenhouden, maar nu is het nog te vroeg.

- Wat is / bepaalt het thuisgevoel in een omsloten/afgeschermde (veilige) omgeving?

Ik heb dit niet zo sterk nodig. Ik voel me zelden of nooit onveilig als ik niet thuis ben. Ik weet dan ook niet zo goed hoe ik hier antwoord op moet geven. Oja, misschien toch. Ik denk bij deze vraag wel aan warmte uit liefde van mensen om me heen. Bijvoorbeeld als ik met kerst bij mijn moeder samen met mijn zussen ben. En dan vooral het gevoel dat ik er dan voor hun kan zijn, hun kan beschermen.

- Wat is / bepaalt het thuisgevoel in een open, transparante omgeving?

In een open omgeving is het thuis-voel-gevoel sterk op mezelf gericht. Ik kan van mezelf goed alleen zijn. Dit slaat denk ik terug op dat gevoel van levensritme, waar ik het bij de eerste vraag over had. Dit gevoel komt vooral over me heen als ik alleen buiten de stad in de natuur aan het hardlopen ben. Hardlopen is eigenlijk een soort van meditatie voor me.

- Hoe verhoudt het thuisgevoel zich tot de individuele en / of groepsidentiteit?

Hier heb ik eigenlijk al antwoord op gegeven in de twee bovenstaande antwoorden. Samengevat kan ik zeggen dat ik beide sterk en bewust ervaar, individueel en in een groep. Ze zijn beide even belangrijk voor me. Het is een uitdaging evenwicht tussenbeide te vinden.

- Kun je me meer vertellen over het begrip 'thuis' of het 'thuisgevoel' binnen het boeddhisme?

Het Boeddhisme helpt me mijn thuis-gevoelens te verwoorden. Vooral het inzien van de vergangkelijkheid ervan geeft me de mogelijkheid het te bevatten.

Kelly

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14-02-2006 20:24 »
Hoi Ricky,

Enorm bedankt voor je antwoorden, ik heb er veel aan!
Hopelijk wil je ook wat foto's maken die deze sfeer van je antwoorden weergeven, het mag heel abstract zijn, want het is natuurlijk niet echt een grijpbaar ding wat je kunt fotograferen. Of misschien de voorwerpen waar je nu gehecht aan bent. Of zijn dat misschien altijd hetzelfde soort voorwerpen, waar je gehecht aan bent maar die je ook weer los kunt laten? Ik hoop dat je een paar foto's voor me wilt maken! Ik ben van plan een boek te maken met veel beeld en interessante quotes.

Hopelijk krijg ik nog veel reacties op dit topic!

Bedankt!!

Kelly

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 01-03-2006 19:57 »
Ik hoop dat er nog veel boeddhisten op korte termijn kunnen reageren op deze vragen! Als je het teveel werk vind mag je ook een deel beantwoorden, heel kort en krachtig, en evt een omschrijving van een foto zoals jij die voor je ziet, die jouw 'thuisgevoel' omschrijft, dan maak ik er zelf beeld bij.

Extra vragen:
Naam:
Leeftijd:
Beroep:

Hoop dat jullie me willen helpen! Zou ik erg waarderen!

Groetjes Kelly.

Kelly

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2006 09:42 »
Hallo Kelly,

Het lezen van deze vraag genereert bij mij een spontane weerstand.

-Alsof een boeddhist een ander soort mens is.

-Het gaat er voor een boeddhist,volgens mij,om 
 thuisloos te zijn.

Dus enerzijds zul je antwoorden kunnen verwachten die hetzelfde zijn voor alle mensen;anderzijds is het vanuit boeddhistisch oogpunt een vraag die innerlijk tegenstrijdig is.

groet

rb

Beste Rob,

Ik beschouw boeddhisten zeker als een 'ander soort mens', maar dat volledig in positieve zin!
Ik heb juist enorm veel respect voor boeddhisten, omdat jullie over zoveel meer wijsheid over
het leven beschikken dan niet-boeddhisten. Dat vind ik juist heel interessant en dat bewonder
ik. Ik vind dat niet-boeddhisten daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Omdat boeddhisten juist niet materialistisch zijn ingesteld, of het vermogen hebben dingen
los te kunnen laten, heeft dat een heel ander effect op het 'thuisgevoel' dan bij niet-boeddhisten.
Het heeft overeenkomsten maar vooral verschillen, en dat wilde ik uitzoeken. Juist dat thuisloze
waar jij het over hebt, daar wilde ik meer over weten.

Ik heb veel antwoorden van boeddhisten ontvangen en die waren allemaal erg enthousiast;
ik kreeg erg mooie en interessante antwoorden, een echt contrast met niet-boeddhisten.
Heel interessant en leerzaam, en dat wil ik overbrengen.

Groet,
Kelly.

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2006 10:14 »
Beste Kelly,

Zijn uit je onderzoekje ook andere redenen naar voren gekomen waarom er verschillen zouden zijn in de ideeen van boeddhisten tov niet-boeddhisten? Ik denk namelijk dat het feit dat de meeste nederlanders die zich boeddhist noemen als het ware 'bekeerlingen' zijn, van grote invloed kan blijken. Ik kan me voorstellen dat ze een worsteling met hun eigen oorspronkelijke religie delen of juist met het niet-religieus zijn. Daaruit volgt weer dat ze uitgebreid gezocht en verkend hebben, wat tot een spirituele rusteloosheid en nomadenbestaan kan leiden. En tenslotte hebben ze voor een religieuze stroming gekozen die gericht is op intellectueel begrip, gedisciplineerde beoefening en doortastend (en zeker niet gemakkelijk) zelfonderzoek en dus enige toewijding vereist.

Zou het dus niet kunnen zijn dat hetgeen nederlandse boeddhisten van niet-boeddhisten scheidt (hoe beperkt deze termen ook zijn, daar ik merk dat erg veel van hen de grijze zone verkiezen om niet in een ander hokje te hoeven verdwijnen) meer te maken heeft met een aantal kwaliteiten van het pad dat ze hebben bewandeld dan noodzakelijkerwijs met het boeddhisme zelf. Want ik denk dat als je eenzelfde onderzoekje zou doen tussen 'oorspronkelijke' boeddhisten en 'niet-oorsponkelijke' boeddhisten, je een aantal elementen tegen zou kunnen komen die gelijk zijn aan het project waar je nu mee bezig bent. Want hoewel de ene spirituele stroming voor het individu beter kan zijn dan de andere, zijn mensen veelal opvallend gelijk.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2006 10:17 door jim_hunabku »

Kelly

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2006 13:11 »
Citaat van: Kelly
Ik heb juist enorm veel respect voor boeddhisten, omdat jullie over zoveel meer wijsheid over
het leven beschikken dan niet-boeddhisten. Dat vind ik juist heel interessant en dat bewonder
ik. Ik vind dat niet-boeddhisten daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Dit lijkt mij echt geen reeele conclusie.Het maakt van boeddhisten een beter soort mensen dan niet-boeddhisten.

Citaat van: Kelly
Omdat boeddhisten juist niet materialistisch zijn ingesteld, of het vermogen hebben dingen
los te kunnen laten, heeft dat een heel ander effect op het 'thuisgevoel' dan bij niet-boeddhisten.

Boeddhisten zijn net zo materialistisch als niet-boeddhisten.Sommigen zijn zelfs gehecht aan het boeddhisme.

Mijn formulering is misschien niet helemaal juist, maar ik vind zelf dat boeddhisten heel veel wijsheid hebben, of tenminste goed over hun doen/leven nadenken. Jullie proberen iets te doen met bijvoorbeeld gehechtheid, zijn er bewust van of denken er in ieder geval over na. Ik zeg niet dat niet-boeddhisten er niet over nadenken, maar hoe boeddhisten het doen vind ik in ieder geval interessant en bewonderingswaardig. Je kunt niet iedereen in een hokje plaatsen, dat is natuurlijk ook onzin. Tussen alle mensen die ik grofweg nu even in een hokje plaats "boeddhist" en "niet-boeddhist" zit natuurlijk ook weer veel verschil.

Maar bedankt voor je mening! Dat helpt het weer even te relativeren.

Kelly

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2006 13:12 »
Beste Kelly,

Zijn uit je onderzoekje ook andere redenen naar voren gekomen waarom er verschillen zouden zijn in de ideeen van boeddhisten tov niet-boeddhisten? Ik denk namelijk dat het feit dat de meeste nederlanders die zich boeddhist noemen als het ware 'bekeerlingen' zijn, van grote invloed kan blijken. Ik kan me voorstellen dat ze een worsteling met hun eigen oorspronkelijke religie delen of juist met het niet-religieus zijn. Daaruit volgt weer dat ze uitgebreid gezocht en verkend hebben, wat tot een spirituele rusteloosheid en nomadenbestaan kan leiden. En tenslotte hebben ze voor een religieuze stroming gekozen die gericht is op intellectueel begrip, gedisciplineerde beoefening en doortastend (en zeker niet gemakkelijk) zelfonderzoek en dus enige toewijding vereist.

Zou het dus niet kunnen zijn dat hetgeen nederlandse boeddhisten van niet-boeddhisten scheidt (hoe beperkt deze termen ook zijn, daar ik merk dat erg veel van hen de grijze zone verkiezen om niet in een ander hokje te hoeven verdwijnen) meer te maken heeft met een aantal kwaliteiten van het pad dat ze hebben bewandeld dan noodzakelijkerwijs met het boeddhisme zelf. Want ik denk dat als je eenzelfde onderzoekje zou doen tussen 'oorspronkelijke' boeddhisten en 'niet-oorsponkelijke' boeddhisten, je een aantal elementen tegen zou kunnen komen die gelijk zijn aan het project waar je nu mee bezig bent. Want hoewel de ene spirituele stroming voor het individu beter kan zijn dan de andere, zijn mensen veelal opvallend gelijk.

Hoi Jim,

Bedankt voor je reactie, die helpt goed om nog even kritisch naar mijn onderzoek te kijken.
Ik zal er later op terugkomen voor een antwoord.

Groetjes Kelly

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20-03-2006 09:22 »
 :o, hahahahaha; 'woorden', je kunt niet met ze en niet zonder ze leven.

Kelly

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20-03-2006 10:18 »
:o, hahahahaha; 'woorden', je kunt niet met ze en niet zonder ze leven.

inderdaad  :D

Offline Rinus

• Nieuwkomer
  • *
  • We zullen doorgaan......
    • Oostersekunst.com
« Reactie #10 Gepost op: 24-03-2006 05:25 »

Boeddhisten zijn net zo materialistisch als niet-boeddhisten.Sommigen zijn zelfs gehecht aan het boeddhisme.

hartelijke groet

rb

Oooh, geweldig toch weer!! ;D

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #11 Gepost op: 31-03-2020 19:36 »
De vragen:

Wat is thuis voor jou? tja...

In princiepen zou je bolletje overal kunnen leven. Installeer me ergens en ik kan mij er thuis voelen. Als ik veel geld zou hebben, zou ik waarschijnlijk in hotels wonen. Van hotel naar hotel reizen

Bepalen spullen voor jou een thuisgevoel?

Uhmm, nee.

Bepalen personen voor jou een thuisgevoel?

Dat al veel meer natuurlijk

Of iets anders?

Ik weet het niet, kameraad. Het is een gevoel

Wat is / bepaalt het thuisgevoel in een omsloten/afgeschermde (veilige) omgeving?

uhmm, ik denk dat dit met je gevoel vanbinnen te maken heeft

Wat is / bepaalt het thuisgevoel in een open, transparante omgeving?

Uhmm, subtiele kenmerken aan de omgeving, die de omgeving een prettig of onprettige sfeer geven.

Hoe verhoudt het thuisgevoel zich tot de individuele en / of groepsidentiteit?

eventueel: Kun je me meer vertellen over het begrip 'thuis' of het 'thuisgevoel' binnen het boeddhisme?

Daarvoor weet ik niet genoeg van het boeddhisme .

De Boeddha reisde rond met zijn Sangha. Ik geloof dat ze in het regen seizoen in een park woonde. het hertenkamp, waar men allerlei hutjes had, voor de monikken en nonnen.

Monniken en nonnen moeten zich met heel weinig thuis kunnen voelen. Je hebt je huisje, je gewaad en je hebt jezelf.

Ze moeten het geloof ik zelfs zonder muziek, films en games ( dat zeker ) doen. Dat lijkt mij wel moeilijk. Maar zij kunnen dat. Ze doen het in veel gevallen zelfs vrijwillig. Dat zegt ons iets over de menselijke conditie.

Je thuis voelen komt dus vanbinnen uit, blijkbaar. Je kan alle spullen van de wereld hebben en je alsnog niet thuis voelen. Je kan helemaal niets hebben en je alsnog thuis voelen in de wereld. Een mysterieus gegeven, kameraad Kelly