Auteur Topic: Wie wilt mij helpen?  (gelezen 6903 keer)

Offline Charlotte

• Nieuwkomer
  • *
Wie wilt mij helpen?
« Gepost op: 25-05-2010 14:56 »
Hallo,   :)
Ik heb een aantal vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben.
Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen met een aantal vragen.
De vragen zijn:

* Waar en hoe zijn Boeddhisme en Animisme met elkaar verweven?
* Er zijn verschillende pogingen geweest het boeddhisme te vernietigen. Waar, hoe en waarom?
* Wat is Zen? Wat zijn verschillen en overeenkomsten met het Hinayana Boeddhisme?
* Wat is Falum Gong? Wat is de relatie tussen deze groep en de Chinese regering?

Als u een vraag weet en u wilt mij hierbij helpen, heel graag!

Alvast bedankt!
Groetjes Charlotte.
« Laatst bewerkt op: 25-05-2010 17:31 door Charlotte »

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Wie wilt mij helpen?
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2010 15:06 »
Hallo,   :)
Ik ben bezig met een eindwerkstuk over het boeddhisme.
Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen met een aantal vragen.
De vragen zijn:

Als u een vraag weet en u wilt mij hierbij helpen, heel graag!

Alvast bedankt!
Groetjes Charlotte.
Hoi Charlotte,

Ik dacht dat het altijd de bedoeling was bij school-opdrachten dat je zelf de antwoorden opzocht of via interviews achterhaalt, niet dat anderen kant en klaar je antwoorden geven?  ;D

Dus wat mij betreft, al zou ik ze allevier in detail kunnen beantwoorden, alleen wat nadere richtingaanwijzers...

Citaat
Waar en hoe zijn Boeddhisme en Animisme met elkaar verweven?
In alle 'latere' versies, Mahayana en Vajrayana, zie je veel overlap/inbedding in het Boeddhisme. 'Lagere' bodhisattvas bijvoorbeeld kunnen boom-goden zijn of beschermers van een bepaald gebied. Ook zie je mengvormen van bijvoorbeeld Boeddhisme en Taoïsme dat zowel voorouderverering als allerlei 'geesten' kent, en praktijken zoals Feng Shui. In de landen met 'vroeg' (Theravada) Boeddhisme bestaan Animisme en Boeddhisme naast elkaar maar niet zozeer als concurrent, eerder als aanvulling; monnikken bijvoorbeeld willen best gezangen plegen om een boomgeest (yakka) tevreden te stellen.

Citaat
Er zijn verschillende pogingen geweest het boeddhisme te vernietigen. Waar, hoe en waarom?
Zoek maar eens op de geschiedenis van Zen/Ch'an in China, of de Japanse keizers versus monnikken, of de invallen van de (moslim) Moguls in Noord-India. Allemaal niet primair omdat men een andere mening had dan de Boeddhisten maar mede omdat de monnikken- en lekengemeenschap veel wereldlijke macht, en bezittingen, had.

Citaat
Wat is Zen? Wat zijn verschillen en overeenkomsten met het Hinayana Boeddhisme?
Zie wikipedia. Hinayana is overigens geen 'juiste' term maar een scheldwoord dat Mahayana en Vajrayana gebruiken, hedendaags korrekt gebruik voor het vroege Boeddhisme is Theravada- of Pali-Boeddhisme.

Citaat
Wat is Falum Gong? Wat is de relatie tussen deze groep en de Chinese regering?
Google maar eens. Een beweging die z'n inspiratie zeker niet alleen uit Boeddhisme haalt, ook uit Taoïsme en Tai' Chi achtige sportleer. En die zoals elke wat striktere/aktievere religieuze groep forse problemen kan verwachten met Mao's diktatoriale volgelingen...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re:Wie wilt mij helpen?
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2010 20:08 »
hallo charlotte,

ditzelfde topic had je ook elders geplaatst.
Omdat er hier al geantwoord is,
heb ik ervoor gekozen het topic hier te laten staan
en het andere te verwijderen,ok..?

mvg

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Wie wilt mij helpen?
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2020 19:46 »
goede vragen, Charlotte

Heel moeilijke vragen ook. Leuk dat jij ze stelt.

Ik weet niets van animisme en de andere vragen kan ik je ook moeilijk mee helpen

Wel kan ik je vertellen waarom men in China bijvoorbeeld het boeddhisme wilt uitbannen. China's politiek en China's staat is nog steeds een beetje gebaseerd op het Maoisme. Het maoisme is een vorm van marxisme. Marxisme is een politieke en filosofische ideologie. Marx was de bedenken van het marxisme en Marx zegt : de arbeiders worden onderdrukt, door de hele rijke mensen in de maatschappij. Maar, de arbeiders, de werkers, worden ook onderdrukt door de kerk, door de religie. Het is de religie die maakt, dat mensen niet voor zichzelf opkomen, is wat Marx zegt. Officiele communistische staten, hebben daarom in veel gevallen de religie letterlijk verboden. Zij zien het als iets dat de vooruitgang van de mensheid in de weg zit. De mensheid kan zich niet geheel ontwikkelen, als er religie is, zo denken communisten ( niet alle communisten overigens, maar het overgrote merendeel wel). Maar dit was wel altijd het beleid van de communistische staten. De marxisten die ik persoonlijk ken ( ik ken er niet zoveel ) hebben ook niets met religie. Ze zien het als 'achterlijk'

boeddhisme is ook een religie en de Chinese communistische partij, wilde het daarom weg werken. Men zegt, het is iets van vroegere tijden, het is 'achterhaald'. Als de Chinezen zich willen ontwikkelen naar een nieuwe toekomst, een betere toekomst, dan moeten we het boeddhisme gaan opruimen. Marx zei ( de aartsvader van communisme ) hij zegt, religie is 'opium voor het volk'. Door de religie kunnen mensen niet meer helder denken. De communistische staten hebben dit heel letterlijk genomen en hun beleid eraan aangepast.

Uiteraard ben ik het niet eens met deze visie. Ik denk niet dat religie in de weg zit, in wat dan ook. Religie is een privé aangelegenheid en is van zichzelf neutraal. Het kan op verschillende manieren ingezet worden en het is altijd op verschillende manieren ingezet