goede vragen, Charlotte
Heel moeilijke vragen ook. Leuk dat jij ze stelt.
Ik weet niets van animisme en de andere vragen kan ik je ook moeilijk mee helpen
Wel kan ik je vertellen waarom men in China bijvoorbeeld het boeddhisme wilt uitbannen. China's politiek en China's staat is nog steeds een beetje gebaseerd op het Maoisme. Het maoisme is een vorm van marxisme. Marxisme is een politieke en filosofische ideologie. Marx was de bedenken van het marxisme en Marx zegt : de arbeiders worden onderdrukt, door de hele rijke mensen in de maatschappij. Maar, de arbeiders, de werkers, worden ook onderdrukt door de kerk, door de religie. Het is de religie die maakt, dat mensen niet voor zichzelf opkomen, is wat Marx zegt. Officiele communistische staten, hebben daarom in veel gevallen de religie letterlijk verboden. Zij zien het als iets dat de vooruitgang van de mensheid in de weg zit. De mensheid kan zich niet geheel ontwikkelen, als er religie is, zo denken communisten ( niet alle communisten overigens, maar het overgrote merendeel wel). Maar dit was wel altijd het beleid van de communistische staten. De marxisten die ik persoonlijk ken ( ik ken er niet zoveel ) hebben ook niets met religie. Ze zien het als 'achterlijk'
boeddhisme is ook een religie en de Chinese communistische partij, wilde het daarom weg werken. Men zegt, het is iets van vroegere tijden, het is 'achterhaald'. Als de Chinezen zich willen ontwikkelen naar een nieuwe toekomst, een betere toekomst, dan moeten we het boeddhisme gaan opruimen. Marx zei ( de aartsvader van communisme ) hij zegt, religie is 'opium voor het volk'. Door de religie kunnen mensen niet meer helder denken. De communistische staten hebben dit heel letterlijk genomen en hun beleid eraan aangepast.
Uiteraard ben ik het niet eens met deze visie. Ik denk niet dat religie in de weg zit, in wat dan ook. Religie is een privé aangelegenheid en is van zichzelf neutraal. Het kan op verschillende manieren ingezet worden en het is altijd op verschillende manieren ingezet