Auteur Topic: Hallo.. HALLO.. is daar iemand?  (gelezen 6954 keer)

Offline Vrij

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Hallo.. HALLO.. is daar iemand?
« Gepost op: 20-02-2023 08:25 »
Het antwoord wat een eind maakt aan alle 'innerlijke en geestelijke' vragen en antwoorden is geen subjectieve eureka beleving/ervaring, niet vooraf aan beleving/ervaring noch voorbij beleving/ervaring.. Het is een ''full drop out momentum'' en wat er daarna overblijft is eenvoudig een onbegrijpelijke 'zekerheid! waar 'je' niet naar toe kunt werken noch wat 'je' kunt veroorzaken. Met die 'zekerheid kun je niets en moet je niets meer.
Het illusoire bestaan verhaal maakt aan de lopende band vragen om antwoorden te genereren.. en zo houdt het de 'droom' in stand.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
Re: Hallo.. HALLO.. is daar iemand?
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2023 10:10 »
Wat er daarna overblijft is eenvoudig een begrijpelijke zekerheid.  Je staat immers buiten de droom.   Alles wat iemand is is in de droom.
Wat we begrijpen is het verschil tussen in de droom en buiten de droom.
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2023 12:44 »
Het antwoord wat een eind maakt aan alle 'innerlijke en geestelijke' vragen en antwoorden is geen subjectieve eureka beleving/ervaring, niet vooraf aan beleving/ervaring noch voorbij beleving/ervaring.. Het is een ''full drop out momentum'' en wat er daarna overblijft is eenvoudig een onbegrijpelijke 'zekerheid! waar 'je' niet naar toe kunt werken noch wat 'je' kunt veroorzaken. Met die 'zekerheid kun je niets en moet je niets meer.
Het illusoire bestaan verhaal maakt aan de lopende band vragen om antwoorden te genereren.. en zo houdt het de 'droom' in stand.

Maakt het ook een einde aan lijden?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2023 13:09 »
Wat er daarna overblijft is eenvoudig een begrijpelijke zekerheid.  Je staat immers buiten de droom.   Alles wat iemand is is in de droom.

Niet het 'Zien, niet het 'herkennen, niet het 'kennen,  niet het 'weten, niet het 'doorzien, niet het 'vaststellen, niet het 'constateren, niet het 'integreren, niet het assimileren, niet het 'sublimeren... maar het onmiddellijk "MERKEN" dat het diepste begrijpen en ervaren/beleven slechts oppervlakkige subjectieve sensaties betreft, of ze van Jesus, Boeddha, Mohammed, Krishna.. you name it komen, dat doet er niet toe.
Dat en dat alleen is vrij zijn van..

Onderschat 'de droom' nooit!  Voor elk wat wils, de 'zelf' vervullende profetie.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2023 13:30 »

No!
Bestaan is eenvoudig "lijdzaam".

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2023 14:12 »

No!

Dus, er blijft mentale aangedaanheid, verkramping, zorgen, rusteloosheid, honger en dorst naar dit en dat?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2023 14:41 »

Niet het 'Zien, niet het 'herkennen, niet het 'kennen,  niet het 'weten, niet het 'doorzien, niet het 'vaststellen, niet het 'constateren, niet het 'integreren, niet het assimileren, niet het 'sublimeren... maar het onmiddellijk "MERKEN" dat het diepste begrijpen en ervaren/beleven slechts oppervlakkige subjectieve sensaties betreft, of ze van Jesus, Boeddha, Mohammed, Krishna.. you name it komen, dat doet er niet toe.

Onderschat 'de droom' nooit!  Voor elk wat wils, de 'zelf' vervullende profetie.

Naar eigen zeggen is er 'no way out'.  Niet-zelf is the way out.

No!

Het einde van het lijden is ook het einde van het 'zelf'.  Het valt samen.   Daarin treed ik de Boeddha bij.  Het pad welke gegaan kan worden resulteert in het einde van zowel het lijden als het zelf.  Boeddha noemt dat het 8 voudige pad.  Zonder het gaan van 'het pad' komt er niks in beweging.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2023 15:46 »

No!

Dus, er blijft mentale aangedaanheid, verkramping, zorgen, rusteloosheid, honger en dorst naar dit en dat?

Bestaan is lijdzaam!
Ogenschijnlijk bestaan (Ik, ego, zelf, persoon) maakt van wat lijdzaam is.. een 'lijdende'.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2023 17:24 »

Bestaan is lijdzaam!
Ogenschijnlijk bestaan (Ik, ego, zelf, persoon) maakt van wat lijdzaam is.. een 'lijdende'.

In de Pali Dhamma wordt het volgens mij zo gezien dat niet het Ik, zelf ego, persoon dit doet maar dit is gevolg van opkomende begeerte, de dorst en hunkering, de begeerte.

Sinds beginloze tijden is er nou eenmaal een verhouding ontwikkeld ten opzichte van het gekende of ervarene. Iemand net ter wereld heeft dit al. Het kan ook niet anders.
Geen wezen kan overleven als het alles alleen maar zou kennen, zonder notie van nadeel, gevaar, voordeel etc.

Een pasgeborene houdt al van bepaalde aanrakingen, bepaalde geuren, smaken etc. Die heeft al begeerte. Dus, dat we alles gewoon alleen maar kennen, zonder mentaliteit tov het gekende is zo gewoon niet. Vrijwel ogenblikkelijk ontwikkelt er zich in de geest een mentaliteit tov. het gekende, uit gewoonte.

Dat wat kent kan maar niet gewoon alleen maar kennen. Er mengt zich altijd van alles in dat kennen. Zoals de gewoonte om dat wat ervaren wordt te zien als Ik en van mij. Begeerte en verbeelding en onwetendheid zijn dan actief geworden. Maar met het uitdoven van begeerte (tanha) kan er ook niet meer een lijdende zich voordoen, omdat hechten zich niet meer voordoet.

Zonder begeerte ontstaat er niet meer een bepaalde mentaliteit tov het ervarene maar dit betekent volgens de leer echter niet dat gevoelsmatige impressies als vies, lekker, aangenaam en onaangenaam verdwijnen. Dat blijft altijd. Pijn is ook voor een Boeddha onaangenaam en bedorven eten smaakt ook een Boeddha vies, wordt gezegd.
Gevoelsimpressie zijn achter geen gedachten en een emoties maar de aard van het zintuiglijk contact.

Iets kan vies smaken, maar het zich voordoen van een vieze smaak is niet hetzelfde als het ontstaan van een emotie van afkeer.
Volgens de leer heeft elke gewaarwording zo'n gevoelsmatige impressie, onaangenaam, aangenaam of neutraal. Dit kun je niet scheiden van het gewaarworden.
Neem pijn voelen, bijtend, stekend, onaangenaam. Onaangenaam is de aard van het zintuiglijk contact maar dit is wat anders dan afkeer er bij voelen.

De Dhamma maakt geen einde aan onaangename gevoelens, wordt gezegd.

De Pali commentaren leren dat de geest door de in-vloed van begeerte zaken vastpakt als "van-mij". Door verbeelding als "dit ben Ik' en door onjuiste visie als..."dit is mijn zelf".
Op al die vlakken; visie, verbeelding, begeerte valt iets te leren, doen, ontwikkelen.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2023 18:52 »

Naar eigen zeggen is er 'no way out'.  Niet-zelf is the way out.

No!

Het einde van het lijden is ook het einde van het 'zelf'.  Het valt samen.   Daarin treed ik de Boeddha bij.  Het pad welke gegaan kan worden resulteert in het einde van zowel het lijden als het zelf.  Boeddha noemt dat het 8 voudige pad.  Zonder het gaan van 'het pad' komt er niks in beweging.

Niet-zelf is het zelfde laken en pak als zelf. Er is alleen 'no way out' voor wie of wat zou er een 'way out' moeten zijn?

De natuur van wat is.. lijd niet, omdat de natuur geen 'zelf' heeft.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2023 19:45 »
De Pali commentaren leren dat de geest door de in-vloed van begeerte zaken vastpakt als "van-mij". Door verbeelding als "dit ben Ik' en door onjuiste visie als..."dit is mijn zelf".
Op al die vlakken; visie, verbeelding, begeerte valt iets te leren, doen, ontwikkelen.

Wat er concreet 'geleerd' 'gedaan' ontwikkeld wordt, hebben we niet eens in de gaten.
Voor de natuur zijn we als soort gewoon een probeersel niets meer of minder dan welk ander soort fenomeen dan ook binnen de conditioneringen van dit aardse bestaan. The drive is spontane modificatie.. niets meer niets minder.
Maar verbeelding heeft 'de perfecte mens' geïntroduceerd, zowel uiterlijk als innerlijk.. verlicht en al. Voilà daar is 'de lijdende'.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2023 20:29 »

Wat er concreet 'geleerd' 'gedaan' ontwikkeld wordt, hebben we niet eens in de gaten.
Voor de natuur zijn we als soort gewoon een probeersel niets meer of minder dan welk ander soort fenomeen dan ook binnen de conditioneringen van dit aardse bestaan. The drive is spontane modificatie.. niets meer niets minder.
Maar verbeelding heeft 'de perfecte mens' geïntroduceerd, zowel uiterlijk als innerlijk.. verlicht en al. Voilà daar is 'de lijdende'.

Probeersel...ja...grappig gezegd.

Ik snap wel wat je zegt over de perfecte mens, maar ik heb voor mezelf begrepen dat het niet gaat om perfectioneren van jezelf, om perfect worden, om jezelf te modelleren naar een beeld. Dat is niet oke. Dit noemde Trungpa Rinpoche spiritueel materialisme.

Ik geloof dat het oke is om te leren en al lerende beklemmende neigingen in je leven te ontgroeien, voor jezelf, voor anderen, voor de wereld. Niet omdat je held wilt worden, iemand die alles altijd maar aankan, maar omdat je gewoon gevoelig genoeg bent, liefdevol genoeg, mededogend genoeg, wijs genoeg, dat je ziet dat je jezelf en anderen enorm belast, pijn doet, kwelt.

Dat gekwelde leven zorgt er ook voor, vaak, dat je anderen belast. Ik vind het mooi als mensen daar wat aan willen doen. Hun verantwoordelijkheid nemen.
Sommige mensen kan het allemaal niks schelen. Alles en iedereen moet bij die mensen veranderen behalve zij zelf. Dat vind ik erg.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2023 20:36 »

Niet-zelf is het zelfde laken en pak als zelf. Er is alleen 'no way out' voor wie of wat zou er een 'way out' moeten zijn?

Zelfs een muis kent zelf en niet-zelf.   Dat is juist de essentie van de natuur.   De muis ziet direct dat de kat geen zelf is en maakt dat ie wegkomt.   Anders zou evolutie ook niet mogelijk zin, die is daar zelfs op gebaseerd.  Muizen die goed katten kunnen ontwijken hebben grotere overlevingskansen.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2023 20:37 »

Verbeelding is ook maar een woord, je kunt het ook begeerte of drijfveren noemen veronderstel ik dan.

Een steen heeft geen drijfveren, kent geen lijden.
Een mens/levende wezens heeft onstoffelijke drijfveren/begeerte of je kunt het ook verbeelding noemen.

onstoffelijke drijfveren in combinatie met zintuigen die "pijn" detecteren, sommige drijfveren/begeerte /verbeelding  activeert pijn.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2023 20:54 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 20-02-2023 21:41 »

Verbeelding is ook maar een woord, je kunt het ook begeerte of drijfveren noemen veronderstel ik dan.

Een steen heeft geen drijfveren, kent geen lijden.
Een mens/levende wezens heeft onstoffelijke drijfveren/begeerte of je kunt het ook verbeelding noemen.

onstoffelijke drijfveren in combinatie met zintuigen die "pijn" detecteren, sommige drijfveren/begeerte /verbeelding  activeert pijn.

De drijfveer van een steen is steen zijn.. niet iets anders dan wat het van nature is.

Verbeelding is de drijfveer voor.. begeerte.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 20-02-2023 22:35 »

Zelfs een muis kent zelf en niet-zelf.   Dat is juist de essentie van de natuur.   De muis ziet direct dat de kat geen zelf is en maakt dat ie wegkomt.   Anders zou evolutie ook niet mogelijk zin, die is daar zelfs op gebaseerd.  Muizen die goed katten kunnen ontwijken hebben grotere overlevingskansen.

De essentie van natuur is de een of andere spontane conditionering, alleen de mens is middels verbeelding in staat daar een 'zelf of niet-'zelf op te plakken. Directe actie zorgt voor overleven, een 'zelf' komt (Bij de mens) pas kijken als de actie al geweest is.. don't fool yourself.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 20-02-2023 22:43 »

Probeersel...ja...grappig gezegd.

Ik snap wel wat je zegt over de perfecte mens, maar ik heb voor mezelf begrepen dat het niet gaat om perfectioneren van jezelf, om perfect worden, om jezelf te modelleren naar een beeld. Dat is niet oke. Dit noemde Trungpa Rinpoche spiritueel materialisme.

Ik geloof dat het oke is om te leren en al lerende beklemmende neigingen in je leven te ontgroeien, voor jezelf, voor anderen, voor de wereld. Niet omdat je held wilt worden, iemand die alles altijd maar aankan, maar omdat je gewoon gevoelig genoeg bent, liefdevol genoeg, mededogend genoeg, wijs genoeg, dat je ziet dat je jezelf en anderen enorm belast, pijn doet, kwelt.

Dat gekwelde leven zorgt er ook voor, vaak, dat je anderen belast. Ik vind het mooi als mensen daar wat aan willen doen. Hun verantwoordelijkheid nemen.
Sommige mensen kan het allemaal niks schelen. Alles en iedereen moet bij die mensen veranderen behalve zij zelf. Dat vind ik erg.

Psychologisch peuteren van de kouwe grond.. hoe 'vermaken' we elkaar?!

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 20-02-2023 22:47 »
De drijfveer van een steen is steen zijn.. niet iets anders dan wat het van nature is.

Hier maakt het onderricht onderscheid tussen chanda en tanha.

Sleuteltotinzicht zegt hierover:

Tanha
"Begeerte'; 'dorst'; 'hunkering', is de hoofdoorzaak van lijden en van de alsmaar continuerende cyclus van ontelbare wedergeboorten. Synoniem: lobha; abhijjha; kama; raga. In ethische zin betekent het begeerte, hebzucht, hartstocht, maar psychologisch — en vanuit boeddhistisch perspectief gezien — betekent het 'het kleven van de geest aan mentale objecten'"

Tanha wordt wel onderwezen als de eerste fase van kleven. Bijvoorbeeld je zit in de trein en allerlei beelden zie je. Niks springt er uit en niks kleeft aan de geest. Dan opeens zie je een mooi huis, je geest kleeft er aan, blijft er op gericht, heeft er speciale interesse in. Dat eerste kleefmoment is tanha. Dat gaat ook ongewild. Hiertoe besluit je niet zelf. Vervolgens komt allerlei verbeelding op gang als..."zo'n huis wil ik, woonde ik er maar, ik ga hard werken om zo'n huis te kunnen bezitten etc. Die bewuste fase van denken voedt het eerst kleefmoment en heet upadana. Upadana is dus een bewust en gewild voeden van een initieel ongewild en onbewust kleven van de geest aan een object.  Bij bevrijding treedt tanha en upadana niet meer op.

Chanda

1. Als een ethische, neutrale psychologische term, in de zin van 'intentie', is het een van die algemene mentale factoren (zie cetasika; Tabel II) die in de Abhidhamma onderwezen wordt en waarvan de morele kwaliteit bepaald wordt door het karakter van de wil (cetana) die daarmee samengaat. In het commentaar wordt het verklaard als 'een wens om te doen' (kattu kamyata chanda). Als het intensiever wordt, treedt het ook op als een 'overheersende voorwaarde', zie paccaya 3.
2. Als een slechte kwaliteit heeft het de betekenis van 'begeerte', en is het vaak gekoppeld aan termen als 'sensualiteit', 'hebzucht', etc., bijvoorbeeld: 'zintuiglijk verlangen' (kamacchanda), een van de vijf hindernissen (pañca nivarana), 'hartstochtelijk verlangen (chanda raga) (zie kama). Het is één van de 4 verkeerde paden, zie agati.
3. Als een goede kwaliteit is het een rechtvaardige wil of ijver (dhamma chanda) en verschijnt het bijvoorbeeld in de formule van de vier inspanningen (zie padhana): "De monnik wekt zijn wil op (chandam janeti) (...)." Als het intensiever wordt, is het één van de 4 wegen naar kracht, zie iddhi pada.

Het is dus niet zo dat alle wil in boeddhisme wordt gezien als iets negatiefs of verdachts. Wil is juist een kracht ook, en beheerst kan het zelfs tot zeer bijzondere vermogens leiden samen met concentratie. Het kunnen toepassen van de wil is een kwaliteit. Een Boeddha kan ook naar wil van alles doen, zoals zichzelf verdubbelen, astraal reizen, over water lopen etc.

Ik lees wel her en der dat ook boeddhisten denken dat bevrijding betekent dat je een soort willoos figuur wordt en alles neemt zoals het komt maar dat is eigenlijk helemaal niet de betekenis van het einde van tanha. Volgens mij is een onthechte geest niet een geest waarin helemaal geen wil meer is. Het gaat er juist omdat dat je de wil beheerst en de energie en kracht die in wil zit ook goed gebruikt en kan toepassen.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 20-02-2023 23:01 »

Hier maakt het onderricht onderscheid tussen chanda en tanha.

Sleuteltotinzicht zegt hierover:

Tanha
"Begeerte'; 'dorst'; 'hunkering', is de hoofdoorzaak van lijden en van de alsmaar continuerende cyclus van ontelbare wedergeboorten. Synoniem: lobha; abhijjha; kama; raga. In ethische zin betekent het begeerte, hebzucht, hartstocht, maar psychologisch — en vanuit boeddhistisch perspectief gezien — betekent het 'het kleven van de geest aan mentale objecten'"

Tanha wordt wel onderwezen als de eerste fase van kleven. Bijvoorbeeld je zit in de trein en allerlei beelden zie je. Niks springt er uit en niks kleeft aan de geest. Dan opeens zie je een mooi huis, je geest kleeft er aan, blijft er op gericht, heeft er speciale interesse in. Dat eerste kleefmoment is tanha. Dat gaat ook ongewild. Hiertoe besluit je niet zelf. Vervolgens komt allerlei verbeelding op gang als..."zo'n huis wil ik, woonde ik er maar, ik ga hard werken om zo'n huis te kunnen bezitten etc. Die bewuste fase van denken voedt het eerst kleefmoment en heet upadana. Upadana is dus een bewust en gewild voeden van een initieel ongewild en onbewust kleven van de geest aan een object.  Bij bevrijding treedt tanha en upadana niet meer op.

Chanda

1. Als een ethische, neutrale psychologische term, in de zin van 'intentie', is het een van die algemene mentale factoren (zie cetasika; Tabel II) die in de Abhidhamma onderwezen wordt en waarvan de morele kwaliteit bepaald wordt door het karakter van de wil (cetana) die daarmee samengaat. In het commentaar wordt het verklaard als 'een wens om te doen' (kattu kamyata chanda). Als het intensiever wordt, treedt het ook op als een 'overheersende voorwaarde', zie paccaya 3.
2. Als een slechte kwaliteit heeft het de betekenis van 'begeerte', en is het vaak gekoppeld aan termen als 'sensualiteit', 'hebzucht', etc., bijvoorbeeld: 'zintuiglijk verlangen' (kamacchanda), een van de vijf hindernissen (pañca nivarana), 'hartstochtelijk verlangen (chanda raga) (zie kama). Het is één van de 4 verkeerde paden, zie agati.
3. Als een goede kwaliteit is het een rechtvaardige wil of ijver (dhamma chanda) en verschijnt het bijvoorbeeld in de formule van de vier inspanningen (zie padhana): "De monnik wekt zijn wil op (chandam janeti) (...)." Als het intensiever wordt, is het één van de 4 wegen naar kracht, zie iddhi pada.

Het is dus niet zo dat alle wil in boeddhisme wordt gezien als iets negatiefs of verdachts. Wil is juist een kracht ook, en beheerst kan het zelfs tot zeer bijzondere vermogens leiden samen met concentratie. Het kunnen toepassen van de wil is een kwaliteit. Een Boeddha kan ook naar wil van alles doen, zoals zichzelf verdubbelen, astraal reizen, over water lopen etc.

Ik lees wel her en der dat ook boeddhisten denken dat bevrijding betekent dat je een soort willoos figuur wordt en alles neemt zoals het komt maar dat is eigenlijk helemaal niet de betekenis van het einde van tanha. Volgens mij is een onthechte geest niet een geest waarin helemaal geen wil meer is. Het gaat er juist omdat dat je de wil beheerst en de energie en kracht die in wil zit ook goed gebruikt en kan toepassen.

Sorry LK, ik kan niet zo veel met theorie , ik praat het liefst over de praktijk van deze materie, zonder te veel in hypothetisch geneuzel terecht te komen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 21-02-2023 10:59 »
Sorry LK, ik kan niet zo veel met theorie , ik praat het liefst over de praktijk van deze materie, zonder te veel in hypothetisch geneuzel terecht te komen.

Ik vind het juist heel nuttig en praktisch te weten dat niet elk verlangen, elke intentie, elk soort wilsactiviteit 'tanha' is genoemd door de Boeddha. Tanha wordt heel vaak vertaald als begeerte  maar wat valt er allemaal onder begeerte en is dat allemaal wel tanha? Zulke vragen zijn volgens mij nuttig.

Tanha onderwees de Boeddha als de tweede edele waarheid over de oorzaak van lijden, en het is goed te weten, vind ik, dat tanha niet verwijst naar elke en alle wil. In de praktijk is dit heel nuttig, voordat je jezelf wijsmaakt dat alle wil verkeerd is, dat je geen wil mag hebben, dat je willoos moet worden, dat wil in algemene zin de oorzaak is van lijden, dat zaken willen bereiken verkeerd is en tanha. Dat is niet zo.

Je kunt ook in jezelf, als je praktisch en onderzoekend bent ingesteld, verschillende soorten wilsactiviteit onderscheiden. De wilsactiviteit die vervat zit in reactiviteit en instinct en neigingen is anders van aard, bijvoorbeeld, dan de soort wil om iets te bereiken; een huis bouwen, de afwas gaan doen, jezelf heilzamere gewoonten aanleren, bevrijding realiseren, etc.

In de praktijk is het volgens mij nuttig te weten dat tanha, als oorzaak van lijden, niet verwijst naar wil in algemene zin. In boeddhisme is wil juist iets dat je kunt gebruiken en samen met concentratie kan dit iemands gave worden. Een gave vol allerlei wonderbaarlijke vermogens. Het niet ontwikkelen en werken met wil maakt je geest ook stug, onflexibel, niet of moeilijk toepasbaar in de praktijk. Het kunnen aanwenden en gebruiken van de geest is een kwaliteit. Soepelheid, toepasbaarheid, zijn ook kwaliteiten van bevrijding.

Naar mijn mening is het ook niet zo dat het zelf, ik, ego, van een lijdzaam bestaan een lijdende maakt maar dit doet tanha.  Tanha is de instinctieve kleefkracht, als het ware, die alles beetpakt en van-mij maakt. Toe-eigent. Vastkleeft. En in dat proces van toe-eigenen ontstaat de perceptie van een Ik die lijdt. En die perceptie wordt vervolgens gevoed met bewuste gedachten. Groeit.

De geest heeft echter niet constant een perceptie van Ik noch is de geest constant verwikkeld in mijn-maken. Van alles wat wordt ervaren wordt ook maar een relatief klein deel toe-ge-eigend door tanha. Dat kun je ook echt zien.  Heel veel van wat we dagelijks ervaren bevrijdt zichzelf ogenblikkelijk weer en wordt niet toegeëigend. Geluiden, geuren, van alles. Het is slechts maar een beperkt deel van wat we ervaren dat een speciale interesse krijgt van de geest en instinctief wordt toegeëigend. Voorbeeld: Je ziet vele mensen op een dag maar slechts bij sommige heb je een speciale interesse, en kan je geest er aan vastkleven.

Het instinctief vastkleven van de geest aan de zaken die het ervaart is niet iets wat uitgaat van een Ik of zelf, en dit is dus ook niet iets wat je zelf doet, besluit. Veel mensen denken dat het Ik dit doet, en dat daarom het Ik de oorzaak is van lijden, maar precies dat onderwijst de Boeddha nou net niet. Vastklampen gaat niet uit van een Ik. Toe-eigenen is niet het initiatief van een zelf of ik.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 21-02-2023 13:57 »
[

Het instinctief vastkleven van de geest aan de zaken die het ervaart is niet iets wat uitgaat van een Ik of zelf, en dit is dus ook niet iets wat je zelf doet, besluit. Veel mensen denken dat het Ik dit doet, en dat daarom het Ik de oorzaak is van lijden, maar precies dat onderwijst de Boeddha nou net niet. Vastklampen gaat niet uit van een Ik. Toe-eigenen is niet het initiatief van een zelf of ik.

'Wil=focus!.. hoe je het ook went of keert.

Elke voorstelling ('gedachte') is een in zichzelf opgesloten gegeven waar 1001 willekeurige reflectie op los gaan.. Voorstelling en reflectie vormen samen een symbiotische verhouding. (Verbeelding)
De 'ik beleving ontleent aan dat subjectieve gegeven z'n ogenschijnlijke werkelijkheid.. zonder voorstelling zodanig, is er eenvoudig geen 'ik, en kan de 'feeling Zijn al vrij snel dagen. Maar omdat we zo gigantisch investeren in de voorstelbaarheid van wat dan ook, zijn we meer vertrouwd met de verzinsels van verbeelding dan met de verbeeldingsloze werkelijkheid van bestaan an sich.

Toe_eigenen is eenvoudig de aard van welke voorstelling/'gedachte' dan ook.. (No way out.)
Het 'Ik als algemeen gegeven is gewoon een zeer relatief plakkertje uit reflectie op de een of andere voorstelling, het heeft totaal geen echte werkelijkheid, niet als voorstelling noch als algemeen geaccepteerd idee.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 21-02-2023 16:29 »
[

'Wil=focus!.. hoe je het ook went of keert.

Elke voorstelling ('gedachte') is een in zichzelf opgesloten gegeven waar 1001 willekeurige reflectie op los gaan.. Voorstelling en reflectie vormen samen een symbiotische verhouding. (Verbeelding)
De 'ik beleving ontleent aan dat subjectieve gegeven z'n ogenschijnlijke werkelijkheid.. zonder voorstelling zodanig, is er eenvoudig geen 'ik, en kan de 'feeling Zijn al vrij snel dagen. Maar omdat we zo gigantisch investeren in de voorstelbaarheid van wat dan ook, zijn we meer vertrouwd met de verzinsels van verbeelding dan met de verbeeldingsloze werkelijkheid van bestaan an sich.

Toe_eigenen is eenvoudig de aard van welke voorstelling/'gedachte' dan ook.. (No way out.)
Het 'Ik als algemeen gegeven is gewoon een zeer relatief plakkertje uit reflectie op de een of andere voorstelling, het heeft totaal geen echte werkelijkheid, niet als voorstelling noch als algemeen geaccepteerd idee.

De sutta's zeggen het zo:

“Reverends, the venerable named Puṇṇa son of Mantāṇī was very helpful to me when I was just ordained. He gave me this advice: ‘Reverend Ānanda, the notion “I am” occurs because of grasping, not by not grasping. Grasping what? The notion “I am” occurs because of grasping form, feeling, perception, choices, and consciousness, not by not grasping.
Suppose there was a woman or man who was young, youthful, and fond of adornments, and they check their own reflection in a clean bright mirror or a clear bowl of water. They’d look because of grasping, not by not grasping. In the same way, the notion “I am” occurs because of grasping form, feeling, perception, choices, and consciousness, not by not grasping"
.
(SN22.83)

Dit is volgens mij ook waar. In alledaagse geest is ook niet constant de perceptie/notie "Ik ben" aanwezig, noch constant grasping, mijn-maken. Die Ik-notie ontstaat steeds, verdwijnt weer en bestaat even in de tussentijd. Qua aard is het niet anders dan een gedachte, een emotie, wil, het is alleen subtieler, maar het is ook iets geconditioneerds. Het is iets wat ook komt en gaat. Dat is ergens best aan te voelen ook.

De Boeddha zegt het zo:

"Luminous, bhikkhus, is this mind, but it is defiled by adventitious defilements." (AN1.49)

Zaken als hebzucht, agressie, vijandigheid, jaloezie, lust maar ook de notie Ik besta ontstaan steeds als bijkomstige bezoedelingen in de geest en kleuren die geest op dat moment. Bijkomstig, in de zin zoals wolken ook bijkomstig zijn aan de lucht. De lucht kan ook wel zonder en wolkeloos zijn. Maar de wolken hebben wel de lucht nodig om te ontstaan en bestaan.
Zonder stevig vertrouwd te zijn met de heldere natuur van geest raakt ook je denken, spreken en doen gekleurd. De notie Ik ben is een intense kleur die zelfs gevorderde beoefenaars nog plaagt.

Over het nut van het ontwikkelen en cultiveren van de geest zegt de Boeddha, vind ik, ook wijze dingen:

“Mendicants, I do not see a single thing that, when it’s not developed and cultivated, is so very harmful as the mind. An undeveloped and uncultivated mind is very harmful.”

Jij onderschat dit vind ik. Je doet er geringschattend over,  vind ik, alsof het allemaal maar vermaak is.  Een man van de praktijk herkent toch wel dat een onontwikkelde en ongecultiveerde geest echt een probleem is? Het brengt mensen zoveel ellende.

Volgens mij is de soort kennis van verbeelden en voorstellen ook niet perse foutieve kennis, illusie of misleidend. Het kan gewoon binnen zijn eigen domein geldig en waar zijn. Ik snap niet goed waarom je hier zo moeilijk over doet. Alsof je wilt ontkennen dat dingen voorwaardelijk gaan in de wereld, als dit dan dat, en dat er natuurwetten zijn.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 21-02-2023 20:04 »
Lk..
Zolang je in beleving vereenzelviging vind in de'voorstelbaarheid' van deze beschouwingen, zolang ben je eenvoudig de gevangene van je eigen overtuigingen en/of aannemelijkheden.
Het punt is dat de 'voorstelbaarheid' van deze materie middels analogie en metaforen leuk en vermakelijk kan werken voor de verbeelding en empathische aspiraties, (M.b.t. je-'zelf' of de 'ander'.) maar dat geen van al die kunstjes zelfs niet bij benadering weergeeft wat de moeiteloze 'praktijk is van dit alles.. De praktijk is gespeend van alle romantiek en idealiteit. En dat is vaak een harde dobber voor een ieder die een beetje wakker wordt aan het bestaan van mens zijn. De meeste mensen zoeken nou eenmaal het liefst comfort in de een of andere.. dromerij.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 21-02-2023 21:31 »
Lk..
Zolang je in beleving vereenzelviging vind in de'voorstelbaarheid' van deze beschouwingen, zolang ben je eenvoudig de gevangene van je eigen overtuigingen en/of aannemelijkheden.
Het punt is dat de 'voorstelbaarheid' van deze materie middels analogie en metaforen leuk en vermakelijk kan werken voor de verbeelding en empathische aspiraties, (M.b.t. je-'zelf' of de 'ander'.) maar dat geen van al die kunstjes zelfs niet bij benadering weergeeft wat de moeiteloze 'praktijk is van dit alles.. De praktijk is gespeend van alle romantiek en idealiteit. En dat is vaak een harde dobber voor een ieder die een beetje wakker wordt aan het bestaan van mens zijn. De meeste mensen zoeken nou eenmaal het liefst comfort in de een of andere.. dromerij.

je verliest je weer eens in algemene bespiegelingen en belerende oordelen. Is het nou echt zo erg allemaal wat ik aanhaal?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 21-02-2023 22:17 »
Lk..

je verliest je weer eens in algemene bespiegelingen en belerende oordelen. Is het nou echt zo erg allemaal wat ik aanhaal?

Zolang ik in beleving vereenzelviging vind in de'voorstelbaarheid' van deze beschouwingen, zolang ben ik eenvoudig de gevangene van mijn eigen overtuigingen en/of aannemelijkheden.
Het punt is dat de 'voorstelbaarheid' van deze materie middels analogie en metaforen leuk en vermakelijk kan werken voor de verbeelding en empathische aspiraties, (M.b.t. mij-'zelf' of de 'ander'.) maar dat geen van al die kunstjes zelfs niet bij benadering weergeeft wat de moeiteloze 'praktijk is van dit alles.. De praktijk is gespeend van alle romantiek en idealiteit. En dat is vaak een harde dobber voor een ieder die een beetje wakker wordt aan het bestaan van mens zijn. De meeste mensen zoeken nou eenmaal het liefst comfort in de een of andere.. dromerij.

Zo beter?

Het is niet erg wat je allemaal aanhaalt, het valt mij alleen op dat je nergens dóór pakt in deze materie, je grossiert in van horen en zeggen.. Dan blijf je water naar de zee dragen tot je er dood bij neervalt, ah, toch nog iets van realisatie, maar niet bij leven en welzijn.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 22-02-2023 11:13 »
Lk..

Zolang ik in beleving vereenzelviging vind in de'voorstelbaarheid' van deze beschouwingen, zolang ben ik eenvoudig de gevangene van mijn eigen overtuigingen en/of aannemelijkheden.
Het punt is dat de 'voorstelbaarheid' van deze materie middels analogie en metaforen leuk en vermakelijk kan werken voor de verbeelding en empathische aspiraties, (M.b.t. mij-'zelf' of de 'ander'.) maar dat geen van al die kunstjes zelfs niet bij benadering weergeeft wat de moeiteloze 'praktijk is van dit alles.. De praktijk is gespeend van alle romantiek en idealiteit. En dat is vaak een harde dobber voor een ieder die een beetje wakker wordt aan het bestaan van mens zijn. De meeste mensen zoeken nou eenmaal het liefst comfort in de een of andere.. dromerij.

Zo beter?

Het is niet erg wat je allemaal aanhaalt, het valt mij alleen op dat je nergens dóór pakt in deze materie, je grossiert in van horen en zeggen.. Dan blijf je water naar de zee dragen tot je er dood bij neervalt, ah, toch nog iets van realisatie, maar niet bij leven en welzijn.

Kan me niks schelen Vrij. Ik deel hier graag iets over de leer. Mensen die daarin geïnteresseerd zijn vinden dit hoop ik leerzaam en nuttig.

Ik vind juist het idee van een moeiteloze praktijk maar een romantisch idee, en de denktrend van een extreem idealistische geest. Iemand die alles zal afwijzen wat inspanning vergt, ijver, moeite en die over inspanning denkt als geweld. Dat is idealisme. Dwaasheid. Krishnamurti was ook zo extreem idealistisch. Alles moet altijd maar moeiteloos, en moeite doen, conditionering is nergens goed voor...Extreem idealistisch en dromerig.

Ik zeg...het werkt zo niet en daar kwam Krishnamurti aan het einde van zijn leven ook zelf achter. Het is zo onrealistische allemaal.
Sterker, mensen niet aansporen de geest te ontwikkelen en cultiveren, is ze kwaad doen. Daar ben ik van overtuigd.

Onheilzame gewoonten, onheilzame gedachten, onheilzame emoties, onheilzame verlangens, ze zijn er veelvuldig en sterk. Als je je er niet tegen weert, zullen ze je naar beneden trekken. Dit is de harde praktijk. Nu op dit moment liggen mensen gekweld op de vloer, geveld door hun eigen onheilzame tendenzen. Door gebrek aan ontwikkeling en cultivering .

Tegen ontwikkeling, cultivering, conditionering zijn, is gewoon hetzelfde als mensen naar de hel sturen. Het is echt zo.

Jij lijkt alles eindeloos zaken te willen herkauwen die  je eens (40 jaar geleden notabene!) hebt ervaren. Alsof je constant maar weer de smaak wilt proeven van iets wat je eens hebt geproefd. Maar dat is weg, foetsie, over. Jij hebt er een onwrikbare zekerheid aan overgehouden, zeg je, dat er geen zelf is. Maar ben je ook niet in de val getrapt dat er voor jou niks meer is te doen, te ontwikkelen, te cultiveren, te leren?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 22-02-2023 11:34 »

Wat ik heel duidelijk zie gebeuren...ook op basis van ervaring, ontdekking, incidenten, op basis van dingen die gezien zijn, kan men totaal de mist in gaan.
Sterker, het is volgens mij zo goed als zeker dat dit gebeurt als je geen goede leraar en goede begeleiding hebt.

Dat is veel belangrijker dan wat je ooit hebt gezien en ontdekt. Het is immers zelf-evident dat een mens door spirituele ontdekkingen eigenwijzer wordt, ijdel, extreem egocentrisch en trots, opgeblazen en nooit meer met iets anders dan zelf-verering en zijn eigen meemaaksels.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 22-02-2023 12:13 »

Wat ik heel duidelijk zie gebeuren...ook op basis van ervaring, ontdekking, incidenten, op basis van dingen die gezien zijn, kan men totaal de mist in gaan.
Sterker, het is volgens mij zo goed als zeker dat dit gebeurt als je geen goede leraar en goede begeleiding hebt.

Ik heb nooit een leraar gezocht of begeleiding gehad.   Volgens deze redenatie ben ik dan volledig de mist in gegaan.

Volgens mij is het precies andersom: hoe kan de leerling een goede leraar herkennen?   Dat kan een leerling nooit, want anders zou hij geen leerling zijn maar een wetende.

In het Advaita wereldje kan ik middels internet gezien dat 'leraren' met onvoldoende kennis zich uitgeven voor leraar.  Uiteraard wel met bijboeking van een weekend ergens op de hei om 'tot jezelf komen'.  (Lees: de B & B moest vol). En als het dan niet het gewenste resultaat heeft dan is het je eigen schuld: De leraar ziet nog dat je teveel 'ego' hebt.

Uiteraard ben ik ook gaan zoeken naar boeddhistische leraren , (op internet) die werken ook niet echt gratis.

Citaat
Dat is veel belangrijker dan wat je ooit hebt gezien en ontdekt. Het is immers zelf-evident dat een mens door spirituele ontdekkingen eigenwijzer wordt, ijdel, extreem egocentrisch en trots, opgeblazen en nooit meer met iets anders dan zelf-verering en zijn eigen meemaaksels.

Volgens de overleveringen had de Boeddha ook spirituele ontdekkingen gedaan.  De Boeddha  was ook  ijdel, extreem egocentrisch en trots, opgeblazen?  Retorische vraag uiteraard.
Zelf heb ik ook spirituele ontdekkingen gedaan en het is me opgevallen dat sommigen hier dat als  ijdel, extreem egocentrisch en trots, opgeblazen zien.
Tja, zolang mensen afgunstig zijn op spirituele ontdekkingen van anderen is het gemoed niet leeg.  Afgunst is een gemoedstoestand.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2023 12:14 door het verdwenen ik »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #28 Gepost op: 22-02-2023 12:30 »

Ik heb nooit een leraar gezocht of begeleiding gehad.   Volgens deze redenatie ben ik dan volledig de mist in gegaan.

Volgens mij is het precies andersom: hoe kan de leerling een goede leraar herkennen?   Dat kan een leerling nooit, want anders zou hij geen leerling zijn maar een wetende.

In het Advaita wereldje kan ik middels internet gezien dat 'leraren' met onvoldoende kennis zich uitgeven voor leraar.  Uiteraard wel met bijboeking van een weekend ergens op de hei om 'tot jezelf komen'.  (Lees: de B & B moest vol). En als het dan niet het gewenste resultaat heeft dan is het je eigen schuld: De leraar ziet nog dat je teveel 'ego' hebt.

Uiteraard ben ik ook gaan zoeken naar boeddhistische leraren , (op internet) die werken ook niet echt gratis.

Citaat

Volgens de overleveringen had de Boeddha ook spirituele ontdekkingen gedaan.  De Boeddha  was ook  ijdel, extreem egocentrisch en trots, opgeblazen?  Retorische vraag uiteraard.
Zelf heb ik ook spirituele ontdekkingen gedaan en het is me opgevallen dat sommigen hier dat als  ijdel, extreem egocentrisch en trots, opgeblazen zien.
Tja, zolang mensen afgunstig zijn op spirituele ontdekkingen van anderen is het gemoed niet leeg.  Afgunst is een gemoedstoestand.

Omwille van de geestelijke zuiverheid: dat niet iedereen een waarachtige Leraar is, betekent niet dat er geen waarachtige Leraren zouden bestaan. Dat is volgens mij een foutieve gevolgtrekking. De Boeddha had ook volgelingen, hoe hebben zij de Boeddha dan (h)erkend? Een Leraar zoeken en vinden, kan lastig zijn. Er zullen heus zelfbenoemde Leraren bestaan die in werkelijkheid niet voldoende capaciteiten hebben. Het is verder nog maar de vraag of iedere Leraar bij uitstek geschikt is voor elke willekeurige leerling. De Boeddha heeft heel wat Leraren bezocht, voorafgaande aan zijn Verlichting. Er is bij voorbaat geen garantie.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2023 12:35 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 22-02-2023 17:15 »

Omwille van de geestelijke zuiverheid: dat niet iedereen een waarachtige Leraar is, betekent niet dat er geen waarachtige Leraren zouden bestaan. Dat is volgens mij een foutieve gevolgtrekking. De Boeddha had ook volgelingen, hoe hebben zij de Boeddha dan (h)erkend? Een Leraar zoeken en vinden, kan lastig zijn. Er zullen heus zelfbenoemde Leraren bestaan die in werkelijkheid niet voldoende capaciteiten hebben. Het is verder nog maar de vraag of iedere Leraar bij uitstek geschikt is voor elke willekeurige leerling. De Boeddha heeft heel wat Leraren bezocht, voorafgaande aan zijn Verlichting. Er is bij voorbaat geen garantie.

Mogelijk zijn er waarachtige Leraren.   Maar als er een verdienmodel achter zit dan wordt die kans wel erg klein dat de leraar 'waar'achtig is.  Daarnaast kan geen enkele leraar wat voor jou betekenen als je niet ontvankelijk bent.  Verder kan geen enkel mens iemand uit zijn illusionaire bestaan halen, ieder mens voor zich zal weer opnieuw het wiel moeten uitvinden.  Als een leraar zou beweren: "ik kan jou verder helpen" dan weet je al dat je met een leugenaar van doen hebt die zelf ook onwetend is.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 22-02-2023 20:39 »

Je kunt wel jouw persoonlijke overtuigingen als voldongen feiten presenteren, maar Leraren moeten ook eten. Dus dat er een geldelijke bijdrage van je wordt gevraagd als tegenprestatie, lijkt me niet zo vreemd. Tenzij er ronduit krankzinnige bedragen worden gevraagd, dan is het wel dubieus. Het meest ideale is inderdaad, dat je geholpen wordt, zonder dat daar een geldelijke bijdrage voor wordt gevraagd.

En wat jij er voor de rest over schrijft, is in mijn beleving maar rare praat. Zeker omdat je elders op dit forum beweert dat je nog nooit een spirituele Leraar hebt gehad. Dus kun je geenszins uit eigen ervaring spreken. Je (voor)oordeel is dus niet gebaseerd op je daadwerkelijke persoonlijke ervaringen. Jouw voorwaarden, jouw bedenkingen, jouw tegenwerpingen om al dan niet bij een Leraar aan te kloppen zijn uiteraard verder jouw eigen zaak. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet voor een ander mens te gelden. En ik denk trouwens niet dat een Leraar je als leerling zal accepteren als je bij voorbaat met al die eisen aan komt kloppen.

Je zegt nu opeens dat er mogelijk waarachtige Leraren zijn, waarmee je eigenlijk al enigszins terugkomt op jouw nogal eenzijdige boute uitspraken hierover. Het is in mijn optiek gewoon jammer dat je alles zo ontzettend zwart-wit neerzet, en er eigenlijk nauwelijks of nooit bij vermeldt dat jij het bent die dit-of-dat vindt. Nee, je pent alles neer alsof het “feiten” zijn, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Maar wellicht bedoel je het niet zo.

Jij schrijft jouw mening, ik die van mij. En zo liggen de kaarten, volgens mij. Maar goed, zo zie ik het.

Ik heb nooit een leraar gehad, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit mijn licht ergens opgestoken heb.   Ook nu nog zou ik ergens naar toe gaan als ik dat op spiritueel gebied interessant zou vinden.  Broodleraren (Leraren moeten ook eten) lijkt me sowieso niet aanbevelenswaardig.  Verder moet iedereen het zelf maar weten, sommigen reizen helemaal naar India of andere landen om aan de voeten van een guru te zitten.  Misschien hoort het wel tot iemands weg dat hij eerst nutteloos tijd moet verdoen bij iemand waar hij niks van leert?  Wie ben ik om dat voor een ander te bepalen?   En ik kan me ook voorstellen als iemand handen vol geld en zeeën van tijd ergens in gestoken heeft dat hij het dan zonde vindt om op te geven.  Net zoals een gokker het zonde van het geld vindt om op te geven als hij aan het verliezen is.  (Gewetensvragen)

Ik schrijf hoe ik het zie.  Naar die 'open leegte' kan geen enkele leraar jou brengen.  Het kan zelfs geen activiteit van het 'zelf' zijn.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2023 20:41 door het verdwenen ik »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 22-02-2023 22:59 »
Kan me niks schelen Vrij. Ik deel hier graag iets over de leer. Mensen die daarin geïnteresseerd zijn vinden dit hoop ik leerzaam en nuttig.

Dat kan, dat ze jouw schrijfsels nuttig en leerzaam vinden.. of niet natuurlijk, dat kan ook. Dat is tenslotte aan de lezer wat deze er wel of niet van vind. Sorry, maar spreken op grond van de een of andere leerstelling wordt al gauw.. oogklepperig, en de voorstander van de leerstelling is dan meestal de laatste die dat in de gaten heeft.

Ik vind juist het idee van een moeiteloze praktijk maar een romantisch idee, en de denktrend van een extreem idealistische geest. Iemand die alles zal afwijzen wat inspanning vergt, ijver, moeite en die over inspanning denkt als geweld. Dat is idealisme. Dwaasheid. Krishnamurti was ook zo extreem idealistisch. Alles moet altijd maar moeiteloos, en moeite doen, conditionering is nergens goed voor...Extreem idealistisch en dromerig.

Ik heb het een en ander gelezen, en gezien op youtube, van J Krisnhamurti.. Nogal een dromer en maker van abstracte 'werkelijkheden'. Hij sprak vanuit een diepte beleving, maar als je dat gaat linken aan frivole algemeenheden van de menselijke ervaringswereld, tja, dan kun je al gauw de mist in gaan. Boeddha, Jesus, Mohammed etc etc hebben zich daar ook op verkeken, en mis gerekend, met alle gevolgen van dien. Even voor de duidelijkheid.. alles is moeiteloos, ook de moeite! De moeite begint en eindigt altijd met het .. subjectieve verhaal.

Ik zeg...het werkt zo niet en daar kwam Krishnamurti aan het einde van zijn leven ook zelf achter. Het is zo onrealistische allemaal.
Sterker, mensen niet aansporen de geest te ontwikkelen en cultiveren, is ze kwaad doen. Daar ben ik van overtuigd.

Tja, J Krisnhamurti had meerdere agenda's, die averechts stonden op wat hij uitdraagde.

Iemand die zich geroepen voelt de geest te ontwikkelen en te cultiveren, komt daar zelf toe.
En dan zal deze zich daar een tijdje op toeleggen.. De geest is helemaal niet bedoeld om er maar van alles in te proppen, omdat cultuur dat zo belangrijk vind wil nog niet zeggen dat het ook oké is. Als er iets van nut is voor de geest, dan is het wel 'leeg' zijn, en dan met name de frontale kwab. Als er iets is wat de mens(heid) meer kwaad dan goed heeft gebracht dan is dat extreme cultivering op alle gebieden.. Daar ben ik zeker van.

gewoonten, onheilzame gedachten, onheilzame emoties, onheilzame verlangens, ze zijn er veelvuldig en sterk. Als je je er niet tegen weert, zullen ze je naar beneden trekken. Dit is de harde praktijk. Nu op dit moment liggen mensen gekweld op de vloer, geveld door hun eigen onheilzame tendenzen. Door gebrek aan ontwikkeling en cultivering .

Onheilzaam dit onheilzaam dat.. komt alleen omdat de meeste mensen zich verdeeld voelen aan het bestaan als mens, hoe dat komt?  door de overcultivering van de geest! Mensen liggen gekweld op de vloer door de 1001 achterlijkheden die verzonnen zijn door gecultiveerde en ontwikkelde geesten en samenlevingen in z'n algemeenheid.

Tegen ontwikkeling, cultivering, conditionering zijn, is gewoon hetzelfde als mensen naar de hel sturen. Het is echt zo.

De gemaakte' en verzonnen  'wereld' is de hel! Er is geen andere hel dan enkelt en alleen deze 'gemaakte wereld'.

Jij lijkt alles eindeloos zaken te willen herkauwen die  je eens (40 jaar geleden notabene!) hebt ervaren. Alsof je constant maar weer de smaak wilt proeven van iets wat je eens hebt geproefd. Maar dat is weg, foetsie, over. Jij hebt er een onwrikbare zekerheid aan overgehouden, zeg je, dat er geen zelf is. Maar ben je ook niet in de val getrapt dat er voor jou niks meer is te doen, te ontwikkelen, te cultiveren, te leren?

40 jaar geleden is mij iets overkomen (Laten we voor het gemak maar even zeggen van binnen uit.) Dat was één ervaring waar 1001 ervaringen op volgden om slechts die ene ervaring te verwerken.. Maar wat er gebeurd is.. ik heb geen flauw idee, het liefst zeg ik dat er NIKS! is gebeurd.
Ik kan 'doen, 'ontwikkelen, cultiveren en leren wat ik wil.. maar het betekend 'niets.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 22-02-2023 23:12 »

De spiritueel geestelijk gecultiveerde mens die de paden betreed van ''vergelijkende bevestiging'' (De leraren, geschriften, guru's, methodes, technieken,verhaaltjes, boekjes, satsangs etc zullen je wel vertellen of je wel of niet goed zit met je vorderingen..) dat maakt eigenwijzer, hoogmoedig, trots, ijdel, opgeblazen, speciaal en zelfvererend..
Ik heb geen leraren, nooit gehad ook. Ik heb van alles meegemaakt waar ik van geleerd heb, dat is toch echt een heel andere insteek.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #33 Gepost op: 23-02-2023 08:47 »
Zowel jij als "het verdwenen ik" zetten grote vraagtekens bij de verhouding tussen leerling en Leraar of Meester in spiritueel opzicht. En jullie beiden verklaren tot nu toe geen Leraar of Meester te hebben gehad voor persoonlijk onderricht.

Daarbij benadrukken jullie, voor zover ik dat lees en begrijp, dat jullie op zijn minst zeer grote vraagtekens zetten bij het raadplegen van Leraren en dergelijke. Dat jullie beiden geen Leraar hebben gehad en het allemaal zelf hebben uitgezocht, ervaren, of weet ik veel wat, is natuurlijk oké.

Ik vind het eigenlijk wel een beetje jammer dat jullie de indruk wekken, dat Leraren, geschriften e.a. toch eigenlijk op zijn minst dubieus zijn. Terwijl je er zelf geen persoonlijke ervaring mee hebt. Althans, ik lees weinig tot geen positieve verhalen bij jullie over Leraren. Die mening mag je uiteraard zijn toegedaan, maar er zitten hier ook mensen die wel een Leraar of Meester e.a. hebben of hebben gehad. En die daar veel baat bij hebben gehad.

Dit is een Boeddhaforum, en het grote voorbeeld, de Leraar of Meester waar het hier voornamelijk om draait is Gautama de Boeddha met zijn leringen. Ik hoop van harte dat jullie daar toch enig begrip voor hebben. Sommige mensen hebben echt hulp nodig, of zijn zelfs wanhopig. Die vinden hulp bij de huisarts, de psycholoog of in spiritueel opzicht bij een Leraar.

Laten we beide gezichtspunten liever in vrede naast elkaar laten bestaan, de één heeft een Leraar nodig, de ander doet het zonder Leraar. Ik meen zelf dat het moeilijk, zo niet bijna onmogelijk is om je eigen spirituele weg helemaal zonder Leraar te bewandelen. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Die andere weg laat ik desondanks open. Ik sluit niets uit. Dus ik vraag jullie om ook niet bij voorbaat te veroordelen dat andere mensen hun toevlucht nemen bij een spiritueel Leraar of Meester. Of de verhouding tussen leerling en Leraar in een negatief daglicht te stellen. Want daar lijkt het namelijk sterk op.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2023 08:53 door Buddha Amitabha »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 23-02-2023 10:02 »
Dus ik vraag jullie om ook niet bij voorbaat te veroordelen dat andere mensen hun toevlucht nemen bij een spiritueel Leraar of Meester. Of de verhouding tussen leerling en Leraar in een negatief daglicht te stellen. Want daar lijkt het namelijk sterk op.

Niets is wat het lijkt te zijn.
Het is wonderbaarlijk hoe we in staat zijn van alles en nog wat ergens op te laten.. lijken.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #35 Gepost op: 23-02-2023 10:10 »
Dus ik vraag jullie om ook niet bij voorbaat te veroordelen dat andere mensen hun toevlucht nemen bij een spiritueel Leraar of Meester. Of de verhouding tussen leerling en Leraar in een negatief daglicht te stellen. Want daar lijkt het namelijk sterk op.

Het is wonderbaarlijk hoe we in staat zijn van alles en nog wat ergens op te laten.. lijken.

Fijn, maar kun je misschien ook nog even reageren op mijn vraag? Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,

Buddha Amitabha.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 23-02-2023 11:13 »

Fijn, maar kun je misschien ook nog even reageren op mijn vraag? Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,

Buddha Amitabha.

I sing my song.

With regards..

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #37 Gepost op: 23-02-2023 11:16 »
40 jaar geleden is mij iets overkomen (Laten we voor het gemak maar even zeggen van binnen uit.) Dat was één ervaring waar 1001 ervaringen op volgden om slechts die ene ervaring te verwerken.. Maar wat er gebeurd is.. ik heb geen flauw idee, het liefst zeg ik dat er NIKS! is gebeurd.
Ik kan 'doen, 'ontwikkelen, cultiveren en leren wat ik wil.. maar het betekend 'niets.

Nou ja, dat vind ik dus triest Vrij, dat die ervaring van je tot zo'n conclusie leidt. Want het betekent wel iets hoe je je ontwikkelt, al was het maar voor anderen en deze wereld.
Jouw gedrag heeft hoe dan ook effect op anderen en betekent dus iets voor anderen. Het kan anderen kwetsen, pijn doen, heil brengen, goed doen, etc.
Het betekent allemaal heel veel  hoe je je ontwikkelt. Ook voor jezelf trouwens.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #38 Gepost op: 23-02-2023 11:54 »
Ik schrijf hoe ik het zie.  Naar die 'open leegte' kan geen enkele leraar jou brengen.  Het kan zelfs geen activiteit van het 'zelf' zijn.

Het Nibbana in het leven, bevrijding realiseren tijdens leven, is volgens de teksten geen tijdelijke staat, n de zin dat je bevrijd bent en zelfloos als je een bepaalde staat binnengaat en weer niet bevrijdt en vol zelf bent als je uit die staat komt. Het Nibbana tijdens leven is zo niet. Bevrijding is ook niet een afwezigheid van alle activiteit. Dat wordt ook helemaal niet bedoeld met anatta, niet-zelf.

Bevrijding is de afwezigheid van de activiteit van tanha en avijja, van vastklampen en hechten en onwetendheid, van Ik en mijn-maken. Dit is iets persoonlijks.

Het is ergens nogal misleidend, geloof ik, om telkens maar weer speciale ervaringen centraal te stellen. Het leidt af van Boeddha's instructie om alles wat je op een gewone dagelijkse manier ervaart, te zien en gaan aanvoelen als: vergankelijk, komend en gaand, instabiel, niet constant, niet gelukmakend, niet zaligmakend, leedvol, onbevredigend, en niet Ik, niet mijn.
Zodat je er meer en meer begeerteloos naar wordt en de honger in jezelf verdwijnt.

Op dat moment ga je steeds meer het ongeconditioneerde binnen, als het ware, het tekenloze, verlangenloze, niet neigende, lege. Dit is de weg naar open leegte. Je komt uit waar je al bent door passieloos te worden, door de afwezigheid van vastklampen, een activiteit dat je steeds meeneemt in een proces van zelfvervreemding en verblinding. 

Als dat meer en meer afwezig is komt de smaak van Nibbana meer en meer tevoorschijn, een smaak van eenvoud, ongekunsteldheid, van vrede. Activiteit is niet hetzelfde als wording.
Want activiteit kan er zijn zonder hechten maar worden verondersteld hechten aan activiteit.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 23-02-2023 12:37 »

Bevrijding is de afwezigheid van de activiteit van tanha en avijja, van vastklampen en hechten en onwetendheid, van Ik en mijn-maken. Dit is iets persoonlijks.

Dat is wat ik ook steeds beweer, maar wat door de diverse forumdeelnemers vervolgens weer wordt tegengesproken.  De ontologische staat 'zijn' daar kan geen ik/zelf of mijn-maken zijn.   In de ontologische staat 'worden' verkeert men nog in de illusie van het tijdelijke.  Alleen in de tijd kun je mijn-maken.  In 'zijn' is dat onmogelijk.  In 'zijn' (wat hetzelfde is als kennende leegte) is hechten of vastklampen onmogelijk.

Zolang er nog iets is van mijn-maken (bezitten willen , eigenaar zijn) , zit de mens ontologisch gezien in het 'worden'.  Wordend wil zeggen steeds maar iets willen 'hebben' wat er nu nog niet is.  Een dergelijke mens leeft nog in de illusies welke zijn gemoed en bezitsdrang opwekt.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 23-02-2023 14:23 »

Nou ja, dat vind ik dus triest Vrij, dat die ervaring van je tot zo'n conclusie leidt. Want het betekent wel iets hoe je je ontwikkelt, al was het maar voor anderen en deze wereld.
Jouw gedrag heeft hoe dan ook effect op anderen en betekent dus iets voor anderen. Het kan anderen kwetsen, pijn doen, heil brengen, goed doen, etc.
Het betekent allemaal heel veel  hoe je je ontwikkelt. Ook voor jezelf trouwens.

You're missing the point..

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #41 Gepost op: 23-02-2023 20:54 »

Dat is wat ik ook steeds beweer, maar wat door de diverse forumdeelnemers vervolgens weer wordt tegengesproken.  De ontologische staat 'zijn' daar kan geen ik/zelf of mijn-maken zijn.   In de ontologische staat 'worden' verkeert men nog in de illusie van het tijdelijke.  Alleen in de tijd kun je mijn-maken.  In 'zijn' is dat onmogelijk.  In 'zijn' (wat hetzelfde is als kennende leegte) is hechten of vastklampen onmogelijk.

Zolang er nog iets is van mijn-maken (bezitten willen , eigenaar zijn) , zit de mens ontologisch gezien in het 'worden'.  Wordend wil zeggen steeds maar iets willen 'hebben' wat er nu nog niet is.  Een dergelijke mens leeft nog in de illusies welke zijn gemoed en bezitsdrang opwekt.

Ik geloof dat het onderricht het zo beschrijft dat er in het gewone dagelijks leven, in het gewone dagelijkse waakbewustzijn, niet altijd agressie is, niet altijd begeerte, niet altijd hebzucht, niet altijd jaloezie, niet altijd lust, niet altijd zintuiglijk verlangen, niet altijd gedachten, niet altijd verlangens, niet altijd zelfvisies, niet altijd een notie 'Ik ben', niet altijd eigenwaan, etc etc. Al dat soort zaken ontstaan in de geest onder voorwaarden, bestaan even en verdwijnen ook weer. Er is dus ook niet altijd Ik en mijn maken.

Het gaat er dus niet zozeer om dat je in een speciale staat moet zijn wil dit alles afwezig zijn. Want het is sowieso niet altijd aanwezig in de gewone geest, in een gewone alledaagse, doodnormale toestand. Het kan er zelfs uit verdwijnen, definitief volgens het onderricht, juist omdat dit alles onder voorwaarden ontstaat. En als je een essentiele voorwaarde weghaalt kan iets niet meer ontstaan. Ik weet wel dat velen hieraan twijfelen maar zo wordt het wel onderwezen.

Bevrijding is geen tijdelijke afwezigheid van zintuiglijke verlangens, agressie en haat, hebzucht, eigenwaan, etc. maar een definitieve.

Wat leven in illusie aangaat, ik geloof wel dat je als mens wel leerling moet willen zijn, je eigen niveau kennen, je ketening, je neuroses, je mentale aangedaanheid, je spanningen, je onvrede, je angsten, je agressie, eigenwaan etc. Dat alles eerlijk onder ogen zien. Daar moet je beginnen en mee werken. Vrijwel iedereen wordt beheerst door zelfvisies, zintuiglijke  verlangens, zorgen, rusteloosheid,de notie Ik ben, agressie. Je moet je eigen niveau zeg maar ook niet overschatten, en dat bedoel ik in algemene zin,  en bijvoorbeeld doen alsof je al helemaal vrij bent van Ik en mijn maken terwijl dit niet zo is. Of dat je er al bent terwijl dat duidelijk niet zo is.

Dit soort oprechtheid is denk ik cruciaal. Dat je in staat bent jezelf eerlijk onder ogen te komen. Je niet beter, gerealiseerder, en rijper voordoet dan je werkelijk bent.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #42 Gepost op: 23-02-2023 20:56 »

Hoezo betekent het dan 'niets'?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 23-02-2023 22:42 »

Hoezo betekent het dan 'niets'?

Waar, wanneer, waarom, hoelang, waarvoor, hoezo etc.. betekend 'iets voor je?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #44 Gepost op: 24-02-2023 12:44 »

Kun je nou niet eens 1 moment gewoon doen en gewoon met me in gesprek? Wat moet dit nou allemaal steeds voorstellen Vrij?

Leg nou gewoon eens concreet uit wat dit voor je betekent?

"Ik kan 'doen, 'ontwikkelen, cultiveren en leren wat ik wil.. maar het betekend 'niets."

Hoezo betekent dit niets voor je??

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 24-02-2023 14:42 »

Kun je nou niet eens 1 moment gewoon doen en gewoon met me in gesprek? Wat moet dit nou allemaal steeds voorstellen Vrij?

"Ik kan 'doen, 'ontwikkelen, cultiveren en leren wat ik wil.. maar het betekend 'niets."

Beantwoord nou eerst ff  de wedervraag, Siebe, dan kunnen we zien hoe het verder  kan gaan.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #46 Gepost op: 24-02-2023 15:58 »

Beantwoord nou eerst ff  de wedervraag, Siebe, dan kunnen we zien hoe het verder  kan gaan.

Nou vooruit...ja dat betekent iets voor me

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 24-02-2023 16:40 »

Wat betekent het dan voor je?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #48 Gepost op: 27-02-2023 10:17 »

gewoon, wat het voor iedereen betekent, niks bijzonders. Je weet toch zelf ook wel wat 'waar' , 'waarvoor', hoelang' etc betekent? Gebruik je zulke woorden nooit?
 Zeg wat je wilt zeggen

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 27-02-2023 15:19 »

gewoon, wat het voor iedereen betekent, niks bijzonders. Je weet toch zelf ook wel wat 'waar' , 'waarvoor', hoelang' etc betekent? Gebruik je zulke woorden nooit?
 Zeg wat je wilt zeggen

Dat is toch niet wat wat ik vraag..
Waar, wanneer, hoelang, waarom, hoezo, waarvoor betekent 'iets voor je? Zo moeilijk is dat toch niet?