Auteur Topic: Reincarneren  (gelezen 1182 keer)

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
Reincarneren
« Gepost op: 08-07-2023 13:24 »
Ik zag dat alle niet ter zake doende post zijn verwijderd in 'gedegen zelfonderzoek' en reageerde op reïncarneren door looser.

Vandaar een nieuw topic om over te OHen.

Mijn idee is dat je voortdurend reïncarneert, namelijk van het oude in het nieuwe moment. Over het lichaam hoeven we het niet te hebben dat valt uiteen. De kans dat je als immateriële verschijning weer terug komt in de als jouw ik bekende hoedanigheid in een nieuwe lichaam acht ik zeer onwaarschijnlijk. Hier moet sprake zijn van wishful thinking dat je zo waardevol bent dat jouw leven niet eindig kan zijn. Het is mogelijk dan ook ingegeven door angst, de gedachte dat het met jouw leven gedaan kan zijn. Om dezelfde reden wordt er door het katholicisme een hiernamaals geschapen in de vorm van een hemel, zo kun je als bestaande entiteit immers nog een tijdje door.

Dat wat je beschrijft, zo zocht ik zojuist op, wordt hier beschreven:
https://www.zelfkennis.nu/organen-van-de-geest/

Ik kan het niet opbrengen dat te lezen zo ver wordt er naar verklaringen gezocht om het waar te maken dat wij in wezen Dat zijn wat waarneemt. Daar staat dat we zuiver gewaarzijn zijn, of God of Bewustzijn zoals ik het noemde.
De redenatie er naar toe geeft dan wel inzicht, maar het is niet doorleefd. Het blijft op het niveau van kennis.

Kennis kun je overal vandaan halen en als autoriteit presenteren alsof het je eigen inzichten zijn door er een eigen naam zoals het 'doodloze' aan te geven en als gekend begrip te introduceren.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Reincarneren
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2023 17:26 »
Reïncarnatie is een ingewikkeld onderwerp, al naar gelang je er kennis over vergaart. Het is een concept uit het hindoeïsme of zelfs ouder dan dat. Er zijn talloze verklaringen, het hindoeïsme gaat er grofweg vanuit dat de mens een goddelijke vonk in zichzelf heeft (atman) die van het ene bestaan verhuist na het sterven naar een nieuwe levensvorm. En die nieuwe levensvorm zou een karmisch gevolg zijn van de goede en slechte daden die een mens zou hebben verricht in het vorige leven, of de vorige reeks levens. Gautama de Boeddha noemde dit een zottengeloof, hij stelde dat slechts de dorst naar het bestaan via de gecombineerde werking van de zintuigen een nieuw bestaan via wedergeboorte zou veroorzaken. Ook de Boeddha noemde in dat kader het karma, de wet van handelingen (goed, slecht of neutraal), dat hierin een rol zou hebben. Alleen is het bij Gautama de Boeddha geen goddelijke vonk die reist van het ene bestaan naar het andere, omdat hij stelde dat er geen substantieel zelf of Zelf zou bestaan. Dat is volgens de Boeddha een illusie, die de mens heeft als gevolg van de gecombineerde werking van de zintuigen, die de indruk doen ontstaan dat we een substantieel zelf zouden hebben of zijn. Hij sprak over anatman, geen zelf, ontkennend dus. Alle geconditioneerde dingen zijn niet permanent, inconsistent, veranderlijk van aard, dus kan er geen substantieel zelf bestaan. Dat is een andere benaderingswijze.

In de christelijke leringen (niet alleen het katholicisme) bestaat eigenlijk niet zoiets als de Oosters geduidde reïncarnatie of wedergeboorte, ook niet in de andere woestijnreligies, zoals de islam en het jodendom. Daar staat het aardse leven centraal en mogelijk het zijn bij God. Dat wordt over het algemeen geïnterpreteerd als zijnde een hiernamaals, een hemel zo je wilt. Het is de vraag wie er nu gelijk heeft, en hoe het daadwerkelijk zit. Volgens mij kom je hier nooit uit, en zijn al die verklaringen verschillende benaderingen in verschillende vormen van kosmologie, afhankelijk van welke religie of godsdienst je bestudeert of volgt. Mensen willen alles verklaard hebben, en de godsdiensten of religies geven daarop allemaal een ander antwoord. Ooit werd ook aan Osho gevraagd hoe reïncarnatie werkte en of er een voortbestaan of leven zou zijn na de dood. Hij antwoordde: “Je kunt je beter afvragen of je wel echt lééft voordat je sterft.” Dit lijkt ontwijkend, maar toch to the point. Want al die verklaringen inzake reïncarnatie, wedergeboorte of het hiernamaals e.a. zijn slechts verklaringen, niet een daadwerkelijk ervaren, en niet meer of niet minder dan kennis in geschriften. En papier kun je niet eten, alhoewel velen dat toch als het ware proberen. Gurdjieff noemde mensen die slechts honger vertoonden naar kennis “plattegrondenvreters”. Helaas zijn er daar veel van.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Reincarneren
« Reactie #2 Gepost op: 09-07-2023 08:44 »
De enige echte informatie die wij hebben over wat er voorbij de dood is zijn de Bijna Dood Ervaringen (BDEs), en die rijken niet erg ver in de hele doodservaring. Toch kan je er wel het een en ander van afleiden, en is het het onderzoeken waard.

Ik denk dat zoiets als reïncarnatie wel zou kunnen bestaan, ik heb persoonlijk wel ervaring van dingen die van vorige levens zijn blijven hangen, stukjes van de geest. Maar al die dingen rondom reïncarnatie, zoals karma, dat vind ik niet zo een heilzame leer.

Als je goede dingen doet in het leven, doe ze dan voor liefde van het goede, niet omdat je verwacht dat karma je zal belonen in het hiernamaals.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu