Auteur Topic: bestaat reincarnatie?  (gelezen 1738 keer)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
bestaat reincarnatie?
« Gepost op: 02-11-2023 17:49 »
Bas Steman maakte tijdens research voor een van zijn boeken iets wonderbaarlijks mee. In een regressietherapie, een vorm van therapie waarmee je vroegere ervaringen zou kunnen herbeleven, kwamen herinneringen boven van een soldaat die tijdens de Slag om Arnhem is gestorven. 'Ik voelde groot verdriet dat ik niet meer tegen mijn dierbaren kon zeggen dat ik van ze hield.' Bas weet het niet zeker, maar hij vermoedt dat er een vorm van reïncarnatie bestaat. 'Het zou kunnen dat we allemaal golven zijn in een grote zee. Misschien heeft iets van de golf van Morgan de Basgolf aangeraakt.'

https://www.npostart.nl/de-verwondering/29-10-2023/KN_1732345

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: bestaat reincarnatie?
« Reactie #1 Gepost op: 02-11-2023 21:09 »
Heb ook eens zoiets meegemaakt. Apart, vooral de manier waarop die beelden tot me kwamen. Het was niet zoals je iets voorstellen, visualiseren.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03-11-2023 01:20 »
Sowieso bestaat er reïncarnatie en dus ook Karmische Astrologie.
Zie bv. > https://www.bol.com/be/nl/p/maansknopen-en-reincarnatie-astrologie/666814576/

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 03-11-2023 11:57 »
Dank je Marcel voor het aanstippen, ik kijk zo af en toe naar De Verwondering maar deze aflevering had ik nog niet gezien. Een mooi en aandoenlijk verhaal..
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #4 Gepost op: 03-11-2023 17:02 »
Of reïncarnatie of wedergeboorte "bestaat"? Dat is een vraag, waar geen eenduidig antwoord op is. Als je beweert dat dit fenomeen "bestaat", geloof je in iets dergelijks, en dat het de waarheid is. Maar feitelijk heb je dit ergens gelezen, in de Oosterse religies, vooral. Het hindoeïsme en het boeddhisme gaan uit van achtereenvolgens reïncarnatie en wedergeboorte, het behoort tot hun kosmologie. Het is een verklaring, al dan niet gebaseerd op de echte ervaring.

De woestijn religies gaan over het algemeen niet uit van reïncarnatie of wedergeboorte zoals dat is neergelegd in de Oosterse religies. Het jodendom gaat uit van één aards leven, het christelijk geloof ook. Natuurlijk zijn er genoeg apocriefe en alternatieve verklaringen, maar als reïncarnatie en/of wedergeboorte tot de kosmologie van de woestijn religies zouden behoren, zou bijvoorbeeld Christus er ongetwijfeld over hebben gepredikt. Dat is echter niet het geval.

Dus welke religie heeft er gelijk? Dat valt niet zomaar te zeggen. Over het algemeen nemen mensen maar van alles en nog wat aan, alsof het "waar" zou zijn. Ik beweer niet dat reïncarnatie en/of wedergeboorte niet waar zouden kunnen zijn. Maar ik "geloof", er niet in, zoals zo veel mensen maar van alles en nog wat geloven en aannemen.

Vergeet niet dat de menselijke geest ongelofelijk vatbaar is voor ontelbare illusies. Dat kan ook gelden voor onderwerpen als reïncarnatie en wedergeboorte. Je kunt er zelfs van overtuigd zijn dat het "bestaat", maar dat zegt (mij) niets.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 03-11-2023 20:46 »
De woestijn religies...
Dat is wel een grappige benaming voor Abrahamitische religies! ;D
Ik heb geen abonnement, dus kan daar niet verder lezen > https://www.trouw.nl/nieuws/woestijn-islam-komt-uit-de-steden~b0ab7b07/
En kan dus alleen maar lezen wat er onder mijn google zoekresultaat staat:
Citaat
Woestijn? Islam komt uit de steden ... Het klonk als een scheldwoord, toen Geert Wilders de islam een 'woestijngodsdienst' noemde...
De drie Abrahamitische religies lijken mij ook eerder in steden ontstaan te zijn.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 04-11-2023 09:18 »
Ja Marcel, Ik heb de documentaire bekeken. Ik zeg niet dat de geïnterviewde maar wat kletst. Ik denk - dat hij wat hij heeft ervaren - beschouwt als echt en waar. Toch blijf ik erg sceptisch, mede omdat aan het begin van de aflevering wordt gesteld dat lichaam en ziel afzonderlijke entiteiten zouden (kunnen) zijn. In het boeddhisme is dat een waandenkbeeld, maar goed. Ik denk ook niet dat er sprake zou zijn van afzonderlijke "entiteiten", maar dat terzijde.

Het (her)beleven van herinneringen en ervaringen via regressietherapie is op zijn zacht gezegd omstreden. Omdat de geest via een sessie namelijk wordt geprikkeld, waarbij de rechter hersenhelft meer actief blijkt te worden. De mens is in staat tot zeer realistische en (wakende) creatieve dromen, dat kunnen uiterst gemakkelijk grote illusies zijn.

Nogmaals, ik ben nogal sceptisch, en ik weet dat ik ook gedachten en beelden opmerk in de meditatie die ik niet actief denk en welke mij eigenlijk vreemd zijn. Dit zijn ongeleide associaties, en dat kan gewoon plaatsvinden, zonder therapie. Ik zou erg voorzichtig zijn met conclusies trekken wat betreft reïncarnatie en wedergeboorte. Voor hetzelfde geld draai je jezelf een rad voor ogen.
« Laatst bewerkt op: 04-11-2023 09:50 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 04-11-2023 14:58 »
... waarbij de rechter hersenhelft meer actief blijkt te worden...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 05-11-2023 02:12 »

'Onze lichamen zijn de teksten waarop de herinneringen zijn geschreven. Daarom is herinneren niets minder dan reïncarnatie.
– Katie Cannon'

Fragment uit: Traumasporen in lichaam, brein en geest
Bessel van der Kolk

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Het (her)beleven van herinneringen en ervaringen via regressietherapie is op zijn zacht gezegd omstreden. Omdat de geest via een sessie namelijk wordt geprikkeld, waarbij de rechter hersenhelft meer actief blijkt te worden. De mens is in staat tot zeer realistische en (wakende) creatieve dromen, dat kunnen uiterst gemakkelijk grote illusies zijn.
Het is maar wat je als illusies beschouwd...

Citaat
Overschakelen naar één kant van de hersenen

Uit de scans bleek ook dat de hersenen van onze deelnemers tijdens de flashbacks alleen oplichtten aan de rechterkant. Tegenwoordig bestaat er een enorm arsenaal aan wetenschappelijke en populaire literatuur over het verschil tussen de linker- en rechterhersenhelft. In de vroege jaren negentig had ik wel gehoord dat sommige mensen een tweedeling begonnen te maken tussen mensen met een dominante linkerhersenhelft (rationele, logische mensen) en mensen met een dominante rechterhersenhelft (intuïtieve, artistieke mensen), maar ik had niet veel aandacht besteed aan dit idee. Onze scans toonden echter duidelijk aan dat het oproepen van beelden van een trauma de rechterhersenhelft activeerde, terwijl het de linkerhersenhelft deactiveerde.

Inmiddels weten we dat de twee helften van onze hersenen inderdaad verschillende talen spreken. De rechterhersenhelft is intuïtief, emotioneel, visueel, ruimtelijk en tactiel ingesteld, en de linkerhersenhelft richt zich meer op taal, orde en analyse. Terwijl de linkerhelft van de hersenen verbaal communiceert, geeft de rechterhelft als het ware de melodie van de ervaring weer. Deze helft communiceert via gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal, door het voortbrengen van de klanken van liefde en droefenis, door te zingen, schelden, huilen, dansen of gebaren. De rechterhersenhelft wordt als eerste gevormd in de baarmoeder en is verantwoordelijk voor de non-verbale communicatie tussen moeders en hun jonge kinderen. De linkerhersenhelft komt in actie zodra kinderen taal beginnen te begrijpen en leren praten. Dit stelt hen in staat om dingen te benoemen en te vergelijken, om de onderlinge relaties tussen die dingen te begrijpen, en om een begin te maken met het delen van hun eigen, unieke, subjectieve ervaring met anderen.

De linker- en rechterhersenhelft verwerken ook ieder op geheel eigen wijze de sporen die het verleden heeft nagelaten. De linkerhelft onthoudt feiten, statistieken en de woorden die bij de gebeurtenissen horen. We doen een beroep op deze helft om onze ervaringen te verklaren en te ordenen. De rechterhelft slaat de herinneringen op aan geluiden, tastervaringen, geuren en de emoties die ze oproepen. Het reageert automatisch op stemmen, gezichtsuitdrukkingen, gebaren en plekken uit het verleden. Dat wat wordt herinnerd door de rechterhersenhelft voelt intuïtief aan als werkelijk: zoals het echt is. Natuurlijk kunnen we een opsomming geven van de goede eigenschappen van een dierbare vriendin, maar waarschijnlijk worden we het diepst geraakt door de blik op haar gezicht als zij terugdenkt aan de lievelingstante uit onze vroegste jeugd.

Onder normale omstandigheden werken de twee hersenhelften min of meer soepel samen, zelfs bij mensen van wie je zou kunnen zeggen dat ze een sterke voorkeur hebben voor één kant. Wanneer een van de twee helften (tijdelijk) wordt uitgeschakeld, of letterlijk afgesneden van de andere helft (zoals soms gebeurde bij vroegere hersenoperaties), werkt dat beperkend.

Deactivering van de linkerhersenhelft heeft onmiddellijke gevolgen voor het vermogen om een logische volgorde aan te brengen in onze ervaring en voor het verwoorden van onze veranderende gevoelens en verschuivende percepties. (Het centrum van Broca, dat stilvalt tijdens flashbacks, bevindt zich aan de linkerkant.) Zonder logische volgorde zijn we niet in staat om oorzaak en gevolg te identificeren, de langetermijneffecten van onze acties te begrijpen of duidelijke plannen te maken voor de toekomst. Als mensen erg van streek zijn, zeggen ze soms dat het voelt alsof ze ‘hun verstand verliezen’. Technisch gezien ervaren zij op dat moment het verlies van hun uitvoerende functies.

Wanneer getraumatiseerde mensen door iets herinnerd worden aan hun verleden, reageert hun rechterhersenhelft alsof de traumatische gebeurtenis in het heden plaatsvindt. Omdat de linkerhersenhelft op dat moment niet zo goed functioneert, is het heel goed mogelijk dat ze zich niet bewust zijn van het feit dat ze het verleden herbeleven en nabootsen. Ze weten alleen dat ze zich woedend, doodsbang, uitzinnig, beschaamd of verlamd voelen. Na afloop van de emotionele storm kunnen ze dan op zoek gaan naar iets of iemand om daar de schuld van te geven. Ze gedroegen zich zoals ze deden, omdat jij ‘tien minuten te laat was’, of omdat jij ‘de aardappels hebt laten aanbranden’, of omdat jij ‘nooit naar me luistert’. Anderen op die manier de schuld geven van ons gedrag is iets wat de meesten van ons natuurlijk wel eens doen in het vuur van een gesprek of conflict. Het is echter te hopen dat we ons bewust worden van die fout zodra we enigszins zijn afgekoeld. Trauma belemmert deze vorm van bewustwording en mettertijd toonde ons onderzoek ook aan waarom.

Fragment uit: Traumasporen in lichaam, brein en geest / Auteur: Bessel van der Kolk. Nederlandse editie: 2022

Originele titel: The Body Keeps the Score: Brain, Mind, and Body in the Healing of Trauma - 2014.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 05-11-2023 13:31 »
Ik lees dat je er helaas weinig van begrijpt. Je gaat teveel inzoomen op mijn opmerking over de werking van de rechter hersenhelft. En je plaatst er citaten bij, die voor jou althans van belang zijn. Jouw keuze uiteraard, en je mag dat natuurlijk helemaal zelf bepalen. Maar wat mij betreft is het niet to the point, wat dit onderwerp aangaat, tenminste, je reacties op mijn bijdragen. Ik waarschuw uitsluitend voor te veel aannames en een te grote focus op "ervaringen" die zouden wijzen op reïncarnatie en/of wedergeboorte. De mens wil teveel kennis opdoen over dergelijke kwalificaties, maar het blijven labels en in mijn ogen dubieus en zelfs nodeloos gewroet naar wat mogelijk na dit leven zou volgen. Niemand weet dat, en alle associaties daaromtrent komen voort uit de angst voor de dood. De mens wil niet volledig worden uitgewist, hij wil voortgaan, voortleven. Dus zijn reïncarnatie en/of wedergeboorte aantrekkelijke onderwerpen. Ik verwerp die onderwerpen niet, ik zeg ook niet dat het niet waar zou kunnen zijn. Echter, ik houd me er nauwelijks mee bezig, omdat het allemaal giswerk is en ingebed is of kan zijn in talloze illusies. Maar zo zie ik het.
« Laatst bewerkt op: 05-11-2023 13:34 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: bestaat reincarnatie? & Wie is het die ervaart?
« Reactie #11 Gepost op: 05-11-2023 19:06 »

Ik lees dat je er helaas weinig van begrijpt. Je gaat teveel inzoomen op mijn opmerking over de werking van de rechter hersenhelft. En je plaatst er citaten bij, die voor jou althans van belang zijn. Jouw keuze uiteraard, en je mag dat natuurlijk helemaal zelf bepalen. Maar wat mij betreft is het niet to the point, wat dit onderwerp aangaat, tenminste, je reacties op mijn bijdragen.
Ik begrijp veel meer van reïncarnatie dan je zou denken. Ik heb immer een bijna-dood ervaring ervaring gehad eind aug. 2019, al was het geen "klassieke".
Voor de  geïnteresseerden in wat ik met 'geen klassieke' bedoel, lees > Front. Psychol., 29 June 2023 Sec. Theoretical and Philosophical Psychology / This is your brain on death: a comparative analysis of a near-death experience and subsequent 5-Methoxy-DMT experience.

Neurochirurg Eben Alexander, wiens Bijna-Dood-Ervaring (BDE) waarschijnlijk het meest besproken geweest is, deze eeuw, blijkt nadien ook geëxperimenteerd te hebben met psychedelica. Onder meer met 5-MeO-DMT. In het artikel krijgt hij de schuilnaam "Nikoli".

Het is duidelijk dat hij tot de mensen behoort die de evolutie, van wat wij ervaren als onze persoonlijkheid, zeer ernstig neemt en zijn BDE hoger inschat dan zijn 5-Meo ervaring.
Hij is er ook van overtuigd dat reïncarnatie van zijn persoonlijkheid mogelijk is.

Ik waarschuw uitsluitend voor te veel aannames en een te grote focus op "ervaringen" die zouden wijzen op reïncarnatie en/of wedergeboorte.

Tsja, aannames en "ervaringen"...
Citaat
Wie is het die ervaart?

Wat je ziet en hoort, proeft, aanraakt en ruikt zijn natuurlijk zintuiglijke objecten. Ze zijn wat je ervaart. Maar wie is het subject, degene die ervaart? Als je nu bijvoorbeeld zegt: ‘Ik natuurlijk, Nel Jansen, senior accountant, vijfenveertig jaar, gescheiden, moeder van twee kinderen, ben het subject, degene die ervaart’, heb je het mis. Nel Jansen en alles wat geïdentificeerd kan worden met het mentale concept van Nel Jansen is een ervaringsobject en niet het ervarende subject.

Elke ervaring heeft drie mogelijke ingrediënten: zintuiglijke indrukken, gedachten of mentale beelden, en emoties. Nel Jansen, senior accountant, vijfenveertig jaar, gescheiden, moeder van twee kinderen – dat zijn allemaal gedachten en dus onderdeel van wat je ervaart op het moment dat je deze gedachten denkt. Deze woorden en wat je verder nog over jezelf kunt zeggen en denken zijn objecten en niet het subject. Ze zijn ervaring, niet wie ervaart. Je zou er nog duizend definities (gedachten) van wie je bent aan toe kunnen voegen en daarmee zou je zeker de complexiteit van de ervaring van jezelf (en het inkomen van je therapeut) vergroten, maar op die manier kom je niet uit bij het subject, degene die ervaart die er is vóór alle ervaring maar zonder wie er geen ervaring zou zijn.

Wie is het dus die ervaart? Jij. En wie ben jij? Bewustzijn.

En wat is bewustzijn? Die vraag is niet te beantwoorden. Op het moment dat je er een antwoord op geeft heb je het vervalst, er een ander object van gemaakt. Bewustzijn, waarvoor ‘geest’ het traditionele woord is, kan niet worden gekend in de normale betekenis van het woord en ernaar zoeken is zinloos. Al het weten speelt zich af op het niveau van de dualiteit – subject en object, de kenner en het gekende. Het subject, het ik, de kenner zonder wie niets gekend, waargenomen, gedacht of gevoeld kan worden, moet zelf voor altijd onkenbaar blijven. Dat is zo omdat het ik geen vorm heeft. Alleen vormen kunnen bekend zijn, en toch zou de wereld van de vormen zonder de vormloze dimensie niet kunnen bestaan. Dat is de lichtgevende ruimte waarin de wereld opkomt en ondergaat. Die ruimte is het leven dat Ik Ben. Het is tijdloos. Ik Ben tijdloos, eeuwig. Wat er gebeurt in die ruimte is relatief en tijdelijk: plezier en pijn, pijn en verlies, geboorte en dood.

Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'Een nieuwe aarde'. (2005)
In tegenstelling tot jou waarschuw ik mensen niet voor te veel aannames en een te grote focus op "ervaringen".
Ik kan immers toch niet voorkomen wat mensen aannemen als waarheid.
Ik heb het wel een maand via email geprobeerd met een kennis in Amerika die enthousiast het wereldbeeld van complot grootmeester David Icke aangenomen heeft en mij dat ook graag ziet geloven, maar dat haalt niets uit.

De mens wil teveel kennis opdoen over dergelijke kwalificaties, maar het blijven labels en in mijn ogen dubieus en zelfs nodeloos gewroet naar wat mogelijk na dit leven zou volgen.

Ja, men kan honderden boeken lezen over reïncarnatie en bijna-dood ervaringen.
Zo is dit boek in september 2020 uitgekomen > Het geheim van Elysion - 45 jaar studie naar nabij-de-dood-ervaringen / Auteur: Pim van Lommel.
Ik heb het sinds dan in huis.
Het is mijn eerste boek dat ik over bijna-dood ervaring kocht, maar heb er weinig aan. Omdat ik geen 'klassieke' bijna-dood ervaring heb gehad herken in de verhalen erin niet uit mijn bijna-dood ervaring.

Niemand weet dat,...

Kijk, dat is jouw aanname tegenover die van neurochirurg Eben Alexander, één van de miljoenen mensen die een NDE hebben gehad.
zie Samenvatting van "Het geheim van Elysion / 45 jaar studie naar nabij-de-dood-ervaringen" op bol-com.
Citaat
Een nabij-de-dood-ervaring (NDE) is een overweldigende confrontatie met de onbegrensde dimensies van ons bewustzijn. Met deze woorden beschrijft publicist en onderzoeker Pim van Lommel de bijzondere bewustzijnservaringen die volgens de huidige materialistische wetenschap niet mogelijk zijn. Naar schatting hebben ruim 50 miljoen mensen in de wereld een NDE hebben gehad. In Europa zijn er waarschijnlijk 20 miljoen mensen met een NDE, ongeveer 4,2% van de bevolking, zoals onderzoek is gebleken. In Nederland zijn er een kleine 600.000 mensen met een NDE. In ‘Het geheim van Elysion’ komt een dertigtal auteurs aan het woord uit België, Engeland, de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland. Ze delen hun visie op tal van aspecten die te maken hebben met de relatie tussen hersenen en bewustzijn en met de verhouding tussen leven en dood, hemel en aarde.

Onder de auteurs bevinden zich (inter)nationale experts als Bruce Greyson, Eben Alexander en Peter Fenwick. Steven Laureys en Raymond Saerens staan voor de Belgische inbreng. Aan Nederlandse zijde geven Pim van Lommel, Hans Gerding, Titus Rivas, Ineke Visser en Rinus van Warven acte de présence. Tussen de meer wetenschappelijke bijdrage treft u ook tal van ervaringsverhalen van mensen die een NDE hebben gehad. Zij zijn de mensen die na een levensbedreigende crisis een buitengewone ervaring in hun bewustzijn hebben gemeld. In alle bijdragen worden de effecten beschreven die de NDE heeft op mensenlevens. Wat vijfenveertig jaar internationaal onderzoek heeft opgeleverd, is het inzicht dat deze ervaring het leven van mensen fundamenteel verandert. Maar dat niet alleen. Hoe heeft de NDE überhaupt onze kijk op de wereld beïnvloed?

Dertig jaar geleden strookte de belevingswereld van de NDE-er niet met de algemeen geldende opvattingen over leven en dood en met de gevestigde wetenschappelijke en religieuze (kerkelijke) paradigma’s. Wat was er toch met de NDE-er aan de hand? Nu - dertig jaar later - is de vraag waarom de mainstream-wetenschap niet ziet wat de NDE-er ziet. Wat ziet die NDE-er? Misschien is dat wel het geheim van Elysion.

Miljoenen mensen weten uit eigen ervaring dus wél wat na dit leven volgt. Althans zo vertellen zij.

en alle associaties daaromtrent komen voort uit de angst voor de dood.

Er zijn inderdaad mensen die zulke lectuur lezen uit de angst voor de dood. Maar er zijn ook andere mensen die herkenning zoeken van wat ze ervaren hebben, die lezen zulke lectuur ook.

De mens wil niet volledig worden uitgewist, hij wil voortgaan, voortleven. Dus zijn reïncarnatie en/of wedergeboorte aantrekkelijke onderwerpen.

Jaja, zo zijn er veel mensen, misschien wel de meesten.

Ik verwerp die onderwerpen niet, ik zeg ook niet dat het niet waar zou kunnen zijn. Echter, ik houd me er nauwelijks mee bezig, omdat het allemaal giswerk is en ingebed is of kan zijn in talloze illusies. Maar zo zie ik het.

Zolang je het zelf niet meegemaakt hebt is het inderdaad giswerk.
Ik kan er deels van meespreken uit eigen ervaring met 5-Me0-DMT alias de Godsmolecule. Zie afbeelding uit Front. Psychol., 29 June 2023 Sec. Theoretical and Philosophical Psychology / This is your brain on death: a comparative analysis of a near-death experience and subsequent 5-Methoxy-DMT experience.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 07-11-2023 16:22 »
Voor wie de mening van 'I a loser / Bassie & Vrij / Guido over reïncarnatie wil weten, zie post van 23 dec. 2021... http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=149510&postcount=74

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 07-11-2023 16:29 »

Citaat

Citaat
Om te beginnen: of reïncarnatie een mythe of waarheid is?
Wie het WEET mag het zeggen ;)
Beide. Het is waar, op het niveau van het persoonlijke. En daar kan het nuttig zijn.

Ik ben ooit in regressietherapie geweest. En hoewel ik absoluut niet op zoek was naar ervaringen uit een mogelijk vorige leven (ik wilde iets uitzoeken aan het begin van dt leven) kwam ik er wel in terecht. Het was heel illustratief om dat het vergelijkbare thematiek bevatte als waar ik mee bezig was nu en het wierp een interessant licht op de vraagstukken. Het is wel bizar om jezelf mee te maken in een ander leven, in andere omstandigheden. Maar het gaat er niet om om met (het al dan niet bestaan van) 'vorige levens' op de loopt te gaan; het gaat er om de thematiek te herkennen. En in die zin is het een mythe, een verhaal. Zoals dit leven ook een verhaal is. Waarin het eea is op te lossen, te ontdekken. Daar kan het behulpzaam bij zijn, reïncarnatie.

Rob
24 December 2021

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=149533&postcount=90