Of reïncarnatie of wedergeboorte "bestaat"? Dat is een vraag, waar geen eenduidig antwoord op is. Als je beweert dat dit fenomeen "bestaat", geloof je in iets dergelijks, en dat het de waarheid is. Maar feitelijk heb je dit ergens gelezen, in de Oosterse religies, vooral. Het hindoeïsme en het boeddhisme gaan uit van achtereenvolgens reïncarnatie en wedergeboorte, het behoort tot hun kosmologie. Het is een verklaring, al dan niet gebaseerd op de echte ervaring.
De woestijn religies gaan over het algemeen niet uit van reïncarnatie of wedergeboorte zoals dat is neergelegd in de Oosterse religies. Het jodendom gaat uit van één aards leven, het christelijk geloof ook. Natuurlijk zijn er genoeg apocriefe en alternatieve verklaringen, maar als reïncarnatie en/of wedergeboorte tot de kosmologie van de woestijn religies zouden behoren, zou bijvoorbeeld Christus er ongetwijfeld over hebben gepredikt. Dat is echter niet het geval.
Dus welke religie heeft er gelijk? Dat valt niet zomaar te zeggen. Over het algemeen nemen mensen maar van alles en nog wat aan, alsof het "waar" zou zijn. Ik beweer niet dat reïncarnatie en/of wedergeboorte niet waar zouden kunnen zijn. Maar ik "geloof", er niet in, zoals zo veel mensen maar van alles en nog wat geloven en aannemen.
Vergeet niet dat de menselijke geest ongelofelijk vatbaar is voor ontelbare illusies. Dat kan ook gelden voor onderwerpen als reïncarnatie en wedergeboorte. Je kunt er zelfs van overtuigd zijn dat het "bestaat", maar dat zegt (mij) niets.