Auteur Topic: De inquisitie. (Over Theologie deel 16- Moderne Tijd - Boeddhistische dagblad)  (gelezen 1110 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

Religieuze waanzin, het is toch niet te geloven...

Citaat
...

Na de dood van Luther vond het Concilie van Trente plaats. Dat concilie duurde van 1545 tot 1563, in verschillende zittingsperiode. In 1552 gingen ook de protestanten deelnemen, op verzoek van de (Duitse) keizer. Die beste man dacht dat er nog steeds een gezamenlijke (geloofs)basis was, maar die veronderstelling bleek niet houdbaar. De paus weigerde te onderhandelen over de protestantse eisen. Hij vond dat hij boven het concilie stond, en niet andersom. Hoe ook, in 1564 bevestigde paus Pius IV alle tijdens het concilie geformuleerde decreten en reformbepalingen. De katholieke geloofsleer was daarmee definitief bepaald en de (noodzakelijke) hervorming een feit. De westerse christelijke kerk bestond voortaan uit katholieken én protestanten.

Ondertussen had je nog zoiets als ‘de inquisitie’. Dat was een onbarmhartige katholieke geloofsrechtbank, die iedere afwijkende geloofsopvatting en elk on-katholiek belijden veroordeelde en bestrafte. Dat gebeurde zeer effectief en onzachtzinnig! Vooral in Spanje gingen de inquisiteurs behoorlijk te keer. Joden en moslims werden bruut vervolgd. Ook de Waldenzen – een protestantse gemeenschap die in eenvoud en armoede wilde leven – hebben het geweten: In 1655 verscheen er een  verordening: iedereen uit de Waldenzen-gemeenschap die niet binnen een afgesproken tijd (enkele dagen!) terugkeerde tot het katholieke geloof, zou ter dood gebracht mogen worden. En dat gebeurde ook. Er is een afbeelding van een naakte vrouw die op een paal gespietst werd. Zoiets verzin je niet.

Het instituut ‘katholieke kerk’ was in de loop der tijd echter zo corrupt geworden dat hervormingen niet meer te stuiten waren. Het christelijke geloof moest terug naar de bron. Zwingli en Calvijn vonden dat Luther half werk geleverd had. Daarover schrijf ik een volgende keer.

Bron: https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/chinees-boeddhisme-boeddhisme/godsdienst/182535-over-theologie-deel-16-moderne-tijd/

Algoed dat er in deze tijden wezenlijk niet bestaande gedegen zelfonderzoekers als Vrij & I'm a Loser als baken ogenschijnlijk verschijnen om de mensheid terug op het rechte pad krijgen met hun duidingen.
Al moeten we ons de vraag stellen in hoeverre adviesbureau "Vrij & Loser" ook niet waanzinnig is. 8)

Het begint mij te dagen dat zowel Vrij als Loser in de greep zijn van een heftige hallucinatie dat zij iets “weten”, maar eigenlijk slechts met een mentaal begrip spelen. De rest is puur aangeleerde defensie mechanismes. Als er al iets was van inzichtelijke waarde dan is dat lang sinds vervlogen.

Ik zei het toch, het zijn twee betweters, meer niet.

Boni, ik wens je het beste in je lange kruistocht om de beide heren iets aan hun verstand te peuteren.
Maar ik voer geen kruistocht hoor, dat is iets voor christelijk gelovigen. In hun meest waanzinnige perioden schreven die dan ook nog een boek als de malleus maleficarum, oftewel De Heksenhamer.Zie...
Citaat
Tussen 1486 en 1669 verschenen niet minder dan vierendertig drukken van dit verschrikkelijke boek dat naar bescheiden schattingen 60.000 mensen naar de brandstapel verwees.https://www.bol.com/be/nl/p/de-heksenhamer/1001004011542854/?bltgh=qn9wla6-wzSbrxoItxVIBw.2_18.39.ProductTitle
Niet te geloven welke waanzin gelovigen in de naam van 'God' uitgestoken hebben. :-\