Auteur Topic: beschikbaarheid 'zonder voorwaarden & durven weten, durven mens te zijn!  (gelezen 1681 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Vandaag zou ik het graag willen hebben over beschikbaarheid 'zonder voorwaarden & DURF TE WETEN.  ::)
Het zijn onderwerpen die op het zelfkennis forum aan bod zijn geweest en helaas niet meer te vinden op dat forum maar ik vind ze nog steeds de moeite, vandaar dat ik ze bewaard heb.
Als eerste:
Citaat
De realisatie van 'wat het subject (Subjectief verschoond) toont.. vol-ledigheid (vol van ledig 'zijn.) kan 'zelfrealisatie' worden genoemd, maw, het verlies van 'zelf is de zelfrealisatie.
Het onmiddellijk 'ervaren van die ont'dekking, wat elke drive of intentie van 'meten ontbeert, en daarom een tijd/ruimte/vormloos Tegenwoordig 'zijn actualiseert, wat onafhankelijk is van wat zich daarbij als tijd, ruimte en vorm profileert.

Door die 'zelfrealisatie' komt wat actueel Tegenwoordig 'zijn was als achtergrond in een soort herschikking terug als.. voorgrond.
En dan komen de verschijnselen/fenomenen niet langer van buiten in een binnen (zelf-verwerking) maar van een achtergrond naar een actueel Tegenwoordig 'zijn.. wat zich 'kennend invult als een beschikbaarheid 'zonder voorwaarden. Maw de fenomenen/verschijnselen leggen niet langer (kunnen dat ook niet) hun voorwaarden op aan dat actueel Tegenwoordig 'zijn. Dat zou je een afronding van 'diep gedegen zelfonderzoek kunnen noemen.

Guido
16 okt. '21
Waar gaat dit nu eigenlijk over?
Als ik mezelf verloren ben dan ben ik beschikbaar zonder voorwaarden dus.
Beschikbaar zonder voorwaarden voor wie, voor mezelf die ik verloren ben? Nee, dat kan niet.
Beschikbaar zonder voorwaarden voor de ander dan?
Wat houd dat beschikbaar zijn in, dat ik niet meer oordeel, dat ik geen vooroordelen meer heb?
Zo komen we bij het volgende aan...

Citaat
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Bassie leeft als verschijnsel gewoon tussen de andere verschijnselen.
Net zoals jij. Alleen weet Bassie dat hij het verschijnsel niet is, maar het schijnsel. En daar gaat dit forum dan ook over.

DURF TE WETEN!!!
Iemand met vooroordelen vindt argumenten uit het ongerijmde om zijn verbeelding te verdedigen, zoals 'Bassie weet dat hij het verschijnsel niet is maar het schijnsel'. Erger nog zijn de argumenten uit onwetendheid zoals 'Net zoals jij'.

Argumenten uit redelijkheid, uit de noodzakelijkheid van het concrete verschijnsel maakt de wetende zich los uit de verbeelding (het schijnsel). Nadenken is nooit vanzelfsprekend, zelfs durven nadenken is voor sommigen al een ketterij.

Eigenlijk is het tegelijk triestig en grappig, een morbide klucht om je te lezen en je argumenten uit onwetendheid te horen declameren. Weten is nog niet aan jou besteed. Durven je lichaam te voelen, durven de ander aan te spreken in zijn verschijnen, durven respect te tonen voor de wereld om je heen en veraf; dat moet je durven voor je iets kan weten. Daar begint het voor elke wetende.
Durf mens te zijn Bassie, welkom onder de levenden.

Nowee
19 feb. '21
Fenomenaal toch!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beschikbaarheid 'zonder voorwaarden & gedachten actueel houden
« Reactie #1 Gepost op: 19-12-2023 17:32 »
Vrij noch i'm a loser zijn vandaag zonder voorwaarden beschikbaar zo blijkt.  ::)
Tsja, dan ga ik maar wat lezend in de archieven van het zelkennis forum giechelen met posts als onderstaande..
Citaat

Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Uiteraard, anders dan kun je niet van realisatie spreken. Dan blijft het bij verhaaltjes die je ergens gelezen hebt reproduceren. Wat jij doet dus....
Nee gedegen zelfonderzoek is 'doen', waar jij mee bezig bent is lullen en indien ik je tegenspreek ben ik dus ook aan het lullen. Om je tegen te kunnen spreken moet ik me in jouw gedachten verplaatsen. Dat is niet makkelijk. Maar het blijft lullen, je schiet er niks mee op al 'denk' je iets te bereiken.

Jij, Guido, Marie. Dorje en anderen die daar dusdanig mee bezig zijn, zijn er het levende bewijs van. Ze moeten blijven lullen (gedachten actueel houden) om te kunnen bestaan.

Laurens 11 sept. '22
http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=153705&postcount=414
Zo vermakelijk voor hen met interesse in dat soort dialogen!  ;D
En voor wie hier op uitgekeken is - ik soms maar nu (nog) niet - is er nog altijd het vrijdenkersforum waar we met zijn allen kunnen spelen.
Zo loopt daar al lang een topic over "BIJNA-DOOD ERVARING - onderzoek, conclusies en interpretaties".

Zie https://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=64&t=15460&start=3285
Ook geestig af en toe om daar wat mee te 'blaffen'.  :D

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Boni, zijn jullie er ooit uit gekomen wat een goede manier van zelfonderzoek is?

Mijn eerste poging hiertoe was externe observatie voor dagen of weken. Gewoon nalopen in je gedachten wat je hebt gedaan, en wat dat over jou zegt.

Mijn tweede poging heeft te maken met hallucinaties. Die kunnen je voor een veel wijder spectrum aan gebeurtenissen blootstellen dan de ordinaire wereld, en kunnen je dus veel vertellen over jezelf.

Verdere methodes heb ik nog niet ontdekt.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
beschikbaarheid 'zonder voorwaarden & The secret of life is...
« Reactie #3 Gepost op: 20-12-2023 01:26 »

Boni, zijn jullie er ooit uit gekomen wat een goede manier van zelfonderzoek is?

Zo te lezen op het zelfkennisforum zijn ze er nooit uitgekomen! ;D
Het is altijd een vermakelijk welles-nietes en "mijn methode / geen methode is de beste" spel onder betweters.

Mijn eerste poging hiertoe was externe observatie voor dagen of weken. Gewoon nalopen in je gedachten wat je hebt gedaan, en wat dat over jou zegt.

Mijn tweede poging heeft te maken met hallucinaties. Die kunnen je voor een veel wijder spectrum aan gebeurtenissen blootstellen dan de ordinaire wereld, en kunnen je dus veel vertellen over jezelf.

Verdere methodes heb ik nog niet ontdekt.

Ik kan je geen verdere methodes aanreiken Bodhiboem.

De manier die nu bij jou past is de goede, wat op jouw weg komt, welke afslag je neemt, is de goede.

Volgens 'Vrije Guido' en ook I'm a loser zijn er verkeerde afslagen maar dat is dikke onzin.
Psychedelica zou zo'n verkeerde afslag zijn volgens hen.
Wat een onwetendheid (onnozel geneuzel) van betweters!

Waarheid is dat bewust "hallucineren" je in een in enorme stroomversnelling kan brengen!
(Best wel eerst goed leren zwemmen want anders loop je het risico te verzuipen in je emoties. ;D )

Waarheid is dat je altijd bent waar je moet zijn, terecht komt waar je moet zijn, je altijd doet wat je moet doen en je altijd ontmoet wie je moet ontmoeten.... of niet.
Waarom weet ik dat zo zeker?
Uit veel levenservaring, door de donkere nacht van de ziel gegaan te zijn en de wetenschap dat een mens alleen maar groeit volgens de lijnen van verlichting die in hem / haar geboren zijn.

Dus wat de mens ook doet maakt in principe niet uit. Leer eruit, dat is alles.
Heb je keer op keer een pijnlijke relatiebreuk (wat mijn pad en beste leerschool was)? leer eruit, wordt bewust, verruim je bewustzijn.
Niks gebeurd toevallig!
Dat lijden in relaties mijn weg was stond zelfs in mijn horoscoop door de vrouw van François 23 jaar geleden gemaakt voor mij met toelichting van François.
Wat een cadeau van het universum die twee mensen op mijn pad gekregen te hebben!

Wanneer, hoe, waar, je geboren wordt is dus absoluut niet toevallig! Wanneer hoe, waar, je sterft is ook absoluut geen toeval!
NIKS IS TOEVAL!
Welke ziekte, aandoening (tinnitus, psychose, klap op je hoofd, been gebroken etc.) je krijgt is ook geen toeval!
NIKS, NIKS, NIKS, IS TOEVAL!
Het zijn allemaal signalen van onze ziel op onze weg.

Welke weg, waar gaat het dan om?
Wel, heel simpel. Google maar is op "eckhart tolle - there is no death” en je vind meteen dit:

Citaat

“Death is a stripping away of all that is not you. The secret of life is to "die before you die" --- and find that there is no death.”

― Eckhart Tolle

Zonder twijfel de mystieke uitspraak bij uitstek en niet te begrijpen zolang het niet gebeurt is.
En wanneer (hoeveel levens nog), hoe en waar het gebeurt maakt totaal niet uit want dat heeft de mens toch NIET in handen.

Het is zoals de beste ziener van Vlaanderen het me een 15 jaar geleden vertelde:

Citaat

Iedereen heeft een hogere vorm van zijn te bereiken, naargelang de lijnen die hem gegeven zijn. Er zijn er die in dit leven maar de lijnen hebben gekregen van het mos dat groeit op de rotsen. Het belangrijkste is het hoogste in je zijn te bereiken.

François

Iemand die zijn leven lang alcohol, heroïne of cocaïne verslaafde is groeit dus ook volgens de lijnen van verlichting die in hem / haar geboren zijn, al zijn dat maar de lijnen van het mos dat groeit op de rotsen.
Het groeien van zo iemand moet je dus wel over meerdere levens zien.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: beschikbaarheid 'zonder voorwaarden & The secret of life is...
« Reactie #4 Gepost op: 20-12-2023 10:32 »
Uit veel levenservaring, door de donkere nacht van de ziel gegaan te zijn

De donkere nacht van de ziel zijn woorden die Jan van het Kruis gebruikte, Spaans mysticus. Hij bedoelde er mijns inziens mee dat je op een punt komt dat niks meer werkt. Hoe je je overeind hield, inspande, wat je ook deed, waar je je heil of geluk ook in zocht, dus ook middelen maar ook in religie, in bidden, in de Kerk, in studeren, lezen, activiteiten, wat je dan ook voedde, het is allemaal smakeloos geworden. Op een bepaald moment is altijd maar weer de voedingswaarde nihil terwijl het vaak zo inspirerend en voedend begint allemaal.
Ook religie.

Waar veel geestelijke leiders en mensen dit zien als een ernstig falen in toewijding, in vertrouwen, in geloof, in wijsheid, in het waarachtige leven, zag Jan van het Kruis dit als een goed teken. Eigenlijk een teken dat je wijzer bent geworden en God meer in je leven is dan ooit tevoren.
Waar de meeste geestelijke leiders zullen aansporen om nog harder te gaan bidden, je te kastijden, nog meer toewijding te tonen, nog harder te zuiveren etc. leerde Jan van het Kruis dat het nu tijd is voor overgave. Laat je eigen wil los, laat de zelfzucht varen. Laat de wijsheid van de ziel zijn werk met jou doen. Wordt minder actief. Ga juist je niet nog meer uitsloven.
Dus Jan van het Kruis verstond het als iets positiefs waar veel anderen het zien als iets negatiefs.

De donkere nacht van de ziel heeft vooral te maken met de ervaring dat uiteindelijk niks je echt voedt. Alles wordt weer dor, sleur, vervelend, uitgekauwd, gewoon, niet meer stimulerend etc. We willen altijd alles zelf in handen hebben. Dus neem je middelen, lees je weer een nieuw boek, ga je weer dit en dat doen, nieuwe impulsen zoekend, nieuw voer.
Eigenlijk, simpel gezegd, je zoekt altijd een soort beloning in dit en dat omdat je je eigenlijk zonder dat je maar ellendig voelt.
Ik vind dat zelf het opmaken van een eerlijke rekening. Zo voel ik het wel.

Boeddha zag die manier van leven als de oorzaak van lijden. Of het lost het niet op. Het houdt het in stand.

"En dit, monniken, is de Edele Waarheid over de oorsprong van het lijden: het is het verlangen welk tot verder bestaan leidt, verbonden is met plezier en lust, en hier en daar naar genot zoekt. In het kort: verlangen naar genot, verlangen naar bestaan, en verlangen naar niet–bestaan" (SN56.11)

De donkere nacht van de ziel is niet dat je moeilijke levenservaringen hebt, scheidingen, problemen met relaties, verlies van geliefden, gezondheidsissues, maar eerder dat je bespeurt dat niks meer werkt. Een soort ontgoocheling,  zo van...en wat nu? Meestal dan gaan we weer iets nieuws proberen. Dat werkt dan ook weer even opwekkend en belonend...en dan komt weer een punt dat ook dat niet meer belonend werkt...en wat nu?... eindeloos.

Ik vind dat je door zelfonderzoek heel snel kunt zien dat het zo werkt en altijd maar draait om je eigen goede gevoel, genot, geluk, leuk, comfort. Zelfs als je goede dingen doet. Zelfonderzoek onthult dat je eigenlijk vrijwel nooit wat anders doet, vind ik.  Steeds maar weer op zoek naar nieuwe ervaringen die je als belonend ervaart omdat je eigenlijk zonder dat van ellende omkomt. Je kan het eigenlijk totaal niet bij jezelf vinden. Zonder al die stimuli voel je je dor, arm, ellendig.

Jan van het Kruis zegt niet dat dit allemaal heel erg slecht is maar wat hij wel leert is dat zolang je zelf altijd maar het initiatief wilt nemen, en weer gaat zoeken naar nieuw voer, hinder je eigenlijk dat de wijsheid van de ziel, de wijsheid die iedereen van nature heeft, reinigend, helend kan inwerken op je. De vervulling moet daar van komen en niet van het zoeken naar nieuwe stimuli. Juist in de duisternis is God leert hij. In dat gestimuleerde, in dat opgewekte, waar wij zo graag willen zijn, daar is God niet, daar is zelfzucht.

Jan van het Kruis benadrukt in zijn boeken dat de donkere nacht van de ziel een spirituele zaak is, en hij vond het belangrijk dat je dit onderscheidt van psychische problemen, depressie, een stoornis of gewoon nare ervaringen die je somber stemmen. Heel veel mensen gebruiken zijn 'donkere nacht van de ziel' verkeerd. Zij bedoelen er mee dat je heel wat ellendigs hebt meegemaakt of meemaakt maar dat is niet de betekenis.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beschikbaarheid 'zonder voorwaarden & The dark night of the soul
« Reactie #5 Gepost op: 20-12-2023 14:25 »

Jan van het Kruis benadrukt in zijn boeken dat de donkere nacht van de ziel een spirituele zaak is, en hij vond het belangrijk dat je dit onderscheidt van psychische problemen, depressie, een stoornis of gewoon nare ervaringen die je somber stemmen.
Dat is heel juist, het is een spirituele zaak.

Heel veel mensen gebruiken zijn 'donkere nacht van de ziel' verkeerd. Zij bedoelen er mee dat je heel wat ellendigs hebt meegemaakt of meemaakt maar dat is niet de betekenis.

Dat is inderdaad niet de betekenis.
Maar ja, leg dat maar is uit aan iemand die een hoop ellende meemaakt, meegemaakt heeft, en (zonder te weten) in een depressie / angstoornis zit en dan ook nog maar de lijnen heeft gekregen van het mos dat groeit op de rotsen. Voor hem / haar is alles donker, is de wereld rot, en blijft het lange tijd (meerdere levens lang) donker.

Voor diegenen die er aan toe zijn om te ontwaken, "herboren" te worden (waarvoor men eerst moet sterven, 'die before you die'), zijn er dan spirituele leraars zoals Eckhart Tolle die zelf door de donkere nacht van de ziel gegaan en de spirituele betekenis ervan helder uitleggen.
Zie...
Citaat
QUESTION: Have you ever experienced the dark night of the soul?  Your teachings have been so helpful through this difficult period.  Can you address this subject?

ECKHART: The “dark night of the soul” is a term that goes back a long time.  Yes, I have also experienced it. It is a term used to describe what one could call a collapse of a perceived meaning in life…an eruption into your life of a deep sense of meaninglessness.  The inner state in some cases is very close to what is conventionally called depression. Nothing makes sense anymore, there’s no purpose to anything. Sometimes it’s triggered by some external event, some disaster perhaps, on an external level.  The death of someone close to you could trigger it, especially premature death, for example if your child dies. Or you had built up your life, and given it meaning – and the meaning that you had given your life, your activities, your achievements, where you are going, what is considered important, and the meaning that you had given your life for some reason collapses.

It can happen if something happens that you can’t explain away anymore, some disaster which seems to invalidate the meaning that your life had before.  Really what has collapsed then is the whole conceptual framework for your life, the meaning that your mind had given it. So that results in a dark place.  But people have gone into that, and then there is the possibility that you emerge out of that into a transformed state of consciousness. Life has meaning again, but it’s no longer a conceptual meaning that you can necessarily explain.  Quite often it’s from there that people awaken out of their conceptual sense of reality, which has collapsed.

They awaken into something deeper, which is no longer based on concepts in your mind.  A deeper sense of purpose or connectedness with a greater life that is not dependent on explanations or anything conceptual any longer.  It’s a kind of re-birth. The dark night of the soul is a kind of death that you die. What dies is the egoic sense of self. Of course, death is always painful, but nothing real has actually died there – only an illusory identity.  Now it is probably the case that some people who’ve gone through this transformation realized that they had to go through that, in order to bring about a spiritual awakening. Often it is part of the awakening process, the death of the old self and the birth of the true self.

The first lesson in A Course in Miracles says “Nothing I see in this room means anything”, and you’re supposed to look around the room at whatever you happen to be looking at, and you say “this doesn’t mean anything”, “that doesn’t mean anything”.   What is the purpose of a lesson like that? It’s a little bit like re-creating what can happen during the dark night of the soul. It’s the collapse of a mind-made meaning, conceptual meaning, of life… believing that you understand “what it’s all about”.  With A Course in Miracles, it’s a voluntary relinquishment of the human mind-made meaning that is projected, and you go voluntary into saying “I don’t know what this means”, “this doesn’t mean anything”. You wipe the board clean. In the dark night of the soul it collapses.

You are meant to arrive at a place of conceptual meaninglessness.  Or one could say a state of ignorance – where things lose the meaning that you had given them, which was all conditioned and cultural and so on.  Then you can look upon the world without imposing a mind-made framework of meaning. It looks of course as if you no longer understand anything. That’s why it’s so scary when it happens to you, instead of you actually consciously embracing it.  It can bring about the dark night of the soul – to go around the Universe without any longer interpreting it compulsively, as an innocent presence. You look upon events, people, and so on with a deep sense of aliveness. Your sense the aliveness through your own sense of aliveness, but you are not trying to fit your experience into a conceptual framework anymore.

https://eckharttolle.com/eckhart-on-the-dark-night-of-the-soul/

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beschikbaarheid 'zonder voorwaarden & de taal van dharmakaya
« Reactie #6 Gepost op: 20-12-2023 16:04 »
Volgens 'Vrije Guido' en ook I'm a loser zijn er verkeerde afslagen maar dat is dikke onzin.
Psychedelica zou zo'n verkeerde afslag zijn volgens hen.
Wat een onwetendheid (onnozel geneuzel) van betweters!
...

Waarheid is dat je altijd bent waar je moet zijn, terecht komt waar je moet zijn, je altijd doet wat je moet doen en je altijd ontmoet wie je moet ontmoeten.... of niet.
Waarom weet ik dat zo zeker?
...
Natuurlijk vertel ik dit vanuit een immens vertrouwen in het leven.  8)
In onze relatieve werkelijkheid kan men wel degelijk een verkeerde afslag nemen met de auto / fiets op weg naar een bepaald adres.

Vanuit het absolute waargenomen echter zijn er geen verkeerde afslagen, geen verkeerde mensen, geen verkeerde gebeurtenissen.
Daarom oordeel ik over geen enkele goeroe / leraar, geen enkele volgeling, geen enkel pad, geen enkele religie, houd ik met niet bezig met oordelen over wie mentaal gerealiseerd zou zijn of 'echt'. Dat is betweterige gedoe van Vrij en vooral van  I'm a loser die dus niet toevallig tinnitus heeft als signaal van zijn ziel.

Voor mij was de snelste weg naar het absolute vier jaar geleden "the toad of light", net zoals het dat voor psychiater Stanislav Grof was.
Zie...

Citaat

The beginning of the experience was very sudden and dramatic. I was hit by a cosmic thunderbolt of immense power that instantly shattered and dissolved my everyday reality. I lost all contact with the surrounding world, which completely disappeared as if by magic. In the past, whenever I had taken a high dose of psychedelics, I liked to lie down and make myself comfortable. This time, any such concerns were irrelevant because I lost awareness of my body, as well as of the environment. After the session, I was told that after taking a couple of drags, I sat there for several minutes like a sculpture, holding the pipe near my mouth. Christina and Paul had to take the pipe from my hand and put my body into a reclining position on the couch.

In all my previous sessions, I had always maintained basic orientation. I knew who I was, where I was, and why I was having unusual experiences. This time all this dissolved in a matter of seconds. The awareness of my everyday existence, my name, my whereabouts, and my life disappeared as if by magic. Stan Grof... California ... United States ... planet Earth ... these concepts faintly echoed for a few moments like dreamlike images on the far periphery of my consciousness and then faded away altogether. I tried hard to remind myself of the existence of the realities I used to know, but they suddenly did not make any sense.

In all my previous psychedelic sessions there always had been some rich specific content. The experiences were related to my present lifetime—the story of my childhood, infancy, birth, and embryonal life—or to various themes from the transpersonal domain—my past life experiences, images from human history, archetypal visions of deities and demons, or visits to various mythological domains. This time, none of these dimensions even seemed to exist, et alone manifest. My only reality was a mass of radiant swirling energy of immense proportions that seemed to contain all existence in a condensed and entirely abstract form. I became Consciousness facing the Absolute.

It had the brightness of myriad suns, yet it was not on the same continuum with any light I knew from everyday life. It seemed to be pure consciousness, intelligence, and creative energy transcending all polarities. It was infinite and finite, divine and demonic, terrifying and ecstatic, creative and destructive—all that and much more. I had no concept, no categories for what I was witnessing. I could not maintain a sense of separate existence in the face of such a force. My ordinary identity was shattered and dissolved; I became one with the Source. In retrospect, I believe I must have experienced the Dharmakaya, the Primary Clear Light, which according to the Tibetan Book of the Dead, the Bardo Thödol, appears at the moment of our death. It bore some resemblance to what I encountered in my first LSD session, but it was much more over whelming and completely extinguished any sense of my separate identity.

My encounter with the Absolute lasted approximately twenty minutes of clock-time, as measured by external observers. As far as I was concerned, during the entire duration of my experience, time ceased to exist and lost any meaning whatsoever. After what seemed like eternity, concrete dreamlike images and concepts began to form in my experiential field. I started intuiting fleeting images of a cosmos with galaxies, stars, and planets. Later, I gradually visualized a solar system and within it the Earth, with large continents.

Since this experience I also have new appreciation for the tenet of various esoteric systems that the most noble truth is often found in the most lowly. According to the alchemists, “the Stone is hiding in the filth and dung.” For me, it was the toad, an animal that is often seen as a symbol of ugliness, that showed me the shortest and fastest way to the Absolute.

Fragment uit: When the Impossible Happens - Adventures in Non-Ordinary Realities
Stanislav Grof M.D., Ph.D.
(published 2006)

Mijn weg is andermans weg niet. De weg die ik gegaan ben vergt een sterke psyche.
Er bestaat dus geen juiste afslag die voor iedereen dezelfde is.

Citaat
Wie verstaat dat wat verstaat?

Wie verstaat de taal van dharmakaya?

Dharmakaya is het mystieke lichaam van het voorwaardelijk ontstaan. Het mystieke lichaam waarin ook Boeddha, Dharma en Sangha opkomen, ondergaan, en opkomen en ondergaan.

https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/64917-wie-verstaat-dat-wat-verstaat/

Go with the flow, zing, dans en vertrouw erop dat het leven voor jou is en niet tegen jou is mijn kerst boodschap. :-*