Waarom zou iemand die een totaal verruimd bewustzijn heeft, dit zo nodig moeten vertellen en benadrukken aan een onnozel ventje ?
Het is een "aanwijzing" van mij hé. Wij van het zelfkennisforum zijn gul met aanwijzingen.
Tijdens kerst viert men de onbegrijpbare en onmetelijke potentie van het leven en het gegeven dat wij daar deel van uitmaken. Het is geen zelfverheerlijking "waar jij in de verte niet kan aan tippen", maar juist een buigen voor het leven en het loslaten van de overdreven ik-gerichtheid.
Betekenis geven aan wat het is om mens te zijn, geen onmens voor jezelf of anderen, en ook geen supermens. Het mens-zijn gaat samen met het buigen voor dat wat groter is dan de mens en niet het zich wentelen in zelfverheerlijking.
Tjonge wat ben jij toch een vroom figuurtje. Loop jij heel de dag te buigen soms, of enkel op feestdagen?
Tijdens de kerst is er helemaal niets bijzonder te vieren, allemaal bijgeloof!
Vier het leven elke dag.
Het leven is een feest en vandaag het meest!
Waarom zou je schimp woorden gebruiken, of dingen moeten belachelijk maken ?
Voor mij is religie niet het vermogen verliezen om zelfkritisch te zijn. Of de waarheid onder ogen zien.
En als je kritisch bent ten opzichte van jezelf, dan zie je toch duidelijk dat het mens zijn een leren omgaan is met zijn beperkingen.
Jij komt hier op het forum jou boodschappen verkondigen, en mensen volgen je daar niet in. En zogezegd vier je elke dag het leven. Maar je vind het wel nodig om mensen te beschimpen of belachelijk te maken.
Hoe ga je in de werkelijkheid om met anderen, die een andere mening hebben, of andere inzichten hebben ? In de werkelijkheid kom je niet verder dan schimpen en belachelijk maken.
Doe ik dat ook ? Ja, ik doe dat ook.
Religie is echter ook een uitdaging voor jezelf.
Een oefening. Kritisch zijn tov jezelf.
Waarom zou ik gaan schimpen of belachelijk maken als iemand een andere mening heeft ?
Is dat werkelijk zo'n een geweldige wijze om het leven te vieren ?
Het blijkt helemaal niet zo makkelijk te zijn om het leven op een positieve wijze te vieren als je in een dialoog zit met iemand die een andere mening heeft of je tegenspreekt.
En ja, de meeste mensen komen niet verder dan schelden, schimpen, belachelijk maken, woede uiten, frustratie laten zien.
Het leven vieren is naast het schimpen en schelden, ook je eigen beperkingen, menselijke neigingen onder ogen zien. Hoe moeilijk het is om met andere meningen om te gaan. Zeker als het gaat over de meningen die je koestert.