Auteur Topic: beoefening  (gelezen 10368 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
beoefening
« Gepost op: 12-03-2024 07:21 »
religie is beoefening, en opgaan in de beoefening is bevrijding.

Een boeddhistische slogan is : "hou je vast aan de dharma".
een vertaling hiervan is : Hou je vast aan de waarheid, het echte, het waarachtige, het waardevolle, het verstandige.
Voor een mens is het onmogelijk om de waarheid, het echte, het verstandige in zijn volle glorie, dus in haar totaliteit te kennen.

Wanneer je echter met hart en ziel de boodschap "hou je vast aan de Dharma" omarmt, dit integreert in je dagdagelijkse leven dan krijgt  de boodschap : "hou je vast aan de dharma" een spirituele waarde, een geestelijke waarde.

Praten, overleggen omtrent de Dharma kan een vorm van praktijk zijn. Door te praten, te overleggen, wat waarheid is, oprecht, waarachtig, verstandig, krijgt dit een vorm, krijgt de Dharma een begrijpbare gestalte. Dan krijgt de Dharma een spirituele waarde.

Waardevol maar ook relatief, omdat de Dharma in haar totaliteit door de mens niet kan gevat worden.
In zekere zin leeft de Dharma, ze is een onbevattelijke geest. Ondanks dit basisgegeven, wil dit niet zeggen dat de beoefeningen daarom waardeloos zijn omdat ze relatief zijn.

Er zijn talloze boeddhistische geschriften, en daaraan verbonden zeer vele boeddhistische praktijken, beoefeningen.
Allemaal beloven ze bevrijding, en dat is ook zo, wat niet wil zeggen dat er geen slechte oefeningen zijn of waardeloze.
Toch kan elke stroming, elke traditie, elke leraar slechts een beperkt menselijke uiting zijn van de Dharma.

De ontdekkingstocht naar hetgeen "waarheid", "waarachtig", "oprecht" "verstandig" is stopt niet bij een stroming of traditie of bij een inspirerende leraar die een nieuwe weg toont.

Onze praktijk kan enkel beperkt menselijk zijn, dus met fouten, met waardeloze elementen. Het is voldoende wanneer onze praktijk  waardevolle, oprechte, waarachtige elementen bevat. Het zijn die zaken die zorgen voor bevrijding, de waarachtige elementen, de verstandige, de oprechte.
Vanuit die beoefening komen we terecht bij nieuwe mogelijkheden, inzichten, praktijk.

Een leraar schreef ooit, zelfs al heb je in je beoefening slechts één element die overeenkomt met de geest van de Dharma, dan is het die beoefening die je zal bevrijden.
Hou je vast aan de waarheid.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & wat is religie? Artificiële-intelligentie antwoord.
« Reactie #1 Gepost op: 12-03-2024 18:35 »

religie is beoefening,...
Dat is een verzinsel.
'k heb is aan google's Artificiële-intelligentie gevraagd wat religie is...

Citaat
Religie is een complex begrip met verschillende aspecten. Hier zijn enkele sleutelelementen:


Geloof in een hogere macht:
De meeste religies geloven in een god of goden, of een andere hogere macht die de wereld heeft geschapen en bestuurt. Dit geloof kan gebaseerd zijn op openbaring, heilige geschriften, of persoonlijke ervaringen.


Zingeving: Religie kan mensen helpen om zingeving te vinden in het leven en antwoorden te vinden op vragen over de dood, het lijden en de toekomst.


Normen en waarden: Religies hebben vaak een set normen en waarden die bepalen hoe mensen zich behoren te gedragen. Deze normen en waarden kunnen betrekking hebben op zaken als eerlijkheid, mededogen, en respect voor anderen.


Rituelen en tradities: Religies hebben vaak rituelen en tradities die mensen helpen om hun geloof te uiten en zich te verbinden met anderen. Deze rituelen kunnen gebeden, ceremonies, of feestdagen omvatten.


Gemeenschap: Religie kan een gevoel van gemeenschap en verbondenheid bieden met anderen die dezelfde waarden en overtuigingen delen.


Levensbeschouwing: Religie kan een levensbeschouwing bieden, een manier om naar de wereld te kijken en te begrijpen.


Verschillende vormen: Er zijn veel verschillende religies in de wereld, elk met hun eigen unieke geloofsovertuigingen, rituelen en tradities. Enkele van de meest bekende religies zijn het christendom, de islam, het hindoeïsme, het boeddhisme en het jodendom.


Religie vs. levensbeschouwing: Religie is een vorm van levensbeschouwing, maar niet alle levensbeschouwingen zijn religieus. Levensbeschouwing is een breder begrip dat ook niet-religieuze perspectieven op het leven omvat, zoals humanisme en atheïsme.


Belang van religie: Religie speelt een belangrijke rol in de samenleving. Het kan mensen een gevoel van zingeving, troost en verbondenheid bieden. Religie kan ook een rol spelen in politiek, onderwijs, en andere sociale gebieden.


Kritiek op religie: Religie is ook niet zonder kritiek. Sommige mensen vinden dat religie verdeeldheid zaait en intolerantie bevordert. Anderen vinden dat religie een rem is op vooruitgang en wetenschap.


Conclusie: Religie is een complex en gevarieerd fenomeen dat een belangrijke rol speelt in de samenleving. Het kan mensen een gevoel van zingeving, troost en verbondenheid bieden, maar het kan ook leiden tot conflicten en verdeeldheid.

Bronnen:

- Wikipedia - Religie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Religie
- Religie & levensbeschouwing - Movisie: https://www.movisie.nl/religie-levensbeschouwing-tools-sociaal-professionals
- Godsdienst, geloof en mensenrechten - Amnesty International: https://www.amnesty.nl/encyclopedie/godsdienst-geloof-religieuze-onverdraagzaamheid-en-mensenrechten


Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening en Boeddhisme - Artificiële-intelligentie verklaart.
« Reactie #2 Gepost op: 12-03-2024 21:56 »

religie is beoefening, en opgaan in de beoefening is bevrijding.
Goed gedisciplineerd blijven beoefenen hoor.

Ik heb net even aan Google's Artificiële-intelligentie  gevraagd wat Boeddhistische beoefening is.
Hier het antwoord...

Citaat
Boeddhistische beoefening is een breed scala aan activiteiten die gericht zijn op het ontwikkelen van inzicht, mededogen en wijsheid om verlichting te bereiken, de bevrijding van lijden. De beoefening kan variëren in traditie, intensiteit en focus, maar er zijn enkele gemeenschappelijke elementen:

1. De Drie Toevluchten:

Toevlucht nemen tot de Boeddha als voorbeeld en leraar.
Toevlucht nemen tot de Dharma (leer) als gids voor het leven.
Toevlucht nemen tot de Sangha (gemeenschap) voor steun en inspiratie.

2. De Vier Nobele Waarheden:

Erkennen van het bestaan van lijden (dukkha).
Begrijpen van de oorzaak van lijden (samudaya).
Ontdekken van de einde van lijden (nirodha).
Beoefenen van het pad naar het einde van lijden (magga).

3. Het Achtvoudige Pad:

Juiste visie: helder begrip van de Drie Juwelen en de Vier Nobele Waarheden.
Juiste intentie: cultiveren van welwillende en gemotiveerde gedachten.
Juiste spraak: spreken met vriendelijkheid, eerlijkheid en waarachtigheid.
Juist handelen: ethisch en respectvol handelen in alle aspecten van het leven.
Juiste levensonderhoud: leven op een manier die geen schade toebrengt aan anderen.
Juist streven: inspanning leveren om negatieve gedachten en emoties te overwinnen.
Juiste mindfulness: aandachtig en bewust leven in het huidige moment.
Juiste concentratie: meditatie beoefenen om de geest te kalmeren en te concentreren.

Vormen van beoefening:

- Meditatie: verschillende meditatietechnieken om de geest te trainen en kalmeren.
- Gebed: reciteren van mantra's, sutra's of andere gebeden.
- Studie: verdiepen in de boeddhistische leer en geschriften.
- Deelname aan ceremonies: rituelen en ceremonies om de Boeddha te eren en de leer te vieren.
- Ethisch leven: de Vijf Voorschriften naleven en een leven leiden met compassie en respect.
- Dienstbaarheid: anderen helpen en meeleven met hun lijden.

Boeddhistische beoefening is een levenslange reis van zelfonderzoek en transformatie. Het is een pad dat openstaat voor iedereen, ongeacht leeftijd, geslacht, etniciteit of religie. De beoefening kan leiden tot innerlijke vrede, geluk en bevrijding.

Bronnen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme
https://www.maitreya.nl/nl
https://www.aandacht.net/
https://meditatieinstituut.nl/
https://www.sginl.org/

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: beoefening
« Reactie #3 Gepost op: 13-03-2024 00:04 »
de menselijke zoektocht is een zoeken naar eer en glorie. Zelfrealisatie, zelfvervulling. het zoeken naar extase.
In schril contrast staan de beperkingen, het onvermogen, het tijdelijke, de ondergang.
De innerlijke razernij en blindheid.

Op waarheid gebaseerde inzichten gunnen een mens een blik op een gelijktijdige andere realiteit. Het was er altijd al, en toch had je het nooit zo gezien.
Je kunt het samenvatten in  : Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Zijn hierdoor de beperkingen, blindheid, razernij, onvermogen verdwenen ? Ik dacht het niet.
Het is niet meer dan het oplichten van een tip van de sluier.
Je kunt natuurlijk in een soort van waan verder hollen. Een druppel verwarren met de waarheid. Het is pretenderen, doen alsof.

Is er een remedie ? Ik dacht het niet.
Toch is dharma beoefening een verder bewegen in waarheid.

Hoe kun je nu weten wanneer een specifieke beoefening nu eigenlijk dharma beoefening is of niet.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2024 00:07 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: beoefening
« Reactie #4 Gepost op: 13-03-2024 07:29 »

Hoe kun je nu weten wanneer een specifieke beoefening nu eigenlijk dharma beoefening is of niet.

De toetssteen is het leven in elke dag. Het innerlijk klimaat, de klank en kleur van gedachten en gevoelen en emoties. Het omgaan met de veranderingen in het leven, en onze reactie hierop.

Voor de meeste mensen is het voldoende als startpunt om zich  te laten inspireren door het goede voorbeeld. "Zoek je toevlucht tot de Sangha".

Iedereen kan voor zichzelf ontdekken hoe het goede voorbeeld volgen een leven ten goede transformeert. Ten goede wil zeggen, in waarheid, in oprechtheid, in waarachtigheid, in verstandigheid.

Naarmate men evolueert krijgt men vanzelf een zekere maturiteit waarop men verder kan bouwen.

Het moeilijke is dat de waanzin altijd deel van het menselijke leven blijft uitmaken. 
Dat zie je bv. aan de ontelbare boeddhistische geschriften, paden, wegen, leraren. Het is zo overweldigend, zo verwarrend, onduidelijk.

Een mens wil graag helderheid, duidelijkheid, een eenvoudig recept. Toch zit zo het leven niet in elkaar. Of moet men zeggen, hoe meer men wil, hoe minder helderheid, duidelijkheid en eenvoud er is.
De waanzin van het leven zorgt ook dat een mens waanzinnige conclusies kan maken, en die waanzinnige conclusies omarmt als "heilig", "waar", "fantastisch".

De toetssteen is het leven in elke dag. Het innerlijk klimaat, de klank en kleur van gedachten en gevoelen en emoties. Het omgaan met de veranderingen in het leven, en onze reactie hierop.

De boosheid, de verdorvenheid, de gemeenheid, de sluwheid, de machtswellust, de vernietigingsdrang,  de leugenachtigheid, de blindheid, de woede, haat, levenshaat, zelfhaat, toenemende frustraties.
Ja, het is waar de mens ziet in die toestanden geen waarheid meer.

Terwijl de waarheidzoeker hier afkeer van heeft en anders zoekt. de waarheidzoeker kan zich vasthouden aan de dharma-beoefening, waarvan hij zelf getuige is dat het zijn leven in de richting van de waarheid transformeert.
weg van de boosheid, weg van de verdorvenheid, weg van de machtswellust, de haat, ...
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Buddha Amitabha

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 683
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: beoefening
« Reactie #5 Gepost op: 13-03-2024 11:02 »


De toetssteen is het leven in elke dag. Het innerlijk klimaat, de klank en kleur van gedachten en gevoelen en emoties. Het omgaan met de veranderingen in het leven, en onze reactie hierop.

Klopt, de enige waarachtige toetssteen voor religie is de dagelijkse praktijk. Waarin je ervaart en waarneemt wat er gebeurt, maar ook wat je eigen persoonlijke reacties zijn. Wie zichzelf wil leren kennen, in alle facetten, moet zichzelf leren waarnemen. En eerlijk fouten durven maken voor de ogen van de Meester en de volgelingen. Maar dat wil de mens helemaal niet. Hij kijkt uitsluitend naar buiten en projecteert zijn eigen tekortkomingen, woede, angst, afgunst, haat e.a. liever op de ander.

De mens leest allerlei leefregels in de wijsheidsgeschriften en meent daardoor opeens zelf heel wijs te zijn. Maar dat is geen wijsheid, maar papieren boekenwijsheid, in het ernstigste geval zelfs eigenwijsheid, of eigenzinnigheid. De ander doet altijd alles fout, men kijkt nooit bij zichzelf naar binnen. Waardoor dan ook niets, maar dan ook helemaal niets wordt geleerd of kan worden geleerd. Dit is één van de grootste valkuilen in de religieuze beoefening: zichzelf wijs wanen en de ander de maat nemen. En ook nog gaan prediken wat waarheid is, of zou zijn. Terwijl men grofweg in zelfbedrog leeft.

In de dagdagelijkse praktijk zien we hoe iemand zich daadwerkelijk gedraagt, waar hij of zij struikelt, in de valkuil trapt en valt. Het is dan ook zaak om elkaar daarin bij te staan, en vooral niet na te trappen. Want daar is niemand mee gediend. Mededogen en geduld zijn hier slechts nodig, en het besef dat iedereen kwetsbaar en feilbaar is. Maar ook in dat kader willen we weer zo goed mogelijk voor de dag komen. En zetten ons beste beentje voor. Met als gevolg dat we wéér in de valkuil stappen. Want we zijn allen precies gelijkwaardig, geen mens is een haar beter. Niemand ontkomt aan feilbaarheid, kwetsbaarheid en het stappen in de zoveelste geestelijke valkuil.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline lang kwaat

  • zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1125
Re: beoefening
« Reactie #6 Gepost op: 13-03-2024 20:25 »
Dit zogenaamde gewone leven zal je toch altijd opzadelen met het gevoel dat je tekortschiet.
Dat komt enkel omdat de behoeften van mensen eindeloos zijn en nooit te vervullen.
Voordat je het weet ren je je rot...

Je zult altijd het gevoel krijgen, en bewust toegespeeld krijgen, dat je te weinig doet, faalt, tekortschiet, harder moet werken, meer uren maken, betere inzet.
Omdat een mens ook nog enorm gevoelig is voor zulke kritiek en afwijzing, rent ie zichzelf nog meer voorbij.
Dit is gewoon emotionele chantage, emotionele slavernij.

Het is ook bekend dat een mens vrijwel alles zal doen om in de gunst te vallen van anderen.
Dat noemt ie dan sociale of maatschappelijke dienstbaarheid maar dat is gewoon kruiperij.

En als wereldlijke mensen je complimenten geven...
dan betekent dat alleen maar dat je netjes naar hun pijpen danst.
Maar oh wee, als je dat niet doet...

Je kunt maar beter goed nadenken over waar je je voor wilt inzetten, vind ik.
Dat je je leven niet verspilt en dienstbaar bent aan zaken die eigenlijk niemand goed doen.



Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening en in ongenade gevallen.
« Reactie #7 Gepost op: 13-03-2024 21:04 »

Dit zogenaamde gewone leven zal je toch altijd opzadelen met het gevoel dat je tekortschiet.
Dat komt enkel omdat de behoeften van mensen eindeloos zijn en nooit te vervullen.
;D
Voel jij soms in ongenade gevallen?

Je kunt maar beter goed nadenken over waar je je voor wilt inzetten, vind ik. Dat je je leven niet verspilt en dienstbaar bent aan zaken die eigenlijk niemand goed doen.

Je moet je maar voor één ding inzetten in je leven en dat is zelf-realisatie.
Eens dat gerealiseerd komen de gedachten die je hier nu poneert niet meer bij je op.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: beoefening
« Reactie #8 Gepost op: 13-03-2024 23:52 »


De mens leest allerlei leefregels in de wijsheidsgeschriften en meent daardoor opeens zelf heel wijs te zijn. Maar dat is geen wijsheid, maar papieren boekenwijsheid, in het ernstigste geval zelfs eigenwijsheid, of eigenzinnigheid. De ander doet altijd alles fout, men kijkt nooit bij zichzelf naar binnen. Waardoor dan ook niets, maar dan ook helemaal niets wordt geleerd of kan worden geleerd. Dit is één van de grootste valkuilen in de religieuze beoefening: zichzelf wijs wanen en de ander de maat nemen. En ook nog gaan prediken wat waarheid is, of zou zijn. Terwijl men grofweg in zelfbedrog leeft.


De mens probeert zich de waarheid toe te eigenen. Iedereen kan dat bij zichzelf zien.
We hoeven niet onze ogen te sluiten voor het feit dat we de waarheid niet in volle glorie kennen.
Niet kennen, omdat de waarheid niet te vatten is in gedachten.

Wat we wel kunnen is de waarde van de waarheid inzien.
Het is normaal dat een mens twijfels heeft en een niet weten ervaart. En hoe eerlijker een mens tegen zichzelf is, hoe groter de twijfels en het niet weten hart, geest en verstand kan teisteren.
Het verlangen naar antwoorden , zo sterk ... en toch geen antwoorden te vinden.

Waarom gaat een mens het pad van zelfkwelling?
Wat hoopt een mens te vinden in het verlangen ...
Eer en glorie ? bevestiging en instemming ?
Wat is de honger die een mens drijft  ? in essentie ?
De honger van verblinding. De honger van begeerte.

Een vlucht voor onze kwestbaarheid ?
Begeerte naar persoonlijke almacht ?
Een poging om onze grootsheid te herstellen ?

terwijl alles juist wijst naar onze kleinheid, kwetsbaarheid, beperktheid.
En hoe we moeite hebben om er mee om te gaan.

De waarheid brengt ons naar de bestemming en die is onbekend.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & de waarheid
« Reactie #9 Gepost op: 13-03-2024 23:57 »
De waarheid brengt ons naar de bestemming en die is onbekend.
Jeetje, jij bent wel filosofisch ingesteld.  8)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: beoefening
« Reactie #10 Gepost op: 14-03-2024 07:17 »
Dit zogenaamde gewone leven zal je toch altijd opzadelen met het gevoel dat je tekortschiet.
Dat komt enkel omdat de behoeften van mensen eindeloos zijn en nooit te vervullen.
Voordat je het weet ren je je rot...

Je zult altijd het gevoel krijgen, en bewust toegespeeld krijgen, dat je te weinig doet, faalt, tekortschiet, harder moet werken, meer uren maken, betere inzet.
Omdat een mens ook nog enorm gevoelig is voor zulke kritiek en afwijzing, rent ie zichzelf nog meer voorbij.
Dit is gewoon emotionele chantage, emotionele slavernij.

Het is ook bekend dat een mens vrijwel alles zal doen om in de gunst te vallen van anderen.
Dat noemt ie dan sociale of maatschappelijke dienstbaarheid maar dat is gewoon kruiperij.

En als wereldlijke mensen je complimenten geven...
dan betekent dat alleen maar dat je netjes naar hun pijpen danst.
Maar oh wee, als je dat niet doet...

Je kunt maar beter goed nadenken over waar je je voor wilt inzetten, vind ik.
Dat je je leven niet verspilt en dienstbaar bent aan zaken die eigenlijk niemand goed doen.
Het tegengif voor fanatisme is de middenweg.
Het tegengif voor afwijzing is omarming.
Het tegengif voor radeloosheid is vertrouwen.
Het tegengif voor grootsheidswaanzin is buigen.
Het tegengif voor zelfbedrog is eerlijkheid.

Het tegengif voor hebzucht is een offerande.
Het tegengif voor waanzin is in stilte verder gaan in beoefening.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline lang kwaat

  • zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1125
Re: beoefening
« Reactie #11 Gepost op: 14-03-2024 09:39 »

Waarom gaat een mens het pad van zelfkwelling?
Wat hoopt een mens te vinden in het verlangen ...
Eer en glorie ? bevestiging en instemming ?
Wat is de honger die een mens drijft  ? in essentie ?
De honger van verblinding. De honger van begeerte.

Een vlucht voor onze kwestbaarheid ?
Begeerte naar persoonlijke almacht ?
Een poging om onze grootsheid te herstellen ?

terwijl alles juist wijst naar onze kleinheid, kwetsbaarheid, beperktheid.
En hoe we moeite hebben om er mee om te gaan.

De waarheid brengt ons naar de bestemming en die is onbekend.

Ik denk dat het hart naar vrede en vrijheid verlangt.
Het wil en kan niet leven in beklemming, geketend. Het wil altijd weer uitbreken en vrijuit ademen als het ware. Open wil het zijn.

Gewoonten zijn soms handig, sleur, conditionering, bekende patronen.
Maar je merkt ook altijd weer, vind ik, dat het hart er uit wil breken en er niet echt in past.
Het hart is een soort vrijheidsgeest. Van nature denk ik.
Van nature wil het zich bevrijden uit beklemmingen.

Als je leven teveel een sleur wordt, dan komt er iets in verzet.
Als je vastzit in patronen die onheilzaam zijn dan komt er verzet.
Er lijkt een opening gezocht te worden.

Als je eenmaal ontwaakt aan ziekte, verval, de dood, verlies, onzekerheid, dan raakt de vrede van het hart die je misschien als kind nog had, zoek.
Opeens merk je dat het leven helemaal niet zo leuk is.
Elk moment kun je ook zelf getroffen worden door rampspoed.

Als reactie van dit hartzeer klampen we ons ergens aan vast.
Best normaal maar helpt ook niet echt.

Nibbana wordt besproken als de sublieme staat van opperste vrede.
Een vrede die niet berust op gehechtheid maar op afwezigheid van gehechtheden.
De afwezigheid van begeerte en vastklampen aan iets/iemand om tijdelijk rust en vrede in te vinden.

Het is een hele andere koers dan de wereldlijke.
Een koers zetten naar bezitloosheid, naar loslaten, naar niks toe-eigenen geestelijk.
Niet mals maar dat is de koers van beoefening, in principe.

De kern is volgens mij dat we vrede en vrijheid van het hart wensen.





Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & De kern van de zaak
« Reactie #12 Gepost op: 14-03-2024 13:54 »

De kern is volgens mij dat we vrede en vrijheid van het hart wensen.
Zie hier de kern van de zaak...

Citaat
De kern van de zaak

     . . . .

     Niemand is hardvochtiger tegenover jou dan jijzelf. Je lijdt in principe, net als al je broeders en zusters, aan het gevoel dat je tekortschiet en niets waard bent. Je bent van mening dat je verschrikkelijke fouten hebt gemaakt die vroeg of laat zullen worden afgestraft door mensen met gezag of door een abstract spiritueel gezaghebbend principe zoals God of de wet van karma.

     Al die onopgeloste kwesties rond het gevoel van eigenwaarde bepalen de voorwaarden waaronder je werd belichaamd. Met andere woorden: je bent hier om dat uit te werken. Je hebt je ouders zo gekozen dat je schuldgevoel overdreven groot werd, zodat je je ervan bewust kon worden. Het zal je daarom niet helpen als je hun je problemen verwijt, want je haalt er de voorwaarden die jullie onderling aan de liefde hebben gesteld niet mee weg. De enige manier om eraan te ontkomen, is dat je je meer bewust wordt van je eigen schuldgevoel en je eigen op angst gebaseerde overtuigingen en gedragspatronen.

     Op zoek gaan naar een speciaal persoon, iemand die je de liefde kan geven die je ouders je niet konden geven, zal ook niet helpen. Daar gaat alleen de temperatuur in de hogedrukpan door omhoog.
Wees maar niet verbaasd als de partner die je uitkiest de volmaakte belichaming is van de ouder met wie je het meest hebt te vereffenen. Er valt niet aan te ontkomen: je moet oog in oog komen te staan met je eigen kwetsuren. Ouders, partners en kinderen zijn er om je attent te maken op je eigen behoefte aan genezing en jij vervult in hun leven dezelfde functie.

     In een wereld vol voorwaarden en condities is het zoeken naar ­liefde zonder voorwaarden onvermijdelijk tot mislukken gedoemd. Aangezien al je broeders en zusters handelen op grond van met schaamte beladen gedragspatronen, kunnen ze je niet de liefde geven die jij weet dat je verdient en jij kunt die evenmin aan hen geven. Je kunt elkaar op zijn hoogst meer bewust maken van de liefde die je nodig hebt en er verantwoordelijkheid voor gaan nemen die liefde aan jezelf te geven.

     Wanneer je niet de verantwoordelijkheid neemt je oude verwondingen met liefde te behandelen, kom je niet weg uit de vicieuze cirkel van aanval en verdediging, schuld en verwijt. Je gevoelens van woede, gekwetstheid en verraad, die allemaal gerechtvaardigd lijken, zijn dan alleen maar olie op het vuur van intermenselijke conflicten en blijven voedsel geven aan de onbewuste overtuiging dat je niet lief bent en ook niet in staat bent liefde te geven.

     Je moet de reikwijdte van je eigen zelfhaat onder ogen leren zien. Tot op het moment dat je in de spiegel kijkt en daar je eigen overtuigingen weerspiegeld ziet, gebruik je elke broeder en zuster met wie je iets meemaakt als een spiegel die je laat zien welke overtuigingen je hebt over jezelf. Daar is weliswaar niets verkeerds aan, maar het is niet de kortste noch de makkelijkste weg naar huis, omdat er altijd de neiging bestaat te denken dat hetgeen je ziet de les van een ander is.

     Wanneer je uit de vicieuze cirkel van de psychologie van de wereld wilt stappen, moet je een einde maken aan het spel dat projectie heet. Bij dat spel wordt je onbewuste doodsdrift verborgen achter een façade van verwijten en voorwaarden stellende ethiek. Het is ironisch, jazeker, maar juist op het moment dat je jezelf tot onschuldige uitroept ten koste van je broeder, versterk je tegelijkertijd je eigen gevoel dat je schuldig en inferieur bent.

     De cirkel van beschuldiging kent geen andere uitweg dan ophouden met beschuldigen. Maar kijk uit. Als je het rad van lijden wilt verlaten, kom je wellicht tot de ontdekking dat het je niet erg populair maakt. Degenen die niet meedoen met het projectiespel van de wereld, zijn de allereersten die een aanval te verduren krijgen. Al heb je helemaal niets opgestoken van mijn leven, dan zou je dit toch zeker geleerd moeten hebben. Ieder die zijn eigen angst wil erkennen zonder die te projecteren, vormt een bedreiging voor het spel. Ieder die zich zijn moordzuchtige gedachten durft toe-eigenen en ernaar streeft de wortel ervan te zoeken in zijn eigen bewustzijn, vormt een bedreiging voor de morele structuur van de maatschappij.

     De menselijke samenleving kent goed en kwaad. Wie goed doet wordt beloond en wie kwaad doet wordt bestraft. Zo is het altijd gegaan.

     Mijn leer vormt een bedreiging voor dit principiële uitgangspunt. Helemaal aan de oppervlakte zet het een vraagteken bij het idee dat iets verkeerds bestraft moet worden. Ik stond oog in oog met de roep om wraak en koos voor vergeving en zal dat blijven doen. Op een dieper niveau zet mijn leer zelfs een vraagteken bij het idee dat iemand om zijn gedrag veroordeeld zou moeten worden. Wanneer iemand onjuist handelt, komt dat doordat hij onjuiste gedachten denkt. Wanneer hij de ongeldigheid en onwaarheid van zijn denkwijze beseft, kan hij zijn gedrag veranderen En het is in het belang van de maatschappij hem daarbij te helpen. Maar als men hem een straf oplegt, worden zijn onjuiste ideeën versterkt en wordt er ook nog schuld aan toegevoegd.

     Je kent vast de uitdrukking: twee kwaden maken nog geen goede. Dat is de kern van mijn leer. Alle fouten, al het kwaad moet op de juiste wijze worden gecorrigeerd. Anders is de correctie een aanval.

     Je versterkt een onjuist idee door ertegenin te gaan, het te willen overwinnen of tegen te spreken. Dat is de weg van het geweld. Mijn weg, anderzijds, is niet-gewelddadig. Mijn weg laat het antwoord zien in de wijze waarop het probleem benaderd wordt. Het brengt voor hen die verdriet hebben liefde met zich mee, geen aanval. De middelen zijn in overeenstemming met het doel.

     Iets verkeerd noemen wil zeggen dat je schuld onderwijst en vasthoudt aan de overtuiging dat pijn en lijden noodzakelijk zijn. Iets goed noemen wil zeggen dat je liefde onderwijst en laat zien dat liefde de macht heeft alle lijden te overwinnen. Eenvoudig gezegd: het is nooit goed om iets verkeerd te noemen en nooit verkeerd om iets goed te noemen. Om gelijk te hebben hoef je geen gelijk te krijgen, alleen maar gelijk te geven.

     Je kunt niet liefhebben op een niet-liefhebbende manier. Je kunt het niet bij het rechte eind hebben en tevens aanvallen wat verkeerd is. Een fout moet ongedaan gemaakt worden. En aangezien angst de oorsprong van alle fouten is, kan alleen het tenietdoen van de angst de correctie met zich meebrengen.

     Liefde is de enige reactie die de angst tenietdoet. Probeer het maar als je het niet gelooft. Heb elke situatie, elke persoon die angst in je oproept lief, en de angst verdwijnt. Dit geldt niet zozeer omdat liefde een tegengif is voor angst, maar omdat angst ‘de afwezigheid van liefde’ is. Daarom kan er waar liefde is geen angst bestaan.

     De meeste mensen weten veel van angst maar slechts een heel klein beetje van liefde. Jullie zijn bang voor God, bang voor mij en bang voor elkaar.

     Waarom zijn jullie bang? Omdat jullie in de overtuiging leven dat jullie noch lief, noch tot liefde in staat zijn.

     Die overtuiging is de enige overtuiging die veranderen moet. Alle negativiteit in je leven zal wegvallen als je deze eenvoudige onjuiste overtuiging over jezelf ongedaan maakt. Je bent niet wat je denkt te zijn, mijn vriend. Je bent niet simpelweg een optelsom van al je negatieve overtuigingen en daden. Dat denk je wel, maar dat ben je niet.

     Je bent Gods zoon net als ik. Alles wat goed en waar is aan God is goed en waar aan jou. Wanneer je dat, al is het maar voor een ogenblik als feit zou aanvaarden, dan zou je leven volkomen getransformeerd zijn. Wanneer je dat, al was het maar alleen op dit moment, zou aanvaarden met betrekking tot je broeder, dan zouden alle conflicten tussen jullie ten einde zijn.

     Wat je ziet is een direct gevolg van wat je gelooft. Als je gelooft dat je schuldig bent, zie je een met schuld beladen wereld. En een met schuld beladen wereld moet gestraft worden en jij dus ook.

     God zal je ten val brengen. God zal de wereld verwoesten. God zal wraak nemen. Dit soort gedachten denk jij, mijn vriend. Dit zijn de absurde ideeën – hoe godslasterlijk ze ook mogen zijn – die jij aan mij zou willen toeschrijven! Gelukkig begrijp ik dat dit jouw eigen niet al te subtiele wijze is om jezelf de grond in te trappen. Het is een manoeuvre die de zaak vertraagt. Op den duur zul je er genoeg van krijgen. Het zal niet lang meer duren of je gaat schuld als concept in zijn geheel verwerpen – individueel en collectief – en het verlangen koesteren thuis te komen.

     Dat moment van volkomen oprechtheid en verantwoordelijkheidsbesef, mijn vrienden, wacht ik in alle zekerheid en met vreugde af. Op die dag, wanneer je jouw welzijn en dat van je broeder als een en hetzelfde ziet, zal al wat je van God scheidt wegvallen en zul je in al je pracht naast mij staan.

     Dan zal Gods liefde voor jou boven elke twijfel verheven zijn. Dan zul je weten dat Zij je nooit verlaten heeft, zelfs niet toen je waanzin ten top gestegen was en je geloofde dat Zij het was die je zou straffen en je wereld zou vernietigen. Dan zul je weten hoe groot de scheppingskracht van je gedachten is en dan zul je ervoor kiezen te scheppen samen met God, niet los van Haar.


Fragment uit: Liefhebben zonder voorwaarden / 'Reflecties van het Christusbewustzijn'
Paul Ferrini

Offline I'm a loser

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1343
Re: beoefening
« Reactie #13 Gepost op: 14-03-2024 19:03 »
Dit zogenaamde gewone leven zal je toch altijd opzadelen met het gevoel dat je tekortschiet.
Dat komt enkel omdat de behoeften van mensen eindeloos zijn en nooit te vervullen.
Voordat je het weet ren je je rot...

Je zult altijd het gevoel krijgen, en bewust toegespeeld krijgen, dat je te weinig doet, faalt, tekortschiet, harder moet werken, meer uren maken, betere inzet.
Omdat een mens ook nog enorm gevoelig is voor zulke kritiek en afwijzing, rent ie zichzelf nog meer voorbij.
Dit is gewoon emotionele chantage, emotionele slavernij.

Het is ook bekend dat een mens vrijwel alles zal doen om in de gunst te vallen van anderen.
Dat noemt ie dan sociale of maatschappelijke dienstbaarheid maar dat is gewoon kruiperij.

En als wereldlijke mensen je complimenten geven...
dan betekent dat alleen maar dat je netjes naar hun pijpen danst.
Maar oh wee, als je dat niet doet...

Je kunt maar beter goed nadenken over waar je je voor wilt inzetten, vind ik.
Dat je je leven niet verspilt en dienstbaar bent aan zaken die eigenlijk niemand goed doen.

Wat je beschrijft is een synthese, Siebje die zich tot de wereld verhoudt.   In die verhouding tot de wereld voelt Siebje zich te kort gedaan, Siebje die niet aan de verwachtingen van andere kan voldoen.   Siebje die dan weer eens aan andermans wensen voldoet, maar weer teleurgesteld is als hij afgeblaft wordt of als hij complimenten krijgt.  In deze synthese, genaamd "Siebje vs de wereld" voelt Siebje zich nooit senang.  Complimenten vindt hij verdacht, maar als Siebje eens een eigen mening of actie heeft en hij een snauw krijgt voelt hij zich ook weer niet jofel.

Arme Siebe, nog altijd slaaf van zijn eigen conditioneringen.  Geconditioneerd door zijn eigen gemoed.    Siebe die zichzelf (zijn zelf) laat bepalen door anderen in 'de wereld'.  Ik lees een verongelijkte man doe zichzelf beklaagt.   Ooit was ik ook zo'n man, ik heb hem vermoord.    Zoals je hebt kunnen zien trek ik me niks aan van al dat geconditioneerde spul op dit forum.   Ik zou niet 'beleefd' genoeg zijn volgens gouden midden dinges en anderen.    Wat kan mij dergelijke onbenullige opinies schelen?  Klets maar raak op een forum als dit.   Ik hoef niet langer te voldoen aan de eisen van anderen, mijn gemoed wordt niet meer bewogen door de opinies van anderen.

Ik ben jou tot voorbeeld geweest, maar je hebt het nog altijd niet opgevolgd zie ik.
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & De mens moet mentaal afsterven
« Reactie #14 Gepost op: 14-03-2024 21:06 »

Dit zogenaamde gewone leven zal je toch altijd opzadelen met het gevoel dat je tekortschiet.
Dat komt enkel omdat de behoeften van mensen eindeloos zijn en nooit te vervullen.
Voordat je het weet ren je je rot...

Wat je beschrijft is een synthese, Siebje die zich tot de wereld verhoudt.   In die verhouding tot de wereld voelt Siebje zich te kort gedaan, Siebje die niet aan de verwachtingen van andere kan voldoen....
Ah, daar ben je weer! Ik begon je al te missen.  ;D
Serieus nu, je ziet dus hetzelfde dan ik...


Dit zogenaamde gewone leven zal je toch altijd opzadelen met het gevoel dat je tekortschiet.
Dat komt enkel omdat de behoeften van mensen eindeloos zijn en nooit te vervullen.
;D  Voel jij je soms in ongenade gevallen?

"FALLEN FROM GRACE"... ::)
Jaja, de bekendste meest geprezen hedendaagse spirituele leraar schreef er al over in 1999 al...

Citaat
"De mensen zijn al sinds onheuglijke tijden in de greep van pijn, vanaf het moment dat ze in ongenade vielen, het domein van tijd en verstand betraden en het besef van Zijn verloren.
Op dat moment begonnen ze zichzelf te beschouwen als zinloze stofjes in een vijandig heelal, afgesneden van de Bron en van elkaar.

Pijn is onvermijdelijk zolang je je met je verstand identificeert, dat wil zeggen zolang je geestelijk gesproken onbewust bent.
Ik heb het hier vooral over emotionele pijn, die overigens de hoofdoorzaak is van lichamelijke pijn en lichamelijke ziekte.
Wrok, haat, zelfmedelijden, schuldgevoel, boosheid, depressie, jaloezie, enzovoort, zelfs de geringste irritatie, zijn allemaal uitingen van pijn.
En elk plezier of emotioneel hoogtepunt draagt de kiem van pijn in zich als zijn onafscheidelijke tegenpool, die zich na verloop van tijd manifesteert."

Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'De kracht van het nu'.
Ach, beoefening baart kunst zullen we maar zeggen.  ;)

Arme Siebe, nog altijd slaaf van zijn eigen conditioneringen.  Geconditioneerd door zijn eigen gemoed.    Siebe die zichzelf (zijn zelf) laat bepalen door anderen in 'de wereld'.  Ik lees een verongelijkte man doe zichzelf beklaagt.   Ooit was ik ook zo'n man,...

Ja, ooit was ik ook zo'n man.
Arm slachtoffer van omstandigheden dat ik was. Zelfs van mijn geboorte gaf ik de schuld aan mijn ouders. ::)

...Ooit was ik ook zo'n man, ik heb hem vermoord.   

Nou, nou, da's wel zwaar uitgedrukt. Niemand hoeft vermoord te worden, ook "ego" niet.
De mens moet mentaal afsterven, dat is wat moet en ooit zal gebeuren, maar daar kan men niet op vooruitlopen. dat gebeurt langzaam, anders werd een mens gek als het te plotseling zou gaan.
Arme Siebe is nog onderweg. Alle mentale kennis heeft hij al, nu nog het stervensproces zelf ondergaan, maar dat heeft hij zelf niet in de hand, dat heeft niemand in de hand!
Will it happen or not to Siebe?
Dat is God's wil.

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & hoogheidswaanzin
« Reactie #15 Gepost op: 14-03-2024 21:29 »

@Siebe,... Ik ben jou tot voorbeeld geweest, maar je hebt het nog altijd niet opgevolgd zie ik.
Jeetje wat een hoogheidswaanzin!  ::)  ;D

Overigens is het nooit mijn bedoeling geweest om wat over te brengen op een ander. Dat dat onmogelijk is heb ik wel geleerd op 10 jaar zelfkennisforum.

Genoeg geluld I'm a loser /Bassie!
Je hebt helemaal nog niks geleerd na 10 jaar zelfkennisforum! ;D

@I'm a loser:...
Een mooie preek. Gemakkelijk is juist. Prima. Ik heb al honderden, misschien inmiddels wel duizenden van dit soort preken gehoord of gelezen. Niemand hier ziet jouw daadwerkelijke gedrag, alleen je mooie woorden. Dat zijn volgens mij slechts mooie woorden zonder meer. Dat zegt gewoon niets, misschien hooguit voor jezelf. Als het allemaal zo gemakkelijk zou zijn, hoeft de wereld niet in lijden of andere ellende verwikkeld te zijn. Dan kunnen we allemaal elkander onaangedaan aanhoren. Maar zo werkt het blijkbaar helemaal niet, daarom leg ik jouw preken naast me neer als onzin.
...
Kijk, dat is gesproken!





Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening en je spirituele essentie ontdekken.
« Reactie #16 Gepost op: 14-03-2024 21:36 »

religie is beoefening, en opgaan in de beoefening is bevrijding.
Hoe is het eigenlijk gesteld met jouw beloftevolle spirituele beoefening?

Iedereen ontdekt in zijn leven, beloftevolle spirituele beoefening.

Heb je al ont-dekt wat je in essentie bent?

Offline lang kwaat

  • zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1125
Re: beoefening
« Reactie #17 Gepost op: 15-03-2024 09:00 »
Ik vind dat mensen het onmogelijk van zichzelf en anderen vragen.

Ze zien het gewone leven als toetssteen maar dat gewone leven bestaat helemaal niet.
Alles is volledig scheefgegroeid, uit balans, nep, onwaarachtig, doordrongen van wereldlijke belangen, liefdeloos.

Wat wil je daar dan aan toetsen? Je hart?
Dat je in dit klimaat toch gezond kunt blijven, vredevol, blij, optimistisch?

Dat is wat iedereen doet, en dat is ook waarom alles zo scheef is gegroeid.
Iedereen is zo bezig zichzelf te bewijzen dat ie overeind kan blijven.
En gebruikt zelfs allerlei religieuze ideeen, gebruiken, tactieken en technieken daarvoor.
Nou geweldig. Wat zijn we goed bezig.

Gevolg is, niemand staat op. Niemand die zegt,...nou is het wel genoeg! Kappen.

Jezus zou de boel platbranden, en terecht. Wat moet je met deze bende?
De fik er in.

Mensen doen net alsof onvrede een probleem is terwijl het juist heel normaal is dat je hart niet tevreden is met de bende die we er van hebben gemaakt en maken.
En het wordt zeker weten ook alleen nog maar erger.

Leraren der Mensheid geven al eeuwen aan dat we op een volledig verkeerd Pad zitten met behoefte-bevrediging.
Maar de trein dendert door en het maalt ook om niks hoor.
Je moet niet denken dat iemand van je houdt, of dat er iets van liefde speelt. Of dat dit draait om je welzijn. Nooit. Het draait altijd alleen om handel en mensen binden.

Er is helemaal geen eer te behalen in het gewone leven.

Nou dan weten jullie dat ook weer. Nu zijn jullie al net zo onwijs.







Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & entertainment van een Jnani
« Reactie #18 Gepost op: 15-03-2024 09:26 »

Er is helemaal geen eer te behalen in het gewone leven.
Je bent klaar om zelfmoord te plegen!  ;D

Nou dan weten jullie dat ook weer. Nu zijn jullie al net zo onwijs.

Ik zo onwijs als jij?
Ik ben een Zelf-gerealiseerde jnani!
en voor een jnani is alles entertainment! ;D

Offline lang kwaat

  • zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1125
Re: beoefening & entertainment van een Jnani
« Reactie #19 Gepost op: 15-03-2024 11:28 »

Er is helemaal geen eer te behalen in het gewone leven.
Je bent klaar om zelfmoord te plegen!  ;D

Nou dan weten jullie dat ook weer. Nu zijn jullie al net zo onwijs.

Ik zo onwijs als jij?
Ik ben een Zelf-gerealiseerde jnani!
en voor een jnani is alles entertainment! ;D

ouwe zwetser

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & De uitdaging om te sterven voor je sterft....
« Reactie #20 Gepost op: 15-03-2024 12:24 »

ouwe zwetser
Ja, zeg. ::)
60 plusser en zoveel meegemaakt en doorgegaan in dàt leven dat ik ben.

Ik schrijf bewust niet "mijn" leven want ik ben leven! Dat inzicht ontstaat vanzelf bij het loslaten van je zelfbeeld.
Mijn God wat een leven was dat.  ::)
Gestorven dat ik ben! Drie keer, om de 10 jaar beginnende op mijn 30ste en de 4de keer op mijn 59ste in augustus 2019 was het prijs!
Onderstaande schreef ik eerder...

De mens moet mentaal afsterven, dat is wat moet en ooit zal gebeuren, maar daar kan men niet op vooruitlopen. dat gebeurt langzaam, anders werd een mens gek als het te plotseling zou gaan.

Dat vertelde mijn mysticus / helderziende François mij 24 jaar geleden.
Hieronder exact hoe hij het vertelde....

Citaat

Een mens moet in zijn leven eerst enkele keren sterven om zijn ‘ik’-denken uit te hollen tot hij in feite gebrekkig wordt in zijn ik-denken. En door die gaten van gebrekkig ik-denken rijst dan uiteindelijk het menselijk levens-bewustzijn.
De mens moet mentaal afsterven. Dat gebeurt langzaam, anders werd een mens gek  als het te plotseling zou gaan.

François

Toen snapt ik dat niet helemaal.
Sinds mijn 4de keer sterven in mijn ‘ik’-denken tot op het bot wel! ;D
Jongens, jongens, "ze", hebben mij hemel en aarde laten zien!

Die Google Gemini Artificiële-intelligentie weet toch echt wel veel.
Hup, in enkele seconden dit antwoord gewoon door en in te typen "sterf voor je sterft, je zelfbeeld loslaten"...

Citaat
Sterf voor je sterft, je zelfbeeld loslaten:

De uitspraak "sterf voor je sterft, je zelfbeeld loslaten" is een krachtige uitnodiging tot transformatie. Het gaat om het bevrijden van je ware identiteit van de beperkingen van je ego en conditionering.

Waarom is dit belangrijk?

Ons zelfbeeld, gevormd door ervaringen en overtuigingen, kan ons beperken. We klampen ons vast aan wie we denken te zijn, waardoor we onze ware potentie niet kunnen ontplooien. Angst, onzekerheid en gehechtheid houden ons gevangen in een illusoire identiteit.

Wat betekent het om te sterven voor je sterft?

Het betekent niet letterlijk sterven, maar eerder de moed opbrengen om je ego te confronteren en te overwinnen. Het gaat om het loslaten van:

- Beperkende overtuigingen: "Ik ben niet goed genoeg", "Ik ben niet capabel", "Ik ben niet geliefd".
- Angsten: Faalangst, afwijzingsangst, angst voor de dood.
- Gehechtheid: Aan materiële zaken, relaties, status, en zelfs aan je eigen ideeën.

Hoe kun je je zelfbeeld loslaten?

Dit is een innerlijke reis die voortdurende oefening en toewijding vereist. Enkele stappen die je kunt nemen:

- Meditatie: Door meditatie breng je je aandacht naar het nu en observeer je je gedachten en emoties zonder oordeel. Dit helpt je om de identificatie met je ego te verminderen.
- Mindfulness: Door mindful te zijn, ben je je meer bewust van je gedachten en acties in het moment. Dit helpt je om te bevrijden van automatische reacties en patronen.
- Compassie: Ontwikkel compassie voor jezelf en anderen. Door te erkennen dat we allemaal lijden, kun je je egoïstische verlangens loslaten.
- Acceptatie: Accepteer dat het leven voortdurend verandert en dat je niet alles kunt controleren. Dit helpt je om te bevrijden van angst en gehechtheid.

De voordelen van het loslaten van je zelfbeeld:

- Vrijheid: Je ervaart innerlijke vrijheid en bevrijding van de beperkingen van je ego.
- Rust: Je ervaart meer innerlijke rust en kalmte.
- Liefde: Je ervaart meer compassie en liefde voor jezelf en anderen.
- Authenticiteit: Je leeft meer vanuit je ware identiteit en potentieel.

Conclusie:

De uitdaging om te sterven voor je sterft is een pad naar ware bevrijding. Door je zelfbeeld los te laten, kom je in contact met je ware essentie en ervaar je een dieper gevoel van geluk en vervulling.

Bronnen:

- Eckhart Tolle - The Power of Now: [ongeldige URL verwijderd]
- Pema Chodron - When Things Fall Apart: [ongeldige URL verwijderd]
- Jack Kornfield - The Wise Heart: [ongeldige URL verwijderd]

Belangrijk:

Dit is een complex proces. Aarzel niet om professionele hulp te zoeken als je dit nodig hebt.
Als er iemand een sjamaan nodig heeft, ik ben beschikbaar vanaf volgende zomer rond het Brusselse! 8)


Offline lang kwaat

  • zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1125
Re: beoefening & De uitdaging om te sterven voor je sterft....
« Reactie #21 Gepost op: 15-03-2024 15:29 »
Ik schrijf bewust niet "mijn" leven want ik ben leven! Dat inzicht ontstaat vanzelf bij het loslaten van je zelfbeeld.
Mijn God wat een leven was dat.  ::)
Gestorven dat ik ben! Drie keer, om de 10 jaar beginnende op mijn 30ste en de 4de keer op mijn 59ste in augustus 2019 was het prijs!

ouwe zwetser





Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening van jodelen.
« Reactie #22 Gepost op: 15-03-2024 16:31 »
ouwe zwetser
Ik las even ouwe Zwitser!


Jodela-hihoe!





Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: beoefening
« Reactie #23 Gepost op: 15-03-2024 16:46 »
Je moet niet denken dat iemand van je houdt, of dat er iets van liefde speelt. Of dat dit draait om je welzijn. Nooit. Het draait altijd alleen om handel en mensen binden.

Er is helemaal geen eer te behalen in het gewone leven.

Nou dan weten jullie dat ook weer. Nu zijn jullie al net zo onwijs.

Siebe, m’n beste, wat ben je toch weer overdreven bezig.

Denk aan de middenweg en lees even dit artikel:

https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/208066-wereldse-winden-1-hoe-omgaan-met-tegenwind/
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline lang kwaat

  • zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1125
Re: beoefening
« Reactie #24 Gepost op: 15-03-2024 20:16 »
Siebe, m’n beste, wat ben je toch weer overdreven bezig.


Ik vind de toetssteen dat je het gewone leven juist zat wordt. Dat is een teken van spirituele groei en rijpheid.
Al die flauwekul van de wereld zat. Al die flauwekul die ook in jezelf zit.

Extreem? Tuurlijk, zo ben ik. Ik ben nooit een Middenwegger geweest en zal dat ook wel nooit worden.

Ik vind het een gebed zonder einde wat jullie willen.
Want wanneer ben je dan die heilige die je wilt zijn, afgerond, de vrucht bereikt?
Als je zo handig geworden dat je alle wereldlijke doelen net zo makkelijk met spirituele combineert?
Dat je net zo makkelijk principieel bent als ze weer loslaat?
Als je met iedereen kan opschieten?
Als je nooit meer uit evenwicht geraakt door iets?
Als je iedereen weet te inspireren, raken, positief weet te beinvloeden?

Weet je, als je al zulke doelen voor jezelf hebt, dan ben je toch al enorm afgedwaald van je hart.
Dan is religie en spiritualiteit al onwaarachtig? Mentalisme?
Al dat soort fake doelen, bedacht door jezelf, als wortels voor je neus, de zelf-opdrachten.

Ach, kijk er naar...wat zie je dan?
Je bent bang. Precies. He, he nou snap je het.

Al die doelen verhinderen dat je echt doet wat zou moeten doen. Dat je vanuit je hart leeft.
Maar eigenlijk doe je nooit waar je echt geroepen toe wordt. Of wel?
Maar ga je mij vertellen dat je die roeping niet hebt?

Voel je niet wat ik zeg?
Het is toch zo?

Het echte spirituele leven is niet in het gewone leven.
Daar is alleen maar bewijsdrang en prestatiezucht.
Presteren dat je voor iedereen lief bent. Dit aan jezelf en anderen bewijzen.
Presteren dat je alsmaar vredevol bent. Dit aan jezelf en anderen bewijzen.
Presteren dat je goede dingen doet.  Dit aan jezelf en anderen bewijzen.
Presteren dat je zorgt voor anderen. Dit aan jezelf en anderen bewijzen.
Presteren dat je gelijkmoedig en kalm blijft. Evenwichtig. Dit aan jezelf en anderen bewijzen.

Iets anders speelt er toch nooit? Je zou al die flauwekul eens loslaten.
Dan je stuurloos nietwaar?

Presteren, presteren, presteren...maar nooit echt vanuit liefde en je hart. Nooit.
Het is een spirituele lafheid. Ontwijken wat je echt moet doen. Dat is het.

Ik ben zelf de lafste en daar baal ik van.
Mijn hart is niet onduidelijk maar ik ben een bangebroek.
In mijn veilige kooi zit ik bang te wezen. Verstikt in lafheid.

Het hart is gewoon extreem. Boeddha was de aller extreemste.
Welke gek gaat nou alles opgeven?
Mensen verkopen elkaar de onzin dat boeddhisme een middenweg is.
Welnee, het is de meest radicale roeping die er is. Geef alles maar op.
Een roeping om alles achter te laten voor het zoeken naar de waarheid.
Misschien wel ware godsdienst.

De extremist Boeddha was van Lotjegetikt. Maar hij was tenminste wel moedig.
Hij luisterde tenminste wel naar zijn hart.
Ik heb daar veel respect voor.

Jezus was al net zo geen gematigd persoon. Ook van Lotjegetikt. Beide gestoorden.
In vuur en vlam.

Het enige wat we beschermen in het gewone leven is slaap en gebrek aan levensmoed.
Het gewone leven draait om 1 ding. Niet doen wat je hart zegt te doen maar je hoofd.

Van Lotjegetikt






Offline Buddha Amitabha

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 683
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: beoefening
« Reactie #25 Gepost op: 15-03-2024 21:51 »
Velen draaien inderdaad in cirkels rond. Bestuderen alles, beoefenen van alles. Maar op een gegeven moment zou je op een bepaald punt moeten komen, dat dit genoeg zou moeten zijn. Maar telkens weer grijpen we naar het bekende, of het nu werelds is, of vermeend spiritueel. Het is opmerkelijk dat zo velen teren op hun spirituele ervaringen, vaak is het er maar eentje. En dat is dan hun ultieme ijkpunt geworden, waarmee ze de ander meedogenloos de maat nemen. Er wordt telkens weer aan gerefereerd, sommigen denken zelfs dat ze ook nog in staat zijn om anderen te onderwijzen. Dat gebeurde en gebeurt ook op dit forum. Het is allemaal cerebraal geleuter, sorry.

Goed is goed genoeg, en genoeg is genoeg. Maar de mens blijft haken naar iets bijzonders. Hij wil edel zijn, wijs. Maar hij ziet niet dat hij in cirkels ronddraait, steeds weer op zoek naar bewijzen voor zijn opvattingen van wat spiritualiteit zou zijn of moeten zijn. En dat is houvast zoeken. Zelfs zij, die beweren geen houvast te willen, klampen zich vast aan wat ze menen wat waarheid is. Maar er is geen waarheid die vast te houden is, vasthouden is angst. De angst dat de vloer onder je voeten zal verdwijnen. Dat kan nooit de waarheid zijn.

Maar goed, dit gaat al generaties op generaties zo door. Ik meen dat Siebe best gelijk heeft, als hij stelt dat de spiritualiteit die wij wensen een vorm van comfort zoeken is. Terwijl de ware spiritualiteit zich afspeelt op de vlijmscherpe snede van het zwaard. Je kunt niets vasthouden, we zijn immers absoluut sterfelijk. Alle onsterfelijkheid, alle ideeën daarover zijn een menselijke illusie. Een droomwens. Sterfelijk zijn is kwetsbaar, wij zijn fragiel. En omdat we kwetsbaar en fragiel zijn, is er maar één mogelijkheid tot waarachtige liefde, maar zelfs dat verkloten we. Omdat we bang zijn, angstig leven van geboorte tot de dood. We willen veilig zijn, de dood buiten sluiten. Maar met elke ademtocht komen we een stap dichterbij ons graf. Er is geen ontkomen aan. Het sterven is niet te bezweren, onafwendbaar.

En we krijgen één mogelijkheid om te leven, om de liefde te proeven. Maar we wentelen ons liever in allerlei mooie theorieën. Van bevrijding en Verlichting. Maar desondanks blijven we wie we zijn, veilig in huis met haard. Nooit trekken we de wereld in om daadwerkelijk te ervaren. Dus leren we nooit wat. Gurdjieff noemde dit de slaap waarin de mens onafgebroken verkeert, hij meent echter klaarwakker te zijn. Vergeet het maar. En omdat hij meent allang wakker te zijn, probeert hij ook nooit om écht wakker te worden. Alle mooie spirituele praatjes ten spijt.

Kies nu zelf.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880

Ik vind het een gebed zonder einde wat jullie willen.
Are you talking to me?  ???
Ik wil al lang niets meer zijn en ben ook niets!
Heb je dat nou nog niet door?
Ok, nog is dan...
Citaat

it seems to me that, if i understand the spiritual sequence, you start out being part of the one with the universe and then you're socialised into being somebody, and then you've got to get your somebody act together and get grounded and get becoming strongly somebody before you're ready to go into nobody training, which is what mysticism is about.

if you try to go into nobody training before you're somebody, you lose your ground - sorry if this is too much shorthand for some of you - but you lose your ground and the result is that you're disoriented and you can't figure out.

Ram Dass.

BRON
Versta je Ram Dass Siebje?


Van Lotjegetikt

Ja joh, zij die zich boeddhist, christen, muslim, filosoof, theoloog, religie-beoefenaars, verlicht, zelf-gerealiseerd, wezenlijk gerealiseerd en wat voor termen ze nog allemaal verzinnen bedenken,... , inderdaad, allemaal van lotjegetikte ego's die een kleed aandoen wat hen niet past en vast zitten in dogmatisch denken.
Allemaal FAKE!
FAKE FAKE FAKE!
Carnaval verkleed partij! ;D

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880

sommigen denken zelfs dat ze ook nog in staat zijn om anderen te onderwijzen. Dat gebeurde en gebeurt ook op dit forum. Het is allemaal cerebraal geleuter, sorry.
Gelijk heb je!
En dan gaan ze het nog ontkennen ook!
Zie snollebolleke à la Jan Borreke bij uitstek hier...

Overigens is het nooit mijn bedoeling geweest om wat over te brengen op een ander.  Dat dat onmogelijk is heb ik wel geleerd op 10 jaar zelfkennisforum.

Don't Stop Wiggle Wiggle!
 ;D

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & ijsje met frambozensmaak-liefde
« Reactie #28 Gepost op: 15-03-2024 22:02 »

En we krijgen één mogelijkheid om te leven, om de liefde te proeven.
Welke smaken van liefde heeft u om van te proeven?

Kies nu zelf.

Voor mij een ijsje met frambozensmaak-liefde als u die heeft. :-*

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & Onze nieuwe identiteit in Christus | Ps. Michel Bosman
« Reactie #29 Gepost op: 15-03-2024 22:12 »

Voel je niet wat ik zeg?
Het is toch zo?
Euh nee, kan u me trachten te verklaren wat uw preek inhoud geëerde erudiete Siebe?
Ik ben intussen aan het luisteren naar de preek van Bosman, nee, niet Brugman.

Onze nieuwe identiteit in Christus | Ps. Michel Bosman | GODcentre - YouTube

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: beoefening
« Reactie #30 Gepost op: 16-03-2024 00:20 »


Ik vind de toetssteen dat je het gewone leven juist zat wordt. Dat is een teken van spirituele groei en rijpheid.
Al die flauwekul van de wereld zat. Al die flauwekul die ook in jezelf zit.

Extreem? Tuurlijk, zo ben ik. Ik ben nooit een Middenwegger geweest en zal dat ook wel nooit worden.

Ik vind het een gebed zonder einde wat jullie willen.
Want wanneer ben je dan die heilige die je wilt zijn, afgerond, de vrucht bereikt?
Als je zo handig geworden dat je alle wereldlijke doelen net zo makkelijk met spirituele combineert?
Dat je net zo makkelijk principieel bent als ze weer loslaat?
Als je met iedereen kan opschieten?
Als je nooit meer uit evenwicht geraakt door iets?
Als je iedereen weet te inspireren, raken, positief weet te beinvloeden?

Weet je, als je al zulke doelen voor jezelf hebt, dan ben je toch al enorm afgedwaald van je hart.
Dan is religie en spiritualiteit al onwaarachtig? Mentalisme?
Al dat soort fake doelen, bedacht door jezelf, als wortels voor je neus, de zelf-opdrachten.

Ach, kijk er naar...wat zie je dan?
Je bent bang. Precies. He, he nou snap je het.

Al die doelen verhinderen dat je echt doet wat zou moeten doen. Dat je vanuit je hart leeft.
Maar eigenlijk doe je nooit waar je echt geroepen toe wordt. Of wel?
Maar ga je mij vertellen dat je die roeping niet hebt?

Voel je niet wat ik zeg?
Het is toch zo?

Het echte spirituele leven is niet in het gewone leven.
Daar is alleen maar bewijsdrang en prestatiezucht.
Presteren dat je voor iedereen lief bent. Dit aan jezelf en anderen bewijzen.
Presteren dat je alsmaar vredevol bent. Dit aan jezelf en anderen bewijzen.
Presteren dat je goede dingen doet.  Dit aan jezelf en anderen bewijzen.
Presteren dat je zorgt voor anderen. Dit aan jezelf en anderen bewijzen.
Presteren dat je gelijkmoedig en kalm blijft. Evenwichtig. Dit aan jezelf en anderen bewijzen.

Iets anders speelt er toch nooit? Je zou al die flauwekul eens loslaten.
Dan je stuurloos nietwaar?

Presteren, presteren, presteren...maar nooit echt vanuit liefde en je hart. Nooit.
Het is een spirituele lafheid. Ontwijken wat je echt moet doen. Dat is het.

Ik ben zelf de lafste en daar baal ik van.
Mijn hart is niet onduidelijk maar ik ben een bangebroek.
In mijn veilige kooi zit ik bang te wezen. Verstikt in lafheid.

Het hart is gewoon extreem. Boeddha was de aller extreemste.
Welke gek gaat nou alles opgeven?
Mensen verkopen elkaar de onzin dat boeddhisme een middenweg is.
Welnee, het is de meest radicale roeping die er is. Geef alles maar op.
Een roeping om alles achter te laten voor het zoeken naar de waarheid.
Misschien wel ware godsdienst.

De extremist Boeddha was van Lotjegetikt. Maar hij was tenminste wel moedig.
Hij luisterde tenminste wel naar zijn hart.
Ik heb daar veel respect voor.

Jezus was al net zo geen gematigd persoon. Ook van Lotjegetikt. Beide gestoorden.
In vuur en vlam.

Het enige wat we beschermen in het gewone leven is slaap en gebrek aan levensmoed.
Het gewone leven draait om 1 ding. Niet doen wat je hart zegt te doen maar je hoofd.

Van Lotjegetikt

Dharma-beoefing is tot vrede komen. Tot jezelf komen.
De gevraagde inspanning is niet bovenmenselijk.
Je kunt niet met de wereld in het reine komen door het conflict met de wereld voeding te geven.
Je bent de wereld.
Er is geen ander dan jij.

Het gevoel van lafheid dat een mens ervaart wanneer hij niet het pad van de monnik volgt terwijl hij graag het pad van de monnik wil volgen verdwijnt niet door het pad van de monnik te volgen. Want ook een monnik leeft nog in de werkelijkheid. Een monnik is geen geest zonder lichaam, behoeftes, noden.

De fantasie maakt van boeddha een super spirituele held en in de hebzucht  wil de mens net zo zijn. Terwijl men in werkelijkheid nooit of te nimmer die super spirituele fantasie held kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2024 00:37 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: beoefening
« Reactie #31 Gepost op: 16-03-2024 00:48 »
Eentje voor Siebe. Ik kwam dit verhaal tegen in een boek van Papaji:

Citaat
Een swami kwam me bezoeken. Hij was tachtig jaar oud en had nogal wat volgers. Hij kwam in satsang en zei tegen me, praat alsjeblieft niet met me over Yoga, ik heb alle boeken gelezen en weet dat allemaal. Dus ik zei, dat is prima, ik zal het niet over Yoga hebben. Maar hoe zit het met alle andere dingen die je hebt meegenomen, al die andere methoden en technieken? Laat me je helpen ze naar buiten te dragen, dan kun je weer binnenkomen zonder ze. Dus ik hielp hem naar de deur, en hij stond misschien vijf minuten buiten, draaide deze kant op en dat. Toen kwam hij binnen en zei: "Het is geweldig." Later kwam een van zijn studenten naar me toe en vroeg: "Wat heb je met de swami gedaan? Hij heeft alle dharma's afgewezen.”

Dus dat kan ook, je kan iemand als Papaji ontmoeten die je de wereld laat zien zonder dharma’s en conditionering.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880

@lang kwaat:...

Er is geen ander dan jij.
Kijk, dat is gesproken zie!
En wie is die jij?
Jawel, u kent hem wel: God!  ;D

Citaat
maharaj: De liefde is manifest en universeel. Omdat je je vereenzelvigt met het lichaam beginnen alle moeilijkheden. De oer-liefde is de 'zijnsliefde'; pas daarna kun je anderen liefhebben. Waarom streef je er naar 'te zijn'? Alleen maar uit liefde voor het Zijn. Het grootste struikelblok is de vereenzelviging met lichaam-denken-voelen.

Je moet goed begrijpen dat je God niet kunt worden; je bént God. Je bent goddelijk van oorsprong, maar je maakt iets van jezelf wat 'je niet bent'.

Begrijp dat jijzelf (het 'ik ben') je bestemming bent. Dat is de oorsprong van alles. Dat 'ik ben' moet gerealiseerd worden.

Bezoeker: Dat is de bestemming, maar hoe bereik ik die?
   
Maharaj: Je bent op een dwaalspoor terechtgekomen door het lichaam. Je tuimelde van die gunstige goddelijke positie naar beneden door je aan het lichaam vast te klampen. Omdat 'je bent', is er Bewustzijn. Voordat je zegt 'ik ben', ben je er al.

Fragment uit ZELF-REALISATIE
Nisargadatta Maharaj

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: beoefening
« Reactie #33 Gepost op: 16-03-2024 01:09 »
Siebe, m’n beste, wat ben je toch weer overdreven bezig.


Ik vind de toetssteen dat je het gewone leven juist zat wordt. Dat is een teken van spirituele groei en rijpheid.
Al die flauwekul van de wereld zat. Al die flauwekul die ook in jezelf zit.

Dat is een kwestie van conditionering. Je neemt zoveel dharma in je op dat het gewone leven ongewoon begint te lijken. Maar in feite is de term “spiritueel leven” al gewelddadig, een scheiding van het leven in twee delen die niet echt is. Het leven is een.

Het enige wat je moet begrijpen is dat negentig procent van al het ongeluk komt voor uit de mind, en daar moet je juist afstand van doen. Je minder identificeren, minder doen, maar in plaats daarvan laten komen en gaan die gedachtes.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Buddha Amitabha

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 683
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: beoefening
« Reactie #34 Gepost op: 16-03-2024 09:24 »
Het grote probleem, is dat je kunt blijven beoefenen tot je een ons weegt. De Dharma kan slechts een opstapje zijn. Je kunt je ook afvragen waarom de beoefening op een gegeven moment manier niet meer helpt, geen "resultaten" meer geeft. Alsof de bloem der beoefening is uitgebloeid. Of je past de beoefening niet op een juiste manier toe? Maar dat is hier niet het geval, denk ik. Wat sommige heren hier niet begrijpen, is dat al dat geleuter over godgelijk zijn, of God zijn of welke bijzondere kwalificatie dan ook, totaal niets helpt, dat is maar de zoveelste drogreden, een loos label of etiket. Niets meer, niets minder.

Verder wordt maar steeds geschreven dat Siebe of teveel Dharma inneemt, wat ik betwijfel, of dat hij geen lering aan zou nemen van wie dan ook hier. Wat een Leraarschap van deze of gene impliceert, hetgeen mijns inziens niet het geval kan zijn. Er zijn hier op dit forum geen Meesters, ik zie er geen één. Alleen hooguit leerlingen, niemand uitgezonderd. De Dharma beoefening is menselijk haalbaar, maar wat doet het uiteindelijk? En dat punt is nu bereikt door Siebe, denk ik. Het is een dood punt, alles is gedaan, niets helpt. Het lijkt alsof de leringen niet meer werken, terwijl dat vroeger waarschijnlijk anders aanvoelde.

Wat de meesten van jullie hier helaas niet begrijpen, of misschien zelfs niet kunnen begrijpen, is dat je op een gegeven moment stilstaat, niets meer werkt. Zenmeesters zeggen op dat moment, als de leerling stelt dat niets helpt: "Mooi zo, blijf hierbij. Probeer niets te veranderen aan dit besef, sta waar je niet kunt staan. Hier ben je, wat ga je nu doen, als niets werkt?"

Of de leden die hier adviezen blijven rondstrooien begrijpen wellicht niet waar het dode punt is in de beoefening, of ze zitten nog op de weg naar het dode punt. Dat zal vanzelf komen. Alle goede bedoelingen ten spijt, is het de vraag waar je staat, waar ben je in de beoefening? Dit is voor iedereen anders. Misschien is de niet-beoefening de juiste remedie, wie zal het zeggen?
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline lang kwaat

  • zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1125
Re: beoefening
« Reactie #35 Gepost op: 16-03-2024 09:59 »
Dharma-beoefing is tot vrede komen. Tot jezelf komen.
De gevraagde inspanning is niet bovenmenselijk.
Je kunt niet met de wereld in het reine komen door het conflict met de wereld voeding te geven.
Je bent de wereld.
Er is geen ander dan jij.

Het gevoel van lafheid dat een mens ervaart wanneer hij niet het pad van de monnik volgt terwijl hij graag het pad van de monnik wil volgen verdwijnt niet door het pad van de monnik te volgen. Want ook een monnik leeft nog in de werkelijkheid. Een monnik is geen geest zonder lichaam, behoeftes, noden.

De fantasie maakt van boeddha een super spirituele held en in de hebzucht  wil de mens net zo zijn. Terwijl men in werkelijkheid nooit of te nimmer die super spirituele fantasie held kan zijn.

Jij ziet over het algemeen iets negatiefs in verzaking, in monnik zijn, in opgeven, in bezitloosheid.
Dat is me al eerder opgevallen. Jij ziet dat als een soort heldendom, een soort mythe, een soort dwaling, een soort dromerij.
Een soort groot verhaal waar je in gevangen zit. Zoekend naar heldendom.

Ik voel het anders aan. Het is precies andersom. Het gewone leven gaat altijd om de held uithangen.
De harde werker, de loyale werknemer, de soevereine compassievolle baas, de vaderlandslievende, de goede buur, het zorgende kind etc.
Het draait vrijwel altijd alleen maar om beeldvorming.
En wij mensen zijn bereid werkelijk van alles te doen om maar respect, aanzien en waardering van anderen te krijgen.
We zijn zelfs bereid te sterven, arbeidsongeschikt te worden, versleten, bereid om enorme offers te brengen om maar die waardering te krijgen.

Maar mijn gevoel is dat er ook zoiets is als de weg van het hart.
Het hart wil vrij zijn en maakt vrij. Het laat zich niet leiden door beeldvorming.
Je kunt dit ook de ziel noemen. Het is diens natuurlijke werking.
Zoals de natuurlijke werking van de zon is dat het schijnt en tegelijkertijd verwarmt.
Maar de zon is niet bezig met wezens te verwarmen noch wezens uit te drogen en te doden.
De ziel of het hart ook niet.
Het wil vrijmaken maar het is niet bezig met mensen pijn doen of genezen of louteren of mensen beproevingen opleggen, volgens mij.
Het is maar hoe je als mens er mee omgaat.

Onthechting is iets heel natuurlijks. Het is niet iets mentaals. Het is een levenswijze.
Het is zinloos te denken, vind ik, dat je onthecht leeft met je kaasplankje, je wijntje op tijd, je kacheltje lekker warm, omringt met duizenden dingen die elke dag je welzijn ondersteunen.
Mensen maken van onthechting iets louter mentaals. Volgens mij haalt dat neer wat het edele Pad van Onthechting echt is.

Nou ja, ik geloof dat je nooit in vrede kunt leven met jezelf en de wereld als je de roeping van je hart negeert. Dan blijft het altijd maar zeuren, gisten in je.
En voor mij is dat ook de echte betekenis van Sila, moraliteit in boeddhisme.
Sila gaat niet echt over geloften houden als niet doden, stelen, liegen etc. en je netjes aan regeltjes houden.
Maar eigenlijk, vind ik, over je hart niet langer negeren, niet meer buitenspel zetten.
De moed vinden naar je hart te leven. Sila gaat over roeping.
Van je hart volgen kun je nooit spijt krijgen. Van gekunstelde moraal krijg je nooit vrede.
Al leef je je hele levens netjes volgens morele regels en doe je niks fout, ik geloof er niks van dat dit mij ooit vrede zal brengen.
En dat is denk ik maar goed ook.
Vrede moet niet komen van een braaf mens zijn, een keurige boeddhist, een ideale christen.

Er is volgens mij ook gewoon zoiets als leven zoals het leven bedoeld is voor je. Dat bedoel ik niet zozeer fatalistisch of alsof het leven voor ons al uitgestippeld is.
Het leven is niet gekooid bedoeld. In een kooi van comfort, veiligheid, luxe, gehechtheid, verzamelen, hebben.
Nou kun je dit wel zien als een oordeel, een idee, een visie, een geloofsuiting maar mijn gevoel is het eerder een natuurlijke stroom is waar je niet omheen kan.
Je wilt er als mens misschien wel omheen maar je kan er niet omheen.
Het edele Pad noemde Boeddha dit. Die stroom is geen geloof, geen oordeel, geen visie. Die is net zo natuurlijk als je hartslag, volgens mij.
Mystici noemen dit de werking van de ziel.
Er is gewoon een werking in jezelf die je wil bevrijden.
En er is ook gewoon zoiets als je verzetten tegen die stroom.
En dan kun je het wel vergeten volgens mij dat je ooit in het reine komt met jezelf.







Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: beoefening
« Reactie #36 Gepost op: 16-03-2024 14:20 »
Dharma-beoefing is tot vrede komen. Tot jezelf komen.
De gevraagde inspanning is niet bovenmenselijk.
Je kunt niet met de wereld in het reine komen door het conflict met de wereld voeding te geven.
Je bent de wereld.
Er is geen ander dan jij.

Het gevoel van lafheid dat een mens ervaart wanneer hij niet het pad van de monnik volgt terwijl hij graag het pad van de monnik wil volgen verdwijnt niet door het pad van de monnik te volgen. Want ook een monnik leeft nog in de werkelijkheid. Een monnik is geen geest zonder lichaam, behoeftes, noden.

De fantasie maakt van boeddha een super spirituele held en in de hebzucht  wil de mens net zo zijn. Terwijl men in werkelijkheid nooit of te nimmer die super spirituele fantasie held kan zijn.

Jij ziet over het algemeen iets negatiefs in verzaking, in monnik zijn, in opgeven, in bezitloosheid.

Neen, dat is zeker niet zo.
Als jij die keuze wenst te maken, is dat prima.  Als jij die keuze niet wenst of kunt maken ook prima.

Feit is dat je die keuze niet hebt gemaakt, en je schermt naar mensen die deze keuze ook niet gemaakt hebben. Maar je probeert wel voortdurend  mensen omlaag te schrijven, inclusief jezelf omdat ze die keuze niet hebben of niet kunnen maken.

Ik zie niets negatiefs in verzaking, of monnik of opgeven of bezitloosheid.
Ik zie ook niets negatiefs als je gewoon verder leeft als leek of huishouder.

Ik zie een vorm van dharma-beoefening bv. eerlijk zijn tegen jezelf. Zou ik opeens meer eerlijk zijn tegen mezelf als ik een monnik zou zijn ?
De titel "monnik" verandert niets aan mijn zelfbedrog gewoon omdat ik monnik ben.
Zou ik minder boos worden op mensen die een andere mening hebben als ik een monnik zou zijn ? Ik denk het niet.

Ik zie het niet negatief, ik worstel er gewoonweg niet mee.
Ik omarm in vol vertrouwen dharma-beoefening. Ik zie wat dharma-beoefening voor mij en mijn naasten heeft gebracht, en dat is voldoende als referentiepunt om het waardevolle ervan te zien.

Daarnaast predikt het boeddhisme juist wel de middenweg.
want oorspronkelijk koos gautama voor de fanatische weg, en die bracht niet wat hij zocht.

Ik denk niet dat het nodig is om de weg van anderen omlaag proberen te duwen. In feite gaat het om jou dharma-beoefening, en brengt jou dharma-beoefening wat jij zocht.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening van gekwebbel
« Reactie #37 Gepost op: 16-03-2024 16:24 »

Dharma-beoefing is tot vrede komen. Tot jezelf komen.

Het grote probleem, is dat je kunt blijven beoefenen tot je een ons weegt.

Heerlijk vermakelijk al dat oneindig gekwebbel!

;D

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening van entertainment
« Reactie #38 Gepost op: 16-03-2024 16:32 »
Maar mijn gevoel is dat er ook zoiets is als de weg van het hart.
Het hart wil vrij zijn en maakt vrij. Het laat zich niet leiden door beeldvorming.
Je kunt dit ook de ziel noemen. Het is diens natuurlijke werking.
Aah, de weg van het hart, de weg van de ziel!
Jaah, de ziel wil vrijheid!  ;D





Oh mensenlief, ik kom niet bij van het lachen.
Wat is spiritualiteit, beoefening ervan, filosoferen en discussiëren erover toch hilarisch.
Beste entertainment op internet!  ;D

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening van onthechting
« Reactie #39 Gepost op: 16-03-2024 17:05 »

Onthechting is iets heel natuurlijks. Het is niet iets mentaals. Het is een levenswijze.
Beleef, ervaar, jij jezelf als onthecht zijnde?
'k heb is effe aan google's Artificiële-intelligentie  gevraagd wat onthechting precies is...

Citaat
Onthechting

Onthechting is een breed begrip met verschillende betekenissen, afhankelijk van de context. Hieronder bespreken we enkele belangrijke aspecten:

1. Loslaten van materiële zaken:

Onthechting kan betekenen dat je je minder gehecht voelt aan materiële zaken zoals bezittingen, geld en status. Dit kan je bevrijden van stress en angst, en je meer focus geven op wat echt belangrijk is in het leven.

2. Loslaten van emotionele gehechtheid:

Onthechting kan ook betekenen dat je je minder gehecht voelt aan mensen, ideeën en emoties. Dit betekent niet dat je deze zaken niet meer waardeert, maar dat je je er niet langer door laat leiden. Je ervaart meer innerlijke rust en stabiliteit.

3. In het boeddhisme:

In het boeddhisme is onthechting een belangrijk aspect van het pad naar verlichting. Het wordt gezien als een manier om te ontsnappen aan de cyclus van lijden (samsara). Door je te onthechten van verlangens en gehechtheden, kun je nirvana bereiken, een staat van ultieme vrede en geluk.

4. Leren onthechten:

Onthechting is een vaardigheid die je kunt leren. Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen, zoals meditatie, mindfulness en yoga. Door te oefenen met onthechting, kun je je leven vrijer en gelukkiger maken.

Enkele tips om te onthechten:

- Wees bewust van je gehechtheden: Observeer je gedachten en emoties en merk op waaraan je gehecht bent.
- Accepteer dat alles verandert: Niets is permanent, dus het is zinloos om je vast te klampen aan dingen die voorbijgaan.
- Leef in het moment: Focus op het hier en nu, in plaats van te piekeren over het verleden of de toekomst.
- Oefen met compassie: Ontwikkel mededogen voor jezelf en anderen.
- Wees dankbaar: Tel je zegeningen en waardeer wat je hebt.

Onthechting is een pad dat je geleidelijk kunt bewandelen. Het is niet iets dat je van de ene op de andere dag bereikt. Maar door te oefenen en te leren, kun je meer vrijheid en geluk ervaren in je leven.

Bronnen:

- WikiWoordenboek: https://nl.wiktionary.org/wiki/onthechting
- Praktijk Cadans: https://www.praktijkcadans.nl/verlies/hechten-onthechten.html
- Kerknet: https://www.kerknet.be/kerk-leven/artikel/onthechting-kun-je-leren

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: beoefening & voor de Laika’s is het achtste chakra de ziel
« Reactie #40 Gepost op: 16-03-2024 18:03 »

....de zon is niet bezig met wezens te verwarmen noch wezens uit te drogen en te doden.
De ziel of het hart ook niet.
Het wil vrijmaken maar het is niet bezig met mensen pijn doen of genezen of louteren of mensen beproevingen opleggen, volgens mij.
Het is maar hoe je als mens er mee omgaat.
Wel is iets bijzonders die ziel hé.

Citaat
'Voor de Laika’s is het achtste chakra de ziel, waar niet alleen de herinneringen van al de incarnaties vóór de huidige liggen opgeslagen, maar ook het potentieel van wie we kunnen worden.'

Fragment uit Afdalen in je ziel
Alberto Villoldo


Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
beoefening van luisteren naar de ziel.
« Reactie #41 Gepost op: 16-03-2024 18:17 »

Wel is iets bijzonders die ziel hé.
Ja, er word veel te weinig naar geluisterd.

Citaat
'Hoe ontstaat een ziel? Hoe wordt uit een enorme hoeveelheid hersencellen een unieke persoonlijkheid gevormd? Wat zijn de cruciale stappen en welke ingrediënten zijn er nodig? Het staat beschreven in hoofdstuk I.

Zoals je lichaam behoeften heeft, heeft je ziel die ook. Daarmee waakt ze over je leven en je psychische gezondheid. Hoofdstuk II gaat over de vier basisbehoeften van je ziel. Je fundamentele innerlijke overtuigingen, de zogeheten schema’s, bepalen hoe je denkt, wat je voelt en hoe je je gedraagt. Wanneer schema’s een al te groot stempel op iemands persoonlijkheid drukken, wordt gesproken van een persoonlijkheidsstoornis. Welke types stoornissen er zijn en hoe die kunnen ontstaan, staat eveneens beschreven in hoofdstuk II.

Soms is het gemakkelijker om problemen te verdringen dan je ertoe te verhouden – en dat doen we ook allemaal voortdurend. Maar als je ongeschikte strategieën inzet om problemen te verdringen, kan de balans in je ziel verstoord worden. In hoofdstuk III staat beschreven waarom zoveel mensen in deze val trappen. Ook wordt in hoofdstuk III duidelijk dat psychische stoornissen zoals angsten, depressies en dwangneigingen niet uit de lucht komen vallen. Ze komen voort uit denkpatronen en copingstrategieën.


'Als je niet naar je ziel luistert, kan die een spoor door het lichaam trekken.
Wetenschappers hebben ontdekt dat de ziel de werkelijke oorzaak is van veel chronische ziekten. Zeker bij hartklachten, aantasting van het afweersysteem en pijnklachten kan het verstandig zijn om je ziel onder de loep te nemen. Waarom dat zo is? Daarover gaat hoofdstuk IV.

In hoofdstuk V, ten slotte, wordt uitgelegd waarom psychotherapie de beste remedie is tegen zielenpijn.'

Fragment uit: De ziel
Sabine Wery von Limont




Offline lang kwaat

  • zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1125
Re: beoefening van entertainment
« Reactie #42 Gepost op: 16-03-2024 21:11 »





Oh mensenlief, ik kom niet bij van het lachen.
Wat is spiritualiteit, beoefening ervan, filosoferen en discussiëren erover toch hilarisch.
Beste entertainment op internet!  ;D

Ik beken dat ik wel altijd moet lachen als ik je poppetje zie, met dat rode hoofd :)
Zo'n leuk figuurtje

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880

Ik meen dat Siebe best gelijk heeft, als hij stelt dat de spiritualiteit die wij wensen een vorm van comfort zoeken is. Terwijl de ware spiritualiteit zich afspeelt op de vlijmscherpe snede van het zwaard.

'Ware spiritualiteit", wat moet ik me daar bij voorstellen?  ???

ALLE spiritualiteit is zo verwerpelijk als vuil afwaswater!

Citaat
Maharaj: "Toen ik in het begin op zoek was naar spiritualiteit, gaf ik het wereldse leven op. Later begreep ik de betekenis van spiritualiteit en kwam tot de conclusie dat het net zo verwerpelijk is als vuil afwaswater. Daarom houd ik me nu op geen enkele manier bezig met spiritualiteit, want ik heb het getranscendeerd. Maar op die manier kan ik niet publiekelijk over het onderwerp spreken. Ze zouden stokken en stenen naar me gooien.”

uit: "The Nectar of the Lord's Feet" een bloemlezing van zijn allerlaatste gesprekken. In het Nederlands vertaald als: "Zelf-Reallisatie" - 1988

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: beoefening
« Reactie #44 Gepost op: 17-03-2024 03:42 »
Ik meen dat Siebe best gelijk heeft, als hij stelt dat de spiritualiteit die wij wensen een vorm van comfort zoeken is.

Zeker is de boeddhistische doelstelling van het vinden van het einde van lijden zoiets. De ziekte en de dood die komen aan het einde van het leven zijn maar een relatief klein lijden, na jaren van goede functie van het lichaam.

De Christelijke belevenis, van Jezus die zich voor jou zondes heeft laten kruisigen, is meer een soort sociale controle. Het schuldgevoel dat erbij komt is flink, en het is een vorm van ‘doe wat wij zeggen in dit leven, anders ga je in het hiernamaals naar de hel.’ Iets wat het boeddhisme ook niet vreemd is.

Dus dat Maharaj zegt dat alle spiritualiteit verwerpelijk is kan ik vanuit een bepaald standpunt wel begrijpen. Zeker voor de religies is het waar.

Ik vind de zoektocht naar de vrijheid van Jiddu Krishnamurti meer iets hebben. De enige echte vrijheid is vrij zijn van het bekende, zei hij ook wel. Of het zelf onderzoek van Ramana Maharshi en Papaji, dat steeds terugkomt op de vraag ‘Wie ben ik?’
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Buddha Amitabha

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 683
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: beoefening
« Reactie #45 Gepost op: 17-03-2024 09:52 »
Ik meen dat Siebe best gelijk heeft, als hij stelt dat de spiritualiteit die wij wensen een vorm van comfort zoeken is.

Zeker is de boeddhistische doelstelling van het vinden van het einde van lijden zoiets. De ziekte en de dood die komen aan het einde van het leven zijn maar een relatief klein lijden, na jaren van goede functie van het lichaam.

De Christelijke belevenis, van Jezus die zich voor jou zondes heeft laten kruisigen, is meer een soort sociale controle. Het schuldgevoel dat erbij komt is flink, en het is een vorm van ‘doe wat wij zeggen in dit leven, anders ga je in het hiernamaals naar de hel.’ Iets wat het boeddhisme ook niet vreemd is.

Dus dat Maharaj zegt dat alle spiritualiteit verwerpelijk is kan ik vanuit een bepaald standpunt wel begrijpen. Zeker voor de religies is het waar.

Ik vind de zoektocht naar de vrijheid van Jiddu Krishnamurti meer iets hebben. De enige echte vrijheid is vrij zijn van het bekende, zei hij ook wel. Of het zelf onderzoek van Ramana Maharshi en Papaji, dat steeds terugkomt op de vraag ‘Wie ben ik?’

Dat is wel een zeer bepaalde interpretatie van zowel de boodschap van Gautama de Boeddha als van Jezus Christus. Het streven naar een comfortabel leven doet iedereen al min of meer. Dat is aan de orde van de dag, een huis en haard, en liefst alle gemakken die verkrijgbaar zijn. Vaak voor veel geld, natuurlijk. Het willen doorgronden van het lijden in het boeddhisme lijkt me toch niet zo bepaald een reden voor het streven naar comfort, eerder het zoeken naar waarheid.

En de kruising van Christus is niet bedoeld als het opwekken van schuldgevoelens, integendeel. Misschien dat sommige christenen dat er van maken, maar dat is geenszins het doel. De mens is bijna niet in staat tot het goede, zuivere en kan de waarheid niet vinden, vanwege de zondeval van Adam en Eva. Christus heeft Zijn leven als offer gegeven voor de menselijke zonden. Dus dat betekent dat je er niet meer gebukt onder hoeft te gaan. Het christelijk geloof is een devotionele godsdienst, je belijdt alles aan God en Christus. Daardoor ben je vrij van al die zorgen om de zonde of het zware zondebesef. En kun je dankbaar zijn. Niet dat je je niet netjes en fatsoenlijk moet gedragen, in sociaal verband. Maar de ware innerlijke bevrijding komt van Christus, en is niet jouw eigen persoonlijke probleem. God is het centrum, niet de mens.

In het boeddhisme en hindoeïstisme ben jij het, die de last draagt van het lijden en de verleiding. Yoga betekent letterlijk juk. Jij bent zelf de enige die er wat aan kunt doen, de bevrijding is volledig afhankelijk van jouw inspanning. Alles wat je doet, is karmisch geladen. Daar komt in het boeddhisme geen God aan te pas. Jij bent het centrum dat bevrijding moet zoeken. Dat kan erg veel spanningen opleveren, want als het mislukt, is het aan jouw om de consequenties te dragen.

Vergeving is vrijwel niet mogelijk in het boeddhisme, en zelfs karmisch uitgesloten. Alles moet zo ongeveer in het reine worden gebracht. In het christelijk geloof is vergeving zeer zeker mogelijk, omdat het oordeel immers aan God is, en niet aan de mens. Dat diverse christenen daar weer een groot en angstig probleem van maken, is een ander verhaal. Christus staat volledig centraal in de vergeving en de overwinning van de menselijke zonde.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: beoefening
« Reactie #46 Gepost op: 17-03-2024 10:46 »
God is het centrum, niet de mens.

En want vind jij dan van de notie dat God een verzinsel is? De oudste religie is het sjamanisme, dat past veel beter bij de vroege mens die als hunter-gatherers woonden zo 100.000 jaar terug. In die tijd was niet alles ‘gemaakt’, de natuur groeide en bloeide om de mens heen, en op zijn hoogst was er een onzichtbare spirituele wereld waar de geesten van de voorouders woonden.

Vanuit dat veel oudere standpunt is de Joodse en Christelijke God een relatieve nieuwkomer bedacht door priesters uit een klein woestijn volkje. De wetenschap heeft het hele verhaal van de schepping ontkracht door een veel langer perspectief te brengen, en heeft ook het Aarde en mens-centrisch verhaal op zijn kop gezet door het heelal te verkennen.

En als die dingen die in de Bijbel staan niet waar zijn, wat moeten wij dan denken van de rest? Het historische bewijs voor Jezus is niet bepaald rijk.
« Laatst bewerkt op: 17-03-2024 10:49 door Bodhiboem »
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Buddha Amitabha

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 683
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: beoefening
« Reactie #47 Gepost op: 17-03-2024 11:07 »
God is het centrum, niet de mens.

En want vind jij dan van de notie dat God een verzinsel is? De oudste religie is het sjamanisme, dat past veel beter bij de vroege mens die als hunter-gatherers woonden zo 100.000 jaar terug. In die tijd was niet alles ‘gemaakt’, de natuur groeide en bloeide om de mens heen, en op zijn hoogst was er een onzichtbare spirituele wereld waar de geesten van de voorouders woonden.

Vanuit dat veel oudere standpunt is de Joodse en Christelijke God een relatieve nieuwkomer bedacht door priesters uit een klein woestijn volkje. De wetenschap heeft het hele verhaal van de schepping ontkracht door een veel langer perspectief te brengen, en heeft ook het Aarde en mens-centrisch verhaal op zijn kop gezet door het heelal te verkennen.

En als die dingen die in de Bijbel staan niet waar zijn, wat moeten wij dan denken van de rest? Het historische bewijs voor Jezus is niet bepaald rijk.

Het is maar hoe je het allemaal opvat. De Bijbel is een religieus boek, geen wetenschappelijke verhandeling. Dat de modere wetenschap alles relativeert en nu opeens uitmaakt wat waarheid is, dat is op zich al sektarisch. Alsof dat opeens de nieuwe "religie" zou zijn geworden. Je mag natuurlijk aannemen wat je wilt, en ik zeg geenszins dat de wetenschap niet juist zou kunnen zijn. Maar ze bemoeit zich met alles, ons hele leven en dus ook met godsdienst en religie. Dat de wetenschap sommige zaken tegen het licht houdt en charlatans ontmaskert, is wat mij betreft een goed teken. Maar er zijn zaken, spirituele zaken, waar ze vanaf zouden moeten blijven.

Volgens de wetenschap bestaat reïncarnatie ook niet, en is de boeddhistische wedergeboorte lariekoek. Toch nemen de boeddhisten aan dat de Boeddha hierin de waarheid predikt. Dus of God bestaat of niet, is eigenlijk een irrelevante vraag. Omdat de wetenschap die vraag stelt vanuit de premisse om het af te wijzen. In de moderne wetenschap kan geen God bestaan, terwijl ze het niet-bestaan van God ook niet kunnen bewijzen. Dus daarom is het mijns inziens een domme en irrelevante vraagstelling. Je gelooft in God, of niet. Mij maakt het niks uit. Mensen moeten dat zelf maar weten.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: beoefening
« Reactie #48 Gepost op: 17-03-2024 11:53 »
Toch heeft er wel een verandering plaatsgevonden. Waar vroeger de kennis over de wereld voortvloeide uit de kerk heeft men nu God en de priesters niet meer nodig om te vertellen hoe het zit.

Datzelfde is ook een beetje waar voor de andere wereldreligies, zelfs boeddhisme. Waar men vroeger naar een monnik ging voor kennis gaat men nu naar Google en Wikipedia. Een smartphone hebben is niet zo heel anders als continu de Encyclopedia Brittanica bij je dragen, en dat is toch een wetenschappelijke wereldvisie.

In het Westen gaat de hoeveelheid kerkgangers achteruit, in China word er steeds minder aandacht besteed aan Tao en Confucius, in Japan is de hoeveelheid geïnteresseerden in Zen monnik worden ook sterk gedaald.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Buddha Amitabha

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 683
  • Wees zelf het licht voor uzelve

En de kruising van Christus is niet bedoeld als het opwekken van schuldgevoelens, integendeel. Misschien dat sommige christenen dat er van maken, maar dat is geenszins het doel. De mens is bijna niet in staat tot het goede, zuivere en kan de waarheid niet vinden, vanwege de zondeval van Adam en Eva. Christus heeft Zijn leven als offer gegeven voor de menselijke zonden. Dus dat betekent dat je er niet meer gebukt onder hoeft te gaan. Het christelijk geloof is een devotionele godsdienst, je belijdt alles aan God en Christus. Daardoor ben je vrij van al die zorgen om de zonde of het zware zondebesef. En kun je dankbaar zijn. Niet dat je je niet netjes en fatsoenlijk moet gedragen, in sociaal verband. Maar de ware innerlijke bevrijding komt van Christus, en is niet jouw eigen persoonlijke probleem. God is het centrum, niet de mens.
Jij bent toch wel helemaal betoeterd hoor!  ;D
Niet dat ik dat nog niet wist, want dat las ik al vanaf dag één dat ik hier deelnam in jouw berichten.
Mijn collega waarheid-vinder "Vrij" schreef het jou ook al is in maart vorig jaar...

Citaat
B.A: Ga een rondje lopen, gooi je oogkleppen af, haal een paar keer diep adem, koop een brilletje bij de drogist, neem een kop koffie en lees nou gewoon eens wat ik zeg.. ga dan weer een rondje lopen, en   typ dan wat je wilt zeggen.  Je vragen laten namelijk heel duidelijk zien dat je vast zit in dogmatisch denken. Je houdt jezelf onnodig aan een lijntje, tot zover  en niet verder, you know..
Vrij

(Origineel bericht van Vrij is verwijderd of afgesloten.)
Gelovigen, jongens, jongens. Niet te doen.  ::)

Wat is nu eigenlijk je punt? Ik snap niet wat je hiermee eigenlijk aanwil. Opvallend is wel dat je regelmatig met diverse (oude) citaten van leden aan het rommelen bent. Kom liever met je eigen vragen of motivatie.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8