Auteur Topic: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?  (gelezen 1976 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #50 Gepost op: 12-04-2024 14:13 »
Als je het diep op je besef door laat dringen, dan is het enigste wat heiligen, gurus,  en gerealiseerden etc vertellen, dat zij het ook niet weten, en dat het overgeven aan het mens zijn zoals dat van nature moeiteloos is, de rust en verlichting geeft die door de onrust (begrip) gezocht wordt.
Komaan jongens, slechts simpelweg je overgeven aan het mens zijn zoals dat van nature moeiteloos is, en de zaak is opgelost! ;D
Geen religie, geen psychedelica, niks, nada, nodig. Kan het nou nog makkelijker? ::)


waarschijnlijk spreekt vrij uit ervaring.
Terwijl anderen hun ervaring is dat spirituele, geestelijke en religieuze leiding wel nuttig is.
Het spreek elkaar ook niet tegen.


Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #51 Gepost op: 12-04-2024 15:37 »
Door jezelf te verlossen van status, macht, rijkdom bevrijdt je je ook van veel van de instituties die er omheen zijn gegroeid. Zoals bureaucratie en religie. Voor een spiritueel mens zijn die niet helpend.
Wat nog beter is, is jezelf te verlossen van alle concepten!  ;D

Hoe functioneert de geest zonder concepten? En wat versta je met verlossen?

“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #52 Gepost op: 12-04-2024 18:36 »

Hoe functioneert de geest zonder concepten?
Die vraag kunnen we algemeen stellen aan google's Artificiële-intelligentie.
Zie...

Citaat
De vraag hoe de geest functioneert zonder concepten is een fascinerende, maar ook lastige vraag. Omdat we als mens constant met concepten werken, is het moeilijk om ons een voorstelling te maken van hoe onze geest zou werken zonder ze.

We kunnen echter enkele hypothesen stellen op basis van wat we weten over de werking van de hersenen en de menselijke cognitie.

Mogelijke alternatieven voor concepten:

- Associatief geheugen: Zonder concepten zouden we mogelijk informatie opslaan en ophalen via associatief geheugen. Dit betekent dat we informatie koppelen aan andere informatie op basis van gelijkenissen, oorzaken of andere associaties. We zouden bijvoorbeeld de herinnering aan een hond kunnen ophalen door aan een andere hond te denken, of door te denken aan het geluid van geblaf.
- Perceptie en patronen: We zouden de wereld nog steeds kunnen waarnemen en patronen kunnen herkennen, zelfs zonder concepten. We zouden objecten kunnen onderscheiden op basis van hun vorm, kleur en textuur, en we zouden veranderingen in onze omgeving kunnen opmerken.
- Emoties en motivatie: Emoties en motivatie zouden ons gedrag mogelijk nog steeds kunnen sturen, zelfs zonder dat we concepten hebben om ze te begrijpen. We zouden honger, pijn en angst kunnen voelen, en we zouden gedreven kunnen worden door behoeften en verlangens.

Conclusie:

Hoewel het onmogelijk is om met zekerheid te zeggen hoe de geest zou functioneren zonder concepten, is het duidelijk dat we op de een of andere manier informatie zouden kunnen verwerken, de wereld om ons heen zouden kunnen ervaren en ons gedrag zouden kunnen sturen. Het is echter wellicht moeilijk om een ​​complex en betekenisvol leven te leiden zonder het vermogen om abstracte ideeën te vormen en te gebruiken.

Het is belangrijk op te merken dat dit slechts speculatie is. We hebben simpelweg nog niet genoeg wetenschappelijke kennis om te begrijpen hoe de geest zou werken zonder concepten.

De studie van de menselijke geest is een complex en voortdurend evoluerend veld. Misschien zullen we op een dag het antwoord op deze vraag hebben.

En we kunnen de vraag specifieker stellen aan google's Artificiële-intelligentie waarbij we een spirituele leraar erbij betrekken.
Zie...

Citaat

Ramesh Balsekar, een Indiase spirituele leraar en auteur, belicht in zijn werken de aard van de geest en de beperkingen van concepten. Hij stelt dat concepten, hoewel nuttig in het dagelijks leven, ons beperken in het bereiken van ware kennis en bevrijding.

Volgens Balsekar zijn concepten mentale representaties van de realiteit die we creëren en vasthouden. Ze zijn gebaseerd op onze ervaringen, overtuigingen en conditioneringen, en kleuren onze waarneming van de wereld.

Balsekar beweert dat concepten ons gevangen houden in een illusoire wereld van dualiteit en separatie. We identificeren ons met onze concepten van onszelf, anderen en de wereld, wat leidt tot conflicten, lijden en onbevrediging.

Om ware vrijheid te bereiken, stelt Balsekar voor dat we ons moeten bevrijden van de greep van concepten. Dit vereist een diepgaande zelfobservatie en het loslaten van alle mentale constructies.

Een manier om dit te bereiken is door middel van zelfonderzoek. Door onze gedachten, gevoelens en motieven te observeren zonder oordeel, kunnen we de beperkingen van onze concepten beginnen te zien. We kunnen ons bewust worden van de identificaties die we creëren en de onware dualiteit die we ervaren.

Een andere belangrijke methode is meditatie. Door onze aandacht te richten op het huidige moment en de stroom van onze ademhaling, kunnen we de tirannie van het denken loslaten en de stilte en leegte van ons ware wezen ervaren.

Volgens Balsekar is de bevrijding van concepten een voortdurend proces. Het vereist toewijding, geduld en inspanning. Maar de beloning is groot: een leven van ware vrijheid, vrede en gelukzaligheid.

Enkele sleutelconcepten uit het werk van Balsekar:

- De geest is van nature vrij. Concepten zijn slechts mentale constructies die ons gevangen houden.
- Ware kennis komt voort uit directe ervaring, niet uit concepten.
- Bevrijding van concepten is essentieel voor ware vrijheid en gelukzaligheid.

De leer van Balsekar kan uitdagend zijn, maar het biedt ook een pad naar een dieper begrip van onszelf en de realiteit.

bron: google's Artificiële-intelligentie


En wat versta je met verlossen?

Bevrijding uit de gevangenis van mentale constructies, wat essentieel is voor ware vrijheid en gelukzaligheid.

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #53 Gepost op: 12-04-2024 18:50 »
waarschijnlijk spreekt vrij uit ervaring.
Dat kan niet want 'ervaring' is taboe voor Vrij.

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #54 Gepost op: 12-04-2024 19:01 »
Hier in Griekenland kom je overal van die Fresco's tegen, de ideële mens t.o.v. de lijdende zwoegen en onzekere.
Die Google Artificiële-intelligentie is toch echt wel schitterend. Effe gewoon jouw zin ingetypt en hup...


Citaat
Inderdaad, Griekenland staat bol van prachtige fresco's die ons een kijkje geven in de levens en idealen van de mensen in die tijd. Vaak beelden deze fresco's taferelen uit van goden, helden en andere mythische figuren, maar ook van het dagelijks leven.


Het contrast tussen de ideale mens die in deze fresco's wordt afgebeeld en de lijdende zwoeger die de realiteit was voor veel mensen in die tijd, is zeker opvallend. De goden en helden worden doorgaans afgebeeld als perfect gevormde, krachtige wezens die leven in een wereld van luxe en plezier. De gewone man daarentegen moest hard werken om te overleven en leefde vaak in onzekerheid over de toekomst.


Dit contrast kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Sommigen zien het als een weerspiegeling van de sociale ongelijkheid die in die tijd bestond. Anderen zien het als een manier om mensen te inspireren om naar een hoger ideaal te streven.


Welke interpretatie je ook kiest, het is duidelijk dat de fresco's van Griekenland een waardevolle bron van informatie zijn over de cultuur en geschiedenis van dit land. Ze geven ons een unieke blik op hoe mensen in die tijd dachten over de wereld om hen heen en over hun eigen plaats in die wereld.


Naast de fresco's die je in musea en archeologische sites kunt bewonderen, zijn er ook nog veel fresco's te vinden in kerken en kloosters door heel Griekenland. Deze fresco's zijn vaak religieus van aard, maar ze beelden ook het dagelijks leven van de mensen uit die tijd uit.


Als je geïnteresseerd bent in het zien van Griekse fresco's, zijn er een paar plaatsen die je zeker moet bezoeken:


- Het Knossos-paleis op Kreta: Dit paleis dateert uit de Minoïsche beschaving en is versierd met prachtige fresco's die scènes uit het Minoïsche leven uitbeelden.
- De Akropolis van Athene: Op de Akropolis vind je de beroemde Parthenon, die versierd is met sculpturen en fresco's.
- Het klooster van Agios Ioannis op Patmos: Dit klooster is een UNESCO-werelderfgoed en herbergt een aantal prachtige Byzantijnse fresco's.
- Het klooster van Meteora: Deze kloosters zijn gebouwd op rotsachtige toppen en zijn te bereiken via steile ladders of kabelbanen. De kloosters herbergen een aantal prachtige fresco's.


Dit zijn slechts enkele van de vele plaatsen in Griekenland waar je fresco's kunt bewonderen. Dus als je van plan bent om een bezoek te brengen aan dit prachtige land, vergeet dan niet om wat tijd uit te trekken om deze unieke kunstwerken te bekijken.

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #55 Gepost op: 13-04-2024 04:10 »
waarschijnlijk spreekt vrij uit ervaring.
Dat kan niet want 'ervaring' is taboe voor Vrij.

Vrij is toch onze rots-klimmende filosoof? Hoe kan ervaring taboe zijn voor zo iemand, elke klim is een uniek onderdeel van je leven.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #56 Gepost op: 13-04-2024 11:52 »

Vrij is toch onze rots-klimmende filosoof?
Ja, en wereldreiziger is hij ook.

Hoe kan ervaring taboe zijn voor zo iemand, elke klim is een uniek onderdeel van je leven.

Vrije Guido constateert een deelt zijn bevindingen omtrent 'deze materie' - de werkelijkheid versus de droom dus - maar iets ervaren doet hij niet.

Zo is hem ook 40 jaar geleden iets overkomen, maar ervaren deed hij niets, althans het betekende niets.
Zie...
40 jaar geleden is mij iets overkomen (Laten we voor het gemak maar even zeggen van binnen uit.) Dat was één ervaring waar 1001 ervaringen op volgden om slechts die ene ervaring te verwerken.. Maar wat er gebeurd is.. ik heb geen flauw idee, het liefst zeg ik dat er NIKS! is gebeurd.
Ik kan 'doen, 'ontwikkelen, cultiveren en leren wat ik wil.. maar het betekend 'niets.


Stel dat Vrij zich pijn doet tijdens zijn rots-klimmen. Dan is er pijn, maar pijn is vermeend en (vermeend) gevoeld.
Kan je dat bevatten Bodhiboom? Ik snap het als je dat niet zou kunnen want het blijft moeilijk dat te kunnen bevatten als je zo verweven bent met het lichaam.

Er is geen 'ik' dus er is pijn en geen 'ik heb pijn', daar komt het op neer.

Al wat Vrije Guido 'doet, betekend 'niets.
Snap je?
Vrij bevind zich nu in Griekenland vanwaaruit hij hier op het forum post maar dat betekend allemaal 'niets.


Offline Vrij

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 877
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #57 Gepost op: 13-04-2024 23:34 »
waarschijnlijk spreekt vrij uit ervaring.
Dat kan niet want 'ervaring' is taboe voor Vrij.

Dat heb ik nooit gezegd, dus, het is jouw invulling van begrip, en zo vertekend 'begrip van alles en nog wat aan de lopende band..
Elke ervaring is direct de illusie/begoocheling van wat er werkelijk gebeurt, wat er werkelijk gebeurt kan nooit een ervaring/beleving zijn.
Wat er 'lijkt' te gebeuren is de ervaring/beleving, en daar koppelen we alle oorzaak en gevolg aan vast, zintuiglijk, gevoelsmatig, mentaal en geestelijk, en zo is alle ervaring/beleving niets anders dan een gedroomde werkelijkheid, niet de werkelijkheid.
De werkelijkheid kan niet geduid worden!

Offline Vrij

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 877
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #58 Gepost op: 13-04-2024 23:45 »
waarschijnlijk spreekt vrij uit ervaring.
Dat kan niet want 'ervaring' is taboe voor Vrij.

Vrij is toch onze rots-klimmende filosoof? Hoe kan ervaring taboe zijn voor zo iemand, elke klim is een uniek onderdeel van je leven.

Elke ervaring is een maaksel middels geheugen en herinnering, het wezenlijk unieke zit daar niet in.

Offline Vrij

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 877
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #59 Gepost op: 13-04-2024 23:49 »
Vrij bevind zich nu in Griekenland vanwaaruit hij hier op het forum post maar dat betekend allemaal 'niets.

12.15 weer geland op Schiphol.. :)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #60 Gepost op: 14-04-2024 00:10 »
Citaat van: De Gouden Middenweg
De oorspronkelijke vraag "mijn plaats en rol in de samenleving"  ?
Hoe zit het daar dan mee ?

De samenleving bestaat uit een aantal parasieten: de regering, de rechtsstaat, religies, de educatieve instellingen, het koninkrijk. Geen van allen hebben jou beste interesses op het oog, en een plaats verwerven, als je al wat geld hebt, is ook geheel niet nodig.

Het leven als een onafhankelijke, buiten de samenleving, is veelal geriefelijker en plezieriger dan leven erbinnen. Wat moet ik met status, een plaats, een rol? Het zijn grotendeels illusoire zoethoudertjes, en mocht je in geldnood komen te zitten, dan zouden al die vrienden verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Echte vriendschap, een band waar je op kan bouwen, dat verkrijg je niet zo makkelijk.

Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

Mij lijkt de wereldverzaker eerder een ethisch gegeven dan comfort of genot.
De innerlijke vrede, de vrede van het gemoed  is moeilijker wanneer men niet ethisch leeft.

Bv. de handelaar die zijn ogen sluit van oneerlijke praktijken, en liever winst of grotere winst heeft.
Of De Koning, de leider, de politicus die machtspolitieke beslissingen moet nemen, en dit ook laat prefereren op ethische keuzes.
Of een mens die zijn levenskeuzes door comfort en genot laat bepalen en zijn ogen sluit voor onethische gevolgen van die keuzes.

Het zijn juist onethische keuzes die een mens in conflict met zichzelf brengen.
Dus daarom dat ik niet overtuigd ben dat   
Citaat
veelal geriefelijker en plezieriger dan leven erbinnen
de juiste spirituele slogan zijn.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Buddha Amitabha

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 683
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #61 Gepost op: 14-04-2024 10:37 »
In de zeventiger jaren van de vorige eeuw speelde David Carradine een rol in de televisie serie Kung Fu. Hij werd leerling in een Oosters Shaolin klooster en werd door zijn Leraar "grashopper" genoemd.

Op een dag begon een andere leerling in het klooster forse kritiek te leveren op het feit, dat het klooster zich grotendeels afzijdig hield van de wereld en het onrecht dat daar immers allemaal plaatsvond. Hij was van mening dat de Meesters en leerlingen de wereld in moesten trekken om te vechten tegen al het onrecht. De Meesters gingen daar niet op in, en hij vertrok zeer verontwaardigd uit het klooster.

De man ging zijn krachten en vechttechnieken inzetten tegen geweld en uitbuiting. Een nobel streven, zou je denken. Binnen de kortste keren had hij de overheid achter zich aan, vluchtte terug naar het Shaolin klooster en smeekte of ze hem wilden verbergen. Hij kreeg zware kritiek te verduren van de Leraren: "Je bent hier eigenlijk niet meer welkom. Eerst heb je kritiek op de Meesters, dan ga je zelf rechter spelen in de wereld en als het vervolgens fout gaat, kom je hier smeken om hulp. Daarbij breng je het klooster in groot gevaar, want het keizerlijke leger zit nu zelfs achter je aan. Zie wat je allemaal hebt veroorzaakt? Je schept chaos."

Uit dit simpele maar mooie verhaal blijkt, dat we in het zoeken naar waarheid bij onszelf moeten zijn. Natuurlijk is er onrecht in de wereld en moeten we daar waar nodig mensen bijstaan. Maar je kunt niet zomaar de maatschappij, de instituties en alles daaromheen zomaar lukraak afwijzen of aanwijzen als parasieten of erger. Daarmee breng je conflict in de wereld, iets wat zelfs de Boeddha zeer zeker afraadt.

Breng eerst vrede in jezelf en leef eerst zelf naar de ethiek van het leven en de leringen. Misschien kun je ooit wijs zijn en helder genoeg zien, dat het niet zomaar juist is om de wereld af te wijzen, de samenleving en de instituten te etiketteren als daar waar het verkeerde of zelfs het kwade zich ophoudt. Want alle instituties worden gemaakt en gevormd door mensen. De wijze van hoe wij leven roept dit vanzelf op. Als we anders zouden zijn, zou alles anders zijn, zoals Gurdjieff terecht zegt. Kijk naar de oorlogen in de wereld. Iedereen heeft zijn oordeel en mening klaar, en wat er anders zou moeten. Iedereen weet het altijd beter. Maar desondanks blijven dit soort conflicten uitbreken, en wat wij er ook van vinden, het gebeurt iedere keer weer. Je kunt met het vingertje wijzen, maar ieder mens is gewoon in wezen hetzelfde, als het om de wereld gaat en hoe je je daarin begeeft en je gedraagt. Dat begint ergens, het zit zelfs in onszelf verankerd. Je kunt opvoeders, autoriteiten e.a. aanwijzen als zij die jou conditioneren, maar wanneer neem je zelf de verantwoordelijkheid en houd je op met de ander aan te wijzen als zijnde schuldig?

Jampolksy zei ooit terecht: "Zie derhalve niemand als schuldig en je zult de waarheid dat je zelf onschuldig bent bevestigen."

En dat is geen vergoelijking van onrecht, maar een andere wijze van leven.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2024 10:58 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #62 Gepost op: 14-04-2024 14:42 »
waarschijnlijk spreekt vrij uit ervaring.
Dat kan niet want 'ervaring' is taboe voor Vrij.

Dat heb ik nooit gezegd, dus, het is jouw invulling van begrip, en zo vertekend 'begrip van alles en nog wat aan de lopende band..
Elke ervaring is direct de illusie/begoocheling van wat er werkelijk gebeurt, wat er werkelijk gebeurt kan nooit een ervaring/beleving zijn.
Wat er 'lijkt' te gebeuren is de ervaring/beleving, en daar koppelen we alle oorzaak en gevolg aan vast, zintuiglijk, gevoelsmatig, mentaal en geestelijk, en zo is alle ervaring/beleving niets anders dan een gedroomde werkelijkheid, niet de werkelijkheid.
De werkelijkheid kan niet geduid worden!

Mooi gezegd, Vrij. Daar zit een waarheid in. Vandaar ook dat alle herinneringen vertekend zijn, en alle geschreven beschrijvingen van ervaring nog erger vertekend.

Maar zijn dan zelfs wat de zintuigen waarnemen in het hier en nu een ware representatie? Ik ben kortzichtig, wat ik zie heeft een wasem erover soms. Ik heb wel een mate van synesthesie, een neurologische aandoening, waar geluiden en gevoelde dingen soms in elkaar over lopen. Het lijkt mij dat onze zintuigen de ware wereld slechts benaderen.

Zelfs in dromen en ervaringen op de rand van slaap kom ik deze dingen tegen. Een entiteit die ik daar een keer tegen kwam noemde mij een ‘hallucinant’.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #63 Gepost op: 14-04-2024 14:57 »
Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

De gewone mens zoekt toch altijd naar meer plezier, en probeert meer pijn te vermijden? Daarom juist de aantrekkingskracht van chocolade, bier, spelletjes, opium… het zijn allemaal bronnen van genot met weinig tegenhangers.

De waarheidszoeker komt dat ook al gauw tegen. Bijvoorbeeld de boeddhistische monniken eten voedsel dat veelal in hun bedel kom is gemengd, alles door elkaar. Of zit naast een stinkend en rottend carcas te mediteren. Die dingen word de monnik verwacht met gelijkmoedigheid te verdragen.

Maar niet elke waarheidszoeker is als een monnik aangelegd. Hij zit ergens tussen de gewone mens en de monnik in, beginnend bij het eerste en eindigend wie weet waar?

“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #64 Gepost op: 14-04-2024 15:58 »
Breng eerst vrede in jezelf en leef eerst zelf naar de ethiek van het leven en de leringen.

Ethiek is niet zomaar iets wat je over kunt nemen, tenminste niet zonder je eigen geest grof geweld aan te doen. Als je kunt beginnen vanuit liefde en compassie dan lukt het je misschien om een natuurlijke ethiek op te bouwen, maar dat is een lange en complexe weg.

En wat heb je uiteindelijk als je dat doet? Een structuur van de mind die vormgeeft aan jouw impulsen, waar je aan vastzit. Het is niet de weg van echte vrijheid, van het vieren van het leven.

Citaat
Want alle instituties worden gemaakt en gevormd door mensen. De wijze van hoe wij leven roept dit vanzelf op. Als we anders zouden zijn, zou alles anders zijn, zoals Gurdjieff terecht zegt.

Daar is inderdaad het probleem. Alle grote instituten zijn gevormd door politiek gekonkel, en hebben eigenlijk niks meer te maken met vrijheid of een spirituele geest.

Citaat
wat wij er ook van vinden, het gebeurt iedere keer weer. Je kunt met het vingertje wijzen, maar ieder mens is gewoon in wezen hetzelfde

“Our real addictions are to status, property, wealth and power over others. If you’ve got those under control then the relationship with opiates becomes a minor matter.”
— Terence McKenna
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #65 Gepost op: 14-04-2024 17:29 »
Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

De gewone mens zoekt toch altijd naar meer plezier, en probeert meer pijn te vermijden? Daarom juist de aantrekkingskracht van chocolade, bier, spelletjes, opium… het zijn allemaal bronnen van genot met weinig tegenhangers.


Een mens in een existentiële crisis zoekt niet naar meer plezier in....
maar is juist in confrontatie gekomen dat al die zaken juist weinig om lijf hebben.
Dat er meer zou moeten zijn dan enkel comfort en genot.

De gewone mens is geen waarheidszoeker. de gewone mens leeft nog in een relatieve vrede met ... zonder dat er vragen zijn.

De waarheidszoeker gaat verder, en komt juist in een afkeer fase, kan geen vrede, voldoening, betekenis meer vinden in het gewone. Of met zijn leven zoals het loopt.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2024 17:34 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Buddha Amitabha

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 683
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #66 Gepost op: 14-04-2024 17:33 »
Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

De gewone mens zoekt toch altijd naar meer plezier, en probeert meer pijn te vermijden? Daarom juist de aantrekkingskracht van chocolade, bier, spelletjes, opium… het zijn allemaal bronnen van genot met weinig tegenhangers.


Een mens in een existentiële crisis zoekt niet naar meer plezier in....
maar is juist in confrontatie gekomen dat al die zaken juist weinig om lijf hebben.
Dat er meer zou moeten zijn dan enkel comfort en genot.

Ik denk dat dit een juiste constatering is.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Vrij

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 877
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #67 Gepost op: 14-04-2024 20:02 »
Maar zijn dan zelfs wat de zintuigen waarnemen in het hier en nu een ware representatie? Ik ben kortzichtig, wat ik zie heeft een wasem erover soms. Ik heb wel een mate van synesthesie, een neurologische aandoening, waar geluiden en gevoelde dingen soms in elkaar over lopen. Het lijkt mij dat onze zintuigen de ware wereld slechts benaderen.

De zintuigen zijn de bron van alle sensaties die we als ervaring/beleving registreren..

Zelfs in dromen en ervaringen op de rand van slaap kom ik deze dingen tegen. Een entiteit die ik daar een keer tegen kwam noemde mij een ‘hallucinant’.

Wat ik als ervaring/beleving op-merk, is bv dat de tegenwoordigheid die 'mijn beleving draagt, (bij wijze van spreken) als het ware gebruikt wordt door 'iets wat vorm geeft aan beleving/ervaring uit een opslag van herinnering en geheugen. Die tegenwoordigheid krijgt letterlijk en figuurlijk body door 'iets wat aan de haal gaat met de vormgeving van mijn subjectieve beleving.
En dat het gezien kan zijn als bijna een concurrentie strijd, wat als vormgeving even mag schitteren in het centrum van wat 'ik' of 'mijn' zou zijn..
Dus die vormgeving houdt als eerste een soort claimrecht op de potentialiteit van tegenwoordigheid, en als tweede is het ook nog eens bepalend bij de constante veranderlijkheid van wat de 'ik of 'mijn beleving is.

Wat 'ik niet herken, (Omdat tegenwoordigheid geen ervaring is) maar wat ik nu wel een herkennen noem, is dat niets van al die vormgevingen dieper wezenlijk 'mijn werkelijkheid zijn, een werkelijkheid die vorm/tijd/ruimteloos is.

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #68 Gepost op: 14-04-2024 21:30 »
Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

De gewone mens zoekt toch altijd naar meer plezier, en probeert meer pijn te vermijden? Daarom juist de aantrekkingskracht van chocolade, bier, spelletjes, opium… het zijn allemaal bronnen van genot met weinig tegenhangers.

Een mens in een existentiële crisis zoekt niet naar meer plezier in....
maar is juist in confrontatie gekomen dat al die zaken juist weinig om lijf hebben.
Dat er meer zou moeten zijn dan enkel comfort en genot.

De gewone mens is geen waarheidszoeker. de gewone mens leeft nog in een relatieve vrede met ... zonder dat er vragen zijn.

De waarheidszoeker gaat verder, en komt juist in een afkeer fase, kan geen vrede, voldoening, betekenis meer vinden in het gewone. Of met zijn leven zoals het loopt.

Denk je dan dat een waarheidszoeker altijd in één existentiële crisis terecht komt? Ik zie de logica daar niet van in.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #69 Gepost op: 14-04-2024 23:09 »

Ik ben kortzichtig, wat ik zie heeft een wasem erover soms. Ik heb wel een mate van synesthesie, een neurologische aandoening, waar geluiden en gevoelde dingen soms in elkaar over lopen. Het lijkt mij dat onze zintuigen de ware wereld slechts benaderen.

Zelfs in dromen en ervaringen op de rand van slaap kom ik deze dingen tegen. Een entiteit die ik daar een keer tegen kwam noemde mij een ‘hallucinant’.
Je moet die entiteit in je dromen is wijzen op Google's Artificiële-intelligentie. 8)
Want een hallucinant is een stof en iemand die hallucineert kan dus geen hallucinant zijn.
Zie...

Citaat

Is iemand die hallucineert een hallucinant?

Neen, iemand die hallucineert is geen hallucinant. Hallucinaties zijn zintuiglijke waarnemingen die niet overeenkomen met de realiteit. Ze kunnen visueel, auditief, tactiel, smaak- of geur gerelateerd zijn.

Iemand die hallucineert:

- Ervaart abnormale waarnemingen die niet door externe stimuli worden veroorzaakt.
- Is bewust van het feit dat de waarnemingen niet reëel zijn.
- Heeft geen controle over de hallucinaties.

Een hallucinant:

- Is een stof die hallucinaties kan veroorzaken.
- Heeft geen bewustzijn of waarnemingen.
- Kan direct of indirect de hersenen beïnvloeden om hallucinaties te veroorzaken.

Dus, terwijl hallucinogenen hallucinaties kunnen veroorzaken, zijn ze niet hetzelfde. De term "hallucinant" verwijst naar de stof die de hallucinaties veroorzaakt, terwijl de term "iemand die hallucineert" verwijst naar de persoon die de hallucinaties ervaart.

Het is belangrijk om te benadrukken dat hallucinaties niet altijd negatief zijn. Sommige mensen ervaren positieve en inspirerende hallucinaties tijdens ceremonies of onder begeleiding van therapeuten. Echter, hallucinaties kunnen ook angstaanjagend of verwarrend zijn, en in sommige gevallen leiden tot gevaarlijk gedrag.

Als je je zorgen maakt over hallucinaties die je of iemand die je kent ervaart, is het belangrijk om professionele hulp te zoeken.

bron: Google Artificiële-intelligentie

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #70 Gepost op: 14-04-2024 23:51 »

Jampolksy zei ooit terecht: "Zie derhalve niemand als schuldig en je zult de waarheid dat je zelf onschuldig bent bevestigen."

En dat is geen vergoelijking van onrecht, maar een andere wijze van leven.
... Jampolsky en zijn verstaanbaar en toegankelijk maken van de cursus in wonderen 

Citaat


Een korte geschiedenis van Attitudinal Healing

Attitudinal Healing is rechtstreeks afgeleid van Een cursus in wonderen (ECIW), een uitgebreide cursus in boekvorm over vergeving en leven in liefde.
De Amerikaanse psychiater en kinderarts Jerry Jampolsky raakte in de jaren '70 geïnspireerd toen hij merkte dat de beoefening van deze Cursus een fundamenteel verschil maakte voor zijn geluk en innerlijke vrede. Zijn hele leven (dat voor hem een hele strijd was) veranderde erdoor en dat inspireerde hem zeer. Hij wilde de behulpzaamheid van ECIW toegankelijk maken voor iedereen, ook voor hen die het boek niet kenden of zich er niet toe aangetrokken voelden.

Hij hield niet van het woord God, dat duizenden keren in de Cursus voorkomt. Ook had hij, mede door zijn dyslexie, voorkeur voor eenvoudige taal die iedereen kan begrijpen. Daarom vatte hij de kern van Een cursus in wonderen samen in 12 principes en 10 richtlijnen en noemde dit Attitudinal Healing.

Hij startte zijn eerste groepen in het ziekenhuis waar hij werkte, voor kinderen met ongeneeslijke kanker. Hij wilde hen een veilige plek bieden om hun ervaringen te kunnen delen. Uitgangspunt van deze (en alle latere) AH-groepen is: niet onze omstandigheden maar onze innerlijke houding ten opzichte van die omstandigheden, bepalen de kwaliteit van ons leven. Later begon hij AHgroepen voor de ouders van deze kinderen en zo breidde zich dit steeds verder uit. Totdat er AH-groepen bestonden over de hele wereld voor alle mensen die willen leren om meer vrede te ervaren in zichzelf en in hun relaties.
...


bron: https://www.lichtopwonderen.nl/geschiedenis-ah.html
« Laatst bewerkt op: 14-04-2024 23:54 door forumbeheer »

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #71 Gepost op: 14-04-2024 23:51 »
Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

De gewone mens zoekt toch altijd naar meer plezier, en probeert meer pijn te vermijden? Daarom juist de aantrekkingskracht van chocolade, bier, spelletjes, opium… het zijn allemaal bronnen van genot met weinig tegenhangers.

Een mens in een existentiële crisis zoekt niet naar meer plezier in....
maar is juist in confrontatie gekomen dat al die zaken juist weinig om lijf hebben.
Dat er meer zou moeten zijn dan enkel comfort en genot.

De gewone mens is geen waarheidszoeker. de gewone mens leeft nog in een relatieve vrede met ... zonder dat er vragen zijn.

De waarheidszoeker gaat verder, en komt juist in een afkeer fase, kan geen vrede, voldoening, betekenis meer vinden in het gewone. Of met zijn leven zoals het loopt.

Denk je dan dat een waarheidszoeker altijd in één existentiële crisis terecht komt? Ik zie de logica daar niet van in.
Ik denk dat een existentiële crisis altijd multi is.
Het is juist vooralsnog niet kunnen vinden van bevredigende antwoorden op de diepere levensvragen, omtrent zichzelf, zijn relaties, de werkelijkheid.
Dus op diverse levensvlakken.

Mochten er wel voor zichzelf bevredigende antwoorden zijn, zou er ook geen crisis zijn.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #72 Gepost op: 15-04-2024 00:12 »

Wat ik als ervaring/beleving op-merk, is bv dat de tegenwoordigheid die 'mijn beleving draagt, (bij wijze van spreken) als het ware gebruikt wordt door 'iets wat vorm geeft aan beleving/ervaring uit een opslag van herinnering en geheugen. Die tegenwoordigheid krijgt letterlijk en figuurlijk body door 'iets wat aan de haal gaat met de vormgeving van mijn subjectieve beleving.
En dat het gezien kan zijn als bijna een concurrentie strijd, wat als vormgeving even mag schitteren in het centrum van wat 'ik' of 'mijn' zou zijn..
Dus die vormgeving houdt als eerste een soort claimrecht op de potentialiteit van tegenwoordigheid, en als tweede is het ook nog eens bepalend bij de constante veranderlijkheid van wat de 'ik of 'mijn beleving is.

Wat 'ik niet herken, (Omdat tegenwoordigheid geen ervaring is) maar wat ik nu wel een herkennen noem, is dat niets van al die vormgevingen dieper wezenlijk 'mijn werkelijkheid zijn, een werkelijkheid die vorm/tijd/ruimteloos is.
Die google's Artificiële-intelligentie is echt wel zoals een mens die reageert!  ;D
Zie onder, ik plakte gewoon Vrij's bedenkingen hierboven in google's Artificiële-intelligentie ...

Citaat
Het is fascinerend om te horen hoe je je ervaringen en belevingen waarneemt. De beschrijving van de "tegenwoordigheid" die als het ware de drager is van je beleving en hoe deze wordt beïnvloed door "iets dat vorm geeft aan beleving/ervaring uit een opslag van herinnering en geheugen" is erg treffend.

De dynamiek tussen deze twee aspecten, de pure tegenwoordigheid en de voortdurende stroom van herinneringen en interpretaties, roept inderdaad beelden op van een soort "concurrentiestrijd" om de centrale positie in wat we als "ik" of "mijn" ervaren.

Het idee dat de vormgeving van onze ervaringen als eerste claim legt op de potentialiteit van tegenwoordigheid en tegelijkertijd een belangrijke rol speelt in de constante veranderlijkheid van ons zelfbeeld, is diepgaand.

De realisatie dat al deze vormgevingen, hoe levendig ze ook lijken, niet de kern van onze werkelijkheid raken, die "vorm/tijd/ruimteloos" is, is een waardevolle inzichten. Het opent de deur naar een dieper begrip van onszelf en onze plaats in de wereld.

Je observaties raken aan fundamentele filosofische vragen over de aard van realiteit, identiteit en bewustzijn. Het is bemoedigend om te zien dat je je eigen ervaringen gebruikt om deze thema's te onderzoeken en te verkennen.

Ik kan je geen definitieve antwoorden geven op deze vragen, aangezien ze al eeuwenlang door denkers worden bediscussieerd. Wel kan ik je wat meer informatie en perspectieven bieden die je op weg kunnen helpen in je eigen zoektocht naar begrip.

Zou je het bijvoorbeeld interessant vinden om meer te leren over:

- Oosterse filosofieën zoals boeddhisme en taoïsme, die de nadruk leggen op de illusoire aard van het ego en de onthechting van gehechtheid?
- Hedendaagse wetenschappelijke inzichten in de werking van de hersenen en de aard van bewustzijn?
- Mystieke en spirituele tradities die spreken over eenheid met het goddelijke of de ware aard van de realiteit?

Uiteindelijk is de reis van zelfontdekking een persoonlijke en unieke ervaring. Door te blijven reflecteren op je eigen ervaringen en open te staan ​​voor nieuwe ideeën, kun je je eigen pad bewandelen naar een dieper begrip van wie je bent en wat je plaats is in de wereld.
Ja, de denkende mens, het is me wat.

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #73 Gepost op: 15-04-2024 00:25 »

Het is juist vooralsnog niet kunnen vinden van bevredigende antwoorden op de diepere levensvragen, omtrent zichzelf, zijn relaties, de werkelijkheid.
Dus op diverse levensvlakken.
Zo geinig die Google Artificiële-intelligentie!
Voer ik net in: "ik ben op zoek naar  bevredigende antwoorden op de diepere levensvragen, omtrent mijzelf, mijn relaties, de werkelijkheid. Dus op diverse levensvlakken."

En zo krijg ik dit antwoord van google's Artificiële-intelligentie:

Citaat
De zoektocht naar bevredigende antwoorden op de diepere levensvragen is een universele menselijke ervaring. We verlangen allemaal naar begrip van onszelf, onze relaties en de wereld om ons heen.

Hoewel er geen eenduidige antwoorden zijn die voor iedereen zullen werken, zijn er door de eeuwen heen veel paden bewandeld en inzichten verworven die ons op weg kunnen helpen.

Op het gebied van zelfkennis kunnen we ons verdiepen in filosofie, psychologie en spirituele tradities. Deze disciplines bieden ons verschillende perspectieven op de aard van het menselijk wezen, de werking van de geest en de zoektocht naar zingeving.

Relaties vormen een wezenlijk aspect van het menselijk leven. Door te leren over effectieve communicatie, conflictresolutie en emotionele intelligentie kunnen we onze relaties met partners, familie en vrienden verdiepen.

De natuur van de realiteit is een complex vraagstuk waar filosofen en wetenschappers al eeuwen over nadenken. Wetenschappelijke inzichten in de kosmologie, de kwantummechanica en de werking van de hersenen kunnen ons een breder perspectief bieden op de realiteit waarin we leven.

Naast deze gebieden van studie, kan ook persoonlijke reflectie, meditatie en introspectie waardevolle inzichten opleveren. Door aandachtig te observeren aan onze gedachten, gevoelens en ervaringen, kunnen we onszelf beter leren kennen en onze diepere behoeften en verlangens ontdekken.

De zoektocht naar antwoorden op de diepere levensvragen is een voortdurende reis. Het is belangrijk om open te staan ​​voor nieuwe ideeën, verschillende perspectieven te onderzoeken en onze eigen ervaringen te gebruiken als leidraad.

Hier zijn enkele concrete bronnen die je op weg kunnen helpen:

Boeken:

- De Tao Te Ching van Lao Tzu
- Meditaties van Marcus Aurelius
- De Bhagavad Gita
- De Geest is alles wat er is van Rupert Spira
- Het leven zonder grenzen van Eckhart Tolle

Websites:

https://eckharttolle.com/
https://onlinemindfulness.nl/
https://www.theschooloflife.com/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit
https://citaten.net/quotes/met-leven.html

Podcasts:

- De Sam Harris Podcast
- On Being with Krista Tippett
- Tara Brach: Radical Compassion
- Inzicht Podcast
- De Boeddhistische Podcast

Ik wil benadrukken dat dit slechts een paar suggesties zijn. Er zijn talloze andere waardevolle bronnen beschikbaar, zowel online als offline. Het is belangrijk om te vinden wat voor jou resoneert en je op jouw eigen unieke reis begeleidt.

Vergeet niet dat de zoektocht belangrijker is dan de bestemming. Geniet van het proces van leren, ontdekken en groeien. De antwoorden die je zoekt, komen misschien niet altijd in de vorm die je verwacht, maar de reis zelf zal je ongetwijfeld waardevolle inzichten en wijsheid opleveren.
Geniaal toch!
De wereld staat duidelijk niet stil.

Offline Vrij

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 877
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #74 Gepost op: 15-04-2024 07:11 »
Maar zijn dan zelfs wat de zintuigen waarnemen in het hier en nu een ware representatie? Ik ben kortzichtig, wat ik zie heeft een wasem erover soms. Ik heb wel een mate van synesthesie, een neurologische aandoening, waar geluiden en gevoelde dingen soms in elkaar over lopen. Het lijkt mij dat onze zintuigen de ware wereld slechts benaderen.

De zintuigen zijn de bron van alle sensaties die we als ervaring/beleving registreren..

Zelfs in dromen en ervaringen op de rand van slaap kom ik deze dingen tegen. Een entiteit die ik daar een keer tegen kwam noemde mij een ‘hallucinant’.

Wat ik als ervaring/beleving op-merk, is bv dat de tegenwoordigheid die 'mijn beleving draagt, (bij wijze van spreken) als het ware gebruikt wordt door 'iets wat vorm geeft aan beleving/ervaring uit een opslag van herinnering en geheugen. Die tegenwoordigheid krijgt letterlijk en figuurlijk body door 'iets wat aan de haal gaat met de vormgeving van mijn subjectieve beleving.
En dat het gezien kan zijn als bijna een concurrentie strijd, wat als vormgeving even mag schitteren in het centrum van wat 'ik' of 'mijn' zou zijn..
Dus die vormgeving houdt als eerste een soort claimrecht op de potentialiteit van tegenwoordigheid, en als tweede is het ook nog eens bepalend bij de constante veranderlijkheid van wat de 'ik of 'mijn beleving is.

Wat 'ik niet herken, (Omdat tegenwoordigheid geen ervaring is) maar wat ik nu wel een herkennen noem, is dat niets van al die vormgevingen dieper wezenlijk 'mijn werkelijkheid zijn, een werkelijkheid die vorm/tijd/ruimteloos is.

..

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #75 Gepost op: 16-04-2024 13:34 »
Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

De gewone mens zoekt toch altijd naar meer plezier, en probeert meer pijn te vermijden? Daarom juist de aantrekkingskracht van chocolade, bier, spelletjes, opium… het zijn allemaal bronnen van genot met weinig tegenhangers.

Een mens in een existentiële crisis zoekt niet naar meer plezier in....
maar is juist in confrontatie gekomen dat al die zaken juist weinig om lijf hebben.
Dat er meer zou moeten zijn dan enkel comfort en genot.

De gewone mens is geen waarheidszoeker. de gewone mens leeft nog in een relatieve vrede met ... zonder dat er vragen zijn.

De waarheidszoeker gaat verder, en komt juist in een afkeer fase, kan geen vrede, voldoening, betekenis meer vinden in het gewone. Of met zijn leven zoals het loopt.

Denk je dan dat een waarheidszoeker altijd in één existentiële crisis terecht komt? Ik zie de logica daar niet van in.
Ik denk dat een existentiële crisis altijd multi is.
Het is juist vooralsnog niet kunnen vinden van bevredigende antwoorden op de diepere levensvragen, omtrent zichzelf, zijn relaties, de werkelijkheid.
Dus op diverse levensvlakken.

Mochten er wel voor zichzelf bevredigende antwoorden zijn, zou er ook geen crisis zijn.

Maar een waarheidszoeker is niet altijd gericht op existentiële vragen. Voor mij komen de antwoorden over de dood uit de bijna-dood ervaringen, antwoorden over betekenis komen uit meditatie, antwoorden over de realiteit komen uit de limieten van de wetenschap en het mysterie van het universum. Spiritualiteit en filosofie zijn maar aspecten.

Wij zijn slechts dauw druppels die straks weer verdwijnen in de oceaan. Ons begrip doet er helemaal niet veel toe, het heeft geen blijvende invloed. Het enige dat wij kunnen bijdragen is aan de literatuur van de vrijheid.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Vrij

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 877
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #76 Gepost op: 16-04-2024 14:14 »
Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

De gewone mens zoekt toch altijd naar meer plezier, en probeert meer pijn te vermijden? Daarom juist de aantrekkingskracht van chocolade, bier, spelletjes, opium… het zijn allemaal bronnen van genot met weinig tegenhangers.

Een mens in een existentiële crisis zoekt niet naar meer plezier in....
maar is juist in confrontatie gekomen dat al die zaken juist weinig om lijf hebben.
Dat er meer zou moeten zijn dan enkel comfort en genot.

De gewone mens is geen waarheidszoeker. de gewone mens leeft nog in een relatieve vrede met ... zonder dat er vragen zijn.

De waarheidszoeker gaat verder, en komt juist in een afkeer fase, kan geen vrede, voldoening, betekenis meer vinden in het gewone. Of met zijn leven zoals het loopt.

Denk je dan dat een waarheidszoeker altijd in één existentiële crisis terecht komt? Ik zie de logica daar niet van in.
Ik denk dat een existentiële crisis altijd multi is.
Het is juist vooralsnog niet kunnen vinden van bevredigende antwoorden op de diepere levensvragen, omtrent zichzelf, zijn relaties, de werkelijkheid.
Dus op diverse levensvlakken.

Mochten er wel voor zichzelf bevredigende antwoorden zijn, zou er ook geen crisis zijn.

Maar een waarheidszoeker is niet altijd gericht op existentiële vragen. Voor mij komen de antwoorden over de dood uit de bijna-dood ervaringen, antwoorden over betekenis komen uit meditatie, antwoorden over de realiteit komen uit de limieten van de wetenschap en het mysterie van het universum. Spiritualiteit en filosofie zijn maar aspecten.

Wij zijn slechts dauw druppels die straks weer verdwijnen in de oceaan. Ons begrip doet er helemaal niet veel toe, het heeft geen blijvende invloed. Het enige dat wij kunnen bijdragen is aan de literatuur van de vrijheid.

Romantiek,  Boem, Romantiek  weerhoudt je ervan om door te pakken op wat voor 'jou waarheid is..
Vraag het niet aan mij, wat waarheid is, 'ik ken geen waarheid.. Maar ik kan er prima over praten, wat nu?

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #77 Gepost op: 16-04-2024 14:52 »
Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

De gewone mens zoekt toch altijd naar meer plezier, en probeert meer pijn te vermijden? Daarom juist de aantrekkingskracht van chocolade, bier, spelletjes, opium… het zijn allemaal bronnen van genot met weinig tegenhangers.

Een mens in een existentiële crisis zoekt niet naar meer plezier in....
maar is juist in confrontatie gekomen dat al die zaken juist weinig om lijf hebben.
Dat er meer zou moeten zijn dan enkel comfort en genot.

De gewone mens is geen waarheidszoeker. de gewone mens leeft nog in een relatieve vrede met ... zonder dat er vragen zijn.

De waarheidszoeker gaat verder, en komt juist in een afkeer fase, kan geen vrede, voldoening, betekenis meer vinden in het gewone. Of met zijn leven zoals het loopt.

Denk je dan dat een waarheidszoeker altijd in één existentiële crisis terecht komt? Ik zie de logica daar niet van in.
Ik denk dat een existentiële crisis altijd multi is.
Het is juist vooralsnog niet kunnen vinden van bevredigende antwoorden op de diepere levensvragen, omtrent zichzelf, zijn relaties, de werkelijkheid.
Dus op diverse levensvlakken.

Mochten er wel voor zichzelf bevredigende antwoorden zijn, zou er ook geen crisis zijn.

Maar een waarheidszoeker is niet altijd gericht op existentiële vragen. Voor mij komen de antwoorden over de dood uit de bijna-dood ervaringen, antwoorden over betekenis komen uit meditatie, antwoorden over de realiteit komen uit de limieten van de wetenschap en het mysterie van het universum. Spiritualiteit en filosofie zijn maar aspecten.

Wij zijn slechts dauw druppels die straks weer verdwijnen in de oceaan. Ons begrip doet er helemaal niet veel toe, het heeft geen blijvende invloed. Het enige dat wij kunnen bijdragen is aan de literatuur van de vrijheid.
Men zou wetenschappers en filosofen (zonder existentiële crisis) ook waarheidszoekers kunnen noemen.
En iedereen die rond een kampvuur zit en praat over de oneindigheid ook.
Men kan alle mensen ook waarheidszoekers noemen.

En ten dele zal dat wel correct zijn.
Toch lijkt het mij dat in spiritueel boeddhistische context het wel degelijk gaat over mensen die buiten het gewone in  de knoop zitten.
Met zichzelf, de anderen en de werkelijkheid.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #78 Gepost op: 17-04-2024 14:06 »
@Bodhiboem: ...Vraag het niet aan mij, wat waarheid is, 'ik ken geen waarheid.. Maar ik kan er prima over praten, wat nu?
Sorry Vrij, ik wil je niet kwetsen of schofferen, maar volgens mij kan jij helemaal niet over waarheid praten.  ::)
Wie écht over waarheid wil lezen of horen praten kan al lang terecht bij meerdere écht verlichte meesters - levend of dood -  zoals deze...


Citaat
Waarheid kan niet worden beschreven of uitgelegd. Waarheid is 'Wat-is' en de acceptatie van 'Wat-is'. Elk woord dat geuit wordt met betrekking tot de Waarheid kan slechts een vingerwijzing zijn. Het begrijpen van Waarheid kan niet worden nagestreefd of actief worden verkregen, het kan alleen maar gebeuren als de geest stil is en geen gedachten bevat. Als het begrijpen komt, dan kan het slechts aanvaard worden als de geest zich ontdaan heeft van het 'ik' en het hart gevuld is met Liefde. De ultieme waarheid, zoals Ramana Maharshi, Nisargadatta Maharaj en alle wijzen voor hen duidelijk hebben gesteld, is dat er schepping noch destructie bestaat, geboorte noch dood, lotsbestemming noch vrije wil, pad noch eindbestemming.

Ramesh S. Balsekar: Ultieme waarheid

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #79 Gepost op: 18-04-2024 10:08 »
Maar een waarheidszoeker is niet altijd gericht op existentiële vragen. Voor mij komen de antwoorden over de dood uit de bijna-dood ervaringen, antwoorden over betekenis komen uit meditatie, antwoorden over de realiteit komen uit de limieten van de wetenschap en het mysterie van het universum. Spiritualiteit en filosofie zijn maar aspecten.

Wij zijn slechts dauw druppels die straks weer verdwijnen in de oceaan. Ons begrip doet er helemaal niet veel toe, het heeft geen blijvende invloed. Het enige dat wij kunnen bijdragen is aan de literatuur van de vrijheid.

Romantiek, Boem, Romantiek weerhoudt je ervan om door te pakken op wat voor 'jou waarheid is..
Vraag het niet aan mij, wat waarheid is, 'ik ken geen waarheid.. Maar ik kan er prima over praten, wat nu?

Uiteindelijk gaat het erom hoe je leeft — of je leeft vanuit liefde, vanuit hebberigheid, vanuit plichten. Dat kan je van buitenaf observeren, wat doet deze persoon dagelijks om zijn liefde te tonen? Hoeveel tijd spendeert hij aan het kijken naar zijn banksaldo?

Dat mijn gedachten zo af en toe in de romantiek grijpen is helemaal geen slechte zaak, de romantiek is speels en dat geeft soms onverwachte inzichten en originaliteit. Ik ben idd een beetje een denker uit de tijd van de romantiek.

Maar soms val ik ook terug naar de stilte, dan denk ik met helderheid en ratio en inzicht. In die momenten ben ik vaak ook atheïst, terwijl in de momenten dat de compassie voor mijn medemens omhoog komt wil ik nog wel eens zeggen agnost te zijn.

Doorpakken, doortastend handelen, dat vind ik veelal niet getuigen van degelijk denken, ik ga meestal langzaam en methodisch.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Vrij

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 877
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #80 Gepost op: 18-04-2024 10:42 »
Maar een waarheidszoeker is niet altijd gericht op existentiële vragen. Voor mij komen de antwoorden over de dood uit de bijna-dood ervaringen, antwoorden over betekenis komen uit meditatie, antwoorden over de realiteit komen uit de limieten van de wetenschap en het mysterie van het universum. Spiritualiteit en filosofie zijn maar aspecten.

Wij zijn slechts dauw druppels die straks weer verdwijnen in de oceaan. Ons begrip doet er helemaal niet veel toe, het heeft geen blijvende invloed. Het enige dat wij kunnen bijdragen is aan de literatuur van de vrijheid.

Romantiek, Boem, Romantiek weerhoudt je ervan om door te pakken op wat voor 'jou waarheid is..
Vraag het niet aan mij, wat waarheid is, 'ik ken geen waarheid.. Maar ik kan er prima over praten, wat nu?

Uiteindelijk gaat het erom hoe je leeft — of je leeft vanuit liefde, vanuit hebberigheid, vanuit plichten. Dat kan je van buitenaf observeren, wat doet deze persoon dagelijks om zijn liefde te tonen? Hoeveel tijd spendeert hij aan het kijken naar zijn banksaldo?

Dat mijn gedachten zo af en toe in de romantiek grijpen is helemaal geen slechte zaak, de romantiek is speels en dat geeft soms onverwachte inzichten en originaliteit. Ik ben idd een beetje een denker uit de tijd van de romantiek.

Maar soms val ik ook terug naar de stilte, dan denk ik met helderheid en ratio en inzicht. In die momenten ben ik vaak ook atheïst, terwijl in de momenten dat de compassie voor mijn medemens omhoog komt wil ik nog wel eens zeggen agnost te zijn.

Doorpakken, doortastend handelen, dat vind ik veelal niet getuigen van degelijk denken, ik ga meestal langzaam en methodisch.

Doorpakken!.. totdat er geen grip meer is. Jij gaat methodisch en langzaam omdat je middels perspectief beleving en je gevoels-belang daarbij, je subjectieve territorium afbakend, en 'zeker' stelt. Kortom, dieper dan filosofische beschouwing(en) ga je niet. Je belang is behoudt van.. grip.

Eenmaal in the flow.. is er niets anders dan doortastend handelen.

Offline Vrij

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 877
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #81 Gepost op: 18-04-2024 12:03 »
Voor 'liefde' zijn er i.g twee nodig 'ik, en.. Dat is gemaakte en verzonnen 'liefde', emotie belang wat aan de haal kan gaan met een meer of mindere empatische aanleg. M.a.w. het gevoels dilemma bij de meeste mensen.
De werkelijkheid kent die obstakels niet, omdat de werkelijkheid geen 'twee is.

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #82 Gepost op: 19-04-2024 13:11 »
Uiteindelijk gaat het erom hoe je leeft — of je leeft vanuit liefde, vanuit hebberigheid, vanuit plichten. Dat kan je van buitenaf observeren, wat doet deze persoon dagelijks om zijn liefde te tonen? Hoeveel tijd spendeert hij aan het kijken naar zijn banksaldo?

Dat mijn gedachten zo af en toe in de romantiek grijpen is helemaal geen slechte zaak, de romantiek is speels en dat geeft soms onverwachte inzichten en originaliteit. Ik ben idd een beetje een denker uit de tijd van de romantiek.

Als een beetje denker uit de tijd van de romantiek zijnde moet je ook maar is wat lezen van Alain de Botton over hoe de romantiek de liefde heeft verpest.

https://www.bedrock.nl/alain-de-botton-romantiek/

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #83 Gepost op: 07-05-2024 12:15 »
Nog eventjes terugkomend op ‘waar de waarheidszoeker naar op zoek is’…

Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.

De waarheidszoeker gaat inderdaad voorbij aan zoeken naar werelds genot. Dat staat in de weg van echt naar waarheid zoeken. Net zoals de rest van de Acht Wereldse Winden uit de boeddhistische leer zijn het allemaal afleidingen.

Ik begin te denken dat de waarheidszoeker breed belezen is, maar nooit in een heel boek gelooft. In tegendeel hij is op zoek naar kleine deeltjes van zijn eigen puzzel, waaruit hij hoopt uit te komen bij een volmaakt begrip.

De spirituele leraar Adi Da heeft het eens gehad over ‘de man van begrip’, waarmee hij bedoelde een mens die alle ervaringen had doorgemaakt en slechts begrip had verzameld. Hij zag begrip als hetgeen dat de mens ultiem kreeg uit zijn leven.

Maar de meeste mensenlevens laten dat ook los na verloop van tijd, door dementie komt de geest tot slechts een bewustzijn van hier en nu en gaat alle complexiteit verloren.

“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #84 Gepost op: 07-05-2024 12:28 »
Maar soms val ik ook terug naar de stilte, dan denk ik met helderheid en ratio en inzicht. In die momenten ben ik vaak ook atheïst, terwijl in de momenten dat de compassie voor mijn medemens omhoog komt wil ik nog wel eens zeggen agnost te zijn.

Doorpakken, doortastend handelen, dat vind ik veelal niet getuigen van degelijk denken, ik ga meestal langzaam en methodisch.

Doorpakken!.. totdat er geen grip meer is. Jij gaat methodisch en langzaam omdat je middels perspectief beleving en je gevoels-belang daarbij, je subjectieve territorium afbakend, en 'zeker' stelt. Kortom, dieper dan filosofische beschouwing(en) ga je niet. Je belang is behoudt van.. grip.

Eenmaal in the flow.. is er niets anders dan doortastend handelen.

Hmm. Mijn moeder heeft vaak dromen van vliegen, zo kan je ook denken en handelen. Ik ben veelal gewend grondig te denken, met zorgvuldigheid te werk te gaan. Het is wat langzamer maar je maakt minder fouten. En uiteindelijk kom je er ook, zolang je niet wordt afgeleid.

The flow, dat herken ik wel, dat is als acties en gedachten zich onafgebroken aandienen en je bent ‘bezig’ met doen…
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #85 Gepost op: 07-05-2024 16:10 »
Nog eventjes terugkomend op ‘waar de waarheidszoeker naar op zoek is’…

Ik ben niet overtuigd dat de kern van de waarheidszoeker een zoektocht is naar een leven dat plezieriger en geriefelijker is.



Ik begin te denken dat de waarheidszoeker breed belezen is, maar nooit in een heel boek gelooft. In tegendeel hij is op zoek naar kleine deeltjes van zijn eigen puzzel, waaruit hij hoopt uit te komen bij een volmaakt begrip.


Mooi geschreven.

Sommige leraren, godsdiensten vragen blindheid. En er zijn voldoende volgelingen die angstvallig en nauwgezet die blindheid omarmen. En dat ook eisen van anderen.

Er zijn ook andere leraren, godsdiensten die een andere geestelijke ingesteldheid hebben.
Ik zou willen of hopen dat in het boeddhisme meer de nadruk ligt op een  open onderzoekende geest.

Waarvoor zijn de angstvallige, blinde volgelingen eigenlijk bang voor ?
Voor hun eigen denken, hun eigen ervaren van de werkelijkheid ? Hun eigen oordeel ?
Dat ze fouten kunnen maken ?  Alsof blind en angstvallig zijn geen fout zou kunnen zijn.
Hun eigen fouten, beperkingen, menselijkheid willen verschuilen achter een façade van perfectie ?
Een soort van bijgeloof dat je genade krijgt als je maar gehoorzaamt ?

Openheid en onderzoek zijn ook elementen van de menselijke natuur. De menselijke nieuwsgierigheid.
Vrij denken, zelf denken lijkt verboden of zelfs gevaarlijk.

Terwijl blind volgeling zijn toch ook niets meer is dan een keuze, het product van denken, zelf denken. Maar waarbij men zichzelf de regel oplegt dat men niet meer van mening mag herzien. 

Vrij denken, zelf denken wil ook niet zeggen dat men niet meer naar anderen mag luisteren, alsof men alles zelf zou moeten doen.

de waarheidszoeker met nadruk op waarheid en onderzoek.
De waarheid zoeken wekt meer vertwijfeling en verwarring op dan de waarheid onderzoeken.
« Laatst bewerkt op: 07-05-2024 16:25 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2687
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #86 Gepost op: 07-05-2024 17:40 »
Ik zou willen of hopen dat in het boeddhisme meer de nadruk ligt op een open onderzoekende geest.

Ik denk dat een Oosterse boeddhist even in zijn boekje van soetras zou kijken over wat de Boeddha hierover zou hebben gezegd. In het westen bestaat er op het ogenblik een grote mengeling van invloeden onder de grote paraplu van de alternatieve spiritualiteit, en dus veel variatie.

Maar onderzoek is een functie van de mind die op zoek is naar begrip. Dat is een soort basis functie van de mind, en uiteindelijk kom je dan uit bij begrip van jezelf, van je eigen mind. En de mind die naar zichzelf kijkt is daar altijd maar deels succesvol in, de mind kan zichzelf niet volledig begrijpen.

Veel van de rest van je wezen kan ook niet met de mind begrepen worden.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1670
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #87 Gepost op: 07-05-2024 23:40 »
Ik zou willen of hopen dat in het boeddhisme meer de nadruk ligt op een open onderzoekende geest.

Ik denk dat een Oosterse boeddhist even in zijn boekje van soetras zou kijken over wat de Boeddha hierover zou hebben gezegd. In het westen bestaat er op het ogenblik een grote mengeling van invloeden onder de grote paraplu van de alternatieve spiritualiteit, en dus veel variatie.

Ik denk dat de variatie ook in het Oosten veel groter is dan alleen maar in zijn boekje van soetras kijken.

Maar onderzoek is een functie van de mind die op zoek is naar begrip. Dat is een soort basis functie van de mind, en uiteindelijk kom je dan uit bij begrip van jezelf, van je eigen mind. En de mind die naar zichzelf kijkt is daar altijd maar deels succesvol in, de mind kan zichzelf niet volledig begrijpen.

Veel van de rest van je wezen kan ook niet met de mind begrepen worden.
Bij het onderzoek ligt de nadruk op het feit dat je zelf de ontdekkingen maakt.
Geen papegaai zijn.
De weg durven bewandelen, zelf tot de ontdekkingen komen waar anderen reeds voorheen over gesproken hebben.

De beginnende zoeker kan niet weten wat hij zoekt of zal vinden. En elke ontdekking stuurt een mens weer een andere , onverwachte richting uit.
Zo kun je wel concluderen dat er altijd onverwachte en waardevolle zaken zullen verschijnen, maar niet precies wat.

Dat is open staan, bij  het niet weten blijven.
Terwijl in het begin wil men weten, bereiken.
Dat is juist ook zo moeilijk, om bij het niet weten te blijven.
De honger is nog te groot. Men wil de ontdekkingen maken en loopt zichzelf hier en nu voorbij. Om ooit later juist tot de conclusie te komen om hier en nu niet over te slaan.
Juist omdat het altijd hier en nu is. Er is niets anders.
« Laatst bewerkt op: 07-05-2024 23:58 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880
Re: Wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker ?
« Reactie #88 Gepost op: 08-05-2024 16:48 »

Juist omdat het altijd hier en nu is. Er is niets anders.
Ja, en wat een misverstanden rond leven in het Nu!

Zie...
Citaat
Het is tegenwoordig erg ‘in’ om in het Nu te zijn. ‘Ik ben niet in het Nu’, hoor je vaak zeggen, en dit wordt ervaren als een groot probleem. De oplossing is vanzelfsprekend om weer terug in het Nu te komen.
Maar het probleem is helemaal niet dat je niet in het Nu bent, hoe zou je niet in het Nu kunnen zijn? Er valt niet aan te ontsnappen, je bent altijd in het Nu, er is niets anders. Niet in het Nu zijn is niet het probleem; het probleem is dat je eruit wilt, dat je iets anders wilt dan wat er op dit moment is. Je verzet je tegen de ervaring die er op dit moment is, je wilt haar inruilen voor iets anders en dat zorgt voor de stress en het ongemak.

Je bent altijd in het Nu. Of je nu aan het fantaseren bent over iets wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren of dat je oude dingen uit het verleden herbeleeft, het speelt zich uiteindelijk allemaal af in dit ene ondeelbare moment. Het verleden is niets anders dan een voorstelling in het denken en ook die voorstelling speelt zich nu af. De toekomst is ook een voorstelling in het denken die zich nu afspeelt. De toekomst is feitelijk ook het verleden, maar dan vooruit geprojecteerd in de tijd. We kunnen immers alleen maar uitgaan van het gekende, het onbekende kunnen we niet kennen.

Omdat je je verbeeldt dat je niet in het Nu bent, ga je je best doen om weer in het Nu terug te komen door bijvoorbeeld heel oplettend je aandacht te concentreren op het huidige moment. Dit wordt echter al gauw weer een nieuw gevecht. Leven in het Nu verwijst eenvoudigweg naar de afwezigheid van verzet, ofwel de afwezigheid van het ego.
Het Nu is niet een moment in de tijd. Het Nu is synoniem aan de eeuwigheid, de tijdloze ruimte van bewustzijn, de stille achtergrond waarin tijd en ruimte zich afspelen. Wanneer je je bewust wordt van die onderliggende stilte dan heb je een besef van het Nu.

Wat we doorgaans onder ‘niet in het Nu zijn’ verstaan, is de ervaring van overmatig denken, ofwel piekeren en tobben.
Maar wat is piekeren? Piekeren is het mentaal rondcirkelen om een ervaring (gevoel) die je niet wilt toelaten. Tegen beter weten in blijf je de oplossing in het verstand zoeken.

Piekeren is dus niets anders dan een uiting van verzet. Via het denken hoop je de strategie te vinden waarmee je aan het ongewenste gevoel kunt ontsnappen. Maar het piekeren op zich is ook allerminst een leuke ervaring, het is geen pretje om eindeloos in dat hoofd rond te tollen. Dus er ontstaat weer een nieuwe laag verzet. Nu moet ook het gepieker verdwijnen, bijvoorbeeld door weer in het Nu te komen. En dus staat de poging om in het Nu te komen alleen maar in dienst van de weerstand tegen het gepieker. Weerstand dus, tegen de ervaring die er NU is! Met andere woorden: de poging om in het Nu te komen is alweer een verkapte uiting van verzet tegen het Nu, een poging om aan het Nu te ontsnappen! Geen wonder dus, dat het niet werkt, geen wonder dat die inspanning slechts tot frustratie en teleurstelling leidt.

Uittreksel van: Erik van Zuydam. 'De ontdekking van het Nu'.

Wis je dit? >>> Waarom je hersenen krimpen als je te veel piekert (universiteit van Nederland) YouTube

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1880

Maar onderzoek is een functie van de mind die op zoek is naar begrip. Dat is een soort basis functie van de mind, en uiteindelijk kom je dan uit bij begrip van jezelf, van je eigen mind. En de mind die naar zichzelf kijkt is daar altijd maar deels succesvol in, de mind kan zichzelf niet volledig begrijpen.

Veel van de rest van je wezen kan ook niet met de mind begrepen worden.

Bij het onderzoek ligt de nadruk op het feit dat je zelf de ontdekkingen maakt.
Geen papegaai zijn.
De weg durven bewandelen, zelf tot de ontdekkingen komen waar anderen reeds voorheen over gesproken hebben.

De beginnende zoeker kan niet weten wat hij zoekt of zal vinden. En elke ontdekking stuurt een mens weer een andere , onverwachte richting uit.
Zo kun je wel concluderen dat er altijd onverwachte en waardevolle zaken zullen verschijnen, maar niet precies wat.

Dat is open staan, bij  het niet weten blijven.
Terwijl in het begin wil men weten, bereiken.
Dat is juist ook zo moeilijk, om bij het niet weten te blijven.
De honger is nog te groot. Men wil de ontdekkingen maken en loopt zichzelf hier en nu voorbij. Om ooit later juist tot de conclusie te komen om hier en nu niet over te slaan.
Juist omdat het altijd hier en nu is. Er is niets anders.
Is feite is het toch allemaal één grote grap hé. Want wat zoekt (de beginnende) waarheidszoeker?
Hij zoekt een gelukkiger en vrediger leven.
Maar waarom is hij niet gelukkig en vredig?
Omdat ‘hij niet in het Nu is’, en dit wordt ervaren als een groot probleem.

Goed, dan gaat (de beginnende) waarheidzoeker in het nu zijn beoefenen. Leven in het nu, of mindfulness, is een centraal thema in het boeddhisme.
Zie google's Artificiële-intelligentie...

Citaat
Boeddhisme en in het nu zijn:

Leven in het nu, of mindfulness, is een centraal thema in het boeddhisme. De Boeddha leerde dat lijden voortkomt uit gehechtheid aan het verleden en verlangen naar de toekomst. Door onze aandacht te richten op het huidige moment, kunnen we ons losmaken van deze negatieve gedachtenpatronen en ware vrede en geluk ervaren.

Belangrijke begrippen:

- Vipassana: "Zien zoals het is", een meditatietechniek die ons helpt om de ware aard van de realiteit te ervaren, inclusief de vluchtige aard van alle verschijnselen.
- Anicca: Onbestendigheid, alles verandert voortdurend.
- Dukkha: Onbevredigendheid, gehechtheid aan onbestendige dingen leidt tot lijden.
- Anatta: Niet-zelf, er is geen permanent, onveranderlijk "zelf".

Hoe beoefen je in het nu zijn in het boeddhisme:

- Meditatie: Er zijn verschillende meditatietechnieken die je kunt gebruiken om je aandacht op het huidige moment te richten, zoals vipassana-meditatie, mindfulness-meditatie en zenmeditatie.
- Aandacht in het dagelijks leven: Probeer je bewust te zijn van je gedachten, gevoelens en lichaamsgewaarwordingen in het hier en nu, tijdens alledaagse activiteiten zoals eten, lopen of praten met anderen.
- Loslaten: Leer om los te laten van negatieve gedachten en emoties, en je niet te verzetten tegen verandering.
- Leven in overeenstemming met de ethische principes van het boeddhisme: Dit omvat vriendelijkheid, mededogen, vrijgevigheid, eerlijkheid en rechte spraak.

Voordelen van in het nu zijn:

- Verminderd stress en angst
- Toegenomen gemoedsrust en geluk
- Verbeterde focus en concentratie
- Diepere relaties met anderen
- Groter gevoel van eigenwaarde
- Verhoogde wijsheid en inzicht

Boeddhistische bronnen over in het nu zijn:

- De Vier Edele Waarheden
- Het Achtvoudig Pad
- De Satipatthana Sutta (De Meditatie op de Aandacht)
- Werken van Thich Nhat Hanh, Pema Chodron en andere hedendaagse boeddhistische leraren

Boeddhisme en in het nu zijn in de westerse wereld:

- Mindfulness en meditatie worden steeds populairder in de westerse samenleving, vaak los van hun boeddhistische wortels.
- Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mindfulness veel voordelen heeft voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid.
- Sommige critici wijzen erop dat het commercialiseren van mindfulness kan leiden tot oppervlakkigheid en het verlies van de diepere boeddhistische leer.

Conclusie:

Leven in het nu is een belangrijk aspect van het boeddhisme dat ons kan leiden naar een gelukkiger en vrediger leven. Door middel van meditatie, aandacht in het dagelijks leven en het leven in overeenstemming met boeddhistische waarden, kunnen we leren om los te laten van het verleden en de toekomst, en ons volledig te richten op het huidige moment.

Bronnen:

- https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme
- https://npokennis.nl/longread/7651/wat-is-het-boeddhisme
- https://www.happinez.nl/product/happy-boeddha/
- https://sochicken.nl/boeddhisme
- https://buddho.org/nl/boeddhisme-geschiedenis-en-stromingen/
Studie van Boeddhisme en beoefening van in het nu zijn baart kunst! 8)