Forum > spiritualiteit divers

de zoektocht naar het einde van de honger

<< < (2/8) > >>

Gouden middenweg & de wilde natuur:

--- Citaat van: Steve op 18-05-2024 21:14 ---

Wat ik daar aan toevoeg is dat ervaring altijd komt en gaat, altijd. Ook de ervaring van Nirvana. Ook de ervaring er te zijn.

--- Einde van citaat ---
Mijn hypothese is dat een boeddha, een mens is, die bewust en doelbewust in staat is om ongeacht welke omstandigheid om in Nirvana te verblijven.

Je zult toch eerst Nirvana moeten opmerken. Als je het opmerkt verblijf je er.

De kracht van de wereld is zo sterk dat je er terug uit valt. dus dat je het niet meer (bewust) opmerkt. Dan zit je terug in onvermogen om het op te merken.
En dan opeens merk je het terug op, en ben je terug in Nirvana.

Dus logisch gezien, wanneer je steeds in staat bent om het bewust op te merken dan ben je definitief bevrijdt.

Dus om te verwijzen naar je ervaring, correct dat die komt en gaat. Omdat er nog altijd onvermogen is om dat bewust en naar believen op te merken.
En dat is toch een boodschap van Boeddha, ook jij bent er toe in staat, je hoeft je niet te laten omlaag duwen door je tijdelijk onvermogen.

En dat is een groot verschil tussen ons en een boeddha, die is namelijk altijd bewust en doelbewust in staat om Nirvana op te merken en er in te verblijven. Niet meer gedefinieerd en determineert door onvermogen en blindheid, maar door kennis van zaken.

Vrij:

--- Citaat van: Gouden middenweg & de wilde natuur op 19-05-2024 08:14 ---Mijn hypothese is dat een boeddha, een mens is, die bewust en doelbewust in staat is om ongeacht welke omstandigheid om in Nirvana te verblijven.

Je zult toch eerst Nirvana moeten opmerken. Als je het opmerkt verblijf je er.

De kracht van de wereld is zo sterk dat je er terug uit valt. dus dat je het niet meer (bewust) opmerkt. Dan zit je terug in onvermogen om het op te merken.
En dan opeens merk je het terug op, en ben je terug in Nirvana.

Dus logisch gezien, wanneer je steeds in staat bent om het bewust op te merken dan ben je definitief bevrijdt.

Dus om te verwijzen naar je ervaring, correct dat die komt en gaat. Omdat er nog altijd onvermogen is om dat bewust en naar believen op te merken.
En dat is toch een boodschap van Boeddha, ook jij bent er toe in staat, je hoeft je niet te laten omlaag duwen door je tijdelijk onvermogen.

En dat is een groot verschil tussen ons en een boeddha, die is namelijk altijd bewust en doelbewust in staat om Nirvana op te merken en er in te verblijven. Niet meer gedefinieerd en determineert door onvermogen en blindheid, maar door kennis van zaken.

--- Einde van citaat ---

That's the spirit...
Blijf daar bij!!!

Een dingetje nog..
Dat op-merken is kennis van zaken, zonder dat je je hoeft te verlaten op de kennis van zaken..
De kennis van zaken maakt de boel rigide.
kennis van zaken houdt de boel open en luchtig.
In dat op-merken is geen de kennis van zaken, er is gewoon wel of geen kennis van zaken..
Alles leent zich, zonder dat een 'jij' er iets wel of niet mee moet.
 :)

Buddha Amitabha:
Gautama de Boeddha zegt echter, ik citeer: "Dit is de Edele Waarheid van het ophouden van het lijden. Het is het volledige verdwijnen en ophouden van diezelfde begeerte, het opgeven ervan, de verzaking ervan, de bevrijding ervan, het zich ervan ontdoen." (SN 56.11). Dat is het Nirvana, als een 'eindpunt' van het pad dat men volgt in het boeddhisme. Dit pad stelt dat men op den duur via de meditatie een 'punt' kan bereiken waarin een blijvende transformatie plaatsvindt van de persoonlijkheid. Daar is volgens het boeddhisme geen terugweg meer, je weet dan voor de rest van je bestaan wat de waarheid is.

Ik geloof dus niet in een bestaan van het Nirvana waar je je als het ware in en weer uit kunt begeven. Je weet of je weet niet, half-weten betekent denk ik in boeddhistische zin dat je nog geenszins daadwerkelijk het Nirvana hebt gerealiseerd. Misschien heb je slechts een flits van de waarheid ingezien. Maar goed, ik ben niet Verlicht (en pretendeer ook geenszins dat te zijn), dus ik kan er ook slechts naar raden. Dat is het gevaarlijke aan alle beschrijvingen van het Nirvana. Je kunt erover denken en filosoferen, maar wat weet je nu werkelijk?

--- Citaat van: Buddha Amitabha op 19-05-2024 11:59 ---

Ik geloof dus niet in een bestaan van het Nirvana waar je je als het ware in en weer uit kunt begeven. ...

--- Einde van citaat ---

Ik ben geen kenner van boeddhistische teksten. En waarschijnlijk zijn er zoveel interpretaties, tradities, teksten te vinden dat je eender welke stelling kunt weervinden in het boeddhisme.

Toch hier een citaat uit de pali-canon waar er wel degelijk sprake is van "als het ware in en weer uit kunt begeven".

Sutta (SN 41:8

--- Citaat ---"“Wel meneer, wanneer ik maar wil, geheel afgezonderd van sensuele genoegens, afgezonderd van onvaardige kwaliteiten, betreed en blijf ik in de eerste verzonkenheid, die de vervoering en gelukzaligheid voortbrengt die voortkomt uit afzondering, terwijl ik de geest plaats en verbonden houd. 3.5 En wanneer ik maar wil, terwijl de plaatsing van de geest en het verbonden houden ervan tot rust komen … ga ik naar binnen en blijf in de tweede absorptie. 3.6 En wanneer ik maar wil, met het wegebben van de vervoering... ga ik de derde absorptie binnen en blijf daar. 3.7 En wanneer ik maar wil, terwijl ik plezier en pijn opgeef… ga ik de vierde verzonkenheid binnen en blijf daar."
--- Einde van citaat ---

Nu, dit gegeven, "wanneer ik maar wil" , nirvana betreden is niet in tegenspraak met

"Dit is de Edele Waarheid van het ophouden van het lijden. Het is het volledige verdwijnen en ophouden van diezelfde begeerte, het opgeven ervan, de verzaking ervan, de bevrijding ervan, het zich ervan ontdoen." (SN 56.11).

Want dit wil toch gewoon zeggen dat Nirvana het ophouden van het lijden, ophouden en bevrijding van begeerte is. Zodra je in Nirvana zit is er geen lijden, is er geen begeerte.

Het wil niet zeggen dat hij permanent in Nirvana zit. Maar wel dat de vaardigheid er is "wanneer ik maar wil".

Een Boeddha of Arahant bezitten de vaardigheid "wanneer ik maar wil".
Terwijl anderen deze bewuste en doelbewuste vaardigheid nog tot ontwikkeling dienen te brengen.

--- Citaat ---Ik geloof dus niet in een bestaan van het Nirvana waar je je als het ware in en weer uit kunt begeven. Je weet of je weet niet, half-weten betekent denk ik in boeddhistische zin dat je nog geenszins daadwerkelijk het Nirvana hebt gerealiseerd.
--- Einde van citaat ---

ik denk wanneer je Nirvana iets teveel als een positief iets ziet, dat dit niet geheel juist is.
Omdat Nirvana verwijst naar het afwezig zijn van ... verwijst.
En niet zozeer naar het aanwezig zijn van.

Hoe vaak per dag zit je in een toestand dat de honger afwezig is ? En ben je je er bewust van op het moment zelf ?
Kun je achteraf zeggen "de honger" was afwezig ?  zonder dat je op moment bewust was dat de honger afwezig was ?

wanneer ik je vraag, roep nu eens bewust de toestand op waarbij de honger afwezig is. Kun je dat zomaar ? Kun je dat onder alle omstandigheden ?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie