Hier ben ik toch het niet helemaal met je eens Steve. Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om je af te zetten tegen al die kunstmatige concepten, om ze los te kunnen laten en jezelf ervan te bevrijden.
Gelukkig zijn we het niet altijd eens, anders zou er geen forum zijn.
Dus, niet om je te overtuigen eens met mij te worden, maar eerder om te verduidelijken wat ik juist bedoel: dat er een middenweg is om dit te beschouwen.
Als mens kan je niet zonder concepten, ook al zijn ze altijd kunstmatig. Belastingen betalen is een kunstmatig concept, doe je het niet, zet je je er tegen af, wil je je er van bevrijden, dan ondervind je als mens hier last van. In die zin is het beter je niet af te zetten tegen wat zich onvermijdelijk voordoet, tenzij je als mens in een grot in de Himalaya gaat leven, en dan nog... het zal je nog niet bevrijden van alle concepten.
De middenweg is deze concepten te herkennen, hun relatief belang/nut niet te negeren, er niet steeds tegen in te gaan. Zoals het relatief belang van op een forum over Boeddhisme je niet steeds tegen deze concepten te gaan afzetten. Dat is relatief niet gepast, hoewel het absoluut wel degelijk zo is dat ook Boeddhisme maar concepten zijn, vandaar de uitspraak in Zen: "kom je de Boeddha tegen, doodt hem", want je kan enkel een concept van Boeddha tegen komen. Maar dit wil niet zeggen dat Boeddha, Boeddhisme, alle concepten errond waardeloos zijn, ze hebben hun waarde binnen dat frame waarin je gevangen zit, tot je er niet meer in gevangen zit, tot je de echtheid ervan hebt gedoodt, en dan is er ook niets meer om tegen te schoppen. Iedereen die er buiten staat (of denkt te staan) is er op één of ander manier uitgeraakt (of denkt er buiten te zijn geraakt) door concepten te gebruiken om uit de concepten te geraken, door een doorn te gebruiken om de doorn die diep in het vel zit er uit te krijgen. Daarna gooi je beiden doornen gewoon weg, maar ga je toch niet declameren dat alle doornen des bozes zijn? Dan blijf je trekken en duwen.
Dat is waar ik op doel. So what dat concepten niet echt zijn? Je hebt ze dagelijks. Better live with them.
Hoe er mee te leven?
Door te zien dat ze niet echt zijn, en er dus ook geen strijd mee aan te gaan, ze hun ding te laten doen, hun relatief belang te laten behouden, om te kunnen blijven rond bewegen in een gemaakte wereld zonder je voortdurend te storen aan de gemaaktheid ervan, want dat kan geen vrijheid geven.
Vandaar: die concepten die zich onvermijdelijk voordoen zijn maar obstakels als je ze niet licht kan houden. Als ze je niet zuur, mistroostig, opgewonden, defensief of de reddende held er tegen gaan maken. Dat is allemaal trekken en afstoten. Dat is wat dit trek en duwspel maar eeuwig gaande blijft houden. Dit zien geeft bevrijding, niet van de concepten zelf, daar hoef je je niet van te bevrijden, en anderen ook niet, maar van het trekken en duwen er tegen.
Vandaar: ik zie vaak mensen het ene extreem inwisselen voor het ander. Van de werkelijkheid die men maakt of gezamenlijk maakt belangrijk te achten, naar het te verdoemen, te veroordelen, als obstakel te gaan zien en het steeds als een obstakel te gaan proclameren. Dit blijft een trek en duw spelletje en is geen echte bevrijding. Echte bevrijding kan maar liggen in het gelijktijdig kunnen houden van relatief belang en absolute bevrijding ervan.
Dat betekent niet dat ze helemaal weggaan of dat je ze negeert, maar dat je ze realiseert als zijnde door ander mans gedachten gemaakt. Dan kan je daarna altijd kiezen om ze in acht te nemen of niet.
Het hele eieren eten is om niet in onechte dingen, maaksels, verstrikt te raken en ze waarde toe te kennen als zijnde belangrijk.
Ja, precies. Maar ik voeg er aan toe om niet verlegen te zitten er hier en daar toch wat relatief belang aan toe te kennen, dat is niet erin verstrikt geraken. Je gaat eerder verstrikt geraken in je af te zetten tegen iets wat zich onvermijdelijk toch maar blijft voordoen, ook in de wildernis. Vrede vinden met wat is.
Maar in het kader van heel jouw verhaal over games, media en literatuur en daar in op te gaan, kan ik je helemaal volgen. Zeer zeker kan je er voor kiezen dat niet te doen. Wat mij betreft: zolang je je maar niet tegen alles gaat afzetten, dan lijkt mij niet zo vrij makend. Je afzetten tegen het concept belastingen, terwijl je in Nederland of België werkt en er een eigendom hebt, daarvan kan je niet altijd zomaar kiezen er niet meer in mee te gaan. Hou het dan beter licht, in plaats van verstrikt te geraken in een gevecht er tegen en de gevolgen die dit geeft op dit relatieve bestaan waarvan je niet zomaar kan kiezen dit te verlaten of te negeren.
Maar ook daar mag je een andere mening over hebben. Dat is waar er een forum voor is! Maar laten we het dan daar over hebben en niet over die games en media, daar doe je maar mee wat je het best lijkt voor jou. Daar doe ik geen uitspraken over.