Auteur Topic: ik heb ontdekt wat ik ben!  (gelezen 54 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
ik heb ontdekt wat ik ben!
« Gepost op: 09-07-2024 14:42 »
Vrienden, ik heb ontdekt wat ik ben, ik ben een non-dualist!  ;D
Zie Google's Artificiële-intelligentie definitie van wat ik ben..

Citaat
Een non-dualist is iemand die gelooft in de afwezigheid van fundamentele dualiteit of scheiding in het bestaan. Dit betekent dat ze geloven dat er in wezen geen onderscheid is tussen:

- Zelf en wereld: De non-dualist ziet niet het individu als losstaand van de wereld om hem heen. Alles is met elkaar verbonden en doorweven.

- Lichaam en geest: De geest wordt niet gezien als iets afzonderlijks van het lichaam, maar eerder als twee kanten van dezelfde medaille.

- Onderwerp en object: De scheiding tussen de waarnemer (onderwerp) en datgene wat waargenomen wordt (object) is een illusie. In werkelijkheid zijn ze één.

- God en mens: In sommige non-duale tradities wordt God niet gezien als een afzonderlijk wezen, maar als de innerlijke essentie van alle wezens.

Non-dualisme is geen intellectueel concept, maar eerder een directe ervaring. Het gaat om het realiseren van deze eenheid op een diep niveau van bewustzijn. Dit kan bereikt worden door middel van meditatie, zelfonderzoek en andere spirituele praktijken.

Er zijn verschillende non-duale tradities, met elk hun eigen unieke benadering. Enkele bekende voorbeelden zijn:

- Advaita Vedanta: Een Hindoeïstische filosofie die stelt dat de ware realiteit Brahman is, de onpersoonlijke, oneindige en onveranderlijke realiteit. Het individu (Atman) is identiek aan Brahman.

- Zen Boeddhisme: Een school van het Mahayana Boeddhisme die benadrukt dat verlichting bereikt kan worden door directe, intuïtieve inzichten in de ware aard van de realiteit.

- Taoïsme: Een Chinese filosofie die gebaseerd is op het concept van yin en yang, twee complementaire en onderling verbonden krachten.

Non-dualisme kan een diepgaande impact hebben op iemands leven. Het kan leiden tot meer vrede, medeleven, en acceptatie. Het kan ook helpen om de angst voor de dood en andere negatieve emoties te verminderen.

Als je meer wilt leren over non-dualisme, zijn er veel boeken, websites en leraren beschikbaar. Het is echter belangrijk om te onthouden dat non-dualisme geen theorie is om te leren, maar een ervaring om te beleven.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: ik heb ontdekt wat ik ben!
« Reactie #1 Gepost op: 09-07-2024 21:45 »
Dus een nondualist is een illusie? Want het ik bestaat niet?
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: ik heb ontdekt wat ik ben! & is een nondualist een illusie?
« Reactie #2 Gepost op: 09-07-2024 23:39 »

Dus een nondualist is een illusie? Want het ik bestaat niet?
My goodness, die Artificiële-intelligentie is toch wel echt bangelijk hé!  ;D
Zie hier...

Citaat
De stelling "een nondualist is een illusie want het ik bestaat niet" is een interessante paradox die raakt aan de kern van nondualistische filosofieën zoals Advaita Vedanta.

In het nondualisme wordt gesteld dat er geen ultieme scheiding is tussen het individu (het "ik") en de universele realiteit (Brahman). Het idee van een afzonderlijk "ik" wordt gezien als een illusie, maya, die voortkomt uit onwetendheid (avidya).

Vanuit dit perspectief zou men kunnen stellen dat een nondualist, die gelooft in de non-dualiteit van het "ik" en Brahman,zelf ook een illusie is, omdat het "ik" waarop deze nondualist zich baseert niet werkelijk bestaat.

Echter, nondualistische filosofen zouden hierop kunnen antwoorden dat het "ik" dat de illusie ervaart, ook deel uitmaakt van Brahman. De illusie van het "ik" is niet los te staan van de ultieme realiteit, maar eerder een manifestatie ervan.

Dus, terwijl het "ik" in de nondualistische leer als illusie wordt beschouwd, betekent dit niet dat de nondualist zelf een illusie is. De nondualist erkent de illusoire aard van het "ik", maar beseft tegelijkertijd de eenheid met Brahman.

Het is belangrijk om te benadrukken dat nondualistische filosofieën complexe en subtiele ideeën bevatten die moeilijk te vatten zijn in taal. De interpretatie van deze ideeën kan per persoon verschillen, en er is geen eenduidig antwoord op de vraag of een nondualist al dan niet een illusie is.

De discussie over de aard van het "ik" en de realiteit is al eeuwenlang gaande in verschillende filosofische en religieuze tradities. Het is een waardevolle oefening om kritisch na te denken over deze kwesties en je eigen begrip van identiteit en realiteit te ontwikkelen.

Enkele punten om te overwegen:
  • De aard van de illusie: In hoeverre is de illusie van het "ik" reëel en in hoeverre is het een product van onze geest?
  • De relatie tussen het "ik" en Brahman: Hoe kan het "ik", ondanks dat het een illusie is, tegelijkertijd een deel van Brahman zijn?
  • De praktische implicaties van nondualisme: Hoe beïnvloedt het nondualistische begrip van het "ik" onze manier van leven en omgaan met de wereld?
Ik raad je aan om meer te lezen over nondualistische filosofieën om een ​​diepgaander begrip te krijgen van deze complexe en fascinerende ideeën.

Laat het me weten als je nog vragen hebt of meer wilt verkennen over een specifiek aspect van nondualisme.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Interessant zeg, vroeg ik is aan Google's Artificiële-intelligentie wat het tegenovergestelde van een nondualist is en kreeg dit antwoord...

Citaat
Het tegenovergestelde van een nondualist hangt af van de specifieke context waarin de term "nondualist" wordt gebruikt.

In de filosofie, met name in het Hindoeïsme en Boeddhisme, verwijst "nondualist" naar iemand die gelooft in de eenheid van alle realiteit. Dit betekent dat er geen ultieme scheiding is tussen het individu (het "ik") en de universele realiteit (Brahman of Nirvana).

Vanuit dit perspectief zou het tegenovergestelde van een nondualist een dualist zijn. Een dualist gelooft in het bestaan van twee fundamenteel verschillende realiteiten, zoals geest en materie, of het "ik" en de wereld.

Echter, de term "nondualist" kan ook in een meer algemene zin worden gebruikt om iemand te beschrijven die gelooft in eenheid en verbondenheid, in plaats van scheiding en dualiteit. In deze context zou het tegenovergestelde van een nondualist iemand zijn die een gescheiden of individualistisch wereldbeeld heeft.

Enkele voorbeelden van tegengestelde posities ten opzichte van nondualisme:

- Dualisme: Geloof in het bestaan van twee fundamenteel verschillende realiteiten, zoals geest en materie.
- Materialisme: Geloof dat alleen materieel bestaan ​​reëel is en dat geest of bewustzijn voortkomt uit fysieke processen.
- Solipsisme: Geloof dat alleen het eigen "ik" zeker bestaat en dat de buitenwereld mogelijk een illusie is.
- Nihilisme: Geloof dat het leven geen inherente betekenis of waarde heeft.

Het is belangrijk om op te merken dat deze termen complexe filosofische concepten zijn met verschillende interpretaties. De exacte betekenis van "nondualist" en zijn tegenovergestelde kan variëren afhankelijk van de context en de specifieke filosofische stroming.

Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat nondualisme niet noodzakelijkerwijs een "alles of niets"-propositie is. Er zijn verschillende gradaties van nondualistische overtuigingen, en sommige mensen nemen een meer gematigde positie in die elementen van zowel dualisme als nondualisme omvat.

Ik hoop dat deze informatie nuttig is. Laat het me weten als je nog vragen hebt over nondualisme of andere filosofische concepten.

Halfuur laten vroeg ik nog is hetzelfde aan google's Artificiële-intelligentie en kreeg ik dit wat uitgesprokenere antwoord...

Citaat
Het tegenovergestelde van een nondualist is een dualist.

Een nondualist gelooft dat er geen onderscheid is tussen de fysieke wereld en de spirituele wereld, of tussen de geest en het lichaam. Ze geloven dat alles één is.

Een dualist daarentegen gelooft dat er een duidelijk onderscheid is tussen de fysieke wereld en de spirituele wereld, of tussen de geest en het lichaam. Ze geloven dat deze twee dingen afzonderlijk bestaan.

Er zijn veel verschillende soorten dualisme, maar enkele van de meest voorkomende zijn:
  • Substantieel dualisme: Dit is het geloof dat geest en lichaam twee afzonderlijke substanties zijn. De geest is immaterieel en onsterfelijk, terwijl het lichaam materieel en sterfelijk is.
  • Eigenschappendualisme: Dit is het geloof dat geest en lichaam twee afzonderlijke eigenschappen zijn van dezelfde substantie. De substantie kan materieel of immaterieel zijn, maar de geest en het lichaam hebben verschillende eigenschappen.
  • Methodologisch dualisme: Dit is het geloof dat geest en lichaam twee verschillende manieren zijn om naar dezelfde realiteit te kijken. De realiteit zelf is niet duaal, maar onze manier van waarnemen wel.
Het is belangrijk op te merken dat dit slechts enkele van de vele verschillende definities van dualisme zijn. De exacte definitie van dualisme kan variëren afhankelijk van de specifieke filosoof of religie.

In het Nederlands worden de termen "monist" en "dualist" ook soms gebruikt om het tegenovergestelde van "nondualist" te beschrijven. Een monist is iemand die gelooft dat er slechts één ultieme realiteit is, terwijl een dualist gelooft dat er twee of meer ultieme realiteiten zijn.

Welke term je ook gebruikt, het is belangrijk om duidelijk te zijn over wat je bedoelt wanneer je de termen "nondualist","dualist", "monist" en "pluralist" gebruikt.
Hier zijn enkele bronnen die je misschien nuttig vindt:
Enfin, In de filosofie, met name in het Hindoeïsme en Boeddhisme, verwijst "nondualist" dus naar iemand die gelooft in de eenheid van alle realiteit.
Een échte boeddhist behoort in in wezen dus een nondualist te zijn.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: ik heb ontdekt wat ik ben!
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2024 13:15 »
Vandaag hebt ik ontdekt dat ik het vormloze ben.