Forum > spiritualiteit divers
Klaar met Osho
Bodhiboem:
Ik heb de docu ‘Children of the Cult’ gezien, en heb wat erover nagelezen, en dat was de druppel die de emmer deed overlopen.
Al een jaar of vijf merk ik dat ik mij steeds meer verwijder van Osho en zijn beweging, in kleine stappen.
Dus de komende tijd geen citaten meer van mij over Osho.
ervaringsgetuige:
--- Citaat van: Bodhiboem op 21-10-2024 13:57 ---Dus de komende tijd geen citaten meer van mij over Osho.
--- Einde van citaat ---
;D ;D ;D
ervaringsgetuige:
--- Citaat van: Bodhiboem op 21-10-2024 13:57 ---Al een jaar of vijf merk ik dat ik mij steeds meer verwijder van Osho en zijn beweging, in kleine stappen.
--- Einde van citaat ---
Ik heb je toch al meerdere keren geschreven dat Osho en zijn beweging tijdgebonden is.
Ik hield het eind 2003 na een maand in zijn Ashram te Poonah al voor bekeken terwijl ik in de eerste jaren van 1990 al zijn boeken verslonden had. Toen en vooral daarvoor in de jaren '70 en '80 hadden Osho en zijn beweging grote waarde want droegen bij in het zich afzetten tegen de indoctrinaties van gevestigde waarden als de kerk.
De kerken in West-Europa staan inmiddels leeg, priesters en politici zijn niet meer de maffia van de ziel, spelen hier niet meer onder één hoedje, dus Osho zijn rol is uitgespeeld voor West-Europeanen.
Bodhiboem:
Tja ik had er enige hoop op dat hij ergens nog iets kon vertellen over de verlichting. Maar ja.
ervaringsgetuige:
--- Citaat van: Bodhiboem op 21-10-2024 16:48 ---
Tja ik had er enige hoop op dat hij ergens nog iets kon vertellen over de verlichting. Maar ja.
--- Einde van citaat ---
Artificiële-intelligentie is de vriend van moderne spirituele zoekers hé. ;)
Vraag gewoon aan ChatGTP: Wat is volgens De Boeddha, Osho, Jiddu Krishnamurti, Ramesh Balsekar, Stanislav Grof, Eckhart Tolle en Mooji de definitie van verlichting?
En hup...
--- Citaat ---
De definitie van verlichting varieert enigszins per leraar of stroming, maar er zijn ook veel overlappen. Hier is een overzicht van hun benaderingen:
1. Boeddha
In het boeddhisme is verlichting (nirvana) het beëindigen van lijden door het loslaten van begeerte en onwetendheid. Het wordt gezien als de bevrijding van de cyclus van geboorte en dood (samsara). Verlichting is het diepste inzicht in de aard van de werkelijkheid: de afwezigheid van een blijvend ego (anatta), het vergankelijke karakter van alles (anicca), en het beëindigen van begeerte (dukkha).
2. Osho
Osho beschreef verlichting als een diepe innerlijke transformatie waarin men bevrijd wordt van het ego. Hij zag verlichting niet als een eindbestemming, maar als een voortdurende groei in bewustzijn en aanwezigheid. Volgens Osho is het een staat van vrijheid, waarin men leeft zonder gehechtheid aan gedachten, emoties of het ego, in volledige harmonie met het bestaan.
3. Jiddu Krishnamurti
Krishnamurti definieerde verlichting als het volledig vrij zijn van psychologische conditionering en de illusie van het ego. Voor hem was het begrijpen van waarheid een direct, ongeconditioneerd inzicht dat niet afhankelijk is van tijd, traditie of autoriteit. Hij benadrukte dat verlichting niet het volgen van een pad is, maar eerder het zien van wat "is" zonder tussenkomst van de denkgeest.
4. Ramesh Balsekar
Voor Ramesh Balsekar, die geïnspireerd was door het Advaita Vedanta, is verlichting het doorzien van de illusie van persoonlijke doener-schap. Verlichting houdt in dat je inziet dat alle handelingen door het totale bewustzijn worden gedaan en dat er geen afzonderlijk ‘ik’ is dat iets doet. Er is slechts bewustzijn dat zich door verschillende vormen beweegt. Dit inzicht leidt tot vrede en acceptatie.
5. Stanislav Grof
Grof, die bekend is om zijn werk op het gebied van transpersoonlijke psychologie en bewustzijnsuitbreiding, ziet verlichting als een diep contact met het onderbewuste en collectieve bewustzijn. Het is een proces van spiritueel ontwaken waarbij men zich bewust wordt van de fundamentele verbondenheid van alles en van de diepere lagen van de psyche. Verlichting gaat volgens Grof over het overstijgen van de beperkingen van het persoonlijke zelf en het ervaren van kosmisch bewustzijn.
6. Eckhart Tolle
Tolle definieert verlichting als het ontwaken uit de droom van gedachten. Het is het volledig aanwezig zijn in het huidige moment, zonder gehechtheid aan het verleden of de toekomst. Tolle benadrukt dat verlichting de herkenning is van de stille, ongeconditioneerde ruimte van bewustzijn die altijd aanwezig is, achter de sluier van gedachten en emoties. Het gaat om het loslaten van identificatie met de denkgeest en ego.
7. Mooji
Mooji’s visie op verlichting is het herkennen van de ware aard van het zelf, wat hij beschrijft als de ervaring van pure aanwezigheid of bewustzijn. Het ego, het denken en de identificatie met de tijdelijke verschijnselen worden doorzien als illusies. Verlichting is volgens Mooji een direct en intuïtief inzicht in deze innerlijke stilte en ruimtelijkheid, waarin geen afzonderlijk 'ik' meer bestaat. Het is een staat van moeiteloze zijns-toestand.
Overeenkomsten:
* Loslaten van het ego: Alle leraren zien verlichting als een proces van het loslaten van de identificatie met het ego en de illusies die het creëert.
* Aanwezigheid in het nu: Zowel Tolle als Mooji en Krishnamurti benadrukken de diepe aanwezigheid in het huidige moment als essentieel voor verlichting.
* Eenheid met het geheel: Balsekar, Grof en Mooji zien verlichting als een diepe erkenning van de fundamentele eenheid van alles, voorbij dualiteit.Hoewel er verschillen zijn in de accenten die ze leggen, komt verlichting voor deze leraren neer op een radicaal inzicht dat leidt tot vrijheid van het ego, diepe innerlijke vrede, en een directe ervaring van de werkelijkheid zoals die is.
--- Einde van citaat ---
Voor mij was Stanislav Grof de belangrijkste want met hem begon mijn spirituele zoektocht en is ze beëindigt. Zijn definitie van verlichting resoneert het meest bij mij.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie