Forum > spiritualiteit divers

Wat is het probleem? Is er wel een probleem? Of is alles denkbeeldig?

(1/7) > >>

ervaringsgetuige:
Vrienden,

Als we het idee van 'probleem' onderzoeken, wordt het vaak duidelijk dat het pas ontstaat in de geest, door interpretaties, verlangens en identificaties. In essentie is alles wat we ervaren denkbeeldig—een mentale constructie die voortkomt uit gedachten en overtuigingen. Wat we als een probleem ervaren, is vaak niet iets wat vaststaat of objectief bestaat, maar een interpretatie van een situatie, beïnvloed door onze verlangens, angsten of overtuigingen.

Wanneer we kijken naar wat er werkelijk is, zonder de mentale lading van "goed" of "slecht," "probleem" of "oplossing," kunnen we zien dat alles gewoon is, zonder een vaststaand conflict. Het is het denken dat van alles een probleem maakt, maar in de kern is er misschien niets dat werkelijk een probleem is, tenzij we er een van maken.
In die zin kun je zeggen dat er geen werkelijk probleem is, en dat alles denkbeeldig is in de zin dat het een tijdelijke, veranderlijke ervaring is, voortgebracht door de geest.

ervaringsgetuige:
Ook volgens Nāgārjuna zijn er geen lijden en problemen.

Nāgārjuna’s filosofie, zoals uiteengezet in de Mūlamadhyamakakārikā, benadrukt de leegte (śūnyatā) van alle dingen, inclusief concepten zoals lijden en problemen. Hij stelt dat niets een inherent, zelfstandig bestaan heeft; alles ontstaat in afhankelijkheid van andere dingen (pratītyasamutpāda).

Wanneer je dit ten diepste begrijpt, zie je dat lijden en problemen geen vaste, objectieve realiteit hebben. Ze bestaan slechts relatief, afhankelijk van concepten, overtuigingen en onze gehechtheid aan ideeën over een "zelf" dat zou lijden. Zonder die gehechtheid vallen de begrippen lijden en problemen weg, zoals golven die verdwijnen als je ophoudt ze water te noemen.

Volgens Nāgārjuna is het idee van een probleem daarom een projectie van een verkeerd begrepen realiteit. Het inzicht in leegte leidt tot bevrijding van deze projecties, en daarmee ook tot het doorzien van lijden als een illusie. Het lijden is er slechts zolang we vasthouden aan een idee van dualiteit—zoals goed en kwaad, mij en de ander, probleem en oplossing. In de ultieme zin is er geen scheiding, geen vaststaand zelf, en daarmee ook geen lijden.

Gouden middenweg & de wilde natuur:

--- Citaat van: ervaringsgetuige op 01-12-2024 18:02 ---Ook volgens Nāgārjuna zijn er geen lijden en problemen.

Nāgārjuna’s filosofie, zoals uiteengezet in de Mūlamadhyamakakārikā, benadrukt de leegte (śūnyatā) van alle dingen, inclusief concepten zoals lijden en problemen. Hij stelt dat niets een inherent, zelfstandig bestaan heeft; alles ontstaat in afhankelijkheid van andere dingen (pratītyasamutpāda).

Wanneer je dit ten diepste begrijpt, zie je dat lijden en problemen geen vaste, objectieve realiteit hebben. Ze bestaan slechts relatief, afhankelijk van concepten, overtuigingen en onze gehechtheid aan ideeën over een "zelf" dat zou lijden. Zonder die gehechtheid vallen de begrippen lijden en problemen weg, zoals golven die verdwijnen als je ophoudt ze water te noemen.

Volgens Nāgārjuna is het idee van een probleem daarom een projectie van een verkeerd begrepen realiteit. Het inzicht in leegte leidt tot bevrijding van deze projecties, en daarmee ook tot het doorzien van lijden als een illusie. Het lijden is er slechts zolang we vasthouden aan een idee van dualiteit—zoals goed en kwaad, mij en de ander, probleem en oplossing. In de ultieme zin is er geen scheiding, geen vaststaand zelf, en daarmee ook geen lijden.

--- Einde van citaat ---
neen, dat klopt niet wat je zegt :"Ook volgens Nāgārjuna zijn er geen lijden en problemen".

Het enige dat men zegt is dat lijden causaal is. "Het lijden is er ..."
en dat de beëindiging van lijden causaal is; "Het inzicht in leegte leidt tot bevrijding"

En dat is ook de basis van het boeddhisme, zie het lijden (begrijp wat ik = boeddha, versta onder lijden) en zie het einde van lijden (begrijp wat ik=boeddha, versta onder einde van lijden,) en ziehier het pad dat voert tot beëindiging van lijden.

zeggen dat er geen lijden is of geen problemen is er met de haren bijgetrokken.

prietpraat, pseudo-mystiek pronken;

ervaringsgetuige:

--- Citaat van: Gouden middenweg & de wilde natuur op 02-12-2024 13:22 ---neen, dat klopt niet wat je zegt :"Ook volgens Nāgārjuna zijn er geen lijden en problemen".

--- Einde van citaat ---
Het zou niet rijmen met jouw denkbeeldigheid hé.  ;)
Voor jou zjn er alleen maar lijden en problemen en voor mij is er alleen maar liefde!  :-*


--- Citaat van: Gouden middenweg & de wilde natuur op 02-12-2024 13:22 ---zeggen dat er geen lijden is of geen problemen is er met de haren bijgetrokken.
--- Einde van citaat ---

Het is maar hoe je het bekijkt hé.  ;)
Is er nog is een "ik" dan is er lijden en zijn er problemen, is er geen "ik" meer dan is er liefde.

In 'Een Cursus in Wonderen' wordt liefde gezien als de fundamentele natuur van de werkelijkheid. Het is een kwaliteit van bewustzijn die alles doordringt. Lijden, angst en andere negatieve emoties worden gezien als illusies die ontstaan door een verkeerde perceptie van de werkelijkheid.

Simpel dus: Corrigeer je percepties en er is alleen maar liefde!

ervaringsgetuige:

--- Citaat van: Gouden middenweg & de wilde natuur op 02-12-2024 13:22 ---prietpraat, pseudo-mystiek pronken;

--- Einde van citaat ---
Eender wat, zolang het maar weer geen topic over lijden wordt.  ;)

Zowel Nāgārjuna als 'Een Cursus in Wonderen' bieden een pad naar transformatie. Door in te zien dat lijden niet inherent bestaat, kunnen we het loslaten en vervangen door liefde.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie