Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11

De spirituele mens die denkt groots te zijn. Een weter, kenner, dit en dat.
Wat de mens is kan nooit begrepen worden.
Kennis is slechts het onderling verbonden tegenovergestelde van onwetendheid. En wat we zijn gaat vooraf aan zowel kennis als onwetendheid, wat alleen maar concepten kunnen zijn.
Zie schermafbeelding van blz. uit boek van Ramesh Balsekar uit 1988...



Citaat

Samenvatting

Light, If It Goes In Search Of Darkness Will Find Its Absence. Ramesh S. Balsekar Is Truly A Rare Light. Rather Than Dispelling Darkness He Helps Us Awaken To Understanding That Darkness Is Merely An Illusion . . . A Mirage. With Astonishing Clarity He Lifts Us Out Of The Morass That Is Our Conditioned Thinking And Point Us To The Truth That Is Masked By Our Ego.
Through 24 Dialogues Between The Jnani (Enlightened Master) And A Disciple, We Are Allowed Vivid Insights Into The Nature Of God, Alienation, Love, Joy And Being.This Is A Book For The Serious Spiritual Seeker. It Points To The Most Basic Of All Facts:We Are Not What We Think We Are We Are Much, Much More.


Experiencing the Teaching | 9780929448077 | Ramesh S. Balsekar | Boeken | bol
12
spiritualiteit divers / Re: De waarde van dingen die niet echt zijn
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op Gisteren om 11:40 »

Uit eigen ervaring weet ik ook wel hoe glibberig het spirituele pad is. Het valt allemaal niet mee.
Wat was je grootste uitschuiver tot hiertoe?

In algemene zin, het vaststellen dat de vechtlust niet is afgenomen.
Nog steeds persoonlijk worden, jouw visie verdedigen, andere(n) afwijzen dus.
Je bent nog niet bevrijdt dan!  ;D
Zit niet anders op dan je nog meer te verdiepen in alle yana's, evenals christelijke mystiek.
13
spiritualiteit divers / Re: De waarde van dingen die niet echt zijn
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 09:02 »

Uit eigen ervaring weet ik ook wel hoe glibberig het spirituele pad is. Het valt allemaal niet mee.

Wat was je grootste uitschuiver tot hiertoe?

In algemene zin, het vaststellen dat de vechtlust niet is afgenomen.
14
spiritualiteit divers / Re: De waarde van dingen die niet echt zijn
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 08:59 »
Hi Steve,

Ik was eigenlijk helemaal niet bezig met mahayana versus theravada. Ik reken mezelf niet tot welke stroming dan ook en heb dat ook nooit gedaan. Ik verdiep me in alle yana's, evenals christelijke mystiek. Heb ik ook altijd gedaan.
Ik sloot alleen maar aan bij wat BA zei. De spirituele mens die denkt groots te zijn. Een weter, kenner, dit en dat.  Ik gaf aan dat de Pali teksten ook onderkennen dat ervaringen maar ook kennis en visie, kan leiden tot hoogmoed en het ophemelen van jezelf en het misprijzen van anderen. Dit komt volgens mij omdat mensen niet begrijpen dat kennis en visie niet het doel is van de Dhamma, maar bevrijding.

15
spiritualiteit divers / Re: De waarde van dingen die niet echt zijn
« Laatste bericht door Steve Gepost op Gisteren om 08:31 »
Ook de Pali Canon beschrijft in wezen dat het in de Dhamma niet gaat om deugdzaamheid an sich, concentratie an sich, kennis en visie an sich, zuivering an sich.
Het enige doel is Nibbana, onthechting, vrij zijn alles wat gehechtheid veroorzaakt. Maar de rest is geen doel an sich. (MN24)

Als je hiermee refereer naar:

Het Theravada zal het misschien wel wat sterker benaderen als vermijden, en niets mis mee als je dat kan, als je in een klooster gaat leven of in een grot. Maar het Mahayana zegt dat het niet nodig is, dat je ook los kan laten in de volle actie, interactie en betrokkenheid in het leven. Dat je een huishouden kan hebben, kinderen, een huis, een hond, een tuin, … Dat je een leven kan leven en toch niet vastklampt aan dat leven, dat je kan opnemen wat komt en loslaten wat gaat.

Dan kan ik je zeker bijvallen. In de pali sutta’s staat waar het in Boeddhisme om gaat. De methodes om daar te komen verschillen. Dit mag benoemd worden. Sommige methodes passen beter bij de een, sommigen beter bij de ander. Dit zegt niets over de status van de methode. Methodes horen geen status te hebben.

Poging ter verduidelijking van er context:

Als iemand leert fietsen zonder steunwieltjes, met vallen en opstaan. Met fietsen op het gras, wat veel lastiger om te trappen is maar wel zachter bij het vele vallen dat deze methode inhoudt, dan is dit misschien voor deze persoon een betere methode dan te leren fietsen met steunwieltjes. Het is in het algemeen echter geen betere methode. Het heeft geen betere status.

Het Theravada heeft andere methodes dan het Mahayana, maar het ene heeft geen hogere status als het andere, hoewel er altijd volgers ervan zullen zijn die dit wel beweren. Niets aan te doen.

M.a.w. er is geen wedijver tussen nodig en daar ben ik dan ook niet op uit. De context was dat Bodhiboem ongemak, weerstand uitte tegen de nadruk op loslaten in de teachings van een Theravada meester. Die context laat toe loslaten vanuit een iets andere hoek uit te leggen, en als dit gevoel dan toch nog blijft, andere methodes er naast te plaatsen. En dit is het duidelijkst om de mogelijke verschillen in wat benadrukt aan te wijzen. Maar ik kan evengoed de gelijkenissen aanduiden. Ook het Theravada heeft zijn yogi’s: de woud monikken.

Over het algemeen wordt in Theravada echter het pad van achterlaten onderwezen als methode om tot die bevrijding, beschreven in de pali sutta’s te geraken. In het algemeen worden in het Mahayana een ander soort pad onderwezen, vooral in het vajrayana en in Mahamudra en Maha-ati (Dzogchen). Maar er zijn zeker gelijkenissen te vinden met wat woud monniken in het Theravada onderwijzen, hoewel zij meestal toch trouw blijven aan de methodes van loslaten, wat voor sommigen als methode moeite kan geven en er ook gesproken kan worden over ietwat andere methodes die wel nog steeds Boeddhistisch zijn (gericht op de bevrijding zoals door de Boeddha aangetoond).

Akkoord?
16
spiritualiteit divers / Re: De waarde van dingen die niet echt zijn
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op 23-06-2024 14:39 »

Uit eigen ervaring weet ik ook wel hoe glibberig het spirituele pad is. Het valt allemaal niet mee.

Wat was je grootste uitschuiver tot hiertoe?
17
spiritualiteit divers / Re: De waarde van dingen die niet echt zijn
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op 22-06-2024 20:22 »
Eén van de grootste belemmeringen of de grootste blinde vlek van de "spirituele" mens is dat hij meent groots te zijn, goddelijk zelfs. Of dat hij dat in ieder geval wenst te realiseren. Iets wat gedoemd is om te mislukken.

Ook de Pali Canon beschrijft in wezen dat het in de Dhamma niet gaat om deugdzaamheid an sich, concentratie an sich, kennis en visie an sich, zuivering an sich.
Het enige doel is Nibbana, onthechting, vrij zijn alles wat gehechtheid veroorzaakt. Maar de rest is geen doel an sich. (MN24)

"So this holy life, bhikkhus, does not have gain, honour, and renown for its benefit, or the Attainment of virtue for its benefit, or the attainment of concentration for its benefit, or knowledge and vision for its benefit. But it is this unshakeable deliverance of mind that is the goal of this holy life, its heartwood, and its end." (MN28, MN30)

MN29 beschrijft hoe mensen bedwelmd kunnen raken van kennis en visie. Het zegt: On account of it he lauds himself and disparages others thus: 'I live knowing and seeing, but these other bhikkhus live unknowing and unseeing.' He becomes intoxicated with that knowledge and vision, grows negligent, falls into negligence, and being negligent, he lives in suffering.

...  het is nergens voor nodig om persoonlijk te worden. Als je niet wil dat mensen persoonlijk naar jou toe worden, moet je je ook zelf aan die regel houden .(forumbeheer)

De grootsheidswaanzin is zeer realistisch. Het is volgens mij ook precies zoals je zegt. Ik geloof zeker dat er wat te realiseren valt, maar het feit dat mensen elkaar zo gaan aftroeven, dat zegt eigenlijk genoeg. Iedereen voelt dat ook wel aan en er is ook niks mis met die intuitie.

Uit eigen ervaring weet ik ook wel hoe glibberig het spirituele pad is. Het valt allemaal niet mee. 
18
spiritualiteit divers / Re: De waarde van dingen die niet echt zijn
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op 22-06-2024 16:08 »
Eén van de grootste belemmeringen of de grootste blinde vlek van de "spirituele" mens is dat hij meent groots te zijn, goddelijk zelfs. Of dat hij dat in ieder geval wenst te realiseren. Iets wat gedoemd is om te mislukken.
19

Als dat zin zou hebben, zou ik dat zeker doen.

Welk persoon zou er wat aan hebben?
Immers: alles wat er is, is het onpersoonlijk functioneren van Bewustzijn. 8)
En wie maakt het wat uit?

Voor alle duidelijkheid: dat is niet de reden waarom het geen zin zou hebben.
Zin-onzin, 'wie' vind het belangrijk? ::)


Citaat
...alles moet in de leer van Boeddha passen op dat forum. De deelnemers vragen zich alsmaar af hoe Boeddha daar mee omging en lijken niet in staat daarvan (uiteindelijk) afstand te kunnen nemen. Dan kun je alleen nog met een zich goed aan dat forum aangepast forumlid en Boeddha kenner Steve (op straffe van reprimandes van de forumleiding) in discussie die zich mede hier heeft bekwaamd in het ouwehoeren en daar wel raad mee weet met behulp van wat psychologie van de koude grond.
20

Als dat zin zou hebben, zou ik dat zeker doen.

Welk persoon zou er wat aan hebben?
Immers: alles wat er is, is het onpersoonlijk functioneren van Bewustzijn. 8)
En wie maakt het wat uit?

Voor alle duidelijkheid: dat is niet de reden waarom het geen zin zou hebben.
Kom kom, laat je gaan, een aanwijzingkje meer of minder gaat het toch niet uitmaken zeker?  ;D


Citaat
Elke maand zond de leerling trouw een verslag van zijn vorderingen naar zijn Meester.
De eerste maand schreef hij: 'Ik voel een expansie van bewustzijn en ervaar mijn eenheid met het universum.' De Meester bekeek het briefje en gooide het weg.
De volgende maand had hij dit te melden: 'Ik heb eindelijk ontdekt dat het Goddelijke aanwezig is in alle dingen.' De Meester leek teleurgesteld.
De derde maand liet de leerling enthousiast weten: 'Het mysterie van het Ene en het vele is onder mijn verwonderde blik onthuld.' De Meester schudde zijn hoofd en gooide opnieuw het briefje weg.
Op het volgende briefje stond: 'Er wordt niemand geboren, niemand leeft, en niemand sterft, want het ego-zelf bestaat niet.' De Meester gooide wanhopig zijn handen in de lucht.



Daarna ging er een maand voorbij, toen twee, toen vijf maanden - en uiteindelijk een heel jaar zonder een nieuwe brief. ...


Dat zie ik nog niet zo direct gebeuren.
 ;)

Misschien pas als het forum hier opgedoekt wordt zoals Laurens zijn forum opdoekt heeft! ;D

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10