Auteur Topic: Moet je als boeddhist vegetarier zijn?  (gelezen 43999 keer)

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Re: Moet je als boeddhist vegetarier zijn?
« Reactie #50 Gepost op: 12-11-2018 08:49 »
Beste Maarten,

Dank je wel voor dit inspirerend verhaal, heel mooi. Ik begrijp ook de omgeving die er dan op reageert. Die voelen zich dan anders als jij, dat kun je gewoon merken. Als ze vragen hebben, dan zegt dat iets over mij, zeker.

Het is gewoon een heel liefdevol gevoel ( bij mij en dat gevoel is al niet uit te leggen). Wat ik bemerk is dat mensen het dan heerlijk vinden als jij ze gewoon observeert en gewoon hun broodjes rosbief eten. Dan kom je vertrouwt over

Mijn dochter is daar een mooi voorbeeld van. Ze zit een offerslacht van een koe te bekijken met vrienden. Ze uit zich met volle aversie zichzelf en eet een broodje filet american. Voor mij is dat een spiegel. Dit heet ook mens zijn voor haar.

De jongste zei: ik lus vandaag frikadellen. Dan wilde ik haar graag waarschuwen. Wat zegt ze: Hé ik wilde jaren vegatarieer zijn en jullie hebben mij geleerd dat ik het wel moest eten. Ook dat is een spiegel.

Ik weet nog bij beide toen ze erachter kwamen dat het dieren waren die ze te eten kregen. Kinderen ( tenminste die van mij) waren helemaal geschokt. En misschien is dat achteraf wel terecht, dat dit bij kinderen binnenkomt. Wij hebben huisdieren en ze zijn er mee opgevoed, voor hen klonk dieren eten als hun eigen huisdieren eten. Kinderen kunnen die verschillen niet maken. Dat leren wij ze weer aan, dat dit dier wel mag en dit dier niet. En eigenlijk is de vraag: zijn alle dieren om op te eten?

Als mijn kinderen vlees willen eten, dan bak ik het voor ze. Nu ik dat toesta, gaan ze zelf nadenken, zonder enige moeite die ik ervoor hoef te doen. Mijn oudste begint zomaar te zeggen dat ze die dag geen vlees wil. Ze weet niet waarom, maar het voelt voor haar gewoon niet fijn, zei ze. Daar hoef ik niks over te zeggen. Ik vind het niet goed, maar ook niet slecht. Dat vinden is ook dualistisch denken

Warme groet

Moesa

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #51 Gepost op: 24-01-2019 17:30 »
Beste,

Dit topic begon met de vraag "Moet je als Boeddhist vegetarier zijn?"
Een antwoord op die vraag meen ik gevonden te hebben in Sutta Nipata II.2, verzen 239-252, Amagandha sutta.

Een brahmaan zegt er aan de Boeddha dat deze "onrein voedsel" eet. Met "onrein voedsel" wordt bedoeld voedsel dat niet overeenkomstig de traditie van de brahmanen verzameld wordt. 'Rein voedsel' is groenten en vruchten die in het wild groeien.
De Boeddha geeft als antwoord dat de brahmaan zelf 'onrein voedsel' nuttigt. Want de brahmaan eet rijstgerechten met vlees en gevogelte.
'Onrein voedsel' is volgens de Boeddha niet het eten van vlees of vis, maar wel:
- het kwellen en pijnigen van levende wezens. Stelen, liegen, bedriegen, nutteloze studies, seksuele omgang met de vrouwen van anderen.
- Het hebben van verkeerde meningen, onbeheerst zijn wat betreft zinnelijke genietingen.
- Als men ruw is, meedogenloos, achterbaks, een roddelaar die vrienden schade toebrengt, als men arrogant is, gierig, als men om niemand iets geeft, als men zonder respect is.
- Woede, hoogmoed, koppigkeid, vijandigheid, afgunst, grootspraak, trots, eigendunk, omgang met slechte mensen.
- Als men een slecht moreel gedrag heeft, als men ontkent dat men iets schuldig is, als men een huichelaar is.
- dat is 'onrein voedsel', niet het eten van vlees of vis.

Niet vasten, niet vlees of vis zuiveren iemand die nog twijfel heeft. Maar oprecht en mild moet men zijn, en niet meer gehecht aan iets.

Met vriendelijke groet
Nico
« Laatst bewerkt op: 25-01-2019 06:52 door nico70+ »

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 24-01-2019 17:55 »
[Ingetrokken]
« Laatst bewerkt op: 15-03-2019 21:48 door Old Bhikkhu »

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #53 Gepost op: 25-01-2019 06:20 »
Beste,

In de leerrede over onrein voedsel onderwees de Boeddha duidelijk dat het eten van vlees of vis geen belemmering is om Nibbana te verwerkelijken. Maar een slecht gedrag in daden, woorden en gedachten is wel een belemmering.
     Men hoeft dus als Boeddhist geen vegetarier te worden. Daarmee is de vraag van dit topic m.i. beantwoord.

Vriendelijke groet
Nico

Leegte

• Gast
Re:Moet je als boeddhist vegetarier zijn?
« Reactie #54 Gepost op: 17-11-2019 10:16 »
je moet helemaal niets natuurlijk, maar als je kiest voor het pad van de Boeddha (en dat doe je als je jezelf Boeddhist noemt), het pad naar verlichting van jezelf en je omgeving  zul je dus een pad moeten bewandelen dat vrij is van lijden. Als je vlees consumeert, consumeer je angst, stress en pijn....je consumeert lijden.
er is, wat mij betreft, geen discussie over mogelijk!

Planten kunnen ook stress ervaren als ze bijvoorbeeld te droog of te warm staan.
Wat planten er van vinden als ze vermalen worden tussen mijn kiezen, dat weet ik niet.
Maar planten zijn bij consumptie meer 'levend' dan dieren.
Denk bijvoorbeeld maar aan noten of zo.  En of een bloemkool het fijn  vindt om levend afgesneden te worden weet ik ook al niet.

We ontkomen er niet aan om 'lijden' te eten.  Wat beter werkt is je gevoel volgen.  Zou ik een koe persoonlijk willen dood maken?  Zou ik een bloemkool persoonlijk willen afsnijden?  De vragen stellen is de vraag beantwoorden.

Noel

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 11-01-2020 13:13 »
Een centraal zenuwstelsel is mogelijk de indicatie voor lijden bij doden en onvrijheid. Het bewustzijn van de aanwezigheid van centrale zenuwstelsels bij dieren moet voldoende zijn om hen niet aan te doen wat jij ook zelf niet wilt. Het is alsnog lastig om met ‘carnisme’ om te gaan. De maatschappij is nog erg ingesteld op consumptie van dieren. Zodanig dat je raar aangekeken kan worden door medemensen als je niet (gedeeltelijk) meedoet met consumptie van dieren en dierlijke producten. Mogelijk geldt nog een ‘extra indicatie’, het hebben van een ziel.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #56 Gepost op: 11-01-2020 15:21 »
Citaat
Een centraal zenuwstelsel is mogelijk de indicatie voor lijden bij doden en onvrijheid. Het bewustzijn van de aanwezigheid van centrale zenuwstelsels bij dieren moet voldoende zijn om hen niet aan te doen wat jij ook zelf niet wilt.

Dus dieren hebben hetzelfde bewustzijn als een mens?

Citaat
Het is alsnog lastig om met ‘carnisme’ om te gaan. De maatschappij is nog erg ingesteld op consumptie van dieren. Zodanig dat je raar aangekeken kan worden door medemensen als je niet (gedeeltelijk) meedoet met consumptie van dieren en dierlijke producten.

Daar zal je inderdaad mee moeten leren omgaan, wat ik bemerk het laatste jaar is er een vegan trend ontstaan, die te ver in de dierenliefde gaat. Het opdringen om vegan te zijn. Typisch dat diezelfde vegans klimaathysterische mensen zijn. Mensen eten vlees en de reden dat je stopt met vlees eten, is alleen maar je ego. Vegan zijn is een zingeving, zo vind ik ook dat de nieuwe vegans best eens zouden mogen stoppen om te zeggen dat het gezond is, ze zijn geen arts. Artsen van nu die het promoten hebben hier namelijk belang bij, namelijk een soort marketing voor een groot industrieel. Vegan is een grote dramkerk geworden. Als je eenmaal weet dat de grote man uit 40-45 ook een vegan was en een dierenvriend. Vegans van nu moet ik namelijk veel introspecties op doen. Ze hebben een "nare"energie bij en hebben een moreel verheven ego, niks met dieren te maken. Dat is het enige waar ze mee bezig zijn.   

Citaat
Mogelijk geldt nog een ‘extra indicatie’, het hebben van een ziel.

Nee dat helpt niet, want zo praat je mensen een schuldgevoel aan. Mensen maken graag zelf uit wat ze eten. Waarom ben jij eigenlijk vegan?

groeten matige vleeseter ( ik moest vlees gaan eten overigens voor mijn gezondheid)

Moesa

Noel

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 11-01-2020 15:40 »
Bewustzijn is wat anders. Ik denk dat het aspect ‘lijden’ voldoende is, al is misschien sommig lijden bij dieren weer snel vergeten.

Ik ben geen vegan. Ik eet vis/schaaldieren, een soort compromis tussen moraliteit en gemakzucht/genotzucht.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #58 Gepost op: 11-01-2020 16:13 »
Citaat
Bewustzijn is wat anders. Ik denk dat het aspect ‘lijden’ voldoende is, al is misschien sommig lijden bij dieren weer snel vergeten.

Ik ben geen vegan. Ik eet vis/schaaldieren, een soort compromis tussen moraliteit en gemakzucht/genotzucht.

Denk dat halal/offeren een erger lijden in zit. Waarom zou je eraan denken aan dat lijden? Waarom zou dat moeten? Dat van vis en schaaldieren snap ik.

Het valt mij gewoon op dat die vegan trend een beetje is doorgeschoten om zichzelf steeds beter te voelen. Volgens mij is die zingeving: niet oordelen over slachter, vleeseters er begrip voor leren te krijgen. Begrip wil niet zeggen het er eens mij zijn of zelfs oneens, maar gewoon dat wat is.

Mensen die dit op dit moment missen zouden een kunnen mijmeren op:

Stel dat er vanaf nergens geen slachthuizen meer zouden bestaan, wat voor effect zal dat wereldwijd geven?

Kijk naar werkgelegenheid, slachters met gezinnen bijvoorbeeld, en waar moeten die dieren naartoe? 

Alles begint in de mens zelf, doen we dit allemaal stap voor stap, dan heeft dat ook weer effect en kan de industrie, de boeren hierop aanpassen, maar ervan uitgaan, dat het nooit zal verdwijnen

Groet mijmerende

Moesa

Noel

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 11-01-2020 22:09 »
@Moesa,

Ik verlang wel naar een wereld waarin de destructie van leven voor ander leven niet direct nodig is, maar ik verwacht niet dat dit mogelijk is. De hele kringloop is die van destructie voor constructie en andersom.

Het is zoals het is.

Ik hoorde wel van een boeddhist die als er vlees was dit ook at, om de eer te bewijzen aan het dier. Zonder dit vlees dan zelf dan te kopen. Bij buffetten en zo.

« Laatst bewerkt op: 07-05-2020 13:48 door Noel »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #60 Gepost op: 12-01-2020 05:51 »
Een centraal zenuwstelsel is mogelijk de indicatie voor lijden bij doden

Maar wat dan te zeggen over octopi? Een gedistribueerd zenuwstelsel en toch even intelligent als honden.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 12-01-2020 07:37 »
Citaat
Ik verlang wel naar een wereld waarin de destructie van leven voor ander leven niet direct nodig is, maar ik verwacht niet dat dit mogelijk is. De hele kringloop is die van destructie voor constructie en andersom.

Verlang je naar die wereld of verlang je naar dat het onmogelijk is?  8)

Citaat
Het is zoals het is.

Heb je dit dan geaccepteerd? Bovenstaande zeg je 2 polariserende dingen

Citaat
Ik hoorde wel van een boeddhist die als er vlees was dit ook at, om de eer te bewijzen aan het dier. Zonder dit vless dan zelf dan te kopen. Bij buffetten en zo.

Neem je dit dan voor waar aan? Ken boeddhisten en die eren bv de koe, door het niet te eten ( heeft met Chinese boeddha te maken).

Wat ik weet ( ooit op yt gezien van een monnik). Is dat het dier niet speciaal voor jou geslacht moet zijn, het dier niet hebt horen lijden, het zelf niet geslacht hebt.

Groet Moesa

Noel

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 12-01-2020 09:12 »
Vrijheid betekent de karmische prijs betalen.
« Laatst bewerkt op: 07-05-2020 13:47 door Noel »

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 04-07-2020 22:12 »
Moet je als boeddhist vegetarier zijn?

At de Boeddha vlees?
Ja, maar hij was dan ook echt een bedelmonnik; hij deed geen boodschappen en kookte niet! Hij at wat de pot schafte, nietwaar?…
MAAR… toch at hij niet altijd vlees, ook al werd het hem voorgezet!
Vanwege deze leefregel:
‘… onder drie omstandigheden mag vlees niet worden gegeten: als gezien, gehoord of verondersteld wordt dat een levend wezen bewust geslacht is voor de monnik…’
– (MN 55).
Als hij getuige was dat het dier net geslacht werd, ook al was het niet voor hem gedaan maar hij had het wel gehoord en/of gezien. Heel psychologisch, nietwaar?
Hij vond dat je alle levende wezens moest respecteren.
En een dier speciaal voor hem slachten kon helemaal niet!

En ben jij een bedelmonnik?
« Laatst bewerkt op: 04-07-2020 22:14 door Naga »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #64 Gepost op: 24-08-2020 16:57 »
Niets moet :)

De vraag is meer. Wíl je vegetarier zijn ?