Vasten
Bestaat er bij boeddhisten ook een vastenperiode? Zo ja, is dit een religieuze plicht? (10)
De Boeddha is zelf het schoolvoorbeeld geweest van waar strenge ascese toe kan leiden. Hij verliet als Prins Siddhartha het paleis van zijn vader toen hij eenmaal in aanraking was gekomen met een zieke, een oudere en een dode, en ging het thuisloze leven van een asceet leiden. De zoektocht was feitelijk gericht op de weg die naar de allerhoogste vrede voert, het allerhoogste inzicht. Het bezoek aan diverse beroemde meditatieleraren leraren kon Siddhartha echter de weg naar die vrede niet geven. De prins besloot maar alleen verder te zoeken en op een gegeven moment sloten vijf andere asceten zich bij hem aan.
Siddhattha dacht dat de allerhoogste vrede het gevolg zou zijn van diverse strenge ascetische oefeningen, hetgeen echter een vergissing was. Uiteindelijk zag hij de nutteloosheid van de ascese in, dat hij door zelfkwelling en extreem vasten geen enkel resultaat bereikte. Hij ging weer eten toen hij zich herinnerde dat hij in zijn jeugd via geleide en geconcentreerde beschouwing een diepe meditatieve toestand bereikte. De vijf asceten waren echter van mening dat Siddhartha het hogere streven blijkbaar had opgegeven en vertrokken. Siddhattha probeerde hen niet tegen te houden, maar ging neerzitten aan de voet van een Bodhi boom. Zijn meditatie richtte zich op de ouderdom, de geboorte en de dood. Het inzicht kwam dat alles onderling afhankelijk is. Zijn Verlichting werd een feit op 35-jarige leeftijd. Hij werd de volmaakt Ontwaakte, de Verhevene, de Verlichte, de Boeddha van dit tijdperk.
Er is dus wel sprake van vasten, maar niet van 'hongeren'. Het vasten moet in evenwicht zijn en niet leiden tot een te strenge of ‘verplichte’ ascese. Het is een vorm van
spirituele training:
“De 'vastendag' is de dag van de volle maan, de nieuwe maan, en de twee dagen van het eerste en laatste kwartier. Op volle maan en nieuwe maan wordt de Disciplinaire Code, de patimokkha ('Disciplinaire Code', is de naam voor de code van de regels voor monniken, die op volle maan en nieuwe maan worden gereciteerd voor de daar bijeengekomen gemeenschap van volledig ingewijde monniken. Voor de monniken zijn er 227 regels, en voor de nonnen 311 patimokkha regels.), voor de bij elkaar gekomen monniken voorgelezen, terwijl op de vier genoemde maan-dagen veel van de gelovige lekenvolgelingen de kloosters bezoeken. Daar nemen zij dan de 8 regels in acht (attha sila De achtvoudige regels van moraliteit.) Zie sikkhapada voor de 5, 8, en 10 regels:
5 morele regels (pañca sila):Dit zijn de regels waaraan alle boeddhisten zich dienen te houden:
Ik neem me voor mezelf te trainen om niet te doden.
(panatipata veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem me voor mezelf te trainen om niet te stelen.
(adinnadana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem me voor mezelf te trainen om me te onthouden van onwettige seksuele gemeenschap.
(kamesu micchacara veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om niet te liegen.
(musavada veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om me te onthouden van alcohol en andere drugs.
(surameraya majja ppamadatthana veramani sikkhapadam samadiyami)
8 morele regels: (attha sila) zie ook uposatha.Ik neem me voor mezelf te trainen om niet te doden.
(panatipata veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem me voor mezelf te trainen om niet te stelen.
(adinnadana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem me voor mezelf te trainen om me te onthouden van seksueel verkeer.
(abrahmacariya veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om niet te liegen.
(musavada veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om me te onthouden van alcohol en andere drugs.
(surameraya majja ppamadatthana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om niet te eten op de verkeerde tijd.
(vikalabhojana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om me te onthouden van dansen, zingen, muziek, naar vermaken te gaan kijken, kransen te dragen, het opmonteren met parfums en me te verfraaien door cosmetica.
(nacca gita vadita visukadassana mala gandha vilepana dharana mandana vibhusanatthana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om niet te slapen op een hoge of weelderige slaapplaats.
(uccasayana mahasayana veramani sikkhapadam samadiyami)
10 morele regels (dasa sila).Deze regels gelden voor alle novices (samanera's) en monniken (bhikkhu's):
Ik neem me voor mezelf te trainen om niet te doden.
(panatipata veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem me voor mezelf te trainen om niet te stelen.
(adinnadana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem me voor mezelf te trainen om me te onthouden van seksueel verkeer.
(abrahmacariya veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om niet te liegen.
(musavada veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om me te onthouden van alcohol en andere drugs.
(surameraya majja ppamadatthana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om niet te eten op de verkeerde tijd.
(vikalabhojana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om me te onthouden van dansen, zingen, muziek, naar shows te gaan kijken.
(nacca gita vadita visuka dassana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om me te onthouden van het dragen kransen, het opmonteren met parfums en me te verfraaien door cosmetica.
(mala gandha vilepana dharana mandana vibhusanatthana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om niet te slapen op een luxueuze slaapplaats.
(uccasayana mahasayana veramani sikkhapadam samadiyami)
Ik neem mij voor mezelf te trainen om geen goud of zilver (geld) aan te nemen.
(Jatarupa rajata patiggahana veramani sikkhapadam samadiyami)
In de set van 8 regels (attha sila) welke op volle maan en op dagen van nieuwe maan, op eerste en laatste kwartier van de maan, door vele lekenvolgelingen (upasaka, zie daar) in acht worden genomen, is de derde regel -- die van de onthouding van onwettelijk seksueel verkeer -- vervangen door de algehele onthouding van seksueel verkeer. Brahma cariya verwijst naar een puur (kuis) of heilig leven. De nummers 7 en 8 van de set van 10 regels zijn samengevoegd en nummer 9 is nummer 8 geworden.”
(Auteur citaat: Peter van Loosbroek – Ananda, 2004. Locatie: www.sleuteltotinzicht.nl)Met vriendelijke groet,
Basho
