Auteur Topic: Osho's licht...  (gelezen 3594 keer)

Nathan

• Gast
Osho's licht...
« Gepost op: 02-04-2015 08:41 »
Wie kent niet de Bhagwan (dat werd later: ‘Osho’) met een grote wolk van oranje volgelingen? Hij noemde ze zelf het liefst zijn vrienden. En zo was het ook, als je als buitenstaander toch interesse toonde in hem en zijn boodschap van lachen, liefde en leven! Kon je ook gewoon deelnemen! Ik heb veel sannyasins mogen ontmoeten.
Bhagwan werd geprezen zo’n beetje door de ganse alternatieve en spirituele wereld. Maar toen kwam Amerika als zijn tweede verblijfplaats van hem en zijn commune. En tegen de honderd Rolls-Royce werd een bezit van de beweging. Puur voor de show en als investering voor de stichting. In Amerika ging het goed mis, toen Sheela een discipel de boel behoorlijk begon te manipuleren, want Osho (Bhagwan) zweeg al een tijdje, sprak niet meer in het openbaar!
Toen Osho het zwijgen verbrak en Sheela - die ik trouwens in Amsterdam wel eens gezien heb - eruit werd geknikkerd, begon Osho aan een waarlijk geestelijke crusade: Jezus was een schizofreen en Moeder Teresa alles behalve heilig!... Een grote uitgever in Nederland die de boeken van Osho uitgaf verbrak om die reden het contact en alle boeken kwamen bij de Slegte terecht!

Goed… je zult vast wel ook je eigen verhaal hebben over hem, niet waar?
Osho was een begenadigd spreker. Hoogleraar en winnaar van het nationaal India’s debat. Voor dat ie koos om als meester te gaan zitten, reisde hij India af 21 jaar lang maar sprak niet over zijn eigen verlichting in het openbaar!
Toen hij Nederland wilde bezoeken – na Amerika – weigerde de regering hem de toegang: bang dat ie hier de orde ook zou verstoren, meende Van der Stoel. Terwijl Osho beslist niet opriep tot geweld! Zoals wel tegenwoordig diverse imams doen…
Uiteindelijk keerde hij terug naar India, Poona.

Leraren/meesters worden bejubeld en het volgende moment verguisd, andere voorbeelden: Sathya Sai Baba, Andrew Cohen,… Ook Jezus overkwam hetzelfde, want eerst was ie behoorlijk populair bij de bevolking, die later tegen hem werd opgezet!

‘Mijn boodschap is: schep een nieuwe mens ongespleten, geïntegreerd, één geheel, Boeddha is niet één geheel; Zorba de Griek ook niet, beiden zijn maar de helft. Ik hou van Boeddha, ik hou van Zorba. Maar Zorba mist iets, hij heeft geen ziel. Als ik diep in Boeddha kijk, mis ik ook iets, hij heeft geen lichaam. Ik verkondig een grote ontmoeting: de ontmoeting tussen Zorba en Boeddha. Ik verkondig “Zorba de Boeddha”- een nieuwe synthese. Alleen door die ontmoeting zal een nieuwe mens op aarde verschijnen.’ - Osho

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Osho's licht...
« Reactie #1 Gepost op: 12-03-2020 09:29 »
Wat wel fijn is is dat zoveel Osho materiaal gewoon op het internet beschikbaar is deze dagen. Er staan niet alleen stukjes op YouTube, maar als je even rondkijkt op oshoworld.com dan kan je audio discourses en pdfs van veel complete discourse series vinden.

Hij had zeker een bepaalde wijsheid en directheid, Osho. Als je luistert naar zijn woorden dan kom je toch vaak passages tegen die resoneren met een gevoel van waarheid, en zelfs veel van wat hij zegt over de politici van zijn dag heeft nog waarde als een waarschuwing van hoe corrupt die mensen vaak zijn.

Zijn sanyassins waren ook grotendeels goede mensen, ik herinner me nog de discotheek die zij in Amsterdam hadden, heel stijlvol, fruitsap in plaats van alcohol en heel vriendelijk.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2020 11:21 door Bodhiboom »
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Noel

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27-04-2020 10:19 »
De documentaire Wild Wild Country, geeft me hoofdbrekens. Na een bom in hun hotel in Portland gingen de volgelingen in Oregon zich bewapenen. Sheela gaf aan dat Baghwan altijd gezegd had dat hij geen Christus of Gandhi was. Naar mijn idee ging het daarna mis. De verenigde staten zijn volgens mij geen goed klimaat. De Baghwan had zich beter in Nederland kunnen vestigen, daar was die gekkigheid niet nodig geweest.

Maar verder denk ik dat zonder dat drama minder mensen van Osho gehoord zouden hebben, en dat het dus ook een bewuste politiek kan zijn om jouw “nieuwe mens beweging” kapot te laten lopen op de heersende cultuur.

Het idee van urgentie van een “nieuwe mens” wordt er alleen maar groter van.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2020 17:20 door Noel »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 27-04-2020 12:53 »
Hallo Noël. Ja ik heb die documentaire ook gezien. Wat ik zoal heb begrepen van materiaal op het internet rondom Wild Wild Country is dat er maar relatief weinig mensen waren in Rajneeshpuram die wapens droegen. Er staat een lange Ask-me-anything op Reddit die het een en ander verduidelijkt. Het was toch een triest einde van een mooi experiment.

Maar ik denk dat je gelijk hebt, de nieuwe mens is nog steeds iets dat hard nodig is. Vooral hier in het westen waar zoveel mensen de kerk verlaten, en in een materialistisch vacuüm terecht komen zonder vaak veel houvast in de gemeenschap. De New Age bewegingen zijn een beetje ver van de echte wereld af, en ik vind het jammer dat Osho’s beweging niet verder is gegroeid.
— Bruce Lee

Noel

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 27-04-2020 13:26 »
Hallo Bodhiboom,

Het idee dat je ergens bij had kunnen horen, in een wereld waar je verder niet het idee hebt ergens bij te willen/kunnen horen.

Dat is de erfenis van Osho.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2020 14:39 door Noel »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 27-04-2020 15:11 »
Hallo Bodhiboom,

Het idee dat je ergens bij had kunnen horen, in een wereld waar je verder niet het idee hebt ergens bij te willen/kunnen horen.

Dat is de erfenis van Osho.

Het bestaat nog steeds hoor. Er zijn nog groepjes sannyasins in Nederland, als je naar de Vrienden Van Osho website kijkt (https://vrienden-van-osho.nl/) of als je naar de ashram in Poona, India wilt reizen. Tenminste buiten de coronavirus tijd.
— Bruce Lee

Noel

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27-04-2020 16:14 »
Het bestaat nog steeds hoor. Er zijn nog groepjes sannyasins in Nederland, als je naar de Vrienden Van Osho website kijkt (https://vrienden-van-osho.nl/) of als je naar de ashram in Poona, India wilt reizen. Tenminste buiten de coronavirus tijd.

Ja ik ben ook wel naar een disco geweest van ze enkele jaren terug, lekker dansen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 02-05-2020 13:08 »
Er was vroeger in Amsterdam een meditatie boot waar wel eens groepen werden gegeven, als ik het mij goed herinner. Ik heb tweedehands wel wat verhalen gehoord over wat daar allemaal gebeurde het was best wel grappig. Maar dat was in de jaren zeventig en toen had men wel een bepaalde smaak voor ‘encounter groups’, dingen die best wel confronterend waren.

— Bruce Lee

Noel

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 03-05-2020 08:25 »
Het raakt me spiritueel, Osho’s denken, dat deed het al wel eerder, maar toen kon ik er niets mee.

Ik heb nu toch een boek besteld. Bedankt voor me op het pad zetten.
« Laatst bewerkt op: 03-05-2020 08:28 door Noel »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 03-05-2020 09:33 »
Graag gedaan hoor Noel, alhoewel je weet dat je veel van de boeken ook gratis kan downloaden van oshoworld.com. Ze hebben daar een vrij complete bibliotheek van pdf’s.
— Bruce Lee

Noel

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 03-05-2020 09:49 »
Het is bij 200 of meer boeken in het Engels sowieso lastig om een boek dat direct van belang kan zijn te vinden, en ik heb een beetje het toeval laten beslissen om een boek voor me te vinden in het Nederlands: Mijn weg, de weg van witte wolken. Het gaat daarbij om lezingen, naar zeggen over hoe je je kan verhouden tot dualiteiten. Dat sprak me wel aan, omdat ik recentelijk ook wat las van Ken Wilber over dualiteiten.

Noel

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 03-05-2020 14:30 »
Misschien interessant; https://www.youtube.com/watch?v=FgU3yBjSpQg Radboud reflectie over de documentaire. Ik ga in ieder geval kijken/luisteren.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 06-07-2020 13:14 »
Gisteren was ik nog op de tweedehands boekenafdeling van Sheltema in Amsterdam, dat is de laatste etage boven. Daar pakte ik het gebonden boek The Diamond Sutra, van Bhagwan Shree Rajneesh. Prachtige uitgave. Boeide meteen!...

Offline w-AARDIG

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 06-07-2020 17:02 »
Wat vind je interessant aan Osho's teksten?

Osho geeft zelf aan in deel 1 "Volg mij" dat hij tegenovergestelde is van Krishnamurti, waar Krishnamurti geen wegvoorbereider of mysticus wilde zijn, wil Osho beide zijn.