Auteur Topic: Je familie verlaten  (gelezen 14120 keer)

Nathan

• Gast
Je familie verlaten
« Gepost op: 26-08-2015 19:53 »
Vijfentwintighonderd jaar geleden deed Gautama Siddhartha dat, en werd de Boeddha.
500 jaar na hem riep Jezus van Nazareth op hem lief te hebben, boven vrienden en familie, anders zou je 'm niet waardig zijn!
Tegenwoordig vinden we dat sektarisch klinken en verzetten we ons tegen zulke gedachten, als 'je familie verlaten'.
Vorige eeuw verliet Jiddu Krishnamurti als jongen zijn vader (zijn moeder was reeds overleden) en kreeg een vooraanstaand lid van de Theosofie het voogdijschap over hem. Ook hij stond in dienst van het 'geestelijk werk', zogezegd! Zelf begon hij nimmer een gezin met kinderen, net als in die eeuw levende Osho en Sri Ramana Maharshi... Ook Sri Ramana had zijn eigen familie als jongen verlaten, terwille van het geestelijke pad. Zijn moeder zou 'm later nog smeken terug te keren, wat hij niet deed.
Jezus werd door zijn eigen familie voor gek verklaard (toen ie met zijn openbare werk begon) en ook zij zeiden tegen hem om terug te keren naar huis, de familie!
En... hoe zit het met jou? ;)

Offline Asgard19

• Nieuwkomer
  • *
Re: Je familie verlaten
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2015 20:06 »
Aan de andere kant een ook heel bekende Gandhi deed het niet. Het is zelfs andersom geweest dat een aantal van zijn eigen kinderen hem verlieten omdat zij niet in de armoede wouden leven.
« Laatst bewerkt op: 26-08-2015 20:09 door Asgard19 »

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 26-08-2015 20:27 »
In het Westen is het veelal onzin om dit te 'verkopen' als deel van je spirituele pad. Familieverbanden zijn hier gewoon niet zo allesomvattend/beklemmend als in pakweg India.

Anders is het als je spirituele pad gevolgen heeft voor je Relatie, het zou ervoor kunnen zorgen dat je uit elkaar groeit; omdat bijvoorbeeld partner 1 de Kerk wil verlaten en partner 2 'm trouw blijft, of juist iemand zeer serieus veganistisch boeddhist wordt en de andere hamburgerfan blijft etc. etc. Maar dan nog heeft het mogelijke 'verlaten' niets te maken met je spirituele pad, het zou er dan door komen dat de partners uit elkaar groeien. (En het is nog maar de vraag of het ex-familielid in zijn/haar nieuwe levensstatus wel zoveel spiritueler bezig zal zijn dan wat in de relatie mogelijk was ;-)

With folded palms,

<Ujukarin>

Nathan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27-08-2015 08:22 »
Aan de andere kant een ook heel bekende Gandhi deed het niet. Het is zelfs andersom geweest dat een aantal van zijn eigen kinderen hem verlieten omdat zij niet in de armoede wouden leven.
Ja, Ghandi. Ze waren bevriend met elkaar Sri Ramana en Ghandi. Ghandi wilde 'm opzoeken maar dat ging helaas niet door, vanwege de grote mensenmenigte die hem volgde daarnaartoe.

Het is goed om te relativeren!  ;)

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 27-08-2015 08:25 »
In het Westen is het veelal onzin om dit te 'verkopen' als deel van je spirituele pad. Familieverbanden zijn hier gewoon niet zo allesomvattend/beklemmend als in pakweg India.

Anders is het als je spirituele pad gevolgen heeft voor je Relatie, het zou ervoor kunnen zorgen dat je uit elkaar groeit; omdat bijvoorbeeld partner 1 de Kerk wil verlaten en partner 2 'm trouw blijft, of juist iemand zeer serieus veganistisch boeddhist wordt en de andere hamburgerfan blijft etc. etc. Maar dan nog heeft het mogelijke 'verlaten' niets te maken met je spirituele pad, het zou er dan door komen dat de partners uit elkaar groeien. (En het is nog maar de vraag of het ex-familielid in zijn/haar nieuwe levensstatus wel zoveel spiritueler bezig zal zijn dan wat in de relatie mogelijk was ;-)

With folded palms,

<Ujukarin>
Wat zou ervan Gautama terecht zijn gekomen, als ie zijn familie niet had verlaten. En Jezus trouw had geluisterd naar zijn moeder en broers?

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 27-08-2015 13:44 »

<Ujukarin>
Wat zou ervan Gautama terecht zijn gekomen, als ie zijn familie niet had verlaten. En Jezus trouw had geluisterd naar zijn moeder en broers?

Je slaat de plank totaal mis, Nathan. En herhaalt alleen je eigen punt waarvan ik nu juist stel dat het nicht im frage is. Jezus, Gautama en Krishnamurti zaten allemaal wél in die beklemmende structuren en hadden dus best wel reden om die te verlaten...

Jouw vraag is

Citaat
En... hoe zit het met jou

En mijn respons staat boven: irrelevant, wij hebben in het Westen i.h.a. geen beklemmende familie te verlaten c.q. banden door te knippen voor spirituele groei. Het zou maximaal zo kunnen zijn dat door jouw spiruele pad je huidige relatie/gezin moet worden heroverwogen, maar zelfs dat zal zeker niet zwartwit zijn; Westerse boeddhisten kunnen uitstekend een Pad binnen de gezinscontext vinden...

With folded palms,

<Ujukarin>

Nathan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27-08-2015 14:01 »
Fijn dat je zo positief bent over het Westen, Ujukarin. Maar ik zie het toch anders, zelfs in deze tijd. We houden met onze zogenaamde familiebanden ons zelfbeeld in stand.Of dat beeld nu aardig is of niet, doet er niet aan toe. Je denkt iemand te zijn, ook al kun je misschien een geloof aanhangen dat zegt dat je niemand bent. Je blijft onderworpen aan dat beeld tot dat je het met wortel en al achterhaald. En dat kun je enkel alleen. ;)

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 27-08-2015 14:17 »
Da's een totaal andere discussie, Nathan. Ik ben bang dat je formulering onvoldoende zuiver is om precies te bepalen wat nu je uitleg in en vraag over de Dharma is. 'Zelfbeeld in stand houden door familiebanden' - zou kunnen maar er zijn er ook zat die een zelfbeeld in stand houden door zich Boeddhist te noemen. Of juist door zich aan geen enkele religie waaronder boeddhisme te willen binden 'vrij te blijven'. Maar vrijwel allen van dat soort die ik hier tegenkom zijn alleen maar bezig sangha te vermijden om met hun eigen ego een religie bij elkaar te shoppen die dat ego gerieft, niet om echt te groeien; dus hun vrijheid dient om dat ego-zelfbeeld te steunen en is gewoon onvrijheid :-[

Aangezien dit medium niet goed geschikt is voor een uitwisseling om er wél goed over te communiceren ben ik bang dat deze vraag-discussie zal moeten blijven rusten tot er een of andere gelegenheid tot IRL meeting is...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27-08-2015 15:47 »
Keurslijf.

Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2015 17:34 »
Da's een totaal andere discussie, Nathan. Ik ben bang dat je formulering onvoldoende zuiver is om precies te bepalen wat nu je uitleg in en vraag over de Dharma is. 'Zelfbeeld in stand houden door familiebanden' - zou kunnen maar er zijn er ook zat die een zelfbeeld in stand houden door zich Boeddhist te noemen. Of juist door zich aan geen enkele religie waaronder boeddhisme te willen binden 'vrij te blijven'. Maar vrijwel allen van dat soort die ik hier tegenkom zijn alleen maar bezig sangha te vermijden om met hun eigen ego een religie bij elkaar te shoppen die dat ego gerieft, niet om echt te groeien; dus hun vrijheid dient om dat ego-zelfbeeld te steunen en is gewoon onvrijheid :-[
Zou zomaar kunnen wat je hier boven beschrijft. Als je handelt vanuit moeten of niet moeten van jezelf (zelfbeeld).
Aangezien dit medium niet goed geschikt is voor een uitwisseling om er wél goed over te communiceren ben ik bang dat deze vraag-discussie zal moeten blijven rusten tot er een of andere gelegenheid tot IRL meeting is...

With folded palms,

<Ujukarin>
Bedoel je dat we elkaar behoren te ontmoeten, voor een verdere verdieping?

Nathan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 27-08-2015 17:45 »
'Je familie verlaten' kan ook inhouden, iedere groep waar je deel vanuit maakt. De groep voedt jouw zelfbeeld, waar je dan ook weer in gelooft.
Gautama verliet niet alleen zijn familie maar later viel ook de groep (metgezellen) uiteen, waar ie mee optrok, voor zijn ontwaking.
Dat zie je ook terug in het leven van Jiddu Krishnamurti. Hij hief de Orde van de Ster op, van de Theosofie. Daarna begon pas echt zijn boodschap...

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 27-08-2015 17:48 »

With folded palms,

<Ujukarin>
Bedoel je dat we elkaar behoren te ontmoeten, voor een verdere verdieping?
Hoi maar weer,

Ik zeg niet dat dit 'hoort' maar dat deze discussie alleen verder IRL te voeren is. Iets van 1-2 jaar terug was er hier een oproep tot een soort Boeddhaforum-meetup, Dirk zal 'm nog wel weten terug te vinden, en ik heb (en had dacht ik toen ook) daar zeker interesse voor. Destijds kwam 't niet van de grond, misschien een volgende keer wel, en ook dan zal ik interesse hebben en als het doorgaat zouden ook dit soort discussies te voeren zijn....

With folded palms,

<Ujukarin>
PS en over dat groep verlaten: jazeker, dát is uitermate boeddhistisch. Zie m'n betoog alhier...

http://boeddhistischdagblad.nl/47743-schaap-of-slimmerik-groepsdier-of-individu-op-het-spirituele-pad/
http://boeddhistischdagblad.nl/47793-schaap-of-slimmerik-waarden-die-niet-conform-de-dharma-zijn/

Nathan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 27-08-2015 18:39 »
Hoi maar weer,

Ik zeg niet dat dit 'hoort' maar dat deze discussie alleen verder IRL te voeren is. Iets van 1-2 jaar terug was er hier een oproep tot een soort Boeddhaforum-meetup, Dirk zal 'm nog wel weten terug te vinden, en ik heb (en had dacht ik toen ook) daar zeker interesse voor. Destijds kwam 't niet van de grond, misschien een volgende keer wel, en ook dan zal ik interesse hebben en als het doorgaat zouden ook dit soort discussies te voeren zijn....

With folded palms,

<Ujukarin>
PS en over dat groep verlaten: jazeker, dát is uitermate boeddhistisch. Zie m'n betoog alhier...

http://boeddhistischdagblad.nl/47743-schaap-of-slimmerik-groepsdier-of-individu-op-het-spirituele-pad/
http://boeddhistischdagblad.nl/47793-schaap-of-slimmerik-waarden-die-niet-conform-de-dharma-zijn/
Leuk je schrijft elders ook!
'Schapengedrag' zit in ons hoofd. Jezelf plaatjes opplakken, die ook anderen leuk vinden, interessant e.d. Zonder die plaatjes vraag ik me af, of je jezelf nog wel echt een boeddhist zou willen noemen. Is de Waarheid boeddhistisch? Is God christelijk?

Klopt, er waren inderdaad plannen, volgens mij van een bijeenkomen,... Vind ik prima. Mag ook bij mijn thuis in Bloemendaal. Ligt ook dicht bij een station. Of gewoon elders op een centrale plek voor iedereen, een rustige plek, waar je ook wat kan eten en drinken.

Nathan

• Gast
Je familie verlaten (2)
« Reactie #13 Gepost op: 30-08-2015 10:05 »
In de tijd van Osho verlieten heel wat mensen hun gezin of namen deze mee!
Was Osho daarvoor verantwoordelijk? ik denk het niet.
Jezus riep ook op gewoon simpelweg alles en iedereen los te laten om hem te kunnen volgen. Toen iemand opperde: Maar... ik moet nu naar een begrafenis, zie hij, laat de doden de doden begraven.
Toen Jiddu Krishnamurti begon met zijn openbare werk, was er iemand die zei toch te willen trouwen... Nou, dat kraakte hij zo volledig af dat de beste vrouw daar helemaal door van streek raakte. Zij hoorde al een tijdje tot de intimi van Krishnamurti.
Ik vraag me nu af of dat het volgen van een leraar nu valt onder een soort van veilig hobbyisme?
Iemand volgen wil nog niet zeggen dat je dan maar alles gelooft of zal doen maar dat je gewoon in de nabijheid van een leraar wil zijn. Zo had Jiddu Krishnamurti ook wel eens mensen omzich heen, die een tijdje met hem optrokken.

Nathan

• Gast
Je familie verlaten (3)
« Reactie #14 Gepost op: 30-08-2015 10:06 »
Het bekende boek (bijbel voor de Hindoes) de Bhagavad Gita gaat over een dialoog tussen de Heer Krishna en Arjuna die (de laatst genoemde) ondanks de goede zaak, op het slagveld niet ten strijde wil trekken tegen eigen familie en vrienden.
Krishna probeert hem uit te leggen noch aan persoon en plaats gehecht te zijn. Dat het gaat om het werkelijke Zelf.
Bij het 'volgen' van de leraar gaat het niet om gehoorzaamheid maar de bereidheid om in de nabijheid van een leraar te verkeren. Als je de zon wil leren kennen, blijf je toch ook niet thuis in huis?
Wat bindt zijn je verantwoordelijkheden, zoals je zogenaamde familie. Jezus zei dat je een andere familie zal ontmoeten. Het is belangrijk om in goed gezelschap te verkeren.
Het niet 'volgen' of in de nabijheid van een leraar willen verkeren kan inhouden dat je volhard in je eigen blinde vlekken tijdens je zoektocht.
Als je tegen iedere vorm van autoriteit bent maar jezelf wel ziet als een autoriteit sla je de plank volkomen mis. Dat wat waar is, is vrij van iedere autoreit. Spreekt voor zichzelf.
Een leraar is geen autoriteit, maar even kwetsbaar en vol leven als een bloeiende roos op een vuilnisbelt.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
Re: Je familie verlaten (2)
« Reactie #15 Gepost op: 30-08-2015 10:41 »
In de tijd van Osho verlieten heel wat mensen hun gezin of namen deze mee!
Was Osho daarvoor verantwoordelijk? ik denk het niet.
Jezus riep ook op gewoon simpelweg alles en iedereen los te laten om hem te kunnen volgen. Toen iemand opperde: Maar... ik moet nu naar een begrafenis, zie hij, laat de doden de doden begraven.
Toen Jiddu Krishnamurti begon met zijn openbare werk, was er iemand die zei toch te willen trouwen... Nou, dat kraakte hij zo volledig af dat de beste vrouw daar helemaal door van streek raakte. Zij hoorde al een tijdje tot de intimi van Krishnamurti.
Ik vraag me nu af of dat het volgen van een leraar nu valt onder een soort van veilig hobbyisme?
Iemand volgen wil nog niet zeggen dat je dan maar alles gelooft of zal doen maar dat je gewoon in de nabijheid van een leraar wil zijn. Zo had Jiddu Krishnamurti ook wel eens mensen omzich heen, die een tijdje met hem optrokken.

Hoi maar weer,

1] Het is altijd de student z'n verantwoordelijkheid om wel/niet familie te verlaten. Maar zoals al eerder gezegd, in het Westen (en ook in de Jaren '70 en '80 al in de Osho-tijd) was er geen 'onderdrukkende' familie om dit te rechtvaardigen i.t.t. de tijd van de Boeddha. Dus het enige spiritiueel gerelateerde argument dat ze kunnen gebruiken is 'ik ben mede door mijn spirituele pad van mijn partner vervreemd, en alles wat ik gedaan heb om de relatie te redden (en verantwoordelijkheid tegenover eventuele kinderen te nemen) werkte niet'. Helaas gold en geldt voor heel wat gevallen dat ze er gewoon te weinig aan gedaan hebben en zeker destijds dat kids gewoon gedumpt warden (ik had zelf vrienden in een grote Osho-gemeenschap en logeerde er geregeld, en had echt te doen met hoe slecht ze met de meegesleepte kinderen omgingen). Want spiritueel leven én een relatie onderhouden gaat volgens Boeddha uitstekend samen.
2] Wat niet betekent dat het áltijd samengaat. Bijvoorbeeld tot de intimi-kring van de leraar/res behoren en 60+ uur per week werk voor de sangha doen kan wel eens botsen met trouwen ja zeker als je daarna ook nog moederen wilt. Life is full of choices ;-)
3] Terug naar je vraag "of dat het volgen van een leraar nu valt onder een soort van veilig hobbyisme? " is

Hmm... Het gaat om spirituele vriendschappen die tesamen een sangha vormen. En die vrienschappen kunnen best gekombineerd worden met een gezinsleven, als je er maar voldoende tijd voor reserveert. Zij die op bepaalde punten verder zijn dan jou zijn 'vertikale vrienden' en dat kun je ook leraren noemen, maar het is nooit een idealiserend allesomvattend leraar/volgeling system zoals we het in onze sangha propageren; zelfs de meneer die mijn naam bedacht en toegekend heft oftewel mijn preceptor is voor mij geen 'leraar' maar slechts een zeer gewaardeerd spiritueel vriend vooral in vertical zin.

Dat  'voldoende tijd voor reserveert' moet ook garanderen dat je ze regelmatig genoeg ziet om voldoende klankborden te hebben, zodat ze je genadevol je eigen blinde vlekken keer op keer laten zien. En dan is die vriendschap bepaald geen veilig soort hobbyisme maar een lekker voorbij je comfort zone duwend onveilig spiritueel pad...

With folded palms,

<Ujukarin>
PS De mooie opmaakbuttons van BF werken niet goed samen met Windows10 Edge dus ik moet wat primitiever opmaken, sorry...

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
Re: Je familie verlaten (3)
« Reactie #16 Gepost op: 30-08-2015 21:59 »
Een leraar is geen autoriteit, maar even kwetsbaar en vol leven als een bloeiende roos op een vuilnisbelt.

Als een leraar geen autoriteit is, waarom zou je hem/haar dan leraar noemen?

Siebe

Nathan

• Gast
Re: Je familie verlaten (2)
« Reactie #17 Gepost op: 31-08-2015 10:14 »

Hoi maar weer,

Gezien je uitgebreide antwoord is het iets waar jij zeker over na hebt gedacht.
Bij  een leraar willen of kunnen zijn, heeft meerdere kanten. Zeker ook als daarbij een gemeenschap/sangha wordt betrokken.
Maar als ma niet wil en pa wel, kiezen voor het geestelijke pad, dan zal dat niet altijd soepeltjes verlopen, lijkt me. Hoe positief misschien ook de instelling is van een sangha naar de gehele familie. Als een ouder niet wil en de andere wel!...

PS Je opmaak is voor mij prima.

Nathan

• Gast
Re: Je familie verlaten (3)
« Reactie #18 Gepost op: 31-08-2015 10:23 »

Als een leraar geen autoriteit is, waarom zou je hem/haar dan leraar noemen?
Gezag hoort gehoorzaamd te worden, lijkt mij.
Boeddha vroeg ook niet hem op basis van geloof te volgen.
Een leraar dient geen autoriteit te zijn maar een geestelijke vriend die mogelijk iets waardevols aanreikt.

Nathan

• Gast
Je familie verlaten (4)
« Reactie #19 Gepost op: 31-08-2015 10:29 »

Sathya Sai Baba verliet zijn familie toen hij viertien jaar oud was, ter wille van zijn geestelijke roeping. Hij zou later zo'n 36 miljoen volgelingen aantrekken van over de hele wereld.

Is de familie heilig? de kerk lijkt dat te benadrukken. Terwijl hun meester niet bekend staat als een familie man! Ja, hij hield van kinderen maar dat ging over hun onschuld.
Er is geen sprake van een dilemma.
Maar als je op pad bent naar de Waarheid, kan je bij het einde van je leven nog niet de Waarheid hebben ontdekt voor jezelf, nog altijd een diep innerlijk conflict gewaar zijn, dat jou belet je volledig vrij te voelen, hier en nu. Nu had je misschien een leraar in die tijd kunnen bezoeken die jou misschien ergens bij had kunnen helpen, geestelijk. Het gaat hier niet over iemand wel of niet volgen maar simpelweg in de nabijheid van een leraar zijn. Dat vraagt vertrouwen maar geen slaafsehouding of knechtmanschap.
Je kunt simpelweg naar een lezing of bijeenkomst gaan van een vrouwelijke- of mannelijke spreker zonder enige verwachting, want verwachtingen zijn valkuilen... Je hoeft niets te geloven, je kunt gewoon gewaarzijn.

Tegenwoordig scheiden zoveel mensen voor niets, en beginnen weer opnieuw met een ander. Je krijgt dan een samenstelling van twee diverse gezinnen.
En opa's en oma's zijn de nieuwe opvangcentrale! Want pa en ma werken vaak beiden, is dat niet zo?
Goed... is het gezin heilig?

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 31-08-2015 14:30 »
Boeddha ging bij diverse leraren in de leer, heb ik begrepen. En wat je dan kunt zien is dat zo'n leraar de Boeddha gidste of bracht naar die ervaring of soort innerlijke wijsheid die zo'n leraar als het ultieme beschouwde. Ik meen dat de Boeddha zo bij een leraar de sfeer van nietsheid ontdekte/realiseerde en bij weer een ander de sfeer van noch-waarneming noch-niet-waarneming.

Boeddha was daar niet tevreden over. Uiteindelijk, mede door terug te vallen op een ervaring in zijn jeugd, ontdekt de Boeddha voor zichzelf de beëindiging van waarneming & gevoel, ultieme leegte, het doodloze, Nibbana, de beëindiging van de wereld, de beëindiging van het lijden, de beëindiging van de khandha's. Hij wist toen, blijkbaar, het heilige leven is geleefd, gedaan is wat gedaan moest worden, er is geen (weder)geboorte meer.

Zoals de Boeddha de realisatie van zijn leraren met eigen ogen wilde zien, zo willen boeddhisten, lijkt me, ook de realisatie van de leraar met eigen ogen begrijpen of zien/ervaren. Wat heeft de Boeddha nou eigenlijk ontdekt? Wat heeft de Boeddha ervaren? Dus wat betekent verlichting echt? Wat betekent Nibbana echt? Wat betekent de beëindiging van de wereld? De beëindiging van waarneming & gevoel? Kortom, waar gaat boeddhisme nou eigenlijk over? Boeddha spoort aan het onontdekte te ontdekken, het ongeziene te zien.

Boeddha's nogal radicale ontdekking en boodschap voor de wereld is mijns inziens dat de waarheid van de beëindiging van lijden niets anders is dan de waarheid over de natuur van geest.
Boeddha spoort vooral aan deze te ontdekken via meditatie en toont een Weg hoe dit te ontdekken.

Siebe

Nathan

• Gast
Je familie verlaten (5)
« Reactie #21 Gepost op: 02-09-2015 09:41 »
Kom je ook? zeg je dan. Dan verneem je later, sorry maar ik moet op de kleinkinderen passen.
Zoiets vind ik geen must maar een kwestie van prioriteit. Je kunt ook zeggen tegen je kinderen dat je gaat naar een belangrijke bijeenkomst of lezing. Maar oppassen is heilig, want op die manier voelen veel ouderen zichzelf nog onmisbaar, niet waar?
Liefde voor de Waarheid, is er niet of nauwelijks binnen een gezin dat denkt dat de wereld alleen voor hen is gemaakt. Werk is heilig, de auto, de vakantie, voetballen en natuurlijk niet te vergeten het koningshuis en zwarte Piet. Goed, misschien overdrijf ik hier een beetje  ;)
En als men gelooft, kan men natuurlijk helemaal niet om het gezin heen.
Je gezin verwaarlozen als een junkie slaat nergens op. Maar als het gezin werkelijk zo belangrijk is, waarom scheiden er dan in hemelsnaam zoveel mensen, net of kinderen daarop zitten te wachten niet waar?
Als het erop aankomt, speelt gewoon het ego een rol bij beide ouders, tijdens en trouwens ook na de scheiding.
Goed, waar hadden we het ook alweer over? Oja, liefde voor de Waarheid.

Nathan

• Gast
Je familie verlaten (6)
« Reactie #22 Gepost op: 02-09-2015 10:24 »
Het zelfbeeld ontleen je aan je opvoeders en directe omgeving, zoals door vrienden. Je kreeg een naam en wanneer je naam werd genoemd, reageerde je als kind daarop. Ook op je speelgoed (jouw bezittingen).
Er was een beeld: je bent mooi, lief, vervelend, raar, vreemd, stout, en dergelijke. Een bepaald beeld ging domineren. Misschien was je wel het buitenbeetje van de familie of de Benjamin. Je bevestigde vast dat beeld, wanneer het je uitkwam, niet waar? Ook al veranderde je in de loop der jaren, een bepaald beeld bleef. En je nam er genoegen mee! Je wist voor jezelf dat je zo werd gezien. En je speelde vaak die rol mee. Toch wist je ook dat dat beeld niet klopte.

Nu dat je ouder bent, kijk je naar jezelf. Ook volgens dat zelfbeeld. Dat gevoed werd/wordt door ouders, vrienden en jezelf. Misschien hoor je nog altijd de stemmen van je ouders in jezelf, dagelijks. Zich bemoeien met jouw leven. Of is het God en de duivel voor jou?
Pas als het zelfbeeld met wortel en al zal verdwijnen in je leven, zal je vrij zijn. Vrij om te zien wat is, zoals het is. Je zult jezelf leren kennen, hier en nu. Je zult geen conclusie trekken over jezelf en daarmee een ander beeld gaan meedragen! Ieder moment zal nieuw zijn voor je.
Ja, je hebt dan voorgoed je losgemaakt op die manier van je familie. Want zij denken je slechts te kennen, terwijl jij hebt begrepen nu wat zelfkennis is.  :)
Als het zelfbeeld niet sneuvelt, blijft alles voorspelbaar. Genezing van het verleden kan enkel plaats hebben hier en nu zonder enig zelfbeeld. Shit vraagt onverdeelde spontane alles doordringende aandacht. Het zelfbeeld is niets anders dan een bepaalde conditionering dat ervoor zorgt niet geheel vrij te zijn in het oplossen van problemen.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 09-11-2018 18:03 »
Kortom: het is niet je familie die je moet verlaten,
het is de familie in je hoofd die je moet verlaten.
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 11-11-2018 15:36 »
Dat is een juiste opmerking. Het zijn die verhalen die je verteld in je hoofd. Die verhalen doorzien, niet afkeuren of goedkeuren, maar begrijpen. Begrip is vergeven. Als er medeogen is, dan hoef je niks af of goed te keuren. Ik weet hoe het is als je, je familie verlaat, daardoor moet je door lagen heen.

Mediteren en mijmeren en daar eenzaam in te zijn. Het geeft inzicht en dan komt de staat van vergeven.

Dat betekent niet dat je, je dit gaat uitleggen aan hen, op gaat zoeken, of ze binnenlaat en meteen toastjes op tafel gaat zetten. dat is wat mij betreft geen vergeven. Door ze met rust te laten, laat je ze in hun waarde. Hun mogen er gewoon zijn.

Warme groet Moesa

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 16-06-2020 15:35 »

With folded palms,

<Ujukarin>

Zeker waar Ujukarin, wat betreft de verschillen tussen familie banden hier in het Westen en in India. Hier word je zo een beetje op je achttiende volwassen verklaard en ga je vrij als een vogeltje de wereld in, veel van de banden die overblijven zijn banden van liefde en zorgzaamheid.

Het westen heeft ook niet dezelfde traditie van going forth. Men kijkt niet zo op dezelfde manier naar heilige mensen. Maar ik denk ook dat het wat met temperaturen te maken heeft, je kan niet zo makkelijk buiten een leven leiden in de strengere winters hier.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee