Een mens kan niet zichzelf zijn als van alles diens geest/hart belast en kwelt. Het hart bevrijden van die beperkende factoren/last vind ik mooi en edel, nastrevenswaardig. Het brengt voordeel aan jezelf maar zeker ook aan anderen. Vooral vertrouwen is wat een mens nodig heeft en wat ook medemensen/wezens deugd doet. Wantrouwen is een zware beklemmende last.
Door ervaringen in het leven verlies je echter waarschijnlijk vertrouwen. De kans is groot dat geleidelijk je hart sluit. Je wordt behoedzamer, strategischer en gaat mentaler leven, steeds minder vanuit je hart en steeds meer vanuit de plannen/intenties/wilsactiviteit in je hoofd. Volgens mij is dat heel normaal. Een normale reactie. Maar dan wordt het leven ook steeds onbevredigender, is mijn ervaring.
Daarom dat de Boeddha onderwijst dat bevrijding en de beëindiging van dukkha niet komt van intentionele activiteit en plannen (kamma), dus het volgen van het brein of hoofdactiviteit. Dus ook al is het een normale reactie dat je steeds meer vanuit je hoofd gaat leven, je kunt niet verwachten dat dit de onvrede, ongenoegen, het onbevredigd bestaan, dukkha eindigt.
Voor mij draait boeddhisme beoefenen hierom. Dus niet zozeer om hogere wedergeboorte of beeindiging van een cyclus van eindeloos veel geboorten maar om toch jezelf te blijven, ondanks alles. Om hier en nu je hart te ontlasten zodat je weer jezelf bent. Boeddhisme beoefenen is een soort hartbewaking. Zonder een ontlast hart/geest is de beëindiging van dukkha denk ik niet te realiseren.
Boeddhisme beoefenen gaat mijns inziens over weten wat het is om jezelf te zijn. Ook weten wanneer je weer eens niet jezelf bent/was. Het voortdurend streven jezelf te zijn, acht ik edel omdat in die ongecompliceerdheid eigenlijk de kwaliteiten van vertrouwen, wijsheid, mededogen, goedheid, te vinden zijn. Juist in het niet- jezelf zijn ontbreken ze. Wie kan nou zeggen dat wanneer je sterk onder invloed staat van haat/agressie, van hebzucht en verbeelding dat je jezelf bent? Iedereen kent dat toch eigenlijk als niet-zelf, als bijkomstige mentale factoren?
Maar goed, je bent toch als mens ook zo voorgeprogrammeerd om niet jezelf te worden, vind ik. Denk maar eens aan hoe hormonale invloed je kan gaan beheersen waardoor je in staten kunt komen waarin je eigenlijk totaal niet meer jezelf bent. Daarom is jezelf willen zijn ook eigenlijk tegen de stroom in. Dhamma beoefenen is tegen de stroom in.
Het streven naar Boeddhaschap is voor mij concreet dit streven om jezelf te zijn, dus om alles op te ruimen waardoor je actueel niet jezelf bent. Je hebt geen enkele les nodig om te weten wat het is om jezelf te zijn.
De introductie in de ware natuur is al gebeurt. Je weet het al. Niet? Dit streven om jezelf te zijn is eigenlijk ook niets anders dan het streven om je eigen en andermans voordeel tot stand te brengen.
De kans is groot dat wanneer iemand eenmaal boeddhist wordt diens hoofd alleen maar voller en voller wordt met nog meer instructies. Waardoor iemand eigenlijk steeds minder zichzelf is. Nog mentaler gaat leven. Ik zie het ook bij een leraar, of liever iemand die optreedt als leraar. Hij spoort anderen aan om vooral een goed boeddhist te zijn. Ik vind dit dom. Het gaat niet om een goed boeddhist te zijn maar om jezelf te zijn. In een wereld waarin mensen een goed christen willen zijn of goed boeddhist etc., sorry, maar juist in zo'n wereld floreert wijsheid, mededogen, openheid, contact helemaal niet.
Dukkha is voor mij de onbevredigende ervaring dat je weet dat je niet jezelf bent of kunt zijn. De wens naar bevrijding is voor mij de wens dat je onder alle omstandigheden eigenlijk jezelf zou willen zijn en je wilt bevrijden van de last die dat hindert. Verlichting is in de praktijk de volbrenging van het onder alle omstandigheden jezelf zijn. Mara verslaan, is alles verslaan waardoor je niet meer jezelf bent.
Boeddha dat zijn we zelf. Boeddhaschap, altijd jezelf zijn, hoeft niet te worden veroorzaakt. Het treedt spontaan naar voren als afstand wordt gedaan van alles waardoor je niet meer jezelf bent. De Asava's zijn de in-vloeden waardoor je actueel niet meer jezelf bent, geen Boeddha meer.
groet,
Siebe